Brynäs IF

724792 inlägg · 7958 ämnen

Insamlingen!

« · 151803 Till forumet


Insamlingen!
Brynäs behöver ett ordentligt kapitaltillskott för spelarköp. Det är nu vi ska investera - inte efter jul eller nästa vår. Nu måste alla vi fans ställa upp. Vem kan ta på sig uppgiften att ordna ett post- eller bankgiro? Vem fixar kontakten med Håkan Berg? Vem snackar med GD och Arbetarbladet om annonser?

Kom igen, låt oss använda uppehållet i kapiatlförstärkande syfte.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Smurfen: Hehe...Bergfisen sätter väl in stålarna på ett LHF-konto och köper in en ny tjeck.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Magoo70: tjeck...check..humor på hög nivå tror det är dags att slagga.
Ses i morrn kära kamrater.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Brynäs IF sköts som en korpklubb, så är det bara! Nya spelare kan vi bara fantisera om!
Kommentera

Sv: Insamlingen!
70 Rodrigues: Finns väl inte en sansat spelarare som vill spela i Brynäs nästa säsong!
Kommentera

Sv: Insamlingen!
70 Rodrigues: Korpklubb? Bergfisen har stora visioner lugna dig bara till efter säsong, då blir det åka av.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Magoo70: Berg IF-MoDo 0-1
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Skrev till Berg och frågade vart vi skulle skicka pengarna och fick svar:

"Det enklaste sättet om man vill skänka pengar till föreningen är att sätta in pengarna på vårt postgirokonto 32 89 18 - 8. Vi har inget speciellt konto för gåvor etc utan det är vårt ordinarie PG-konto. På inbetalningskortet kan man skriva vad insättningen gäller."

Voilá! Fram med plånböckerna och börja mata in stålar! Vi kan märka insamlingen Rädda Brynäs.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Lilljanne: Vore det inte bättre å fixa ett "nytt" pg-konto där pengarna är öronmärkta för nyförvärv?? Jag vill ju inte se att pengarna går till Berg å sportkommitén..
Kommentera

Sv: Insamlingen!
miksu: Håller med. Om vi drar igång en insamling bör det vara på ett nytt pg-konto. Förmodligen är det bäst om vi kan hitta någon utanför organisationen som håller i kontot medan kapitalet byggs upp. Vem skulle kunna göra det? Kanske någon på Nordea i Gävle--jag såg att de jobbade i Brynäströjor häromdagen. Det bör inte vara svårt att finna en lösning på det här problemet.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe, 65 Selander, Kahn, Magoo70 m fl:

Lyck tror jag är ett utmärkt val. Som person. Nu sitter han i styrelsen, och det kan bli lite komplicerat:
1) Vad tycker övriga styrelsen om Lyck skulle bedriva en kampanj att ta in pengar som de själva borde ha ordnat?
2) Är det så lyckat att en styrelsemedlem kan se vilka som skänker pengar nu, men som kanske nekat när BIF frågat tidigare?
3) Hur ska en utomstående se skillnad på den här insamlingen och BIFs egna marknadsföringsåtgärder?

Som sagt ingen skugga över Lyck, men för att inte få trovärdigheten ifrågasatt tror jag det är bättre att hitta en helt fristående brynässupporter, som varken nu eller tidigare ingått i styrelsen. Dvs ingen ska kunna sägas ha personliga intressen av syftet med insamlingen.

Dessutom bör nog minst två vara ansvariga: Säg att det här blir en succé och det trillar in ett antal hundratusen kr - då är det ett ganska stort ansvar och en stor frestelse om bara en person har kontroll över pengarna.

Hmm, vad jag låter tråkig och byråkratisk, men det här är nog värt att tänka på.

Vem är lämplig då? Jag föreställer mig att någon driftig person som bor i Gävle, och gärna har lite kontakter bland folk.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
westerlind: Om man ska göra en insamling så ska det finnas något i Gävledagblad som visar hur mycket pengar som strömmar in. Något stapeldiagram eller någon typ av termometer både på nätet och i varje nummer av tidningen. Då man ser ökningen varje dag och det kan öka trycket på näringslivet i Gävle att va med.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
v400: Bra idé, men är det inte något sandlådekrig mellan GD och Brynäs IF?
Kommentera

Sv: Insamlingen!
westerlind: Jag tycker att det är mycket stort sandlåde krig i Gävle även när det gäller att stödja stadens stolthet från närings livet.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
westerlind mfl: Några snabba svar på Dina frågor:
1. Jag tror inte styrelsen har problem med att Lyck står som ansvarig för PG-kontot. Jag är rätt säker på att Lyck har tillräcklig integritet i förhållande till styrelsen för att undvika problem.
2. Insamlingen ska marknadsföras som precis vad den är, nämligen en medlemsinitierad kampanj som huvudsakligen kommer att samla in pengar från medlemmar och supporters. Om sponsorerna vill delta är ju det bara desto bättre.
3. Det är en god idé att ha ytterligare en Gävlebaserad person med i ledningen. Jag sitter själv i Göteborgs skärgård, så det kan bli problem. Har någon ett bra förslag på en andra person? KEB på GD? På det sättet skulle vi också kunna ta hand om den andra goda idén--att ha ett diagram som visar hur kapitalet växer.

