Brynäs IF

730638 inlägg · 7961 ämnen

Final

« · 1825404 · » Till forumet

Sv: Final
brunäs: Det är dock mycket viktigare för en matchutgång hur domarna dömer vid 0-0 än vid 4-1 med några minuter kvar. Det såg vi inte minst i semifinal #1 mellan Brynäs och Frölunda där Brynäs fick en trippelutvisning(!) i slutet men Frölunda ändå inte tog ikapp.
Jag lovar, om Brynäs får med sig märkliga domslut som innebär att man leder med 4-1 med några minuter kvar på lördag så kommer jag inte gnälla om Brynäs får en billig utvisning i slutet.
Kommentera

brunäs: kul troll. Men ja. Det såg jag med redan igår när det hände.
Kommentera

Satan vad det gnälls på domarna. De avgör matchen buhuuuuuuu.
Men ni uppmärksammar knappast när domaren plockar Almqvist för hakning när Jensen tappar skäret? Detta resulterar dessutom i mål för Brynäs.
twitter.com/RoadLaker/status/857684658972184576

Ibland måste man öppna det andra ögat också.
Kommentera

7225: Håller med kändes som alla matcher att det var några märkliga situationer åt båda håll, det är ju så i varje match tyvärr

Men faktum kvarstår att ni bara är en seger från guldet! Vilken härlig sits och det är bara att njuta av situationen. Lång helg och troligt guldfirande 🍾
Kommentera

7225: Tycker det är grymt svårt att se om det är touch eller inte vid Kilas utvisning. Domaren signalerade ju för touch först... Det verkar ju verkligen som att domaren INTE var säker på sin sak och då bör han FRIA... Jättekonstig situation där det faktiskt såg ut som att HV-spelarna ändrade domslutet.
Kommentera

Peja: På reprisen så ser det verkligen ut som touch...sen det felaktiga HV bytet....
Kommentera

6984: Domarna såg nog att Felix inte hade full kontroll över pucken och vill se vad som hände innan de agerade. Och det visade sig ju vara ett bra beslut ur domarsynvinkel.
Puck out-utvisningen var ju väldigt märklig... Domaren som ser situationen signalerar klart och tydligt för TOUCH men ändrar sig... VARFÖR?
Angående BP-baklängesmålet så är det ju riktigt dåligt hela vägen. Uselt att 2mot1 uppstår där, och sen gjorde ju #17 verkligen ett taffligt intryck när han blev lämnad ensam mot två motståndare, hans agerande underlättade inte för målvakten.
Kommentera

Inkazar: Kan hålla med om att HV var bättre igår, men samtidigt hade de inte särskilt många heta chanser utöver målen, där ju åtminstone två mål var tavlor. Jag brukar egentligen inte gilla att kritisera målvakterna, men igår gav de inte utespelarna chansen att vinna. Om Söderström hade tappat in puckar när matchen låg och vägde hade det blivit en helt annan utgång.
Kommentera

honken21: vid 3-0 som vi släppte i PP började helvetet redan vid tek. Efter tek, som vinns, måste LW (Paille tror jag i dehär fallet) ta pucken direkt efter. Då hade det inte blivit nån kontring från början. Han börjar ruscha neråt kortsidan istället för att fokusera på att vinna teckningen fullt ut.
Kommentera

Inkazar: Jag tycker att domarna tog väldigt gott om tid på sig att blåsa för blockering iom att de inte såg pucken vid första målet. De brukar ju vara rätt snabba med det annars. Speciellt när ingen HV spelare var framme för retur.
Kommentera

Det är en tavla och ett skolboksfel av Felix att inte sitta still. Vill också lyfta 0-3-målet i PP närmare. Vad gör Pathrik Westerholm? Sida 1 punkt 1 i skolboken i 2 mot 1-lägen säger väl täck passning? Puckföraren styrs dessutom ut av en annan brynäsare, så det var knappt 2 mot 1, och han hade omöjligt kunnat göra mål därifrån. Felix och Pathrik är två oerfarna spelare och det visar sig tyvärr här, de pallade inte trycket.

