Brynäs IF

727635 inlägg · 7961 ämnen

För dåliga spelare eller systemfel eller en blandning?!?!

« · 2031966 · » Till forumet

Sv: För dåliga spelare eller systemfel eller en blandning?!?!
Huge: Det enda som oroar är att det, efter 40 år av mellanmjölk, inte finns minsta tecken, tendens, trend whatever som antyder att vi är på rätt väg. Ge mig ett trovärdigt halmstrå!
Kommentera

Axle San: Varför måste du alltid ha sista ordet.
Det är som du har någon form av mindervärdeskomplex. Försök att va lite mer ödmjuk så ska du se att det går bra puss
Kommentera

Axle San:
Sundlöv har tagit in det som gått och funnits i Emil Molin. Flipp!
Brodecki mellanmjölk. John för tidig att bedömma.

Vad har funnits på marknaden som varit spets och som velat komma till Brynäs?? Jag har föreslagit både Linus Videll och Dicken. Men där hade vi aldrig chansen. Roligt att komma till Brynäs där man hade en värdelös tränare med ett sjukt virrigt spelsystem. Och nu med en som inte vill leda egentligen...? Jag kan komma på ett enda namn som kunde gjort skillnad. Melart. Men där visade Evertsson mer pondus.
Kommentera

Willelöken: Ja det har du helt rätt i, Sundlöv sitter i en svår sits.
Kommentera

Willelöken: Svårt att snacka bort allt det du skriver. Vi kan inte nog understryka hur katastrofalt det var att ge Dacke det ansvaret han fick.

Sen att folk nu försöker ge Sundlöv skulden till allt är helt skrattretande löjligt. Ja, vi hade gärna sett en ersättare till Boqvist, men hur ska Sundlöv få tag på en sån under säsongen? Folk glömmer bort att det nästintill är omöjligt att få in spetsforwards mitt under säsong. Kolla bara på SHL som liga i stort. Hur många klassforwards har värvats in från hösten och framåt?

Felet var att man inte värvade en ersättare direkt i våras när Boqvist skrev kontrakt med Devils. Där gjorde man misstaget. Och återigen faller det på Dackell (eller möjligen Campese som kanske förbjöd en ytterligare dyr värvning pga ekonomin).
Kommentera

Tragiskt också att man skulle gå från ett gnetande bottengäng till att spela underhållande hockey och dominera Hockeysverige - men landade i att ”ingen spelare vill till oss och pengarna är slut”.
Kommentera

Skrubben: Handlar nog mycket om det här mänskliga beteendet att leta syndabockar. Lyser igenom hos många i tunga tider. Det räcker inte att ansvariga redan är sparkade eller omplacerade, det blir syntax error hos en del Brynässupportrar om de inte sågar/hånar Brynäsanställda oavsett om de är ansvariga eller inte när laget går dåligt. Det är nästan ett tvångsbeteende.
Kommentera

I och med artikeln om Nyman igår, är det bara jag som mer och mer får känslan att allt kommer sluta med att det blir Ove som blir vår HC nästa säsong?
Kommentera

Skrubben: Kan garantera att Ove inte kommer att bli vår nästa HC. Han har själv sagt att han inte vill det och både Sundlöv (framförallt) och Dackell är på det klara att en helt ny HC ska komma in och det utifrån.
Är säker på att de fixar en bra lösning.
Kommentera

Peja: Det är inget nytt att folk hellre hittar nåt att gnälla på istället för att fokusera på det positiva. Men måste faktiskt säga att jag är förvånad att Emil Molin-värvningen hamnat så mycket i skymundan. Det är trots allt en av Brynäs bästa mitt-i-säsongen-värvningar på ett decennium.
Kommentera

mattiask: Ja, Dackell har ju verkligen visat fingertoppskänsla när det gäller att hitta tränare... Han ska hålla sig jävligt långt borta när ny tränare utses. Helst på nån läktare i Bombay.
Kommentera

Skrubben: Vem försöker ge Sundlöv skulden för allt? Ingen påstår jag. Sundlöv har mest fått kritik för att inte Boqvist ersatts och att inte backsidan stärkts upp, thats it.
Kommentera

mattiask: Jag har såklart också hört vad ledningen sagt. Men vi har hört tokdementier förut som sedan visar sig inte vara värt ett smack. Skulle som sagt inte bli förvånad. Vi vet att Sundlöv gillar Ove. Det var han som gav honom HC-jobbet i Karlskrona en gång i tiden.
Kommentera

