Brynäs IF

730581 inlägg · 7961 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

« · 1920488 · » Till forumet

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Huge: Okej, då vet vi att det inte blir Molin. Sandström har aldrig haft ett rätt förut med sina rykten om Brynäs.
Kommentera

Norin ska opereras, oklar prognos när han är tillbaka. Nu lär backsidan förbli intakt.
Kommentera

xxx BIF xxx: Nu ska jag inte tjata om läsförståelse, det har vi verkligen fått nog av i den här boken, men du missförstod tyvärr delar av mitt inlägg. Ska därför förtydliga lite.

Ja, det är BZ ansvar att truppen inte är bättre, MEN det är Sjöddas ansvar att spelet är saknar linjer, att laget saknar spelidé. Spelet skulle bli mycket bättre med bättre struktur. Det finns mycket som en tränare kan göra även med begränsade spelare.

Brynäs har en del skridskostarka forwards som saknar spelsinne. Med rätt coaching och struktur skulle de självklart kunna vara framgångsrika forecheckare så som Mannberg var under Bulan. Forslund & co kommer däremot aldrig bli spetsspelare, men det går att få ut mer i spelet utan puck. Där klandrar jag Sjödda.
Kommentera

Huge: Molin, som vi sparkade?

Suck.............
Kommentera

Soffdomaren: Jo nog kan skillnaden vara mer än 100 000 kr
Betänk löneskillnaden mellan en J-20 tränare och en assisterande coach i A-laget samt mellan en Assisterande och e head coach, jag tror nog vi snackar mer än 100 000 kr här speciellt om vi lägger in sociala avgifter och sånt.

Däremot sade Dackell igår att pengar finns både till tränarbyte och till värvning av spets (förmodligen från AHL).
Kommentera

xxx BIF xxx: Jo men jag menar att det bara är marginell skillnad om man ser på hela budgeten. Det lär ju inte vara 100k skillnad per månad eller liknande som i så fall skulle störa en investering i en spetsspelare.
Kommentera

Peja: "Sjödda har inte lyckats implementera ett spel i Brynäs. Hur man än vrider och vänder på det, så är det ett oerhört stort misslyckande för en ansvarig huvudtränare. Det går inte att skylla det på klubbdirektör eller sportchef, även om truppen förstås inte är idealisk. Påminner en hel del om Bengtsson i Gefle, som också han borde få gå."

Klart "man" kan skylla en dålig värvad trupp på SB, och om det nu har varit en påtvingad spelidé från ledning - finns ju någon groda från sjödda som tyder på det - då är det ju än värre att föra ett lag till framgång.
Men han är fan inte utan ansvar - det håller jag med om.
Kommentera

Soffdomaren:
"Nallas det verkligen på spelarbudgeten när man befodrar tränare från egna led? Om det inte finns nån fallskärm så betalas väl lönerna ut till sparkade tränare som budgeterat fast man nyttjar inte tjänsterna från dom?"

Tar man på sig större ansvar/ny roll så brukar ju en löneökning följa med paket - eller?
Kommentera

Huge: Skulle vara väldigt negativ till att Molin ska återvända, speciellt som huvudtränare. Vi måste sluta ge massa jobb till fd spelare och ikoner och istället värva utifrån kompentens. Det måste skapas en tydlig råd tråd i föreningen där GM/sportchef har en filosofi om hur vi ska spela, sen rekryterar man spelare och tränare utifrån den filosofin.
Kommentera

gillar iaf Gunderson ord om att Magnus blir huvudtränare

" Ryan Gunderson menar att han gillar Sundqvist ledarstil och varit bra som coach för backarna under matcherna.

– Han är aktiv och vill mycket. Han pratar hela tiden med oss spelare i båset – och det är viktigt i modern hockey att coachen ger en så mycket information det går. Om han ser något så talar han om det direkt
"
Kommentera

Soffdomaren: Saxat ur dagens GD, signerat Sasse:

"Och på tal om Ove Molin. Ryktet i stan just nu är att ikonen, nu i Karlskrona, är den Brynäs IF vill ha tillbaka till nästa säsong."
Kommentera

8399: Jo men det borde väl vara en förhandlingsfråga och vara ganska marginella skillnader i rena pengar. Om det gör hela affären av en spetsspelare svårare så känns det som om det är rätt tunt i kassan.
Kommentera