På 0-2-målet har vi ändå räknat in spelare för spelare och det är bara Gunderson som är en halvmeter ifrån sin gubbe. Att pucken "hade gått utanför" tycker jag inte man ska lägga större vikt vid, så är det många gånger att pucken styrs på vägen. Ett ok mål att släppa in.

Till sist är det så oerhört jobbigt i hockey med energinivån och hur mycket det hänger på att få in ett mål. Brynäs hade fått med sig publiken och spelat på ett helt annat sätt om vi bara fått in en puck i första perioden (vilket var väldigt nära i PP). Spelet låser sig så oerhört innan första målet är gjort och man är i underläge. Det har vi sett på våra motståndare när vi själva vunnit stort.

Hade kunnat räcka med ett mål i andra perioden också. Varför inte i PP efter 6 man på isen. Istället får de PP och gör 4-0.

Vill hävda att ALLT gick emot oss igår. Frånsett sista minuterna. Tänk om Gunderson hade kvitterat till 4-4 med sitt skott i slutet? Hade varit ett galet häftigt sätt att vinna guld på, om vi vänt.

Marginaler, marginaler.
Kommentera

Peja: okej. Kan hålla med om att den pucken var enkel från början. Och han tog ju den, sen blev det bisarrt.

Är bara så jävla less på den här häxjakten på syndabockar (domare och målvakter) efter varenda förlust. Det blir tröttsamt. Det här var bland de rättvisare resultaten den här serien. HV var bra mycket bättre än oss överallt och det hade varit rena rånet om vi hade vänt.
Kommentera

Inkazar: Tavlan är inte att Felix släpper in pucken när den är borttappad. Tavlan är att han överhuvudtaget tappar bort ett enkelt skott och därmed försätter sig själv i en svår situation. Det kan vara förståligt när målvakter tappar bort närskott eller väldigt svåra långskott, den typen av situationer som är svåra att hantera för målvakten , men den här gången tappar Felix bort pucken vid ett enkelt långskott från blå där han inte är skymd. Därför är det en rejäl tavla.
Det skulle också gå att argumentera för att Salo mot Vitryssland inte var en tavla eftersom pucken var svår att kontrollera när den var i luften efter att han gjort den initiala räddningen, men även där var problemet att Salo försatte sig i den svåra sitsen vid ett skott som han borde ha gjort en enkel räddning på.
Kommentera

Inkazar: Jag tycker Felix haft lite för mycket "otur" under säsongen för att Brynäs ska ha honom i mål. Hans statistik avslöjar en del som man inte jämnt ser med blotta ögat.
Kommentera

Peja: visst kan man hävda att det är en tavla. Men jag tycker verkligen inte det. Det var ett jävla skitmål, med en stor portion tur från HV. Lika mycket tur som att Söderström "räddade" med klubbknoppen i match 5.
Kommentera

Inkazar: Gör han verkligen det? Orkar inte se reprisen men jag uppfattar det som att han bara har den mellan benen.
Kommentera

5915: Men chansen finns och det är ju det viktiga 👍
Kommentera

7225: Har man vunnit på rött i roulette två gånger på raken är inte sannolikheten för rött en tredje gång särskilt stor. Sannolikhetslära.
Kommentera

Inkazar: Hur många gånger har du sett toppmålvakter släppa in dylika mål i finaler? Varför hamnar pucken överhuvudtaget någonstans där han inte har kontroll över den? Det var ingen svår räddning att utföra.
Kommentera

Peja: nja. pucken åkte in i byxan. Och sedan ut när Felix trodde han släppt retur och var blixtsnabbt på benen fort att motverka returen. Otur.
Hur många gånger har vi inte sett att målvakter nästan måste klä av sig får att få ur puckjäveln ur byxorna?
Kommentera

Inkazar: lite förskönande av sanningen är det väl att kalla 1-0-målet för otur? Det är ett ganska enkelt skott som Felix bör göra en enkel räddning på, men istället tappar han bort pucken. En riktig tavla i helt fel läge.... men det är ju inte första gången som han släpper in halvdana långskott. Det sprider allt annat än trygghet.
Kommentera

Besvikelsen är förståeligt nog stor idag. Alla ville vinna ett guld på hemmaplan, såklart. Men sen Felix, oturligt, tappade in första pucken så låste sig allt.
Det går inte att skylla på domare, visst skulle det varit en 2a på Christensen, men inte för 6man utan för "delaying the Game" som det blir när en spelare deltar avsiktligt från båset. Men annars var dom bra.

