Brynäs IF

446081 inlägg · 7961 ämnen

Imorgon presenteras ett nyförvärv!

« · 1690360 · » Till forumet

Sv: Imorgon presenteras ett nyförvärv!
tjugo8: Jag är tveksam till att det kommer ett nyförvärv denna vecka. Det är väl ingen hemlighet att Bengtzén har väntat ut draften och free agent-marknaden i Nordamerika, vilket många andra sportchefer har gjort. I och med att inga andra värvningar från AHL har gjorts hittills (sedan free agent-marknaden öppnade), så är väl oddsen ganska små att just Bengtzén skulle vara först med att bli klar med ett nyförvärv. Men man kan ju alltid hoppas...
Kommentera

Skrubben: Men om oddsen är små (låga) så att sannolikheten stor. Hur ska du ha det, är det stor chans eller inte?
Låga odds = hög sannolikhet.
Kommentera

J F K: Låga odds på att Skrubben skrev fel.
Kommentera

J F K: sry, menade förstås sannolikhet. Skriver 99% av mina inlägg på mobil. Ursäktar om det blir lite virrigt ibland!

Redigerad kommentar

Kommentera

Det var kanske tur ändå att vi inte lyckades värva den här spelaren.

Kommentera

Enaranger: Det måste vara nått annat bakom allt det här.
Skulle tro att agenten är ganska skyldig till att han bytte klubb.
Har inte han samma agent som Lindholm?
Isf är man ju inte ett dugg förvånad att det är som det är.
Hade jag varit BZ så hade jag aldrig värvat en spelare med den den snubben som agent.

Ps. Såg att det inte var samma agent.
Men dåligt skött iaf.

Redigerad kommentar

Kommentera

mk: "Hade jag varit BZ så hade jag aldrig värvat en spelare med den den snubben som agent."

Ja, dåligt skött.
Av FBK och knappast av agenten.
Agenten ska tillvarata sin klients intressen, inte Färjestads.
Och om nu FBK vet att Wikstrand är utlånad av Ottawa så borde dom väl rimligtvis också begripa att dom tagit en risk när dom värvat en spelare som dessutom redan gjort bra ifrån sig på en tidigare camp och att man därmed riskerar att förlora honom nästan omgående.
Att gnälla på agenten i det här fallet är ju bara löjligt och okunnigt.
Om nu inte agenten i samråd med Wikstrand medvetet lurat Färjestad och gett nån sorts garanti om att Wikstrand till 100% kommer att stanna i FBK säsongen ut.
Ett scenario som inte låter speciellt troligt.
Det behöver inte ligga nåt annat bakom det här mer än att Wikstrand och agenten kört med öppna kort och sen har FBK tagit en rövare och hoppats på att få behålla honom efter camperna. Samma som Sundlöv satt och hoppades på att Lindholm skulle bli kvar.
Kommentera

Huge: Anser du att Lindholm körde med öppna kort?

Han lovade ty vara kvar hela året, men stack ändå.
Jag har faktiskt väldigt svårt att tycka om honom efter det.
Tycker om honom som med många bra spelare i andra lag. Bra spelare, men ingen man vill ska spela i "sitt" lag.

Nä. I Wikstrands fall flyttar man till Karlstad
Karlstad, för att komma närmare familjen.
Sen drar man till Nhl, så fort man kan.

Öppna kort. My ass!!
Kommentera

Kapten R?dsk?gg: japp, han är det vi kommer att värva!
Kommentera

mk: Jag tror att du är ute och cyklar Lindholm livade väl aldrig någonting men han sa att han trodde att ett år till i Brynös skulle vara bra för honom och att det lutade åt det. Gan sade väl dock hela tiden att han inte bestämt sig innan han lämnade?
Kommentera

mk: Haha, hur naiv får man vara?
Tror du på fullt allvar att Lindholm eller Wikstrand kan stå och lova till 100% att man blir kvar i Sverige, när man samtidigt lyckats bra på camperna och chansen är relativt stor att man kommer att dra iväg?
Och tror du på fullt allvar att inte Brynäs och FBK har varit fullt medvetna om riskerna när dom skrivit kontrakt?
Självklart så måste båda spelarna ha utgått ifrån att dom blir kvar i sina resp svenska klubbar, men det är ju inte samma som att dom lovat att bli kvar?
Alla inblandade har varit fullt medvetna om de potentialla scenarier som har funnits, tro inget annat.
Att Wikstrand flyttade till Karlstad säger inte ett skit.
Vad skulle han göra, om nu Frölunda valde att inte chansa på en förlängning när FBK gjorde det?
Det ändrar väl ändå inte på troligt faktum: Wikstrands utgångspunkt har varit att spela i FBK, med förbehållet att det kan bli NHL vid en lyckad camp och ifall Ottawa vill ha honom.
Och DET min vän, är att spela med öppna kort.
Kommentera

