Brynäs IF

727607 inlägg · 7962 ämnen

Lögn, statistik och förbannad dikt (?)

« · 881707 Till forumet

Sv: Lögn, statistik och förbannad dikt (?)
Bissett19: Som vanligt när ngn ( i det här fallet jag själv) försökte lätta upp stämningen med ett inlägg som kanske inte ska tas på alltför stort allvar, så gäller ändå den gamla devisen:

Skämtsamma kommentarer brukar alltid innehålla ett korn av sanning...
;-)
Kommentera

Huge: "Ursäkta mig, men vem är det som sammanställt omröstningen om Tina Sjödins brev?"

Eftersom det bara är vi Moderatorer som kan sammanställa omröstningar så kan du ju ta det internt oss emellan,o dessutom är det ingen annan som reagerat på frågeställningen sen i Söndagsmorse.

Tror bara Huge är lite debattsugen.
Kommentera

GävleLasse: Du har ju totalmissat hela poängen.
Varför skulle resultatet sticka mig i ögonen, när det är ungefär det jag hade förväntat mig.
Dvs ungefär fifty/fifty för och emot.

Poängen är ju försöket att genom sifferexercis få det att se ut som en jättemajoritet (78 röster) står mot en klar minoritet.
Att dela upp siffrorna för den "positiva" sidan på delposter, gör ju att det vid en första anblick ser ut som att det ex bara är 23 röster som inte håller med Tina.

Och ja: det hade definitivt varit bättre med enbart två alternativ.
Nu känns ju omröstningen som enbart manipulativt konstruerad...
Kommentera

Huge: Vilket engagemang helt plötsligt. Å detta efter att omröstningen varit online sedan söndag morgon.

Det är nog snarare så att det är resultatet som sticker i ögonen på dig och inte själva omröstningen.

Det finns ett väldigt positivt, ett mindre positivt, ett neutralt och sedan samma sak åt det negativa hållet.

Skall man gå efter din linje så får man väl dra med en 200 alternativ för det är väl ungefär så många ursäker och tänkbara scenation du tänkt ut.

Det kanske skulle varit bättre med två alternativ, Ja och Nej.
Kommentera

Lögn, statistik och förbannad dikt (?)
Ursäkta mig, men vem är det som sammanställt omröstningen om Tina Sjödins brev?

Två av alternativen påstår ju exakt samma sak (alt. 2 och 4 uppifrån räknat).
De två sista alternativen påstår i sak ungefär samma som alt. 2 och 4.
Ett av alt. är neutralt.

Lägger man ihop rösterna för de som i princip anser att Tina gjort rätt, får man alltså 78 röster.
Och lägger man ihop de röster som i princip anser motsatsen, så får man 72 röster.

Det vägar alltså ungefär lika mellan dessa båda alternativ.
Men tittar man på siffrorna var för sig, så får man ju intrycket av att det första alternativet (äntligen ngn som vågar tala ut om "hur det är")
är i majoritet, och att de flesta alltså skulle anse att Brynäs är den stora boven i dramat.

Ngt säger mig att den som sammanställt omröstningen försöker lura oss med siffror och statistik, och försöker snedvrida det hela till att djävligt många tycker att hon har rätt.
I vilket syfte, kan man ju undra... :-)
Kommentera

« · 881707