Brynäs IF

730598 inlägg · 7961 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

« · 1919838 · » Till forumet

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Haha. Jävla kung Kevin är asså 😂
Kommentera

Skrubben: Hahahah fantastiskt. Skulle taggat Örebro bara.
Kommentera

Peja:

Alcén har ju mest skicklighet av anfallarna utanför "topp-6". Han är ju t.ex. en av de få som satt ett friläge den här säsongen. Det snygga kyliga målet mot Rögle. Även målet senast i öppen bur var ju snyggt och kyligt. Han gjorde väl också runt 40 poäng i allsvenskan med Mora?

Stort grattis till Rautio också. Hoppas han kommer upp och håller den nivå han hade under de två månader förra säsongen när vi var bäst tillsammans med Växjö.

Vi har ju faktiskt ett snitt på två poäng per match de senaste åtta matcherna.

Viktigt också att ha 6-0 i poäng mot en av huvudkonkurrenterna i samma del av tabellen.
Kommentera

Trots en tung säsong ligger nu före schtaan. Ert spel i premiärmatchen visade på potential så höjer ni er bara ett litet snäpp blir ni att räkna med. Vill inte möta er i slutspel för då vet man juh hur det går ;)

Nå se nu framförallt till att hålla er framför schtaan resterande del av säsongen. Släpp dom inte förbi er!!!!!!
Kommentera

Enaranger: Kvalitén på shl känns lite sisådär om vi, efter vår inledning av serien, huserar på en åttonde plats i serien före t ex hv och Saik.
Kommentera

Mattson: så jävla fel du hade
Kommentera

Zappaholic: Tycker överlag att det varit en rätt konstig SHL-säsong som fortfarande inte riktigt satt sig.

Underbar seger ikväll, för övrigt.
Kommentera

Perro: erat hat mot Skellefteå är otroligt roande.

Vi Brynäsare gillar inte heller Skellefteå. Med spelare som Lindström, Möller, Ericsson, holloway, Aaltonen, Olimb, Hedberg och Alvarez finner jag det extremt kul att Robertsson och Klockare misslyckas så mycket. De har sen länge sen tappar den genuina SAIK-andan som gjorde att de gick upp i SHL och faktiskt också vann några guld.

Grattis till er. Härlig seger!

I Örebros forum på svenskans klagas det över att klubben inte värvat något. Herregud.

Det är inte lönebugdeten i lagen som är problemet. Det är frånvaron av en identitet.
Kommentera

Zappaholic: Det känns förjäkla märkligt faktiskt. Man vet inte om man ska vara nöjd med tanke på var vi ligger och hur pass jämt det är, eller missnöjd över hur det sett ut rent spelmässigt.

Nu har vi ett uppehåll framför oss – förhoppningsvis har vi stärkt upp med en ersättare till Kristo när vi drar igång igen. Det är väl det minsta man kan begära.
Kommentera

Lycklig i ikväll 💖
Kommentera

Johannes Hedberg: Det är synd att vi inte har något dylikt rivalmöte. Hade varit bra för Brynäs att också ha en "hatmotståndare". Brynäs och Örebros kanslier verkar jobba på att göra det till en het match :)
Kommentera

Peja:

Haha, jag håller med. Även om jag personligen har några hatmotståndare i Djurgården, Örebro, Färjestad, Frölunda, Hv och SAIK.

Och i allsvenskan hatar jag Modo och AIK.

Leksand är ju rivaler. Men dem tycker man ju mest synd om. Dessutom slår alltid Brynäs dem.
Kommentera

7800: WHAT HAPPENED? 😂
Kommentera

Tjurn : "så jävla fel du hade"

Skön kommentar när man öst ur sej hundra olika påståenden. Jag kontrar med lika begåvade - "du också".
Kommentera

Johannes Hedberg: Jo, Leksand är komiska och lite patetiska... En klubb som ständigt befinner sig i något slags mellanläge mellan SHL och Allsvenskan... Men deras supportrar är alldeles för trevliga för att man ska kunna hata dom.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Det kommer var lugn 😎 3 härliga tackar vi för 😛
Kommentera

Skönt med tre poäng. Men... Sjukdomsinsikten.... Har vi ambitionen kvar att radikalt förändra vårt spel...? Jag är rädd att man tar uppehåll med en bekväm föreställning om att man är bättre än man är...

Fortsatt orolig...
Kommentera

bradberry: Härlig vinst !!

