Brynäs IF

727618 inlägg · 7962 ämnen

Korhonen trade

« · 444270 · » Till forumet

Sv: Korhonen trade
Måste koppla ner nu för jag är en "vänner"-nörd.
Hejs!
Kommentera

Frisco: Det är ingen skam. Tommy och Morten var liiiiite yngre än Olow. Men var båda keeprarna i "Bajen" skadade? Olow hade kunnat vara båsöppnare och säkert gjort ett jäkla bra jobb.......

Har inte "Bajen" ett farmarlag?
Kommentera

Kahn: Är det bättre att sitta hemma och titta på TV om man är backup än att spela matcher när man får chansen?
Hockeylivet för alla går nog inte ut på att få stora rubriker och skryta utan att få spela matcher. Kommer ihåg för ett par några år sedan när Tommy Pettersson iModo efter skada spelade J20 match. Förra säsonegn spelade Morten Green J20-matcher med Modo. Ska det vara en skam?

Det är väl bara att se på statistiken varför han inte varit riktigt ordinarie i Elitserien och aldrig spelat i NHL.
Kommentera

Frisco: Det där med att han stod 4 (!) matcher för Hammarby J - 20 på ålderns höst är väl inget han direkt skryter med väl ........

Och det är ytterst sällan tydligen han når över .900
Kommentera

Kahn: Men hallå. Du har ju till och med svarat på mitt inlägg. Asplund gick ut efter 4-0 till hemmalaget.

17.34 GK out Nyköping 35. ASPLUND, Johan
Kommentera

G.P:s grabbar mosar verkligen Nyköping idag. Just nu leder de med 7 - 1. Asplund har fått vittra nätet alldeles för mycket. Om han nu är kvar på isen........
Kommentera

Kahn: Många skulle vara avundsjuka.
www.eliteprospects.com/player.php?player=1333

1986-1987 Leksand SEL 1 8.33 -
1987-1988 Leksand SEL 2 3.00 -
1988-1989 Leksand SEL 8 3.29 -
1989-1990 Leksand SEL 9 3.35 -
1990-1991 Leksand SEL 20 3.74 -
1991-1992 Leksand SEL 20 3.91 -
1992-1993 Nashville Knights ECHL 21 5.46 .868
Columbus ECHL 8 4.04 .850
1993-1994 Cleveland Lumberjacks IHL 46 4.09 .892
1994-1995 Cleveland Lumberjacks IHL 23 5.05 .841
1995-1996 Erie Panthers ECHL 47 4.07 .882
1996-1997 Wheeling Nailers ECHL 37 3.82 .887
Johnstown Chiefs ECHL 24 4.89 .857
1997-1998 Providence Bruins AHL 11 4.08 .880
Wheeling Nailers ECHL 27 3.95 .859
New Orleans Brass ECHL 3 3.49 .868
1998-1999 B.C. Icemen UHL 19 2.97 .909
Port Huron Beacons UHL 33 2.98 .891
1999-2000 Iserlohner Roosters Germany2 31 - -
2000-2001 Mohawk-Valley UHL 16 4.09 .893
Alaska Aces WCHL 7 3.87 .886
Olofströms IK Swe-3 6 2.17 .927
2001-2002 Alaska Aces WCHL 29 4.51 .862
New Haven UHL 6 2.59 -
2002-2003 Besançon France - - -
Olofströms IK Swe-4 22 - -
2003-2004 Hammarby Swe-2 12 2.01 .903
Hammarby J20 SuperElit 4 2.00 .920
Vallentuna BK Swe-2 1 4.00 .871
2004-2005 Uppsala Hockey Swe-2 11 3.63 .889
Kommentera

Frisco: Vilken lysande karriär !
Kommentera

Frisco: Såg MIK-Hammarby i superallsvenska förra säsongen och då blev Olow både inbytt och utbytt :) Klint och Olow åkte jojo mellan kasse och bås...matchen slutade 8-1
Kommentera

Kahn: Förra säsongen var den forne Ångebon backupmålis i Bamsingarna.
Kommentera

Makkan: Det trodde inte jag heller, men det stod på liverapporteringen att han står i Uppsalas mål.
Kommentera

Frisco: Asplöv "tillhör" LHC, faktiskt. LHC och NH har ett avtal som gör Asplund till en s.k. "namngiven målvakt" som får gå mellan klubbarna hur som helst, när som helst under säsongen, även efter tradedeadline i januari. En sorts överdriven(?) livlina.
Kommentera

Kahn:

Gamle Olow som spelade i Pittsburgh.
Men det blev inte många matcher om jag minns rätt.
Och var med i Leksand när dom spelade i allsvenskan.
Jag trodde faktiskt att han inte spelade längre.
Kommentera

Farmarlaget spelar ett absolut derby mot Uppsala och leder just nu med 1-3. Mattias Karlsson spelar i förstafemman precis som "Rönnken".