Jag har inga färdiga, fixiga lösningar men nog vore det skräp om vi inte kunde organisera en medlemsdriven insamling som vi alla känner att vi kan lita på och som kan dra ihop en hel del friska slantar som stöd till spelarköp? Det här är ju faktiskt ett tillfälle för oss alla att skapa litet verkstad och inte bara snack.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: Håller med dig helt och hållet! (Utom när det gäller Keb, där kan det väl bli någon form av jäv? Eller.....?)
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Strålande idé. Jag har varit med om den här diskussionen lite löst på den här gästboken tidigare, men det har liksom bara runnit ut i sanden. Jag skulle gärna ställa upp och stödja med en slant och även hjälpa till att marknadsföra kontot.
Det är viktigt som några redan skrivit om att detta är ett supporterinitiativ och att det således ska vara ett konto skilt från BIF och med öronmärkta pengar till ett visst syfte - låt säga spelarförstärkningar.
Frågan kvartsår dock, vem kan tänka sig stå som kontohavare?
Ev. kostnader som kommer med att öppna ett pg-konto betalas givetvis från de pengar som kommer in.

När väl kontot är öppnat är det bara att gå med bössor i Gavlerinken och komma överens med AB/GD om att få en liten blänkare i tidningarna. Båda tidningarna skulle givetvis skriva om initiativet på sportsidorna och där kan de ju skylta med pg-numret.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Kessler: Det pågår ett arbete med att organisera insamlingen. Det kommer, som Du skriver, att bli en supporterinitierad och supporterorganiserad insamling med ett konto som är skilt från Brynäs' konto. Det finns några praktiska detaljer att reda ut först, men förhoppningsvis kan det hela dras igång inom ett par veckor.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: Tack för den glädjande nyheten. Jag riktigt känner att vi fans nu kommer att ta chansen att visa att vi menar allvar. Något måste göras och eftersom det ännu inte har hänt något mer än att Esko sparkats så visar vi med detta att vi inte finner oss i att sitta och se på när BIF åker ner.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Kessler: Jag är också positiv till insamlingen,jag är med när det blir aktuellt men har ni tänkt på det d kanske just det HB och CO väntar på,pengar ifrån oss o inte agerar o jagar själva efter kulor o sponsorer,äh varför ska vi?När det kommer kulor ifrån fansen!!Alltså förstå mig rätt nu,det har ju varit jävligt tyst ifrån dom,var är den sponsorn som BIF skulle presentera lagom till omstarten???Är det vi måntro??
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: Härligt att det är någon som tagit initiativ till en riktad insamling.. Kommer med glädje att bidra med information till Brynäsfans om denna möjlighet å även själv slanta in en rejäl peng!!
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Det kanske är läge att införa den här tråden igen??
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Mickis: Ja, det är det. Det pågår en planering av en ny insamling. Hoppas kunna gå ut med information inom en vecka eller så.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: Det skulle vara intressant att se en röstning på lite olika förslag, om hur mycket folk här inne är viliga att skänka.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: Väldigt bra jobb med förra säsongens insamling, inget snack om den saken. Problemet var att Brynäs själva inte gjorde mer för att sprida information om den tycker jag. Men nu till frågan: finns ett behov från stora grupper av Brynäsare att återigen bidra med pengar till en insamling?
Finns det ett sånt gensvar, kör på då!

Men jag tror med många andra att en del av problemet är våran marknadsavdelning: Har Janne Larsson & Per"Dallas"Dahlström kompetensen att öka våra sponsorintäkter?

Sen så förstår även jag, att om marknad inom Brynäs jobbar stenhårt. Så har ingen företagare lust att sponsra ett lag med ständigt underpresterade spelare. Vakna spelare, KÄMPA!!!

Timrå vinner med 4-2, målskyttar för Brynäs: Sjödda och Miettinen.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Mickis: Det kan man väl tänka sig. Om folk sedan är villiga att följa den gamla devisen "put your money where your mouth is" återstår att se.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: haha jo det är väl där skon klämmer. Men en liten fingervisning borde det ge. Men det blir nog mest skrik och gnäll.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: Om en insamling startar igen kanske det blir så pass mycket att vi kan få ihop så pass att det räcker till en "sargreklam" så att det syns vad vi supportrar gör. Lediga sargplatser finns det ju gott om.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe:
Nu vill jag inte häda, jag tycker ni gjorde ett bra jobb med insamlingen förra säsongen, men det ger också en liten "Titanic-varning" när det på supportrarnas initiativ sker insamlingar för att stötta föreningen.

Vilka hoppar på och sponsrar ett sjunkande skepp?

Min tanke är att Brynäs måste brösta upp sig och förmedla det motsatta budskapet och sedan LEVERERA!

Sedan:

Kan vi inte diskutera oss fram till en lösning motsvarande det IFK Göteborg planerar för spelarköp. Nu är ju inte övergångssummorna som inom fotbollen (ännu?), men i alla fall.

Jag tänker i investeringstankar... som vanligt!

Tankar på detta?
Kommentera

Sv: Insamlingen!
rackham: Jovisst är det Titanic-varning på en insamling. Men det kan ju faktiskt också dra in en hel pengar. Titta på SSK som kör en insamling och som på kort tid dragit in en massa pengar. Sen kan man kanske också säga att det inte bara är ett svaghetsbevis på att en insamling utan också faktiskt ett styrketecken; det är en styrka att ha supporters som ställer upp i en insamling.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: Jag håller med dig där. Brynäsfamiljen gör vad den kan.
Kommentera

Sv: Insamlingen!
Jompe: Jag ställer gärna upp och stöttar igen. Det enda "abret" jag har är om Brynäs tänkt starta en "stötta bygget" kampanj med liknande stuk som Leksand, kanske man ska samordna så att man inte skänker hundralapp till insamlingen istället för att köpa en sponsorplakett på väggen i nya arena för en tusenlapp?!
Kommentera

« · 151803