Må Brynäs nu hitta ett par anfallare av god kvalitet.
Kommentera

bradberry: ja vafan, vi kan ju inte fortsätta säsongen utan ersättare för Kristo, Paille och Granström.

Jag tror inte vi nödvändigtvis får se 3 nya. Det vore onödigt.

Vad jag dock förväntar mig är en ny till omstarten. En bra spelare, skitsamma om han kommer från allsvenskan eller AHL/KHL/SHL. Han ska vara bra.

På sikt ska en till komma. En som får ersätta Granström/Paille. Men då måste man ju ordna ny klubb eller utlåning åt Mannberg/Forslund och Westfält/Asklöf

Karhunen (Rautio)

Gunderson - Bertil
Danielsson - Kellman - Boqvist

Andersen - Söderström
Jensen - Kousal - Spetsspelare (ist för Kristo)

Ersson - Kilström
Rohdin - Blomqvist - Lööke/Ölund/Ikonen (ist för Granström/Paille)

Norin - Lundgren (?)
Alcen - Asklöf/Westfält- Nilsson
Kommentera

Frågan är vad som hänt med Andersén? Tror inte han slog mer än 2 pass till rätt adress. Hela tiden satte han laget i oro med sina livsfarliga pass. Spelade många icingar och ser allmänt tung ut i rörelse och handling. Här krävs det en rejäl uppryckning.

En som jag tycker ryckt upp sig på slutet är Kilas. Men även Ersson som jag tycker förtjänar mer beröm för sitt spel.

H.Larsson med igår...? Lundgren? Hoppas Lundgren är på väg bort. Han har inte visat ett skit!

Backparen efter uppehållet:
Gunderson - Bertilsson
Söderström - Ersson
Norin - Kilström
Andersén

Kedjor?
Spets - Jensen - Kousal
Rohdin - Blomqvist - Lang
Alcén - Asklöf - Nilsson
Mannberg

Låna ut:Forslund och Westfält samt Kingen. Sälj Lundgren/trade mot Lang? Asklöf ska spela istället för Westfält. Asklöf tycker jag får oförtjänt mycket skit. Är en bra spelare i grund och botten. Händer mer kring honom än om Westfält som jag bara tycker trampar vatten. Skillnaden på dessa är att Asklöf har farten. Vilket man defenitivt inte kan säga om Westfält. Han är riktigt tung i åkningen. Det enda jag tycker Westfält är bra på är egentligen bara tekningarna. Asklöf bör vara solklart som fjärde center. Har dessutom bra samarbete med Alcén. När det kommer till backparen så spelar jag Andersén som extra bara för han visat att dom andra är bättre. Enkelt!
Kommentera

Pettisbif: Forslund är ju super snabb på rören är ju vår nya Bill Sweet. Han kommer bli bra!
Kommentera

Blixt1980: Han platsar inte! Enkelt. Han är vindsnabb men inte något mer. Varken bra i BP eller något vidare skott, teknik eller spelsinne. Då är andra bättre!!
Kommentera

Reflektioner efter matchen och vad jag tycker att vi behöver göra!
En forwards till i andra kedja
Ikonen skulle vara perfekt.
Kousal, Blomqvist & Ikonen skulle vara en bra andra kedja.
Rhodin ner till tredje, tillsammans med Alcen & Asklöv.
Fjärde: Mannberg, Westfelt, Nilsson.
Extra Forslund.
En annan sak är att byta plats på tränarna
Mest för att skapa en förändring, Sundqvist har ju visat att han kan leda ett lag, var inte så många år sen han nästan spelade upp Tingsryd till SHL.
Att sparka Sjödin skulle skapa för mycket bad PR för klubben med tanke på att vi sparkade Melin förra året.
De sista är att jag tror en back kommer att lämna
Vi har för många backar nu med Söderströms intåg i laget.
Tror det blir H Larsson eftersom han sitter på utgående kontakt samt inte kommit rätt in i SHL hos oss.
Är nog inte så dyr heller för något topplag i Allsvenskan att lösa.
Tror alla skulle tycka att det är en bra lösning.
Lundgren är för dyr tycker nog övriga klubbar, han har ju inte precis höjt sitt värde denna höst.
Larsson är i grunden en bra spelare som behöver en ny start och han behöver spela för sin egen utveckling.
7:e back i Brynäs är för lite speltid.
Detta tror jag är realistiska förändringar som är genomförbara för klubben.
Tror inte vi ska förvänta oss mer.
Gäller att överleva denna säsong och göra om och rätt till nästa säsong.
Kommentera

Thias30: "Mest för att skapa en förändring, Sundqvist har ju visat att han kan leda ett lag, var inte så många år sen han nästan spelade upp Tingsryd till SHL. "

När var detta?
Kommentera

Peja: 2016 spelade Tingsryd (som nykomlingar) final i Hockeyallsvenskan mot AIK. AIK vann efter sudden i femte och avgörande matchen. AIK spelade sedan direktkval mot Karlskrona som man förlorade. Tingsryd förlorade playoff mot Leksand som sedan (på ett obegripligt vis) lyckades slå ut MoDo i direktkval.

