Brynäs IF

727036 inlägg · 7960 ämnen

Laget säsongen 2015/2016

« · 1674356 · » Till forumet

Sv: Laget säsongen 2015/2016
Huge: Styra skeendet är inte samma sak som kreativ hockey. Tommy Jonsson stod för mer kreativ hockey än Bulan visat upp hittills mer individuell frihet osv, sen gick det skit nu senaste säsongen men det var även det spelet som tog Brynäs till guldet. Samtidigt kan man inte spela den hockey som TJ vill med vilken trupp som helst och det fick han bittert erfara.
Kommentera

Bratwursten: Bulan säger ju att han vill se samma spel hemma som borta. Dvs att VI ska styra skeendet därute, tycker det har funkat bra så här långt. T.o.m SAIK fick ju långa stunder rätta sig efter vårt spel. Om inte DET är kreativ och spelförande hockey, hur ser en sån isf ut?
Kommentera

Chris11: Du får tycka det :) men jag tycker det är lite tidigt att kröna honom till kung.
Kommentera

Bratwursten: Vill ha framgångar till vilket jävla pris som helst, skiter i om vi börjar spela en tråkigare hockey eller vad det nu kan vara. Börjar tröttna på dessa ständiga nederlag (undantag 2012).
Kommentera

Gillar Bulan inte det jag säger men lätt att bli förblindad eftersom vårat Brynäs var urkassa innan han tog över så det är inte mycket att jämföra mot. Kommer bli en intressant nästa säsong och jag säger inte att det är fel att vi skrivit tvåårskontrakt med Bulan tycker han är värd en chans.
Kommentera

Handlar mycket om personliga preferenser också och vilken typ av hockey man gillar. Så tänker inte säga att jag har rätt utan detta är helt utefter mina egna preferenser.
Kommentera

Brynäsgubbe:
TJs sista 5 matcher
14 PP, 1 mål. 7%

Räknar du ut Bulans kollaps?
Kommentera

Det är väldigt mycket vad gör vi när vi inte har pucken, och mindre av vad gör vi när vi har pucken, med Bulan tänker inte klaga vore dumt med tanke på resultat hittills, men sätter lite frågetecken över nästa säsong vill somsagt se ett spelförande Brynäs resultat är viktigast men man vill ju även se sitt lag spela kreativ och spelförande hockey dessutom, därför jag var mer sugen på Roger Melin.

Därmed inte sagt att inte Bulan och BZ kan göra något riktigt bra tillsammans. Vi kommer nog spela en väldigt fysisk och hårtpressande mycket skridskoåkning typ av hockey och förhoppningsvis krydda med lite kreativitet och individuell skicklighet.

Bara vi inte blir som Luleå när Bulan var där, visst man vill ha framgång, men till vilket pris?

Kommentera

Chris11: In med Tommy Jonsson!

Eller vänta...

Kommentera

Chris11: Nja Bulans spel är i grunden inte ett spelförande spel.
Kommentera

Brynäsgubbe: kanske kan vara fint att ha en pp-coach nästa säsong.
Kommentera

Bratwursten: fast de var ju spelförande ända tills det blev kvartsfinal mot Skellefteå, kan inte klandra honom för att de inte kunde spela ut saik match efter match så som de gjorde i grundserien med honom.
Bulan e kung!
Kommentera

Bratwursten: Powerplay är ett stort frågetecken för mig. Enormt viktig spelform som Brynäs varit fantastiska i de senaste 4 åren, men som kollapsade rätt rejält när han tog över. 
Kommentera

Chris11: Mm men jag vill ha ett spelförande Brynäs, upp till bevis bulan!

Tilläggas att han gjort det bra hittills, såklart. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Bratwursten: tycker bulan är den tuffaste tränaren brynäs haft hittills. Kanske är för att man är van med tommy jonsson som tuggat på samma tuggummi sedan 2012. Tror bulan är bra för brynäs, skön är han å! :)
Kommentera

Gillar Bulan, men finns lite liknande frågetecken för honom också, hoppas jag får fel :)

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Problemet med Lagerbäck och Czernecki är att de gör det bra som tränare för Island och Vita Hästen, Har svårt att se någon av dem vinna något stort, deras spel passar inte storklubbar/bra Landslag.
Kommentera

Brynäsgubbe: Från Czarnecki😃
Kommentera

Skrubben: Varifrån kommer det citatet? 
Kommentera

Carl Lejonkräk: jaa vilket lag! Snart lär de väl göra mål på modo till och med ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

Bratwursten: Jag saknar Lagerbäck i fotbollslandslaget också.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Han är hockeyns Lagerbäck.
Kommentera

Skrubben: Kolla bara vad han gjort med Hästen, vilket lag!
Kommentera

Richie Regehr vore ju något.

