Brynäs IF

730621 inlägg · 7961 ämnen

Kvalserien

« · 999959 · » Till forumet

Sv: Kvalserien
Hence:
5-4 till Mora.
Kommentera

Jag tar nog hellre Luleå, de kommer få det tufft med tre dåliga målvakter och väldigt långa bortaresor (förutsatt att inte Löven tar sig till kvalserien)
Kommentera

Såg att Sundström leddes av isen.

Så var det bara 2 centrar kvar....

Kommentera

Huge:

Personligen möter jag hellre mora än luleå. Luleå är enligt mig en skräckmotståndare.

Matcherna är ju inte klara än så vi lugnar os lite va?
Kommentera

Hence: Nä, inte om Luleå sen vinner i sudden... :-)
Kommentera

Gusten: I praktiken: ja.
Om nu inte Mora får en lidnersk knäpp... :-)
Kommentera

ett tallefjant-mål så är det väl Luleå som spelar kvalserie?
Kommentera

Huge:
Vi spelar klart macherna först, väl?
Kommentera

Huge: Vadå är det klart?
Kommentera

välkomna till KS då, säger vi till Mora IK.
Undrar om Leksand tycker likadant?
Kommentera

Clarence: Eftersom du verkar sitta i styrelsen och har koll på hur man resonerat, vilka alternativ man haft och vilka som för det första har varit intresserade av att ta jobbet: kan du inte motivera hur ni i styrelsen har tänkt?
Kommentera

70 Rodrigues: Knappast en som kan "väcka" dessa förlorare och detta uttröttade lag. Men frågan är om nån tränare överhuvudtaget skulle kunna det. Brynäsarna är verkligen mycket illa ute inför kvalet...
Kommentera

Boforstränaren Niklas Czarnecki kommer att ta över som tränare efter kvällens omg.
Kommentera

Huge:
- En sparkad Klubbdirektör
- En sparkad tränare
- En sjukskriven Sporchef
- Ett lag i kvalserien
- Grova missberäkningar från marknadsavdelningen
- Svikande publiksiffror

Där har du facit över säsongen 07/08

Huvuden måste rulla...
Kommentera

GävleLasse: Har du några siffror eller annan bevisning på hur mkt organisationen kostar i förhållande till dels vår omsättningen och dels i förhållande till övriga lags organisationskostnader?
Det blir ju rätt så ointressant om du bara står och hävdar att den kostar på tok för mkt, utan att ha några belägg för saken?
Kommentera

Jompe: I ett scenario där Brynäs hamnar i AS så gäller det att skära rejält i organisationen. Idag så kostar den på tok för mycket. Lagmässigt så får man givetvis satsa smart med en del egna produkter, något Brynäs ändå har gott om. Sen får man ta sig en funderare om hur man skall göra med juniorsatsningen. Skal man helt slopa J20verksamheten och lägga dessa pengar på A-laget? Jag tror att det kan vara en vinnande koncept med en satsning på J18 och hockeygymnasiet och sedan vidare för utlåning av de mest intressanta spelarna.
Kommentera

GävleLasse: "Allting startade med det oväntade SM guldet 1999. Efter det så har sönderfallet varit det enda som varit konstant i Brynäs."

Nåja, ditt snack om storstädning och ett evigt förfall ska man kanske ta med en rejäl skopa salt. Visst har det begåtts misstag på många plan men det viktiga är att man håller huvudet kallt och inte kastar ut barnet med badvattnet. Det finns många som gjort ett bra arbete också, men det nämns av ngn anledning aldrig. Framförallt personer med stort klubbhjärta är ngt man ska vara rädd om, då det inte går att köpa för pengar.