De bör vinna komfortabelt. Uppsala har ju en tidigare Leksandsmålvakt mellan stolparna : Olow Sundström.
Kommentera

Frisco: Det var alternativ båsöppnare vi diskuterar här. "Honken" har förstaspaden och lär knappast lämna tillbaka den.

Korhonens statistik innan han kom till oss är i båsöppnarklass. Sedan gjorde han en mycket bra säsong hos oss och trodde naturligtvis att han skulle vara garanterad förstemålvakt med Jocke som båsöppnare. "Karhu" är gissningsvis en i mängden som förbannar denna NHL-lockout.

Talade med en tidigare målvaktstränare för Leksand och han höll med om att Bif skulle skicka iväg "Karhu" och satsa på Jocke.

Lägg Korhonenpengarna på Phillips och en forward.

Jag tippar fortfarande att vi kommer till slutspel.

Vinst imorgon. Är nöjd om vi så bara vinner med 1 - 0.
Kommentera

Frisco: Asplund har inte varit sig lik, sen jag spelade en plojmatch i hanns utrustning uppe i Gavlerinken för tre år sedan. Känner mig nästan skyldig ..=)
Kommentera

Det finns väl alternativ för Honken och Korhonen.

17.34 4 - 0 EQ Rögle 22. CARLSSON, Mattias
17.34 GK out Nyköping 35. ASPLUND, Johan
Kommentera

Så här mönstrar vi imorrn!!!

Målvakter:
Johan Holmqvist (Markus Korhonen)

Backpar:
Tommy Sjödin, Josef Boumedienne
Mikko Kuparinen, Sebastian Sulku
Daniel Casselståhl, Daniel Johansson
Mattias Karlsson

Kedjor
Mikko Luovi, Tommi Miettinen, Andreas Dackell
Vesa Viitakoski, Micke Lind, Björn Danielsson
Jonas Soling, Jakob Johansson, Henrik Malmström
Nicklas Danielsson, Micke Wahlberg, Ove Molin

www.brynas.se/news_read.asp?id=1488
Kommentera

Anneli: Problemet är ju knappast nästa säsong, utan innevarande om nu Korhonen sticker.
Då står vi där med Lundström som backup till Honken.
Inget ont om honom, men det behövs nog lite mer att luta sig emot när det börjar blåsa snålt (läs: Honken blir skadad)
Det är ju ett jättedilemma vi har här: En förstemålis som är kanonbra och som dessutom alltid vill spela. En andre som är snäppet under och som också vill lira. Svårt när man både vill ha kakan och samtidigt äta upp den.
Att chansa och trada Korhonen gör att pengar lösgörs till andra förstärkningar. Går chansningen hem blir det bingo, men det kan också bli en mkt dyrköpt dito..
Kommentera

Hong Kong: Den dagen den sorgen. Jag hoppas och tror att Karhu drar om han får chansen. Jag hoppas att BIF släpper honom också. Inte för att jag ogillar honom, tvärtom, men jag tycker att han är bättre än att bara vara andra målis. Det är faktist synd om honom. Och för de pengar klubben får kan de ju dessutom köpa in och avlöna en ny spelare. En super forward eller en stor, seg och målfarlig back!
F.. vad jag hatar att detta års elitserie blev som ett mini NHL där de mindre rika klubbarna ska få sota. Jag ogillar verkligen att jag trots min negativa inställning till NHL spelare i elitserien tvingas hoppas att Brynäs oxå ska värva någon eller några bara för att hänga med och kvar!!!! När blev jag en en sådan här dubbelmoralist? Jo när det stod klart att Brynäs måste värva för att hänga med i konkurensen!!!
Kommentera

