Brynäs IF

446539 inlägg · 7961 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

« · 1908322 · » Till forumet

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
bradberry:
Självförtroendefråga?
Kommentera

Bisset: Det behövs lite smartness också....
Oerhört viktigt att studsa tillbaka de kommande matcherna. Vi vet alla hur viktig en bra start på serien är. Är laget i bottenträsket efter 10 matcher blir det kvar där.
Kommentera

Kan vi inte bara inse att vi inte är bättre. BZ har förstört vår fina klubb med vår junioranda..

Rautio - Ja inte kommer han bli bättre i år. Varför förlängde Bz??

Karhunen - Dax att ge han en ordentlig chans!!!!

Gunde - Han är passé.. kommer inte tillbaka till den Gunde som var hos oss innan KHL.

Berra - Väntar bara på att han går sönder igen.

Kilas - Finns bättre backar med samma lön. Förstår inte hypen kring honom. Noll spelsinne, skjuter alltid utanför eller i första täck.

Andersén - Har alltid varit rätt knubbig. Men jag ser att hans storhetstid är förbi. Spelar för svårt och tror han är bättre än vad han är.

Norin - Bäste backen såhär långt.

Lundgren - Våran 2a bästa back.

Larsson - Skicka direkt!! Vad gör han för nytta?!?!?

Ersson - Ge han chans NU!

Danielsson - Där är jag inte orolig. Visar upp k*k och krigar på. Snart lossnar det. Dock är han inte jättesnabb längre. Och att han fick ett 3 årigt långt kontrakt är något som nästa sportchef kommer klaga på likt Bz gjorde på Sundlöv..

Kellman - Ja han är bra faktiskt.

Boqvist - Spelar med härlig fart och finess. Men blir allt som oftast fel i det sista avgörande biten. Inte god för 40 poäng iaf. Och absolut ingen ny Silver eller Oskar.

Kousal - Bästa forwarden såhär långt.

Jensen - Jag har så jävla svårt för Jensen. Gör inte mycket rätt för den lön han har. Längtar redan till nästa säsong då vi kan satsa på en ny BRA center.

Kristo - Herregud så dålig han är! Gör allt fel. Och besitter inga av dom spetskompetenser alls som Bz beskrev när han värvades. Ge han kicken nu. Och satsa på Bjursa. Han kommer iaf få foten snart. Bättre att göra sej av med han fortast möjligt.

Rohdin - Hur kommer det sig att nästa alla som varit bra i andra lag kommer hit och blir sämre. Spelar hittills alldeles för svårt och ett spel som inte är Jockes adelsmärke.

Jacke - Han passar bäst som fjärde line spelare. Men är inte bra nog för en 3e. Nu är det ju Bz lagbygge och vi har inget annat. .

Nilsson - Ännu en värvning som är helt galen. Totalt uddlös. Ingen hitt för mig men tydligen ser Bz och Sjödda något som ingen annan ser....

Mannberg - Kommentarer överflödiga. Vad gör han i ett Brynäs som vill vinna matcher???

Asklöf - Gör det han ska inte mer.

Alcén - Bra som slutspels krigare men absolut ingen spelare som laget blir bättre utan i serielunken..

Forslund - Får ju inte ens chansen.. fattar egentligen inte den här värvningen heller.

Bjurström - NU MÅSTE DET VARA DAX FÖR SJÖDDA ATT SATSA PÅ ALEX!!!

Westfält - För grön. Men hans tid kommer. Hoppas jag...
Kommentera

Pettisbif: ”Gunde - Han är passé.. ”

Fy fan va dålig du är! Hade moderatorerna agerat på impulsiv dumhet hade du varit väck från forumet. Skärp dig! Sluta vara så känslostyrd hela tiden och försök nyktra till dina ”analyser”...
Kommentera

Pettisbif: det du skriver om Gunde är helt befängt. Skärp dig! Han är vår bästa back
Kommentera

Oavsett hur det såg ut ikväll så är det inte läge att gå in i panik. Flera lag har startat knackigt och vi är inte de enda som har problem.

