Brynäs IF

730572 inlägg · 7961 ämnen

Mora IK-Brynäs IF 23/11

« · 791099 · » Till forumet

Sv: Mora IK-Brynäs IF 23/11
Metal Guru: Ja, eftersom folk som stod bakom målet såg att han inte ens stoppade den i käften, vilket är en förutsättning.
Kommentera

sylf: Lögn?
Kommentera

Metal Guru: Att pipan inte funkade.Det räcker väl!!
Kommentera

GävleLasse:
Vilka lögner och andra fabricerade bortförklaringar har Rönnmark bjudit på i gårdagens match?
Kommentera

51 Roger: Skrämmande att en domare kommer med lögner och andra fabricerade bortförklaringar för att försvara sig.

Hade han haft lite ben i k*ken så hade han gjort en wash-out och sedan gjort sig klar för tekning. Då hade irritationen inte varit lika stor som den är nu. Men det är historia nu, det ända man kan hoppas på är att Rönnmark får någon slags reprimand för det hela. Stäng av honom ett par matcher, precis som med spelarna när gjort nåt urbota dumt.
Kommentera

Stod bakom Moras mål,när Brynäs gjorde 3-4,pucken var inne,Rönnmark hade ej pipan i munnen,han kollade bakom målvakten,gjorde gesten för mål,Brynäsarna klappade om varandra,sedan ändrade sig Rönnmark,och tecknade med handen att han skulle ringa och kolla med videodomaren.Morasupportrarna var ,som jag övertygad om att det skulle dömmas mål.Döm om vår förvåning,sedan han har diskuterat med videodomaren i några minuter,dömmer bort målet.Pucken var inne mer än 20 cm bakom målvakten.Sedan läser man Rönnmarks bortförklarning,den var låg,näst intill löjlig.Tycker annars att Brynäs har tappat fart i sitt spel,det duttas alldelse för mycket,skjuts för lite,powerplay för långsamt.
Nä,nog vann Mora rättvist ändå.
Kommentera

Jompe:
> "Är det inte mål om måldomarens lampa inte funkar?"

Jo, det är väl just det som det är, och på samma sätt är det avblåst även om domarens pipa inte fungerar.

Jag håller dock med om att det verkar märkligt att en visselpipa slutar fungera. Vad gjorde Rönnmark sen? Åkte till sin materialförvaltare och fick utrustningen justerad? :-)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Jompe: Det kanske var kallt så kulan frös fast, ack du sköna forna uterink
Kommentera

Jag ser att detta diskuterats här tidigare men kan inte låta bli att undra över historien med domarpipan. Fungerade inte? En domarpipa är ju inte precis någon hi-tec gadget. Kan man inte vända på argumenteringen och säga att eftersom domaren inte blåste så skulle inte spelet uphöra? OK, han blåste, visserligen i en icke-fungerande pipa, men ändå. Men om hockeyspelaren ansvarar för sin klubba får väl domaren förväntas ansvara för att blåsdonet funkar.

Den sortens ursäkt håller inte. "Vaddå för många spelare på isen, vårt räkneverk pajade precis". "Vaddå checking from behind? Skulle bromsa men skridskorna funkade inte". Är det inte mål om måldomarens lampa inte funkar?

Lite Rådbjervarning på Rönnmark. Eller Lahtivarning. Eller Vinnerborgvarning.
Kommentera

GävleLasse: Får man använda målkamerorna till en sån koll? Jag tvivlar.

Målkamerorna får ENDAST användas till att se om pucken var inne i mål före tiden gått ut innan avblåsning. Att MÅLDOMAREN skulle kunna SE att Rönnmark försöker blåsa av innan ser sjag som en omöjlighet. Måldomaren får endast använda kameran som sitter rakt ovanför buren. Hur skulle han SE Rönnmark i den? Låg Rönnmark inne i buren och försökte blåsa i pipan eller? Någon som var påplats som kan redogöra var Rönnmark stod vid "avblåsningen"?
Kommentera

Metal Guru: ?

Mora är/var Leksands lillebror
Leksand ÄR ännu Brynäs lillebror och bitch

slutsats= Brynäs is superor to Mora
därför skulle vi eg. vunnit igår
men nu ville det sig inte så..
Kommentera

Nu krusade det till här igen.

