1150x200-brynasbanner.jpg

Lagbygget 2013/2014

« · 1582378 · » Till forumet

Sv: Lagbygget 2013/2014
tompap71: Oavsett vad Armstrong får av Toronto, så måste det ju ha varit en budgivning mellan europeiska klubbar. Och som du säger måste han vara dyr (förmodligen svindyr) efter svenska mått mätt.
Kommentera

Rodrigo:

"Växjös omsättning kan inte vara högre än Brynäs, eller? eller??? Har Brynäs för få sponsorer som pumpar in för lite pengar?"

Jo faktiskt, Växjö omsätter mer än Brynäs, minns inte exakt siffra men har för mig Lakers omsatte över 120 milj. senaste räkenskapsår jämfört med Brynäs 105.

Lägg till det att Växjö har ett lån hos kommunen som fram t o m nästa säsong, istället för att kosta ca 16-17mille i räntor och amorteringar nu rabatteras till ca 2,5milj. Dessutom får man ett liiitet bidrag till driftskostnader från samma kommun på i runda slängar 18 mille, detta gäller fram till 2018 då avtalet ska omförhandlas.

Jag är inget mattegeni men nog borde det ge några kronor över att leka med?

Sedan vad gäller Armstrong så får han 1.000.000 dollar även denna säsong från Toronto som en del i avtalet när de köpte ut honom från hans kontrakt så han överlever utan att behöva ta hutlöst betalt, kanske har Växjö lyckats utnyttja det? Men dyr efter svenska mått lär han ju vara vilket som.

Kommentera

Linus Wickman: Å andra sidan är inte en ny arena någonting som man bara "får". Det är ingen leksak för 200 sek som vi snackar om ;)

GIF har haft svårt att presentera seriösa ekonomiskt hållbara förslag på hur en ny arena skulle se ut, samtidigt som de boende i Villastan har aktivt förstört för klubben, men det är kul och välförtjänt att det äntligen ska bli en ny arena för GIF också.

Redigerad kommentar

Kommentera

Lindström: säkert är det så. Sen håller jag med om GIF. Fördelningen är inte rättvis, men intresset för GIF är för lite tyvärr. Men GIF borde fått sin nya arena betydligt snabbare.
Kommentera

Linus Wickman: Helt säkert, men Bif får garanterat löjligt mycket pengar och hjälp av kommunen.

Gif får knappt smulorns som blir kvar....
Kommentera

Lindström: kan tyvärr inte redovisa såna siffror. Men kan med säkerhet säga att Växjö kommun stödjer lakers ekonomiskt mer en kommunen i Gävle stödjer Brynäs.
Kommentera

70 Rodrigues:

Jag är optimist, jag tror att den utlovade spetsvärvningen presenteras vilket år som helst nu.
Kommentera

Linus Wickman: Jo har förstått att kommunen hjälper mycket... men fan alltså, ändå, att dom har råd att värva en spelare som kommer direkt från NHL och även en bra offensiv back från KHL.

Aja, det är sjukt bara. Sen känns det som om att Brynäs ger lite för mycket åt typ Harju, Thuresson osv... med tanke på hur mycket Widing fick. Men men man vet ju aldrig med löner i Elitserien och så, tyvärr.

Kommentera

Linus Wickman: Då vill jag att du redovisar hur mycket Gävle kommun lägger på Bif varje år.
Inräknat alla konferanser, luncher, efterskänkning och rena sponsrings pengar dom lägger årligen.
Kommentera

Rodrigo: Växjö kommun pumpar väl in åtskilliga miljoner varje år till hockeylaget? Sen är min teori att Växjö gamblar lite mer med ekonomin än t.ex Brynäs för att hålla sig kvar i högsta serien, och förväntar sig att få framgång och i och med det kommer pengarna.
Kommentera

Rodrigo: Växjö får enormt mycket hjälp av kommunen, samt få sponsorer. Brynäs får inte i närheten så mycket pengar av våran kommun. Växjö skulle aldrig gå runt som klubb utan deras kommun.
Kommentera

Colby Armstrong till Växjö alltså. Ordinarie NHL-spelare.