Carl Lejonkräk: mk är inte bara ute och cyklar, han har redan cyklat omkull...
Kommentera

Huge: Och vem finner han redan liggande där intill sig i diket om inte Hugedamej själv...
Kommentera

Huge: Ändå så sa man från Brynäshåll att man blev tagna på sängen när Lindholm lämnade för NHL sent. Samma sak nu när Anderssén försvann.

Det var knappast nåt BZ hade räknat med
Kommentera

Kapten R?dsk?gg: Varför? Tämligen dålig poängutdelning de senaste åren. Vet du något om honom som inte går att utläsa via nätet?
Kommentera

ellis: Tja, jag visste ju att han skulle ramla omkull, så jag la mig i diket för att ta emot honom.
Bara en tidsfråga NÄR det skulle ske....
Kommentera

Powerfade: Finns ju grader även i helvetet sas.
Klart att man alltid blir mer eller mindre tagna på sängen i såna här fall, frågan är hur mkt.
Inte speciellt mkt i Lindholm och Wikstrands fall skulle jag tro.
Däremot när det gällt Andersen, ett scenario man rimligtvis inte kunnat förutse på samma sätt.
Därför haltar jämförelsen du gör.
Kommentera

www.flashback.org/sp53952662

Brynäs borde vara ett av dem.
Kommentera

JB: förmodligen :/
Kommentera

Chris11: :/? Producerat OK i KHL. Är enligt EP en bra ledare(perfekt för våra yngre spelare).
Kommentera

Huge:Visst finns det grader i helvetet. Jag reagerade mest på den tvärsäkra ton du hade i ditt inlägg. För det är ju klart att spelare kan använda klausuler i kontraktet om de känner att de vill.

Den avgörande frågan är vad spelarna sagt under samtal och förhandlingar. För det är ju vad Sportcheferna har att gå på. 

Kommentera

JB: Det kan vara känsligt att ta in spelare som är "bra ledare". Sånt kan påverka hierarkin i laget på ett negativt sätt. 

Fast å andra sidan så har den redan påverkats rejält nu när Kapten Anderssén valde att pröva lyckan i NHL.

Kommentera

Huge: Det förefaller inte särskilt osannolikt att Frölunda släppte Wikstrand just för att man kände att han skulle kunna innebära ett sådant problem. Kanske FBK kunde värva honom för att de erbjöd ett mer fördelaktigt upplägg kring att åka över till draften eller stanna kvar. Det vore inte första gången en spelare gick till en konkurrerande klubb just för att dessa är lite mer släpphänta kring sådana regler.
Kommentera

Powerfade: Precis. Därför som jag reagerade på mk:s tvärsäkra och märkligt okunniga ton, när han gnäller över att AGENTEN skött Wikstrands fall dåligt.
När FBK hela tiden måste ha varit fullt införstådda med alla förutsättningar, ex klausuler i kontraktet som gör att W kan försvinna vid NHL-intresse.
Om då FBK blir besvikna och överraskade så är det ju deras sportchef som skött affären dåligt och inte W:s agent.
Kommentera

J F K: Håller med. Låter mkt sannolikt, då FBK heller inte verkar speciellt förvånade över utvecklingen. Man chansade på W där Frölunda tog det säkra före det osäkra sas.
Kommentera

Huge: I egenskap av agent så är det ju hans roll att värna om spelarens intressen. Gjorde han inte det så skötte han inte sitt jobb.

Men visst finns det rötägg bland agenter med. Många menar ju att det är agenternas fel att vi har en skenande lönespiral inom de flesta idrotterna. Och det är ju klart, de vill ju tjäna pengar de med.

Vad just den här agenten har gjort för att påverka FBK och Wikstrand har man ju ingen aning om. Lika lite vad som sagts under förhandlingarna. Där spekulerar du ganska rejält.

Däremot så kan man ibland se mönster hos vissa agenter och om det sker affärer som denna flera gånger med just spelare som den här agenten representerar så finns det ju underlag att misstänka att dennes arbetssätt/råd påverkar spelarna negativt vad gäller att fullfölja skrivna kontrakt kontra att använda klausuler.

