Brynäs IF

727799 inlägg · 7961 ämnen

Hv71-Brynäs [kvartsfinalerna]

« · 854619 · » Till forumet

Sv: Hv71-Brynäs [kvartsfinalerna]
rackham: *puff* *puff* crackis.

Man behöver inte vänta till sista minuten för att köra en airstrike. Det här är ingen hollywoodfilm. Ersbergs skulle fått en truppmina 12 i sig redan första matchen DET hade fått konsekvenser :)
Kommentera

Hejsan alla Heimonen här. I Oktober 2005 i jatkoaika (se linket) startare på svenska. För bättre svenska med fortbildning prata hockey. Som alla förstår.

Två år senare Heimonen testar på vingarna. Prata hockey med riktig svenskar. Jag förstår svenska nästan alltihop. Värre med skrivanet. Fast om man inte praktiserer det vill hellre inte verka bättre.

Men vilket klubb passar Heimonen och finsk temperament? Sjävl jag är HIFK – de stora röda kattarna. Jag kännar Teppo Kivelä sedan HIFK och vet han kännt Brynäs i guld 90s. Så jag okcå kännt Brynäs med mera i 90s. Däremot jag inte villa känna för Hulkkonen för hans grymhet med HIFK i Jokerit. Fast vi i HIFK också gilla mycke slagsmålet så jag kan endra på det :-)

Här i Brynäs HockeySnack jag hitta många sorkli topic. Det passa oss i Finland att förstå många plågan. Vi haft inbördens krig, riktik krig med ryssan, Masken Karlsson, Sundin, hemma-VM och OS-final. Brynäs har svarta dräkt för mycke sork? Jag hoppas Brynäs passa Heimonens praktik på flytande svenska.

Jag tro okcå att här ifrån kan tvätta fördomen med varandra. Jag börja svensk mental helsa. I Salt Lake City svenskar pissa på egna. I Torino pissa på alla och mäst Finland. Vill man slippa pisset man måste vinna eller hur? Fast i hockeysnack mest intressant Brynäs. Här kan man pissa även om laget går i seger. Här kan Heimonen lära till finsk hockeykultur som vinnare. Kämpa Brynäs! Hyvä Hulkkonen! (den sista känndas inte riktik bra ännu men jag jobba på den). Jag känna redan för svarta lag Brynäs bra. Svarta hjeltar okcå som under underbara.

”They’re not gonna catch us. We’re on a mission from God – Blues Brothers 1980”. Med den förstås man att svart och sork ger mer till styrkan än inte. Nästan riktik finsk även om vi inte vinna lika mycke som svenska.
Kommentera

bradberry:

Förmodligen kommer biljetterna inte att hämtas ut... det är ju trots allt Gävle vi pratar om... = )

Ankan - just hate Ticnet in the Pond
Kommentera

Enligt ticnet finns nu mindre än 10% av platserna kvar tills på fredag. Således över 7000 bokade och biljetterna släpptes kl: 11.

Inte illa för att vara Gävle..... ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: "Och vilka byggstenar måste på plats för att du ska anse att bygget är klart och redo för GULD?"

En god och stabil ekonomi, till att börja med.
Sen överlåter jag det mesta till dom som kan sakerna (sportchef, tränare etc), vad gäller själva laget.
Visserligen brukar dom få "hjälp" med jobbet, av läktarcoacher som TROR att dom vet bäst, men det är ju bara som det ska vara.
Kommentera

Gusten:

Host, host, Qusten!

Ja, det är ett helvete att spela 6 mot 3, förmodligen ett större helvete än att leda med 3-0. Och det vet ju alla hur jobbigt det är...

Visserligen har jag respekt för att det kan bli lite messy framför mål om alla skall kötta där, men lite tysk Bomber-inställning a la hörnvariant skulle inte ha skadat igår...

En quarterback på blå tillsammans med en rörlig skytt...
En avlastare...
Och så tre BRUNKARE (typ Almtorp, Widing och Bicek) som på given signal kör över Ersberg före och/eller efter skott (höstlöv) från blå...
De två på blå skrapar upp ev returer från isen...

Enkelt. Tänk Patton!

Ankan - stormar och tar MÅLET
Kommentera

sylf: "Att jag drar slutsatsen att vi "bara" har en teoretisk chans bygger jag på det jag ser."

