Brynäs IF

730971 inlägg · 7961 ämnen

MOT KVALSERIEN.......

« · 626390 · » Till forumet

Sv: MOT KVALSERIEN.......
Gör du rätt i tyvärr
Kommentera

bradberry: Den från 2002, 2003, 2004 eller 2005? :)
Kommentera

Hockeyvänner, hockeyvänner!! Anänd denna tråd istället! Det bär ju ändå......
Kommentera

bradberry:
Inte för att jag vill vara taskig, kamrater - men kolla in bannern i MoDo-boken...
Kommentera

Metal Guru: Det är inte att vara taskig, d e ju sant!!!
Kommentera

bradberry: Är det Brynäs IF eller Boorks IF som vi ska hålla på framöver??
Kommentera

Hej heja heja Boorken, Boorkens IF är dom sämsta!!!
Kommentera

70 Rodrigues: dyster läsning!

1 HV 71 24 17 2 3 2 83 - 41 +42 58
2 Frölunda HC 24 15 2 2 5 89 - 58 +31 51
3 Linköpings HC 22 13 2 4 3 64 - 44 +20 47
4 Färjestads BK 24 13 0 4 7 63 - 48 +15 43
5 Luleå HF 24 13 1 1 9 73 - 57 +16 42
6 MODO Hockey 24 10 0 4 10 53 - 50 +3 34
7 Timrå IK 24 8 1 3 12 46 - 60 -14 29
8 Mora IK 24 9 0 2 13 51 - 67 -16 29
9 Brynäs IF 24 6 1 5 12 45 - 63 -18 25
10 Djurgårdens IF 24 4 4 3 13 52 - 75 -23 23
11 Södertälje SK 24 6 0 3 15 47 - 73 -26 21
12 Leksands IF 24 3 1 4 16 39 - 69 -30
Kommentera

Bissett19:
Ännu dystrare är det för Leksingarna, som till synes fråntagits alla sina fåtal ihopsamlade poäng...
Kommentera

Bissett19: D e lungt, våran frälsare Boork fixar ju detta, d har ju våran allsmäktige hockeyorakel Huge sagt, jo tjena!!
Kommentera

De som fortfarande hyllar Boork kan ju
förklara för en okunnig individ vad det
är han förbättrat egentligen.

Kom inte dragande med valsen om att vi släppt
in färre mål jämfört med förra säsongen. Det
görs färre mål i elitserien denna säsong, så
de flesta lagen har släppt in färre mål jämfört
med förra säsongen.

Att resultaten blir sämre och sämre och
att vi närmar oss allsvenskan steg för steg
är ju naturligtvis en del i den stora planen.

Att vi ersätter kvalitetsspelare med allsvenska
spelare är ju naturligtvis en sak som kommer att
göra att kvaliteten på laget höjs. För Boorks namn
är ju egenligen Joe Labero och han kommer att svinga
sitt magiska trollspö över de allsvenska ersättarna
och allt kommer att vända... säsongen 2010/2011.

Jag hoppas att ledningen för Brynäs kommer till sans
före dess och ser till att göra sig av med Boork på
samma förnedrande sätt som de gjorde med Wahlberg
och Miettinen.
Kommentera

Enaranger: Jag är ledsen, men ledningen och folket runtikring försöker nog tänka lite längre än vad näsan räcker.
Kommentera

Radikala grejer måste till-> boork AVGÅ! Brynäs agera innan det är försent! Vädjar till de bestämmande att ta sitt förnuft till fånga och ställa saker o ting till rätta i denna anrika FINA förening. Vill få slut på all negativt i och omkring Brynäs, inga mer svarta rubriker nu.
Kommentera

Huge: Hur vet du att ledningen och folk runtikring försöker att tänka lite längre än vad näsan räcker??
Kommentera

Enaranger: "De som fortfarande hyllar Boork kan ju förklara för en okunnig individ vad det är han förbättrat egentligen."

Först och främst vill jag klargöra att Boork ingalunda är min främste tränaridol. Han är däremot tuff nog att röja upp i Brynästräsket. Man måste inse att det inte finns några "heliga kor" - alla måste ge järnet och dra sitt strå till stacken i en elitverksamhet på 2000-talet.

Vänd på ditt resonemang jag citerar ovan - Vad har blivit sämre denna säsong mot de 3 senaste säsongerna innan denna?

Jag kan peka på en säker förbättring som skett under Boorks ledning:

Innan Boorks rensning av isprinsessorna Vesa,Tommi & Mikael hade vi högre spelartruppskostnad och var kvalseriekandidat.

Efter Boorks rensning av dessa nämnda har vi lägre spelartruppskostnad och är fortfarande kvalseriekandidater.

Här gäller att få valuta för stålarna. Detta gäller särskilt en fattig klubb som Brynäs där utrymmet för divalater är mindre.