Spännande vilken spelare de tar in som våran nya PP-back.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Fy fan. Inte den nollan 😪.
"Kul att stå framför ett lag som kan vinna sm-guld" 😂😂😂
Kommentera

Forsberg 1978: Jag saknar Czernecki lite grann faktiskt, inga enkla mål i baken med honom i båset inte.
Kommentera

Jag skulle blivit 100% nöjd om Bulan och Petter kryddats med Rönken men är nöjd med Bulan ändå!

Kommentera

Kobebif: "Ok, hoppas på detsamma. Intressant att se hur det ser ut i serielunken då det gäller att äga och styra matcher."

Bulan vill ju se en hockey där vi spelar likadant hemma som borta, oavsett motstånd och förmodad motståndartaktik.
Kanske här som vi till viss del hittar svaret på varför det inte funkade så bra under TJ: han försökt alltför ofta anpassa vårt spel till dagens motstånd och till sist blev spelarna osäkra på hur dom skulle agera, började tänka för mkt och slutade agera på instinkt sas.
Kommentera

Auchinleck: Exakt VAD är det som oroar dig när det gäller förlängningen med Bulan?
Han har väl såvitt jag vet ändrat lite i TJ:s grundupplägg och det verkar ju funka skapligt. Är du på nåt sätt orolig för att Bulanhockeyn (uppenbarligen en kopia av SAIK-hockeyn, iaf av det man sett hittills...) kommer att rasera den långsiktiga planering som infördes med TJ och som det var tänkt att han skulle fullfölja, och där slutmålet skulle vara ett stabilt topplag med guldchans varje säsong?
Kan isf inte se att den hockey som Bulan verkar stå för, skulle minska chanserna att bli ett stabilt topplag, snarare tvärtom.

Högst sannolikt så var Bulan från början bara tänkt som en räddare i nöden sas, och inte som vår nye permanente tränare efter TJ.
Men efterhand har det uppenbarligen visat sig att kemin mellan Bulan/BZ/laget och spelarna verkar stämma jävligt bra, och då hockey i mångt och mkt handar om transpiration istf inspiration sas, så kan jag inte se nån anledning till varför man INTE skulle ha förlängt kontraktet.
Bulan har gjort lite justeringar här och där, i det grundspel som vi haft ända sen TJ tillträdde. Nu får BZ dessutom chansen att bygga lite mer utifrån SIN syn på hockey och jag tror ärligt talat att vi inte behöver vara så oroliga för att vare sig hans eller Bulans kunskaper inte räcker till för att göra laget mer konkurrenskraftigt än det varit under TJ.

Redigerad kommentar

Kommentera

Tittade på sista perioden Färjestad - Brynäs avgörande Play-in matchen..
Bill Sweatt kommer in i offensiv zon i 200 knyck, TVÄRVÄNDER och VET vart han har Slovak, som också han kommer i 200 knyck och lossar kanonen i ett riktigt direktskott...Så synkade, så snabbt det gick..Krävs en utländsk back för att få se ett direktskott i Sverige idag! Snälla Brynäs, behåll dessa två lirare:(
Kommentera

Skrubben: Hade inte Bz agerat så hade TJ stått och sagt "att vi är revanschsugna och vi tror på vad vi gör "
Mot antingen Malmö eller Vita hästen.

Är så jävla glad att Vi inte spelar mot Malmö ikväll.

Nu får vi verkligen hoppas att Leksand klarar kvalet. Annars så kommer shl stå med två minus matcher i höst. Hur intressant kommer det att bli med Rögle och Malmö i serien. Fan detta jävla Rögle :)

Kanske att Malmö är lite mer intressant. men bara lite.
Kommentera

Auchinleck: Hur man kan kritisera Bulan efter Brynäs säsongsavslutning är en gåta för mig. Räknar vi bort 2012 har vi inte slagit ut Färjestad i ett slutspel under hela 2000-talet. För en vecka var jag på plats i Gavlerinken och såg Brynäs spela ut Skellefteå under långa stunder. Detta med ett lag som för två månader sedan var i spillror. Du har exempelvis heller inte tänkt på att det kommer bli ett helt annat utgångsläge för honom att få vara med från början av en säsong?

