Brynäs IF

724925 inlägg · 7959 ämnen

Kvalspel

« · 221816 · » Till forumet


Kvalspel
Jag kommer inte att se många kvalmatcher pga. att mina nerver inte håller för det. Jag kommer att sitta vid radion och följa dem slaviskt. Hoppas bara att andra har bättre nerver än mig så att Gavlerinken fylls till sista plats. Jag vet att många tror att detta ska bli så enkelt. Men tyvärr så tror jag inte det.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Anneli S:
Håller med dig om att det inte kommer att bli en enkel resa i KS, men det kommer att bli otroligt spännande. Kommer själv att närvara vid hemmamatcherna och ser speciellt fram emot att få se Skellefteå bli rejält tilltvålade av Bif. ( Hoppas dock att de gör Bif sällskap till ES )

Nu kan vi ju scouta de andra lagen på nära håll och ta deras kvalitetsspelare till nästa säsong :-)

Jacob Johansson bör göra sin äldre broder sällskap i Bif till nästa säsong. Vilken suverän uppgradering det vore med honom som ersättare till Janne Larsson.

Till KS vill jag se att Janne frivilligt avstår kaptensskapet och överlåter det på "Sjödda".
Kommentera

Sv: Kvalspel
Anneli S: Det är ju värre att sitta vid radion!, varenda gång måljingeln kommer så får man en smärre hjärtinfarkt ;)
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Visserligen, Selander men då behöver ingen höra mitt mest ovårdade språk och se mig storgråta vid eventuella förluster! Jag håller med om att inte Janne Larsson bör vara kapten nästa säsong. helst bör han nog lägga sridskorna på hyllan helt. Synd om han fortsätter och alla kommer att minnas alla hans misstag för all evighet. Det är bättre vi får behålla de goda minnena från hans strålande karriär.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Anneli S: Du kan ju inte svika Brynäs nu igenom att lyssna på P4.

Du får väl käka Cipramil, det har väl du som lönetillägg?
Kommentera

Sv: Kvalspel
Om jag inte är helt fel ute så är Bajen klar för kvalserien och den sista direktplatsen avgörs på Onsdag mellan Bofors och Rögle.

Rögle möter Löven borta och Bofors möter Bajen hemma.
Båda lagen står nu på25p och jag skulle tro att Rögle drar vinstlotten. Tror att Löven kan spela lite på taktik eftersom dom
har hellre Bofors i Play Off än att ha Rögle (min synpunkt)

Fast nu gör ju det inte så mycket för laget som förlorar eftersom dom har chansen att kvala upp till KS genom Play Off som startar 4/3 genom att möta lagen som har tagit sig upp från Allsvenskan.

Till Play Off från AS Norra grupp går Sundsvall och Huddinge
och från Södra är Mörrum klara när det är en omgång kvar.

Andra platsen är det tre lag som slåss om

Nybro, Arboga, Västerås och efter kvällens match så är det nog Västerås som ligger tvåa på bättre målskillnad när det är en omgång kvar.

Västerås har förövrigt gått raka vägen upp från 2:an efter nedflyttningen när dom gjorde KK. Gamle Brynäsaren Stefan Lundqvist spelar där i år efter att ha värvats från Skellefteå!
samt att "rövtacklingskungen" Lulin spelar kvar där.

Fast till KS blir det nog lagen från SA som går vidare eftersom jag tror inte lagen från AS räcker till.
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Är det inte så att om både Rögle och Bofors vinner sina matcher så tar dom 1 och 2 platsen? Tabellen är väl Bajen 26 poäng, Rögle och Bofors 25
Kommentera