Hade varit skönt att få lite vind i segel via tre poäng på Lördag dock.
Kommentera

Någon som vet vad det var för introlåt? Helt värdelös
Kommentera

Pettisbif: Vi förlorar en match som över tre perioder är otroligt jämn.
Den hade kunnat gå hur som helst.
Men min känsla är att du skriver när du kanske trodde att det skulle bli enklare än vad det blir/blev med tanke på första 10 minuterna i matchen.

Jag tycker vi gör en bra match. Frölunda lyckas pricka in det fjärde målet när Boqvist tio sekunder innan kunnat avgöra.

Men att sitta och spy galla över i stort sett hela laget blir enbart urlöjligt.
Kommentera

mattiask: "Den hade kunnat gå hur som helst."

En slogan över 52 matcher eller? Hittills två...
Kommentera

bradberry: Henrik Leman som följer hockeyn och Frölunda på heltid skriver så här.
Kan bara skriva under på detta.

(Så jäkla bra Brynäsbacken Ryan Gunderson är. Och får inte Jesper Boqvist en kanonsäsong ska jag leta upp en hatt att sätta tänderna.)
Kommentera

För egen del så är jag rätt nöjd med denna match. Om man betänker hur det såg ut innan vi gjorde justeringar i spelmodellen så ser sensationellt bra ut. I denna match så satt ju dessutom långa spelet på "tjuvande" forward några gånger som ju var en detalj i nya modellen. Bra jobbar av coacherna tycker jag.

Egentligen är det två saker som inte fungerar hittills och det är målskyttet och att vi släpper in spelare för avslut i egna slottet alldeles för enkelt.

När det gäller målskyttet så är väl tyvärr den stora svagheten i laget på förhand. Premierar man bredd istället för stjärnor så får man skjuta mer o satsa på styrningar.... Dock har vi två klara uppsidor här. För det första så har inte Nicklas Danielsson kommit igång ännu vilket jag är säker på att han kommer att göra. Den andra uppsidan är om/när Jesper Boqvist börjar göra mål. Han skapar ju otroligt mycket lägen och även om jag tycker att han borde träna på sitt skott så är det inte dåligt. Handlar nog mest om rutin och självförtroende. Alldeles oavsett är det jävligt skönt att se Boqvist med pucken. Det är dessutom kul att se att han har blivit riktigt bra längs sargerna. Han vinner otroligt mycket puck.

Det andra problemet är som sagt att vi släpper in motståndarna i farliga avslutslägen alldeles för ofta och enkelt. Något stämmer inte i försvarsarbetet och jag skulle tro att det har med hur center och backarna jobbar tillsammans (eller inte). Vi måste bli bättre på att styra spelet på utsida och täcka av pass inåt i mitten.

Men mycket ser som sagt bra ut och förutom Boqvist som var bäst i laget i kväll så gillar jag:
- Kousal som gör det mesta bra och är riktigt bra på små ytor och under press. Det är typiska egenskaper på någon som gör en del "skitmål".
-Inledningen på matcherna förstås, härligt att vi kan spela i sån fart.
- Bertilsson!
- Erik Norin är lite som Lucas Carlsson, väldigt allround.
- Andersén är inte någon EK65 men en sån som man vill ha i sitt lag

Nu behöver vi lite poäng så att lite arbetsro kan infinna sig.

God natt!

PS. Jag tycker fortfarande att Sjödda och Janne kan lägga ifrån sig taktiktavlorna och coacha spelarna lite mer under match. DS
Kommentera

Pettisbif: Vad håller du på med?
Kommentera

JanT: pettis har tappat det helt
Kommentera

KalleTeodor: Håller med. Blir lite förvånad när jag går in här och ser så sjukt negativa kommentater. Är folk så enormt känslostyrda? Om Boqvist gjort mål på sitt friläge i 3v3, hade folk istället jublat då och lyft Sjödda tilll skyarna? Tagga ner...

