1150x200-brynasbanner.jpg

Lagbygget 2013/2014

« · 1603024 · » Till forumet

Sv: Lagbygget 2013/2014
maddog1970: Billiga spelare är väl rent allmänt "mumma" för den som har lite pengar. Tycker det är märkligt fokus på Sundlöv och att han skulle vara "snål". Det är ju knappast Sundlöv personligen som står för varken pengarna eller budgeteringen av A-lagets spelarlöner. Det är snarare en sjävklarhet att en person med hans jobb alltid vill värva så bra spelare som möjligt, medan det snarare är andra i föreningen som begränsar hans möjligheter att lägga pengar på spelare. Och det är förstås styrelsens ansvar att se till att föreningen håller sig inom sina ekonomiska ramar.

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Brynäs är ett paradis för "Fas 3" spelare. Det är väl så att dem är väldigt billiga att värva. Så man chansar och hoppas att spelaren håller och gör han inte det så betalar väl någon försäkring hans lön.

Så juniorer och skadebenägna spelare är mumma för Sundlövs plånbok

Kommentera

70 Rodrigues: Han drogs med skador i Rögle i varjefall. Men frågan är vilken typ av spelare Sundlöv jagar.? Thang och Warg är väldigt olika typer. Om det är defensiv center för 4e femman så duger väl Larsson utmärkt? Om inte, varför tar Sundlöv in en spelare som konstant dras med dålig statistik i +/-?

Caputi/Williams från VIK, Westerholmarna från Bofors, Wänna eller någon från Finland eller Ryssland där spelare nu görs tillgängliga. Det finns alternativ.
Sundlöv måste helt enkelt bestämma sig vad han är ute efter.

Kommentera

Huss: Är inte Warg ganska skadebenägen?
Kommentera

Hellre Warg än Prestberg iallafall.

Om det bara är Timrå som också är sugna på honom kan jag inte tänka mig att det blir så svårt... men Warg på någon månads try-out hade varit en riktigt bra lösning.

Kommentera

Stenhård konkurrens bland elitserielagen om Warg.......eller inte.

Kommentera

Huss: jag undrar om Warg brunkar.
Kommentera

Huge: Gör han? Det har hänt en del på två år gällande 34-årige Fredrik Warg....
Kommentera

Steenm: Warg går in vilket SHL-lag som helst.
Personliga skäl bakom hans "avhopp" låter iaf bättre än spelmässiga skäl.
Bara för Sundlöv att jobba in en riktigt bra värvning innan nån annan hinner före.
Kommentera

Tycker inte att Warg är en allt för dom idé, dessutom pekar det väl mesta att det blir honom Sundlöv ringer då hans brutna kontrakt kom ganska lägligt. Ett try-out skulle jag inte tacka nej till.
Kommentera

SWEATT: Visst var han kapten i SAIK för några år sedan?
Kommentera

SWEATT: En try-out skulle väl vara ok, men inget kontrakt för resten av säsongen. Gäller att vänta på att ryska, finska och NLA klubbar börjar göra sig av med spelare. Där kan man hitta något. Warg bör därför bara funka som tillfällig lösning.
Kommentera

SWEATT: Tillräckligt mycket för att inte vara en spelare att signa upp tycker jag. Sundlöv måste kunna bättre...
Kommentera

Linus Wickman: Landslagsspelare så sent som för två år sedan. Hur mycket har han gått ner sig tro?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Warg som täcker upp lite hastigt för nån skada, och Calle som julklapp. Ja det kan vara en bra lösning för alla, höjer säkert publiksnittet med en par 100 också kan jag tänka mig.
Kommentera

70 Rodrigues: ett try-out med Warg vore inte så illa. Kanske inte en poängproducerande spelare men en rutinerad pjäs.
Kommentera

Huss: Kan nog bli så att den Wargen kommer.
Kommentera

Linus Wickman: Usch ja, den Wargen vill vi inte ha.
Kommentera

Fredrik Warg får foten av sin tyska klubb. Hoppas inte att Brynäs är intresserande av han.
Kommentera

någonting att värva nu ner bottenlagen i Finland rensar? 
Kommentera

70 Rodrigues: Tidigare skada, då är han nog på radarn;)
Kommentera

Peja: Everberg är riktigt bra. Han hade tidigare en axelskada som hämmade honom förra säsongen o säsongen innan, men nu är han hel o frisk. Stor, stark och skridskoskicklig.
Kommentera

Peja: Masken kan ju släppa honom nu när han fick in Molin ;-)
Kommentera

Dennis Everberg i Rögle är en intressant spelare som jag gärna skulle se i Brynäs. Stor, fräck och snabb. Kan bli riktigt bra.