Skrubben: Står ju ingenting i artikeln om Nyman som gör att man får nån känsla av nånting öht. Den säger ju bara att Nyman tackat nej till Brynäs, inget mer.
Nej till vadå?
Ny ass den här säsongen?
Ny HC direkt?
Ny HC först nästa säsong?
Sen undrar man ju vilken succé Nyman har gjort när artikeln har rubriken: ”Succetränaren nobbar Brynäs”....
Kommentera

Huge: Nej men det jag menar är att alla tränare det ryktats om har nu en efter en fått andra jobb eller dementerats. Jag kan såklart ha fel, detta är min magkänsla bara.
Kommentera

Huge: DU kan inte uttala om att det är väldigt överdrivet hur spelare agenter osv tänker efter som DU inte vet något om förutsättningarna när de tar sina beslut!
Säg inte åt oss andra att sluta spekulera kring Sundlövs förutsättningar när du inte vet ett endast ting om agenter o spelares förutsättningar!!
Kommentera

Skrubben: Men Boqvist är inget unikum. Likvärdigt bra spelare hade säkert kunna hittats - med beslutsamhet och i tid.
Kommentera

ellis: ytterst jävla tveksamt. Antingen underskattar du Boqvist å det grövsta eller så tror du att det kryllar av toppspelare på marknaden.

Har du ens sett vad de andra lagen tagit in i forwardsväg?

Växjö med alla sina miljoner och krissäsong har tagit in Bailey (typ 5 poäng på 30 matcher) och Marcus Paulsen från division 1.
Kommentera

Johannes Hedberg: Försvara på du Biter inte på min syn på Boqvist-hanteringen
Kommentera

Johannes Hedberg: ”Växjö med alla sina miljoner och krissäsong har tagit in Bailey (typ 5 poäng på 30 matcher) och Marcus Paulsen från division 1.”

Lakers har inte mer pengar än Brynäs enligt MeMahawks lista.
Kommentera

Axle San: Sedan när har madhawk all info om spelarnas avtal? Och framförallt, hur fan har han fått tag i dem?
Kommentera

Mattson: Det undrar jag också, jag har ifrågasatt det hela här många gånger men inte fått många med mig.
Kommentera

ellis: ”Likvärdigt bra spelare hade säkert kunna hittats - med beslutsamhet och i tid.”

Och du hade varit Bill Gates-rik om du bara jobbat lite hårdare. Om vi nu ska snacka om saker vi inte har en aning om.
Kommentera

Axle San: Det räcker med att jämföra Brynäs lag senaste 40 åren med topplagens. Att vi i bästa fall är ett mittenlag i serien kan inte bero på att alla ledare som rekryterats under 40 år är klantskallar. Gävle har inte förutsättningarna, lika lite som Övik eller Timrå. Luleås framgångsvåg börjar som av en slump när Minecraftpengar rasslar in. Skellefteås framgångar är en anomali. Förutsättningarna finns söderut och i storstäderna.
Kommentera

Mattson: Märkligt resonemang rakt igenom. Det finns massor av småstäder representerade i SHL. Och Brynäs har ju tydligen en stor lönebudget med SHL mått. Så vad baserar du det här inlägget på??
Kommentera

Axle San: Man kan definitivt fundera kring var informationen har kommit ifrån. Men om man kollar på avstängningar och bötesbeloppen som baseras på lönen har lönerna överensstämt med hans lista.
Kommentera

Blå grottan: Fakta (regionernas ekonomi, arbetslöshet, nyföretagande, utbildningsnivå, befolkning osv).
Att Brynäs har lika stor stor lönebudget som övriga - vad bygger du det på?
Du missade att jag skrev stora städer OCH söderut?
Kommentera

munkas: Men med tanke på ditt vanliga jävla gnäll kanske du ska ringa till Dackell & Sundlöv och ta över rekryteringen om det nu är så jävla lätt.
Du brukar ju ha väldigt låg nivå gällande Brynäs, men tycker samtidigt att du når nya bottennapp hela tiden.
Fattar inte ens hur folk orkar med att diskutera med dig.
Kommentera

Blå grottan: vi vann serien senast 1979, snart 41 år sedan. Sen har vi kommit 3 / 4 / 5 ett få antal gånger. 4 sm guld och ytterligare 2 finaler mot Hv71. Även några sejourer i kvalserien.

