Brynäs IF

731152 inlägg · 7961 ämnen

Imorgon presenteras ett nyförvärv!

« · 1690791 · » Till forumet

Sv: Imorgon presenteras ett nyförvärv!

Wesley: Personligen ser jag inte Enterfeldt som en andracenter...jag ser hans styrkor i defensiven och tycker han möjligen är en center för en 3e lina. OM man inte har 2 extremt starka offensiva spelare bredvid honom. Men självklart kan han få bevisa att jag har fel =)

Sen tycker jag det är vansinne att sätta Lindblom i en 4e kedja med enbart defensiva uppgifter, gå in och spela 0-0 i varje byte t.ex. En riktit offensiv spelare som skall användas till att göra poäng framåt. Då är det bättre att låna ut honom tills han är redo för en offensiv roll.

Olden har väl också varit en offensiv spelare hittills, men där ser jag dels inte samma talang, men sen tror jag även att han klarar en roll som powerforward bättre än Lindblom.

Spännande att se vad vi får in för back nu.

JFK - Ni andas optimism nu i ert läger, jag tror inte på ert "lagbygge" i år heller, och tror att ni får svårt även i år. Tunn stomme - mkt legoknektar..det brukar sällan fungera. =P

Kommentera

Jeklund: Håller helt med. Det måste vara över min tankeförmåga att dif hålls så högt.

Förmodligen tänker experterna så här: Dif kom 9 förra året --> Dom har en bättre trupp än förra året --> Därmed skulle dom kunna nå topp 6.

Så resonerade alla om Leksand också inför förra säsongen, och vi vet ju alla hur det slutade. Generellt sett tycker jag att landets "experter" borde ha lite högre intelligens i sina värderingar av lagen än så.

På samma sätt resonerar alla experter om Brynäs till kommande säsong: Brynäs kom 10 förra säsongen --> Brynäs har en sämre trupp än förra säsongen (ja, sedan Andersén gick tycker dom flesta det) --> Brynäs kan omöjligt komma bättre än 10:a.

Sedan lägger man inte någon vikt vid att laget på papperet egentligen var bättre än att komma 10:a förra säsongen. Man struntar också fullständigt i att laget presterade bra sedan Bulan tog över laget.

Men, men... Ska bli skönt att täppa dit truten på alla framåt hösten.
Kommentera

TobiasR: Dags att splittra dem. Låta Pathrik spela med lite bättre spelare. 
Kommentera

Wesley: Har en känsla av att Westerholmarna kommer få lite mer istid den här säsongen och kanske spela med någon av dom "tyngre" pjäserna (Johnson, Ollas, Rödin??). Fick mer och mer tid i PP i slutet av säs och även inne vid "toppningar". Så det är nog inte helt omöjligt att det blir en andrakedja med dem och någon till...
Kommentera

Jag tror väldigt mycket på bröderna också, framförallt Pathrik. Tyckte han höjde sig väldigt mycket när bulan tog över. Nu kommer han gå in i den här säsongen med en säsong i nacken och mera självförtroende. Skulle inte bli förvånad om kommer ligga i toppen av den interna poängligan.
Kommentera

HitTheLights: : Övertro är din subjektiva bedömning, jag tycker du har samma tro om Enter. Han lär knappast nå upp i någon vidare matchform förens framåt jul.
Men jag håller med om att Lindblom över en hel säsong kanske inte alltid platsar i topp6. Juniorer har en tendens att dippa under säsongen.

Det handlar inte om övertro på Enter, utan vem man ska lägga pressen på i första hand. Oskar Lindblom har ännu inte fyllt 19 år och gjort en säsong i ES.
I Enters fall handlar det om att han har rutinen, erfarenheten av Bulan och rönnkan spelet. Det var tack vare Rönnqvist och Bulan han fick sitt uppsving i Luleå. Han fick landlagsplats då också.