När vi anställde Boork och påbörjade renoveringen av klubben så var det ett gott tecken på att man tagit kritiken på allvar. Ny arena ordnades och allt pekade uppåt. Så att ingenting skulle ha hänt sen -99 stämmer ju inte. Tyvärr så blev det ett bakslag denna säsong och det mest pga lagets kräftgång, där förhoppningarna kom på skam.
Men man ska komma ihåg att serien har varit oerhört jämn och det behövs inte speciellt mkt strul för att ett lag ska komma efter och till sist stå där i en oviss kvalserie.
Så gnället på organisationen och allt som i övrigt kretsar kring själva laget känns lite överdriven, minst sagt.
Kommentera

Cicero: Du missförstår. Poängen var inte att En Stark Man skulle träda fram ur stridsdimmorna och leda Brynäs mot nya framgångar. Inte heller att det är lättare att förändra organisation och verksamhet i AS än i ES. Min poäng var att det tyvärr tycks som om en degradering är det som behövs för att ruska om föreningen och möjliggöra förändringar. Ingen vettig Brynäsare önskar att vi ska åka ner i AS.

Nu sägs det att Bäckström senior ska gå in som tf sportchef, typ. OK som en kortsiktig lösning, men det kanske vore dags att låta ett nytt ledargarde ta över? Har inte det gamla gardet, Good Old Boys, haft sin dag i solen? Jag skulle gärna se att man tar in inte rekryterar bland dem som lett föreningen de senaste 10+ åren utan ser sig omkring i en vidare cirkel.
Kommentera

Cicero: Håller med finns inte en sportmössa att vi klarar det ekonomiskt. Om "denne" fanns så hade han nog redan visat upp sig redan. Finns ingen stark person som Percy eller mr Ejendal i Gävle eller i Sverige som vill lägga upp så mycket pengar.

LIF som hade en god ekonomi innan de rasade ner har nog inte råd att stanna kvar i AS ett år till. Det blir nog för dom att sänka sina ambitioner isf.
Kommentera

Många här inne tror att det bra om Brynäs åker ur ES, för då blir det storstädning i organisationen, folk skall bytas ut osv.

Sluta drömma!
Vem är denne "någon" som skall dyka upp och släppas in på en sådan post helt plötsligt, att han har mandat att "städa i leden"?

Det riskerar att bli samma skit i alla fall, vi kan lika gärna hanka oss kvar i ES så blir det en "högre" plattform att utgå ifrån.

Varifrån skall pengarna komma till att hålla ett elitseriemässigt lag på fötter medan vi harvar i allsvenskan, vilket krävs för att nå framgång i kvalserien?
Sånt kräver visioner och kampanda utöver det vanliga, det fixar inte Brynäs.
Och inte Gävle heller, för den delen.
Kommentera

GävleLasse: Du skriver kloka saker (gäller att hålla med Diktatorn!) om förmågan till förändring. Det är ju trist om det ska till en degradering för att förändringar ska bli möjliga. I Leksand var det alldeles tydligt att så var fallet, men en vettig organisationsledning ska kunna leda förändringar, även genomgripande förändringar, som rutinärenden utan stort förändringstryck. Så icke på Sätraåsen, tyvärr.

Vilket lag är minst motiverat att vinna idag, frågar man sig. FBK har haft problem med arbetsmoralen, men lär ställa över en drös spelare, Brynäs kanske vill visa att man kan bättre än tabelläget antyder.
Kommentera

GävleLasse: Facit, ja. Och Åtvidaberg... Finns det 1 absolut optimalt idrottsår att se tillbaks på så är det 1972. Då vann Brynäs SM-guld i hockey och då vann Åtvid SM-guld i fotboll. Kan det bli bättre? Icke!
Kommentera

Tommy: Visst finns det en risk att det är spelare i dagens Brynäs som redan är klara för andra klubbar men man får helt enkelt hoppas att de är proffsiga nog att göra sitt bästa för klubbmärket de har på tröjan. Hur skulle det se ut om de visade sig vara opålitliga? Hur skulle deras nya klubb se på saken?

Vem vill ha en opålitlig spelare i sitt lag?
Kommentera

Huge: NJae, Tont gillade Soling för hans spelstil innan han fegade ihop efter skadan. Då gick han rakt på mål och var en väldigt bra hockeyspelare.

