Huge:Du har väl dessutom skurgummeknän och en extremt utvecklad sugreflex.
Sväljer du eller?
Redigerad kommentar
Huge:Vi får väl se. Skulle det bli så kommer jag att erkänna att jag haft fel . Inte skriva halva niveller här där jag förvänger och förvanskar det jag skrivit innan. Något du har svart bälte i.
Men jag är ju man.. du är inget annat än en kappvändare.
Carl Lejonkräk:Precis som du är objektiv nu menar du? Du har ju redan bestämt dig för att Brynäs/Sundlöv är oskyldiga som barn.
Å detta UTAN att ha sett några som helst bevis som stödjer det.
Det faktum att Lindgren väljer att anmäla säger ju att det fins saker som HAN anser inte är inom ramarna av avtalet.
Redigerad kommentar
Huge:"Isf kan man ju fråga sig varför han vill att disciplinrådet granskar saken, om han ändå bestämt sig?"
Det kallas för demokrati. Hur skulle det se ut om Lindgren satt och gjorde egna bedömningar på egen hand och delade ut bestraffningar helt efter egen skön?
Det är ju uppenbart att det finns delar av kontraktet som inte ryms innanför de ramar som avtalet utgör. Så precis som en domare som anmäler en ful tackling till DN har Lindgren gjort detsamma.
Nu ligger bollen hos "Lotterinämnden"... do the math...
Enaranger:
Jag tror inte att IIHF kan stoppa Franson från spel i NHL. Däremot kan de stoppa honom från spel i Europa och landslagsturneringar, vilket han inte lär bry sig speciellt mycket om.
Det verkar inte riktigt som att ni inser att "gråzonen" ni försvarar, i princip innebär att det gällande avtalet om NHL-deadlines, som det har kämpats så hårt för, blir värdelöst. Om detta fall får passera utan granskning, innebär det att det är fritt fram för alla spelare att göra likadant.
NHL-klubbarna kan sitta lugnt i båten och se vilka spelare som verkar hetast i Elitserien, för att sedan erbjuda dem kontrakt lagom till slutspurten. Om det står inskrivet i spelarnas kontrakt att de kan upplösa kontraktet när de vill (vilket det med all sannolikhet har gjort i Codys), förutsatt att de betalar en liten summa, så finns det ju inte längre något skydd mot NHL.
Jag menar, hur kul slutspel skulle det bli om Carl Söderberg och Bud Holloway köpte ut sig lagom till Kvartsfinal 3 för att istället lira Stanley Cup-slutspel? Ni tycks inte ha förstått det, men det är av denna anledning som det är förbjudet med NHL-klausuler.
Huge:"Franson kan i det här fallet (om det saknas en outklausul som ger honom rätt att bryta för att gå till NHL) jämställas med en överårig kontrakterad spelare som inte platsar och där båda parter väljer att gå varsin väg.
Svårare är det inte."
Det är nog lika bra att du mejlar HL och talar oom det för dem. För uppenbarligen har de gjort en annan tolkning.
Huge:Och de "faktiska omständigheterna" ha du järnkoll på?
HL ville ta del av kontraktet, efter att de gjort det så har Brynäs anmälts. Det tyder väl på att "De faktiska omständigheterna" INTE är som Brynäs har deklarerat i media, eller?
Slajsarn:
Och vilket är beslutet? Det beslut som KKV fann olagligt har ju enligt HL:s VD Jörgen Lindgren aldrig tagits, något som t o m hävdats i domstol och låg till grund för att HL blev friad i marknadsdomstolen. Beslutet handlade tydligen om att ett gammalt beslut angående korttidskontrakt fortfarande skulle gälla, samtliga korttidskontrakt. Det tycks dock inte en del av klubbarnas representanter i HL ha fattat utan går på om brott mott att ta in lockoutspelare... För att toppa det hela har ju inget av detta med varför Brynäs blir anmäld till disciplinrådet att göra. Ett disciplinråd som för övrigt består av en advokat samt utvalda sakkunniga från Brynäs motståndare.
Hur kan man se det som något annat än en jävla cirkus fullt med pajaser?
tompap71:Pajaser som tog ett beslut efter en omröstning vilket representanter från Brynäs gått ut med och stöttat, och talat sig varma över. Och samtidigt jobbat med att göra allt man kan för att kringgå dessa regler.
Att man vill göra en markering för sånt handlande behöver man inte vara pajas för. Det handlar om förtroende och där har Brynäs brustit rejält.
Slajsarn:
Det är möjligt att man hade kunnat skött det bättre. Jag tycker dock fortfarande att det hela är en storm i ett vattenglas skapat av pajaserna i hockeyligan, en organisation som överlevt sig själv och borde ha upplösts för länge sedan. Ska vi snacka om förtroende och anseende så är det där vi ska börja.
sniper:Haha, ja så kan man se på det.... Eller att NHL hämtar hem "sina" spelare under säsong.
Frågan är hur mycket gehör Brynäs får i framtiden för SINA åsikter i olika frågor....
