1150x200-brynasbanner.jpg

Lagbygget 2013/2014

« · 1584256 · » Till forumet

Sv: Lagbygget 2013/2014
TobiasR:

Jo Larsson har ju verkligen ett imponerande CV. Eller kanske inte ändå. Sundsvall, Timrå och några Norska klubbar imponerar inte på mig. Dessutom långtidsskadad under förra säsongen. Föga överraskande. Finns de, så hittar Sundlöv dem.
Kommentera

TobiasR: Jag tycker att du är helt åt helvete fel ute,har helt rätt i det jag säger :-)
Kommentera

70 Rodrigues: ja så tycker jag och jag har helt rätt i det jag säger också.
Kommentera

70 Rodrigues:blir ju så när du inte bor i gävle. Är i stort sett på samtliga matcher i läkerolen så det är bara att komma hit. 
Kommentera

TobiasR: Så tycker du.
Kommentera

70 Rodrigues:  Larsson är helt klart en godkänd ersättare till granström, herregud det är inte shls bästa spelare som vi blir utan i någon månad. Larsson är en bra rollspelare och kommer gör det misnt lika bra som granis. 
Kommentera

Linus Wickman: Det är just en sådan person jag är men du däremot verkar tycka att det är lättare att föra en diskussion via ett forum på nätet.
Kommentera

70 Rodrigues: haha förväntat svar. Om du lust att veta mina betyg kan jag avslöja att jag har A i det nämnda ämnet. Som är om du inte visste, högsta betyget. Sen är det möjligt att vi ses i Leksand, men jag åker troligtvis bil upp ditt. Om det nu är så att du vill diskutera, vilket jag tvekar om. Du verkar inte vara en person som har någon större lust med det.
Kommentera

Linus Wickman: *asg* Du kan inte hänga med särskilt bra i ditt program med tanke på hur naiv du verkligen är. Tro mig, du har inte träffat mig men du lär göra om du ska med till Leksand :-)
Kommentera

TobiasR: Larsson. Tryout eller värvning, ett namn som inte ens ska tas till klubben.
Kommentera

70 Rodrigues: gillar att du dra in ålder in i detta och vänder det som att du är mer erfaren och vet allt om livet. Faktumet är om alla är som dig här i Gävle. Hur många tror du hade varit på Brynäs matcherna och hejat på? Jag kan inte se totalt negativt på allt kring Brynäs hela tiden, för om jag gjorde det skulle jag inte gå på matcherna tillslut. Det program jag går på, går ständigt ut på att ifrågasätta källor, personer m.m. Så kom inte och säg att jag är naiv. Har sällan träffat en person som dig som dömmer människor och kallar dom du tycker olika som med nedsättande ord, stolt du måste vara över det. Väldigt moget för att vara så "erfaren"
Kommentera

70 Rodrigues: vilken värvning är det ni snackar om? Nokelainen?
Kommentera

Linus Wickman: Har hyllat flera värvningar som Sundlöv har gjort (säkert 6-7 st) som han mäktat med. Problemet är att du inte var född då och inte har läst om det. Om mognad är att vara naiv och blåögd så får du mer än gärna vara mer mogen än jag. Knock your self out!

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues:haha, du kan bara inte inse att man faktiskt får tycka värvningar är bra. Skillnaden mellan mig och dig är att du inte är mogen nog att hylla en värvning av sundlöv. Sundlöv gör en del dåliga värvningar och ska absolut kritiseras på grund av det. Men din taktik är istället att såga samtliga bara därför sundlöv värvade dom och som jag har sagt förut till dig kan vi gärna byta sportchef. Skulle sundlöv få sparken so be it, skulle vara kul med ett nytt ansikte. 
Kommentera

Linus Wickman: Ungefär som ditt jävla rövslickande JA-sägeri om allt som Sundlöv tar till klubben. Du har dock inte svarat påmin fråga, vad exakt är bra med den värvningen? Nokelainen är en bra värvning, hoppas att han får en offensiv roll.
Kommentera

Honken 4, Rahm 3.

Gunderson 6, Kilström 5, Persson -, Jacobsson 3, Sundqvist 3, Bertilsson 5, Löf 2, Djoos 3.

