Brynäs IF

730621 inlägg · 7961 ämnen

Laget mot Frölunda

« · 1180635 · » Till forumet

Sv: Laget mot Frölunda
Random: Vi har haft Ungrare i laget, även jagat en Thailändare......
Kommentera

mattiaskarlgren: Mitt råd till dig är att inte fråga :P
Kommentera

Huge: Ett riktigt fan ska aldrig vara nöjd.. tänk om alla var som du, då hade vi spelat allsvenskan för länge sedan.. Brynäs ska vara tacksamma för sina krävande fans.. För att en gång få oss framgångsrika igen.. Om 20 år..
Kommentera

Huge: Har inte sett en enda match iår (på grund av att innebandyträningarna krockar med varenda match tyvärr)..
Men jag tycker att dina värderingar låter sunda sett till att jag ej sett matchen.

Det måste lossna på torsdag, annars är läget för jävligt!
Kommentera

Brynäs firar 50 år i högsta serien, 50 spänn för alla platser i arenan nästa hemmamatch!

Kahnberg, Somervuori (två skott i virket), Sandin och Bertilsson bra idag..
Kanonbra sista period, Brynäs KAN spela offensivt.

Annars var det inte så mycket att hurra över. Det som är mest frustrerande är att vi är förbannat nära poäng trots att vi spelar kasst.

Jaja, kämpa vidare. Somervuori kommer börja måla, var så säker. Han hade som sagt stolpe ut idag. Kahnberg kommer bli nyttig, han måste jobba lika hårt som idag bara och inte slöa till.

PP måste bli bättre, det skjuts för lite. Släng in puckar på mål bara, man måste inte lira så jävla mycket...
Kommentera

mattiaskarlgren: Läget är redan för jävligt, bara att titta hur det ser ut på isen.
Kommentera

sylf: Är det något fel på isen nu också?
Kommentera

Random: Ja, spelarna.
Kommentera

MarcusElving: Tyvärr finns det gott om exempel på både bättre och sämre spelare än Somervuori och Kahnberg som underpresterat i Brynäs de senaste säsongerna.

Jag tror att Brynäs måste börja analysera genomförd verksamhet för att kunna åtgärda systemfel. Om det fungerar så i all annan verksamhet, varför skulle det inte vara så i en idrottsförening?
Kommentera

sylf: Aha spelarna. Ja dom är det fel på =P
Kommentera

Nu är det bara att TOKBOKA! 50 spänn för alla platser.. det är det värt! :D
Kommentera

Godnatt mina barn
Kommentera

bradberry: Vet inte vilken match du såg ikväll men Hietanen
va en av dom bästa ikväll!
Kommentera

Storhonken: En av de minst dåliga menar du ;)

Nej skämt å sido. 1-2 får ses som ett OK resultat ändå med tanke på motståndet. Men nog kan man kräva att ett lag skall behöva göra fler mål än två för att kunna åka hem från LA med tre pinnar...
Kommentera

GävleLasse: ok,en av de minst dåliga absolut.
Suger som sagt att lag kan få 3p på 2 gjorda mål i LA.Men vi spelar
alldeles för omständigt hela tiden,dåliga passningar o dåliga
motagningar o ingen jävlar anamma!
Kommentera

MarcusElving: Tycker väl ändå att det är mer positivt än negativt att vi är förbannat nära poäng trots att vi spelar kasst!? :)
Sen är det förvisso frustrerande, det har du rätt i.

Hur kan ett försvarsspel kännas så förbannade stabilt, men ändå se så våldsamt virrigt ut?

Tycker det är hönsgård konstant där nere, men ändå kan jag inte direkt minnas många jättelägen för Frölunda.

Få lite fart på målskyttet nu så kommer detta bli bra, sista perioden var ett bevis på att det finns massor av offensiv ishockey i det här laget!
Kommentera

bradberry: "-Domaren- sanslöst petig...åt båda håll..."

Vinnerborg+visselpipa.. Vad hade du väntat dig?
Kommentera

Partyjack: Håller med i allt du skriver! Lite effektivare i avsluten så skulle vi inte sitta här med 1 poäng på tre matcher, det är jag övertygad om. Med centimetrarna på vår sida hade vi haft minst två mål till idag (Eeros två skott i ramen).

Defensiven är stabil, trots att det ser ut som det gör. Det är ett mysterium, men så är det.

