Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10

« · 1077032 · » Till forumet

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF Lördag 18/10
Poffa: Som sagt en bedömningsfråga, men jag tror knappast målet blivit bortdömt i NHL.
Kommentera

rafalski: Äntligen känner man igen den här boken igen.
Kommentera

rackham: Ja, när pucken går i mål.
Kommentera

Poffa:

Och tidsaspekten... när?
Kommentera

rackham: Mål skall INTE godkännas om:

5 - om målburen flyttats från sin normala position eller någon del av målburen lyfts från isen.

Regel 471

Kommentera

GävleLasse: Nästan skönt med en förlust så att det blir lite liv i GB:n ;-)
Angående målet så är det som sagt en bedömningsfråga som gick oss emot ikväll men har gynnat oss förut. Efter FBK:s snabba två mål i andra så kändes det lite kört, ingen spelare såg direkt pigg ut inkl Markström. Men ska man ta en "solklar" förlust på bortaplan så tycker jag dagens val var bra;-)
Kommentera

GävleLasse:

Kan inte nån plocka fram definitionen av flyttad bur också då...
Kommentera

Hälge: Tack för länken. Som jag tolkar det så kan videodomaren själv kolla om ett mål var korrekt. Då får vi lita på att den måldomaren gjorde sitt jobb, precis som hans kollega i Gävle gjorde....
Kommentera

Bissett19: Har inte hängt med i er diskussion riktigt, men har en länk som kanske är till hjälp. Om jag är snett ute så ber jag om ursäkt.

Regel 330.
Kommentera

sylf:

Tror att sekretariatets iver att få Claessons uppmärksamhet är att saftblandarna blinkar vid headsetet i sekretariatet,det är väl då som Videodomaren har sett ngt fel o vill göra domaren uppmärksammad,tror att det funkar så,men är inte helt säker.....

Det var väl så det var när vi blev bestulna på poäng av Puckot Sören Persson,då tröck videodomaren på knappen till Saftblandarna i Gavlerinkens sek,men Persson iognerade det,som tur var räddade Miettinen oss i sista matchen,annars hade Persson fått besök från Fantomen från Tuna;)
Kommentera

sylf: Håller med dig fullständigt. Det var därför jag efterlyste om det finns klara regler för sekreterieatets roll. Jag har svårt att tänka mig att de själva skulle sitta och få mål bortdömda.

I och med att de satt och viftade med ett par hörlurar så måste man dra slutsatsen att videodomaren kollat och ville ha kontakt med Claesson.

Då kommer frågan. Kan videodomaren själv ändra ett domslut utan att domaren själv begär en granskning? Om så är fallet varför ändras inte fler felaktiga domslut i så fall?

Kommentera

GävleLasse: Näe. men det bortdömda målet är värt en diskussion, hur man kan ändra sitt beslut efter att sekretariatet gjort ett uttalande är ren och skär katastrof!
Kommentera

Huge: I mina ögon så skall en "solklar" offside inte ens behövas granskas. Linjedomaren har inga repriser att tillgå utan det är en bedömning han gör på en split secont. Ibland blir det felaktigt. Den här gången drabbade det oss.
Kommentera

Huge: Jag tyckte också att det såg ut som en solklar offside redan live, efter att ha sett reprisen så är det ingen tvekan. Claesson är ingen riktig domare, han är en pajas! Idag köpte han JJ´s ständiga gnällande, alt stod inte ut med andedräkten, eller så vek han ner sig för alla med 3 öron,12 fingrar, svans, sönerdärföräldrarnaärbröderpubliken etc etc.
Kommentera

GävleLasse: "Om offsiden är solklar skall man inte behöva fingranska en situatio fram och tillbaka i videon."

Det handlar om 2 olika observationer, därav mitt fullt korrekta ordval.
Vid en första anblick ser det bara ut som en misstänkt offside.
Vid en videokoll i slow motion är den solklar.

Gick det att missförstå?
Tydligen... ;-)
Kommentera

sylf: Absolut... Men nu blev det inte så idag. Bara att komma igen i nästa match. Vi får hoppas att pajasen som dömde matchen sover illa inatt. Lika illa som de personer som varit med och hjälpt till at påverka domsluten.

