Brynäs IF

725424 inlägg · 7959 ämnen

Junior eller spelare utifrån?

« · 98158 Till forumet


Junior eller spelare utifrån?
Skulle vara kul att få veta vad några fler anser om ersättare till Mårtensson, ska han ersättas av en junior eller en spelare utifrån, vad tycker ni? Hoppas på många inlägg!
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
6 Lundström:
Det är smart om man scoutar passande spelare samtidigt som man under de första veckorna på is i Mora, matcherna i Sandviken och Valbo och kanske även veckan i Norrtälje (M-cupen) kollar av hur juniorerna klarar av det. Om inte juniorerna skulle kunna ta en ordinarie plats så skall de inte ha A-lagskontrakt heller, då är det ju bara spel för galleriet. Får de ett antal matcher och lite kontinuitet så lättar trycket och de kan spela ut på ett annat sätt än när det blir inhopp lite hipp som hopp.
Efter det går det att ta ställning: etablerad spelare eller lovande junior i rätt omgivning...
Sedan kan man ju lite generellt hävda att det förmodligen inte finns så mycket resultat-marginal för Brynäs att man kan köra med lovande juniorer på platser som skall tillhöra "stomspelarna" (tex Mårtensson, men nu blir det ju inte så)...
30/7 blir det ispass 1 i Mora!
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
gordo: En dag som denna är det kanske lätt att övervärdera en spelare som Tony M. Lite till och från har han ju i ärlighetens namn varit under de två säsonger han funnits i Brynäs. Faktum är dock, precis som du uttrycker det, att Mårtensson nog hade kunnat ses som en "stomspelare" den kommande vintern. För nåt år sen hoppades många att Tony skulle bli en av de spelare man långsiktigt byggde laget kring. Nu ser vi hur lite det är värt att försöka bygga ett lag på sikt. Det går inte idag, och det har jag skrivit många gånger...
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Bright:
Det enda sättet att kunna bygga långsiktigt nu är att plocka in spelare i truppen som är diskvalificerade att spela i NHL (Liten, lätt, handbromsen i i skridskoåkningen, rädd i hörnen osv). Då kan de bli kvar i Elitserien lite längre innan de åker ut i Europa för att tjäna några slantar vid 30+.
Spännande framtidsscenario?
Eller så gör man som de flesta lagen: tänker en, max två,
säsonger framåt med truppen varav några spelare står för kontinuitet (tex Janne o El-Roggo i BIF, Micke J i DIF, Jönsson i FBK, Johnson i VFHC osv) och resten hoppar in och ut lite nu och då...
Många agenter blir det...
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
gordo: Synd att du tydligen inte förstår dagens verklighet inom elithockeyn. Du fortsätter prata om långsiktighet, trots det dagsfärska exempel i form av Tony Mårtensson vi fått om att denna strategi bara inte funkar. Alla som satte sitt hopp till att Mårtensson skulle va´ en av de spelare Brynäs på längre sikt skulle bygga sitt framtidslag kring, ni ser nu vad lite detta var värt. Spelarna kan idag försvinna från laget från i stort sett ena dan till nästa, så tyvärr måste Brynäs precis som andra elitlag idag värva spelare med kortsiktighet i åtanke. Att år 2002 inbilla sig att det går att bygga upp ett lag som ska kunna va´ orört och identiskt och som bäst om tre-fyra år håller bara inte. Det är en strategi som är ute.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Bright:

Har inte gordo förstått? Jag tycker det syns mycket väl att gordo inser hur svårt det är att planera långsiktigt. Frågan är hur vi ska kunna planera åtminstone 2-3 år framåt.

Varför inte binda juniorerna t ex 3-5 år framåt som villkor för att få debutera i Elitserien. Om Hockeyligan kunde enas om t ex minimum 22 års ålder för att gå till NHL, skulle säkert både ES och spelarna tjäna på det. Om det är realistiskt vet jag inte, men jag tror definitivt alla skulle tjäna på det.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
westerlind: "Frågan är hur vi ska kunna planera åtminstone 2-3 år framåt". Men hörrudu, jag får väl ta det en gång till då... Det går inte att planera ens 2-3 år framåt i tiden i dagens hockeyelit! Jag tycker också det är skrämmande. Men tyvärr är det kalla fakta. Att binda juniorer ett antal år tror jag inte funkar. Att sätta en generell åldersgräns för övergång till NHL känns också fel. Det jag tycker är viktigast är att spelare kring 20 stannar upp och rannsakar sig själv mycket mer än man idag gör. Ingen svensk spelare kan rimligen vara mogen för NHL förrän han blivit åtminstone 24-25 år. Att åka över pölen och tro på en lyckad karriär innan man ens spelat en A-landskamp hemma är att överskatta sig själv och underskatta proffslivet, tycker jag.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Bright:

Jag tycker du har rätt i det mesta du säger. Däremot tror jag inte att vi ska begära att spelare vid 20 års ålder ska veta sitt bästa. Själv visste och kunde jag allt om livet när jag var runt 20, och hade alla svar. Att tro att spelare kring 20 stannar upp och rannsakar sig själv tror jag därför är en omöjlig förhoppning. Jag hade själv garanterat stuckit till NHL så fort jag kunnat, om någon velat ha mig.