Dags att ta ner affischen ed Jamie Ram eller? ;)
Kommentera

Hahl Bundy: Oavsett vad som händer så måste det till krafttag. Kanske är en degradering vad som behövs för att man skall vakna. Visst, det kan innebära flera års harvande i allsvenskan men som det känns så har Brynäs levt på lånad tid under flera år. Men det känns lite som att Gävlborna tagit elitserieplatsen för given och helt sonika tänkt att "jag börjar gå på matcherna och hejar fram laget när de börjar vinna som de gjorde på 60- och 70-talet. Kanske behövs några års spel i AS för att Gävleborna skall knyta näven och stötta laget. En sak är i alla fall solklar. Förändringar måste till oavsett.

Allting startade med det oväntade SM guldet 1999. Efter det så har sönderfallet varit det enda som varit konstant i Brynäs. Man lutade sig tillbaka och trodde att man var på grön kvist. Samma tendenser visade man i somras på årsmötet. Två raka slutspel och ny arena. WOW, man kunde inte misslyckas helt enkelt. När ett lag tappar ödmjukheten så kommer förlusterna, när en organisation gör detsamma så kommer sönderfallet.

Ett lysande exempel på bristande insikt om verkligheten är "sagan" om ett företag som hette Facit. I mitten på 80-talet hade FAcit varit världsledande under decennier på mekaniska räknemaskiner. De var bäst helt enkelt.
Men vid den tiden började datorerna bli tillgängliga för företag och privatpersoner och behovet av räknemaskiner försvann. Ledningen för Facit gjorde ingenting, de var ju världsledande.

En liknelse som kanske är en smula "far off" men med tanke på Brynäs dominans under 60- och 70-talet och en ledning som tycks tro att man kan leva på gamla meriter så finns det likheter.
Kommentera

GävleLasse: Fråga Tony.
Han har ju Soling på idolposter ovanför sin säng.. :-)
Kommentera

GävleLasse: :-) Kanske det. Hade bara för mig att han gjorde en skaplig kvalserie, men det kanske bara var vissa matcher. Funderingarna kom sig av att vi kanske har en del spelare i samma läge inför denna KS och om det måste vara av ondo.
Kommentera

Tommy: Ingen aning men jag kan mcket väl tänka mig att hans agent redan börjat sondera terrängen efter ny klubbadress i det läget. Soling var ju "världsmästare" och ansåg sig vara en spelare för förstafemman i Brynäs så det skulle inte förvåna mig om han hade långt gångna förhandlingar med LHC.

Nu avgjorde ju Soling matchen mot Oskarshamn i omgång 2 så man kan ju inte beskylla honom för att på något sätt vilja sänka Brynäs. Fast det är klart, kanske siktade han utanför och missade ;)
Kommentera

GävleLasse: Äntliiigen en sansad o normal Brynäsare :)

Det du säger är helt riktigt.
Om ni nu lyckas bli kvar, vilket jag tror o hoppas även om mitt tips slår fel, (men lite rätt fick jag :) ), så kanske ni måste städa litegranna ändå.

Vi får väl se hur det går o jag vet hur en golgata vandring känns men jag kanske aldrig få känna på ett kejserligt triumftåg som ni har fått gjort, men jag hoppas.
F.ö är det som händer Brynäs nu en svart mardröm men som kan bli bra till slut.
Men ni kommer sannerligen att få arbeta för det.
Kommentera

GävleLasse: En fråga bara. Var Soling klar för LHC under kvalserien senast, eller blev han det efter ?
Kommentera

Hahl Bundy: Tror tyvärr att du har rätt i att en eventuell sejour i allsvenskan kan bli långvarigare än en såsong. Därför oerhört viktigt att klara ut detta för oss prekära läge. Bara att hoppas att ALLA kan ta sig samman och jobba målmedvetet.
Kommentera

Hahl Bundy: Som det känn så beter du dig mer som en Brynäsare än vissa skribenter i våra egna led. Att jag skulle vara positiv till vad som händer i Brynäs, det sönderfall på många punkter är helt fel.

Skillnaden idag är att jag har tonat ner min kritik en smula och använder inte samma målande beskrivning över hur besviken jag är. Vissa vill nog ha det till att jag inte är konsekvent eller är en kappvändare men det hela bottnar i min roll som ledare för Brynäsboken. Jag försöker föregå med gott exempel helt enkelt.

