Brynäs IF

727039 inlägg · 7960 ämnen

Laget säsongen 2015/2016

« · 1674103 · » Till forumet

Sv: Laget säsongen 2015/2016

Huge:

Kilhström, Eklund, Blomman och Brodin tillhör alla de sämre i ert lag. 3e, 4e femman material i bästa fall, alla utan anknytning till klubben förutom den anonyme Blomqvist. Varför inte satsa på någon ung och/eller hungrig spelare i dessa mindre roller? De blir sedan billigare, och då kan ni plocka in någon storfräsare för första/andra.

Kommentera

Sven Sewage: Bra analys, om vi inte vill närma oss toppen på allvar.
Tror dock att det krävs lite mer än junisar och AS-spelarr för att ersätta spelare som Kilas, Eklund, Djoos, Blomman, Brodin och ett par till, om vi på allvar ska kunna ta upp kampen i det absoluta toppen.
Men i övrigt håller jag med: våra unga killar ser riktigt bra ut, framförallt Nörstebö som äntligen har fått sitt genombrott efter att ha jobbat hårt och inte gett upp.
Kommentera

Peja: Stämmer, men det är ju en helt annan diskussion.
Vi talar om rimligheten i att ge en kugge i förstafemman (dessutom den minst viktiga enligt min mening) 500.000/mån eller ännu mer och som förmodligen krävs för att vi ska kunna behålla honom, när vi samtidigt måste ersätta alla andra potentiellt dyra spelare som krävs för att kunna uppfylla de krav som Biffen ställer på nästa säsong.
Det måste ju finnas NÅN form av rim och reson när man som läktarcoach sitter och försöker sätta ihop ett lag och som dessutom ska vara anpassat till vår ekonomi.
Kommentera

Huge:

Wallace var bra sen han kom in hos er. Slovak var er bästa back sen han kom in. Resten av de du nämner är inte svåra att ersätta med juniorer eller allsvenska nyförvärv. Tror att många av era unga killar är redo för större roller, Nörstebö, Lindbom, Lööke, Brodecki mm.

Ser ljust ut för er även om ekonomin och publikintresset inte är det bästa.

Kommentera

Huge: Fast 500k/månaden krävs nog inte för att matcha Skellefteås bud på Sweatt. Riktigt så mycket är de nog inte beredda att betala honom. Det skulle vara intressant att se jämföra Brynäs lönebudget med Skellefteås dito. Det känns rimligt att Sweatt skulle sluka en lite högre procent av Brynäs totala lönebudget, med tanke på att han troligtvis skulle vara viktigare för Brynäs lagbygge än för deras.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bifbiffen: Så du kräver alltså inget mer än att vi ger Sweatt 500.000/mån och sen ersätter Djoos, Blomman, Brodin, Wallace, Slovak, Kilas, Eklund och nån till med 5 juniorer?
Du tror alltså att det räcker för ditt krav: att kunna matcha SAIK om guldet?

Fortfarande inget konkret om hur du har tänkt dig få ihop ekvationen rent ekonomiskt.
Hittills bara blahablaha och ologiska kullerbyttor.
Kommentera

Peja: Ska tilläggas att jag tror knappt någon i dagens SHL matchar Davidssons lön på sikt..700k på den tiden är nästan 800k idag. Spelare med kortare sejourer/kontrakt kanske kan matvha över den kortare perioden dom spelar, men över 2-3 säsonger? Nej, där är vi inte lönemässigt just nu.
Kommentera

mk: Sjukt ja. Har för mig dom fick 5 mille "bara"?

Peja: Det gör ju att Davidssons lön låter ännu sjukare..:)
Kommentera

Carl Lejonkräk: Källa?
Kommentera

Huge: när har jag krävt nått mer? Jo jag kräver att första Pp-back hittar målet någon gång per säsong.

Så ditt inlägg blir ännu en gång rent blaha

Redigerad kommentar

Kommentera

mk: Hossa få ca 2 mille för sin sejour i Modo också. Att han inte ens är bra gör det hela helt sjukt.
Kommentera

mk: Vore väl skam om du inte höll med om självklarheter som vilken normalbegåvad person som helst och med minimal insyn i Brynäs ekonomi borde fatta.
Biffen tycks tro att BZ sitter på nycklarna till Fort Knox, det är ju den verkligheten han uppenbarligen utgår ifrån.
Skrattretande är väl bara förnamnet, om man säger så...
Kommentera

Huge: För en gången skull har du mitt fulla gillande: )
Det händer inte ofta😄
Kommentera

Peja: Har för mig att på radiosportens hockeypodd, sa man att Rajela tjänade 3 miljoner netto för 4 månaders spel. Det är fan inte klokt!

Det var den värvningen son Bz gick ut och kritiserade med att lönerna var galna.

Men och andra sidan fick Fbk 10 miljoner an Karlstad kommun för att täcka upp att Chl hade vart ett fiasko publikt.

Då kan man värva sånt oxå..
Kommentera

Bifbiffen: Fattar du dåligt?
Klart att det finns pengar att ge Sweatt 500.000/mån.
Men pengarna ska ju även räcka till alla andra förlängningar/nyförvärv/sparkningar som du kräver och som måste till för att vi ska kunna matcha SAIK på allvar.
Man kan inte både ha kakan och äta den samtidigt, men i din värld är det tydligen inga som helst problem och fullt naturligt.