Kommentera

Thörnberg är inte med heller. Mårts din jävla galning! Helt sjuk!
Kommentera

Carl Lejonkräk: Han måste också ha tackat nej... Eller så har Mårts blivit HELT GALEN!
Kommentera

Rodrigo: Nicky D då?
Kommentera

Thuresson uttagen till Channel One.

Sen slog Mårts också till med några riktiga ÖVERRASKNINGAR, Lundqvist, Ericsson, Persson, Kronwall, Viklund... Förvånad över att Fredrik Pettersson inte kom med? Han måste ha tackat nej.

Sen så glömde han inte Marcus Paulsson denna gången, det var ju bra iallafall.

Kommentera

SWEATT: Alla vet att Brynäs letar efter en forward och att Prestberg är ledig. Ett ganska naturligt rykte med tanke på omständigheterna.
Kommentera

Varför ryktas Prestberg till Brynäs? Blir det verklighet vet jag inte vad jag gör...
Kommentera

Huss: Håller med. Problemet har väl varit att hela laget först fick en svacka,  nåt som kanske drabbade Djoos lite extra då han mer verkar vara beroende av sin omgivning än vice versa sas.
Sen kom skadorna på rad, vilket tunnat ut laget och framföralllt forwardssidan, som är en viktig del i just försvarssabetet, det börjar som bekant redan i anfallszon.
Som du säger: nu står det nog och väger vad gäller agerandet: invänta dom skadade spelarna eller chansa med nåt osäkert på en tunn marknad.
Tror inte att det är pengarna som är problemet iaf.
Kommentera

Huge: Djoos har större potential, helt klart, men samtidigt så spelar Nörstebö och Westlund enkelt och rejält vilket passar Brynäs bättre i dagsläget än Djoos ibland lite väl kreativa spel.

Nu när 7-10 dagarna passerat och Sundlövs senaste utspel om att ha ett nyförvärv innan SAIK matchen på tisdag så känns det som det kan bli ett farligt vågspel mellan tid, kostnad och kvalitet.
Kommentera

Peja: Håller till viss del med ang Djoos. Jag tror att de höga förväntningarna på honom utifrån kan ha en del med saken att göra. Spelare utvecklas i olika takt och han kan mkt väl vara en sån som behöver längre tid på sig än en del andra.
Efter svackan (som för övrigt gällde HELA laget och inte bara han...) så tycker jag ändå att han snäppat upp en aning och förtjänar sin plats, även om både Nörstebö och framförallt Westlund (stor överraskning för mig) har gjort det bra.
Tror att ledningen ser potential i Djoos och därmed också ger honom lite mer istid och förtroende än han kanske förtjänat.
Det handlar iaf om en spelskicklig och konstruktiv back som är viktig för spelet.

I Molins fall håller jag däremot med fullt ut. Inte mkt har egentligen hänt och den typen av spelare har vi ju dessutom i överflöd att ta av ur de egna leden, som det känns.
Kommentera

munkas: Ja, Brynäs har nog överskattat några av sina egna produkter inför den här säsongen. Löf verkar aldrig riktigt ta klivet från en gedigen allsvensk spelare (som han har visat sig vara i utlåningar) till SHL-mässig. Han spelar på ungefär samma nivå som för 2 år sedan och det håller inte i dagens Brynäs som inte har en Ekholm som kan höja honom.

Djoos och Molin har fått väldigt många matcher sett till vad de egentligen har uträttat. Jag tycker att både Nörsterbö och Westlund har sett betydligt bättre ut än Djoos under de senaste veckorna - men ändå kom Djoos direkt in bland 6 backar så fort han blev skadefri. Det är märkligt att låta honom spela istället för spelare som (i mitt tycke, givetvis) helt enkelt har varit bättre den här säsongen och vore mer förtjänta av fortsatt istid.

Molin är också en märklig historia där en spelare som tyvärr inte är i närheten av SHL-mässig har fått mängder med chanser. Då menar jag inte mängder av istid, utan mängder av byten i jämförelse med många andra juniorer som har fått lite eller ingen alls.

Det känns inte som att Djoos och Molin har utvecklats det senaste året, vilket är illa. Det är aldrig ett bra tecken i ett lag när unga spelare i princip slutar utvecklas.
Kommentera

Enaranger: Molin hamnade i en liknande sitution i Mora ifjol också. Oavsett vad man tycker om hur övergången gick till eller vilka som ville ha honom till Rögle måste man ju säga att det var rätt för honom att gå ner en nivå. Jag är inte så säker på att han har särskilt mycket att hämta i Allsvenskan heller, åtminstone inte redan nu. Tycker  att en spelare som Brodecki är klart bättre och mer intressant för framtiden ur ett Brynäsperspektiv.
Kommentera

De två matcher Molin spelat i Rögle har han varit uppsatt i fjäedekedjan.