Peja: Nej i intervjun så sa Campese eller Dackell att dom ska gå ner på 2 man i båset under match om jag fattade det rätt.
Kommentera

8399: Ska inte J18-tränaren ersättas? Och hur kan A-lagets ledarstab reduceras med 2 man men bara få in 1 ny? Behöver inte Janne Larsson ersättas?
Kommentera

Soffdomaren: Extrakostnaden kommer ju av att de befordrade tränarna lär få en löneförhöjning. Mer lön som headcoach än som andretränare och mer lön som andretränare än som tränare för J-18. Kostnaden för Brynäs blir ju mellanskilnaden i lönerna.
Kommentera

xxx BIF xxx: Nallas det verkligen på spelarbudgeten när man befodrar tränare från egna led? Om det inte finns nån fallskärm så betalas väl lönerna ut till sparkade tränare som budgeterat fast man nyttjar inte tjänsterna från dom?
Kommentera

Huge: Sjödda påstod att han stod för Bulan-hockey, oavsett vad han har försökt med under sin tid som huvudtränare så har det inte varit den typen av hockey. Om han "tvingades" byta spelsystem, vilket jag tvivlar på, så hade det ändå visat på stor svaghet hos honom - därför att det ska inte en huvudtränare acceptera.
Kommentera

Huge: Ven skulle ha beordrat Sjödda att byta spelsystem? BZ? Jag tycker det låter märkligt och det kan vara så att Sjödda blivit missförstådd igen likt det där med olika spelsystem då han är ganska otydlig och det är lätt att höra fel....han stakar sig och missar ord osv.
Kommentera

JanT: Han ser lika nöjd och belåten ut som på Helt enkelt i lördags kväll. Han måste verkligen släppa stenen som gör att han står så statiskt. Kommer mer till sin rätt i omgivning som Norin/ Söderström men måste verkligen börja åka mer skridskor, våga hålla i och nyttja storleken samt gå fram offensivt som man vet han faktiskt kan.

Något har hänt med självförtroendet sen turen till Schweiz, han är ju stark som en björn och kan hockey. Vill ha tillbaka han i 2012-15 års form, han har ju det i blodet!!
Kommentera

JanT: Mätt och överbetald.
Kommentera

Peja: Det ironiska är ju att det verkar vara Sjödda som (enligt egen utsago) inte ville ändra spelsätt och nu får gå, när det logiskt sett borde vara andra, som ställt till det, sas.
Jämförelsen med Gefle är ganska slående, även om det väl var Mjällby som försökte spela ett spel man inte hade material för och Bengtsson sen i stort sett bara fullföljde det Mjällby startat.
För övrigt bra analys av Hasse Berggren i GD om Gefles ras från Allsvenskan till div1.
Kommentera

KalleTeodor: Det blir ofta fel när man behåller en tränare som agerat okej "brandsläckare" i en kris. Att komma ur en kris handlar mycket om att som grupp enas och att hitta en kollektiv mental styrka. Det krävs en annan typ av kompetens för att implementera ett grundspel. Sjöddas hattande på försäsongen visar att han inte var redo för det uppdraget. Dels gjorde skiftet att laget fick mindre tid på sig att träna in spelsättet, dels påverkade det nog förtroendet för honom. Som tränare tappar man trovärdighet när man byter spelfilosofi från en dag till en annan.
Kommentera

xxx BIF xxx: Sjödda har inte lyckats implementera ett spel i Brynäs. Hur man än vrider och vänder på det, så är det ett oerhört stort misslyckande för en ansvarig huvudtränare. Det går inte att skylla det på klubbdirektör eller sportchef, även om truppen förstås inte är idealisk. Påminner en hel del om Bengtsson i Gefle, som också han borde få gå.
Kommentera

Kan inte låta bli.. ..Campese har agerat rätt att kicka SB. 100%. Men ny måste in snart som kan börja sålla marknaden och förbereda vem de vill bygga vidare på.

Men Dacke som SC.
Jag tycker varken han eller sjödda ser ut att vara bekväm i div frågestunder.
Och kan inte låta bli att ifrågasätta kicken ändå av sjödda Larsson.