Vad är sekreteriatets roll under en match?  Det måste finna solklara regler för detta. Jag vill minnas en incident i AS förra säsongen när sekreteriatet påvisade för domaren att bortalaget gjorde nåt felaktigt...å fick bannor för det.

Kommentera

GävleLasse: Hur mycket "GO" man än har i laget så kan man inte slåss mot väderkvarnarna. ALLA lag är beroennde av en bra start och ett lag som Brynäs. som är kanon på att spela på ledning är det superviktigt.
Kommentera

Huge: Ja gör inte Cz eller ledningen i Brynäs det så måste förbundet rycka in ;)
Kommentera

GävleLasse: Ja, man får hoppas att förbundet tar våra killar i örat och påpekar att sånt här slött spel som vi presterade i andra, det vill vi inte se...
Kommentera

Huge: "Efter koll fram och tillbaka i videon så är det faktiskt en solklar offside och jag tyckte det såg väldigt misstänkt ut på direkten i livesändningen."

Om offsiden är solklar skall man inte behöva fingranska en situatio fram och tillbaka i videon. Jag bestrider inte ditt omdöme eller din slutsats. Bara ordvalet... ;)

Kommentera

sylf: Visst kan man begära det, absolut. Men ett bortdömt mål ska inte behöva rendera i att man går bort sig i egen zon och helt plötsligt tappa konceptet helt.

"Vi har ett jävla Go i laget" är ett svar man fått höra många gånger från Brynäshåll. Har man det så skall inte en dålig domare kunna sätta stopp för laget. Skulle han lyckas ändå så skulle det vara övertydligt och saken skulle inte passera obemärkt förbi.

Man kan bara hoppas att det inte upprepas och att förbundet tar ett rejält snack med vederbörande.

Kommentera

sylf: Du sammanfattar det hela rätt så bra tycker jag.
Förmodligen en liten reaktion idag efter alla matcher med 100% koncentration och hårt jobb. Hade inte Gustavsson gjort den där idioträddningen på Dixons närskott i 5 mot 3 så hade matchen fått ett helt annat förlopp, sanna mina ord.
Vi såg helskärpta ut i första och borde haft minst en 2måls-ledning och istället stänker Goren in 1-0.
Ett mål som heller inte såg direkt otagbart ut för Markan, som i övrigt inte var lika lyckad som tidigare.
När vi sen slarvar/står på hälarna i början av andra och dom snabbt gör 3-0 så känns faktiskt matchen stängd redan i det läget.
I sanningens namn ska tilläggas att dom till skillnad mot oss gör en mkt bra match och har det där lilla flytet som man får vid hårt jobb.
Bara att komma upp på vinnarspåret igen och man längtar redan till nästa match.

Några reflexioner i övrigt:
Räknas buren verkligen som flyttad fast den inte rört sig ur målstolparnas hållare nere vid isen?
Nu var det vår egen kille som lyckades lyfta buren ett par centimeter med ryggen och domslutet känns en aning petimeteraktigt.

Har även tittat på deras 2-0 mål och det som försiggick vid blålinjen när Mattson får sitt målpass.
Efter koll fram och tillbaka i videon så är det faktiskt en solklar offside och jag tyckte det såg väldigt misstänkt ut på direkten i livesändningen.
Naturligtvis svårt för linjemännen att avgöra på bråkdelen av en sekund, men oftast brukar dom ju hellre blåsa än fria i dessa lägen.
Eller?
Kommentera

GävleLasse: Nej, man kan inte vinna varje match, inte ens Brynäs:-) Däremot kan man begära att de superidioter som kallas domare ska kunna sitt jobb. 1-0 till Brynäs där och matchen hade fått ett helt annat utseende.
Kommentera

GävleLasse:

Ejmen...
Kommentera

sylf:Det hela är väldigt enkelt. Man  k a n  inte vinna jämt, så enkelt är det. Så länge man vinner de viktiga matcherna så får man vara nöjd. Den enda Brynäsare som tror nåt annat lever i en drömvärld.