Vi är nu inne på 4:e året som slagpåse och olika tränare har provats med i stort sett samma spelartrupp. Låt oss se vad Boork kan göra av detta och låt honom få sin dom i vår.

Synd att inte Esko fick fortsätta det han påbörjade för några år sedan, jag är övertygad om att vi stått oss starkare idag. Ungefär samma process har nu Boork dragit igång - låt honom fullborda detta så "sjukdomssymptomen" botas. För ingen kan väl påstå att Brynäs som klubb varit frisk de senaste åren!
Kommentera

Jag håller på att Sundlv blivit Boorkens knähund. Har min namne sagt det så är det helt säkert så.
Kommentera

70 Rodrigues: Efter ännu ett debacle nöjer jag mig med att konstatera följande;

1) Vi behöver plocka i runda slängar 10 poäng på de kommande 6 matcherna för att inte bli kvar i KS-träsket på allvar.

2) De kommande 6 matcherna blir OERHÖRT viktiga!!!

3) 2 kvalificerade ersättare till T&W måste värvas.

4) Bottenlagen ser svaga ut i år och har plockat förhållandevis lite poäng så här långt vilket indikerar att det kan räcka med 50-55 poäng för att undvika KS.

5) Förr eller senare vänder det. Så här j-a illa kan det omöjligtvis fortsätta. Frågan är bara hur kraftig "hävstångseffekten" blir i vändningen.

6) Jag tackar slutligen högre makter för att LIF gör en kalkonsäsong och att DIF gör en lågbudgetsatsning och att Taavola tränar SSK och att TIK tappat en hel förstakedja och att MIK är en främlingslegion av sällan skådat slag.......Punkt 6 är nog vår smala lycka denna säsong.

PS. Hur slutar då detta? Kan bli allt mellan plats 7-11 (12:e platsen har LIF redan bokat!)
Kommentera

JanT: Ja, i det korta perspektivet gäller det nu att plocka poäng i matcherna fram till juluppehållet.

Vi har kvar att spela:

Timrå (h)
Färjestad (b)
Mora (h)
Djurgården (b)
Södertälje (h)
Leksand (h)

Fördelen är att vi har 4 av 6 hemma, vilket inte tar så mkt på krafterna pga att vi slipper resa.
Även om resorna i dessa fall inte hade blivit speciellt långa om vi istället spelat borta, så spelar nog resandet öht in till ganska stor del.
Kommentera

Den blinde, leder den döve!
Kommentera

Ytterligare elände, Keb skriver i sin krönika efter dagens match att både Danielsson och Månsson utgick pga knäskador. Bara att hoppas att det är av den lindrigare sorten...
Kommentera

Huge: va
Kommentera

NuMo: Sorry.
Kommentera

Huge:

Timrå (h)  0 p
Färjestad ( b) 0 p
Mora (h)  1p
Djurgården (b) 0 p
Södertälje (h) 3 p
Leksand (h) 1 p

Kommentera

lindberg: Inga problem, Boorken har tydligen rikskoll!!
Kommentera

Skaplig mardrömsvecka 3/12 - 10/12
Brynäs-Mora
Djurgården-Brynäs
Brynäs-Södertälje
Brynäs-Leksand

9 pinnar är ett måste hur det nu ska gå till...

Jadu Boorken, fortfarande nöjd med din insats i veckan nu när vi har två nya skador..?
Kommentera

Clubsport:

Och man är en sån självplågare att man ska åka upp på alla tre hemmamatcher...
Kommentera

Huge: Vad röker du för något egentligen, tror du på fullaste allvar att vi ska ta mer poäng bara för att vi inte reser??
Kommentera

Ny förlust och nu börjar Boork bli orolig: Vi behöver framgång, nä hä??

ÖRNSKÖLDSVIK.
Inte en seger utan Mikael Wahlberg. Kanske är det ändå inte Brynäs största problem just nu.
- Vi måste få en framgång snart, säger tränaren Leif Boork.
Brynäs fick en kanonstart i höst. Tog tolv poäng på de första fem omgångarna och allt var frid och fröjd.
Sedan har det tagit tvärstopp.
Bara 13 poäng på de övriga 19 matcherna.
Dessutom har Vesa Viitakoski, Mikael Wahlberg och Tomi Miettinen försvunnit från truppen av kända orsaker - petade av Leif Boork.
I dag är det åtta matcher sedan Brynäs vann en match: 4-1 i Mora 3 november.
- Klart att ett lag som förlorar så här mycket blir stukat, säger Leif Boork. Det vi behöver nu är framgång och självförtroende.
Mot Modo var Brynäs chanslöst. Bara futtiga 15 skott orkade laget med.
- Jag tog en timeout efter Modos 3-0, men tyvärr säckade vi ihop och orkade inte mera, säger Boork.
Kommentera

70 Rodrigues:
Det är väl dags att sparka Korhonen? Finne och dessutom släpper han ju in 4 mål stup i kvarten... ; )
Kommentera

70 Rodrigues: [- Vi måste få en framgång snart, säger tränaren Leif Boork]

Spelas det ingen DM-turnering i Gästrikland?
Kommentera

koronen släpte in två mål mellan benen mot Luleå. och ett av dom hade han fri sikt på!
Kommentera

Huge: Jag tror inte att det är resandet som är det största problemet just för Brynäs just nu. Tyvärr. Och jag tror att vi fick ganska klockrent stryk i Cyclops Arena igår. Tyvärr. Och jag tror att vi kommer at få problem mot Timrå hemma. Tyvärr.