Kommentera

Wesley:

Enterfeldt känns inte tillräckligt pucksäker och passningssäker för att spetsa till en andrafemma. Han har många andra fina egenskaper som passar sig för en tredje-fjärdelina. Så jag hoppas på att Scott fortsätter som center i förstafemman och att Vrana får styra och ställa i den andra.

Dessutom förväntas ju inte Enterfeldt kunna gå för fullt på träningarna förrän i början av september.
Kommentera

Jeklund:

Rödin  - Vrana  - Scott (Här blir det åka av)

Ollas - Enterfeldt - Johnson  (Tyngd och fart)

Westerholm - Westerholm - Brodecki (Har kan det bli leka av om dom är på det humöret, har också farten om dom är på rätt humör)

Olden - Blomqvist  - Lindblom ( Kan bli seriens bästa fjärdekedja)

Extra: Löke - Mannberg

Redigerad kommentar

Kommentera

Jeklund: Nu är det väl i första hand defensiven som de flesta så kallade experter har ansett vara Brynäs svaga punkt. Själv tror jag inte alls på Djurgården och kan mycket väl tänka mig att ni hamnar före. Ser man till den sista femtedelen av säsongen gick väl Djurgården oerhört tungt medan ni spelade bra. Förutom Thoresen och Sallinen ser de väl inte starkare ut. Hultströms defensiv var ju rent av urusel...
Kommentera

Wesley: Övertro är din subjektiva bedömning, jag tycker du har samma tro om Enter. Han lär knappast nå upp i någon vidare matchform förens framåt jul.
Men jag håller med om att Lindblom över en hel säsong kanske inte alltid platsar i topp6. Juniorer har en tendens att dippa under säsongen.
Kommentera

HitTheLights: Enterfeld är ju en perfekt tredjecenter. Lindblom har fler offensiva verktyg (utvecklingsbara) och är väl ganska given top6 med normal utvecklingskurva.

Vilken övertror ni har på Lindblom. Han var ju helt under isen efter JVM. Men det kanske ni har glömt. Det ska inte läggas någon press på honom i vinter. Han ska få utvecklas i lugn och ro.

Kommentera

SWEATT: Möjligen är jag enögd, men jag förstår verkligen inte hur de flesta experter kan se t.ex DIFs trupp som så pass mkt starkare än våran. Tittar man på deras top 6-fw, så rätta mig om jag har fel, men visst ser väl vi minst jämnbördiga ut? Deras backsida tycker jag definitivt inte ser starkare ut än våran.

Jag hade nog velat se (i nuläget)

Rödin - Scott - Johnson

Ollas - Vrana - Lindblom

Westerholm - Westerholm - Brodecki

Olden - Enterfeldt - Blomqvist

Bertilsson - Porseland

Kilström - Pudas

Sundqvist - Zanetti

Kommentera

SWEATT:  Och vilken av våra centrar ska du peta ut på kanten?  

Lindblom gjorde 15 poäng på 37 matcher sin första säsong. Silfverberg gjorde 4 poäng på 16 matcher sitt första år när han var lika gammal som Lindblom. Året efter gjorde han 16 på 48. 

Allt handlar inte om poäng. Det finns mycket annat att ta i beräkning.
Vinna teknikar. fysiska spelet, Screena åt sina medspelare mm. Det defensiva jobbet osv. Enterfeld skulle kunna byta plats med Scott. Scott är egentligen ingen center.

Kommentera

Wesley: Enterfeld är ju en perfekt tredjecenter. Lindblom har fler offensiva verktyg (utvecklingsbara) och är väl ganska given top6 med normal utvecklingskurva.
Kommentera

Wesley: Och vilken av våra centrar ska du peta ut på kanten? 

Lindblom gjorde 15 poäng på 37 matcher sin första säsong. Silfverberg gjorde 4 poäng på 16 matcher sitt första år när han var lika gammal som Lindblom. Året efter gjorde han 16 på 48. 