Kan inte heller lasta Felix. Första målet var ren jävla otur! Efter det låste sig allt och HV fick leka bäst dom ville i slottet.

Nya tag imorn! Match 7, jag kommer behöva mycket whisky för att behålla pulsen på en hälsosam nivå.
Kommentera

Anssi19: Det är samma personer som tog ut guldet i förskott innan match #6 som tycker det är helt kört efter match #6... alla som inte låter sig vara känslostyrda fattar ju att ingenting är klart innan något lag har vunnit fyra finalmatcher.
Kommentera

Vi har två vinster i Jönköping på en vecka boys, det är vår nya "hemmaplan" så nog har vi alla möjligheter att vinna igen där 🏆🏆👍👍
Kommentera

Pettisbif: Missade att du redan gjort den uppställningen👍
Kommentera

Pettisbif: Gör en laguppställning då utan de du inte vill se i Brynäs, det skulle göra min dag 😀
Kommentera

Anssi19: Visst, vaknar med lite dålig känsla idag.
Men, det är fortfarande en match kvar.
Det är inte kört ännu.
Hoppas att spelarna har bättre kontroll på sina känslor än vissa som skrivare härinne:-)

Det var ju väntat att Hv skulle komma ut som dom gjorde igår. Sen har man världens flyt med vad som sker. Puck -out efter att domaren först friat,
Felix oturliga ingripande, andra målet är pucken på väg utanför när han får det på benskydden och in.

Sen Rautios inte imponerande insatser vid deras två andra mål.
Vem som ska stå vet jag inte. Men min röst är på Felix. Av den anledningen att han fixade Game7 i Göteborg, klarade förra matchen i Jönköping.
Han kan lättare spika igen.
Men oavsett vem det blir så MÅSTE vi stötta målvakten.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️
Kommentera

LYSSNA nu era jävlar. Ingenting är över, era jävla negativa människor. Herregud alltså. Visst, Brynäs gjorde en av deras sämsta matcher, men låt oss då inte glömma att de är seriens bästa bortalag vilket dom visat i serien och i slutspelet, dom har slagit hv borta 2 gånger denna final, ingenting talar om att dom inte ska göra det igen. Så chans finns det att vinna guldet, STOR chans. Riv kontraktet, han ska bänkas osv osv... Skärp er för helvete. Nu återstår en match. Visst, Brynäs hade allt framlagt, men nu blev det inte så, låt oss alla ta oss samman och stå upp för Brynäs en sista match nu. POSITIVT SNACK NU BOYS N GIRLS. GAME 7 HERE WE COME!!!!!!!
Kommentera

Efter att ha sett mitt livs sugigaste match live så säger jag såhär, kort och koncist:
Dessa vill jag ABSOLUT INTE SE I VÅR DRESS NÄSTA SÄSONG:

*SANDSTRÖM (ÅK O KOLLA SYNEN GRABBEN)
*ZANETTI (JAG ÅKER BÄTTRE SKRIDSKOR)
*PUDAS (ÄR OFANTLIGT TRÖTT PÅ ATT 9/10 SKOTT GÅR I TÄCK)
*SUNKEN (NU ÄRE VÄL DAGS ATT PENSIONERA DIG)
*TVILLINGARNA (JAG ÄR MER JÄMN NÄR JAG SPELAR GOLF OCH DÅ HAR JAG 52 I HCP OCH SPELAT I 4 SÄSONGER)
*JOHNSON (KOMMENTARER ÖVERFLÖDIGA)
*MANNBERG (JAG SVÄR PÅ GUD ATT JAG OCH ALLA MINA BRÖDER ÄR STARKARE ÄN HONOM! OCH DÅ GYMAR INGEN AV OSS...)
*PEKKA (ATT DU INTE KUNDE ÖVERTYGA BZ, BULAN JA ALLA I LEDNINGEN OM ATT VI BEHÖVDE LIMPAN DÅ HAN VILLE HEM SER JAG SOM ETT BRAK MISSLYCKANDE FRÅN DIN SIDA!!!)