Sv: Kvalspel
Gust: Stämmer Gust måste haft hjärnsläpp! hm.. det gör ju onsdagens matcher ännu mera spännande fast Bajen borde inte loosa mot Bofors ;)
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Kanske inte men Bofors är obesegrat vid full tid på hemmaplan. Hur som helst är det upplagt för en spännande slutomgång. Hoppas på Bajen OCH Bofors...är lite rädd för Melins Rögle.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Gust: Problemet är nog att vi slipper inte Rögle ändå eftersom dom nog klarar sig genom Play Off
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Jo chansen/risken är förmodligen stor, men om Bajen och Bofors tar dom första 2 platserna betyder det att minst två av lagen Skellefteå, Björklöven, AIK och Rögle missar kvalserien...det är positivt tycker jag. Men vafan vet man, det kanske blir Bofors och Västerås i Elitserien nästa säsong :)
Kommentera

Sv: Kvalspel
Anneli S: Du och några till tycker tydligen att Janne L skall avgå, alternativt sparkas som lagkapten. Motivering?
Visst har det gått trögt för Janne i år, liksom det har gjort för HELA laget. Som center i 1:a femman får man nästan alltid möta motståndarnas bästa formation. Tredje länken i femman (Soling) tror jag saknas mycket, han är lite av nyckeln till femmans spel. Stor, tung, irrationell med bra skott, en som banar väg för dom andra i kedjan. Om det vore så enkelt som att de som lyckats bäst i laget skulle föräras bindeln, så vore ju Sjödda ett bra alternativ. Nu är det dock lite mer komplicerat än så.
En lagkapten skall även vara lagets ansikte utåt gentemot media,
domare, sponsorer, den egna lagledningen, spelarfacket etc, och inte minst vara en ledarfigur utanför planen och i omklädningsrummet. Jag anser att Janne är mkt kvalificerad för alla dessa uppgifter och iom att han varit kapten i flera år, framröstad av de övriga i laget naturligtvis, så finns det ingen som helst anledning att ifrågasätta hans roll bara för att det gått lite tungt denna säsong.
Nu tror jag iofs att det finns flera spelare som är lite ledartyper i laget, som tar tag i det hela när det blåser emot, men det är inte säkert att ngn av dessa passar in i kaptensrollen, med allt annat som det innebär (se ovan)...
Kommentera

Sv: Kvalspel
LYCKA TILL í kvalserien Brynäs.

Jag menar det fast jag är Leksing.
Vi behöver våra derbyn. Vi vill ha er kvar i elitserien, så spöa skiten ur alla andra lag där.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Såg bilderna på sporten om AS och det man såg var rolig fartfylld
hockey, snyggt mål utav Lövens Potvin!

Blir intressant att få möta Bajen i Hovet om dom går till KS
tror förövrigt att vi skall bli glada om det blir dom med tanke på alla supportrar som kommer till Gavlerinken ;)

Skall bli kul att se alla hungriga FW i AS lagen mot våra sengångare på backsidan :)
Kommentera

Sv: Kvalspel
Huge: Egentligen tycker jag väl att Janne ska lägga av helt, men gör han inte det så spelar det ingen roll om han är kapten eller inte. Jag gillar Janne, men det ser tungt ut för honom nu. Tungt och segt. Kanske går det över, men troligtvis inte. Han är ju inte pur ung längre. Med Djoos hoppades man ju in i det längsta att det skulle bli bättre. Vem vi än får möta i KS så tror jag att det blir tufft. Inte ska vi ta för givet att vi spelar i ES nästa år i alla fall. Se på Leksand. Jag tror inte att deras supportrar trodde att de skulle hamna i AS heller. Om jag nu får hoppas på ett motstånd i alla fall så håller jag på Bofors och Hammarby. De känns lite B så där. (hoppas jag slipper äta upp dessa rader framåt April) Och självklart Selander så ska jag försöka släpa mig upp till rinken eller en bortamatch i kvalet även om cipramil inte är en löneförmån för mig.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Anneli S: Apropå Djoos så sitter jag och tittar på han och hans nya karriär: Expertkommentator på C+, tycker att han gör det ganska så bra.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Gust: Tror nog att Djoos har gjort sitt i Brynäs, kanske lika bra att han slutar i tid så att han inte blir hockeyinvalid!