Pratar vi tänkbara nyförvärv från Allsvenskan kan man tänka på att stjärnan i detta Tingsrydslag var Eric Castonguay, numer framgångsrik med AIK.
Kommentera

Blixt1980: Nu är det hockey vi sysslar med, inte speedskating
Kommentera

Rätta mig nu.
Men är inte Kristo Pailles ersättare? Kousal Palushajs?
Eller nått sånt.
Granström är väl den isf som inte är ersatt.
Men egentligen är han väl det med Forslund.
För varför annars värvades han?

Jag har för mig att Bz hade ett utlägg om detta i somras typ.
Ja det är inte lätt att bara Brynäsare i dagens läge...

Sen om gårdagen.
Givetvis är man glad över vinsten.
Men ska man det egentligen?
Örebro ska man slå alla dagar i veckan, om man ska vara där man säger att man ska vara. Topp 6.

Läser man om matchen härinne, så var den ju klappkass.
Svårt då att glädjas, när man vet att om man möter ett bättre lag så kommer man få om inte storstryk, så är en förlust iaf garanterad.
Så därför är jag tudelad.
Men vi får hoppas att det kan ge lite självförtroende iaf.
Kommentera

6984: Ja alla pratar om att man ska åka fort på skridskorna.
Men som Mats Näslund sa:
Jag vet inte någon som kan åka fortare än pucken.

Det är dit Brynäs måste komma igen. Ända från skridskoskolan.
Kunna hantera pucken i fart.
Det är väl det som spelet går ut på?😀
Kommentera

bradberry: Mm, det ser fortfarande väldigt mediokert ut. Känslan efter slutsignal, efter att Örebro mer eller mindre hade spelat hela tredjeperioden i Brynäszonen, var att Brynäs hade gjort en bragd. Det var som att Gefle if hade vunnit med 1-0 mot Barcelona.
Vi lyckades stå emot den enorma forceringen, målvakten stod på huvudet, puckarna slungades ut ur egen zon som katapulter slungar stenar och vi stal tre poäng. Mot giganten Örebro..... Jag tror tre pinnar i den här matchen på sikt sänker oss. Nu är det klackarna i taket under uppehållet och Sjödda har fullt förtroende igen, efter den perfekt genomförda matchen mot Örebro.
Kommentera

munkas: Vanligtvis efter en seger så går man på moln och lever på detta tills nästa match men nu ser det så jävla illa ut så man går och är livrädd trots 2 raka segrar! Men ändå starkt att lyckas vinna trots det horribla spel!
Vi får verkligen hoppas att det händer något under uppehållet...
Kommentera

mk:
Såhär är det enligt Bz:
Karhunen - Eriksson
Boqvist - Norin
Sundqvist - Lundgren
Carlsson - Söderström (Vem annars?)
Fälth - Andersén
Paille - Kousal
Palushaj - Kristo
Clark - Danielsson
Ölund - Kellman
Ikonen - Rohdin
Liljewall - Forslund
Miller - Nilsson
Granström - Väntat sen försäsongen.. Bz så klart och tydligt att man väntar tills jul.

Alltså behövs en ersättare för Granis och en för Kristo. Eftersom vi har nio backar just nu så kan vi lika gärna sälja både Larsson och Lundgren. Vi har dessa kvar isf:Gunde, Berra, Kilas, Norin, Andersén, Victor, Ersson och Alftberg. Duger gott och väl!!
Kommentera

Ska vi göra en plus/minus på dessa så kommer jag fram till följande:
Karhunen - Eriksson Minus
Sundqvist - Lundgren Plus minus noll
Carlsson - Söderström Plus minus noll med chans för ännu större plus nästa år
Fälth - Andersén Minus
Boqvist - Norin Plus
Clark - Danielsson Minus hittills med chans på plus minus noll
Palushaj - Kristo Minus!!!
Ölund - Kellman Plus
Ikonen - Rohdin Minus
Paille - Kousal Plus minus noll
Liljewall - Forslund Plus minus noll
Miller - Nilsson Minus
Granström - Westfält/Asklöf Minus

Alltså 2 nya spets in! Bort med Lundgren och Larsson. Låna ut Forslund och Westfält. Sen kommer Jocke vid jul i målet. Sälj/Låna ut Rautio. Bedrövlig stats i år! Bort även med Sjödda, Janne och Palm!
Kommentera

Drömmen hade väl nästan varit att kunna låna Ikonen & Ölund för resten av säsongen.