Statistiskt sett har Brynäs gjort 2 bra matcher. Inte sett någon corsi för denna match, men tittar man på antal skott så hade vi något fler är Frölunda.

En till sak som jag vill lyfta fram: Vi är ett mycket mer kreativt lag än förra året. Det beror nog inte på spelarmaterialet utan att man tränar mer på det. Förra säsongen var det bara försvar, försvar, försvar. Inte så konstigt med tanke på hur det hade fuskats under försäsongen. Sjödda kunde bara fokusera på det som var mest akut. Nu har vi ett betydligt bättre passningsspel och vi ser ut att ha en plan hur vi vill komma in i anfallszon. Det var ingen slump att vi lyckades göra mål i 6 mot 5. Sist mot Luleå var vi riktigt nära att kvittera på slutet också.

Visst finns negativa saker också. Typ att om man googlar på mellanmjölk så dyker en bild upp på Rautio, eller att det finns för många grovjobbare i laget som inte bidrar med poäng. Men det är Bengtzéns fel. Sjödda jobbar med det lag han förfogar över och jag är faktiskt positivt överraskad vad han hittills fått ut av materialet. Nu har det bara gått 2 matcher, men tendenserna är positiva.

Det här med 1-3-1 verkar dom skrotat helt förresten. Såg inte det en enda gång idag. Ofta hade vi 2 gubbar som åkte max mot Frölundas backar.
Kommentera

Skrubben: För att vi hittar sätt att förlora. Sätten vi torskat är väldigt frustrerande. Det känns som den mentala biten inte riktigt är där, hur går man från att tokdominera (inledningen av båda matcherna f.ö) till att helt plötsligt bli stillastående och handlingsförlamade senare i matchen?

Det är många individuella misstag. Jag tycker Rautio släpper tre svaga mål ikväll. Kellman är helt fel ute vid avgörandet, Ryan och Kristos agerande vid 2-2 var genant. Med mera.

Kan vi spela 60 minuter som vi gjorde första 10 så kan det bli bra. Men som det känns nu är vi en bra bit ifrån att få ihop en hel match. Du får förresten ta det mesta här inne med en nypa salt, folk skriver i affekt (inkl mig själv).
Kommentera

18-43 i skott mot Timrå enligt text-tv men vinst - mot Växjö. Den var inte väntad,
Speglar det vad en bra målvakt betyder?

Jag vart tvungen att lyssna på matchen och kan inte säga något om den.
Men var westerholmarna bra? Deras namn kom ofta upp.
Omdömet var, av reporten/kommentatorn att döma, orättvist med en pinne till Brynäs. Men även de kan vara färgade..
Kommentera

Skrubben:
:"Det här med 1-3-1 verkar dom skrotat helt förresten. Såg inte det en enda gång idag. Ofta hade vi 2 gubbar som åkte max mot Frölundas backar."
Ja, det är ju det Brynäs inte fixar en hel match och som var anledningen till försöket att hitta en plan B?
Kommentera

xxx BIF xxx: Frölundas tredje- och fjärdelinor var klart bättre än Brynäs 3- och 4e. Som 4-kedjespelare är Westerholmarna klart bra.

Brynäs 1- och 2-kedjor ser riktigt bra ut och totalt tycker jag Brynäs spelat helt jämnt både mot Luleå och Frölunda, två förmodade mittenlag.

Tycker synd om Boqvist som ser vass ut. Tills han får en målchans.
Kommentera

Skrubben: Fler siffror.
Uppladdat:

450x600-image_11.pngimage_11.png

Kommentera

Hur dålig är Karhunen?
Kommentera

Kristo verkar vara lite sämre än Palushaj.
Kommentera

Pettisbif: är du Leksing eller :)
Kommentera

Anders Berg:
Han står mot Ouuglä oavsett?
Kommentera

Mattson:
Ja, svårt att konkurrera ut Joel och hjalmarsson också kanske.