Tyvärr tror jag därför att bara regler om minimiålder kan hindra den här utvecklingen. Visst finns det spelare som gjort succé vid ung ålder, men jag är säker på att de flesta skulle tjäna på att utvecklas i Elitserien några år till innan det stora språnget.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Bright:
Säg så här då:Är du förvånad att tex Janne Larsson, El-Roggo och Oooove Målin inte spelar i NHL men att tex Micke Samuelsson, Tommy Westlund, Niclas Wallin och Tony Mårtensson får chansen?
Det är inte jag!
Stora, starka och kraftfulla spelare älskas av NHL, medan finlir och "puttinutt"-spel tillhör motsatsen. Klapp-klapp eller kraft- och farthockey?
Alltså går det att välja spelar-typer som man åtminstone tror kommer att kunna spela i Elitserien under en rad av år. Det innebär också någon slags långsiktighet, Bright. Och jag tycker inte att Brynäs skall sluta försöka vara långsiktiga bara för att NHL finns.
Låt dem sköta sitt så sköter Brynäs sitt...
Välj rätt spelartyper så finns det en möjlighet att få lite stabilitet och krydda med spelare på väg upp...
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Själv vill i alla fall jag ha en "spelare utifrån"
Gärna en med samma klass som Mårensson så det knappt märks att han har stuckit till NHL.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
gordo: Men du kan ju inte bara ha spelare som är tre äpplen höga i laget heller. Hur du än vrider och vänder på dig så har du arslet bak liksom. Ishockey är en kampsport och om du bara har små Danielssontyper så blir resultatet därefter också.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Ford Prefect:
Nä, det håller jag med om. Kyrö 176 cm och 90 pannor håller, liksom Ove 176 cm och 86 pannor. Men sen är det väl tunnare äpplen i truppen. Wågen och Danielsson väger för lätt för tillhöra ett guldlag-lag på tre femmor...

Några spelare är alltid hjärtat och hjärnan i truppen och det syntes vad som hände med laget när Kyrö och Janne var borta respektive kom in i spel igen under förra säsongen.

Arslet är bak!
Det är väl det som är charmen?
Sedan tror jag inte heller på att lag bestående av spelare runt 175 cm likväl som det inte är smart att bara ha spelare på 195 cm.
Lagbygge kräver en klar idé över vilken typ av lag man vill bygga. Sedan att förutsättningarna ändras... ja, sånt är livet!
Men att tänka stomme, dvs Sjödda, Djoos, Janne, Ove, Kyrö är inte fel.
Problemet är bara att när de försvinner måste de ersättas med spelare av samma kaliber om man inte skall vingla som Leksand och AIK.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
gordo: Jag är helt med i din tankegång. Det otäcka just nu är att jag har lite svårt att se vilka som kan ersätta Larsson, Djoos, Sjödin som väl alla lägger av inom två år. Det enda sättet är ju att fylla på underifrån, men då får man inte tappa spelare som t ex Rudslätt. Och faktiskt får man nog inte hänga upp sig för mycket på de äldsta spelarna heller. För att få långsiktighet måste de nog stiga åt sidan gradvis redan nu, men det har vi inte riktigt råd med.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Håller med Dig, Forden. Vad det handlar om är att hitta rätt mix mellan Godzillaspelarna och småsmurfarna.

Några funderingar kring fallet Mårtensson:
1. NHL-kontraktet är förstås kul för honom. Håller med Huss att han hade mått bra av 1-2 år till i Elitserien innan han stack och att det finns en risk att han fastnar i farmarträsket. Men man får anta att han och hans agent vet vad han gör.
2. Det är väl också en fjäder i hatten för klubben att vi släpper en spelare till NHL.
3. Frågan blir då hur man hanterar situationen. Jag kan sympatisera med dem som vill se Harder tillbaka--jag blev rätt förtjust i hans stil och djävlar anamma-inställning--men de ekonomiska realiteterna sätter effektivt P för det. Så fort Harder sätter ett rör på en svensk rink kickar en massa kostnader för hans tidigare insatser in vilket gör det projektet omöjligt. Det är gott att höra att Esko har så höga tankar om juniorerna och det hade varit underbart med en rapp och respektlös ungdomsfemma (bara jag som minns det ordet)--men hur sannolikt är det att vi skulle så en sådan? Inte särskilt, tyvärr. Den säkrare strategin blir därför att ersätta Mårtensson med en spelare på hans nivå eller högre. Jag vill inte uppleva en säson där vi sätter vårt hopp till en juniorkedja som checking line mot FBK, HV med flera klubbar. Juniorerna ska få chans att visa upp sig och tillåtas konkurrera med A-truppen, men de måste verkligen visa talang, och kraft, för att de ska gå in i truppen.

