Brynäs IF

446656 inlägg · 7961 ämnen

Imorgon presenteras ett nyförvärv!

« · 1690917 · » Till forumet

Sv: Imorgon presenteras ett nyförvärv!

SWEATT: Ja,Andersén vacklade emellanåt i defensiven,sen om det berodde på röran i laget i allmänhet eller att han försökte för mycket o s v är svårt att veta.

Tycker han var bra överlag och det var kul att se hur Andersén hade utvecklats offensivt. Men ja,Urbom skulle nog kunna vara ett snäpp upp var det gäller försvarsgeneraler.

Kommentera

Davey_22: Tror Urbom hade varit ett lyft mot Andersén i egen zon iallafall. 

Gick igenom free agents i alla ligor och det finns ändå en hel del stora starka defensiva backar lediga. Men frågan är om inte Urbom är den intressantaste. 

Kommentera

Enaranger: Mja,mest en magkänsla egentligen. Men ja,lite NHL-meriter och likvärdiga KHL-meriter med Andersén. Nåt snäpp dyrare är väl inte otänkbart? Han har ju ingen historik med Brynäs så som Andersén hade heller.

Knappast så att jag föreslog att det skulle skilja massor.

Kommentera

Pettisbif:

Johnson-Scott-Rödin
Ollas-Vrana-Lindblom
Westerholm-Enterfeldt-Westerholm
Brodecki-Blomqvist-Olden/Mannberg/Lökke
Kommentera

Davey_22:

Jag är skeptisk till att Urbom är dyrare än Andersén.

Skulle de fåtal NHL-matcher han spelat i så fall göra honom dyrare
än Andersén (som spelat många fler landskamper än Urbom)?

I KHL tycks de ha presterat ungefär likvärdigt.
Kommentera

Hamp_11: Alexander Urbom skulle nog passa in bra som ersättare för Andersén. Fast kan tänka mig att han är nåt snäppare dyrare.

Han är stockholmare,men Djurgården har det rätt jäkla trångt på backsidan.

Bara en tanke.

Kommentera

Hamp_11:

Några backförslag har jag inte, men jag är full av tillförsikt att BZ fortsätter sin spelarjakt med noggrannhet för att hitta nån som passar in. Anderséns flykt har ju frigjort hyffsat med pengar så det skall väl räcka till nåt ganska bra..... Jag ser Anderséns roll mer som en symbol för laget än att han inte skulle gå att ersätta. Ser intressant ut och kan bli bra!

Kommentera

Förslag på realistiska backnyförrvärv? Något rykte om någon? Tror för övrigt att det kommer bli bra med Vrana!!
Kommentera

Brynäsgubbe:Ja Butler har alla förutsättningar att bli en bra spelare i SHL, absolut.
Kommentera

Måste säga att jag är avundsjuk på Butler-värvningen. Spelare som håller hög AHL-klass brukar bli duktiga i SHL också. 
Kommentera

HitTheLights:Det hänger inte på nyförvärvet utan det hänger på hur bra stommen i laget är. Har du en bra stomme så gör en stjärnvärvning mer nytta för helheten än om din tredje och fjärdeformation läcker som såll...Då kan det vara bättre att värva ett par mindre namnkunniga spelare istället för en stjärna..
Kommentera

Powerfade: Du menar att det är sämre att värva en stjärna än en medelmåtta??
Kommentera

Zappaholic:I grund och botten så måste man först se till grunden. Vad har lagen kvar från förra säsongen, alltså stommen i laget. Om ett dåligt lag köper in en storstjärna. Hur svårt är det inte att ta bort en sån ur en match?

Detta är en detalj som många ofta glömmer när de sitter här mer eller mindre starstrucked över ett nyförvärv...

Kommentera

Zappaholic:I grund och botten så måste man först se till grunden. Vad har lagen kvar från förra säsongen, alltså stommen i laget. Om ett dåligt lag köper in en storstjärna. Hur svårt är det inte att ta bort en sån ur en match?

Detta är en detalj som många ofta glömmer när de sitter här mer eller mindre starstrucked över ett nyförvärv...

Kommentera

Jag tycker lagbygget ser riktigt intressant ut bara vi får in en back av klass så ser det ännu bättre ut!👍🏻👍🏻👍🏻
Kommentera

ellis: Och du tillhör skrået som söker hitta fel/begränsningar i ditt eget lag. Sådär lite lagom magsurt... 

Ta en öl vettja. Slappna av lite. Lagen placerar sig inte utifrån vad de värvat utan efter hur de presterar på isen.

