Brynäs IF

722765 inlägg · 7954 ämnen

Forum

« · 2716213 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
J F K: Brasher var ju en riktig flopp, pinsam att beskåda på isen, en tönt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Belfour hade väl sjukt bra stats i Leksand. Sen är det klart att det var lite av ett jippo och PR bakom värvningen. Men han gjorde inte bort sig på något sätt enligt mig i.a.f. Sen spelar det väl så klart in att Leksand hade ett bra lag (Eddie Läck hade liknande stats han också).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok:

Förvisso men tror ändå att det var mycket att tjäna enorma pengar på värvningen, vilket han gjorde
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Tollefsen vart ju inte ett skit skrämd av gamle sege Brashear. Hade varit jävligt osmart av Tollefsen att slösa ett matchstraff och bara få en ickefaktor som Brashear med sig ut på köpet, då Tollefsen var en viktig spelare.

Tollefsen har slagits mycket i sina dar, mot tokstollar som Tootoo, May, Mcleod mfl.

Kul att han hade en sån fruktansvärt stor psykologisk impact på hela laget dock, låter otroligt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Belfour stod ju i avgörande kvalmatcher, måste väl vara mer än en PR-grej?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Ja, dom såg verkligen vettskrämda ut här, särskilt när Brashear faller till isen! 😎

0.58 in.
youtu.be/Fvl4keWXOWQ?si=F2oe8nv7SP6qAxY1
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Ja, Brasher var nog mer till nytta i omklädningsrummet och i båset. Tydligen var han sjukt bra på att motivera de andra spelarna och få dem att släppa ned axlarna. Vi hade sannolikt inte spöat Hästen i fyra raka i kvalet utan att Brasher med sitt självklara självförtroende och ledarskap fått ordning på spelarnas hjärnspöken.

På isen var det häftigt hur han skrämde Tollefsen, Ledin och sådana, men såklart var det inte där han gjorde skillnad.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Attila:

Brashear var ju som med Ed Belfour till Leksand, mer än PR grej än att han skulle bli någon frälsare, tror både MoDo och Leksands souvenirförsäljning sålde rekord de säsongerna.

Ejendal tjänade en förmögenhet när han fick Belfour till Dalarna
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zource: Det gick ju klockrent när ni värvade in Brashear, av samma anledning.. spännande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Karlin verkar vara en duktig tränare, gjort bra saker med andra lag tidigare också. Däremot lite ocharmigt att han verkar vara en dålig förlorare. Har för mig att även han var utpsykad av Rahimi där för några säsonger sedan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Men för att återknyta. Det gäller att han gör det den här vintern också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Håller med där. Man överpresterar inte i tre år. Det gör man i en kortare period enligt mig. Annars utvecklas man. Karlin kanske är duktig på att få ut det där lilla extra ur spelarna också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: Spelarna överpresterar inte, de blir bättre.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mrassarson: Överpresterade? Eller så utvecklades spelarna bara och blev bättre. Spelarna har anpassat sig till SHL och truppen är därmed inte en allsvensk trupp längre. Enkel matematik.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: Det beror på hur man ser det. Vår ledning tycker att det varit väldigt bra lag man ställt på isen och att det borde kunna prestera tillräckligt. Expertisen brukar inte tycka det och vi har hittills tippas 2-4 platser under där vi hamnat.

Därför kan man diskutera om det är överprestation eller "undertippning". Att laget hamnar där man rimligen bör, även om de enskilda spelarna inte ser ut att vara bra nog för det.

Men, såklart. Jag hade hellre haft en högre budget med på papperet större stjärnor. Nu har vi inte det, men som sagt brukar lyckas väldigt bra att få ihop gruppen och att få varje spelare att prestera bättre.

Vi kan komma sist i vinter och vi kan nog med lite flyt komma till åttondel.
Det ska bli väldigt spännande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Det är väl ganska riskfyllt att kallt räkna med att laget ska överprestera?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mrassarson: Vi har överprestresterat grovt tre år på raken. Innan dess överpreprestade Västervik rejält varje år under Karlin med en stenhård seminalfinalserie mot Timrå som bäst ned en budget lååååååångt under topplagens.

Kanske handlar det om mer än vad varje enskild spelare kan erbjuda på eliteprospects? Kanske handlar det om att varje enskild spelare i en grupp presterar bättre än individuellt.

Vi hade en utdömd "tredjekedja" med Woods, Aagaard och Dickinson. Den skulle minsann vara värdelös i SHL. Woods gjorde lika många poäng som Hållander som vann Timrås interna skytteliga och de resterande två kedjekamraterna gjorde över 30 poäng. Ingen av dem ska vara så bra, kanske framförallt inte Aagaard, men likt förbaskat så kom den och hela laget ihop sig och presterade en hockey som var exceptionellt nära att leda till slutspel med en trupp som var svagare än årets.

