Brynäs IF

730683 inlägg · 7961 ämnen

Laget säsongen 2015/2016

« · 1674146 · » Till forumet

Sv: Laget säsongen 2015/2016
Bifbiffen: Haha....
Sweatt är mest beroende av sin omgivning av de 3 i hans femma. Scott och Rödin är mer allround och inte alls lika beroende av Sweatt som vice versa.
Det är dom som lite hårddraget driver femman på ett mer markant sätt än Sweatt och är mer till för Sweatts skull än tvärtom, sas.
Om du vill att femman ska fungera ungefär lika bra med en ersättare nånstans så blir Sweatt den som Bulan alla dar i veckan väljer att plocka bort.
Därför är både Scott och Rödin de starkaste länkarna eller Sweatt den minst svaga om du så vill.
Egentligen obegripligt varför jag ska behöva sitta och förklara självklarheter.
Och nej: Sweatt är därmed inte sämre individuellt än sina kedjekamrater.
Kommentera

Huge: Snälla sluta mata detta troll som kallar sig "brynäsfan". Trist att en eller två personer ska förstöra ett helt forum, men dom tröttnat efter ett tag om alla struntar i skiten dom skriver.

Redigerad kommentar

Kommentera

KulaShaker: äsch, gubben yrar. Han kanske måste ta med att poängskörden  under Bulans tid decimeras markant pga att han fick ett lag i spillror. Sen i våra senaste 7 matcher så har vi mött 2 lag, FBK och Saik. Ser han inte skillnaderna på isen? Han som är orolig NU menar då på att han satt lugn o fin i båten under TJs sista dagar?

Redigerad kommentar

Kommentera

KulaShaker: Välskrivet och tänkvärt men jag håller inte med...
Kommentera

KulaShaker: FHelt otrolig insändare, karln måste vara full.
Kommentera

KulaShaker: Håller inte med alls. Den enda noterabara skillnaden som var negativ var ju Powerplay. Vi är ju vana att vara i topp där, men den statistiken skönk rejält efter att Bulan tog över. 

Sedan gillar jag inte att jämföra poängsnitten sådär. Helt ologiskt att jämföra resultat efter olika antal spelade matcher. 

Kommentera

KulaShaker: Enkelt besvarat, karln har fel. Om det nu gick att tyda vad han menade..
Kommentera

Även då jag tycker att diskutionen angående Sweatt har "kukat ur" en aning, så vill jag ställa mig till dem som anser honom som vår viktigaste forward. Förutom snabbheten så har han en jämnare nivå än både Rödin & Scott, samt en förmåga att kunna vända matchen på egen hand(kommer ni ihåg när Färjestad hade tekning i offensiv zon, med typ sju sekunder kvar av matchen, och en till synes tillräcklig 2-1 ledning?).

Utöver detta så är han ju den i särklass mest sevärda spelaren på isen. Måtte Bill bli kvar i Brynäs!  

Kommentera

Det mest anmärkningsvärda är ändå att Bentley skall " smälta" intrycken i 10 dgr. De andra sportchefen går för högtryck. Kolla Djurgården - 3 bra spelare redan.
Nej, det kommer att bli som tidigare vi väntar och väntar på spets och sen blev det något helt annat.
Bengtzen visade inte direkt snabbhet tidigare i år.... Hoppas jag har fel men troligen inte..
Kommentera

Huge: Fel igen. Som ninjamanne säger jämnare nivå och publikfavorit. Dessutom den som helt på egen hand kan skapa en chans av ett ickeläge tack vare sin sjuka snabbhet på rören. Det tillsammans med sinne för mål gör honom till till Brynäs bästa spelare. Förstår om han är aktuell för SHL bästa lag, men ännu mer om det visar sig att KHL knycker honom.
Kommentera

Jaken:

Jag tycker vi bör sitta lugnt i båten, självklart har mannen en plan, han har nog sätt fram emot sin första "off season" då han för första gången kan göra skillnad på riktigt. 

Och att han "inte visade snabbhet tidigare i år" tror jag var bra, både sportsligt och ekonomiskt...   