Vikande publiksiffror och skenande spelarlöner gör att ansvariga som lever i verkligheten och inte i din drömvärld, måste anpassa sig till fakta och inte fiktion.

Så hur har du nu tänkt dig att vi ska finansiera följande, med den ekonomi vi rimligtvis har till förfogande:

Rödin 300.000/mån
Sweatt 500.000/mån
Wallace/ersättare 200.000/mån

Slovak/ersättare 250.000/mån
Djoos ersättare 250.000/mån
Ersättare för Kilas och Eklund 150.000/mån

Ersättare för Brodin
Sparka Blomman värva ersättare och stå där med dubbla löner.

Vore kul om du kunde redogöra för hur du tänkt dig att ekvationen ska gå ihop, och inte bara likt en papegoja tjata om att Sweatt är värd sina pengar, för det har liksom inte med sakfrågan att göra.
Kommentera

bifhjärta: Fast! Det är väl å andra sidan rimligt (troligt?) att de de bästa SHL-spelarna idag tjänar mer än vad Davidsson gjorde när han skrev på sitt kontrakt? Hur många år sedan var det? Lönerna har ju generellt sett gått upp rejält sedan dess; matcherna är fler, klubbarna har större lönebudgetar, inflation har påverkat siffrorna och så vidare. 
Kommentera

Skrubben: Blomman är en typisk sundlöv-värvning.

Redigerad kommentar

Kommentera

bradberry: Kan inte riktigt hålla med om Blommans storhet som defensiv center. Jag förväntar mig bättre beslut i egen zon och även gediget BP-spel av en defensivt skicklig center. Jag tycker att både Alexander Larsson och Warg, som inte fick förlängda kontrakt av Brynäs, gjorde betydligt bättre jobb som defensiva centrar. För att inte tala om Mads Hansen! 
Kommentera

Huge: Jag håller med, Blomman gör det bra under Bulan men inte som producerande spelare.
Kommentera

Lider lite med Laurtizen. Kan inte vara kul med så mycket skadeproblem. Ingen fortsättning i DIF för hans del, inte så oväntat.
Kommentera

Huss: Trots det så tror jag inte att Blomman är speciellt dyr i drift.
Han fick inte förnyat med Leksand och ville mkt gärna hem till Gävle igen, det märktes på hans uttalanden.
Var nog isf mer det sociala och brynäshjärtat som avgjorde för hans del, när Sundlöv lockade med spel. Och iom att han som du säger värvade som tilltänkt sniper så har han säkert haft en bonusklausul som höjer lönen vid viss produktion och vice versa: sänker eller bibehåller lönen vid utebliven dito.
Annars har han glädjande nog genomgått en metamorfos som emellanåt inte är helt ovanlig: en spelare får till sist en helt annan roll än vad både han själv och tränarna från början tänkt sig, och gör det dessutom riktigt bra.
Kommentera

Bifbiffen: Det är omöjligt att veta vilka som blir bra och inte bra. Sweatt och Scott var riktiga chansningar som inte alls hade bra stats i AHL. Nu hade vi tur att dom föll väl ut. Andra värvningar som på förhand sett "säkra ut" har istället floppat. Man ska givetvis minimera felvärvningar så mycket som möjligt, men i slutändan kommer alla lag göra felvärvningar på ett eller annat sätt. Det som var extremt klantigt var att ge Blomqvist 3 år. Där hade det definitivt räckt med 2 eller 1 år.
Kommentera

bradberry: Jag håller med, sen tror jag iofs att han har ett bra löneläge då han värvades som en poängkung från Leksand.
Skulle vilja se Anton Lander och ev. Leon Bristedt in på två centerroller.
Kommentera

mk: pengar finns. Handlar om att minimera rena blindvärvningar. Då har vi råd att lägga pengar på folk som förtjänar hög lön
Kommentera

Bifbiffen: Nu är det ju inte så att de bästa i Saik spelar gratis. Sen har dom ett annat upplägg än många andra lag.
Få som tjänar mycket.

Om det stämmer att Saik har återvändande på ingång tror nog inte jag att Sweatt petar någon av dom från 1:a eller 2:a kedja pga gamla meriter.

Sen ska väl Scott förlänga sitt kontrakt efter nästa sässe?
Ponera att han för en kanonsäsong. Vad ska han ha i lön 600k?

Ska vi oxå ta hem Markan som ska ha en marknadsmässig lön, Frölunda ligger nog på bra där.