Vi kommer nog inte på papperet slippa kvala i år heller, men vi ser hellre till den faktiska tabellen där vi tror att vi återigen kommer överprestera grovt.

Fast med ditt resonemang har ni också en allsvensk trupp kryddat med några spelare utifrån. Det är ett konstigt sätt att se på det helt enkelt. Räknas Jonathan Johnsson, Tambellini och Karlkvist fortfarande som allsvenska?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Förra året hade ni en allsvenk trupp vilket innebär att ni har det iår med med nån mer spets iår. Som du säger, (alla) är kvar.
Förra året överpresterade ni något grovt, år två är alltid svårare. Jag tror modo slåss om att undvika sista två platserna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Läs om, läs rätt… Jag pratar om Öret, har inte ens nämnt modo
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Som jag skrev, allt avgörs på isen och inte på pappret.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Samsung: Ni låter precis som alla gjorde inför förra säsongen också, att det aldrig hade setts en sämre trupp i SHL någonsin. Ändå gjorde vi det riktigt bra och överraskade många framförallt första halvan av säsongen som nykomling. Att behålla kontinuitet är ett vinnande recept tror jag, nu är truppen från förra säsongen dessutom uppgraderad, inte försämrad.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Läs igen,var det verkligen er han menade?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
En målis på den gamla goda tiden♥️
Uppladdat:

450x300-img0437.jpegimg0437.jpeg

Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: På vilket sätt mår MoDo inte bra? Vi som klubb har aldrig mått bättre skulle nog alla MoDoiter samt ledningen instämma på.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Enligt modosupporter så har de bättre backsida än oss ,och det var innan de presenterade Ladue.
Ett ganska tydligt tecken på att det är svårt att diskutera saker där det är svårt att vara objektivt.
Lika vackert som frustrerande med enögdhet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Erat: Jag skulle vilja lägga till Öret i den mixen. Klubben mår uppenbart inte bra, dom ser oerhört trubbiga ut och all spets dom tappat är inte ersatt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Erat: Modos trupp ser ju fruktansvärt tunn ut på pappret men allt avgörs ju på isen.
Deras topp fyra backar bland annat skulle ju inte gå in något av de största lagens uppställningar ens.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Jag tycker vi har en klart bättre backsida än modo. Har verkligen svårt att se modo kommer sluta över oss. Dom kommer få kriga om play-out med Malmö/HV.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge:

För modoiter som läser: Jag hörde att Fbk, Lakers, Skellefteå, topplagen i Schweiz och några NHL-lag ville ha Ladue. Men han valde Modo.

För sansade läsare: Han kan säkert vara en jobbig jävel att möta, men totalt sett imponerar inte den backsidan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Äsch.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zource: Jag tycker inte att det är en dålig värvning på pappret. Det är ju ungefär spelare med hans CV som man kan förvänta sig att landa som SHL-klubb. Det byggs ofta upp orealistiska förväntningar. På pappret hade han varit en intressant kandidat för Brynäs om inte Benn blir kvar,
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Exakt. Hinken värvade honom för att skada! 💀
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zource: Du kan ha rätt. 0 mål de senaste två säsongerna indikerar att det kan göra ont att täcka skott... eftersom han antagligen oftare träffar täckande motståndarspelare än han träffar målet?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Ingen i Brynäs kommer våga vara kvar på isen när Paul laddar från blålinjen!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Jäklar, se där, en spelare som modo inte tackat nej till… Kommer säkert göra succé och blir årets back, det är ju Hinken som värvat…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: Man hoppas ju så klart att Persson kan utmana Källgren rejält så det blir tävling på träningen. Men Alcén har ju varit tydlig med att Källgren är uttalad 1:a när säsongen inleds. Men med senaste säsongen i åtanke så vet man ju att allt kan hända.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Fan vi fick bottenskrapet i CEDA medan modo plockar legenden Paul Overdue (Ladue)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Det som stör mig är OM limpan under en längre tid haft petsonliga problem ...sådana saker påverkar ju insatsen och i en spelatrupp...vet man om detta!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge:
”dom stod på ett ungefär lika många matcher. Limpan hade väl någon bättre match och fick då starta nästkommande.”

1. Vi vet inte känslan i laget från tränaren. Veini kändes kanske som uttalad 2a fast var lovad 50-50.
2. Det som talar för 1-. är att Veini stod 5 matcher och gick ut med att han ville lämna den 25 okt.
Då hade Brynäs sin 13 match.
Men eftersom vi inte vet om laguttagningen den 13 matchen kom före eller efter Venus beslut så säger vi 12 matcher.
5/12 = 0.4
Dvs han stod 2 av 5 matcher.
Hur får du det att bli ungefär lika mycket?