Modo har värvat intressant, där håller jag med dig.

Redigerad kommentar

Kommentera

ellis:

Jo du verkar vara väldigt imponerad över det mesta som inte rör Brynäs.
Kommentera

bradberry:

Han den där som skulle ge en massa datorspelsmiljoner till Luleå måste
ha fått fel kontonummer och skickat pengarna till Modo istället.

För Modo måste ju nästan värvat "dyrast" till den kommande säsongen.
Med Luleå och Färjestad hack i häl.
Kommentera

J F K:Skrubben tilhör skrået som söker hitta fel/begränsningar  i alla andra lag utom hans, förstår du. Jag är också osviklig brynäsare men är inte sämre än att jag ärligt tycker ni värvat intressant och säkerligen håller till högre i tabellen i vinter.
Kommentera

tjugo8: Förlåt att jag gick händelserna i förväg...
Kommentera

J F K:
Berätta lite om MoDo o Butler
Kommentera

Butler klar för Modo...
Kommentera

J F K: Då är vi eniga. Sen tycker jag personligen att ni värvat bra och bör bli rejält slagkraftigare än förra säsongen. Welch får väl ses som kronjuvelsvärvningen.

Kommentera

Davey_22: Precis min poäng. Han kan ha hamnat i en defensiv roll, hämmats av skada eller en mängd andra saker. Därför vill jag verkligen inte såga honom innan säsongen för killen har absolut varit riktigt bra och har därmed potential.
Kommentera

J F K: Vrana verkar ha spelat en relativt betydande roll i ett lag som tog sig väldigt långt i KHL-slutspelet. Hans säsong kan ju ha varit helt ok. Han är ju en tvåvägscenter.
Kommentera

Skrubben: Vi tycker helt enkelt olika. Jag har valt att inte skriva att Vrana är slut för att han haft två mindre bra säsonger för att jag vet för lite för att kunna uttala mig. Du däremot har inga problem med att lägga ut texten trots att du uppenbarligen saknar vetskap.
Kommentera

tjugo8: Jag svarar på inlägg. Skriv då inte att Modo är usla eller liknande om du inte vill ha svar.
Kommentera

Jag har svårt att se Bulan använda sin kelgris Mannberg som extraforward, antagligen kommer någon av våra talanger få lida för det.

Men Vrána känns spännande.
Kommentera

Skrubben: Amen!!!
Kommentera

Skrubben: Hoppas Rödda stannar hos oss på livstid !
Kommentera

J F K: Skröder har kommit till åren nu. Förra säsongen började han dala. Att han helt plötsligt ska bli en topp 6-forward av klass tror jag inte på förrän jag ser det. Possler nådde inte upp till förväntningarna förra säsongen. Oskar Lindblom är två år yngre, och gjorde bara ett mål mindre. Vilken av dom två borde rent logiskt producera mest mål nästa säsong?

Sen fattar inte jag att ni värderar Ritchie så högt. NLA är en sämre liga än SHL. Sedan är han 38 bast. Vettefan hur många 38-åriga forwards som levererat bra med poäng i SHL senaste 5 åren.

Sedan hade jag aldrig bytt bort Rödin, Johnson och Scott mot Wilson, Butler och Thomas. Inte ens du kan påstå att er förstakedja (på förhand) är bättre än vår.
Kommentera

Tycker det är rätt många lag som vi ser minst lika bra ut eller bättre än, typ Djurgården,Hv71,Rögle,Karlskrona,Modo,Örebro. Vid närmare titt ser inga lag sådär fruktansvärt skräckinjagande ut just nu. 

Det dimper väl dock ner några värvningsbomber här och där snart kanske.

Vrana känns som en stabil värvning.

Kommentera

J F K:
Kul att du berättar så mkt om MoDo för oss...
Kommentera

Enaranger: 56% på 180+ matcher i KHL
Kommentera

En sak som verkar bra med Vrana är att han legat på plus i +/-
alla fyra säsongerna i KHL. Det borde i alla fall betyda att det
är en helt OK spelare. Hoppas att han inte bryter den trenden
hos oss, utan fortsättervligga på plus i +/- även hos oss.

Om han fick spela i numerära underlägen hos förra säsongens
KHL-finalister, då borde det väl betyda att han är rätt OK även
i den spelformen. Så förhoppningsvis kan han tillföra en del
där även hos oss. För som det såg ut förra säsongen i den
spelformen för oss, så blir en förstärkning där nyttig.

Har någon sett några siffror på om han varit en bra tekare
flera säsonger i rad? För i så fall kommer han att tillföra
mycket även där. 