Men jag har lite funderingar kring matchningen av laget. Nåt skumt är det. Kedjan med Hermansson, Dixon och Vas var den formation som "läckte" mest. Sedan blev Dixon skadad och Sunström kom in. Kedjan slutade att läcka. Dixon kommer tillbaka och man börjar läcka igen. Inget ont om någon av spelarna i den kedjan men det verkar ganska klart att de inte ska spela tillsammans.

Kommentera

GävleLasse: Brynäs gör en MYCKET bra första period och skulle haft en 1-0 ledning om inte clownen Claesson varit en usel domare. Efter att ha haft RödJöggas andedräkt i nyllet så går han in och ändrar ett beslut han tagit. Dömer dessutom bort målet för flyttad målbur..... Hur mycket man än tittar så är buren aldrig flyttad!
Resten av matchen är katastrofal, Markan mänsklig och försvaret virrigt. Slutresultatet är inte mycket att säga om, mer än att man måste skaka av sig det här omgående!
Kommentera

Bissett19: Nej de saknar en Huge.. någon som försvarar och säger herre guuud vi har bara spelat en femtedel av säsongen.. etc
Kommentera

Bissett19: Snart så...
Kommentera

Hälge:

Ni är inte ens i närheten....
Kommentera

Bissett19: Med alla rätta, eller hur? Och jag gottade mig ganska mkt under fjolåret i er GB:)
Kommentera

Bissett19: Den liknar numer det kaos som varit i er gb tidigare.
Kommentera

Fan va surt,hoppades på att de skulle tvåla till Sveriges SKITKLUBB NR 1 idag..Att man då och då åker på stryk borta inget att säga om(ingen aning om matchbilden,såg resultatet nu då jag vaknade)
Kommentera

rafalski:

I väntan på Munkas o dem andra så kan så länge titta in TIK:arnas gästbok,där har man löpt amok totalt.....:)
Kommentera

Lindström: Nu är det bara att vänta på munkas och co med nyslipade knivar.
Kommentera

Lindström: Opps detta skrevs för 30 min sen efter 3-0... Inte bara Bif som var sega idag..
Saknade farten som Bif har haft hittills, sen var det en tackling på 60 min??!!

Ne bara att bryta ihop å komma igen!!
Kommentera

Gusten: Inget att snacka om, FBK var hetare idag och vann helt rättvist. Skönt att spräcka nollan iallafall. Nu är det bara att ladda om.
Kommentera

Känns som bänkning på 2st backar NU
Kommentera

Tommy: Arsenal räddade min lördag! :)
Kommentera

Ja fy fan vilken munter lördag..Norrköping och Brynäs torskar...
Får se om United kan rädda upp den något. Annars blir man inte rolig när familjen vill se nånting på is eller va fan det heter...
Kommentera

Gusten: Alternativt ett stenhårt slagskott genom plexit på den hörlursviftande sekretariatmongot
Kommentera

Gusten: Precis vad jag suttit och önskat hela matchen :-)
Kommentera

moreten: Om någon proppar Kåberg nu så är lördagen inte HELT förstörd.
Kommentera

Det känns som om Brynäs hade matchen fram till det bortdömda målet. Men men, bara ta nya tag nästa match.

Gött med ett mål iaf!
Kommentera

Bra med en plattmatch nu kanske!! ;)
Kommentera

rafalski: Hoppas Markan kan skaka av sig detta bara.
Kommentera

Vad kul att Lee Goren kunde debutera just idag....not!..:-)
Kommentera

Fullständigt utspelade, nu gäller det att hålla ner siffrorna.
Kommentera

Czarnecki följde bara den filosofin som har tagit oss till toppen av serien, att låta många spelare bära ansvar i pp t ex, inte mycket att anmärka på.

Tungt idag, med lite tur i första perren hade matchen kanske fått ett annat ansikte, cant win em all..
Kommentera

Gusten: Bara att hålla med, sparka Chernevskiyu ;-)
Kommentera

Gusten: Skärp till dig.
Kommentera

« · 1077032 · »