Kommentera

Metal Guru: Oj, skrev jag farmarlag, jag menar givetvis lillebror
my bad
Kommentera

Metal Guru: Judge Judy :-)
Kommentera

70 Rodrigues:
Finns det nån domare som nånsin gjort en bra match, om alla inblandade spelare, ledare och supportrar får vara med och bestämma?
Kommentera

Stigsson: Er ensamrätt gäller inte när ni deltar i själva komplotten ;)
Kommentera

Gusten: Rönnmark har väl aldrig gjort en bra match, så jag är inte förvånad över fipplet!!
Kommentera

Gusten: Hallå, jag trodde vi hade ensamrätt på konspirations teorier ;-)
Kommentera

Stigsson: Om Rönnmark vet med sig att han blåste men det kom inget ljud så tycker jag att han hade kunnat kört på det utan videokoll.

Hade Brynäsarna gnällt så hade han kunnat bett dom fara åt helvete med svaret: "Det är jag som dömer" typ :)

Nu däremot så lurar det randiga fanskapet oss allihopa genom att han vill ha "torrt på fötterna" det tycker jag är konstigt.

Nej jag anar en komplott. Rönnmark gör en efterhandskonstruktion och "övertalar" tjommen uppe i videorummet "visst syns det att jag blåser..visst då!...visst då!" Därav den långa tiden innan ett beslut kom.

Komplottkomplottkomplott! ;)
Kommentera

GävleLasse: Om den var blockerad eller inte är väl ointressant i denna frågan, det som styr detta är väl om Rönnmark uppfattar pucken som blockerad. Ointressant kanske är fel ordval men en domare ska ju blåsa när han uppfattar pucken som blockerad vilket han här mycket troligt kan ha gjort ifrån den positionen han hade snett bakom målet på "fel" sida om situationen så att säga.
Kommentera

Stigsson: Men då kommer ju frågan automatiskt: Var pucken verkligen blockerad? Själv har jag inte sett situationen men vet av erfarenhet att svenska domare är väldigt inkonsekventa när det gäller såna avblåsningar. Det händer flera gånger per match att domare blåser av även fast pucken ligger fri.

I såna fall så skulle alltså Römmark ha fått hjälp att fastställa att han blåst (eller försökt blåsa) felaktigt. I och med att ingen signal gått så kan inte någon spelare ha blivit "lurad" av en signal.

Men jag har alltså inte sett situationen.

Det som är intressant är ju OM pucken var blockerad eller inte.
Kommentera

GävleLasse: Jag citerar mig själv från mitt svar till Gusten i Moras GB.

"Kontroll av regelboken säger att videobedömning får tas till för att kontrollera om pucken är i mål innan eller efter att speltiden utgått vilket då borde gälla för både avblåsningar och slutsignaler."
Kommentera

sylf: Visst är det så. men man kan inte göra bedömningar på hypoteser. Nu var matchen som den var och frågan kvarstår. Får man agera som Rönnmark gjorde?
Kommentera

GävleLasse: Jag tvivlar också, hade för mig att videon endast får användas för att se om pucken är inne eller inte. Fast lite är det som Tony säger,spela hockey i tre perioder så slipper vi sånt här skit.Vilka fan tror dom att dom är som verkar tro att det räcker med en slutspurt för att vinna?
Kommentera

Tvivla på du, GävleLasse:
Svaret har vi redan rett ut i Moras GB.
Kommentera

OLZ UB06:
Du får påstå precis vad du vill, men kallar du Mora för 'Leksands f.d. farmarlag' devalverar du dig själv till en knappt märkbar krusning på Internets yta som strax är ett minne blott.

Kommentera

Gusten: Får man använda målkamerorna till en sån koll? Jag tvivlar.
Kommentera

70 Rodrigues: jag instämmer helt

men ändå, det spelar ingen roll om vi förlorar mot LHC, FBK eller HV
men Mora!? vad i h-vete? Leksands f.d. farmarlag
det är skamligt, nog spelade Mora en bra match
och på slutet när Brynäs tryckte in 2 nästan 3 puckar så visade dom vad Mora egentligen är gjorda av

men det är helt klart Brynäs fel att det inte klappade denna gång
förlust vart det, hedersam? inte ens i närheten..
Kommentera

Varför gnälla över ett bortdömt mål, Brynäs skulle ha gjort sitt jobb från början istället. Säger som "Bäckis" -Det är dåligt att det alltid ska dröja två perioder innan vi vaknar till.
Kommentera

Här är Rönnmarks version av det bortdömda målet. Se länk

Vad menar han med detta:

"- Att jag åkte och konfererade med videodomaren berodde på att jag ville ha mitt försök till signal dokumenterat, veta att det fanns styrkt."