Hur har Växjö råd med sådana spelare? Även Rhett Rakshani, man köpte ut Rosén...  Även Murphy från KHL som måste vara svindyr.

Växjös omsättning kan inte vara högre än Brynäs, eller? eller??? Har Brynäs för få sponsorer som pumpar in för lite pengar?

Kommentera

Zappaholic: Det hade ju funkat :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Omark kanske presenteras på måndag ;-)
Kommentera

Undrar när den utlovade spetsvärvningen kommer??
Kommentera

moment22: 22 mål på två säsonger inklusive slutspelen... Visst kan han öka marginellt, men tror inte på någon fördubbling...
Kommentera

EskilstunaLasse: Gunde har under de två senaste bra säsongerna gjort 9 mål, 11 innan det i allsvenskan. Tror inte att vi ska förvänta oss 15-20 mål..
Kommentera

River: Han är som vanligt. Han har en otrolig förmåga att blanda ihop "Tror" med "HOPPAS"...
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Thuresson har väl aldrig varit någon målskytt av rang? Men i brist på annat så grips det väl efter halmstrån.
Kommentera

Davey_22: Många verkar glömma vår Gunde som säkert är god för 15-20 baljor.

Men visst ser det lite tunt ut bland målskyttarna. Men vi får se, kanske det lossnar för ett par av spelarna. Om inte så är det något Sundlöv får styra upp, i alla fall om man skall följa upp Brynäs ambitioner,

Kommentera

Thure är en av mina favoriter, härlig attityd och jobbar hårt. Tror dock hans maxkapacitet vad det gäller mål är runt 10-12 kassar.

Vill nog till att flera spelare sätter lite personbästa och gör något mer mål än vanligt. Om nu inte våra transatlanter överraskar.

Harju gör ju många mål,men där önskar man kanske en jämnare spridning och mer delaktighet i spelet, och inte på det sättet som vart förra säsongen där han fick puck i väldigt tidigt skede av anfallen.

Gör Honken en godkänd säsong och nyförvärven producerar på rimlig nivå kan vi nog hamna top 6.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Definitivt :-)
Kommentera

Kahn: Vi får hoppas på det bästa :-)
Kommentera

Carl Lejonkräk: OM Lindholm blir kvar så kanske han kan göra några baljor. Enterfelt nej. Thuresson OM han får en bra start på säsongen och många skitpuckar. Sweatt och Scott vore trevligt om någon eller båda kunde överraska.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Tror snarare Thure gör mindre mål nu utan Järnkrok.
Kommentera

Kahn: Lindholm kan nog göra 20 baljor (om han blir kvar), Enterfeldt och Thuresson kan nog även de utmana Harju i Brynäs interna skyttetopp samt att Sweatt eller Scott kanske kan bli målkung.
Kommentera

Heja Harju lagets enda målskytt om nu inte Sweatt och Scott kan ändra på det.
Kommentera

River: Med tanke på allt gnäll på Lauritzen så vore 35 poäng en sensation i alla fall skulle nog många anse det. Jag älskar Lauritzens kreativitet och risktagande i spelet (ibland sliter man även sitt hår) och han är precis vad laget behöver när han är på topp.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Sensation? Hahaha......hahaha!! Lugna ner dig nu. När han var som bäst gjorde han 35 poäng. Det är ju bra men knappast sensationellt.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja känns som det är i år han blommar ut!! Passs på och njut nästa sesse återfinns han i KHL eller NHL...

Ska vi tippa på att han missar +15 matcher pga skada i år?
Nordan på samma ger inte ens 1 ggr pengarna...
Kommentera

70 Rodrigues: Glöm inte Lauritzen som kan bli en sensation OM han klarar sig från skador.
Kommentera

Hoppas att JJ petar Rahm som andremålis bakom "Honken". Sedan har vi en till grym talang i Felix Sandström men han behöver ett par år i juniorligorna.
Kommentera

70 Rodrigues: väldigt moget sätt att se på saken :-)
Kommentera

EskilstunaLasse:

Semester. 