När det gäller Brynäs så har jag givetvis mina förhoppningar på fortsatt spel i ES men skulle det bli så att man åker ur så gäller det att förvalta läget på bästa sätt. Då vill jag se en storstädning på alla plan i Brynäs. Ut med alla lallare som suttit på sina poster för länge och helt enkelt kört på i gamla hjulspår. Man kan inte sköta ett företag som omsätter mer än hundra mille på ett sätt som man sköter en förening som baserar det mesta på eldsjälar och ideellt arbete.
Kommentera

Ove Myling: I det här fallet så håller jag definitivt med "Diktatorn". Eftersom jag inte har någon rätt att säga åt dig att du inte får klaga på allt och alla så får jag väl BE dig att inte göra det då. Suger så vansinnigt med energi att läsa bl.a. dina drapor. Kan du inte försöka praktisera metoden " räkna till tio" ibland. Och uttnyttja tiden till att tänka igenom vad du verkligen vill ha sagt. Kanske hinner den värsta bevikelsen lägga sig då.
Kommentera

GävleLasse: Tänkte jag skulle dryga mig litegrann, tydligen gör man ju det när man kommer in här o påstår att nåt fel ÄR det i Brynäs. :)

Nä jag har inget till övers för Brynäs jag har tom sagt att jag tror att ni ska göra en Leksand i samband med SCA-cupen o som sagt det verkar inte vara långt borta iallafall.
Tycker däremot att det är tråkigt att se en sån anrik klubb "förfalla"(rätt uttryck?), men enl. en del härinne är det inte så utan bara lite stolpe ut.
Inte bara i spelet utan även inom Brynäs organisation.

Om ni åker ur, jag säger OM, så är det lite tråkigt faktiskt, vilka ska man nu få "dryga" sig med, bortsett från Modoiterna? :)
För oM ni åker ur, tror jag,( jag är ju en lite falsk profet enl. Huge) att det blir tungt att komma tillbaks inom 1 år utan ni får nog harva ett tag i AS.
Tråkigt om så är fallet men mycket härdande för er supportrar som tycker att missat slutspel är en gigantisk katastrof. Ni kanske behöver det men jag unnar er inte detta jobbiga.( kanske lite) :)

Nä, nu har jag drygat mig nog.
Lycka till, säger jag bara o jag menar det!
Kommentera

Ove Myling: "Och vem fan gjorde dig till Gud härinne! Du har f-n ingen rätt å säga åt folk vad dom får och inte får klaga på."

Jaså, har han inte det rätten?
Varför skulle inte han, liksom alla andra härinne, ha rätten att klaga på vad andra tycker?
Du klagar på vad jag tycker, och jag klagar på vad du tycker.
Tycker du att det känns orättvist på nåt sätt?

"Jag är själv medlem i Brynäs, men tänker inte gå på årsmötet. Jag väljer sol och bad. Gör det då mig till en mindre värd medlem?"

Stackars lilla mylingen...
Hur kan dom vara så eleka och tycka att du gnäller för mkt och har fel i många saker?
Ledsen, men om nån tycker att du inte är en riktig medlem så får du faktiskt acceptera den åsikten, även om du inte gillar den eller själv håller med.
Lika mkt som när JAG eller vem som helst blir som utsatt för liknande omdömen får acceptera att mina åsikter inte gillas.
Svårare är det inte.
Så lägg ner ditt fåniga prinsessanpåärten-snack.
DET om ngt är patetiskt.
Kommentera

Ove Myling: Då vet jag i alla fall vart du står. Du har massor med åsikter om vad som händer, och inte händer i Brynäs men gör ingenting för att själv påverka. Inom politiken bryukar sådana personer kallas för soffliggare. Dessa personers åsikter är av tradition av underordnad betydelse.