Ikonen - Ölund - Kousal
Blomqvist - Jensen - Rohdin
Alcén - Asklöf - Nilsson
Mannberg

PP 1:
Gunde
Nicke
Ikonen
Kellman
Boqvist

PP 2:
Söderström
Blomman
Jocke
Ölund
Kousal
Kommentera

Thias30upptäckte att jag glömde bort Jensen.
Han ska in i laget i tredje kedja.
:
Kommentera

Dackell säger till GD att man inte kommer värva varken från allsvenskan eller shl, så nu kan alla släppa Lang med flera.
Kommentera

mk: Hämtade upp 3-1 borta mot malmö, vann borta mot DIF så helt utklassade behöver vi ju inte bli mot alla andra lag..
Kommentera

Soffdomaren: Nä kanske inte. Men känslan är ju inte skön. Förr eller senare så kommer ju även Brynäs in i sin formdipp.
Hur kommer set att se ut då😱😱
Kommentera

munkas: men lugna ned dig. Du överdriver som fan.

Örebro forcerade på slutet ja, lör de låg under med ett mål. Det brukar vara så i hockey.

Det offensiva spelet igår var inte bra, men det var inte på långa vägar så son du beskriver det. Och kok ihåg att Örebro slog HV med 5-1 senaste hemmamatchen.
Kommentera

Johannes Hedberg: Ja och HV sopade banan med Brynäs.
Visst skönt med 3 poäng. Men det är inte stabilt spel.
Man kan förlora, men man måste ha linjer i spelet. En trygghet.
Kommentera

Pettisbif: ”Alltså 2 nya spets in! Bort med Lundgren och Larsson. Låna ut Forslund och Westfält. Sen kommer Jocke vid jul i målet. Sälj/Låna ut Rautio. Bedrövlig stats i år! Bort även med Sjödda, Janne och Palm!”

Även om vissa av dessa förändringar skulle vara önskvärda finns det ingen realism i detta. För det första saknas nog ekonomiska resurser för att värva två spetspelare, detta är nog endast möjligt om Lundgren lämnar i en fördelaktig kompensation för Brynäs. För det andra, varför ska vi låna ut Westfält? Om något borde vi lyfta på honom till tredje kedjan. Han är en ung talang som borde få mer förtroende och få chansen att spela med något bättre spelare. För det tredje, Brynäs kommer inte sälja/låna ut Rautio än, finns ingen anledning att dumpa honom innan Ericsson är tillbaka. För det fjärde, varför ska vi avskeda nästan hela ledarstaben? Jag personligen vill oxå att ledarstaben får gå, men till vilket pris? Betala löner åt samtliga i flera år? Men den knackiga ekonomi vi redan har? Nej, det är inte hållbart tyvärr. Vid behov bör vi ta upp Bäcklin och köra han med Sundquist. Och Larsson tillbaka som videocoach, på så sätt blöder vi inte ekonomiskt. I övrigt är det för tidigt att döma ut Palm.
Kommentera

mk: stabilt var det absolut. En av de bättre försvarsinsatser jag sett på senare år.

Problemet är snarare att offensiven var näst intill frånvarande. Brynäs behöver några som kan suga in pucken i offensiv zon, hålla i och lugna ner och visa kyla.

Som Dackell, Jörnkrok, Rödin, Lindblom, Palushaj, Pa Westerholm, och Ölund kunde.

Förstakedjan kan det, och därför är de ofta i offensiv zon.

Kousal och Blomqvist visar också de tendenserna, men de har helt enkelt för svaga spelare med sig. Nilsson gör ett bra jobb i en Fjärdekedja och Rohdin i en tredje. Men de har inte skickligheten för att spela i en andrakedja.