Har du vunnit drömvinsten eller? ?
Kommentera

Zappaholic: Nu ville Rödin spela här, då rinner det inte iväg på samma sätt. Sweatt har ett guld läge. Både ekonomiskt och sportsligt. Därför kommer deras kommande löner att skilja en hel del.
Kommentera

Zappaholic: Nu höftade jag. OM man måste matcha Skellefteå så ska man göra det. Så pass viktig och bra är han. Sen om KHL lägger ett ett bud så klart vi inte kan vara med så länge. Jag har hellre en riktigt bra och några fler juniorer än 3 halvbra. Exempelvis Blomman som jag definitivt inte tror spelar gratis. Han hade ju ett guldläge när Sundlöv kom och viftade på plånkan. 
Kommentera

bradberry:
Klokt Brad...
Kommentera

Huge: Bifbiffen verkar tro att spelarna får betalt i monopolpengar ;)
Kommentera

Bifbiffen: Så då ska Bengtzén pröjsa uppemot dubbelt så mycket för Sweatt som för Rödin?

Var går din gräns för vad Sweatt får kosta? Har du ens en sån?

Tror ingen har sagt vi ska signa blomman på ett livstidskontrakt. Vem har påstått det?
Kommentera

Zappaholic: beror ju på vilka ambitioner man har. Du nöjer dig ju med att bli förnedrad i 4 raka. Ja då kan vi släppa honom och skriva livstidskontrakt ned blomman till en billig peng kanske. Om Sweatt går så gör han det bästa tänkbara för sig själv och sin karriär. Både ekonomiskt och sportsligt.
Kommentera

Tycker Blomqvist gjort det bra som defensiv center. Lyfter dessutom ingen monsterlön. Såna spelare behöver vi också...
Kommentera

Rumpelstiltskin: Håller helt med. Det går inte att matcha KHL/NHL-löner. Hade ju även varit underbart att behålla Silfverberg, Gunderson, Järnkrok, Lindholm, Ekholm, Larsson och Svedberg, men man måste inse var SHL befinner sig i hierarkin... 
Kommentera

Chris11: Nu är det så att sundlöv kunde inte matcha KHL lönerna, vilket sundlöv inte borde få skit för..

Redigerad kommentar

Kommentera

Sundlövs största misstag var att inte förlänga med thuresson inför denna säsong. Han var ju ändå en av brynäs bästa spelare så förstår inte hur han tänkte där. Ersättaren blev istället Blomqvist som inte alls imponerat.
Kommentera

Huge: Tror Madhawk skrev att Rödin gick på 280.
Kommentera

micke: Jeff Williams ja..1 poäng fixade han i Brynäs:) såg också att han la av när han bara var 28/29 år..undra vad som hände med honom..
Kommentera

bifhjärta:Och jag som tyckte Jeff Williams 150 papp i månaden var i det grövsta laget. Då var det ändå under artistkontrakt och BIF slapp betala arbetsgivaravgifter.
Kommentera

Brynäsgubbe: "jokerit har signat ryan gunderson med 5 extra år!"

Då hoppar jag i älva!
Kommentera

Jokerit har blivit utslagna. Då dröjer det nog inte länge innan vi vet vad som händer med Gunderson.
Kommentera

Acapulco: kanon, hör av dig när tiden är kommen ;)
Kommentera

Minns att aftonbladet gick ut med info efter 2012 av Brynäs ville ha Marc Arcobello, har blivit tradad flera gånger i NHL iår och ingen som ger han chansen kanske vore något att satsa på. 
Kommentera

Chris11: För övrigt; Så fort vi har listan är klar här, så går vi och knackar dörr i Gävle, och får med oss några tiotusental invånare, sedan kör vi. 
Kommentera

Chris11: Seriöst; det går att "bearbeta" politiker, och få dem att inse hur viktigt Brynäs är för Gävle Kommun, och för idrott, folkhälsa, integration mm mm bla.bla.bla. samt vilken reklam det ger när Gävle när Brynäs tar guld. Nyckeln till framgång för Gävle är Brynäs A-lag, eller hur? ;-) Egentligen är det inte så konstigt att en del kommuner (ingen nämnd - ingen glömd) väljer att satsa stora summor på herrelitlaget. 
Kommentera

Acapulco: årets bästa idé! Står bakom det helt å hållet, när kör vi?
Kommentera

Brukligt modus operandi i Sverige är att skattebetalarna ska stå för notan, så vi kan väl göra en marsch till Gävle kommunhus och kräva att Brynäs IF A-lag ska ha pengar till spelarköp? Vi förbereder en lista med 10 rimliga spelare, som ska förvärvas, och sedan stormar vi in under budgetmötet med våra krav. En separat lista med sopor som skänker bort mål, och som Brynäs behöver pengar att lösa ut, kan vi också nedteckna.  

Redigerad kommentar

Kommentera

Skrubben: Tro mig eller inte..men under vår sista match i Jkpg var jag på plats med en gammal styrelsemedlem i HV71..sista 2-3 säsongerna tjänade Davidsson i runda slängar 700 000 i månaden;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Bifbiffen: "Huge: Vad förstår du inte? Jag skiter i dina frågor. Wallace kan jag vara utan för att behålla Sweatt som är en av SHL:s bästa forwards."

åh herregud, maken till dryg och trögfattad person har jag då aldrig sett ;D

Kommentera

Huge: Vad förstår du inte? Jag skiter i dina frågor. Wallace kan jag vara utan för att behålla Sweatt som är en av SHL:s bästa forwards.
Kommentera

Zappaholic: vad försöker du säga?
Kommentera

« · 1674103 · »