Tigern: Ingen rök utan eld. Jag har full förståelse om Karhu vill röra på sig. Även om han inte är en världsmålvakt så är han tillräkligt bra för att vara en förstamålis i många ligor. Och han ligger väl på gränsen till att vara förstemålis även i elitserien, det tycker jag han bevisade förra säsongen. Jag kommer inte bli sur på honom om han sticker, självklart vill han spela matcher och inte bara vara en båsöppnare. Men däremot så finns det en oror inför nästa säsong om nu Honken drar över till NHL igen och den risken får väl ses som rätt så stor.
Kommentera

Bissett19: Tror man inte skall dra för stora växlar på den insändaren.
Kommentera

Bissett19: Tja, om detta tror vi väl att Korhonen är sur för att inte blev förste-målis vilket var hans stora mål med flytten till Brynäs. Även om TJ förnekar det så är det ju klart att Honken är förstemålvakt. Men vi har kontrakt med honom två år, så antingen respekterar han det vilket betyder att vi har en bra förstemålis om Honken skulle försvinna nästa säsong eller så försöker han förhandla sig loss från kontraktet vilket inte lär bli billigt. Jag skulle absolut vilja ha kvar Korhonen i klubben. Han kommer att behövas, både denna säsongen och nästa. Säljer vi Korhonen och Honken drar till USA så står vi utan en riktigt bra målvakt. Inte bra alls.
Kommentera

Huge och NuMo:
Konsekvensen av att Sundlöf inte "kunde" tacka nej till HONKEN blir att hur man än vänder sig så finns häcken bakom en.
Det är bara en tidsfråga innan Korhonen (tradingfönsterdatum givet) hamnar i en ny klubb.

Vi behöver backar!

När det gäller TALANG som var det ord jag tror jag använde i mitt inlägg innebär det inte med automatik att juniorer skall översvämma truppen(inte ens "egna" jubniorer).

Att späcka laget med TALANG innebär att plocka in de spelare som kan utvecklas och passa in i Brynäs sätt att spela (åldern är ointressant, men gärna yngre mindre skadebenägna spelare för guds skull) för att föreningen skall kunna ta SM-guld.

Är det en junior så är det säkert kul, men det som spelarna skall mätas mot är förmågan att tillsammans leverera ett spel som leder till SM-guld.

Ställ således kravet SM-guld mot spelarna i dagens trupp och man inser att det finns en del scouting och spelarutveckling att leverera innan vi (Brynäs dårå) är redo för en strid om bucklan.

Jag skulle vilja påstå att det nyss skrivna är viktigare än hur sponsorraggningen går till, men det ena utesluter naturligtvis inte det andra...
Kommentera

Huge: Jag tycker anar faktiskt en annan orsak också bakom värvningen av Honken: lokal förankring. Jag tror att det var ett steg att locka till sig mer publik då "gävlegrabbarna" kommer tillbaka. Ett sätt helt enkelt att försöka marknadsföra sig lokalt. Jag tycker att mycket av artiklarna man läst både i lokaltidningarna och riksmedia har varit vinklade mot "återvändarna". Tror (hoppas) att detta varit medvetet för att höja hockey-pulsen i närområdet. Och som så många före mig konstaterat, nu för tiden sätter man ju istort sett likhetstecken mellan det ekonomiska och det sportsliga.
Kommentera

rackham: Du har i princip rätt i ditt principresonemang angående Korhonen. Men tyvärr så kom man ju i ett läge som var mycket problematiskt och inte helt lätt att lösa.
Då man skrev nytt kontrakt med Karhu så visste man ju inte om Honken skulle komma eller inte. Man tog helt riktigt det säkra före det osäkra och anlitade K för ytterligare 2 år. När sedan Honken blev ledig och ville hem till Brynäs kunde man inte tacka nej. Det är isf här man gör ett taktiskt misstag. Hade man i detta läge i stället nobbat Honken och istället försökt få hit mer förstärkning på backsidan, så vore det draget mer logiskt, rent ekonomiskt, och kanske även sportsligt sett.
Å andra sidan, om man nobbat Honken, hur tror du det hade låtit här på sidan? Inte för jag tror att ledningen anser supportrarnas synpunkter vara av ngn direkt avgörande betydelse, men i alla fall...