Nu tillbaka till pilsnern i hängmattan. Hoppas ni alla har det gött i värmen.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Ford Prefect:
Exactemente, Forden.
Om man (dvs SK) skall fortsätta stomtanken i samma omfattning framöver så gäller det att antingen köpa in rätt spelare (går att lösa med kulor) eller fostra fram de själva (inte Brynäs styrka nuförtiden). Tror inte att SK jobbar speciellt hårt med att tänka på fostran av blivande elitspelare, det är mer att köpa in kompetens som gälller. Det finns ju inte så många gästrikar bland stomspelarna om man säger så...
Man får väl nästan gå tillbaka tilll Wickberg, Virus & Co för att hitta killar från stan som var "stomspelare"?

Tyvärr är det enklare, snabbare och kanske tom billigare att köpa ihop ett lag än att fostra fram spelare till laget på egen hand.
Gör som FBK: låt andra klubbar "fostra gökungen i boet", så rycks de till "gökklubben" när de är stora och starka nog för att platsa.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Jompe:
Det kommer tydligen fram många klokheter där i hängmattan, Jompe! Eller är det pilsnern, kanske tom supporterölen?

Med stor sannolikhet blir det farmarträsket för Mårtensson, men man får väl säga som ordförande i SK: "- Hoppas att han tjänar mycket pengar" (för övrigt en rätt bitsk kommentar av Herr Bäckström, men det kanske han kan kosta på sig en dag som denna)!

Har inte räknat på det, men snart måste det väl finnas minst ett Svenskt lag (30-40 svenska spelare) därborta. Kanske dags att göra ett Nordiskt lag åtminstone som köper in sig i NHL!
Det vore väl trevligt!
Nordic Vikings!

En ungdomsfemma vore väl trevligt, men det känns som om den respektlösheten som krävs inte längre finns bland dagens ungdom/juniorer. Eller (hemska tanke) det kanske inte tillåts av våra ungdoms- och juniorledare att vara lika kaxig som Sandström m fl?
"Steget är så långt till Elitserien"
Snick-snack!
Satsa på rätt spelare!
Eller vad tror du i hängmattan?
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
gordo:
Precis, Gordo, visst skall vi satsa på rätt spelare. Var inte Mårtensson en av dessa ?
Win some, loose some, den realiteten kommer vi inte ifrån. Utan det är precis som jag antar att du far efter kvalitén på förvärven (eller ersättarna) som är viktigast.
Påstår fortfarande att varken Jobs eller Östlund är i närheten av Mårtenssons nivå än så länge (hoppas iofs bli överbevisad) och en ersättare behövs.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
Huss:
Kvaliteten Huss, kvaliteten! Visst är det så!
Eller hjärtat! (tex Huss!)
Eller jävlar anammat. (tex Johan Lindström)
Finns det något tråkigare än spelare som Jeff Williams eller Daniel Olsson som har utstrålning som en gammal och trött fågelskrämma?
Fyller Gavlerinken...inte!

Håller med om att varken Jobs, Östlund eller någon annan junior heller av de befintliga i A-truppen klarar att vara Elitseriemässig så där på stört (det klarar ingen, inte ens Foppa och grabbarna).
Det behövs tid och inhämtning av erfarenhet innan de är flygfärdiga. Det måste man komma ihåg och ha en plan för annars blir de aldrig flygfärdiga. MEd tanke på vingligheterna med Brynäs påläggskalvar (Jobs, Floberg och Mårs hiskeliga äventyr i Tierp) så börjar man ju fundera...

En ung spelare som jag tror kan hoppa in med skapligt kort startsträcka och vara bra är Liam Lindström. Han har färdigheter, pondus på planen och är tillräckligt elak och smart för att spela på högsta nivå. Nu är han ju inte i Tigers organisation för närvarande (Moras A-lag 02/03) men han gick ju från Brynäs till Mora (som AA förresten), så det hoppas jag bara är en tidsfråga. Till nästa säsong, kanske?

Om det skall bli lite roligt i vinter så är det nog en fördel om en spelare på Mårtenssons nivå (minst) ersätter honom!
Annars blir det tunt på fw-fronten bakom 1:a och 2:a linen.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
gordo:
Håller med om att Willys grabb vore något att få tillbaka. Han provade redan förra året på A-lagsspel i Mora och kommer säkert få en del istid där i år.
Kommentera

Sv: Junior eller spelare utifrån?
westerlind: Nej, det är tyvärr just det de unga spelarna inte gör. Tänker till lite extra. Varför ska det behöva brinna i baken på dem när de får sitt första proffserbjudande? Är de talanger så får de väl säkert nya och bättre erbjudanden längre fram när de etablerat sig mera och marknadsvärdet stigit. Har dock svårt för att "köpa" det här med en minimiålder för att få gå till NHL. Ett övergångs-förbud känns inte rätt och med tanke på hur heta de yngre spelarna verkar va´ på att få komma dit över skulle de aldrig ställa upp på en sån regel. Deras inspiration och motivation att bli riktigt bra hockeyspelare skulle nog helt enkelt dämpas.
Kommentera

« · 98158