Det är övertydligt att vi saknar spets frammåt samtidigt som backar kunde påvisa mer och målvakterna borde haft en bättre nivå - och vi bör ha tight pengapung.. ..klart tränarna inte kan ha gjort under med dessa. Att ligga där vi nu ligger är för mig med det laget är en liten bedrift,
Backlinjen är ju bra på papperet - men den nya HC har ju inte direkt varit med och fått liv i den. Och är spelidén toppstyrd - vad ger det att låta han hoppa upp ett pinnhål - han kunde ju påverka med det han kan även med sjödda i båset.

Varför inte lägga en slant på spetsen först och se effekten av den investeringen innan kick av tränare som nu troligen nallat på spetsbudgeten.
Att byta stabb måste göras utifrån för att få liv i spelarna - lite vem "fan kommer nu" och genom "lärakännaperioden" kan ny tränare ta kontrollen, ruska om och startar om laget mentalt.

Så detta var inte smart tänkt alls om pungen är tight åtdragen.

Detta var snarare en spegling av vad supportrar uttrycker.

Sen gillar jag inte sjödda som HC men just nu tror jag inte han skulle ha gått utifrån hur lösningen blev.
Kommentera

Skagge: Mitt intryck av Sundqvist är att han är ganska lik Bulan i utseende.
Hoppas att han är lika bra för Brynäs som bulan var😀
Kommentera

Än vågar man inte spekulera i hur resultatet av tagna beslut landar, men, jag tycker att det känns som att Dacke fått en nytändning. Hoppas att han blir kvar i en framträdande roll.

Jag kommer alltid gilla Sjödda, Janne, Ove, Micke, och alla andra av våra hjältar. Fan vet om det inte vore bättre att som regel hålla sig som tränare i ett annat lag. Förr eller senare så.. ”medellivslängden” på en huvudtränare i SHL är ju inte direkt hög. Varje gång ställer det känslomässiga till det, ofta blir man kvar på posten för länge därför att det ÄR obekvämt att rata en legend med hjärta för klubben.

Inget illa menat Sjödda, och jag är övertygad om att du alltid kommer att ge allt för Brynäs. Jag tror att det största hindret har varit mentalt. Jag anser inte att Tommy Sjödin är en dålig tränare. Han och Janne tog över mitt i en kris. Det stod inte att jämföra med i år, även om media drar paralleller. Deras uppdrag var att rädda kontraktet, efter en säsong där guld var på tapeten. T.o.m. diverseskribenter i landets blaskor förutsåg en lång vår. Vi var en strykhund som skulle räddas. Jag tror att den mentaliteten fastnade. Tyvärr.

Sjödin kommenterar likt ”vi gör en bra match” som att vi inte är bättre än så. ”Nej, det är vi väl inte heller”, tänker kanske många.

För att då återgå till han som så sent som förra året, under mycket känslosamma former fick sin tröja i taket. Att sen se vårt lag nöja sig, att acceptera det. Nä, jag tror det där tände en eld.

- Vi kräver mer i Brynäs IF

Vi måste återta mentaliteten att ingen är bättre än vi. Kul att ni vill ställa upp men, vi är Brynäs.

Ja, jag fattar att det är lättare att vinna hockeymatcher med ett bättre lag och i år kan man verkligen ifrågasätta kvaliten på laget - men, ett på pappret bättre eller sämre lag kan spela väldigt olika bra beroende på sammansättning, dynamik, spelidé, mycket annat, men framförallt också inställning, arbetsmoral, vilja, glöd. Vad fan hände med att kuka upp sig. Sluta vara nöjd med en bra insats. Vi förlorade, för helvete! Mer av, ”Nja, jag tycker vi får rannsaka oss själva hur vi kunde släppa till ett så enkelt mål” - ”men ni vann med 6-1!?” ”.....Ja, men vi av inte vår målvakt chansen att rättvist få hålla nollan, nej det får bli ett extra träningspass. Förresten så skulle vi haft några fler puckar i mål”
Kommentera

Peja: Roade mig med att se Örebromatchen i repris. Det bestående intrycket är; Vad har hänt med Niclas Andersén? Han står definitivt inte att känna igen....
Kommentera

bradberry: har för mig att Bäcklin tackat nej till a-lagsjobb förut. Jag tror inte att han vill det helt enkelt.
Kommentera

bradberry: Den här Honken är tydligen ett spännande namn som Dackell tror på. Läst runt lite om honom och har inte läst en enda negativ kommentar. Gör ett bra intryck på Brynäs hemsida också.
Kommentera