Kommentera

Vilket lag blir den här säsongens Leksand?
– Brynäs ser onekligen tunna ut. Simon Bertilsson verkar aldrig lyfta och dessutom tappade man ledaren Niclas Andersén. Brynäs saknar bra backar och det känns väldigt osäkert, säger Petter Rönnquist.
Kommentera

Huge: Visst. Agenten ska företräda spelaren. Det är oxå de viktigaste personen som ska vägleda.
Om man flyttar från en klubb med anledning av att man vill komma närmare familjen, men sen drar fortaare an fan,
Då är det dåligt skött av alla inkl. agent.

Så vad än W och även Lindholm än säger i framtiden om var man ska spela så kan man räkna med att det blir tvärtom.
Kommentera

mk:Mja.. du får se till helheten. W hade säkert vetskap om att möjligheten till spel i NHL/AHL fanns men ville säkra upp med ett kontrakt i ett SHL lag utifall det inte föll väl ut med NHL äventyret och då passade FBKbäst just på grund av närheten till familjen. Att detskulle göra honom eller hans agent till något ohederligt tycker jag känns långsökt och småaktigt. 

Kommentera

Kopparjimmie: Gisses vad viktigt att BZ får till de sista värvningarna och att Porseland och Zanetti kan göra övertyga.
Kommentera

Kopparjimmie: Perfekt att inga experter tror på oss. Blir tändvätska till laget att utnyttja. Vilka experter trodde på BZ lagbygge i Karlskrona? Vi vet alla hur det slutade...
Kommentera

Zappaholic:Samtidigt hade inte Karlskrona samma press på sig att lycks så jämförelsen haltar.
Kommentera

Powerfade: Det är väl snarare sportchefernas fel att lönerna skenar, det är ju trots allt de som kontrakterar spelare till överpriser.
Kommentera

Zappaholic: Det går inte att jämföra överhuvudtaget. Historiskt sett är Brynäs ett kultlag med massor av SM-guld. Skulle man åka ur Shl skulle det ge eko i hela hocky-Sverige
Kommentera

mk: "Om man flyttar från en klubb med anledning av att man vill komma närmare familjen, men sen drar fortaare an fan, 
Då är det dåligt skött av alla inkl. agent."

Nu hänger jag inte med i svängarna.
Närheten till familjen var ju ett flyttskäl han angav under föutsättning att han skulle bli kvar i FBK, inte under förutsättning att han direkt skulle dra till NHL.
Eller hur tänker du?

"Så vad än W och även Lindholm än säger i framtiden om var man ska spela så kan man räkna med att det blir tvärtom."

Tror jag inte på.
Beror väl helt på utvecklingen skulle jag tro.
Ibland dyker saker upp som gör att det blir tvärtom mot det man trott, ibland blir det precis som man trott från början.
Tror inte på tvärsäkra saker som att W och Lindholm i framtiden alltid kommer att spela i en annan klubb än vad dom initalt har tänkt sig.
Kommentera

kennys: Att vi ev är ett kultlag med massor av guld ändrar väl inte på Zappaholics poäng: bättre att slå ur underläge än att vara favorit och att s.k "experter" (som i allmänhet ändå brukar ha fel i sina profetior...) baissar oss inför säsongen.
Nu hoppas jag bara att Anrell sågar oss också, det vore perfekt...
Kommentera

Huge: Men tycker du att man har lyckats med att slå ur underläge? Man har överraskat EN gång under en 15-års period när vi tog det senaste guldet.

Det är snarare så att man har underpresterat de gånger man haft en bra trupp på pappret.

Kommentera

Huge:

2000 - 2001 Quarterfinal loss 
2001 - 2002 Quarterfinal loss 
2002 - 2003 Saved in relegation
2003 - 2004 Did not make playoffs
2004 - 2005 Saved in relegation
2005 - 2006 Quarterfinal loss 
2006 - 2007 Quarterfinal loss 
2007 - 2008 Saved in relegation
2008 - 2009 Quarterfinal loss 
2009 - 2010 Quarterfinal loss 
2010 - 2011 Quarterfinal loss 
2011 - 2012 Champion
2012 - 2013 Quarterfinal loss 
2013 - 2014 Quarterfinal loss 
2014 - 2015 Quarterfinal loss

Nu har det inte i huvudet men det är inte många säsonger vi ens varit nära att ta oss till semi heller. Så det där med att slå ur underläge är INTE Brynäs grej.