Fast om han orkar med KS så är det bra för hans öppnande passningar kan behövas mot orutinerade lag som anfaller med alla fem ;)
Kommentera

Sv: Kvalspel
Gust: Kan inte "snuten" agera som stämningshöjare i KS?
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Hehe kanske det, om inte annat så retar han väl gallfebern på motståndarklacken :)
Kommentera

Sv: Kvalspel
jojjee: Fan va sjysst jojje...
Kommentera

Sv: Kvalspel
Anneli S: Bofors Bobcats... Man känner ingen större respekt för det laget efter 8–2-segern den sjunde augusti. Men det var försäsongspremiären och på försäsongen gick ju "allt" rätt.

Kommunalt? Nä, jag tänkte på Brooklyn Tigers On Tour-bus.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Ulf Lindgren:

Jaså, det blir buss? Onekligen lite bekvämare, men det kom ändå som både en chock och besvikelse - jag litade på Anneli S och hade redan börjat förbereda mig för en fartfylld kvalserieturné på pakethållaren på din postcykel.

Det hade verkligen kunnat bli ett speciellt hockeyminne...
Kommentera

Sv: Kvalspel
Westerlind: Är det något ett tidningsbud hatar är det att ständigt bli tagen för brevbärare! "Är det posten som kommer?" hör man av nyvakna pensionärer...

Cykeln ska va' röd ...och inte gul!
Kommentera

Sv: Kvalspel
Ulf Lindgren: Det spelar väl ingen roll om din cykel är röd eller gul för du klär i båda dessa färger. Lägger du sedan till lite svart så är vårmodet klappat och klart! I alla fall denna vår är det de mest aktuella färgerna.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Ulf Lindgren: Cool sajt
Kommentera

Sv: Kvalspel
Egentligen tror jag så här: Brynäs svävar just nu i ett divisionsmässigt vakuum , i ett ingemansland. Laget är för dåligt för elitserien - men, förmodligen, också lite för bra för allsvenskan eller div 1.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Clarence: Så ser också jag det.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Vet någon när biljetterna till Kvalspelet släpps?
Kommentera

Sv: Kvalspel
Tomas HOCKEY: Jag skulle tippa när Play off är slut, fast det är nog ingen risk att det blir fullt någonstans skulle jag tro
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Jag är alltid tidigt ute ha ha!! Tackar!
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Bajen - BIF borde vara en match som kan sälja slut om nu bajen tar sig så långt dvs.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Anneli S: Inte kan du väl lyssna på P4, när du kan se på P3? ;)
Kommentera

Sv: Kvalspel
Lunkan: Nja tror fortfarande att dom som gillar hockey inte fyller hovet om dom nu inte får en massa medgångare från Bandyn och Fotbollen.

Fast det vore mäktigt med ett fyllt Hovet för Bajen kan det där med att hålla igång på läktaren :)
Kommentera

Sv: Kvalspel
Tomas HOCKEY: Ulla på kansliet säger: Inga biljetter förrän speldatum är klara. Samma priser som i Elitserien. Biljetter till bortamatcherna vet hon inget om.

Är det nån annan som vet var man kan hämta biljetter till bortamatcherna? Inte f-n åker jag upp till skefteå och köar.

Illavarslande från Brynäs hemsida: "Dags för årets sista elitseriematch."
Kommentera

Sv: Kvalspel
Lilljanne: Är du medlem i supporterklubben så har du biljetter där
annars så brukar Ticnet (Biljettdirekt) sälja via nätet.

Ang BIF's hemsida så borde det nog stå säsongens sista ES match!
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Vid närmare eftertanke kommer nog BIF dra fullt hus på samtliga sina bortamatcher i KS liksom LIF gjorde i fjol. Vi är inte mindre popupära att älska/hata än LIF. BIF väcker samma känslor. Hoppas bara på fina publiksiffror i G-rinken också det kan behövas...
Kommentera

Sv: Kvalspel
Lunkan: Bara att hoppas att du har rätt!
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Kan inte låta bli att kommentera lite.
Det är synd för ES att man riskerar att bli ett klassiskt lag mindre och jag hoppas att ni klarar er kvar...tillsammans med Rögle.
Nu är det ju inte riktigt klart ännu om RBK går direkt till kvalserien med man måste vara optimist.
På tal om att hålla igång på läktaren...om RBK nu tar sig till KS får ni komma ner till Ängelholm...här är det ett j-vla bra tryck på läktaren. Nu tar hallen endast in 4600 pers men jag lovar att ni kommer få rysningar längs ryggraden..maken till tryck får man leta efter.