Slutspel kommer det bli, jag vägrar att tro något annat!
Kommentera

I min värld är det helt enkelt för dåligt att göra ett mål på hemmaplan, och då vet jag hur matchbilden varit, men det skiter jag i. Det är inte godkänt om man inte kan göra mål. Vi kan förlora 55 matcher, även om vi har spelet, och pressar om vi så inte kan göra mål. Går inte att leva på väl genomförda matcher hela tiden.

Längtar efter Nordqvist så att jag dör...
Kommentera

I min värld är det helt enkelt för dåligt att göra ett mål på hemmaplan, och då vet jag hur matchbilden varit, men det skiter jag i. Det är inte godkänt om man inte kan göra mål. Vi kan förlora 55 matcher, även om vi har spelet, och pressar om vi så inte kan göra mål. Går inte att leva på väl genomförda matcher hela tiden.

Längtar efter Nordqvist så att jag dör...
Kommentera

Jag tycker att Czarnecki coachade helt fel mot Frölunda.

Kahnberg skapade målchans i typ varje byte han spelade i tredje perioden - varför matchades han inte hårdare?! Helt obegripligt.

Molin gjorde en helt värdelös match offensivt och förlorade precis varenda jävla sargduell som han var involverad i. Hur kan Czarnecki kasta in honom när laget jagar kvittering med två minuter kvar av matchen?

Varför bänkades Bertilsson? Han var väl inte skadad? Han var ju näst bästa back ikväll efter Lars Jonsson. Vad tror Czarnecki att Sundqvist, Nolander etc tillför som inte Bertilsson gör?

Tycker för övrigt att Jonsson var mycket bra. Målet var ju helt och hållet hans, och givetvis borde Molin ha förvaltat friläget som Jonsson serverade honom på ett bättre sätt än vad han gjorde.

Jonsson har varit direkt inblandad i 2/3 av Brynäs mål, men här inne får man väl fortfarande inte berömma honom ett dugg? Här får man bara berömma spetskompetens såsom Hermansson defensiva spel och Molins skridskoåkning som var imponerande för 10 år sedan.

Hur som helst, tycker att Brynäs gjorde en bra match och borde ha vunnit, trots Czarneckis (delvis) bristfälliga coachininsats. Med mer flyt hade Brynäs vunnit denna match.

Vill även berömma Somervuori som fortsätter att hela tiden försöka trots att marginalerna uppenbarligen inte är på hans sida för tillfället.
Kommentera

Peja: Varför spela Molin sista 2?Därför att han va riktigt bra sista 10!Och Jonsson denna överbetalda jävla innebandyspelare.Han gör 3bra saker på en match o 47dåliga o det tycker peja är bra för en förstaback.
Kommentera

Storhonken: Nåja, riktigt så dålig var väl inte LJ, såg minst 4-5 bra saker av han ;) Något jag däremot tycker man bör ifrågasätta är varför man ställer Hansen på blå i PP, till råga på allt ett PP tillsammans med Dackell. Två bra defensivspelare. Reagerade på det redan mot Skellefteå, tycker man borde byta ut Hansen mot Kahnberg som ju har en grym bössa.
Kommentera

tompap71: Håller med till 100%,Kahnberg måste ju in i pp istället för Hansen.Men vad har hänt med Granis tekningar?Han vann ju inte någon igår.
Kommentera

Storhonken: Ja, men om Jonsson gjorde tre bra saker i offensiven så gjorde han ju tre fler än t.ex Molin.
Kommentera

Storhonken: Vad har hänt med Granis överhuvudtaget? Hans spel är långt ifrån den nivå han höll förra säsongen, kan det vara så att värvningen av Nordquist satt sig på hans självförtroende och att han redan nu oroar sig för att få ta ytterligare ett steg neråt i hirearkin bland centrar. Tycker för övrigt att när Nordan blir spelklar så bör Granis sättas som powerforward med honom och Kahnberg, kanske bör den förändringen göras redan nu med annan center.
Kommentera