Kommentera

Pettisbif: Jag hoppas nästan att de inte väljer bort mannberg mellan Westerholmarna! Tyckte de gjorde det lysande i slutet och det "nya spelet" såg ut att passa dem tre utmärkt!
Kommentera

Pettisbif: Äntligen!

Oj, förstaspaden till Sandström, Zanetti i andra backpar, Westerholmarna i andralinan, här duggar skrällarn atätt..

Kommentera

Jeklund: Skriva en hel uppsats om hur du TROR att det är tänkt dom ska spela kanske? Eller är du en av dom där som ärmed id matchgenomgångar och teoripass..isåfall viker jag mig direkt

Givetvis är jag med på genomgångarna, gömmer mig i omklädningsrummet:-)

Jag har haft möjlighet att prata med spelare som lånades ut från Luleå till Asplöven som har haft dom som tränare.

Kommentera

Här kommer en uppställning från er kung i laguppställningar.

Sandström (Starkbaum)

Urbom? - Porseland

Bertilsson - Zanetti

Sundqvist - Kilström

Pudas - Nörstebö

(Carlsson)

Johnson - Scott - Rödin

Westerholm - Vrána - Westerholm

Ollas - Enterfeldt - Lindblom

Brodecki - Blomqvist - Lööke

(Mannberg,Olden)

PP1:

Porseland

Rödin

Vrána

Scott

Johnson

PP2:

Zanetti/Pudas/Nörstebö

Westerholm/Enterfeldt

Lindblom

Ollas

Westerholm/Brodecki

Kommentera

Carl Lejonkräk: Ritche gjorde riktigt mycket poäng ifjol i NLA och Haataja är en målskytt av rang. Skröder eller Possler lär väl hamna som tredjelänk där och båda två ser mycket bättre ut än de visade fjolåret.

Possler har lagt på sig en del muskler och ser klart vassare ut. Skröder har väl framförallt kunnat lägga morsan till handlingarna. Han hade väl den bästa säsongsstarten han haft på mycket länge förra säsongen, men i takt med att mamman blev jättedålig och till slut dog så hade han svårt att fokusera på hockeyn. Nu har han tackat nej till landslaget och får därmed flera veckor mer försäsongsträning:)

Viktigast är dock att nu har vi centrar som kan utnyttja ytterforwards. Med Nättinen och Flanagan så skulle vilken ytterforward som helst ha svårt att producera.

Kommentera

J F K: Haataja-Ritcie-Skröder låter inte direkt som en andrakedjan som håller någon högre klass kan tyckas.
Kommentera

J F K och Jeklund:

Ni läste nog inte ordentligt vad jag skrev. Läs om det en gång till så fattar ni innebörden av att "Inte hugget i sten" "Ändras dynamiskt under matchen"

Varför alla ska ha samma spelsätt som utgångspunkt? är för att lättare kunna ersätta spelare i femmorna, du ska inte behöva tänka om för mycket när du byter femma.

Kommentera

Jeklund:

Ahnelöv var inte så bra ifjol faktiskt. Han hade problem efter skadan och det var först i kvalet som jag tycker att han var så dominant som han borde varit. Av backarna tror jag faktiskt mest på Heska som en bekant (som jag personligen anser vara duktig på hockey) öste beröm över, men Welch och Whitney är på papperet klassbackar de också.

Men gudarna ska veta att vi behöver få vara optimistiska efter den senaste säsongen!

Kommentera

J F K: Döma ut gjorde jag ju inte jag sa baraatt jag tror att mnga modo-anhängare är något överoptimistiska, och att ni får tuffare än vad ni verkar tro nu(i juli). Vad beträffar backsidan, så tror jag ingen v de du nämner, kommer vara tarkare än Ahnelöv t.ex. Men Exakt så som du nämne, det skall spelas om. Vi lär bli varse om vem som hade mest rätt, eller fel, senare i år :)

Kommentera

Wesley: Även om Bulanhockey teoretiskt ska bedrivas på samma sätt i alla kedjor så vet väl du liksom jag att det i realiteten inte kommer att bli så. Det finns inte en chans att förstakedjan och fjärdekedjan kommer att spendera lika mycket tid i egen zon. Det är oerhört sannolikt att det kommer att bli mycket mer passningsspel i förstakedjan där du har puckskickligare spelare, även om själva grundtanken är likadan. Kort sagt så blir det i realiteten inte riktigt samma typ av spel, även om man har samma spelsystem på papperet.
Kommentera

Wesley: Skriva en hel uppsats om hur du TROR att det är tänkt dom ska spela kanske? Eller är du en av dom där som ärmed id matchgenomgångar och teoripass..isåfall viker jag mig direkt.

