Brynäs IF

730621 inlägg · 7961 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

« · 1917413 · » Till forumet

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Mattson: 104% ÄR RIKTIGT BRA.. HAHA. Fast han kanske räddade 10 skott och gjorde 4 baljor själv..;-)
Kommentera

Samsung: Jag vet inte vad jag ska tycka om Boqvist riktigt. Han verkar vara på tok för tunn. Maken till att ligga på rygg efter en tackling får man leta efter. Han må vara skicklig med pucken och ha bra spelsinne. Men man måste även kunna hävda sig i det fysiska spelet och det gör han absolut inte.
Kommentera

Stefan R 63: Visst har procenten en viss roll i utfallet, absolut. Men det jag vill lyfta är HUR målen tillkommer. Enkla skott utifrån. Som 0-1 igår. En handledare från en liten bit innanför blå. Skymd? Ja kanske, men en målvakt på SHL nivå måste ha kompetensen att se ändå. Speciellt när det kommer handledare från långt avstånd.
Normalt så brukar man jobba med att hålla motståndarna "utanför sig" när man jobbar i defensiven. Fast vad ska man göra när målvakten släpper in såna puckar med? Detta i kombination med att man är väldigt tandlösa framåt och har grymt svårt att producera framåt så blir dessa bjudningar väldigt dyra.
Kommentera

6984: jo så är det ju...en mv måste ge laget chans att vinna matcher även när spelet ibte fungerar...den förmågan har rautio allt för sällan...o har egentligen haft i flera säsonger! Återigen ett arv från bz med ett i mina ögon felbygge!
Kommentera

6984: ”Det vi såg igår förklaras med att Rautio sänker laget helt på egen hand.”

- Det uttalandet tycker jag skänker ett orättvist högt betyg till övriga laget. Jag håller med dig om Rautio och man kan peka på en osäker målvakts påverkan på övriga lagets prestation. Men det ursäktar inte det huvudlösa spel LAGET visar upp över hela banan. Man jobbar en och en, inte tillsammans, man glider i passningsskugga för att man inte är intresserad av att få pucken. Bättre att polarn dumpar en lyra djupt så kan jag antingen åka dit och enmanskötta lite eller åka å byta... Å i båset står Sjödin och gör vad han kan. Det värsta
är att det ”han kan” som huvudtränare i SHL är för begränsat för att kunna vända en matchbild eller att ens över tid finna ett spel med offensiva idéer... Att ENBART hålla Rautio som ansvarig tycker jag låter lite väl enkelt...
Kommentera

bradberry: igår hade hela laget en skitdag o rautio också MEN i det stora hela håller han inte måttet...Tror hela laget blir osäkra med att inte veta hur vår mv agerar från match till match...
Kommentera

bradberry:
Börja med Laxabon, Brad!
Kommentera

JanT:
"Den springande punkten är HUR man gör detta!"
Krav. Dacke. Execute. Svårare än så är det inte. Men det verkar inte vara lätt. 😆
Kommentera

bradberry: Det är absolut inte ENBART Rautios fel. Men han bär en väldigt stor del av ansvaret. 4 av de sex målen får han ta på sig. Hur lätt är det att motivera ett lag att ta sig i kragen när man ligger under med ett eller två mål jämfört med 4-5?
Nu verkar det som att Brynäs blev översköljda redan från start, jag missade de första 7-8 minuterna av matchen, med en sån start så blir det viktigast att målvakten gör det han faktiskt är kontrakterad att göra. Att släppa in handledare från långt avstånd tillhör knappast arbetsbeskrivningen.
Kommentera

Samsung: eller peta ner jensen till tredjekedjan.

Nicke-Kellman-Boqvist
Blomqvist-Kousal-Ny
Rohdin-Jensen-Bjurström
Alcen-westfält-Mannberg
Kommentera

6984:
Man får skälla. Ett problem är att det inte skälls alls på våra puttenuttiga årsmöten som åtminstone rent formellt skall sätta förutsättningarna för framtiden. Skälla eller hylla laget är en sak. Det som behövs är en förening som springer i takt. Alla jävla byten på allehanda poster leder till omtag efter omtag och en del taffliga beslut som påverkar negativt. Och så det här med transparens a la Brynäs (solskyddsfaktor 50 typ).
Lite Dacke-action vill man se trots att han är en lam anka!
Kommentera