Kommentera

SWEATT: Tycker väl att dom top 6-spelarna vi har är: Rödin, Scott, Vrana, Johnson, Ollas och Lindblom

Nu höjer du Lindblom lite för mycket till skyarna. Han är bra, ingen snack om saken.
Enterfeld ska in i stället för Lindblom.

Kommentera

HitTheLights: Tycker väl att dom top 6-spelarna vi har är: Rödin, Scott, Vrana, Johnson, Ollas och Lindblom

Kedjorna man sätter ihop av dom spelarna kommer bli bra oavsett hur man gör. 

Kommentera

SWEATT: Jag skulle nästan vilja se Bulan testa Lindblom på Sweatts plats och köra Johnson - Vrana - Brodecki/Ollas. Tror Ollas skulle funka bra med Bröderna också. Men det är upp till Bulan att få ihop det nu. :)
Kommentera

Skrubben: blir knappast kval i år! Håller med dig skrubben:)
Kommentera

Skrubben: Fantastiskt! Tänk att få mönstra en andralina med Ollas - Vrana - Lindblom istället för Wallace - Nordan - Brodin.

Borde skilja många många poäng på dom två kedjorna. 

Kommentera

Lunkan: På det berömda pappret är Vrana ett stort plus som topp två-center gentemot Nordan.
Kommentera

Lunkan: Jadu. Sämre än många(alla?) där iallafall.

Nästan samtliga spelare som kommit från KHL har visat sig hålla hög klass i SHL. 

Redigerad kommentar

Kommentera

SWEATT:Var tror ni Nordqvist skulle ligga på den listan?
Kommentera

HitTheLights: Samma sak på Brynäs hemsida. Mailade Brynäs. Hoppas det rättar till det snabbt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Johan Norrström: jag får det till att Aftonbladet blandat ihop den inhemska ligan med internationella landskamper?

Redigerad kommentar

Kommentera

Om man börjar titta igenom poängskörden av spelare som kommit till SHL från KHL ser man att Vrana är på nivå med del flesta. Det kanske inte säger sådär jättemycket men men. Är väl egentligen bara Thoresen som sticker ut. Alla har ökat sitt poängsnitt, de flesta ganska mycket. Spännande. 

Matcher och PPG i KHL | Matcher och poäng efter KHL-sejour

Vrana (BIF): 182 0.53  |

Anderson(DIF): 342 0.61  |

Thoresen(DIF): 292 0.97  |

Gulas(FBK): 26 0.19  | 79  63

Thörnberg(HV71): 210 0.66  |

Harju(LHF): 81 0.31  | 14  12

Micflickier(LHF): 11 0.27   | 54  47

Rajala(LHF): 21 0.57  | 31 27

Thuresson(MIF): 47 0.53  | 

Wilson(MoDO): 99 0.60  |

Thomas(MoDo): 114 0.59  |

Ericsson(SKAIK): 56 0.41  |

Pesonen(SKAIK): 203 0.55  | 20  26

Zackrisson(SKAIK): 108 0.36  | 52  35

Hennessy(VLHC): 94 0.44  | 20  13

Gynge(VLHC): 137 0.52  |

Kiiskinen(VLHC): 77 0.43  | 46  36

Anttila(ÖHK): 16 0.38  | 74  40

Hudacek(ÖHK): 147 0.38  |

Lehtonen(ÖHK): 71 0.42  | 44  21

Redigerad kommentar

Kommentera

munkas:

Ja det stämmer väl? Åtminstone enligt officiell statestik.
Kommentera

42 poäng på 87 landskamper skriver Aftonbladet...??
Kommentera

Att det ens är tal om (som en del spekulerar) att Brynäs ska behöva kvala med denna trupp ser jag som ytterst oseriöst. Sen kan det ju alltid gå åt skogen ändå, trots att truppen är bra på papperet (som förra säsongen), men det kan det göra för alla lag. Jag kan bara inte se det hända med Bulan vid rodret. Framför allt baserat på hur han fick igång laget under våren.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Du glömmer Pudas
Kommentera

krobbe: Plötsligt känns vår silly helt ok, Porseland, Johnson, Vrana in plus förhoppningsvis en god ersättare till Anderse´n
Kommentera

Nordan mot vrana känns ju som ett ok byte
Kommentera

Jag tror stenhårt på vrana! Helt klart en hög shl-kompetent spelare som kommer in.

