Brynäs IF

727827 inlägg · 7961 ämnen

KVART2014: Brynäs IF–Färjestads BK

« · 1615182 · » Till forumet

Sv: KVART2014: Brynäs IF–Färjestads BK
Ja, personligen så tror jag inte det finns någon kedja jag hellre skulle ha i brynäs från SHL just nu än Ollas, Nordan och Sweatt. Jag är övertygad om att dom bara kommer att b
li bättre och bättre.
Kommentera

SH: Tveksamt om Lauritzen platsar. Han sänker tempot väldigt mycket. Men det skulle vara roligt för honom personligen att få spela slutspelshockey igen, de senaste 3 slutspelen som Brynäs har gått till har han bara spelat sammanlagt 4 matcher på grund av skador.
Kommentera

Peja: Han kanske kan bidra i PP?
Kommentera

Stämmer det att Sundlöv värvat bröderna Westerholm är det ju fan en prestigevärvning. De måste ju vara rätt ordentligt eftertraktade av SHL-lag med större plånböcker ?

Mycket kul att Sweatt förlänger. 29 poäng är helt ok/bra,han spelar osjälviskt och laglojalt och jag vet att många som kanske inte ser så mycket hockey ofta fastnar för just Bill'spelstil när de tittar. Det är ju positivt.

(Fel tråd, sorry !)

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: mmm, saknar hans skott i knästående!
Kommentera

Peja: Nä inte i dom konstellationer som är nu... det jag möjligen skulle tänka mig är att ha Granis i fjärde och spela Lauritz med Nokke och Harju, men då gäller det förstås att han är i form. Känns inte som han är nåt bra alternativ i en fjärdekedja, skulle hellre ha in Larsson där och framförallt i boxplay.
Kommentera

SH: Granis måste få mycket speltid nu känner jag, han har pracis börjat varva upp.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja det är en kanonlösning om man gör det ordentligt men just nu är det ingen struktur och då blir det inte bra heller.

Kommentera

Brynäslegenden: Bra med lite nya ideér i alla fall, kanske publiken inte upptäckt  den levande sittplatsen ännu men gör det i slutspelet.....
Kommentera

Brynäslegenden: Inte bra om det inte blir fullsatt. Många hål i budgeten som ska repareras nu under slutspelet. Nästa års satsning hänger på det. Vad prioriterar 90.000 gävlebor på en söndag kl. 17.00? Jag vet vad jag och åtskilliga andra stockholmare prioriterar.

mattiaskarlgren: Stor rink ger utrymme för skridskoåkning och teknik. Liten rink innebär att tröga otekniska spelare kan ”stå i vägen” för lirarna. Att hockeyn i NHL är bäst, trots liten rink, beror enbart på att de bästa spelarna finns där. Och i takt med att NHL har försökt anamma den europeiska spelstilen har också ishockeyn blivit lite roligare där borta. Skulle lirarna i NHL få spela på stor rink skulle hockeyn revolutioneras och kunna bli lika sevärd som den gamla rysshockeyn. Och tvärtom, skulle man stoppa in lirare som Järnkrok och Klasen i en liten rink med motståndare som Rahimi, Jämtin, Ledin m.fl. skulle SHL bli en köttkvarn, MMA light.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen: Ja Gävlepubliken har jag aldrig förstått mig på (ni som går till LA ta inte åt er för ni gör ett fin fint jobb)!
Kommentera

Jajjen: Glöm fullsatt! Av tradition har Bif dålig siffra första kvartsfinalen. Själv ser jag den som den näst intressantaste matchen i matchserien.(efter den sista...) Är självklart på plats!

Tips: Mellan 5 800- 6 400.