Kommentera

bifhjärta:Ingen aning om vad som hände med Jeff. Men en sak måste jag tillägga med allt detta prat om BIF:s transatlanter. Vi har åtminstone haft den goda smaken att värva grabbar med namn som porrstjärnor istf låta som italienska USA-immigranter. Jag menar; hur kan man misslyckas med ett namn som Mike Harder?
Kommentera

Jaken:Hans ''tio-dagar-snacket'' var ju bara för att ge honom själv andrum. Han har ju exempelvis redan gjort klart med flera spelare som Sportbladet har sagt. Det är trots allt bara två dagar sedan vi åkte ut. Han vill nog få lite lugn och ro innan han släpper alla namn. Kolla bara på förra årets silly. Westerholmarna var klara när vi åkte ut mot Färjestad, men blev officiella flera veckor senare. 
Kommentera

KulaShaker: Myntet har alltid en baksida och insändaren fick mig att i varje fall fundera på den kan se ut. Se det mer som en riskanalys än en åsikt. Bulan är en vinnarskalle och spelet bygger mycket på att vinna genom att pressa motståndarna till misstag. Vidare förefaller det passa honom att slå i underläge och lägga den mentala pressen på motståndaren, det är så han skapar energi för sig själv och för laget. Jag tror det är en perfekt strategi i det korta perspektivet som vid play-inn eller ett slutspel. Här finns det dock en risk att strategin inte kommer passa under en hel säsong, inte för att nå enda fram till guldet. Lag som vinner guld bygger sitt spel på den egna förmågan och självbilden att äga matchen samt själv styra på vilket sätt man ska spela inför olika motståndare. Lag som vinner guld får sin energi inifrån det egna laget och motiveras av att själv äga matcherna. En sak som styrker tesen är att Brynäs under Bulan inte vunnit mer än med TJ men att förlusterna däremot hela tiden har kännts jämna, på gränsen till orättvisa. Är det inte lite av en shimär i Bulans spel? Så nära men når aldrig riktigt ända fram!? Är detta rätt spelsätt om vi ska leda svensk hockey?
Kommentera

bradberry: Antingen har Lundberg varit full när han skrev insändaren eller så är det Löökes farsa som gnäller.
Inga juniorer som fått chansen?
Brodecki, Lindblom, Nörstebö, Deutsch?
Hur många vill han se för att vara nöjd?
Hela J20?

Kan till viss del hålla med om att spelet i stort inte skiljer så mkt som man tror, nu är det mer press och aggressivitet än under TJ. Kan ändå inte se varför han är orolig över den långsiktiga planeringen om hur vi vill spela och att den målsättningen skulle äventyras eller vara bortkastad bara för att Bulan kommit in och i stort bara ändrat spelet marginellt?
Karln säger ju dessutom själv att det inte skiljer så mkt i spelet mellan nu och under TJ.
Ologiskt, minst sagt.
Kommentera

Kom igen nu brynäsfans! Ge Bengan så bra förutsättningar som möjligt.
Kommentera

Huge: härligt att se dig så bitter Huge 👊😎

Men måste ju vara fler juniorer än de ynka du skrev nu som fått chansen?

Du har ju på flera ställen enligt flera källor skrivit att "halva J 20 laget spelade mot Färjestad"

Ljög du då, eller hittade på som vanligt

Kul ändå att se att du är dig lik.

Som det gamla HS ordspråket lyder "Det Sundlöf gör och säger tycker Huge är det rätta"

Tjipp
Kommentera

Kobebif: Bulans hockey går ju absolut ut på att äga puckinehavet och avgöra matcherna på egna prestationer och inte på motståndarnas misstag. Såklart att Bulans hockey ksn ge guld med rätt laguppställning. Jag är övertygad om ATG detta är framtidens hockey.
Kommentera

Kobebif: Kan ni bara sluta jämföra bulans vinster/förluster med tj,inte ens en diskution,kan lika gärna jämföra OM vi hade BULAN från start så hade vi inte saik i kvarten,för då hade vi vare serievinnare.......
Kommentera

eltifoso: Nu verkar det ha brunnit däruppe hos dig?
Bitter? Hur försökte du nu tänka?
En insändartomte gnäller över att Bulan inte gett fler juniorer chansen, när han kastat in ett gäng junisar mot er, som ni dessutom vek ner er mot.
Kul att du fortfarande är bitter över att ni inte gick till slutspel, kan inte tolka det på annat sätt då du fortsätter engagera dig så mkt i våra öden och äventyr.
Och du: lycka till nu med er egen juniorsatsning.
Då kanske ni slår oss nästa säsong istället och när det gäller nåt....😃
Kommentera