GODNATT. ALDRIG ATT VI VINNER 3 RAKA BORTA MATCHER MOT HV I DERAS HEMMABORG... FINNS INTE PÅ VÄRLDSKARTAN. SUCK FÖR MATCHEN OCH SUCK FÖR ALLA I BRYNÄS RESPEKTLÖSA SÄTT ATT VARA SÅ TAMA NÄR HELA GÄVLE STÄLLDE UPP PÅ ER DENNA DAG.

SOMMARLOVET BÖRJADE REDAN EFTER FELIX GENOMKLAPPNING I 1A PERREN.

FETT JÄVLA LESS NU!!!
Kommentera

SvennEG: Håller med och huvuddomaren i hörnet har en bra position medans linjemannen kan vara lite skymd!
Kommentera

Tyngsta bilresan hem jag varit med om och då har jag 27 mil kvar FYFAAAAAN!
Kommentera

Enaranger: Brynäs har åkt på 2 st likadana i slutspelet. Inkonsekventa och ibland rent dåliga domare inom SHL tyvärr.
Kommentera

Signature: Ja tycker man ser ganska klart att rörelsen är avsiktlig.
Kommentera

Inte kört av vinna guldet ännu. Några saker att hoppas på.

1. HV får guldfrossa.
2. Media utser HV till skyhöga favoriter. (underdog)
3. Deras målis fortsätter som han avslutade.
4. Våran målis (Rautio?) är stabil.
5. BORTASPELET, äckligt disciplinerat.
6. 1a kedjan steppar upp. (Lindbloms aktion efter 3-4 målet!)
Kommentera

Helvete! Blev tvungen att se matchen i efterhand och hade hoppats få jubla över ett guld. Fan så snopet! Vet i fan om jag pallat att vara på plats.pessimist som jag är så tror jag det är kört nu...
Stolt över lagets säsong men det är ju guldet som räknas...
Orkar man ens se matchen på lördag?
Det värsta med att förlora är att se de glada motståndarna. det pallar jag fan inte
Kommentera

Signature: Ja, och om man ska vara ärlig så är det en situation som 99 gånger av 100 resulterar i utvisning i SHL.
Kommentera

mattiask: Givet att domarna har en förklaring, det går att förklara även de mest märkliga ting om man vinklar verkligheten tillräckligt mycket. Det ska till ett väldigt godtroget öga för att bedöma det som definitivt omedvetet deltagande i spelet. Det godtrogna ögat har sällan funnits när Brynäs bedömts i det här slutspelet. Just alla extremt hårt dömda Brynäsutvisningar gör det mer provocerande när motståndarna kommer undan med till synes solklara utvisningar. Trippeln i Scandinavium, Kilas felaktiga handstoppning, Zabs måljublande osv.
Kommentera

Enaranger: Tydligen räknas man som man är i båset om man har en skridsko i båset. Dock håller jag inte med domaren att spelaren oavsiktligt inverkade på spelet! Tycker den släpande fotrörelsen för att stoppa pucken var som Bambi på hal is och stämmer inte med den skicklighet som dagens spelare har. Tuftt för er för där kan guldet flugit sin kos.
Kommentera

mattiask: Håller med dig, köper Nords förklaring: det är avsikten som räknas.
Frågan är bara om domarna verkligen är och har varit konsekventa i dom här lägena? Känns som att man alltid tar en tvåa när pucken råkar träffa den som byter, vilket gör att man blir sur över bedömningen i just den HÄR situationen när avsikten helt plötsligt ska vägas in.
Kommentera

{mattiyaskarlgren}:

Hur många utvisningar för förmånga
spelare sker med avsikt? De flesta
såna utvisningar tas ju på spelare
som oavsiktligt påverkar spelet,
eller ibland inte påverkar spelet
alls.