Kommentera

bradberry: var precis likadant de senaste åren. Den första matchen sätter tonen på hela matchserien så jag förstår mig inte på hur somliga tänker...
Kommentera

Jajjen: Bandyfinalen ligger väl inte helt optimalt i förhållande till kvarten men jag har fortfarande svårt att förstå varför inte Gävleborna sluter upp kring föreningen när det väl gäller. Har varit en del gnäll under året om många betydelselösa matcher som förklaringen kring att snittet minskat men nu är det för sjutton liv eller död och då ställer man i min värld upp.
Kommentera

Brynäslegenden:

Vilket är ditt problem m Aktiv sittplats?

Tar med min brorson o sitter där på söndag, 150 pix per biljett...för arvet vidare...

Kommentera

Huss: Intresset för Brynäs ute i landet är stort. Det vet alla som varit på bortamatch. Bara LIF som kan konkurrera. Varför får inte föreningen det genomslag den förtjänar i Gävle? Varför är läsarkommentarerna i lokalpressen till 75% negativa mot sportchefen, tränaren, spelarna? Ska Brynäs behålla sin position som landets ledande hockeyförening måste regionen sluta upp bakom föreningen. Vi sörlänningar kan inte alltid hålla er under armarna,
Kommentera

Jajjen: Många kommentarer här på hockeysnack är också negativa oavsett om skribenten är från Gävle eller inte. Personligen tycker jag att Brynäs är för dåliga på att marknadsföra sig i Gävle och imagen är inte heller den bästa. Man får lätt uppfattningen att många inom Brynäs är riktiga surkart. Sen har en hel del föräldrar negativa erfarenheter av att deras ungas har petats i typ 12-årsåldern, även på det har blivit bättre på den fronten på senare år...
Kommentera

tjugo8:Saken är väl att de som köper biljetter där inte alls är aktiva, utan är lika tysta som resten av sittplats publiken. Iden är mycket bra, men kommer aldrig funka med den sittplats vi har i Gävle. 

Förhoppningsvis kan den funka bättre i slutspelet, men känns tveksamt.. 

Kommentera

tjugo8: Levande Sittplats ska innehålla ramsor med klacken. Vad jag förstått så har inte detta alls förekommit. Själv bor jag i Göteborg så har inte varit uppe när Levande Sittplats har införts.
Kommentera

Det som talar mot en värvning av bröderna Westerholm är att lag som Frölunda och Färjestad också borde vara intresserade. Fixar Sundlöv den värvningen känns det som att Brynäs klättrat några steg i näringskedjan.

Peja: Så det är Brynäs fel att alla gävlebor är griniga och håller käft när de går på hockey?

Kommentera

Jajjen: "Så det är Brynäs fel att alla gävlebor är griniga och håller käft när de går på hockey?"

Nej, men Brynäs som förening är också ganska griniga och håller också käft ganska mycket...

Men rent objektivt betraktat förstår jag inte varför så många gnäller på Brynäs publiksiffror. Den här säsongen kom man 7:a i publikligan. Gävle är Sveriges 13:e största stad. De klubbarna som kommer från städer av Gävles storlek ligger på samma nivå vad gäller publiksiffror, eller under. Gräset är alltså inte grönare på andra sidan... Beträffande ditt kära Stockholm så kom ju AIK sist hela säsongens publikliga trots att de har hur många fans som helst.
Kommentera

Peja: Du missar min poäng helt. Brynäs förtjänar betydligt bättre publiksiffror än lag som FBK, Modo och LIF. Finns knappast nåt lag som har mer stöd på hemmaplan från inresta supportrar. Därför är det relevant att visa på hur stort stödet är på bortaplan. Vi går också på matcherna i Gävle. Ofta. Gick gävlebor i samma utsträckning som Karlstadsborna gör, skullle vi vara bäst i pblikligan. Också.

Stockholmarna går på hockey i Gävle.