Sweatt -, Brodin 4, Granström 4, Thuresson 4, Molin 2, Scott -, Lauritzen 5, Harju 4, Lindgren 3, Nordquist 4, Enterfeldt 5, Nokelainen -, Ollas 4, Rödin 4,

Så rankar jag nog det, har inte rankat spetsförvärven, då det är relativt svårt såhär på förhand att se hur dom presterar på stor is, sen spelade Persson så lite förra säsongen så man knappt riktigt vet vilken nivå han ligger på. Något som är ovettigt?
Kommentera

70 Rodrigues: som Tobias sa, killen får en try-out och får chansen att visa upp sig. Men för dig måste det vara crosby för att vara en ok-värvning. Pinsamt att se ditt Sundlöv hat oavsett vad han värvar.
Kommentera

bradberry: 4a på Lauritzen, måste glömt - före..
Kommentera

Huss: Om kihlström är en femma så borde bertilsson också vara det. Bertilsson blir sjukt viktig iår. Landslagsspelare.
Kommentera

Huss: En 6:a på Harju?

Intressant. Var du i djungeln förra säsongen eller?
Kommentera

Är det inte så att Kilström faktiskt heter Kihlström? Men väljer att ta bort H:et själv. Tror Robert P på Hockeysverige har skrivit om det, eller så är jag nu helt ute och cyklar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Steenm: eller "Brendel" även fast han alltid endast haft ett E i efternamnet...

Redigerad kommentar

Kommentera

Steenm: lika med "Sundlöf", då han aldrig haft ett F i sitt efternamn...
Kommentera

Huss: Förstår fortfarande inte varför folk fortsätter skriva "Kihlström" när människan aldrig hetat så.
Kommentera

En liten analys av truppen i all ödmjukhet....

Genomgång av Brynäs trupp 2013/14. Betyg (1-7)

Tränare:
Tommy Jonsson 5
Jan Larsson 5
Pecka Alcén 6 (snitt 5,3 )

Kommentar: TJs betyg sjunker en smula efter att han förra året reagerat så sent på det som alla vi andra såg så tydligt. Peckas betyg likaså gällande valet av Rahm, lite hybrisstämpel tyvärr.

Målvakter:
Johan Holmqvist 4
Robin Rahm 4 (snitt 4)

Kommentar: En bra men skadebenägen Honken som passerat peak och en revanschsugen Rahm. Kan bli intressant. Skulle inte förvåna mig om Rahm kommer ta över förstaspaden någon gång runt nyår. Potential finns, frågan är bara om han leverera också.
Tveksamt om någon av dem är tillräckligt bra för att lyfta Brynäs till ett SM-guld.

Backar:
Ryan Gunderson 6
Lukas Kihlström 5
Dennis Persson 3
Robin Jacobsson 3
Jörgen Sundqvist 3
Simon Bertilsson 4
Simon Löf 2
Christian Djoos 4 (snitt 3,75)

Kommentar: Backsidan ser bättre ut denna säsong. En hel Bertilsson, ett bra nyförvärv i Kihlström, en stor, stark Jacobsson och en supertalang i Djoos.
Det är bra att Gunderson får lite avlastning och både Kihlström och Djoos kan mycket väl ta byten i pp även dem. Två stora frågetecken är Sundqvist och Löf.
C:et på Sunkens tröja såg mer ut som en blytyngd än något annat, hoppas han växer in i rollen i år. Dessutom att hans spel återhämtar sig, annars får han problem att ö.h.t. ta en plats.
För Löf gäller det att försöka visa att talangen inte avstannat helt i utvecklingen, annars riskerar han utlåning och om han inte tar ett par rejäla kliv i år ser vi inte honom i Brynäsdressen nästa säsong.

Forwards:
Bill Sweatt 4
Daniel Brodin 5
Jonathan Granström 4
Andreas Thuresson 5
Emil Molin 3
Greg Scott 4
Sebastian Lauritzen 4
Johan Harju 6
Alexander Lindgren 3
Jonas Nordquist 4
Sebastian Enterfeldt 5
Petteri Nokelainen 5
Jesper Ollas 4 (snitt 4,31)

Kommentar: Fortfarande svagare än guldsäsongen och jag saknar en spelande center. Energispelare finns i massor men de brukar sällan producera så mycket poäng tyvärr….
Brynäs kommer att vara jobbiga att möta och vi kan nog förvänta oss hög forechecking a la Luleå i år. Snarare stressa motståndarna till misstag i egen zon än genom eget kreativt anfallsspel.
Nordamerikanerna är svårbedömda och hart när omöjliga att betygssätta. Scott verkar något bättre på att producera men Sweatts skridskoåkning kommer nog att passa de stora rinkarna. Samtidigt finns risken att han blir lite enkelspårig, modell Widing/Malmström. Men det kommer krävas att de två levererar för att vi skall nå slutspel med marginal. Harju kvarstår som den självklara målskytten i gänget. Playmakers i pp saknas nästan helt (bortsett från Lauritzen) och det ser ganska tomt ut gällande kreativitet. Djoos och Gunde kommer behöva styra spelet från backposition. Nokelainen ett bra förvärv men inte heller han är den poängmaskin Brynäs behöver.