Auchinleck: Man SKA skälla! Huvuden borde rulla. Det finns ETT sätt att återfå förtroendet i Gävle och det är att VISA att man sett problemet och gör åtgärder. På något konstigt sätt så fick sparkningen av Bz en positiv effekt på laget. Den borde inte ha påverkat men på nåt sätt så gjorde den det. Nu vill jag se att man agerar vidare. Sätt Sjödda och Larsson i biljettkioskerna och gör förändringar i laget. Bänka tre-fyra spelare, ersätt med egna talanger och ge hela laget extraträningar i gammal Boorkanda. Den mjuka stilen med bortförklaringar och plattityder om revanschlust har testats förr, in i absurdum. Dags att prova nya vägar.
Kommentera

6984: Jag har svårt att smälta överkörningen. Brynäs har 4 raka med poäng, en bra insats mot DIF som ger en självförtroendeboost. Det är Lördagsmatch med bra stämning, mycket folk och Äckelstad som motståndare i hemmaborgen. Det ska bara finnas ett sätt att starta en sådan här match och det är med gasen i botten, ingen tvekan ingen ängslighet eller rädsla. Den enda tanken som ska finnas i skallen är att vi ska ut och käka upp dom jävlarna.
Istället får man...det här!!??
Kommentera

Jensen avstängd 5 matcher, böter 50.000 kr. Nån som vet vad det betyder i månadslön?
Kommentera

HitTheLights: Precis...vi fick.. Det här! Essensen av ett lag i medviind på hemmappan. Å mer lär det bli om det inte händer något radikalt. Men jag tror Campese & co är upptagna med att boka in julbord och andra nödvändiga saker.
Kommentera

Mattson: Det var ett jävla hårt straff. Jag trodde på max tre matcher. Upplever situationen som att Jensen inte riktigt är medveten om vad han gör. Han har blicken åt ett annat håll när han glider upp framför spelaren... Sen tar den olyckligt och även om det inte var så ont uppsåt så blir det ju de facto farligt spel. Men fem matcher...?
Kommentera

bradberry: Inte ett dugg förvånad. Disciplinnämnden avskyr Brynäs. Varje gång vi väl blir avstängda så är det ett löjligt högt straff. Så jävla bisarrt. Kan lova att nån nobody i Rögle hade fått 1-2 matcher för det där.
Kommentera

bradberry: missade tyvärr matchen , men ser att Jensen och Rydahl fick samma längd på straffen

Fem matcher var, såg incidenterna lika ut?
Bötestorleken diffade dock rejält
Kommentera

Mattson: Svarar själv. Enl. MrMadhawk utgör bötessumman minst 12,5% av lönesumman. Är det ett högre straff (5+2) är det 15% som gäller. Skulle alltså betyda att Jesper Jensen tjänar minst 400.000 kr/månaden. Antingen räknar jag illa eller så tjänar Jensen åt hvete för mycket. Dubbelkoll nån?
Kommentera

6984: efter en förlust igen brakar helvetet loss.
Kommentera

Och Rydahl (vem då) skulle tjäna 100 tkr. Kan väl inte heller stämma, va?
Kommentera

370: Tycker det är konstigt att Jensen blir avstängd. Han är en extremt snäll spelare, smällen var inte blindside, hård eller på något sätt avsiktligt ful. Nästan som att han bad om ursäkt för kroppskontakten i samma ögonblick som den skedde. Otursgrej att er kille blev skadad, han skyddade sig verkligen inte heller.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Det är mer HUR man förlorar inte ATT man förlorar.
Kommentera

Mattson: Här är ett exempel från MrMadhawk hur man räknar ut det.
Kommentera

bradberry: Han har dålig koll, visar ju alla smällar han skälv åkt på. Men visst är straffet för hårt!!
Kolla in en sån kille som Melart. Det är ju överfall varenda gång han går in i en situation. Ett under att ingen blir skadad!
Kommentera

Rodrigo: Tack, men kan inte påstå att jag blev så mycket klokare. Finns ingen matematikprofessor här som kan räkna ut Jensens månadslön?
Kommentera