Exakt, och det är det som är ditt problem: du ser ingenting....
Kommentera

Huge: Hur många kromosomer har du? 59? Du skriver att vi har varit närmare seger i våra borta än dom, nja. Nog tycker jag HV var bra mycket bättre i första än vad vi var igår. Att jag drar slutsatsen att vi "bara" har en teoretisk chans bygger jag på det jag ser. Du på en "vitmålande strutshuvudinställning baserad på text-tv"

Men jag har gärna fel i min teori, överbevisa mig Brynäs!
Kommentera

GävleLasse: Med tanke på hur jävla uselt våra centrar tekade igår så hade inte jag heller plockat Kristan. Lind ligger ju under 50% under slutspelet.

Tycker Boork gjorde helt rätt i det där läget, 5-3 ska fan räcka för att etablera tryck och sen in med 6:e spelaren sista 30.
Kommentera

Huge: "Vi är som sagt fortfarande under uppbyggnad och Rom byggdes inte på en dag..."

Och vilka byggstenar måste på plats för att du ska anse att bygget är klart och redo för GULD?
Kommentera

Huge: Det enda jag hoppas på är att Brynäs tar sin utveckling ett steg till och går ut med att man siktar på att vara ett topp 4 lag nästa säsong och värvar därefter. Det går inte att gömma sig bakom ursäkter om dålig ekonomi längre.
Kommentera

GävleLasse: Jag konstaterar bara fakta: det kan bli turbulens hos många lag vad gäller spelartruppen, vilket inte direkt är ngn nackdel för ex oss.
Sen överlåter jag åt andra att hoppas på det ena eller andra... :-)
Kommentera

Huge: Som det känns så hoppas du mer på att Brynäs skall bli "bättre" genom att andra lag blir sämre...

Tur att du inte är sportchef i Brynäs ;)
Kommentera

GävleLasse: Håller med, det är inte säkert vi får samma chans igen.
Klart Kristan skulle ha tagits ut. Risken är väl ganska stor att HV stärkta av detta tar en säker hemmaseger nästa gång. HVs trupp är bredare än vår och detta var matchen vi hade kunnat chansa. Nästa match hade varit lämpligare för en defensiv taktik.
Kommentera

GävleLasse: Jag tror istället att manövern av våra smarta och kloka spelar uppfattades och togs för vad den var: att först vinna tekningen och därefter plocka Kristan. Nu förlorade vi ju tekningen och det gick många dyrbara sekunder innan vi fick tag i pucken och kunde etablera ett uppställt spel i zon.
Hade det varit en vanlig serielunksmatch så hade jag hållit med kritikerna till fullo, men iom att det var ett suddenläge så kändes manövern helt Ok.

Ang nästa års säsong och ditt snack om att vi gjort vad som kan begäras, så är det lite intressant att nu se vad som skrivs om övriga lag i serien.
Många lag riskerar att tappa många spelare och där har vi nog en klar fördel inför nästa säsong. Vi har en stabil grund att stå på vad gäller själva spelet och kan nu bara fortsätta utveckla det hela och försöka få tag på lite mer spetskompetens.
Vi är som sagt fortfarande under uppbyggnad och Rom byggdes inte på en dag...
Kommentera

Huge: Signaler, det handlar om att skicka signaler till spelarna. Genom att ta ut Kristan så skickar Boork en signal till spelarna att han inte är rädd att förlora. Nu blev det någon slags halvmesyr som speglade att Boork inte var villig att gå hela vägen ut för att skapa en så bra kvitteringschans som möjligt.
Kommentera

GävleLasse: Klockrena analyser tycker jag, förutom det sista om spelet i slutminuten. Det är ju även där djävligt lätt att vara efterklok, men hade dom satt en puck i tom kasse, hur hade det då låtit?
Och efterhandsgnället om splittringen av Dackell-Bäckis-Månsson är ju ett utslag av exakt samma facitihandresonemang. Hade vi nu lyckats vinna i sudden genom att helt neutralisera deras förstafemma, så hade Boorken gått från att ha varit ett halvgeni till ett heldito.
Man kan möjligtvis klaga på att sjättemannen kanske kom inte lite väl sent, men att starta med 5 man vid nedsläppet tycker jag var helt Ok.
Kommentera

sylf: "Men visst,rent teoretiskt finns ju chansen"

Vi har vunnit båda hemma och torskat borta.
Vi har dessutom varit närmare seger i våra bortamatcher än vad dom varit i sina.
En sudden torsk och igår nästintill samma sak.
Att av dessa jämna matcher helt kategoriskt dra slutsatsen att vi bara har en teoretisk chans att vinna matchserien, visar ju bara att dina analyser enbart bygger på en negativ svartmålande gamnackeinställning och inte på verkliga fakta.
Kommentera

70 Rodrigues: Man kan köra vilken gameplan som helst det spelar ingen roll om den inte utförs som på pappret.

Vid 2-1 igår så var 3 man på väg att byta när Falk fick tag i trissan. Istället för att slå ner pucken och få till ett byte så gick han på avslut. Detta ställde Brynäsarna, speciellt de "rutinerade" som själva säkert hade lagt ner och bytt.