Han konfererade alltså med måldomaren om det syndes att kinderna blev uppblåsta? Har dom vinklat målkamerorna mot domarens ansikte? Får man ens lura spelare och åskådare att man ska kolla om pucken är över linjen? Hade måldomaren inte kunnat styrka Rönnmarks försök till pipläte så hade alltså Rönnmark pekat på mittcirkeln?
Kommentera

74050: "Gonatt därute i cybervärlden! Dröm om söta Brynäsvinster!"

Nu får du sluta trakassera Clarence genom att önska honom mardrömmar..
:-)
Kommentera

GävleLasse: Visst var det LHC som torskade på det hela den gången. Jag försökte bara vara lite konspiratorisk och tänka lite längre fram i tiden.
Saida har härmed fått en tuff konkurrent.
Och Saida säger: vinst på lördag. (ligger dock lågt med VILKA som vinner)
Gonatt... :-)
Kommentera

Alla: Gonatt därute i cybervärlden! Dröm om söta Brynäsvinster!
Kommentera

Alla: Vojne vojne vojne
Kommentera

Huge: Nu var det väl mest Linköping som förlorade på att Brynäs redan var klara och åkte upp och ställde in skridskorna i den matchen. Det hade varit bättre att skicka J20 laget den matchen.
Kommentera

GävleLasse: Se det så här: hade vi inte torskat mot Skellefteå i den matchen, så hade dom förmodligen gått upp 1 år för tidigt, för att sedan ramla ur på direkten.
Så vi har mao gjort dom en tjänst.
Kommentera

Huge: Nej den skamfläcken kommar alltid att finnas kvar. Hade jag varit tränare så hade spelarna fått gå hem. BÖTER skulle de ha...
Kommentera

GävleLasse: Men du verkar ha glömt att vi lade oss mot Skellefteå i KS...
;-))
Kommentera

65selander: Mao dags att ta många tvåor på lördag...
Kommentera

Gusten: "Enda glädjeämnet förutom slutsignalen var annars Marko Tokigs matchstraff (hörde du mitt jubel Selander? ;))"

Tyvärr inte Gusten, valde att dra några bärs på mässen och följa skiten på tex-tv via mobilen. Förutom matchen senast som vi vann så tycker jag att det går ganska tungt mot MIK. Jobbiga matcher mm.

Skiter i Idol i morgon och tar en Thüringerbratwurst med kokt potatis och surkål istället på Löwenbräu/Fridhemsplan.

Bara att bryta ihop och hoppas på att "Fru Fortuna" hoppar in i båset på lördag. Tror inte vi klarar av att spela som vi gjorde senast där nere och ändå vinna.  Det som fortfarande verkar konstigt med LHC är att dom inte klarar av att göra mål i PP. Tror inte dom har gjort något mål på mer än 25 chanser i PP.

12Linköpings HC2315129218:4511,631

Kommentera

Huge: Ett sätt att överstryka en dålig isats... Skellefteå sysslar i alla fall INTE med U-Hjälp... därför skall inte Brynäs göra det de heller.

DIF skall ha all skit de kan få. Jag har fortfarande inte glömt när de lade sig mot Malmö för ett par säsonger sedan när Miettinen lyckades sätta käppar i hjulet för den "hjälpen" med sitt 2-2 mot HV71
Kommentera

GävleLasse: "Värre var det mot DIF...;)"

Vi får se det som en form av U-hjälp.
Hockeyn härnere håller ju på att dö sotdöden.... :-)
Kommentera

GävleLasse: Ja, Sperrle borde ju logiskt sett få stå på lördag, med tanke på hans insats senast därnere.
Å andra sidan så ger det ju lite konstiga signaler till Kristan, som trots allt väl gjorde en helt Ok insats idag. Fast Kristan kanske själv inser att det blir svårt för Boorken att sidsteppa Sperrle på lördag.
Djävla dilemma som Boorken nu satt sig i. Hur han än gör på lördag så kan det komma kritik. Iaf om vi torskar.... :-)
Kommentera

Först var man deppad över att ännu en gång få se ett lojt och håglöst Brynäs.
Sen gick det över till ilska och det är fan skönare, jävligt underskattat att känna huden spänna ut sig runt tinningstrakten.
Att sedan Gud ville leka lite med oss och ge oss lite skenbart hopp gick iaf inte jag på.