En tanke... Undrar hur Mats Bäcklin känner när man knoppar J18-tränaren före honom...? Bäcklin har alltid varit ett respekterat namn men en tränare som har svårt att få till det där lyftet på seniornivå...
Kommentera

Peja: Håller med dig Peja. Sjödin gjorde ett grymt bra jobb förra säsongen när han klev in och fick tag i laget och spelet. För det förtjänar han och Janne all respekt. Men en tydlig vision av vilken hockey Brynäs ska spela och att implementera det spelet har han inte klarat av. Tyvärr...
Kommentera

Huge: Det säkra kortet var inte så säkert, men det är löjligt enkelt med facit i hand. Jag tycker dock till skillnad mot för dig att det finns en hel del att kritisera BZ för.
Kommentera

SWEATT: Jo, det finns naturligtvis en del "hörn" att passera men samtidigt skulle det förmodligen höja statusen på att vara juniortränare i klubben, och samtidigt vara en grymt bra utbildningsbas för framtida huvudtränare.
Kommentera

Huge: Sjödda hade, likt Bengtsson i Gefle, inte tillräckligt mycket erfarenhet när han fick uppdraget. Ingen av de har lyckats implementera ett spel i sina lag. Sjödda har tidigare talat om att han gillar Bulan-hockey, men Brynäs spel under Sjödda innehåller inte ens spår av Bulan-hockey. Vilken hockey stod Sjödas Brynäs för? Man spelade ju inte ens en lyckad "dump and chase". Även på presskonferenser etc lyste Sjöddas oruin igenom.

Hoppas Sjödda fortsätter sin tränarkarriär i lägre serier och utvecklas där. Då kanske han kan återvända om några år.
Kommentera

KalleTeodor: "Effekten går med tiden ut och man kanske t o m skulle kunna tänka sig ett roterande system där man varierar mellan att vara huvudtränare för något av juniorlagen med att vara assisterande i A-laget. Då återför man kunskaper om spelsystem mm till Juniorerna samtidigt som man förbättrar övergången."

Det är en alldeles lysande tanke. Frågan är bara hur lätt det är att få folk att ställa upp på det.
Kommentera

KalleTeodor: Enl Sjödda ändrade man spelsätt mot hans vilja. Har vi nu en HC som först ändrade spelsätt, sen tvingades ändra tillbaka och nu, vadå?
Åter tillbaka till det man sen tvingades gå ifrån?
Hua, blir en intressant fortsättning.
Tror inte på några radikala ändringar i spelsätt, det mesta handlar nog om mentala saker. Att få spelarna på tårna i varje match och konsekvent över tid. Är nog här som Sundqvist övertrumfar både Sjödda och Janne, som det känns.
Kommentera

Lunkan: "Vad avser du när du skriver att Sjödda gjorde det bra utifrån de förutsättningar han hade?"

Ja, det blev kanske lite otydligt iom att du drog in Melin i debatten.
En debatt som egentligen gällde BZ och hans val av Sjödda istf Sundqvist som HC.
Som jag redan sagt: jag blev överraskad när jag efter ett bra tag insåg att Sundqvist anställts som ass tränare och inte HC, nåt jag initialt trodde och även tyckte lät bra.
När BZ valde Sjödda istf Sunken, så menar jag att det valet var svårt att kritisera i det läget, iom att Sjödda hade gjort det bra som HC efter att ha tagit över efter Melin och med de förutsättningar han då hade. Mao: BZ valde lite av ett säkert kort sas, när han valde Sjödda istf Sunken eller nån annan tränare.
Kommentera

Helt klart har det funnits ett problem i ledningen av laget som tydligast visats i vår oförmåga att prestera ett bra försvarsspel trots att det är vår starkaste lagdel.

Nu blir det spännande att se om det berodde på att Sundqvist inte riktigt fick driva sin linje fullt ut vad gäller försvarsspelet eller om det, hemska tanke, var Sundqvist ledarskap som gav ett dåligt försvarsspel. Här får vi helt enkelt hålla tummarna.

