Brynäs IF

727206 inlägg · 7960 ämnen

Frölunda vs Brynäs

« · 309415 · » Till forumet

Sv: Frölunda vs Brynäs
Lilljanne: " Ligger man nergrävd veckovis missar man mycket."

I somliga fall verkar det inte spela ngn roll om man legat nergrävd veckovis eller om man sett varenda match. Både match- och dom generella spelanalyserna är oftast helt uppåt väggarna från en del håll.

Hur man t.ex kan påstå att försvarsspelet varit under all kritik, när detta väl varit det som i stort fungerat bra hittills, ställer man sig en aning frågande till. Tycker det bara är matcherna mot LHC hemma och Leksand borta som direkt fallit ur ramen.
Clarence: Du tycker att Leksands 5-0 borta mot Luleå tyder på kvalitet.
Skulle vilja påstå att masarna för tillfället är lika ojämna som vi.
Att tappa 4-0 mot VF borta på 5 minuter tyder väl knappast på ngn större stadga i laget.
Undrar om du hade gett Brynäs samma kvalitetsstämpel om vi gjort likadant?
Att slå Luleå borta är inte helt lätt. Leksand har dock alltid haft relativt lätt mot Luleå. Att Luleå i stort sett saknar halva laget gör ju kanske inte saken direkt svårare, om man säger så...

Matchen i går var ju faktiskt helt öppen fram till 56:eminuten, då dom gör 4-2. Man måste även ha lite flyt i såna här matcher. Hade vi fått 3-3 i stället, chanser fanns ju, kunde vi mkt väl ha fått med oss 2 pinnar igår.

Säsongens bästa publiksiffra igår i Scandinavium. Det där med att Leksand skulle vara Sveriges populäraste lag ger jag inte mkt för.
Kommentera

Jompe: Mot SSK borta tyckte jag mig se lite grand av den gamle Soling från förfjol. Självförtroendet verkar dock vara i botten för tillfället. Tror inte att motivationen saknas direkt, såna här svackor kan ta tid att ta sig ur. Titta på Jörgen Jönsoon i fjol, kom väl tillbaka i någorlunda slag först efter jul. 1 års vila har nog tagit mer än vad många tycks tro.
Längtan efter en Soling i normalt slag, i ett lag som i övrigt behöver fler målskyttar än Lind, gör nog att frustrationen hos supportrarna blir större när man vet vad han kan prestera.

Kul att det bliv lite nävkamp i slutet också. Björckens tur denna gång, tyckte väl att Kupan fått lite för mkt uppmärksamhet tidigare. :-)
Detta visar ju iaf att grabbarna har bra moral och visar lite djävlaranamma. Resignationen från ifjol vid liknande lägen verkar vara som bortblåst, iaf i går.....
Kommentera

Huge: Ja, någon resignation märkte man inte av, med undantag för det som återstod efter 5-2-målet. Det är ett intressant mönster att både vi och Leksand spelade 0-4 mot Frölunda de sista fem minuterna.

Nu väntar Timrå borta på tisdag. Vi ligger farligt nära strecken i tabellen nu. Visserligen är serien väldigt jämn, men en seger på tisdag skulle inte vara helt fel.
Kommentera

Jompe: En seger är ALDRIG fel...

Jag tycker Brynäs överlag gjorde en bra match i går. Om man bortser från dom sista minuterna efter 4-2 målet.

Tycke heller inte man kan belasta Jocke för något, med det försvaret vi hade (eller inte hade) igår så är det inte lätt att vara målis. Han gjorde väl en tabbe vad jag kunde se, när han var bokom målet och slarvade lite, men han ordnade upp det bra på egen hand.

Sen ett stort tack till alla ni som var där i går. Roligt att träffa på en del Sps:are live.
Kommentera

Jompe: I somras skrev jag ett inlägg på dåvarande HS. Där talade jag om att Micke Lind är Brynäs bästa värvning på år o dag. Bygg laget runt han o Sjödda. Vet du vilka reaktioner jag fick från de "bästa Brynäs-supportrarna". I bästa fall kan han gå in i en 4:e femma.
Sanningen är väl egentligen den att tar man bort hanses mål o målpass så skulle Brynäs ligga avsågade redan nu.
Kommentera

Huge: Ojämna må så vara. Faktum är väl ändå att det är starkt att vinna med 5-0. När tänker Brynäs göra det, tro?
Kommentera

Huge: "Leksand har dock alltid haft relativt lätt mot Luleå." Visst! Detta var första vinsten uppe i Luleå sedan 97...
Kommentera