Se´n håller jag med NuMo angående juniorerna. Gällde det att bygga för framtiden och om vi vore säkra på att stanna kvar i ES, då kunde jag förstå resonemanget. Nu kan vi ju inte unna oss den lyxen i nuvarande läge, då konkurrensen har hårdnat betydligt, inte minst pga den här lockouten, som totalt ändrat förutsättningarna. Man kan väl lugnt säga att vi iaf inte direkt gynnats av densamma.
Vi har ju redan 3 juniorer i truppen och det är väl mer än vad de flesta andra lag har, inkluderat alla topplag som ju verkligen isf skulle kunna passa på att spela in lite nytt folk. När inte ens dessa lag tar tillfället i akt, varför skall vi då gå i bräschen?
"Ok, vi ramlade ur, men vi hade iaf rätt i princip".
Jag håller som sagt med om ditt resonemang, men vi har ju också facit i hand, dvs vi vet nu att lockouten är här för att stanna ett bra tag.
Det visste inte ledningen när man tog hem Honken. Då räknade man ju med att det skulle lösa sig därborta. Isf hade vi ju suttit med ett mkt bra lag, åtminstone sett i förhållande till övriga lag.
Kommentera

rackham: Det lät som ett enkelt recept. Unga talanger som är bäst i sverige på alla platser i laget och ut med alla andra.
Kommentera

70Igor:
Återigen... var traden av Korhonen till tex Malmö mot tex Lindman en princip hur det skulle kunna gå till att förstärka backspelet i Brynäs.
Att låta två målvakter kämpa ner varandra till ingen nytta verkar korkat.
Desto bättre backar, desto bättre försvarsspel. en eller flera giftiga "NHL-backar" har jag inget emot, även om det i dagsläget inte år så realistiskt att tro på en sådan lösning.

Och skall vi vara med och konkurrera om SM måste både backar, forwards och målvakter vara de bästa i Sverige. Det räcker inte med några halvskapliga spelare och hoppas på ett mirakel...
Liv eller Lundqvist, Norrena eller Kiprosoff, typ.

In med yngre talangfulla spelare i laget. Det gäller att bygga underifrån inte ovanifrån med skadebenägna 30 +are..
Kommentera

dreamland: såg just att han hade ett 2 års kontrakt.....då ska ingen lånas ut
Kommentera

björne: Hur länge har Korhonen kontrakt? Om det går ut i år så tycker jag att Honken ska lånas ut istället så vi har chans att ha kvar karhu nästa år för Honken kommer skita i brynäs när nhl drar igång igen
Kommentera

Vilket lag vill låna Korhonen då?
Mora kanske.. Luleå?... Timrå, om lockouten slutar
Vet inte om något lag i Finland skulle vara intresserade...

Hur stor del av Korhonens lön skulle täcka en värvning av en NHL-back då? Eller nöjer ni er med en elitserieback som blivit ratad av ett annat lag?

Nä behåll Korren
Kommentera

rackham: Jag kan hålla med att det skulle kunna vara en bra idé att låna ut Korhonen och hämta in en back men då hellre en NHL-dito än en från Mif. Vi vill väl förstärka backlinjen eller?

Hur som helst blir till att invänta nästa transferfönster i november i så fall. Fram till dess är truppen spikad och det blir till att ge järnet med det spelmaterial man har.
Kommentera

Tråkigt att se att ni måste käbbla om petiteser. Okej, det ser verkligen inte bra ut. Man blir bara besviken men varför måste man skylla på en eller två personer. Det är hela laget som måste arbeta. Inte enstaka personer.
Och vill jag påpeka att det var nog tur att vi hade Korhonen förra säsongen annars hade det gått ännu sämre än vad det egentligen gjorde.
och det absoluta problemet är väl ändå att man plockat hem en massa proffs som kommer att försvinna när lockouten är slut. Bif är inte en av dom lagen, smart nog.
Nej, grabbar. Se till att stödja Bif istället.
Kommentera

Wesley:
Om jag inte missminner mig så bytte Norrena till Linköping av en speciell anledning, eller?

Hur många matcher står inte Lundqvist och Norrena i sina föreningar i år tror du?
Kommentera

rackham: Statistik säger inte så mycket, man måste se med egna ögon. Ta exemplet Norrena/Lundström det gick bra för bägge.