Undrar om det var det som Dallas hade i tankarna, när de betedde
sig som en sur granne, som tar tillbaka en utlånad gräsklippare?

Kommentera

munkas: när kommer nyförvärv-/-et/-en? ;)
Kommentera

Jajjen: Förra året hade vi en riktig skitsäsong pga skador. Dessa skadade spelare, Basse, Nordan, Dennis, Bertil m.fl., vilka alla har en gidigen skadehistorik är alla fortfarande kvar i laget. Till den här säsongen har det dessutom tillkommit ett gäng spelare vars karriärer också kantats av diverse skavanker. Att 7-8 spelare, med en gidigen skadehistorik, helt plötsligt skall spela obehindrat samtidigt som inga andra ur truppen drabbas av div åkommor/sjukdommar håller jag för väldigt osannolikt. Det är detta misstag som Sundlöv är ytterst ansvarig för.

Att det i dagsläget inte finns några pengar att värva för är jäkligt surt men detta problem hade kunnat undvikas om inte sportchefen hade varit så otroligt naiv i sitt skapande av årets trupp. Han verkar tro att alla juniorer som fostras i Brynäsleden blommar ut till Bäckströms, Silfverbergs och att det bara är att fylla på därifrån om grundstommen faller bort.

Kommentera

Jajjen: tja,
de som tjatar om att Sundlöv bara sitter på arslet är nog närmare 580 än 5800......
Kommentera

5.800 på läktarna! Var är alla brynäsare som tjatar om att Sundlöv bara sitter på arslet?

Enaranger: EU-medborgare behöver inga tillstånd, det är samma villkor som för svenska hockeylirare. För Sundlövs del är det pengarna som är problemet.

Kommentera

Linus Wickman: 20p i NLA? Tommy Sjödin gjorde 50p i NLA. Det kanske är en bättre liga idag, men är inte så värst imponerad...
Kommentera

Synd att Sundlöv inte vill ha in en offensiv back.. denna schweiziska landslagsback verkar vara på gång till KHL eller skadinavien.. 
Kommentera

Enaranger: Äh, in med Omark!!!
Kommentera

Tog det verkligen 7-10 dagar för Rajala att bli spelklar för HV
efter att de presenterat honom som klar för klubben?
Spelade inte han rätt omgående?

I och för sig kan de ju ha skaffat arbetstillstånd innan
han blev kontrakterad?

Han den nye tjecken eller slovaken i FBK.
Han debuterade väl också rätt snabbt?

Kan det vara så att EU medborgare inte behöver den typ
av arbetstillstånd som krävs för amerikaner och kanadensare?
För i så fall bör ju tillgången på möjliga nyförvärv öka betydligt.
Då kan man ju värva finländare, tjecker eller slovaker.

Men jag skulle gissa att problemet ligger i att vi inte har tillräckligt
med pengar. Inte så konstigt med tanke på den skrala publiktill-
strömmningen den här säsongen. Bara lite drygt 5 800 på en
lördagsmatch klockan 16. Det är ju då vi ska ta igen de obligatoriska
publiktappen på vardagsmatcher.

Så att HV har råd att värva sig ur en kris för ca 10-15 mkr, är ju inte
så konstigt. De har ju haft näst intill fullsatt i varje hemmamatch i
flera säsonger. Hade vi också haft ett publiksnitt på nära 7000, de
senaste 2-3 säsongerna. Då hade vi förmodligen också haft en eller
två anfallsförstärkningar, av god klass, för flera veckor sedan.
Publiken får liksom det lag de har råd (eller är villiga) att betala för.

Kommentera

70 Rodrigues: Fan ta Sundlöv om Prestberg är på G det kommer aldrig förlåtas!!!
Kommentera

Inte prestberg ><
Kommentera

– Vi behöver i alla fall bredda forwardssidan och vi letar med ljus och lykta. Det finns några namn som vi diskuterar, men det är inte helt enkelt eftersom vi behöver en forward nu. Marknaden är begränsad.

Känns det igen :-(

Kommentera

Rossa: Bli inte förvånad ifall Prestberg drar på sig matchtröjan.
Kommentera

Hur jävla svårt kan det vara att få fram en forward??
Kommentera

« · 1603024 · »