Brynäs spelar mycket bra hockey i 50 min, men vad fan är det som händer sen? Man får inte uppträda som Brynäs gjorde dom sista 10 min. Var är Soling någonstans, vill han verkligen spela hockey??
Kommentera

Jompe: Angående Jonas Soling kanske det är så enkelt som att han är överskattad och inte så bra som vi fått för oss. Kanske har också den här svåra skadan han hade satt ner hans kapacitet? Eller den här olustiga smitningsolyckan i våras? Många frågetecken är det runt karln.
Kommentera

70 Rodrigues: Jag kan bara hålla med i dina funderingar kring Brynäs och Soling! Om jag får gissa lite på varför de släpper helt i de sista 10 min, så kan det ju vara så att det är tungt att spela så bra och ändå inte få någon utdelning. De orkade inte kämpa vidare helt enkelt. För mig känns laget riktigt bra och jag unnar dem framgång, men det tycks vänta på sig. Jocke gjorde i alla fall en klart godkänd insats, synd att vi inte har någon riktigt vass målskytt just nu förutom Lind. Det finns fler än Soling och Anger jag tycker att man kan kräva lite mer av. Kyrrö tex. !!!
Kommentera

Huge: Flyt? Hur kommer det sig att det alltid är motståndarna som har flyt o inte Brynäs?
Kommentera

Anneli: Om man inte orkar kämpa när det är 10 min kvar av matchen så är det något som är allvarligt fel, att ha häng på svenska mästarna när det är 10 min kvar borde vara motivation nog.
Kommentera

70 Rodrigues: Undrar jag med. Mycket intressant att se Huge utveckla detta "fenomen". Alla andra än Brynäs har flyt...
Kommentera

70 Rodrigues: Självklart så ska dom orka och vara motiverade! Men tydligen så är det inte så. Och ja visst är det något fel!! Jag är ju den som alltid försöker hitta ursäkter, tyvärr. Jag vill ju så gärna att MITT lag ska vara bra!
Kommentera

70 Rodrigues: Dom spelade bra..och kämpade. Men när Frölundas 4:a trillar in, då Brynäs har haft bud på 3-3 så går luften ur laget totalt. Och då var det 3 min kvar. Dock kan man önska lite mer av försvaret. Jocke räddade oss några gånger när försvaret var på Lisseberg och kramade kaninen.
Kommentera

Anneli: Jag vill också att vårat lag ska vara bra men att hålla på att hitta på ursäkter till varenda förlust är ju bara löjligt!!
Kommentera

Clarence: Jag vet att Soling är bra!! Han har kapaciteten, men som du var inne på så har skadan nog satt sina spår. Jag får en känsla av att han är räddare än förut. Nu går han aldrig rakt på mål och krigar, så som var hans kännetäcken. Det tycker jag också har drabbat Kyrrö, Ove mfl. De vill väl inte skadas mer helt enkelt! Men vadå, har man ett jobb så har man.
Kommentera

Slutspurten på matcherna är alltid lika viktig och den har som regel inte varit Brynäs starka sida på många år. Detta är en detalj som skiljer Brynäs från de stora åren. Då var Brynäs känt för att i jämna matcher alltid ha det där extra glödet och skickligheten som avgjorde de sista minuterna. Mycket beroende på att Tord Lundström, Salmingarna m fl verkligen hatade att förlora.
Kommentera

70 Rodrigues: Jag vet! Men du känner ju mig. Är en spelare söt så tycker jag ju att han är ursäktad ett dåligt spel!!! :-)
Kommentera

Anneli: Anger, Soling, Molin, Kyrö måste komma igång nu för annars så är det omöjligt ännu mera kört än tidigare, Lind kan ju styra skeppet helt själv match efter match!!!
Kommentera

Anneli: Som Kupan då :-))
Kommentera

70 Rodrigues: Det har ju på försäsongen talats och skrivits om att Brynäs äntligen tränat "rätt". Ändå verkar orken vara ett lika stort frågetecken som tidigare.
Kommentera

Clarence: Sant. Tror dock inte på smitningsgrejen, det är glömt...