Kommentera

Jajjen:Gävlebor är i grunden ganska tysta och tråkiga. Eller för att vara politiskt korrekt, reserverade. Det är ingen "stor grej" för de flesta att Bryns tagit sig till slutspel. Det är vad man gör av den här möjligheten som avgör det hela. Vinner man första hemmamatchen och gör en bra insats på måndag så tror jag att det kan dyka upp lite mer folk.
Kommentera

Jajjen: Förstår din poäng, men har Brynäs verkligen en mycket större andel 'inresta supportrar' än de övriga som du nämner? Vad har du för belägg för det påståendet? Det finns ju massvis med typ Färjestadsfans utanför Karlstad, framförallt i övriga delar av Värmland. En klubb som Luleå har också massa tillresta supportrar till matcherna, för att inte tala om byhålan Leksand... Men det vore en intressant tes om du hade någon statistik som stärkte den.
Kommentera

Peja: Känner du tlll begreppet "folkkär"? Slår du upp det i en ordbok står det förmodligen Brynäs. Varför ligger Brynäs alltid i topp i tidningarnas olika nätundersökningar? Varför är publikstödet på bortaplan erkänt stort? Varför skulle inte det märkas på läktaren i Läkerolen?
Kommentera

Peja:

"Nej, men Brynäs som förening är också ganska griniga och håller också käft ganska mycket..."

Kan ju vara så att just den inställningen hos fans gör att många Gävlebor väljer bort Att gå o se Brynäs?

Redigerad kommentar

Kommentera

tompap71: Jag tror inte att man ska särskilja Brynäs och Gävlebor. De som jobbar inom Brynäs är ju också Gävlebor och har samma mentalitet.

Jajjen: Exempel på undersökning som är relevant i det här sammanhanget?
Kommentera

Tips:  3 - 1 till BIF.
Kommentera

Peja: Tänk vad enkelt livet vore om Statistiska centralbyrån kunde bekräfta alla sanningar. Den här gången får du förlita dej på sunt förnuft och min expertis ;-)

Det Gävle aldrig har fattat är vilket genomslag Brynäs hade i Sverige under storhetstiden. Hur tusentals svenskar bytte favoritlag för att följa ett nytt, stilbildande och överlägset hockeylag från Gävle. Vars storhetsperiod bara kan jämföras med en annan i Sverige under 100 år med hockey i Sverige. Och som aldrig kommer att upprepas, som lag som Färjestad, Skellefteå, HV, Frölunda m.fl. bara kan drömma om.

Min farsa blev brynäsare då, hans båda söner blev brynäsare, deras fyra söner blev brynäsare. Vi har ingen som helst anknytning till Gävle. Och att vi är många med samma bakgrund märker man när man går på bortamatcher, på jobbet, på krogen, var man än träffar hockeyintresserade. Är det inte en leksing, är det alltid en brynäsare man träffar.

Du nämner Färjestad och Luleå. Av vilken anledning skulle en frisk människa utanför deras kommuner välja nåt av dessa båda lag?

Leksand? Ja, det finns en j-vla massa människor som ”gillar” Leksand. Men av samma anledning som människor har sympatier för tiggare, nån som skitit på sej eller fått en spik i foten. Man tycker synd om dom. Du kan ge dej fan på att dom gillar Hammarby i fotboll också.

Kommentera

Jajjen: Ja, för äldre generationer är Brynäs en legendarisk klubb som tog mängder av SM-guld när de började intressera sig för hockey, men för yngre generationer är Brynäs en klubb som prenumererar på kvalserieplatser snarare än SM-guld.

Färjestad har mängder av fans utanför Karlstad på grund av sina framgångar de senaste ~15 åren.
Kommentera

Någon som sett någon av de senaste träningarna, hur ser det ut? PP-formationer? Intressant om dom petat in Basse i någon av dem nu när han är tillbaka?