Sen behövs det åtminstone en riktigt bra målskytt.
Kommentera

Johannes Hedberg: Exakt så. Jag tror faktiskt att vi har i princip exakt samma taktik som under Bulan. Skillnaden är att materialet är ofantligt mycket sämre. Säsongen 16/17 var det många motståndartränare som sa att Brynäs spelade ett väldigt primitivt spel, dvs. att backarna allt som oftast bara chippade ut pucken i mittzon. Skillnaden då var att vi hade forwards som ändå kunde ta emot dessa "uppspel" och etablera tryck i anfallszon. Denna säsong har vi bara en kedja med dom kvalitéerna.

Sjödda spelar det enda spelsystem han behärskar. Han testade att gå över till något helt annat under försäsongen, men det blev ju pannkaka av allt ihop som vi alla vet. Men nu har vi ju det spelarmaterial vi har, och vi har den tränare vi har. Kommer det räcka för att slippa kval? Utan att jinxa någonting, så ser jag i dagsläget bara två lag som är sämre (Timrå och Mora). Har vi två lag bakom oss när säsongen är över är jag nöjd. Men föreningen behöver verkligen göra en helhetsförändring på lång sikt.
Kommentera

Skrubben: där är jag helt enig med dig. Vartenda ord faktiskt.

Sjödda kör samma taktik som under Bulan. När det funkar så funkar det. Det visade sig under fjolårssäsongen i en månad. Men när det inte funkar blir det skräp.

Iår har vi inte materielet att kunna ”fuska” oss igenom en serie på det här viset och komma till slutspel där man oftast tänder till.
Jag är fortfarande lite deppad över att Melin fick panik sparken. Han hade en annan taktik i bakhuvudet och skulle implementera den. Jag är tämligen övertygad om att om Melin fått fortsätta hade 17/18 slutat bättre än den gjorde. Och jag tror också att 18/19 skulle se bättre ut än den gör idag.

Men, som med allt annat. Man vet inte.
Kommentera

Inkazar: Fast att fortsätta med Melin i fjol var ju inte ett alternativ. Han hade ju inget förtroende i spelartruppen. Jag tror tvärtom vi hade spelat i HA nu om vi hållit oss kvar vid Melin...
Kommentera

bradberry: jag är inte säker på det alls faktiskt. Melin har varit där förr och vänt på det till det bättre. Han om någon hade nog fått ordning på det.
Kommentera

Jag tycker Sjödin känns så extremt nervös och ängslig. Ingjuter inget förtroende.
Kommentera

bradberry:
Vi behöver fler spelare som är självgående och har integritet. "Spegelnissarna" i nuvarande trupp har större problem med frisyren än att ta sitt ansvar på och vid sidan av isen. Det skall fan vara tränare i ett sånt "lag"... eller vad är det vi ser på isen?
Kommentera

Auchinleck: Jag förstår mig inte på tabellen i år. Vi ligger åtta. Åtta poäng från tredjeplats, en poäng efter Växjö och två före SAIK. Allt efter 15 omgångar.

Med tanke på all kritik (befogad) vårt lag fått så undrar man ju över de andra lagen? Hur bra är de egentligen? Om vi kan höja vår lägstanivå och högstanivå och få in spets i laget så ser det ju ljusare ut än tongångarna här inne.

Samtidigt är det inte många poäng ner till botten.

Räknar med att Dacke tar in ett nyförvärv eller två under uppehållet.
Kommentera

Zappaholic:
Det är en annorlunda säsong så här långt. Det KAN vara så att fler lag som "brukar" vara däruppe har tagit till sig Växjös strategi från förra säsongen (förstärka laget under gång, speciellt årsskiftet och framåt) och därför sladdar mer än vanligt än så länge. Det lär visa sig. Eller så beror det helt enkelt på att det är fler lag som inte lyckats med värvningar, ledarskap och spelet. Än.
Vi har fullt upp för egen del med resterna av Raggarns bravader och i väntan på tydliga riktlinjer från LEDNINGEN händer det inte mycket för att renovera laget. Än.

Nånstans där befinner jag mig. Lätt dimma skymmer sikten... = )
Kommentera

Alltså Hajjen vilken cry baby...
Saxat ur GD
”Och Aaron Palushajs besvikelse och ilska gick inte att ta miste på efteråt.

– Jag tycker att vi var det bättre laget men det slutade med att de gjorde det där målet. Men det är som det är. Det är inte slutspel nu. Det suger att förlora mot dem men jag är säker på att vi slår dem i slutspelet, säger Palushaj.

Du tror att ni möts där?

– Jag har ingen aning. Jag menade att om vi möter dem där så är jag inte orolig över det laget.’
Kommentera

« · 1919838 · »