Jag är odelat positiv att man lyfter upp Holmqvist som assisterande. Det hade jag faktiskt gärna sett att man gjorde redan förra året. Man kan t ex notera att det ofta ger positiva effekter i övergång mellan juniorlag och A-lag när tränarstaben innehåller fd juniortränare. Effekten går med tiden ut och man kanske t o m skulle kunna tänka sig ett roterande system där man varierar mellan att vara huvudtränare för något av juniorlagen med att vara assisterande i A-laget. Då återför man kunskaper om spelsystem mm till Juniorerna samtidigt som man förbättrar övergången.
Kommentera

Jahapp Sjödda och JL kickade, in med spetsforwards nu helst igår!
Kommentera

kulltorp: ja kommer inte sakna att ligga på kvalplats!
Kommentera

Makita: Resultatmässigt finns det inte så mycket att klaga över. Truppen är den den är. Om man däremot ser till spelet på isen så tycker jag detta har varit en av de sämre säsongerna jag sett. Man skäms ju allt som oftast när man tittar.

Där tycker jag ledarstaben bär tyngsta ansvaret. Även ett typiskt "brunkarlag" kan vara skoj att titta på om de är välkoordinerade och samspelta.

Således tycker jag detta beslut var helt rätt.
Kommentera

Treklövern1912:
Krävs det inte mer i Brynäs än "det får visa sig"?
Hur var det med transparens?
Kommentera

Ove Myling: Nu är det ju fler som inte skött sitt jobb utöver Sjödda, Larsson och Kristo, tycker Andersén inte varit speciellt övertygande hittills i serien och det finns andra som inte heller gör sitt jobb speciellt uppoffrande ibland.....
Kommentera

Auchinleck: Framtiden får visa om arbetet har börjat med avskedandet av SC och tränarna. Det får visa sig.
Kommentera

Treklövern1912:
"Tillsammans ska vi så snart som möjligt presentera en långsiktig
verksamhetsplan som gör att verksamheten bedrivs med en stabil
och säker bas framöver, säger Michael Campese, tillträdande
klubbdirektör för Brynäs IF."

Den väntar vi på, ja...
Kommentera

Lunkan: Brynäs lagbygge har under i princip varit fuskbyggen under hela 2000talet.
Det finns dock ett par år som är undantag.
De senaste framgångarna bygger på att Brynäs dessa år har fått fram kullar med fantastiska yngre spelare som verkligen tog chansen när de fick den.
Inte på en massa super värvningar.
Efter dessa framgångar har kvaliten i truppen dränerats utan undantag år efter år med bla poängspelare som inte ersätts.

Brynäs var ett av de lagen som gjorde minst poäng av alla förra säsongen och för att behålla mål produktionen på samma nivå som förra säsongen hade BZ varit tvungen att hitta rätt i sin spetsvärvningar vilket han inte gjorde.Kristo var en flopp och Danielsson har inte direkt öst in poäng.
Dessutom värvade BZ en skadad målvakt som lök på laxen dessa pengar som ersättaren kostar hade verkligen behövts idag.
Jag kan tycka att det är orättvist i mot Sjödin och Larsson att redan nu ge dem sparken de har väl presterat vad man kan kräva av nuvarande spelarmaterial.

Det var inte många utomstående experter som tippade Brynäs högre pga brist på spets framåt och dessa verkar få rätt.
Kommentera

Från Verksamhetsberättelsen Brynäs IF 2017-2018:
Arbetsgruppen presenterade under april slutsatser och förslag till
prioriteringar och där tar tillträdande klubbdirektör Michael Campese vid
och driver arbetsprocessen vidare tillsammans med organisationen,
Johan Cahling, direktör för hållbarhet och varumärke, och Andreas Dackell
som är sportsligt ansvarig från Brynäs IF:s styrelse.
– Nu är det viktigt att vi visar både handling och långsiktighet
i vårt arbete, nu startar en resa som föreningen ska ta för att
långsiktigt stärka verksamheten.
Tillsammans ska vi så snart som möjligt presentera en långsiktig
verksamhetsplan som gör att verksamheten bedrivs med en stabil
och säker bas framöver, säger Michael Campese, tillträdande
klubbdirektör för Brynäs IF.
Kommentera

Huge: Varför fick Sjödda då sparken om han gjorde ett bra jobb?
Kommentera

« · 1920488 · »