Kommentera

70 Rodrigues: Värving och värving han får ett try-out kontrakt och ska ju bara ersätta granis i någon månad. Granis är inte heller klasser bättre än larsson.
Kommentera

Linus Wickman: På vilket sätt tycker du att det är en bra värvning?
Kommentera

70 Rodrigues: oväntad kommentar(ironi)
Kommentera

A Larsson, måste ha brunnit fullständigt hos Sundlöv?
Kommentera

Honken (Rahm)

Bertilsson Gunderson(Kanske det bästa backparet i hela SHL)

Kihlström Persson

Djoos Sundqvist

Löf och Jacobsson extra backar.

Sweatt Nokelainen Scott(Våra spetsvärvningar ska lira tillsammans)

Harju Nordqvist Lauritzen(Nordan och Lauritzen matar harju med fina passningar)

Rödin Enterfeldt Brodin(Enligt mig kanske den bästa lina, snacka om fart!)

Thuresson Granström Ollas(Den tunga kedjan som bara ska köra över motståndarna, finns även potential för lite poäng)

Kommentera

KevinNa :
Här kommer laguppställningstrollets uppställning:

Johan Holmqvist (Robin Rahm)

Simon Bertilsson - Ryan Gunderson
Lukas Kihlström - Jörgen Sundqvist
Christian Djoos - Robin Jacobsson
Dennis Persson - Simon Löf

Bill Sweatt - Petteri Nokelainen - Greg Scott
Johan Haju - Jonas Nordqvist - Anton Rödin
Sebastian Lauritzen - Sebastian Enterfeldt - Daniel Brodin
Jesper Ollas - Alexander Larsson/Jonathan Granström - Andreas Thuresson
Extra: Emil Molin och Alexander Lindgren
Kommentera

600k i Månaden?? Sjukt mkt ju. Nä då är nog inte Altonen nått för oss :p

www.eliteprospects.com/player.php?player=7799
? Uttagen till finska landslaget nu och står utan kontrakt, verkar som han skrev på för LEv men fick kicken nyligen (inte hittat varför dock).

Lite som Scott, gjorde sjukt mkt poäng i slutspelet ifjol!
född 87 och Center ;D

Kommentera

Rodrigo: Enterfelt tycker jag bör gå före brodin. Är lite av samma typ av spelare fast skickligare på de flesta fronter.
Kommentera

Annars är väl dom enda i Brynäs med landslagskapacitet just nu typ Bertilsson och möjligen Kilström. Sen tycker jag Enterfeldt borde varit värd en plats förra säsongen.

Redigerad kommentar

Kommentera

atilla: man kör ju alltid med lite "wild cards" i dessa turneringar, alltså tar spelare som kanske inte är helt självklara men ger ändå dom en chans i landslaget. Finns antagligen en del backar som är bättre än Tom Nilsson tex. Sen behöver ju landslaget också lite karaktär, man kan ju inte ta in tretton puckskickliga, tekniska anfallare. Fast tycker ändå Mårts lite väl ofta tar sina "favoriter", fan, Tobias Viklund är ju med i varenda en av dessa turneringar.
Kommentera

Ingen som uppmärksammat att brodin är enda brynäsare uttagen till landslaget? Vad tycks om det? Känns som att brynäs har bättre spelare som borde gå före honom.
Kommentera

Enaranger: Så här tycker jag det kan se ut:

Scott-Nokelainen-Rödin

Sweatt-Enterfeldt-Brodin

Lauritzen-Nordqvist-Harju

Thuresson-Granström/Larsson-Ollas

Backparen så är det väl bara 3e paret som är oklart.