Kommentera

Huge: Med tanke på att någon av favoriterna nästan alltid vinner och de bottentippade lagen nästan alltid hamnar i botten så är det nog ingen fördel att slå ur underläge. Vårt hopp står till de två sista pusselbitarna och till hockeygudarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Powerfade: Men när vi väl tar oss förbi kvartsfinal så vinner vi! :) 

En liten fotnot är att  inget annat lag har lika bra vinstprocent i SM-finaler som Brynäs. Det är i det närmaste vinstgaranti, när man väl tar sig dit vill säga.

Redigerad kommentar

Kommentera

Powerfade/Huge: Ok. Agenten har kanske inte det största ansvaret. Men han måste kunna komma med en bättre förklaring än familjen.
Varför inte säga som det är.
Nhl är huvudmålet i år, funkar inte det så är Karlstad närmare Mora än Göteborg.
Därav tycker jag att det är en dålig agent.

Sen ang Lindholm: Han lämnade 6 aug? Det är fan inte att vara schysst i mina ögon. Satte Sundlöv i skiten big time.
Kommentera

HitTheLights: Växjö är ju hundraprocentiga (-;
Kommentera

Carl Lejonkräk: Fan glömde dom! Vi säger att jag räknade bort lag som bara varit i en final. En gång är ingen gång.:)

Redigerad kommentar

Kommentera

Powerfade:En lite mer detaljerad lista...

2000 - 2001 Quarterfinal loss  FBK 0-4
2001 - 2002 Quarterfinal loss FBK 0-4
2002 - 2003 Saved in relegation
2003 - 2004 Did not make playoffs
2004 - 2005 Saved in relegation
2005 - 2006 Quarterfinal loss Frölunda 0-4
2006 - 2007 Quarterfinal loss HV713-4
2007 - 2008 Saved in relegation
2008 – 2009 Quarterfinal loss FBK 0-4
2009 - 2010 Quarterfinal loss DIF 1-4
2010 - 2011 Quarterfinal loss FBK 1-4
2011 - 2012 Champion
2012 - 2013 Quarterfinal loss SAIK 0-4
2013 - 2014 Quarterfinal loss FBK 1-4
2014 - 2015 Quarterfinal loss SAIK 0-4

Record för kvartsfinalspel: 46- 6- 40 (Guldåret ej medräknat)

Kommentera

Powerfade: Varför skall dysterkvistarna ständigt räkna bort guldåret? Skall vi förtränga någonting så bör det vara alla förluster kan man tycka.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det enda som är dystert är läsningen av placeringarna.
Kommentera

HitTheLights: Jo, vi har varit grymma i finaler och det hade sett ännu bättre ut om inte Sundlöv ersatts av olycklige Lasse Karlsson i en av finalerna på nittiotalet. Där visade det sig met eftertryck hur viktigt det är att ha en andremålvakt som alltig är redo att kliva in och ta för sig. Lasse Karlsson snittade nästan tvåsiffrigt (lätt överdrift)  de matcher han stod i grundserien.
Kommentera

Powerfade: Jag hade på känn att statistiken var dålig. Men knappast att den var så här katastrofal. Borde inte alla varningsklockor ringa nu. Som truppen ser ut nu så finns det knappast någon anledning attv tro att statistiken kommer att förbättras.
Kommentera

mk: "Agenten har kanske inte det största ansvaret. Men han måste kunna komma med en bättre förklaring än familjen.
Varför inte säga som det är."

Men herregud människa, vad är problemet?
Om Wikstrand säger som det är; att närheten till familjen var viktig när han skrev på för FBK och att det gällde under förutsättning att han skulle bli kvar i Värmland nästa säsong, så har han väl för fasiken kört med öppna kort?
Och tror du på fullt allvar att inte FBK varit fullt medvetna om spelreglerna?
I kontraktet borde det ju finnas nåt som stipulerar att W kan gå till Ottawa efter campen och det har isf FBK godkänt iom att man skrivit på kontraktet.
Eller tror du att sportchefen i FBK inte haft eller har en susning om att unga spelare brukar försvinna till NHL på det här sättet?

Sundlöv visste vad som gällde ang Lindholm.
Sen kan jag iofs tycka att han bestämde sig lite väl sent och att DET till viss del satte Sundlöv i skiten.
Men att risken för ett försvinnande måste ha varit uppenbar för Sundlöv är det inget tal om.
Kommentera

« · 1690360 · »