6984:
Håller helt med dig. Men läget är lite som det är, och boqvist händer det endel kring ibland. Ta en sån som Rhodin? Hade man inte högre förväntningar på han? Tycker han är väldigt lam.
Kan tycka boqvist ibland hamnar lite i det där härliga uttrycket Wikegård hade. Att han åker runt och fyller år.
Men allt börjar ju bakifrån egentligen. Även om Rautio och karhunen gjort ett par riktigt bra matcher så saknas jämnheten. Spelarna vet inte vad dom får bakom sig inför varje match. Och det där är sånt man vart med om själv och känt själv i min karriär.
Tycker det är sånt jäkla surr kring en bra start osv.. Men publiken kommer och vill se ett lag vinna. Ett lag spela bra och rolig hockey.
Tycker Brynäs släppt på det för mycket. För mycket runt omkring föreningen.
Kan inte låta bli o tänka på palushaj heller.
Gårdagens match när Örebro gjorde 4-3. Legoknekt eller inte.. den som var gladast på isen och båset var han . Han var överallt den matchen. Så jävla bra . Sån jävla stjärna.
Fan kvalitet måste få kosta pengar så är det bara. Fan förr kunde man ju åka upp bara för att få se Mike harder med hans sköna dragningar och härliga aura. Kvalitet måste få kosta så är det bara.
Kommentera

Mattson: enligt Johan Ekberg journalist i Värmland så betyder det 45 000 på Rydahl, 170 000 på Jensen
Kommentera

Samsung:Mike Harder, vilka minnen. Där har du den röda tråden. ställ frågan What made Mike Harder? Implementera svaret på laget så kommer det att se en klar förändring.
När det gäller Karhunen vs Rautio så tar jag Karhunen alla dar i veckan. De mål som han släpper in kommer oftast efter misstag av utespelarna som missade markeringar etc. Karhunen jobbar mycket bättre i kassen och ger sig själv chansen genom att hela tiden undvika att vara skymd.
För mig har Rhodin varit en hockeyarbetare, inget annat. En man för tredje eller fjärdelinan.
Kommentera

Fem matcher på Jensen är ju helt galet. Hjulet har återigen snurrats inne hos lotterinämnden. Pinsamt. Vilken kass jävla hockeyhelg.
Kommentera

Davey85: Det kan faktiskt innebära att man får ett positivt utfall av detta. Mubtvinhas man till att göra förändringar i line upen och som det såg ut igår så känns det nödvändigt.
Kommentera

Mattson: Böterna motsvarar 2 matcher är jag rätt säker på. 12.5% böter per match gör en månadslön på 192 k om jag räknat rätt.
Jag förstår inte hur Ekberg räknar.

Alla kan väl vara överens om Jensen är kraftigt överbetald!
Kommentera

majk: Edit! Ekberg har nog rätt det blir ju 15%. Hur som helst är Jensen rätt överbetald.

Och givetvis ska det vara 5 matcher för huvudtackling. Skulle gärna se ännu hårdare för att få bort problemen med alla hjärnskakningar.
Kommentera

majk: Ja det blev ju väldigt missvisande när Jensen spelade med Clark och Lindblom. Summan av en välkomponerad kedja i vilken Jensen givetvis bidrog. Men han var knappast motorn i den.
Kommentera

6984: Ja en riktigt bra säsong i SHL mär han spelade med grymma spelare. Bra agent och generös sportchef.
Kommentera

majk: Det blir så när man förlänger kontrakt med spelare när de är som bäst. Vid tidpunkten vill jag minnas att alla Brynäs-fans jublade åt Jensens nya kontrakt.
Kommentera

Peja: ja så är det, blir dock tuffare för han att förhandla till sig en fortsättning till samma lön efter denna säsong , hoppas han bjuder till och försöker, rent spelmässigt iallafall...
Kommentera

Peja: Absolut. Det man borde kollat på var väl att han endast presterat en säsong på den nivån. Men det var väl Jensens marknad där. Antingen får han den lönen han vill ha eller så får han flytta. Han hade säkert rätt.mpnga klubbar som erbjöd hög lön.

Lite som vi med Linus Johansson inför denna säsong. Vi valde att inte betala de 170k han ville ha. Kanske rätt, kanske fel. Han går bra i Färjestad men vi skulle inte haft råd med Josefson i så fall så förmodligen rätt.
Kommentera

Ta hem Bjurström och det är kvickt! Fattar inte grejen med 2 fjärde line... sen är jag mer o mer övertygad om att det inte bara behövs 1 spets utan 2 st. Det här spelet vi visar upp just nu är förkastligt.