Jag är definitivt ingen gud här inne i alla fall inte till den grad att jag får bestämma vad folk skall tycka. Däremot så är jag så pass mycket "gud" att jag inte tillåter allt för mycket fokus på häcklande av skribenter. Sånt snack tillför inget i debatten utan skapar endast en dålig stämning.  Jag ämnar göra mitt bästa att skapa ett bra debattklimat här inne om du känner dig påhoppad på grund av att du inte får häckla andra så får det stå för dig.

Visst är jag bra på att klaga själv men till skillnad från dig så går jag på årsmötena och är således ingen soffliggare. I din värld så kanske det inte spelar någon roll men i min och många andra Brynäsares gör de det. Engagemang för föreningen är viktigt speciellt när det kommer till att "byta ut honom" eller "henne". Att ligga på sofflocket och i efterhand ha åsikter om hur man kunnat välja in personer i styrelsen talar sitt tydliga språk om hur man är som person.

Alla har vi olika åsikter om Brynäs och ingens är mindre värda än någon annans. Angrip isf sakligt vad som är felet i en åsikt, inte bara svara med "du älskar att gnälla och häckla".

Att som medlem inte delta i den demokratiska processen i viktiga frågor och sedan ha synpunkter på dem som deltagit är ett väldigt bra sätt att göra sig "mindre värd" på.

MVH Diktatorn.
Kommentera

GävleLasse: "Visstfan finns det en hel drös med saker att gnälla på. Därför kommer du alltid att hitta detaljer att gnälla på. Det beror inte på att Brynäs är dåliga utan mer på att du älskar att gnälla och häckla."

Och vem fan gjorde dig till Gud härinne! Du har f-n ingen rätt å säga åt folk vad dom får och inte får klaga på. Speciellt inte när du själv är riktigt duktig på att klaga själv. Hittills har jag bara stött på en skribent härinne som anser sig själv ha rätten att värdera olika skribenters åsikter.

Alla har vi olika åsikter om Brynäs och ingens är mindre värda än någon annans. Angrip isf sakligt vad som är felet i en åsikt, inte bara svara med "du älskar att gnälla och häckla".

Jag är själv medlem i Brynäs, men tänker inte gå på årsmötet. Jag väljer sol och bad. Gör det då mig till en mindre värd medlem?

Isf, om du tycker det, har vi en egen liten diktator härinne! Patetiskt
Kommentera

mikenomad: En golgata-vandring framstår som en "walk in the park" för en Brynäsare. Testa liknelsen att ro Noas ark ensam över stilla havet, med en trasig åra, då hamnar du närmare sanningen.
Kommentera

GävleLasse: Jag tror dessvärre att Brynäs har en rätt jobbig Golgata-vandring att se fram mot. Vill gärna ha er kvar men tror inte ni fixar det som sagt och jag tror heller inte att ni kommer studsa tillbaka efter ett år i AS. Ni har kass ekonomi och sedan länge enorma problem i ledningen.

Tror som du att vår pik ev är nådd, känns som att i år kan vara sista året på ett tag som vi helt seriöst kan drömma om SM-guld. För även om vi inte tillhör favoriterna inför slutspelet så tror jag vi kan vara en dark horse. Inte många snackar om TIK nu vilket gynnar oss. På sikt tror jag att vi får se fram mot placeringar 6-10 och att vi skräller ifall vi överlever en kvartsfinal. Tror däremot att det dröjer rätt många år innan vi åter är riktigt nere i bottengeggan...
Kommentera

mikenomad: Jag tror att de flesta vill ha Brynäs kvar i elitserien. Visst finns det diehard hatare som helst ser att Brynäs bara försvinner men det handlar om en helt annan kategori "supportrar", såna som hatar motståndarna mer än de älskar sitt eget lag.

Vad tror du om framtiden då? Tror du Brynäs blir kvar eller blir det respass till allsvenskan?  När det gäller Timrå så tror jag att de har nått sin peak och det kommer att vända neråt. Tappet av Nubben kommer att bli kostsamt.
Kommentera

GävleLasse: Äsch...avslöjad..där har du det svart på vitt; jag tycker sämre om Mora än om er. Mkt sämre t.o.m. Ett annat lag jag även väljer bort före Brynäs är Luleå. Skitlag med skitsupportrar som är världsmästare på att tycka synd om sig själva. Faktum är att jag även tycker sämre om FBK, LHC och DIF också...