Men det klingar lite fel i mina öron etersom Bengtzen uttryckte att dom måste skapa en spetsigare spets till i år, och frångå just det som du nämner, att alla kedjor skall ha samma roller. Lyssnar man på vad han sade under hela förra säsongen så va problemet just det. Jag tycker isåfall det verkar orimligt att han tar in en tränare som förespråkar precisa motsatsen mot hans filosofi?

Jag är ingen tränare på SHL-nivå, men jag har så pass mkt kunskap att jag begriper att om man inte har spelare som Crosby i laget så får man antingen välja vassare defensiv än offensiv , eller vice versa. Därmed rollfördelningen, offensiva spelare/kedjor, och mer defensivt riktade spelare/kedjor.

Kommentera

Jeklund: Ja, vi andas optimism.

Vår förstakedja ifjol var Possler, Skröder och Flanagan.

I vinter kan det bli Butler, Wilson och Thomas.

Andrakedjan var typ Nordgren, Nättinen och Kempe.

Skulle kunna vara Haataja, Ritchie och Skröder.

Vi har en tredjekedja i sådana fall med Ludvig Nilsson, Pettersson och Possler. Där hade vi ifjol förvisso Öhnerud, men då tillsammans med Peter Öberg och någon junior.

(Då får vi Pettersson som tredjecenter i vinter och glöm inte att han var förstecenter efter att han kom i på vårkanten).

Backar hade vi Lehtivouri, Ahnelöv och Roche som på papperet topp tre.

Nu får vi Welch, Whitney och Heshka.

Det är endast på målvaktssidan vi tappat Ullmark mot Bjurö, men Ullmark var inte ens förstemålvakt med än sista delen av säsongen.

Dessutom en tränare som ställer krav istället för Anders Forsberg som hade en låtgå-attityd som inte fungerade alls.

Sedan får du tycka precis vad du vill om vårt lagbygge, men det känns rätt löjligt att det är fjantigt att döma ut Brynäs lagbygge så tidigt men att det är ok att göra detsamma med Modos. Vi får helt enkelt se hur det blir. Klart är bara att vi på papperet har en sjukt mycket bättre trupp än ifjol, men det ska spelas om också.

Kommentera

Jeklund:  Personligen ser jag inte Enterfeldt som en andracenter...jag ser hans styrkor i defensiven och tycker han möjligen är en center för en 3e lina. OM man inte har 2 extremt starka offensiva spelare bredvid honom. Men självklart kan han få bevisa att jag har fel =)

Sen tycker jag det är vansinne att sätta Lindblom i en 4e kedja med enbart defensiva uppgifter, gå in och spela 0-0 i varje byte t.ex. En riktit offensiv spelare som skall användas till att göra poäng framåt. Då är det bättre att låna ut honom tills han är redo för en offensiv roll

Bulan hockey går inte ut på att ha 2 offensiva och 2 defensiva femmor.
Alla femmor ska spela på samma sätt. Men vissa femmor eller spelare får kanske mer speltid beroiende på hur heta dom är under matchen. Ibland byts det ut någon spelare i en femma i PP eller BP. Men tänket är att alla femmor spelar precis lika offensivt och defensivt. Det gäller bara att få ihop femmorna rätt.
Mao är det inte hugget i sten hur respektive femmor ska spela. Utan det ändras dynamiskt under matcherna.

Jag skulle kunna skiva en hel uppsats om hur det är tänkt att killarna ska spela, men  jag avstår :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

SH: Har en känsla av att Westerholmarna kommer få lite mer istid den här säsongen och kanske spela med någon av dom "tyngre" pjäserna (Johnson, Ollas, Rödin??). Fick mer och mer tid i PP i slutet av säs och även inne vid "toppningar". Så det är nog inte helt omöjligt att det blir en andrakedja med dem och någon till...

Jag har samma känsla som du. Men jag tycker att om pusselbitarna faller på plats så kan precis alla 4 femmor i Brynäs bli jobbiga att möta. Oavsett vilka man sätter in i respektive femmor. Jag hoppas att Olden och Mannberg steppar upp och får självförtroende. Då har vi en stark bänk också.

Kommentera

SH: Det kan mycket väl bli så att Bulan fördelar speltiden jämnare över iaf tre femmor den här säsongen. Frågan är om man ska prata så mycket 1-2-3-4 känns mer 1-2-2-4 i år.
Kommentera

« · 1690917 · »