Ja boqvist har växt otroligt över sommaren, inge snack.
Kommentera

Skrubben: Ja, Boqvist spelade väldigt bra, men samtidigt svårt att blunda inför att han missade två frilägen i viktiga sekvenser av matchen. Ineffektiviteten är en tydlig svaghet i hans annars gedigna spel.
Kommentera

Brynäsgubbe: Jag kan förstå hur du menar och tänker.
Vi är fullständigt överlägsna fram till Frölunda gör 2-1 målet.
Där tycker jag att backarna samt forwardsen i boxen måste förstå att Frölunda vill söka Joel för skott eller styrning. Och just i detta fallet så ser man så tydligt att backen söker Joel för just en styrning.
För mig är det ett enkelt mål att släppa in då jag tycker spelarna bör kunna ta bort Joel.
Men Rautio har ingenting att göra på den.

Andra målet ska Rautio ta alla dagar i veckan. Tycker att det är ett jättesvagt agerande.
Tredje målet missade jag tyvärr igår, så den kan jag ej avgöra.

Sen håller jag med om att många matcher böljar fram och tillbaka (i prestation) men just igår så ser man vilket momentum Frölunda får av sitt första mål.. man har varit utspelade, man tar en timeout och får en utvisning med sig.
Det är nästan som att be om att åka på ett baklängesmål i det läget.
Där får Frölunda momentum och sedan verkligen dom krigar in 2-2 målet och vips så är dom ikapp. Griller tänds i huvudet på Brynässpelarna och istället för att spela kreativt och smart så blir man ängsliga.
Det hade lika gärna kunnat vara åt andra hållet OM vi lyckats göra två snabba.

Anders Berg: Ja vad ska man säga om Kristo hittills.
Ska inte döma ut honom då alla måste/ska få chansen ordentligt.
Vet inte om ni andra håller med mig, men jag tycker att Kristo är väldigt lik Ponthus Westerholm både i kropp och spelstil. Jag får en känsla att Bz klonat PoW och fått till en Kristo.
För mig är Kristo långt, långt ifrån den spetsspelare som vi skulle behöva.
Kousal däremot osar det klass om när han får pucken.
Jag är ganska övertygad redan nu att efter 25 matcher i serien så har Kristo inte gjort över 10 poäng.
Men han får mer än gärna motbevisa mig.
Kommentera

mattiask: ”25 matcher i serien så har Kristo inte gjort över 10 poäng.
Men han får mer än gärna motbevisa mig.”

När Brynäs spelar match nr 25 sitter Kristo och Arnason på nån cheesy bar och dricker bira och käkar Marabou :)
Kommentera

Våra två första kedjor är det egentligen inga större fel på förutom en viss 7a som än har mycket att bevisa.
Men sedan väger vi otroligt lätt både i kvalité och tyngd. Jag skulle vilja att Sjödda styrde om såhär:

Första kedjan blir oförändrad såklart. Ser bra ut och kommer bli ännu bättre när (inte om) det lossnar för Boqvist som ändå gjorde 0+2 igår.

Kousal-Jensen-Bjurström

Kristo ser man inget av men däremot gör Kousal det riktigt bra och Jensen hittar faktiskt vägar. Det är en 2 manna kedja i dagsläget men med Bjurström kan detta bli en riktigt bra kedja.

Rohdin-Asklöf-Kristo

Asklöf har gjort det bra. Behöver Rohdins tyngd brevid sig och Asklöf visar ett bra hockeyhuvud tycker jag.
Kristo får några matcher till på sig i ny omgivning.

Alcen-Blomqvist-Forslund

Firma Blomqvist-Alcen tillsammans igen och med Forslunds explosivitet blir detta en bra shutdown lina som absolut kan hota i kontringar.
Kommentera

Förlust är aldrig kul men hur det är är så tycker jag att det såg mer lovande ut än på hela förra säsongen. Även PP såg (bitvis) mycket bättre ut.
Kommentera

munkas: Är nog inne på samma linje! ;)
Kommentera

Peja: Klart det finns svageheter i Boqvists spel. Men å andra sidan skulle han vara en fullfjädrad NHL-spelare om han la på sig lite muskler och dessutom var en bättre avslutare.