Bertilsson-Gunderson

Kilström-Sundqvist

Djoos-Jacobsson

Persson-Löf

Kommentera

Gurra88:

Vad man kunnat utläsa av de matcher som spelat hittills; så
verkar ju de här två kombinationerna av kedjor att ha funkat
rätt bra:
Rödin - Nordquist - Harju
Thuresson - Granström - Brodin

Då gäller det att försöka få till ytterligar två
fungerande kedjor av återstående spelare.
Kanske så här?
Lauritzen - Nokelainen - Scott
Sweatt - Enterfeldt - Ollas

Av backparen så verkar ju de här två passa rätt bra ihop.
Gunderson - Bertilsson
Kilström - Sundqvist

Sen kanske de här kombinationerna skulle funka?
Djoos - Persson
Löf - Jacobsson

Kommentera

Molin händer det tyvärr inte mycket kring, har okej teknik men är inte speciellt snabb på skridskorna och väger dessutom för lätt... ser hellre att Lindgren får mer speltid, för det första kommer antagligen Molin dra till Nordamerika efter denna säsong och för det andra gjorde Lindgren det riktigt bra när han fick chansen förra säsongen. Så Brynäs kommer antagligen gynnas mer av att ge Lindgren förtroende framför Molin, inte bara denna säsong utan även i framtiden.
Kommentera

Gurra88: tror ditt bidrag är det bästa hittills ;-) speciellt för du bänka Molin.
Kommentera

gevalia:eftersom laget saknar målskyttar så vore det läge att skola in honom så snabbt som möjligt. Tror inte han hade gjort bort sig trots sin unga ålder
Kommentera

Rodrigo:

Jag är med dig där, kan vi få tillbaka Lauritzen i toppform kan han bli en stor tillgång som den enda riktigt kreativa spelaren i laget just nu.

Kommentera

Är det bara jag som tror att det skulle vara ett stort misstag att ge Lauritzen så lite förtroende? Att han gjorde en halvdan säsong, vilket egentligen många av spelarna gjorde, och dessutom hade mycket skadeproblem tycker jag inte borde göra att han ställs åt sidan. Dessutom när han faktiskt är en av få spelare i laget som har kapacitet att skapa över 30 poäng. Dock kan jag se att han kanske inte riktigt skulle passa in i ett rakare spelsätt och visst att han inte alltid verkat vara helnöjd med tränare osv men det skulle kännas som slöseri att inte ge honom en riktig chans från början.
Kommentera

Gurra88:.............Vem är Lindblom?.......Har jag missat något? ;)  Menar du Lindholm lr .... ahha, du menar Oskar Lindblom, nu är jag med  ;)

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Mitt bidrag till laguppställningskampen;)

Rödin - Enterfeldt - Sweatt

Harju - Nokelainen - Brodin

Thure - Granis - Scott

Ollas - Nordqvist - Lindblom

Extra Lindgren, Lauritz och Molin

Redigerad kommentar

Kommentera

tompap71: Ja, kanske det. Det testades ju mycket med honom, Järnkrok och Harju i början på säsongen och det var ju ingen speciell hit det heller. Men ja med rätt omgivning ska det nog gå rätt bra. Han passar nog in bättre i årets upplaga av laget.
Kommentera

Rodrigo:

Jag skulle vilja vända lite på ditt resonemang om Thuresson och Järnkrok/Lindholm. Visst fick han några "gratispoäng" där men totalt sett tror jag han skulle ha tjänat poängmässigt på att inte spela med Calle o Elias. Han passade inte riktigt in i den kedjan och såg ofta ut som femte hjulet. Thuresson passar som du säger bättre i ett rakare spel powerforward som han är, i en lina där Järnkrok/Lindholm mest spelar med varandra och mer snurrande ute i hörnen blir Thure lita av en statist.

Personligen tycker jag det vore roligt att se hur han fungerar t ex tillsammans med Sweatt och Nokelainen som även de är van ett rakare och snabbare spel.

Kommentera

Han har ju iallafall en bra säsong poängmässigt i AHL. Och om Brynäs går rakare på mål denna säsong, alltså lite mer som man gör på liten rink, så kan det ju gå riktigt bra :) hoppas iallafall att han får spela en del i en förstaline och han kommer väl antagligen få spela en del powerplay på det.
Kommentera

KevinNa : Visst kan jag se att han besitter den kapaciteten, dock har Thuresson aldrig tidigare visat sig vara något av en stor poängproducerare, men visst, om allt stämmer och om han får får rätt omgivning så kan det säkert bli över 30p. Man får inte heller glömma att att han mestadels spelade med Järnkrok och Lindholm förra säsongen, vilket gjorde att han fick många "gratis"-poäng. Men ja, potential har han iallafall.

Redigerad kommentar

Kommentera

River: Ja varför skulle inte Thuresson kunna ligga på 30p? Tror aboslut han har mycket mer att ge än han visa förra säsongen.
Kommentera

« · 1584256 · »