Herregud... alltid ska det vara någon som klagar.
Kommentera

Auchinleck: Bulan hatar att förlora och han brinner för att vinna, det blir nog bra det här.
Kommentera

Olden har slagit upp sin axelskada igen. Behöver vi skadebenägna spelare, känns som att vi kan det😢
Kommentera

Kobebif:
Huvudsaken är inte att vinna, utan att kämpa väl? 😐
Kommentera

Lindström:
Ok, två år med jävlar anamma. Sen då... 17/18?
Kommentera

Auchinleck: Jag struntar i vilken hockey Bulan förespråkar, det viktiga är att han med sina få matcher lyckas implementera Ett Jävlar annama som inte setts till på många år i Bif.
Kommentera

Auchinleck: Tack, du inspirerar: "Att vinna eller icke förlora, det är frågan" 🎭
Kommentera

Kobebif:
Ang Bulanhockey.
Klockren analys och intressanta funderingar.
Vill vi ha ett spel som syftar till att inte förlora matcher /åka ur, eller vill vi vinna matcher/GULD.
Har inte hört/läst BZ motivera/förklara beslutet att förlänga med Bulan annat än "nu är vi här och så kör vi härifrån..."
En mycket märklig inställning.

Att ta in honom för att klara sig kvar i serien med det taskiga utgångsläget, javisst.
Att förlänga två år... nej, nej, nej...
Kommentera

Brynäs J20 vann den andra åttendelsfinalen mot HV.
De spelar därmed en tredje och avgörande match i dag, lördag.

Vore trevligt om de kunde gå vidare till åtminstone semifinal.
Sänds inte de matcherna i TV?

Kommentera

faceoff: Inlägget var definitivt inte enbart baserat på en jämförelse mellan Bulan och TJ, vilket jag hoppas framstår. Däremot skulle jag uppskatta ett något mer nyanserat svar på min fråga, ett svar som bidrog till tankarna kring BIF och nästa säsong.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ok, hoppas på detsamma. Intressant att se hur det ser ut i serielunken då det gäller att äga och styra matcher.
Kommentera

Skrubben: Silly Season med Bengtzén kommer att bli görhäftigt!
Hoppas han presenterar något nyförvärv snart :-)
Kommentera

Skrubben: jag själv skulle säga såhär:
1. In med minst två stabila backar som vet hur man Skjuter. En av de ska kunna spela pp som gunde.
2. In med minst en spetsforward iallafall. Kan behövas ihop med enterfeldt.
Kommentera

Sitter och tänker på våra forwards kommande säsong. Många vill värva spelare som besitter spetskompetens, men frågan är om det inte är värt att lägga dom pengarna på backar. I dagsläget har vi:
Rödin-Scott-(Sweatt)?
Westerholm-Westerholm-Ollas
Lindblom-Enterfeldt-Brodecki

Tre kedjor som jag tycker håller hög klass. Både Brodecki och Lindblom har varit bra detta år, men kommer kunna bli riktigt värdefulla nästa år. Westerholms tillsammans med Ollas är också riktigt bra. Detta bygger dock på att Sweatt stannar, annars frigörs det ju pengar som Bz får försöka förvalta väl på en spetsforward. Fjärdekedjan blir väl ett gäng brunkare, vilket passar vårt spel bra.

Eller hur tänker ni? Är det inte bättre att lägga allt krut på backsidan. Att behålla Slovak, en PP-back och ersättare för Kilström/Kilas kommer bli väldigt dyrt. Är man realist har vi inte råd med mer.
Kommentera

Skrubben: frågan är ju om man kan lita på det där då, Har själv lärt mig att vara kritisk till alla olika twittrare som kan göra vad som helst för att sprida rykten.
Kommentera

Brynäsgubbe: Gunde spelar nog gärna i Brynäs till rätt lön.
Kommentera

Skrubben: Spännande logik, all heder åt bifbiffen..
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag argumenterade med bifbiffens logik...
Kommentera

« · 1674356 · »