Såna saker kan man inte förebygga med taktik, det handlar om smartness hos spelarna i just det momentet. En smartness som inte fanns just då.

Det enda jag är riktigt besviken över är den sista minuten i 5 mot 3... Jag hade hellre sett att man tagit ut Kristan och tryckt på som fan för att få in en balja så snabbt som möjligt och kanske till och med gjort ett segermål i 5 mot 4.

DET hade verkligen sänkt HV för hela matchserien. EN enda minut av blixtrande hockey kunde ha varit grymt avgörande. Boork var rädd att vi skulle släppa in mål bakåt och den oron smittade av sig på spelarna som verkade tänka "Inte skjuta nu, det kan bli spelvändning och baklängesmål"

Nej, Boorken skulle agerat på ett transatlantiskt sätt och verkligen visat att PUCKJÄVELN SKA BARA IN! Genom att ta ut Kristan och stoppat in Widing med en enda uppgift. In framför kassen och skapa HAVOC!
Kommentera

GävleLasse: Vet egentligen inte vad Boorken håller på med :-) Imorgon så är det bara att köra på, det får vara slut med tokdefensivtänket bara för att det är bortais. Känns ibland som om Boorken bara har en gameplan och när den fallerar så blir det lite panik över hela spelet.
Kommentera

70 Rodrigues: *skratt* ja det är han ju... frågan är om Boork reflekterat över det. ;)
Kommentera

sylf: Nej det tror inte jag heller, HV är ett bättre hockeylag helt enkelt. Men jag tycker inte att det är befogat att gnälla sig hes över det faktumet heller.

Jag är nöjd. Nöjd över att vi vunnit två matcher. Jag har tippat 4-2 i matcher till HV. Det är ett steg framåt för vårt kära Brynäs och jag har inga krav att det här laget skall ta några SM guld och det borde inte du heller ha som sågat laget från första nedsläpp.

Det som hände igår var en tung förlust, HV vann matchen på ett individuellt misstag. Men sett över hela matchen så dominerade HV hela tillställningen. Jag vet inte vilken syra Boorken gick på som tyckte att vi hade matchen där vi ville ha den vid 1-1. Jag tror knappast att Boork hade kalkylerat med att Kristan skulle spela som han gjorde eller i alla fall inte bygga taktiken på det.

Nej det gäller att se sina begränsningar och inte bli alltför negativ för en uddamålsförlust i en kvartsfinal, hur tug den än är just då. HV var fan så mycket mer taggade än vad Brynäs var igår och kanske hade Brynäs vaggats in i någon slags falsk säkerhet oavsett vad så var, precis som väntat HV det bättre laget. Varje match lever sitt eget liv och i morgon är det en ny match. Kan HV göra en lika bra insats eller kommer de vara de som vaggats in i en falsk säkerhet. Jag tror på vinst i morgon. Vi vinner med 3-2.
Kommentera

GävleLasse: Widing är ju också högerskytt! Skulle vara intressant att se Widing matchas mot Jämtin :-)
Kommentera

kacken: Ja det har jag funderat på jag med. Det enda jag kan komma fram till är att Brynäs hellre vill ha långa anfall nere i hörnen än snabba avslut med skott från blå.

Skjuter man mycket så blir det ofta kortare anfall med fler spelvändningar som följd. Ett böljande spel farm och tillbaka vill vi inte ha mot HV. Det är fortfarande vi som är underdogs i den här matchserien och det blir vi som måste rätta oss efter HV, bättre än så är vi inte.

Vi har haft detta problem under många år nu. Det verkar nästan som att Brynäs är så glada över att ha pucken i kontroll på offensiv planhalva att de vill dra ut på det och inte slösa bort tillfället, även fast an gör det 9 gånger av 10.

Sen har vi ju inga som går in framför målvakten och gör det jobbigt för backar och målvakt som Ledin, Kåberg och Jämtin gör. Att skjuta från blå på en oskymmd målvakt brukar inte vara vidare smart om man vill vinna matcher.
Kommentera

GävleLasse: "Nästa match är definitivt sista chansen att ta sig till semi."

Det skulle vara kul om du kunde utveckla det där resonemanget.