I tävlingsmatcher för Brynäs är det väl bara i senaste slutspelet Soling utmärkte sig riktigt, i övrigt har han väl inte stuckit ut nämnvärt? Han har potenital, och stora förväntningar av omgivning och framförallt honom själv. Träningsmatcher säger inte mkt. Men skulle han bara spela under mindre press, och spela på samma sätt som i senaste slutspelet, så tror jag det lossnar för honom.
Han har ju dessutom missat över en säsong pga. skadan. Så Soling tycker jag man inte kan förvänta sig ska dominera i ES ännu, som en del tror, utan jag tror att han blir bättre och bättre ju längre säsongen går...
Kommentera

70 Rodrigues: Just så som Kupan, Henrik Rhenberg, Henrik Malmström......
Kommentera

Clarence: Trodde det var onödigt att behöva utveckla "fenomen" som är ganska självklara när det gäller lägen i matcher som den mot Frölunda.
Förstår att du tolkar det hela som att jag skyller på att alla andra har flyt, men inte vi. Det säger nog dock mer om din totala svartsyn på Brynäs insatser, oavsett hur man spelat....
Kommentera

Huge: Bla bla bla!!!!
Kommentera

Björck: -Vi skulle ha visat större tålamod och vägt lägena bättre!
Kommentera

Huge: Tack för den, du! Det enda jag vet är att jag inte är så naivt enögd och odelat belåten över Brynäslaget av idag som du tydligen är. Jag är aldrig är nöjd över att se Brynäs förlora en match, ens mot mästare, och inte heller nöjd över att se laget ligga på åttonde plats i tabellen.
Kommentera

70 Rodrigues: Kunde inte sagt det bättre själv bla bla bla ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: Tycker du slarvar lite med fakta. Att grabbarna skulle slutat kämpa sista 10 stämmer väl kanske inte riktigt,......eller?

Vi gör väl 2-3 när det återstår 10min. Vi har bud på 3-3, men dom gör istället 4-2 när det återstår ca 3 min. Då går lufter ur oss, ganska naturligt.
Kommentera

Huge: Natuligt för Brynäs ja!!!
Kommentera

Naturligt!!
Kommentera

Clarence: Vi är väl isf många "naivt enögda", vi som tycker att man kan göra en bra match trots att man förlorar. Har ännu inte sett ngn här på sidan som skulle vara odelat belåten över laget.

"Jag är aldrig är nöjd över att se Brynäs förlora en match, ens mot mästare, och inte heller nöjd över att se laget ligga på åttonde plats i tabellen."

Kan du hitta ngn som inte håller med?

Man kan vara nöjd med insatsen och spelet, trots en förlust. Det är isf slutresultatet man inte är nöjd med. Ibland är motståndaren lite bättre och har kanske lite mer flyt för dagen.

Din logik är som vanligt en aning intressant.
Grundinställningen är att vi har ett dåligt lag, ingen vilja, dålig ork etc etc.
Ändå är du missnöjd när vi förlorar mot svenska mästarna borta och bara ligger på 8:e plats efter 10 omgångar.
Beats me.......
Kommentera

Huge: Nöjda förlorare kan aldrig bli vinnare. Sen tycker inte jag heller att laget spelade uselt mot VF. Men tar man stryk med 6-2 gör man definitivt ingen bra match. Ska man då vara "nöjd med insatsen"?
Kommentera

Jompe: Nja, ngt mönster har jag ändå svårt att se i det hela.
Leksand hade ju i princip redan vunnit matchen och slappnar av när det är 5 min kvar. Ett par snabba mål av VF och vips så blir hela Leksand stirrigt. Att VF sen lyckas kvittera är mer en kombination av röta och total kortslutning i Leksandsleden.
Vi var ju iaf med i matchen i 57 minuter. Lite skillnad trots allt....

Timrå borta blir tufft, som väntat. Förhoppningsvis spelar Timrå lite mer öppet hemma och vill bjuda upp till dans, sas. Då kan vi nog få lite kontringslägen på dom. Risken är dock att matchbilden kommer att se ut som i Gavlerinken senast. Kanske vår tur att få dom viktiga målen denna gång.....
Kommentera

Huge: Det kommer förmodligen att bli som så att vi leker ut er i 1:a, för att sedan spela virrigt och låta Lind göra ett par mål i 2:a och därefter skärper vi till oss i sista perioden och vinner med 4-2. :-)

Det är ungefär så det har sett ut i våra hemmamatcher.
Kommentera

Clarence: Det är klart man kan vara nöjd med insatsen, varför skulle man inte vara det. Däremot är man nog inte speciellt nöjd med resultatet.
6-2 är ju helt missvisande siffror när det står och väger i 57 min.
Vi har en debuterande keeper som är helt ok, kanske kunde tagit ngt mål. Vi möter ett lag som spelar strikt och disciplinerat, ngt VF inte gjorde mot Leksand. Man har ju ändå känslan av att Frölunda kan ge mer, därför är det lite synd att vi ändå inte kunde få med oss ngn pinne hem, det hade suttit fint för självförtroendet.
Kommentera

Hälge: Vi hade nog behövt Lind senast i Gavlerinken, då det var en jämn match. Hoppas han nätar ett par gånger på sina gamla polare.
Ni har ju iaf angenäma problem, då ni kan klaga på spelet och ändå vinna.... ;-)
Kommentera

Huge: Hade han varit med där så hade han säkert satt ett par, men det är ju så att det inte går att lita på enbart en spelare.