Kommentera

Peja: prenumerera på kvalserie-platser va väl en liiiiiten överdrift eller?
Kommentera

Jeklund:
Basse lirar ju inte imorgon så nätt PP är han såklart inte med i
Djoos har ju oroväckande vilat en träning, då de fö körde mkt PP
Djoos ska vara ok t imorgon, Scott körde fr blå istf Djoos på träningen
Kommentera

Peja: Nja, FBK har sina fans i Värmland eller bland utflyttade värmlänningar. Har aldrig stött på någon inbiten FBKare där så är fallet. FBK har ju på senare år setts som självgoda och kaxiga i förhållande till övriga hockeysverige så det är snarast så att de mer ses som ett lag som ingen tycker om.
Kommentera

Huss: Där har du väldigt fel FBK:are finns massor av där jag kommer ifrån söder om Vänern!
Kommentera

Någon som har koll på vilken läktare som är "bortaläktare" i Löfbergs? Alltså den läktare som är närmast bortastå, typ "M" i Scandinavium. Ska besöka rövhålet för första gången.
Kommentera

Steenm:

Sitter på A2, tror det är åt det håller man sitter...början på långsidan...
Kommentera

Hoppas verkligen att vi kan trycka till fröken Wallin o "hans" små flickkompisar idag? Tror tyvärr att det blir en ganska full match och ett par skador :-(

Tips: 3-2
Mål: Scott, Sweatt o Thuresson.
Kommentera

Ska givetvis vara ful match :-)
Kommentera

tjugo8: Okej... ska du gå på tisdag? Hojta gärna till en gång till och bekräfta det, ska nämligen gå på lördagen i sådana fall.

Kommentera

Steenm:
Lördag, men kanske framgår av tv-bilder på tis
Var inte galet mkt biljetter kvar när jag bokade i torsdags
Kommentera

MR Bif: Söder om Vänern ja..det är ju bara på andra sidan sjön. En annan kör 60 mil enkel resa för att få se Brynäs i Gävle. Håller med jajjen här. Att vara Brynässupporter är något man uppfostras till. Har ingen som helst koppling till Gävle, ändå körde farsan upp mig till Gavlerinken när man var liten. Han har i sin tur lärt sig av sin pappa. På så sätt är Brynäs unika i hockeysverige.
Kommentera

bifhjärta:  Min farsa och 2 utav mina bröder var/är frölundaiter jag och en broder är Brynäsare så jag är inte på något sätt uppfostrad till att bli Brynäsare det föll bara naturligt för mig när jag var i 6-7 års åldern nu är jag snart 40 år! Jag har ingen som helst anknytning till Gävle heller då jag bor c:a 40 mil ifrån Gävle så att man som du skriver uppfostras till att bli Brynäsare är skitsnack bara för att du blivit det så betyder det inte att alla andra har blivit det! Eller var vill du komma? Att du är mer Brynäsare än oss andra?
Kommentera

MR Bif: Jo, men Västergötland (Vänern runt) är väl också ett naturligt upptagningsområde för FBK. Kommer du till andra sidan kusten så finner du inga FBKare alls annat än inflyttade värmlänningar. Där är det Stockholmslagen eller Brynäs som gäller.
Kommentera

tjugo8: Måtte biljettförsäljningen i kväll gå bra. Det var sjukt tryck i Skellefteå igår och nu får vi hoppas att Gävleborna ställer upp lika bra.
FBK skall vi tamejfan ta!
Kommentera

Alla experter i Hockeycentralen tror på Brynäsvinst i kvartsfinalserien. Bra eller illa?
Kommentera

Ser ut att bli över 6000 ikväll trots allt. Minns att det bara var 6200 i första kvartsfinalen mot Frölunda under guldåret så runt 6000 vore väl inte fy skam.
Kommentera

Tommy: Det räcker med att Wennerholm tippar på Färjestad.. det är bäddat för sm-guld åt Brynäs!
Kommentera

Öka pulsen, sista kvarten...
Kommentera

Steenm:

Spänningen stiger... Tippar 3-1 idag efter en mycket väl genomförd match. Sweat, Rödin och Scott visar vägen...

Kommentera

« · 1615182 · »