Peja: nja,lika där kanske. Men det va bra fart på Molin sista 10.
Kommentera

tompap71: Ja, Granström passar nog ändå bäst som forward, där han inte behöver ta lika mkt ansvar bakåt utan kan koncentrera sig mer på att proppa och vara allmänt jobbig för motståndarna.
I övrigt tycker jag att peja gör en riktigt bra analys av matchen och läget i stort.
Trots allt så har det bara gått 3 matcher och det verkar (iaf av gårdgens match att döma) som om spelarna nu insett att man måste jobba stenhårt i varje byte redan från start.
Sen är det naturligtvis svårt att avgöra exakt vad som gör att vi tar över i sista.
Sannolikt en komb av att dom backar hem en aning och försöker säkra det man har och att vi samtidigt helt plötsligt blir lite mer desperata i spelet, sas.
En desperation som man efterlyser redan från start.
Undrar om det inte är så att CZ:s beordrade strikta styrspel gör att spelarna emellanåt glömmer bort att jobba stenhårt och att dom istället litar alltför mkt på själva taktiken, sas?
Sen skulle det vara mkt intressant om man fick reda på hur CZ tänker i dom olika lägena av en match, ex typ slutet igår?
VARFÖR man matchar vissa spelare osv.
Nog för att man begriper att hemmaplansfördelen gör att man matchar de spelare man anser passa motståndaren sämst, eftersom man har fördel av att byta sist, men iaf...
Kommentera

Huge: Jag tror att det hjälpte mycket att Brynäs gick ner på tre kedjor. Inte för att fjärde var dålig, utan för att en del spelare helt enkelt blev bättre av att matchas hårdare.

Storhonken: Jo, visst, och vilka mål och/eller chanser skapade Molin åt laget? Om alla hade åtstadkommit lika mycket som Jonsson gjorde igår så hade ju 3 poäng varit vunna.
Kommentera

Huge: "Nog för att man begriper att hemmaplansfördelen gör att man matchar de spelare man anser passa motståndaren sämst, eftersom man har fördel av att byta sist, men iaf..."

Detta är precis vad jag efterlyste i SAIKmatchen. Då matchades förstalinan mot Månsson / Tenkrat i princip hela matchen...

Nu såg jag inte matchen igår men det verkar vara lite som det varit under ett halvt decennium. Vi har kapacitet att spela jämt mot vilket motstånd som helst men vi faller på egna misstag.

Är det något som får luften att gå ur ett lag i motgång så är det just såna baklängesmål. Enligt radion så föregicks 0-2 målet av ett nonchalant utlägg från Andersén som stoppades på blå. Detta TROTS att Niclas hade gott om tid att lägga ut pucken. Man måste spela enkelt.

Ett lag i Brynäs läge har ofta svårt att själva straffa sina motståndare på deras misstag och måste ofta jobba väldigt hårt för att göra mål. Man blir överkonstruktiv och slår hellre ett svårt pass än att gå på avslut.

DEN trenden är CZ's jobb att vända illa bums annars kan han sälla sig till den växande kön av arbetssökande.
Kommentera

Huge: Vad är det jag läser, Huge lite lite skeptisk till CZ val av spelare i slutet av matchen. Har detta nånsin hänt?
Kommentera

Huge: Till att börja med så gillar jag inte termen desperat, vad jag minns av svenskan så har det ungefär betydelsen - en panikartad sista drastisk åtgärd i omöjligt läge. Men det är egentligen en helt annan diskussion, jag förstår vad du menar.

Vad gäller Cz så tyckte jag förra säsongen att han ofta gick in för sin gameplan stenhårt - vilket i många fall fungerade utmärkt - men hade svårt för att göra avsteg från den när det fungerade sämre, dvs att t ex matcha spelare som var het under matchen istället för de som stämde in i planen. Lite sådana tendenser såg jag också igår.

Att det hårda arbetet inte infinner sig genast är dock för mig en gåta, det borde inte tillit till en viss taktik ha någon inverkan på, och om så är fallet borde Cz ge dem en ordentlig uppsträckning. ES är trots allt ingen lekplats, hårt jobbs krävs, alltid!
Kommentera

GävleLasse: Jo 0-2 föregicks av en miss från Andersén, men målet får Markström ta på sig, ren tavla från hans sida.
Kommentera

tompap71: håller med såg ut som han släppte stolpen och var på väg åt andra sidan.
Kommentera

tompap71: Ja men i och med att man slog detta felpass så behöll frölunda trycket i offensiv zon. Hade pucken gått ut så hade säkert detta inte hänt...
Kommentera

65selander: Ja, precis så såg jag det också, blev en lucka snudd på större än insläppet till Läkerolen där vid stolpen, och som målvakt är det mer eller mindre en dödssynd att släppa första stolpen i det läget.
Kommentera

Peja: ha ha du är fan inte sann.Om alla spelat som Jonsson igår hade vi förlorat med 27-0.Vad hade han för +/- ?Nej byt bort Jonsson fort o ta in 2st som är billigare o är bättre sett över en hel match.
Kommentera