Skrubben: Med dubbel lön, antagligen....
Kommentera

Huge: Vi sparkar halva vårt lag, lägger alla pengarna på Gunderson och fyller ut resten med juniorer 😂
Kommentera

Skrubben: Fast att sparka halva laget kostar ju pengar eller hur tänkte du?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag argumenterade med bifbiffens logik...
Kommentera

Skrubben: Spännande logik, all heder åt bifbiffen..
Kommentera

Brynäsgubbe: Gunde spelar nog gärna i Brynäs till rätt lön.
Kommentera

Skrubben: frågan är ju om man kan lita på det där då, Har själv lärt mig att vara kritisk till alla olika twittrare som kan göra vad som helst för att sprida rykten.
Kommentera

Sitter och tänker på våra forwards kommande säsong. Många vill värva spelare som besitter spetskompetens, men frågan är om det inte är värt att lägga dom pengarna på backar. I dagsläget har vi:
Rödin-Scott-(Sweatt)?
Westerholm-Westerholm-Ollas
Lindblom-Enterfeldt-Brodecki

Tre kedjor som jag tycker håller hög klass. Både Brodecki och Lindblom har varit bra detta år, men kommer kunna bli riktigt värdefulla nästa år. Westerholms tillsammans med Ollas är också riktigt bra. Detta bygger dock på att Sweatt stannar, annars frigörs det ju pengar som Bz får försöka förvalta väl på en spetsforward. Fjärdekedjan blir väl ett gäng brunkare, vilket passar vårt spel bra.

Eller hur tänker ni? Är det inte bättre att lägga allt krut på backsidan. Att behålla Slovak, en PP-back och ersättare för Kilström/Kilas kommer bli väldigt dyrt. Är man realist har vi inte råd med mer.
Kommentera

Skrubben: jag själv skulle säga såhär:
1. In med minst två stabila backar som vet hur man Skjuter. En av de ska kunna spela pp som gunde.
2. In med minst en spetsforward iallafall. Kan behövas ihop med enterfeldt.
Kommentera

Skrubben: Silly Season med Bengtzén kommer att bli görhäftigt!
Hoppas han presenterar något nyförvärv snart :-)
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ok, hoppas på detsamma. Intressant att se hur det ser ut i serielunken då det gäller att äga och styra matcher.
Kommentera

faceoff: Inlägget var definitivt inte enbart baserat på en jämförelse mellan Bulan och TJ, vilket jag hoppas framstår. Däremot skulle jag uppskatta ett något mer nyanserat svar på min fråga, ett svar som bidrog till tankarna kring BIF och nästa säsong.
Kommentera

Brynäs J20 vann den andra åttendelsfinalen mot HV.
De spelar därmed en tredje och avgörande match i dag, lördag.

Vore trevligt om de kunde gå vidare till åtminstone semifinal.
Sänds inte de matcherna i TV?

Kommentera

Kobebif:
Ang Bulanhockey.
Klockren analys och intressanta funderingar.
Vill vi ha ett spel som syftar till att inte förlora matcher /åka ur, eller vill vi vinna matcher/GULD.
Har inte hört/läst BZ motivera/förklara beslutet att förlänga med Bulan annat än "nu är vi här och så kör vi härifrån..."
En mycket märklig inställning.

Att ta in honom för att klara sig kvar i serien med det taskiga utgångsläget, javisst.
Att förlänga två år... nej, nej, nej...
Kommentera

Auchinleck: Tack, du inspirerar: "Att vinna eller icke förlora, det är frågan" 🎭
Kommentera

Auchinleck: Jag struntar i vilken hockey Bulan förespråkar, det viktiga är att han med sina få matcher lyckas implementera Ett Jävlar annama som inte setts till på många år i Bif.
Kommentera

Lindström:
Ok, två år med jävlar anamma. Sen då... 17/18?
Kommentera

Kobebif:
Huvudsaken är inte att vinna, utan att kämpa väl? 😐
Kommentera

Olden har slagit upp sin axelskada igen. Behöver vi skadebenägna spelare, känns som att vi kan det😢
Kommentera

Auchinleck: Bulan hatar att förlora och han brinner för att vinna, det blir nog bra det här.
Kommentera

Auchinleck: Hur man kan kritisera Bulan efter Brynäs säsongsavslutning är en gåta för mig. Räknar vi bort 2012 har vi inte slagit ut Färjestad i ett slutspel under hela 2000-talet. För en vecka var jag på plats i Gavlerinken och såg Brynäs spela ut Skellefteå under långa stunder. Detta med ett lag som för två månader sedan var i spillror. Du har exempelvis heller inte tänkt på att det kommer bli ett helt annat utgångsläge för honom att få vara med från början av en säsong?