Hur svårt kan det va att fatta? Jag tror helt enkelt inte att dom mäktar med att vända 2-3 i matcher med en avgörande på bortaplan.Särskilt inte efter att ha fått stryk i 2 raka. Men visst,rent teoretiskt finns ju chansen, den finns ju t.o.m att vi slår ut FBK i 4 raka via 4 st 12-0 vinster, sen 4 raka i finalen.....teoretiskt var det ja...
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, Boork får gå ut med att DJ eller Nolander skall "ta bort honom" det borde skrämma honom ordentligt. ;)
Kommentera

GävleLasse: Ang. skott från blå, det är nästan komiskt att se FBK, LHC mfl göra enkla mål på skott utifrån, vi gör inga mål från distans, beror det bara på dåliga skyttar eller fega skyttar, brist på Ledinare framför eller vad???
Kommentera

70 Rodrigues: Skillnaden igår från lördagens match var att i lördags så var samtliga formationer bra och skapade mycket framåt. Därför så tycker jag att det var värt ett försök att göra om Bäckislinan. Men jag hade stoppat in Widing istället för Hermansson. Iofs så ville säkert Boorken ha en högerskytt så därför föll lotten på Herman.

Men jag tror inte att det hade blivit någon större skillnad om vi haft Bäckislinan intakt. Försök att visaualisera Hermansson på Dackes plats igår mot Davidssonlinan.

Då hade det blivit mer stryk.
Kommentera

GävleLasse: I morgon så måste dom proppa Jämtin och visa vad skåpet ska stå, ett riktigt litet äckel är vad han är :-)
Kommentera

GävleLasse: Eftersom dom spelade ett briljant spel i lördags så tycker iaf jag att dom kunde ha fortsatt på den inslagna vägen, det hade gjort Mårts konfunderad. I morgon så tror jag att vi får se Dackell-Bäckström-Månsson ihop från start igen, det lär behövas.
Kommentera

sylf: "Nästa match är definitivt sista chansen att ta sig till semi."

Det skulle vara kul om du kunde utveckla det där resonemanget.

Boorken gjorde en chansning igår, med facit i hand så kommer kritiken. Att han skulle splittra sin bästa offensiva formation för att stoppa HV's bästa kan ses som både idiotisk och brilljant. Nu blev det förlust igår och följdakligen så var ändringen idiotisk. Hade resultatet varit annorlunda så hade Boork höjts till skyrna av alla "experter" på de olika tidningarna.

Personligen så tycker jag att det var värt ett försök. Baserat på att kedjan med Hauthonen Bicek Molin var så grymt bra i lördags så var det värt ett försök att stoppa HV's förstalina.

Å andra sidan så har jag alltid haft filosofin att "när man får motståndarlaget att ändra sin gameplan för att stoppa din så är halva matchen vunnen". Detta bjöd Boork på nu. Jag är säker på att Mårts ägnat långa stunder åt att försöka filura ut hur HAN skulle stoppa vår "succékedja" med Dackel Bäckis och Månsson, det behövde han inte ägna många minuter till när pucken väl släpptes. Med facit i hand så var det ett misstag av Boork, men det är alltid lätt att vara eftersmart.

Men de andra spelarna då? Våra skotträdda backar, jag är numera övertygad om att det måste göra ondare att skjuta ett skott från blå än att täcka ett, detta baserat på att Brynäs hellre blockerar ett skott än skjuter ett själv.

Jag tror och hoppas att Boork har satt lite myror i huvudet på Mårts till i morgon, formeringen av laget känns inte lika självklar som innan matchen igår. Detta är något som vi kan vinna på i längden.

Till sist...

HV vinner varannan match, vi vann första.

Tänk att det ska vara så attraktivt att få bli förnedrade av FBK i fyra raka i en semi. ;)
Kommentera

Gusten: Brendl får gärna komma till Brynäs och göra mål :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Äh finns pengarna så varför inte gambla lite. Vi har ju suktat efter en Bissettyp hur länge som helst nu.
Antingen skiter det sig totalt eller så blir det succé.

På pluskontot är iaf att han drar nog lite extra publik...man kan ju vara ganska så säker på att det kommer talas om honom nästa säsong också...på det ena eller andra sättet :)

Worst case scenario är väl att han lyfter slutspelsbonus när han sitter och dricker Staropramen på nån sylta. Men nu går ju Wahlbergs apanage ut så då går vi väl jämnt ut.