GävleLasse: iofs, men med tanke på hur just det läget såg ut är det ungefär som att säga att ifall inte Salo duckat mot vitryssland så hade sverige säkert gått vidare i os...lite hårddraget, men du kanske förstår min poäng.
Kommentera

Storhonken: Klart Jonsson ska vara kvar, han är trots pojklagsmisstag emellanåt en bra offensiv back, däremot behövs en klassback med lite mer defensivt kunnande. Dels för att ge stabilitet men också för att avlasta Jonnson, spelar han 17-18 minuter istället för 25 så blir det mindre tid för missar och kanske mindre sliten LJ också betyder en bättre spelande LJ.
Kommentera

tompap71: Känns som att hans kritik mot Jonsson snarare är baserad på någonting personligt än det hockeymässiga planet. Skrattretande att någon kan hylla Molin och såga Jonsson efter gårdagens match.
Kommentera

tompap71: får väll kanske hålla med dig när du lägger fram det sådär.Men jag tycker inte LJ är värd pengarna.Då borde man kunna kräva att han ska kunna spela åt båda hållen.
Kommentera

tompap71: Ja det var verkligen hårddraget. Stenhårt. Det är skillnad mellan att släppa in ett nedlägg i zonen från röd än att släppa in ett mål där motståndarna "får" pucken efter en misslyckad rensning.

Målvakter slår sällan indianare..
Kommentera

Peja: För att vara lite diplomatisk, LJ var inte sämre än Molin igår. Och Ove hade faktiskt några bra stunder. Men om jag ska vara ärlig satt jag faktiskt och funderade på om inte borde vara en av dem som fick kliva av om man skulle gå ner på tre kedjor inför tredje.
Kommentera

Storhonken: Gjorde Jonsson så många bra saker? Tycker inte för förspelet till målet är bra eftersom hans pass till Aero hamnade på bakre skridskon typ, är ju bara tur att pucken hamnar mot mål över huvud taget. Sen lägger han väldigt många felpass i egen zon även om Iranis nästan måste slått klubbrekord i såna pass igår...rena Scerban-klass på dem :)
Kommentera

Peja: såg du matchen?Jag har inte hyllat Molin någonstans men han o Dackel va bästa Brynäsare sista 10.Och Din kärlek till LJ är bara löjlig att läsa.Han är stundtals helt kass!
Kommentera

GävleLasse: Du förstod alltså inte min poäng med jämförelsen. Både Andersén och Salo gjorde ett misstag som i slutänden fick stora konsekvenser men om spelet efteråt skötts rätt inte skulle haft någon betydelse.
Hade Markström stoppat pucken fanns tre Brynäsare runtom honom som kunde tagit hand om och spelat ut den. Men man kanske måste ha sett situationen för att förstå vad jag menar.
Kommentera

Var finns staken i laget, har nog aldrig sett en sådan flathet när det gäller det fysiska spelet? Istället för att kliva in och smälla på så åker dom och petar. Och vad ska dom ner i hörnorna att göra så fort pucken ska in i offensiv zon, antingen så kan, vill eller vågar dom inte ta den stryk som man får genom att gå rakare? 3:e perioden är bra, får hoppas att dom börjar nästa match på samma sätt och fortsätter i 60 min?
Kommentera

tompap71: Jag får ta en titt på målen...

Nåja, oavsett så är vi i alla fall överens om att man inte har råd att göra misstag i nuläget. Oavsett vem som gör dem.
Kommentera

Storhonken: Jag tycker man kan sammanfatta LJ så här:
Han är en offensiv back av bra ES-klass, inte på långa vägar den bästa, men den bästa brynäs har just nu -åtminstone tills Bertilsson tar över det epitetet- men är ofta beroende av en frisk Andersén i form för att det ska fungera. Bertilsson kommer för övrigt visa sig bli en mycket bättre tvåvägsback, kanske redan denna säsong.
Kommentera

70 Rodrigues: 2 saker som jag tycker kännetecknar det "moderna" Brynäs.

1. Dump and chase (Hörnen i offensiv zon!)

2. Backar som ängsligt cirkulerar på "egen" blå då vi är i anfallszon. (Och om dom tar sig upp till offensiva blå så lägger dom rören på ryggen hemåt så fort pucken börjar glida i deras riktning.)

Jämför med HorV eller FBK, särskilt när det gäller deras backar som står upp vid offensiva blå och håller kvar pucken i anfallszon.
Kommentera

« · 1180635 · »