Tänk tvärtom, två bra målvakter kanske sporrar varandra. Om målvakerna i NHL klarar sådan press så ska nog våra målisar klara det också
Kommentera

Wesley: Då har vi sett olika statistik på hans insatser i den finska ligan, Wesley.
Att han "tom petade Bäckström till bänken ett tag" ser jag inte som någon fördel...
Det borde väl vara tvärtom om han var etta?
Kommentera

WarhawK: Jag skiter väl vem som stod, det är inte det som är frågan, Warhawk. Det är istället varför två hyggliga målvakter skall tvingas bli halvhyggliga genom att inte få någon kontinuitet i målet.
Som jag skrivit tidigare är det lika dumt som att bänka Sjödin i tre matcher och tro att han skall vara bra när han spelar efter det.

Med pengarna som Korhonen kostar får vi en back (prövad!) istället och kan täta det läckande försvaret...
Det handlar inte om Korhonen, det är en strategiskt fråga för en förening som har begränsade resurser!
Kommentera

rackham:

Korhonen var hur bra som helst under försässongen, och jag har varit och tittat på honom flera gånger när han spelade i Kärpat, därhar han haft konkurens av Niklas Bäckström och Tim Thomas utan att knäckas. Han petade t o m Bäckström till bänken ett tag.

Jag ser hellre två stabila målvakter än en ny oprövad back.
Kommentera

rackham:
Har du sett matchen och vet VAD som var orsaken till målen ?? om inte tycker jag du inte ska lägga förlusten på en viss spelare
Kommentera

WarhawK:
Har "man" spelat bra när "man" förlorar?
Handlar det inte om att "man" skall vinna matcher åt föreningen?
Det kravet ställer i alla fall jag på en målvakt.

Eller vill inte du också att Brynäs skall vinna SM-guld?
Kommentera

Wesley:
Det handlar inte om att döma ut målvakter, Wesley.
Det handlar om att förstå vanlig mänsklig psykologi. Och kanske hantera situationen med två målvakter som inte kommer att vara så bra de kan vara eftersom ingen kommer att stå match efter match och få kontinuitet.

När det gäller Korhonen så kan du väl göra dig besväret och se hur han har presterat när han är utsatt för press av en annan minst lika bra målvakt...!
Att han spelar fortfarande har mindre med konskurrenssituationen att göra och mer med att det är hans yrke som han försörjer sig på.

Två målvakter som kommer att vara halvskapliga, är det den visionen du ser framför dig?
Båda är för bra (om än inte bäst i Elitserien) för att inte stå.
Varför inte vila Tommy Sjödin varannan match så att han också blir halvskaplig...

Nä, Korhonen mot en back av stål låter bättre!
Honken blir kvar, guldhjälte som han är... hur skall Korhonen kunna konkurrera med det faktumet?

Två halvskapliga eller en bra?

Mot toppen eller kvar i botten...
Kommentera

70Igor: Har aldrig påstått att Lindman är av stål. Men i en trade med tex MIF så tar jag hellre honom än Peter Andersson. Vi har eju redan en som dribblar i laget...

Om "man" får välja blir det Tuulola eller hans like.
Kommentera

aphac:
Har jag på nått viset påstått det målvakterna som varit problemet då ?
Kommentera

WarhawK:Det är inte på målvaktssidan det knakar.Backarna och idiottaktik de två senaste matcherna är nog anledningen till att Bif har släppt in 11 mål.
Kommentera

Wesley:
Ja jag håller med där , särskilt som en Lule supporter sa att han hade spelat bra

Jag tycker oxå målvakts situationen ska vara som den är nu
Kommentera

rackham:

Hur kan man dömma ut Korhonen efter en match. På vilket sätt har inte Korhonen klarat konkurenssitutaionen? Han spelar ju hockey fortfarande, hade han inte klarat det hade han nog lagt av.

Så du skulle t ex vilja se Korhonen eller Honken storspela i Motståndar målet? Nää, rör inte målvaktsparet det kan bli guldvärt i längden.
Kommentera

Larry: Jocke får ju inte stå i Almtuna heller.
Rackham: Back av stål=Lindman. Mycket tveksamt.
Kommentera

Larry: Vi behöver inte fler halvskapliga målvakter, vi behöver backar av stål...
Kommentera

rackham: Lundström måste rejäl A-lagsmatchning, Almtuna är ett perfekt ställe för sånt. Jocke ska INTE hämtas hem tycker jag. Korhonen trade?
Ja tror inte de, möjligvis en utlåning. Backup till Honken?
Patrik Eriksson från J-20 billigast, men de finns väl någon i allsvenskan att hämta har inget namn just nu.
Kommentera

« · 444270 · »