Så det här med drygandet var mest för att hålla fanan högt nu när vi för en gångs skull leder en omröstning. ;-)
Kommentera

mikenomad: Så i nuläget har ni inget att skylla på? Jag menar det spel ni bjudit på i vinter har inte imponerat, varken på mig eller på en stor del av era egna supportrar. Ineffektiva som ni varit där Backlund vunnit många matcher åt er.

Jag tittade lite på kul i din historia och hittade detta:

"Sedan tycker vissa härinne att det vore hysteriskt roligt att spela ner BIF i KS...visst, jag har själv lite småsvårt för "laget som tror att de aldrig kan åka ur ES". Men får jag välja säger jag tack och hej till Mora istället 7 dagar i veckan."

Är du inte i fel bok och drygar dig?
Kommentera

GävleLasse: Ni vet om er begränsning? Ja, nu har ju du levererat årets roligaste....

Var vi hade varit utan skador är egentligen rätt ointressant att spekulera om, skador tillhör spelet även om just Timrå haft väl många. Ska jag ändå göra det, spekulera alltså, så är jag övertygad om att vi inte varit sämre än trea. Men ointressant som sagt, nu gäller slutspel och då har vi inte mycket att skylla på om eller när vi åker ur. Vi har antagligen bara tre man skadade, J. Hedström, E. Andersson och R. Carlsson, de skavanker vi har på övriga spelare är säkerligen inte värre än vad övriga lags spelare dras med efter 55 omgångar.
Kommentera

mikenomad: Till skillnad från er så vet vi om vår begränsning. Snart kommer spekulationerna om hur bra det hade gått om ni inte haft alla skador. Hur är det med backlund? Småskadad eller?
Kommentera

GävleLasse: Ni måste vara jätteglada som slipper riskera respass i kvartsfinalen i år.
Kommentera

mikenomad: Ja där har du min namnteckning alla dagar i veckan ;)
Kommentera

GävleLasse: Inte ännu. Bara drygast.
Kommentera

mikenomad: Exakt VAD vinner man i ännu ett respass i en kvartsfinal? Ni slår oss i en ödesmatch och ni är värlsmästare?
Kommentera

Poffa: Njae...sorgligast blev det ju aldrig nån tävling om. Där sopade Luleås fans hem segern innan nån annan hann blinka.
Kommentera

munkas: Så det handlar alltså inte om Brynäs utom om dig själv?

Ja vilken kategori tillhör jag? Tillhör jag någon så lär jag hamna i det som Huge brukar kalla för Dysterkvistar.Jag är långt ifrån nöjd med lagets insatser den här säsongen. Jag är previs lika missnöjd med organisationens insatser. Till skillnad från dig så försöker jag inte göra mig rolig på deras bekostnad i en tid som denna. Vi är alla olika och tacklar motgångarna på olika sätt. Ditt sätt genom att häckla olika personer kanske funkar för dig men bespara hockeysnack dessa försök till att skaffa egna pluspoäng på någon annans olycka. I mina ögon så är inte du ett dugg mer Brynäsare är de timråiter som var in i gästboken och gottade sig åt vår situation när du ideligen letar fram saker/personer att häckla. 

Förr hette din måltavla Daniel Johansson som till både din och min lättnad försvann. Det tog två sekunder så hade du letat fram en ny måltavla. Det är ett beteende som solklart bevisar att du har ett behov att få gnälla, klaga och häckla. Vart det placerar mig som skribent när jag påvisar detta beteende berör mig inte. Allt jag vet är att det är allt för vanligt bland "supportrar" i våra led och så länge det håller på så kommer det aldrig att bli bättre på några plan.

Till sist så vill jag ha radikala förändringar i Brynäs, oavsett vilken division de spelar i nästa säsong. Förändringar som skall genomsyra HELA Brynäs och inte endast den sportsliga biten. 
Kommentera

« · 999959 · »