Om man vill famla efter halmstrån och leta syndabockar kan man kanske hävda att vi hade ganska bra tryck då och då i andra perioden. Man kanske kan ifrågasätta utvisningen som föranledde 3-0 målet eller det bortdömda målet som kändes lite skumt….

…men nää. Vi förtjänade fan inte några poäng. Mora var hetare och dom småväxta virrpannorna Cassel och Sunken var så långt ifrån rejäla man bara kan vara. Att Lind får så pass mycket istid är fan helt ofattbart, han rör sig som Krutov i Brunflotröjan.
Sebastian Karlsson som fick ynka 6.24 i speltid uträttade fan så mycket mer, Sebastian och Angell var nog dom enda som smällde på i närkamperna.

Efter timeouten fick jag som jag ville innan matchen, Dackell stoppades in tillsammans med Bäckis och Månsson. Direkt blev det lite konstruktivt anfallsspel, fast det berodde nog kanske på Moras stirrighet. Men det kan vara idé att låta dom starta ihop mot LHC?`

Enda glädjeämnet förutom slutsignalen var annars Marko Tokigs matchstraff (hörde du mitt jubel Selander? ;))

Tur att det är Idolfredag i morgon så man får någon jävla underhållning :)
Kommentera

Huge: "Isf snarare lite glädjande om man ser på sättet som vi tog pinnarna mot ex Timrå."

Värre var det mot DIF...;)
Kommentera

JanT: " Det kvittar väl även att pipan var sönder!?"

Exakt.
Boorken haschpipa verkar det iaf inte vara ngt större fel på...
Kommentera

GävleLasse: Tabellen efter kvällens holmgång. Väljer att göra som Bagdad Bob. Visar tabellen som jag vill se den...

RkTeamGPWTLGF:GATPOTWOTL
1Brynäs IF 23 8 10 5 68 : 61 37 3 2
10 Mora IK 23 8 3 12 61 : 70 27 0 2
11 Frölunda HC 23 4 6 13 52 : 74 19 1 0
12 IF Malmö Redhawks 23 3 8 12 45 : 72 17 0 6

Kommentera

GävleLasse: "Men vi har tagit två pinnar på två matcher mot lag som har massor av spelare borta... Sånt oroar."

Tycker som sagt att det är lite för tidigt att dra några allvarligare slutsatser av den poängskörden. För min del så är det varken oroande eller glädjande. Det statistiska underlaget är ännu alltför magert.
Isf snarare lite glädjande om man ser på sättet som vi tog pinnarna mot ex Timrå. Idag torskade vi utan att egentligen ha gjort en dålig match, som jag uppfattat det hela via webben. Helt riktigt så har både Timrå och Mora haft en del spelare skadade, men eftersom deras spelstilar nästan identiskt påminner om varandra (aggressivt spel med hård checkning över hela banan) så verkar dom inte vara lika beroende av att alla är friska.
Och därför kan dom trots allt hålla sitt spel uppe på en fullt godtagbar nivå, och därmed ändå ha ett spel som fortfarande blir jobbigt för motståndarna.
Kommentera

GävleLasse: Sperrle måste stå på lördag. Han har fått demonstatus i Linköping nu.

Annars var det skit att vi förlorade idag. Vi måste bryta mönstret att komma under med ett eller ett par mål och bara skuta 3-4 skott i första perioden för att sen försöka spela oss in i matchen . Mot ett lag som Mora ska vi (försöka) ta kommandot från start. Linköping borta är en betydligt hårdare nöt att knäcka. Gissa om de kommer att vara taggade på lördag.
Kommentera

Huge: Ja man blir lite fundersam...Sen var det säkert knogen som var måldomare å då visste man ju på förhand hur det skulle gå.

Sperrle i mål på lördag?

Mitt tips om det plötsliga målvaktsbytet ikväll var nog att Boork ville ha igång Kristan inför matchen på lördag. Han ville åt rubriker om att han "Bänkade matchhjälten från förra matchen mot Linköping"
Kommentera

« · 791099 · »