Vi har inte varit ett kontinuerligt topplag på mer än 40 år.
Vi har heller aldrig åkt ut.
Det kallar jag definationen av ett mellanmjölkslag.
Kan inte vara besviken på denna säsong...
Kommentera

Lemp: Blir ändå bara ett urval. Alla spelare får inte böter. Ingår signingbonus och andra bonusar, deras komplicerade pensionsupplägg, förmånsvärden av bilar, mat, försäkringar, bostäder?
Kommentera

Mattson: jag håller med dig. Det är söderut pengarna finns. Om inte annat genom alla jävla privata företag här nere som sponsrar HV, Örebro, Växjö osv till bristningsgränsen.
Kommentera

Stefan R 63: "Säg inte åt oss andra att sluta spekulera kring Sundlövs förutsättningar när du inte vet ett endast ting om agenter o spelares förutsättningar!!"

Haha, är du full?
Du och andra har ju inte ens försökt eller börjat spekulera kring Sundlövs förutsättningar, när du/ni kritiserar hans beslut.
Min poäng är ju att man kanske borde ta reda på de förutsättningar han haft när han ex värvat en viss spelare, INNAN man sen påstår att den värvningen varit konstig eller felaktig.
Men jag har ju sen länge fattat att du och många andra tycker det är fullt normalt och seriöst att sitta hemma i soffan och kritisera beslut där man inte haft en aning om belsutsunderlaget.
Lika korkat och obegåvat som att sitta hemma i soffan och kritisera en person för att ha slagit ihjäl en annan person, innan man tagit reda på omständigheterna kring händelsen. För att ta ett konkret och principiellt jämförbart exempel...
Kommentera

Mattson: Såklart det bara är ett urval, hävdar inte något annat. Anser att det är intressant att veta ungefärlig lönenivå för spelarna, även om all information inte finns tillgänglig. Exempelvis kan vi konstatera genom den här informationen att vissa spelare har dyr grundlön, exempelvis Andersen, Alcen, Blomqvist etc. Vad är det negativa i att vi vet det?
Kommentera

Lemp: Varför tror du att jag tycker det är negativt att vi vet?
Kommentera

Mattson: Det känns som att vi trots allt truppmässigt är riktigt nära åtminstone topp 8.
Byte av några spelare och in med en etablerad tränare så kommer vi att lyfta (nästa säsong), absolut.
Denna säsong skulle vara mycket roligare om vi knipit 10 poäng mer mot lagen under oss och att vi inte klarar att möta dem är helt och hållet beroende på brister hos dem som styr i båset.

Sen angående denna säsong, jag tror faktiskt att vi kan utmana Lakers ända in i kaklet!!
Kommentera

Blå grottan: Var ju bara tvungen att kolla upp ditt påstående om att ”det finns massor av småstäder representerade i SHL”.

Det finns 290 kommuner i Sverige. Elva av SHL-lagen finns bland de 31 största kommunerna (över 72.000 invånare). Leksand och Oskarshamn är de i särklass minsta kommunerna med lag i SHL. Som av en händelse sladdar båda lagen i serien.
Kommentera

En fråga kring årets ekonomi och bokslut. En person skrev till Campese att nog borde väl Brynäs göra en rejäl vinst i år med tanke på höjt publiksnitt, ingen ersättare värvad för Jesper etc. Men Campese svarade att det inte alls var säkert, i synnerhet inte med tanke på att en tränare hade sparkats igen. Min fråga blir då: hur påverkar Sunkens avsked ekonomin för denna säsong när ingen ny tränare tagits in? Har Molin & Honken fått stora löneförhöjningar? Eller budgeterar Campese med att betala av hela Sunkens lön för nästa säsong i årets bokslut?
Kommentera

Lemp: Eftersom det inte finns nån norm eller nåt riktmärke när det gäller vad ex spelare som Andersen, Alcen och Blomman borde ha, så är det egentligen ointressant att känna till deras lön.
Dessutom: vad säger att dom har dyra grundlöner bara för att krävande, oinsatta och frustrerade supportrar tycker det? Säger inte att du är en sån, men du fattar vad jag menar...
Möjligtvis lite intressant om du plockar fram uppgifter på vad likvärdiga spelare i övriga lag har som jämförelse i lag som har ungefär samma förutsättningar som Brynäs, men inte ens då går det att dra några slutsatser när det gäller frågan ifall Brynäs betalar för mkt i lön till dessa spelare eftersom varje lag värderar sina spelare olika utifrån vad resp lag har för behov i spelarväg.
Kommentera

Lesky: Tidigare så har de tagit sparkade tränares kostnad direkt på innevarande säsongs bokslut. Hur det är nu kan vi inte veta.
Kommentera

Johannes Hedberg: Är det inte ganska tydligt att Växjö allokerar en större del av sin spelarbudget till värvningar under pågående säsong än vad Brynäs gör? Ofta har det blivit succé för Växjö men den här säsongen har det nog bidragit mycket till deras fiasko. De hade för dåligt lag från start och det finns inte tillräckligt bra spelare att värva under säsong för att det ska vara värt det.