Svag argumentation.
Men har man vunnit guldpipan
kanske man inte kan erkänna
misstag?
Kommentera

Peja:

En av säsongens mest klara utvisningar
för förmånga spelare på isen.
På reprisen ser man en linjedomare
kolla på det hela. Men så länge det
inte gäller felaktigt målfirande så
verkar de inte ingripa

Vi hämtade in tre mål i slutet.
Så den där domartabben avgjorde
ju tillslut.

Undrar hur många utvisningar av
samma typ som publiken skriker
sig till för oss på lördag?

Lika bra att de kör med Morgan J
och Pehr Claesson på lördag.
Kommentera

7225: jag vill också känna ett lugn. Men jag blev fan knäckt idag. Försöker tänka positivt, men ser bara mörker. Jag vågar inte tro på något om lördagen. Ta det där jävla guldet bara.
Kommentera

Zappaholic: För min del är bara hemmaplan skit i en final....vi tog Frölunda i 7:e matchen och vi tar HV71 i match 7, Kinnarp känns inte avskräckande mera efter två raka vinster där och Brynäs lite mer stabilare spel där än hemma....vi tar Guld på lördag ;) Tror jag
Kommentera

Läs nu snälla allt jag skriver innan ni börjar skriva massa skit tillbaka.
Jag tycker fortfarande att 6-manssituationen är solklar utvisning. Tar man inte den så blir det som någon skrev innan att alla lag kan ha varsin skridsko på isen och sedan "titta bort" när man ser att pucken är på väg.

Däremot måste jag säga att om detta som Nord säger dvs..
"Och i den här situationen så är diskussionen om det är avsiktligt eller inte och vi uppfattar inte som att han gör det med avsikt, fortsätter han."

Då kan jag på ett sätt köpa att det inte blev någon utvisning på grund av att det trots allt inte är avsiktligt. Och eftersom att vi här inne inte är några domare någon av oss så har vi inte en enda jävla aning hur domarna ska döma i sådana här situationer.
Så tycker trots allt att Nord ger oss en bra förklaring.

SEN håller jag inte med. Jag tycker fortfarande att det är en solklar utvisning.
Kommentera

Zappaholic: Vi griper efter halmstrån men visst hv keepern bör vara tröttare
Kommentera

Lunkan: Första målet är grymt viktigt!

Har en liten iakttagelse kring Linus Söderström. Han har ju gått ned i kvalité match fyra och fem. Tror det tär på honom psykiskt. Den extra dagen vila gjorde honom väldigt gott under matchen ikväll men när det hettar till på slutet kommer han inte upp. Frågan är om hv har en sån fördel vad gäller målvakt. Jag tror han är trött i psyket. Klarar han en sjunde och avgörande match där vilan också är kortare då matchstarten är 15.15.

Rautio är fräschare...
Kommentera

Brynäsgubbe: Säga vad man vill om våra målvakter men på lördag spelar vi en 7e avgörande final, jag tror inte vi skulle göra det om de var så kassa som vissa här inne säger efter varje förlust.

Vi har två raka borta, hv har två raka borta, frågan är om det är sån fördel med hemmaplan i det här läget, första målet tror jag är grymt mycket viktigare.
Kommentera

Leonardo: Jag känner mig också lugn, vi tar detta.
Kommentera

Märkligt att se nord försöka försvara domslutet. Så om ett lag har fem spelare på isen och ytterligare fem med en fot i båset men som deltar i spelet med klubban och/eller andra foten, alltså tio deltagande spelare, så skulle Nord ändå inte döma 'för många spelare på isen?
Alla i båset borde väl försöka delta i spelet om det är ok så länge en fot är i båset?
Kommentera

Brynäsgubbe: Jorå, de klarar inte press därne lika lite som vi, vi är bra borta, ja nästan bättre än hemma, vi tar dem i match 7 som mot Frölunda o Zaborsky avgör...så blir det...alla uttalar sig kaxigt när de vinner...sist grät nästan Lindbom när de vart nollade i Kinnarp....vi är förarhytten nu...och Brynäs kommer att ge allt framåt march bara :) Jag är hellugn :)
Kommentera

« · 1825404 · »