Det är ganska kul (eller hur man ska uttrycka det) att man kan tycka att många av våra spelare knappt syns under matcherna och att det ändå gått så bra som det gjort.

Då kan man ju drömma lite om hur bra det kommer att bli när alla spelare syns under matcherna...:-)
Kommentera

Hälge: Lind är inte enbart en spelare, han är SPELAREN. ;-)
Kommentera

Huge: På tal om mönster så tycks mönstret här idag vara att de som såg matchen har ett betydligt mer positivt intryck av laget än de som inte såg matchen. Kanske något att fundera över. Clarence t ex tycks ha den sedvanligt knarriga analysen helt klar; var Du där? Att möta Frölunda borta är en av kanske tre största utmaningarna i årets elitserie. Jag håller dem som menar att 4-2 målet drog pluggen, delvis på grund av att man haft några bra chanser att kvittera och delvis eftersom man krigat i 55 minuter och helt enkelt var trötta. På bortais är det mycket puckjagande som tröttar mer än att föra spelet.

Jag försöker alltså inte förklara bort förlusten, bara förklara den. Torsk är torsk som Tony brukar skriva. Den här förlusten sade i varje fall mig att håller man den här nivån i bortamatcherna så kommer segrarna mot mindre meriterade lag än Frölunda så småningom. Åres på grund av att man haft några bra chanser att kvittera och delvis eftersom man krigat i 55 minuter och helt enkelt var trötta. På bortais är det mycket puckjagande som tröttar mer än att föra spelet.

Jag försöker alltså inte förklara bort förlusten, bara förklara den. Torsk är torsk som Tony brukar skriva. Den här förlusten sade i varje fall mig att håller man den här nivån i bortamatcherna så kommer segrarna mot mindre meriterade lag än Frölunda så småningom. Årets lag är betydligt bättre än fjolårets.

Jag hoppas att Soling kommer igen, i annat fall är hans hockeykarriär över till sommaren. Vi bör inte förlänga med honom och jag tvivlar på att han kommer att vara intressant för något annat ES-lag. Såvida förstås han inte kommer igen.
Kommentera

Jompe: Det borde finnas en hyfsad chans för seger borta mot Timrå på tisdag då?!
Kommentera

lindberg: Själv så ser jag väl chansen att ni tar poäng mot Timrå på tisdag som närmast obefintlig. Är nu bara Lind och Cassel på bästa målhumör så lär det kunna bli match i ett par perioder i alla fall. Hoppas att inte influensan hugger tag i nån av dom bara. Jag är glad att inte Brynäs har mer pengar i kaffekassan för tillfället så att vi i Timrå får ha våra spelare i fred.

Utan Timrå - så skulle Brynäs ha stannat för längesen!
Kommentera

mike:
Utan Brynäs - Vad skulle alla TIKare vara avundsjuka på då?
Kommentera

mike: Svårt blir det. Men det sas att laget inte skulle ha någon chans mot Färjestad heller.
Kommentera

Prosten: Det är svunna tider det. Hädanefter så ska Brynäs få vara avundsjuka i många många år framgenom. Vi har bara 12 SM-guld kvar sedan så är vi ikapp er.
Kommentera

mike: Ha! Då väntar vi i 50 år då. Sedan ser vi om Timrå är i kapp i antalet guld.
Kommentera

Hutta: Det är väl lite av Timrå-effekten som Brynäs denna säsong får dras med. Det är många lag som underskattar er och det var väl mycket därför som jag satte upp Brynäs som tvåa i årets grundserie. Jag var helt säker på att Cassel och Lind tog med sig Timrå-effekten hem till Gävle. Verkar i nuläget bli svårt men man vet ju aldrig om nu Lind får vara hel så har ni säkerligen en bra chans till en topplacering.
Kommentera

mike: Timrå lyckades knäcka alla så kallade experter förra året. Tycker alltid det är roligt när ett lag överraskar. I år har det ju gått bra hittills också. Tyvärr tror jag inte Brynäs når samma framgång. Innan säsongen ansåg jag att man fick vara nöjd om kval undveks. Nu vågar jag smått tro på slutspel i alla fall.
Kommentera

mike: Om bara vissa spelare kunde komma igång istället för att halvsova under matcherna skulle det kännas säkrare.
Kommentera

« · 309415 · »