Det tillsammans med att Växjö inte betalar utfyllnadsspelare 100 000+ i månaden gör nog att man luras lite av deras spelarbudget i relation till Brynäs dito, även om jag också är övertygad om att deras är större.

Sen sparkar ju inte Växjö tränare varje år heller, det blir också en besparing gentemot Brynäs, förutsatt att Hallam inte har extremt hög lön i jämförelse med tränarna som Brynäs sparkat.
Kommentera

Lesky: Jag tror att Brynäs ekonomiska marginaler är så tajta att varje oförutsedd händelse riskerar att spräcka budgeten. Ökat publiksnitt äts upp av en sen värvning eller en utebliven sponsorintäkt. Troligtvis också därför en ny tränare kommer att rekryteras först nästa år, nåt som tom Leksand och Oskarshamn hade råd med omgående.
Kommentera

mattiask: ” Men med tanke på ditt vanliga jävla gnäll kanske du ska ringa till Dackell & Sundlöv och ta över rekryteringen om det nu är så jävla lätt.”

Nja, jag har väl inte sagt att det är lätt, bara att Dackell ska hålla sig borta. Du avslutade ditt förra inlägg med ”Är säker på att de fixar en bra lösning”
Om du med ”de” räknar in Dackell så förstår jag ärligt inte hur du tänker. Det var ju Dackell som för inte så länge sedan förlängde med Sunkan i 2 år. En mycket märklig/korkad förlängning. Eller?
Kommentera

munkas: Ja, JAG har betydligt större förtroende för Dackell & Sundlöv som vet exakt allt och med det menar jag, vad de har att röra sig med för förutsättningar, lön, vilket spelsätt de ska spela, vilka tränare som faktiskt finns aktuella. Sådant har jag totalt noll koll på.
Och då tar jag för givet att Sundlöv och Dackell jobbar stenhårt för att det ska bli det bästa för Brynäs som förening.
Sen är klart att det kan bli väldigt fel, men vänder vi på det. Sätt in Sundqvist i ett lag som Frölunda, Luleå osv. Är helt övertygad om att han hade gjort det betydligt bättre än hos oss då dessa trupper har så pass mycket mer kvalité än vad vi har.
Tittar man på vad vi har för trupp i Brynäs så anser jag att MS spelade exakt det spel som våra spelare borde klara av. Vi har lååångt ifrån spelare som skulle klara av att styra en match och där vi skulle ha puckinnehavet klart mer än motståndarna.
Sen blev det väl mycket dumpande osv vilket inte vad försvarbart, MEN han spelade efter våra resurser och det som till slut gjorde att vi ändå hamnade där vi hamnade var/är att de andra lagen är bättre, har bättre kvalité, bättre spets osv osv.

Men jag är helt övertygad om att Sundlöv och Dackell (tillsammans?) kommer att jobba stenhårt för att Brynäs 2020/2021 ska ha exakt den tränare som de vill ha.
Sen kommer vi inte att kunna börja spela den typ av hockey som Frölunda, Färjestad osv spelar som är väldigt bländande (framförallt hemma) förens vi har spelare till det oavsett tränare.
Kommentera

Huge: Att du aldrig ger dig... samma trötta argument genom alla år och aldrig har du rätt men beter dig som jordens största hockeyorakel. En liten sammanfattning av dina ståndpunkter

1. "Kunnigt yrkesfolk vet alltid bäst".
Kunnigt yrkesfolk har misslyckats gång på gång och många härinne har sett det hända långt innan det händer. Hur kan då kunnigt yrkesfolk alltid veta bäst?

Kunnigt yrkesfolk har uppenbarligen ine varit så kunniga eftersom annat kunnigt yrkesfolk gett dom sparken.

2. "Man måste veta förutsättningarna innan man kan bedöma kunnigt yrkesfolk"
Ingen härinne vet exakt vilka förutsättningar någon av de kunniga yrkesfolket har. DU anser att man inte kan ge någon negativ kritik om man inte känner till förutsättningarna vilket även betyder att man inte heller kan ge positiv kritik. Därför är det ju helt onödigt att ens bedöma personer som verkar inom Brynäs.

Så om någon skriver si eller så om Sundlöv, varför svara denne. Ingen vet om han gjort ett bra eller dåligt jobb. Enligt DITT sätt att se det.