Än en gång: Hoppas BIF tar sig tillbaka!! Ni behövs i ES.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Zeke65: Man får tacka.

Skulle vara kul att få se Ängelholm och deras kokande hall
i Gävle är det endast kaffepannan samt en och annan kokare.

Tänk om ni skulle gå upp med oss till ES, snacka om derby mellan
er och MIF ;)

Om jag inte mins fel så spöade väl ni MIF på försäsongen?

Lycka till på onsdag
Kommentera

Sv: Kvalspel
65 Selander: Jag tror att vinst ikvall mot Frolunda blir svart, tyvarr. Man kan saga att varken vi eller de har mycket att spela om, men tro fordenskull inte att de kommer att satta in roren pa isen och se vad som hander. Kul att junisarna far en egen kedja!

Daremot har jag efter langa funderingar kommit fram til att vi kommer att klara KS alldeles utmarkt. De andra lagen ar sakert motiverade och taggade, men det lar val vi ocksa vara? Dessutom har vi ES-tempo i benen vilket inte de har. Vi kan sakert forlora en eller tva matcher, men nytt ES-kontrakt utgar jag ifran.

Ny ES-sasong med en i stora drag fornyad trupp, med en forhoppningsvis klyftig sportchef och en organisation under modernisering ska bli riktigt kul.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Jompe:
Lättillgänglig rökelse i Hong Kong, eller :-)
Men det kanske räcker med lite distansering från Gävle för att inse att det bara är en lek att spela i Elitserien?
Att skicka laget till Hong Kong kanske är en briljant idé?
Kommentera

Sv: Kvalspel
gordo: OK, so shoot me men jag ar optimist vad galler KS. Det kommer at finnas skickliga lag i den serien, det ar klart, men lat oss inte helt tappa perspektiv pa vad vi ar och vad vi kan.

Lysande id'e att skicka hit laget, Gordo. Det finns en gigantisk shopping mall inte langt ifran dar jag jobbar som stoltserar med--en hockeyrink med europeiska matt. Mitt bland shoppande damer och lunchatande kineser kan man alltsa sitta och titta pa HK-borna gora tappra men fafanga forsok att spela hockey eller prova konstakning. It's not pretty...
Kommentera

Sv: Kvalspel
Jompe:

Jag visste väl att det fanns en hockey-koppling tom i Hong Kong.

Nä, visst har du rätt om Kvalserien. Det gäller "bara" att balansera Brynäs förmåga, inre och yttre förväntingar och respekten för motståndarna på ett bra sätt.
Kalla det "TRYCKET"!
Bäst när det gäller...

Tyvärr tror jag inte att brandman Persson och assistent Sundlöv klarar av att hantera den kraftfulla processen på egen hand.
De har ju inte fått laget att prestera bra i de viktiga streckmatcherna under säsongen...
Ta in externt stöd under Kvalserien!

Nu blir det lite mer fokusering på vinna och FÖRLORA för den gamla damen.
Noggrann förberedelse i det mentala spelet är ett måste.
Lär av Leksand och Timrå som har kvalerfarenhet i närtid.

Är skridskorna med?
Holiday on Ice...
Kommentera

Sv: Kvalspel
Det ar varken holiday eller ice for min del, gordo.