Herregud... alltid ska det vara någon som klagar.
Kommentera

Skrubben: Hade inte Bz agerat så hade TJ stått och sagt "att vi är revanschsugna och vi tror på vad vi gör "
Mot antingen Malmö eller Vita hästen.

Är så jävla glad att Vi inte spelar mot Malmö ikväll.

Nu får vi verkligen hoppas att Leksand klarar kvalet. Annars så kommer shl stå med två minus matcher i höst. Hur intressant kommer det att bli med Rögle och Malmö i serien. Fan detta jävla Rögle :)

Kanske att Malmö är lite mer intressant. men bara lite.
Kommentera

Tittade på sista perioden Färjestad - Brynäs avgörande Play-in matchen..
Bill Sweatt kommer in i offensiv zon i 200 knyck, TVÄRVÄNDER och VET vart han har Slovak, som också han kommer i 200 knyck och lossar kanonen i ett riktigt direktskott...Så synkade, så snabbt det gick..Krävs en utländsk back för att få se ett direktskott i Sverige idag! Snälla Brynäs, behåll dessa två lirare:(
Kommentera

Auchinleck: Exakt VAD är det som oroar dig när det gäller förlängningen med Bulan?
Han har väl såvitt jag vet ändrat lite i TJ:s grundupplägg och det verkar ju funka skapligt. Är du på nåt sätt orolig för att Bulanhockeyn (uppenbarligen en kopia av SAIK-hockeyn, iaf av det man sett hittills...) kommer att rasera den långsiktiga planering som infördes med TJ och som det var tänkt att han skulle fullfölja, och där slutmålet skulle vara ett stabilt topplag med guldchans varje säsong?
Kan isf inte se att den hockey som Bulan verkar stå för, skulle minska chanserna att bli ett stabilt topplag, snarare tvärtom.

Högst sannolikt så var Bulan från början bara tänkt som en räddare i nöden sas, och inte som vår nye permanente tränare efter TJ.
Men efterhand har det uppenbarligen visat sig att kemin mellan Bulan/BZ/laget och spelarna verkar stämma jävligt bra, och då hockey i mångt och mkt handar om transpiration istf inspiration sas, så kan jag inte se nån anledning till varför man INTE skulle ha förlängt kontraktet.
Bulan har gjort lite justeringar här och där, i det grundspel som vi haft ända sen TJ tillträdde. Nu får BZ dessutom chansen att bygga lite mer utifrån SIN syn på hockey och jag tror ärligt talat att vi inte behöver vara så oroliga för att vare sig hans eller Bulans kunskaper inte räcker till för att göra laget mer konkurrenskraftigt än det varit under TJ.

Redigerad kommentar

Kommentera

Kobebif: "Ok, hoppas på detsamma. Intressant att se hur det ser ut i serielunken då det gäller att äga och styra matcher."

Bulan vill ju se en hockey där vi spelar likadant hemma som borta, oavsett motstånd och förmodad motståndartaktik.
Kanske här som vi till viss del hittar svaret på varför det inte funkade så bra under TJ: han försökt alltför ofta anpassa vårt spel till dagens motstånd och till sist blev spelarna osäkra på hur dom skulle agera, började tänka för mkt och slutade agera på instinkt sas.
Kommentera

Jag skulle blivit 100% nöjd om Bulan och Petter kryddats med Rönken men är nöjd med Bulan ändå!

Kommentera

Forsberg 1978: Jag saknar Czernecki lite grann faktiskt, inga enkla mål i baken med honom i båset inte.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Fy fan. Inte den nollan 😪.
"Kul att stå framför ett lag som kan vinna sm-guld" 😂😂😂
Kommentera

« · 1674146 · »