Flera gånger på senaste åren har iaf flera kunniga yrkesmän fått sparken av sina chefer. Ska vi gissa att dom vetat om dessa sparkades förutsättningar iaf och kunnat ta välgrundade beslut.

3. Slutsats:
"Kunnigt yrkesfolk vet alltid bäst" och "Man måste veta förutsättningarna innan man kan bedöma kunnigt yrkesfolk"
VARFÖR skriver du på ett forum för oinsatta läktarcoacher som inte känner till förutsättningarna? Det måste väl vara totalt ointressant för dig att läsa vad folk härinne tycker?

4. Efterord. "Lika korkat och obegåvat som att sitta hemma i soffan och kritisera en person för att ha slagit ihjäl en annan person, innan man tagit reda på omständigheterna kring händelsen"

Det kan väl aldrig vara ok att slå ihjäl en annan person OAVSETT omständigheter.

Men man kanske inte ska vänta sig mer av en person som varit aktiv på ett forum för, enligt honom okunnigt och oinsatt, folk, i närmare 20 år.
Kommentera

mattiask: Dackell har avgått, har du helt missat det?
Kommentera

Huge: Nog finns det normer för lönenivåer utifrån hierarki och roll i laget. Knappast så att sportchefer ger spelare tänkt för fjärdekedjan dyra löner, ett sånt tillvägagångsätt är ohållbart. Däremot värderas nog spelare olika för olika lag. Snittlönen i SHL är någonstans kring 120,000 i månaden enligt den nyaste undersökning.

Andersen är med sina 200 000-250 000 en av de dyraste backarna i SHL tillsammans med exempelvis Linus Hultström, Marcus Högström och Eric Martinsson. Förstår argumentet att det är svårt att veta alla förutsättningar, men om det krävs att varje skribent ska veta allt för att ens ska kunna hylla eller kritisera ett beslut så finns det ingen ide till ett forum.

Vad ska vi diskutera annars? Dackells frisyr?
Kommentera

mattiask: "Men jag är helt övertygad om att Sundlöv och Dackell (tillsammans?) kommer att jobba stenhårt för att Brynäs 2020/2021 ska ha exakt den tränare som de vill ha."

Det kommer dom säkert, men finns kompetensen?

Du menar att Sunken gjorde det han kunde med det lag han hade.

Men vilka bestämde att Brynäs skulle bli ett spelförande och offensivt lag? Anställde en tränare för att sätta spelet? Värvade en trupp för att utföra det på isen?

Man brukar säga att en kedja inte är starkare än dess svagaste länk, men in det här fallet är ju varje länk svag.

Det är verkligen upp till bevis för Brynäs, och den ende som är kvar, Sundlöv, att styra upp allt.

"Sen kommer vi inte att kunna börja spela den typ av hockey som Frölunda, Färjestad osv spelar som är väldigt bländande (framförallt hemma) förens vi har spelare till det oavsett tränare."

Hoppas Brynäs sportsliga ledning inser det också!
Kommentera

munkas: Det kanske är dags för en liten omröstning här på HS:

"Vilket är Brynäs sämsta beslut de senaste åren"

Jag har några förslag. Fyll gärna på och/eller addera förslag:

-Anställa Dacke som sportdirektör
-Anställa Sunken som huvudtränare
-Förlänga med Sunken som huvudtränare, dessutom i två år

-3-årsplanen aka "Vi har en plan, tajmad och klar in i minsta detalj" a la Dackell och Campese

-Förlänga med Alcén i tre år
-Ge Niklas "jag skrattar hela vägen till banken" Andersén 250 k i månaden

-Anställa Roger "konstigt att jag fick vara kvar så länge" Melin
-Anställa Tommy "Vi har 4 olika spelsystem" Sjödin

-Slarva bort Palushaj
-Slarva bort Palushaj till Örebro

-Vänta in Boqvist
-Vänta in Boqvist, konstatera att han inte kommer och att marknaden är död.
Kommentera

mattiask: Läs igenom på vad du har skrivit och begrunda.
Du skriver att Dackell/Sundlöv ska lösa,.....men har du missat att Dackell inte är kvar som GM, har du missat att det var han som såg till att M.S. fick kontrakt, har du missat att det var han slm signade J. Alcén i ytterligare nägra år, har du missat att han tog in Lindelöf, Zetterberg, osv... och du har full förtroende för Dackell??? Har du sovit de senaste månaderna?
Sundlöv har jag inte förtroende för men jag hoppas att han tar sig i kragen och vaskar fram en konkurrens kraftig trupp tills nästa säsong.
Kommentera

« · 2031966 · »