Slajsarn:"Oavsett vad som skrivits så har det renderat i en granskning och detta har svärtat ner Brynäs IF. Vad det blir för konsekvenser visar sig."
Det skulle kunna bli så att regelverket ändras så att vi får möjlighet att under säsong skicka spelare till NHL som inte platsar i Brynäs ;-)
tompap71:Ja det är sant...Det kan även vara så enkelt att man inte uppdaterat rostern sedan förra säsongen heller...
Men det är skitsamma. Nu är det Brynäs jag intresserar mig för och jag gillar INTE sättet Bynäs har agerat på för fem öre.
Det var inte länge sen man stod i media och talade sig varm om hur dåligt det var med korttidskontrakt och samtidigt jobbadei nån slags gråzon och värvde en spelare som man visste skulle försvinna när NHL drog igång igen.
Kanske hoppades man på att säsongen skulle blåsas av och inget av detta skulle komma i dagen.
Men baserat på det uttalande som Fransons agent gjordeså tyder ju allt på att det fanns en outklausul.
Huge:Oavsett vad som skrivits så har det renderat i en granskning och detta har svärtat ner Brynäs IF. Vad det blir för konsekvenser visar sig.
Jag tycker ändå att det är lite kul att du kan dra såna sltsatser när du i andra fall kräver "bevis" för minsta lilla påstående.
Men det är klart. Du anser väl att du vet bättre än HL
Slajsarn:
Jo men det är inte ovanligt att RFA och prospects står med på rostern före säsongsstart, inför training camp, dock brukar de vara markerade som just RFA eller prospect. Och att Cody tog QO:t kan vi utesluta eftersom kontraktet han skrev på ger drygt 300k dollar mer än vad det skulle ha gjort.
Men vi kan vara överens om en sak, något skumt är det.
Man lutar sig mot överenskommelsen mellan IIHF och NHL, hur många har gått över efter slutdatumet? Orzagh å nån mer....
Hur var det med läsförståelsen?"
Som jag och några redan begripit, men inte du och vissa andra:
vad Franson gör efter att självmant ha brutit kontraktet med Brynäs är isf en sak mellan honom och Toronto.
Så länge det inte finns nåt skrivet mellan Brynäs och Franson mer än att han var kontrakterad för resten av säsongen, så kan jag inte se hur vi ska kunna straffas för att ha släppt en spelare som själv valt att bryta kontraktet.
Men om Sundlöv nu har varit så obegåvad att han skrivit in nån outklausul som säger att Franson är fri att gå till just NHL, då kommer saken i ett helt annat läge.
Men varför skulle Sundlöv och Franson skriva in en sån klausul när man visste att det fanns en möjlighet/sannolikhet att Toronto skulle bli den nya arbetsgivaren?
Du får nog öva lite mer på dina läsförståelseproblem, själv har jag aldrig haft några.
J F K:
Visst är det så, men skrivningen om andra ligor skulle kunna göra det juridiskt hållbart.
Slajsarn:
Ja det var nu jag menade och ja, jag vet att Toronto hade gett honom ett qualifying offer som Fransson sa nej till i Juli, mycket mer förhandlande än så förekom inte innan lockouten.
Hursomhelst kan Toronto bli straffad av NHL om de gjort klart något med Franson innan lockouten var över, den risken tror inte jag man tar.
tompap71: Det retar väl många att det var så fruktansvärt uppenbart att Franson skulle dra samma sekund som lockouten upphörde. Det finns väl ingen hockeykunnig som inte satt och funderade på vilket sätt Brynäs skulle använda sig utav för att släppa Franson. Själv trodde jag på en annan lösning än att Franson skulle köpa sig fri, typ att han sparkats eller lämnade "av personliga skäl".
Andra ligor? Nej, det var klart redan när han skrev på för Brynäs att det skulle bli Toronto.
tompap71:En spekulation god som vilken annan somm helst
FAKTA: Nånging är väldigt oklart i och med att ärendet tagits upp till granskning.
Jag är glad att vi har en sportchef som Sundlöv. En som vågar att prova nått nytt. Ex stor trupp, ta in Borken efter att han fått sparken, lyfta upp juniorer istället för att betatala pengar till överbetalda legoknektar,m.m.
Den här gången testade han ev gränserna med kontraktsskrivning. Det kommer att visa sig om det var rätt eller fel.
Det jag vill ha sagt är att det är personer som Sundlöv som gör att saker utvecklas och att det inte ser lika som när det börjades spela hockey.
Det är bara döda laxar som flyter med strömmen.
Slajsarn:
Om jag ska våga mig på att spekulera skulle jag gissa att man hade en skrivning i kontraktet som sa att Franson kunde köpa ut sig för att gå till en annan liga, vilket vore ok om han gått till en liga i Europa, men att man inte specifikt förbjuder övergång till NHL.
@MarcoBerg aug 6Nu fylls SHL av transatlanter. Synd att man inte tillät de BÄSTA att spela förra säsongen... Då var det dåligt för svensk hockey..
#hycklare