Brynäs IF

724903 inlägg · 7959 ämnen

GD och Brynäshistoria...

« · 239933 Till forumet


GD och Brynäshistoria...
Med start i går publicerar GD en helsida/dag i fem-sex dagar om Brynäs uppgång och...?
I går mycket information kring Breit Hellman (mästervärvaren).
I dag fokus på Wickbergs utrensning av gamla hockeysektionen -57, Tigerns ankomst och början på storhetstiden (när de andra Gävlelagen och bla 08:orna förpassades till statister).
Trevlig läsning om Brynäs historia av Ulf Kriström!

Kriströms förklaring till Brynäsdominansen:
Brynäs nya stil tog de andra lagen med överraskning och unga Brynäs spelade en hockey med snabba fötter, snabba händer och snabba hjärnor.
Effektivt på 60-talet.
Precis som Brynäs idag då... INTE.
Åldersstigna Brynäs, långsamma fötter, stela händer och trötta hjärnor.
Usch.

Vem tar Wickbergs roll och leder utrensningen av sportkommitten -03?
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
gordo: Den som sa det va det, som min son brukar saga... ;-))Jag tror att gordo hade blivit en alldeles utmarkt revolutionar ledare. Detta skrivet fran ett land dar revolutionen permanentats sa till den milda grad att man inte langre kanner igen den. Kanske ett Brynas i makroformat?
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
gordo: Passande namn KRIStröm i dessa dagar.
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
svedas:
Å andra sidan ståtar han med smeknamnet "Krigarn"... hur det nu går ihop?
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
Jompe:

Säg så här:

Tålamodet, det lilla man har, tryter...

Speciellt efter att ha sett 0 (noll) förändring i uppträdandet OCH spelet i träningsmatchen mot SSK.
Beklämmande lojt!
Har blixtsnabbt avstyrt resan till Smidjegrav (också snart ett klassiskt landmärke i Brynäs uppgång och FALL?) i morgon.

Det loja uppträdandet och spelet skapar en fantastisk kontrast till det som är Brynäs kännemärke:
Snabba hjärnor, snabba händer och snabba fötter.
Hur många i dagens trupp klarar de kriterierna?

Det är så att man kan börja agitera... :-)

Viva Zapata.
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
gordo: Jag vet--GB:en ar full av folk som haller med Dig. Du kommer aldrig att se nagon har saga att Gud vad allting ar bra i Brynas just nu, dels for att det inte ligger i Brynasarens konstitution att saga de orden och dels for att det faktiskt inte ar sa kanonbra just nu. Den konkurrensfordel vi hade pa 1960- och stora delar av 1970-talet var att vi ledde utvecklingen. Det spelkoncept som vi utvecklade (snabba fotter, hander och huvuden) finns det andra elitserieklubbar som folljer mer an vi gor just nu.

Da blir The $64 question:vad gor vi nu?? Jag har fort fram vad jag tycker vi ska gora sa manga ganger och sa lange att alla vet vad jag tycker. Det hade varit otroligt kul att hora vad andra tycker. Hur vill Du att brynas ska se ut om tio ar? Hur tycker Du att vi bor arbeta for att komma dit? Om "vi ar Brynas IF", som Tor brukar paminna oss om att vi faktiskt ar, sa blir ju fragan an mer intressant: Var vill vi vara hockeymassigt om tio, eller fem, ar? Hur ska vi ta oss dit? Svedas? Beezer? Bright? Sylf? Tor? Hong Kong? Kessler? Huge? gordo? Tony? boldten? olle? Nagon?

Ordet ar fritt.
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
Jompe: Ett starkt och omtyckt namn på sportchefsposten tror jag är ett måste. Dels för att locka spelare men kanske framförallt att få tillbaka sponsorerna, för idag handlar det mesta om pengar.

Ett tydligt mål med en proffsig organisation det är där man ska börja bygga. På 60 talet räckte det med en stark ledare idag måste man ha en hel organisation som fungerar, där ligger vi lite efter. En sportchef som leder de övriga samt ett gäng kunniga personer som leder jakten på sponsorer och bra villkor och framförallt att "klubben är bra att ha att göra med" för sponsorerna. Ger nått tillbaka för satsat kapital så att säga.

Sen gäller det att naturligtvis att locka bra spelare, bygga vidare på de bästa juniorerna ge dom den omgivning de behöver hem med Dacke, Honken och Mårtensson våga satsa.

Vill helst inte se BIF i Huddinge hallen nästa säsong.
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
Lunkan: Klockrent hela vagen.
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
Lunkan:
Det räckte inte alls med e n stark ledare på 60-talet.
Wickberg hade ett helt gäng som jobbade runt laget.
Det är samma förutsättning för att driva en organisation idag!
Tyvärr är Brynäs numera lika trögfotat vid sidan av isen som på isen.
Usch.

Det finns ETT standardrecept i den här branschen:
1. Det gäller att bygga en organisation med starka ledare.
2. Det gäller att rekrytera de rätta spelarna.
3. Det gäller att anställa tränare som inte förstör för mycket av potentialen i laget!

Varför ÄR FBK framgångsrika?
Standardreceptet.

Varför HAR DIF varit framgångsrika?
Standardreceptet.

Varför HAR BIF varit framgångrika?
Standardreceptet.

Hur skall BIF BLI framgångsrik igen?
Standardreceptet.

Enkelt.
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
gordo: Se till att ordinera och skriva ut receptet åt dagens ledning :)
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
P J Davydjoos:
Har försökt, PJ... men de klarar inte latin...
Kommentera

Sv: GD och Brynäshistoria...
Jompe:
Jag vet inte, Jompe, men jag tycker inte att det är någon klubb som fullt ut jobbar efter Brynäskonceptet för tillfället. Att Brynäs inte gör det är alldeles klart, men i övrigt är det mest en massa geggamoja i lagen...

Att ett lag som FBK skall ligga först i spåret i utvecklingen med d e t laget och d e t spelet är beklämmande (väntar här på ett snabbt inlägg från ärke-FBK:aren BJ i dementerade syfte).
Usch.

Jag vill definitivt vända på konceptet.
Det börjar med snabba huvuden,
det fortsätter med snabba händer,
och det avslutas med snabba fötter.

Fötterna skall defintivt aldrig styra huvudet (Danielsson d.ä. och Nylander är typexempel på hur det inte skall gå till).
Händerna skall inte styra huvudet (Alla har förmodligen sett tex Pekkalas indianer).

Det finns en ohygglig potential att bygga ett lag som vinner skiten ur resten i sega Hockeyligan.

En haka som sticker ut några mm mer än andra lag skulle inte skada nämnvärt...

Var finns nästa Tiger?
Kommentera

« · 239933