Du kan ha ratt ang. GP:s formaga att halla i den mentala biten. Vill minnas att han sjalv sade for inte sa lange sedan att det mentala var han bra pa. Men det har varit nagra genomklappningar pa senare tid som inte antytt att sa ar faktiskt fallet. fast snart har man val tappat rakningen pa alla orsaker till att detta varit en d***a sasong fran borjan till slut.
Kommentera

Sv: Kvalspel
Jompe:
Synd, Jompe :-)

Det enda orosmolnet är hanteringen av den mentala processen hos ledarna och spelarna.
Jag hade förmånen att konsultera två pyskologer vid en utbildning för någon vecka sedan och det som behövs enligt dem är inget "hokus-pokus" utan att någon kan förklara vad som händer och sker i gruppen. Strukturering, förklaring av processer och fria kommunaktionsvägar.
Men, och det betonades, det krävs en fortgående diskussion om det skall ge resultat...

Jag är lite bekymrad på just den punkten. Man läser om att spelarna behöver vila kropp och knopp på egen hand i några dagar innan hårdkörningen tar vid.
Det räcker inte att kämpa.

Ta in externt stöd innan knoppen och kroppen vilas för att ge bästa möjliga förutsättningar att ladda batterierna inför avslutningen av säsongen!
Kommentera

Sv: Kvalspel
Jompe:
Det är svårt att komma med en patentlösning när det gäller mentala frågor kring ett hockeylag- se på HV71, alla kivas inom föreningen, men laget vinner (just nu iallafall). Nä, våra spelare har inte varit tillräckligt skickliga helt enkelt, när spelarna lirar så släpper också de negativa tankarna. Jag menar, FBK hade också en svacka men spelarna är så skickliga att de alltid vinner efter ett par matcher (trots grubblerier) och vips-så är det verkligt fina spelet tillbaka...
Kommentera

Sv: Kvalspel
claesw:
Jag har en känsla av att du gör det lite lätt för dig när du tittar "enbart" på skicklighet som kriterie för prestationen på isen.
Det förefaller mig som svårt att jämföra FBK:s svacka med Brynäs katastrofinledning på säsongen.
Sedan är det klart att både HV och FBK har bättre trupper på papperet.
Att Brynäs trupp har underpresterat den här säsongen beror på prestationshämmande faktorer, inte att spelarnas och lagets skicklighet plötsligt bara skulle ha försvunnit...

Därför är det ohyggligt viktigt att ta kontrollen över de prestationshämmande faktorerna (förväntningar, frustration, bristande kommunkation osv) införspelet i Kvalserien.

Situationen inbjuder till underprestation därför Brynäs inte har speciellt mycket att vinna (alla förväntar sig fortsatt Elitseriespel), men däremot mycket - allt - att förlora (Elitserieplatsen)!

Pannben framåt går bra för Kustjägarna... men nu pratar vi om någonting annat.
Kommentera

Sv: Kvalspel
gordo: Jovisst har du rätt, men det får inte bli för mycket tjafs om mentala faktorer, så "man skriver sig fri"- när Gunnar kan dra till med att "det knyter sig" efter varje match, blir det till sist en aning urholkat, inte sant?
Kommentera

Sv: Kvalspel
claesw:

Det är ju i praktiken det som hänt under de extra viktiga matcherna som jag ser det.
Spelarna har varit chokade och inte orkat bränna ur max ur kroppen. Dåliga mentala förberedelser hänför jag det till.
Under Eskotiden var det "spelet" som stökade till det med mental kollaps som följd. Den delen av säsongen (poängförlusterna) följer med spelarna hela säsongen.

Nu är det ett annat läge, men med samma förutsättningar som efter Esko-tiden, nu går det dessutom att åka ur.
Jag håller med om att GP:s spelkoncept nu måste vara tydligt för spelarna och inge trygghet i laget.
Där ingår att lätta på förväntningstrycket internt och externt!

19 mars.

Varför inte börja med tre poäng mot VFHC...
Kommentera

Sv: Kvalspel
gordo: Jag tror också att en 3:a mot VF skulle vara MYCKET värdefullt, då växer tuppkammen lite och killarna känner att de kan tas med ett lag som är ett par klasser bättre än de i Allsvenskan, trots ev bristande inställning.
Kommentera

« · 221816 · »