Fast hellre Hynning eller Nordquist åsså Kronwall och Wallin förståss...
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, Brynäs gör helt klart sin sämsta insats sen Luleå borta. Att splittra kedjan som var så framgångsrik i lördags var ett stort misstag. DJ är en katastrof.Spelar alla BP,alla PP,alltid mycket i 5 mot 5 och är inte bra i nåt av momenten. Nästa match är definitivt sista chansen att ta sig till semi. Våga Boorken!!
Kommentera

Huss: Boorken lär väl isf göra om Brendl till en hårt arbetande defensiv forward :-)
Kommentera

GävleLasse: Apropå Brendl, det intressanta är väl också att det är Boork själv som uttalar sig positivt om Brendl och om att han skulle tillföra spetskompetens, inte Sundlöv (som i Hauhtonen fallet). Det verkar alltså inte finns några ”ideologiska” hinder.
Kommentera

Att DJ får förtroende i både BP och PP är en katastrof, han ligger på mellis i parti och minut. Undrar om han överhuvudtaget har något/några blåmärken eller känner någon smärta i kroppen efter en match?
Kommentera

Hv gör sin bästa pga av Brynäs gör sin sämsta, spelet från i lördags var som bortblåst, tacklingar och skott lyste med sin frånvaro. Det var skrämmande att se hur Jämtin fick göra precis som han ville utan att någon proppade honom. Sen att splittra 1:a formationen var ju så urbota dumt så det finns inte. All fart bara försvann!
Kommentera

65selander: Enligt artikeln så är ju ES hans förstaval men givetvis så kommer det att dyka upp alternativ.

Men jag tycker inte att ryktet rimmar med Boorkens filosofi, inte på långa vägar. Snart får vi väl läsa om en comeback av snickaren Wahlberg med.

Det ska bli intressant att följa silly season EFTER att säsongen är över ;)
Kommentera

GävleLasse: tror inte han är kvar i landet nästa säsong.
Kommentera

65selander: Det är expressen som har kokat ihop historien.
Kommentera

Davve17: Finns att köpa idag, Brynässhopen öppnar kl 11,00, eller via Ticnet.
Kommentera

sylf: Sitter du och spånar eller har du läst det i någon blaska?
Kommentera

Bissett19: Och nu är Boorken ute efter Pavel Brendl....... Kan han spela på onsdag tro....
Kommentera

Bissett19:
instämmer...när det äntligen kändes som han hittat rätt m alla kedjor efter en hel säsongs laborerande...

Hermansson skulle passa bra ihop med Sedinarna...bra på o nöta ut isen i hörnen...ej värdigt en förstafemma i ett SM-slutspel...
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Tycker fortfarande det är mkt märkligt att Boorken valde att splittra på en producerande förstalina o istället kasta ner Dacke i en fjärde allt för att neutralisera deras förstalina.
Kommentera

i morgon kväll ska re va ju
Kommentera

Kör med DBM-kedjan igen ikväll snälle Boork..........
Kommentera

Clarence: Idag så svider det felaktiga suddenmålet i match 2 extra mycket. Fan vad vi var på g i slutet på match 2 och jag är övertygad om att vi hade vunnit om sudden fortgått och inte sabboterats av domaren

Klar uppryckning av HV idag samtidigt som Brynäs/Kristan ändå höll siffrorna nere och faktiskt skulle ha kvitterat i slutminuten.
2 chanser i Kinnarps brända men förhoppningsvis så tar vi chansen på onsdag eller i en eventuell 7:e match.

Logiskt att Ersberg tillslut fick bli matchjälte efter 3 mindre bra matcher. Hoppas bara att Kristan kan spela lika bra i nästa match för då har vi verkligen chansen bara vi får till lite fler spelvändningar och ett bättre powerplayspel.

Mycket ovisst det här men det lilla grepp vi hela tiden har haft är nu borta men uppgivet käns det inte alls och nu börjar nog HV känna pressen ordentligt. Det positiva är att Brynäs verkligen har visat att de kan skaka HV i Kinnarps och jag har svårt att se att Hv skulle vinna 4 raka därhemma mot Brynas. Återstår att se om Brynäs kan vinna 3 raka mot Hv i LA, jag tror faktiskt det....

Sömnproblemen fortsätter.........Heja Brynäs.
Kommentera

Clarence: Nog för att jag vet att det är svårt att vinna mot dom där lagen men så svartsynt och pessimistisk och uppgiven som du kommer jag aldrig bli. Fan vi är ju närmare dom nu än vi har varit sen dom blev så där snorrika. Vi ska äta upp dom och ordningen ska återställas. Blir det inte i år så blir det nästa år.

Har du någonsin skrivit ett inlägg i den här GB:n efter en seger? Var tar du vägen då Clarence? Kryper ner under filten och väntar på ett nederlag?

Som Dileva sjöng:
"Även du kan bli en fjäril som svävar i det blå"
:-)
Kommentera

« · 854619 · »