Nu i de optimistiska vindarna, så känner jag att det kan bli en väldigt fin säsong för brynäs. När jag läser spelarnas namn, så känner jag mig väldigt trygg och belåten. Visst, en defensiv back skulle man vilja ha. Men i överlag så är jag väldigt nöjd med truppen!

Släpp pucken NU!
Kommentera

Bellman 6,0: Vrana
Kommentera

vana klar enligt Aftonbladet
Kommentera

HitTheLights: Fel av mig. Sjukt dåligt att blanda ihop termer så där. 
Kommentera

Brynäs värvar tjeckisk center

Petr Vrána ansluter till klubben: "Vi tror mycket på honom"

Kommentera

SWEATT: Nu är det ju skillnad på kontinent och världsdel. KHL spelas på vår kontinent men mestadels i en annan världsdel.
Kommentera

SWEATT: skriver man bara och killen faktiskt spelat en del i Europa... Ja.

Den största delen spelade han för Riga som ligger i? Ja, vart ligger de där baltstaterna?

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Wilson har bara presterat på andra kontinenter säger du? Vet du var Khl spelas?

Mestadels i Asien så ja, en annan kontinent. 

Kommentera

Skrubben: Wilson har bara presterat på andra kontinenter säger du? Vet du var Khl spelas?
Och själva poängen är mest rinkstorleken och därför är det en fördel att plocka de som acklimatiserat sig till stor rink. Dvs, som alla som diskuterats har.

Visst är det säkert skillnader mellan spel i shl och khl, men det handlar fortfarande om mycket mer hålla i puck till skillnad från den mer dump and chase-hockey som körs i Nordamerika.

Sedan kanske vi presenterar Butler och då är det frågan om en kille som aldrig spelat på stor rink. Där kan du ta likheter med flera av Näslunds värvningar.
Kommentera

modomille: Ska sanningen fram så har ingen här någon koll på dessa utlänningar som bl.a. huserat i KHL och AHL så tjafset om vilken spelare som är bäst är överflödigt, vänta och se
Kommentera

Skrubben: Näslunds värvningar var från andra sidan atlanten.Det är inte årets värvningar alla våra värvningar har kommit från Europa och jag skulle tro att iallafall 70 procent av alla spelare som kommer från KHL lyckas bra i SHL.
Kommentera

modomille: Han har presterat bra i SHL i en säsong. Wilson har bara presterat på andra kontinenter. Jag tror du underskattar omställningen från en annan liga. Har ni inte lärt er det efter alla utländska floppar ni värvade med Näslund som sportchef?
Kommentera

modomille: Det är en säsong mer än Wilson. ;)
Kommentera

Skrubben: Wilson hade ju blivit helt frisk och kunde spela klart säsongen det kunde inte Ollas eftersom Ollas inte var helt återställd.Är Ollas helt frisk nu? Dessutom har han bara presterat bra offensivt en säsong.
Kommentera

Skrubben:Bara ännu en skribent som blandar ihop tror och hoppas.

Inget nytt under solen...

Kommentera

modomille: Jag tycker att Wilson och Thomas är lika mycket chansningar som Vrana är. Wilson hade en seg säsong förra säsongen, men förklaras enligt er av att han var skadad till stora delar. "Bara han blir frisk så kommer han tillföra mycket", påstår ni. Samtidigt är ni tveksamma till att Ollas kommer prestera lika bra efter skadan som innan. Dubbelmoral?
Kommentera

« · 1690791 · »