Kommentera

mattias - 74: Är det pridefestival eller?
Kommentera

EskilstunaLasse:

Jag är i Barcelona då så du får fan köpa din egen jävla öl ;) 

Kommentera

mattias - 74:Nej ni åkte ju ur direkt ;-) Så du får nog skynda dig att betala. Vi kan ses på premiären, jag ska dit :-)

Kommentera

EskilstunaLasse:

Kanske för att vi inte setts IRL du kan få 2, ränta ;) 

Kommentera

mattias - 74:Ingen målvakt är bättre än sina utespelare. Det är ett stort steg att ta att komma från AS med vana att kunna spela ett offensivt spel med vana att föra matcherna. Det kommer att bli precis lika svårtden här gången som förra vändan.

Fast du är väl ganska van att förlora bet, stora som små. Jag har fortfarande inte fått ölen som du förlorade i bettet i förra seriepremiären mellan Brynäs och Leksand. ;-)

Får Honken vara frisk och hel så är inte måvaktssituationen skrämmande. Lite obekväm kanske men inte så allvarlig som du vill göra sken av.

Kommentera

HappyX3:

Jo helt sant. Problemet att göra mål var ju något som förföljde laget hela säsongen.
Kommentera

Linus Wickman: Hånfullt, bara för att jag inte står med mössan i hand oxh att saker o ting inte passar dina galoscher?
Kommentera

Linus Wickman: att vi var bra första halvan av förra säsongen är sanning med modifikation.. Visst vi låg fyra, men OJ vad många matcher vi vann med udda målet och snestutsar som gick in. Vi levde kvar på flytet från SM-guldet, när studsarna slutade studsa in så fick vi se hur dålig brynäs igentligen var. 

Men jag har stora förhoppningar på denna säsong! Elias vänder hem i oktober (y)

Kommentera

70 Rodrigues:skulle kunna se det på ditt sätt oxå, men jag väljer att vara optimistisk. Att detta blev svaret på det jag skrev förvånar mig inte, du har väldigt svårt att diskutera utan att skriva hånfulla grejer tillbaka. Jag tänker inte sänka mig till den nivån. 
Kommentera

70 Rodrigues: Visst är det bra med en offensiv målsättning. Men jag tror man kan sätta för stor press på den här truppen om man går ut offentligt med att man siktar mot guldet. Bättre att hålla en sådan målsättning inom laget.
Kommentera

Linus Wickman: Holy shit, hur hjärntvättad kan man bli :-)
Kommentera

70 Rodrigues: nej, vi har inget mästarlag. Men tror vi kan överraska. Du trodde ju på en ny skitsäsong. Men vi ska komma ihåg att Brynäs var inte dåliga förstahalvan av serien förra säsongen. Då var bristen på målskyttar inte ett problem. Att brynäsare är missnöjd av målvaktssidan är inte heller något nytt. Men pecka har frälst hos förut och kommer göra det igen.
Kommentera

Linus Wickman: Allting är inte negativt, det är målskyttar och målvakter som saknas för att vinna ett SM-Guld. Tror du verkligen att vi har ett mästarlag??
Kommentera

70 Rodrigues: mr. Positive ;-) om man vill se allt negativt så är det väl så. Var samma ton guldsäsongen om målvaktssidan och backarna. Hört rapporteringar om målvaktssidan där man kör stenhårt med honken och rahm. Får vi behålla lindholm ser det inte så dåligt ut, även om du så gärna vill det så du kan kritisera.
Kommentera

När man läser vissa av Brynäs inlägg så märker man att dom är jävligt nervösa. Försvarsinlägg har fått ett helt nytt ansikte :-) Vi har haft en skitsäsong o tyvärr så står det en ny o knackar på dörren. Som det är nu så är vi et brunkarlag helt utan målskyttar och finess.

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: även om Brynäs saknar lite spets och en garanterad stjärnmålvakt, tror jag Brynäs kan ganska lätt hålla sig i från botten. Det finns en bra bredd i laget och med rätt självförtroende flyta på ganska bra. Det finns alltid någon av de garanterande toppbyggen som floppar, så man borde kunna ta sig uppåt i tabellen.
Kommentera

« · 1582378 · »