Men hur man än vrider och vänder på det så har han varit vår bästa spelare genomgående de här två matcherna. Samtidigt förstår jag inte logiken som vissa använder sig av. Vissa verkar tro att han är en sämre spelare än valfri övrig spelare i laget eftersom ingen annan har bränt så många chanser som han. Men anledningen till att han bränt så många chanser är att han från början lyckats skapa chanserna, ofta helt på egen hand.
Kommentera

Skrubben:
Nicke D har skjutit en jävla massa hittills också...
Kommentera

Auchinleck: Så länge spelare skapar chanser är jag inte ett dugg orolig. Hockey är ofta lite slumpartat där produktion går i vågor.

Det jag däremot är orolig över är vår tredjekedja. Dom skapade ingenting igår och blev tillbakatryckta i egen zon nästa varje byte. Vore intressant att se deras corsi igår...
Här behövs förändring.
Kommentera

Skrubben: Som sagt, jag tror inte någon ifrågasätter Boqvists spel hittills. Alla är rörande överens om att han har spelat bra. Det beklämmande är ineffekviteten. I hans fall går det inte i vågor, ifjol gjorde han blott 3 mål och missade massvis med chanser. Han har varit konstant ineffektiv i A-laget. Därför är det extra tråkigt att han har inlett den här säsongen likadant - men tror samtidigt alla kan se att det finns tillräckligt mycket skicklighet i honom för att han ska kunna börja leverera mål. Det sitter nog i skallen.
Kommentera

Tycker Forslund borde ta en plats i fjärde. Sen vill jag se Bjurström i andrakedjan. Spela INTE Kilström och Andersén i samma backpar. Det var en säkerhetsrisk varje gång de var inne

Boqvist-Kellman-Danielsson
Bjurström-Kousal-Kristo
Rohdin-Jensen-Nilsson
Alcen-Blomqvist-Forslund

Gunderson-Lundgren
Bertilsson-Kilström
Andersén-Norin

Karhunen/Rautio
Kommentera

Varje gång Larsson kommer in på planen får jag en klump i magen. Han har varken självförtroendet eller skickligheten för att spela i SHL, tycker på något sätt synd om han och han påminner lite om Lill-Erik i Bert när han ska lägga en straff i fotboll, se länk.

Det är ju ett tjänstefel ut i det grövsta att spela honom före Ersson. Är det press/prestige från BZ på Sjödin som gör att han går före? Larsson kommer förmodligen aldrig mer spela i Brynäs efter säsong 18/19 medan Ersson är en back som jag tror har många säsonger framför sig i Brynäs.

Sen om Larsson ska spela är det enbart i PP får han har sin uppsida men där finns bättre alternativ.
Kommentera

En kul sak igår var tekningarna. Vi vann många och var överhuvudtaget bättre än Frölunda där.

Blomqvist hade såklart bäst statistik med 68%
Men frågan är om inte Kellman var bäst ändå med drygt 66% och ställdes nästan alltid mot en av SHLs bästa tekare; Joel Lundqvist.

Jensen 64%
Asklöf 58%

Ingen av centrarna var alltså under 50%.
Kommentera

Luddf: Jag ser inget fel i att i denna defensivt lagda backbesättning ha en sjundeback med offensiva kvalitéer. Larsson fick sporadiskt med istid igår, men när vi jagade kvittering i tredje bänkade dom mer eller mindre Lundgren och satte in Larsson där istället. Vad är felet med det? Visst flyger Larsson som en vante i egen zon, men i offensiv zon är han faktiskt riktigt skicklig, speciellt i jämförelse med Lundgren.
Kommentera

Chris11: Kedjorna ser verkligen instressanta ut! Bara synd att behöva skicka ner Jensen till 3:e när han ändå har gjort det ganska bra och verkar ha funnit hyfsad kemi med Kousal!
Kommentera

Skrubben: förutom att vi blev fast i egen zon varje byte Larsson kom in och han kommer ju inte ens nära spelarna
Kommentera

Intressant tredjekedja på papperet faktiskt....