”Veini sajnade ju dessutom efter Lindbäck och borde insett att det skulle bli en helt annan kamp om spaden än mot en medioker Andrén…”

Båda står som signad samma dag och att det har varit en diskussion om resp. roll innan bör man ju kunna dra som slutsats, men vad man sades i förhandlingen och vad tränare sedan gjorde vet ingen. Vi vet bara att Limpan stod mer matcher..

”Du kanske har förträngt att Veini var minst lika usel som Limpan i inledningen av säsongen”

Nej då. De släppte in mål som var bedrövliga båda två, absolut.
Kollapsen i 3de mot Malmö var bedrövlig och den hade Veivi ansvar över - tillsammans med ett spel som inte funkade defensivt.
Men åter igen, matchningen..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge:

Jag skulle säga att både Leksands och Brynäs 2a keepers känns väldigt som om det kan bli både fågel eller fisk, helt oprövade i SHL och ganska lika i sin spelstil, Jag är oerhört nyfiken på vad Hellsten och Persson kan åstadkomma i SHL

Enda skillnaden är att Persson är några månader äldre men det är såklart av akademisk betydelse.

Mantas och Källgren känns också ganska så jämna så det kommer kanske bli mer konkurrens om målvaktsplatserna än väntat?

Vad tror ni?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Jag ger mig på en laguppställning baserat på vad vi har på plats nu. Johannesson och Ohlsson ryktas ju att lånas ut så dom tar jag inte med.

Källgren - Persson

Djoos - D’Astous
Berra - Kinnvall
Lindstein - Andersson
Larsen - Junis

Silfverberg - Schroeder - Lindblom
Indrasis - Larsson - Rödin
Kopacka - Ölund - NY
Scott - Vesel - Lindblom jr
Lejon

Sen hoppas vi så klart alla på att Benn ansluter under hösten efter att dom fått barnet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Nån som har nån go laguppställning på gång? Sitter och kollar på truppen men har svårt att bestämma mig, sen får man väl räkna in en "NY" i topp 9 verkar det som.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Skönt att det är fler som minns samma sak. Trodde jag var galen först. Huvudet på spiken av dig, Jugge.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Scerban: Kompletterar Scerbans gräv med denna tweet.
Persson är helt klart svårbedömd men nog finns det mängder med utmärkelser och positiva lovord kring honom.

”As bad as Miami’s teams have been the last three seasons, every single game it felt like they had a chance to pull out a win, no matter the opponent. Almost solely because of Ludvig.”
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: ” Det där ger jag inte mycket för som ”bevis”.
Hade man inte envisas med Limpan utan delat istiden utifrån prestation så kanske det gått riktigt snyggt att ha båda.
Men gör ena en slarvmatch och ändå får fortsätta stå, så vill väl den andra bort om den anser sig vara lika bra som den första.”

Du kanske har förträngt att Veini var minst lika usel som Limpan i inledningen av säsongen samt att dom stod på ett ungefär lika många matcher. Limpan hade väl någon bättre match och fick då starta nästkommande.

Då började Veini att grina och ville åka hem istället för att ta upp fajten och visa på isen att han skulle stå. Det kan du inte påstå att han hade gjort fram till han försvann. Veini sajnade ju dessutom efter Lindbäck och borde insett att det skulle bli en helt annan kamp om spaden än mot en medioker Andrén…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: osäker andra mv? Vad grundar du det på?
Halvtaskigt? Men snälla du det är ju elitidrott vi håller på med...
Hade han varit en väldigt lovande mv så hade han säkerligen fått ett kontrakt eller va tror du?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
ellis: tror nog inte backen kommer komma in innan säsongen börjar snarare under säsongen om en kommer in, om inte en jättebra bra back som är billig kommer ut på marknaden som Brynäs känner att dom måste ha
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Så det är bara en back och en forward till som återstår få in i truppen nu då?
Tycker inte Brynäs ska behöva bli sämre än 12:a kommande säsong. Så jag inte blir beskylld för nån överskattning åtminstone...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rödluvan: Nej, helt rätt att inte lita på Steinbergs detta år.
Man såg förra året i allsvenskan att han är väldigt valpig och inte redo för shl. Så helt rätt att inte satsa på han detta år. Han behöver växa till sig lite.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge:
” Vi har provat SHL’s ”bästa” en gång med Limpan/Veini, det gick så där…”

Det där ger jag inte mycket för som ”bevis”.
Hade man inte envisas med Limpan utan delat istiden utifrån prestation så kanske det gått riktigt snyggt att ha båda.
Men gör ena en slarvmatch och ändå får fortsätta stå, så vill väl den andra bort om den anser sig vara lika bra som den första.
Kommentera

« · 2716213 · »