Såhär vill jag se att man lirar nästa match:

Karhunen (Rautio)

Gunderson - Kilström
Bertilsson - Lundgren
Söderström - Andersén
Ersson

Danielsson - Kellman - Boqvist
Kousal - Blomqvist - Rohdin
Bjurström - Westfält - Mannberg
Alcén - Asklöf - Forslund
Nilsson

När alla är med:

Eriksson (Karhunen)

Gunderson - Kilström
Norin - Bertilsson
Söderström - Andersén
Lundgren/Ersson

Danielsson - Kellman - Boqvist
Spets - Spets - Kousal
Blomqvist - Jensen - Rohdin
Bjurström - Westfält - Asklöf
Alcén/Mannberg

Sälj Rautio och Larsson. Låna ut Nilsson och Forslund.
Kommentera

Davey85: Fast oavsett hur mycket Brynäsare man är så är det väl bara inse att straffet är ganska solklart? Tacklingen i sig blir tyvärr fulare än vad som är tänkt om man får uttrycka sig så.
Tycker det syns ganska klart på repriserna man har att tillgå att Jensen faktiskt INTE trycker till med axeln utan håller ner armen för att inte trycka till extra.
Men smällen tar ju ändå ganska klart i huvudet på Åslund och tacklingen blir ju ful totalt sett om du förstår vad jag menar.
Jämför tex med Strömbergs tackling på Rensfeldt igår där tacklingen är klockren men de träffar hjälm mot hjälm.
Uppsåtet är inte att skada, men Jensen går in väldigt klumpigt i situationen varpå det blir som det blir.
Jag tycker att fem matcher är vad man ska räkna med i ett sådant här fall.
Sen vill jag självklart inte att en Brynäsare ska vara på tapeten för sådana här grejer.
Kommentera

mattiask:
Vad hände med Brynäs NOLLVISION på huvudskador?
Kommentera

majk: Jo, men situationen är en annan om man vet att det finns möjlighet att värva hem en spelare av Josefsons kaliber. Det brukar vara svårt att hitta centrar och Jensen betraktades som en av seriens bästa vid tidpunkten. Väger också in hans ålder som är "bra". Och 170k/månaden är faktiskt inte SÅ mycket i sammanhanget, även om det är klart över medelsnittet.
Kommentera

6984:
Du är så rysk. 😎
På gränsen till poet... sovjetisk.
Campesov har ju en plan.
Kommentera

mattiask: Ser man till vilka straff som delats ut (och som INTE delats ut) de senaste säsongerna så ter sig 5 matcher orättvist, speciellt när det handlar om Jensen som är så långt ifrån återfallsförbrytare man kan komma.
Kommentera

Andrew calof på läktarem i sitt KHL-lag. Dacke!!!!!!!! Hugg!!
Där har vi en kille som kommer in och gör skillnad direkt, förra årets skytteligavinnare
Kommentera

Chris11: Finns flera andra SHL-lag som också söker spets. Det lag han går till har förmodligen också erbjudit mest pengar. Frågan är om Brynäs kan göra det?
Kommentera

Skrubben: tror tyvärr inte att vi har em chans. Sätter min högra arm på att han spelar i Växjö resterande del av denna säsong
Kommentera

Davey85: Exakt. 5 matcher är väldigt mycket för någon som inte är återfallsförbrytare och för en tackling som enligt min mening varken är blindside eller särskilt hårt utförd. Det var konstigt att Åslund inte såg Jensen i ögonvrån.
Kommentera

Chris11: Vi behöver flera nya spelare på forwardssidan inom kort. Denna vecka blir nog svårt, men efter uppehållet hoppas jag verkligen att en del har skett. Förutom förstakedjan har vi likvärdig forwardssida som Timrå och Mora.
Kommentera

Skrubben: Mm, blir ju också lättare för motståndarna att neutralisera förstakedjan när de utgör enda hotet. Tror framförallt Kousal skulle kunna lyfta sig i 5mot5 med bättre omgivning. Den enda lösningen är nyförvärv, att splittra den enda kedjan som fungerar (förstakedjan) vore dumt.
Kommentera

« · 1917413 · »