Brynäs lag mot Rögle, lördag 18.00:

Målvakter: David Rautio och Tomi Karhunen

Förstafemman: Ryan Gunderson, Simon Bertilsson – Nicklas Danielsson, Joel Kellman, Jesper Boqvist.

Andrafemman: Niclas Andersén, Lukas Kilström – Danny Kristo, Jesper Jensen, Robert Kousal.

Tredjefemman: Niclas Lundgren, Eric Norin – Emil Forslund, Jacob Blomqvist, Joachim Rohdin.

Fjärdekedjan: Johan Alcén, Samuel Asklöf, Daniel Mannberg.

Extraback: Henrik Larsson.

Extra forward: Ludvig Nilsson.

Vilar: Marcus Ersson, Marcus Westfält och Alexander Bjurström.
Kommentera

bradberry: Intressant eller medioker. Välj själv! 😊
Kommentera

bradberry:
Tvä fjärdefemmor, brad?
Kommentera

Anders Berg: Forslunds snabbhet kan vara ett vapen som kan komplettera kedjan på ett bra sätt. Han fick inte många minuter igår men sekvensen när han drar på sig en utvisning är ju briljant. Från stillastående tar han fart och går förbi backen...

Kul att se vad det kan ge. Blomqvist pådrivare och sniper, Rhodin fysiskt stark och Forslund med speeden. Saknas en med hjärna och handleder men dessa växer ju inte på träd i SHL-sammanhang numera... Kanske de kan få ngt byte med Gunderson...? 😃
Kommentera

bradberry: dags att låta karhunen stå nu va?
Kommentera

bradberry: Vi får se hur lyckad Forslund är i längden. Igår kom han in på slutet och var väldigt motiverad att visa upp sig. Enligt mig ska han vara långt ifrån en tredjekedja i SHL. Han har snittat 0.3 poäng/match i Allsvenskan senaste 3 åren.
Kommentera

bradberry: Jag gillar att man gör denna förändring. Det går inte att klaga på Ludvig Nilsson inställning och hårda jobb men han har inte visat kvalitet för en tredjefemma så här långt. Gärna en plats i fjärde men inte i tredje, här måste vi satsa på högre potential. Ska bli kul att se Forslund för även om hans poängskörd i HA inte är jätteimponerande så öppnar ofta snabba spelare upp ytor då backarna blir lite mer osäkra och ger mer "gap".

Hade nog för egen del satsat på Bjurström för att få in en spelare med avsevärt mycket högre tak än både Ludde och Forslund men tyvärr verkar vi inte ha råd att tänka så.
Kommentera

Chris11: Ett perfekt läge att spela Karhunen. Bör vara självklart val imorgon!

Skrubben: Ja det finns ju ingen leveransgaranti direkt. Men intressant och spännande att se vart det kan bära. Allsvenskan och SHL skiljer sig ju åt en del i spel. Mera raggarhockey i AS. Lite mera styrda linjer i SHL. Forslund kanske är perfekt att bryta det mönstret och gör sig med sin framträdande snabbhet bättre i SHL än i As...? Önsketänkande men inte helt omöjligt...
Kommentera

Andra lag tänker annorlunda vad gäller potential. Ni har väl sett denna artikel om Adam Boqvist antar jag...
Kommentera

KalleTeodor: Ja, det vore ju spektakulärt om Chicago hade fler juniorer än Brynäs i sitt lag. Å andra sidan inte så svårt med tanke på att Brynäs har noll (0) juniorer.
Kommentera

« · 1908322 · »