Boork är den bästa värvning vi gjort på flera år, sade Sjödin häromdagen. Boork har gått in och röjt i en massa gamla strukturer i Brynäs IF, och det var precis därför man valde honom som tränare. Boork accepterar inte primadonnor och spelare som lever på gamla meriter. Det har han aldrig gjort, och det visste ledningen för Brynäs. Hade man velat köra på som tidigare fanns det en uppsjö andra tränare att knyta till föreningen. Men man valde Boork, eftersom man visste att han skulle identifiera problemen och ta tag i dem. Släpper man ut ett tryffelsvin i en skog finner den tryffeln ganska omgående. Inga likheter i övrigt.

So far, so good. Boork lyfter ut högavlönad och lågproducerande Viitakoski, bra eftersom det skapar ekonomiskt utrymme för ny värvning. Boork sparkar (sannolikt av helt olika skäl) därefter Wahlberg och Miettinen. Gellerstedt in, Gellerstedt ut, Hermansson in (men ingen av dem sägs vara ersättare för de tre sparkade spelarna. På sikt var dessa högst sannolikt kloka beslut.

No kommer vi till den trickiga biten. Truppen har tunnats ut och försvagats. Nyckelspelare som Dackell och Lind drar tunga lass och lär inte hålla återstoden av säsongen om inget radikalt sker. Det tunna och försvagade Brynäs hamnar i ett präktigt losing streak, som bryter ner självförtroende och spelglädje. För att Boorks strategi ska bli framgångsrik och inte knäcka laget krävs att man kompenserar truppen för de spelare som lyfts ut. Detta är tämligen elementärt, och Boork och Sundlöv måste rimligen haft en strategi bortom Viitakoski, Wahlberg och Miettinen innan man sparkar dem. Dax nu att visa hockeyvärlden hur den strategin ser ut.

Ordförande Hedin skriver en intressant sak i sin krönika. Han understryker att det finns ett stort behov av ett långsiktigt förändringarbete inom klubben. "Samtidigt måste vi överleva på kort sikt!". Det är den här avvägningen mellan det långsiktigt rätta och det kortsiktigt nödvändiga som vi har problem med just nu. Brynäs kan inte förnya sig ner i AS; förnyelsen måste ske med så små kortsiktiga förluster som möjligt.

Boork har varit med i den här cirkusen i många år. Han inser att om han inte lyckas räta upp skutan nu så är han utan jobb till jul. Boork må vara hur rätt för Brynäs på sikt som helst, men han måste klara de kortsiktiga målen också. Ingen tränare är bättre än sitt senaste matchresultat.

Alltså: Hur ser strategin ut för att stärka laget efter Viitakoski, Wahlberg och Mietinen, herrar Boork och Sundlöv? Nog hade ni väl funderat ut en sån strategi innan ni sparakde de tre?
Kommentera

Jompe: Bra skrivet! Jag är dock emot denna sparkning av spelare. Tycker man skulle kunna lösa det på annat sätt. Om man nu nödvändigtvis måste kicka dessa så tycker jag man borde gjort det vid nästa t-fönster samt då SJÄLVKLART redan haft fullgoda ersättare klara. Nu har man agerat så kortsiktigt och för att inte säga OBESKRIVLIGT KORKAT att man sparkar sina kreativa krafter just när tabelläge och spelprogram ter sig som mest kritiskt. Vad händer? -Jo, som ett brev på posten kommer skadorna och snart har vi ett lag med allsvenska krigare och fjuniga juniorer som skall bära lagets tunga börda på sina axlar. Det bär inte! Bara att inse det. Boork biter sig själv i svansen och tar med sig hela föreningen till svensk ishockeys bakgård. Tur att vi får en så fin arena då.........
Kommentera

Jompe: "Men ingen av dom sägs vara ersättare till dom 3 sparkade spelarna" Tror du verkligen på det? Marknaden var ISKALL för en månad sedan, finns ingenting som säger/visar att den har tinat upp!
Kommentera

Huge: Kan inte du hitta felen åt mig i denna artikel Huge?
Kommentera

70 Rodrigues: Jag bara citerar Sundlöv. Enligt honom är Gellerstedt och sedermera Hermansson inte att betrakta som ersättare för de tre sparkade. Alltså blir man nyfiken på hur han tänker ersätta dessa tre, och när detta ska ske. Nästa fönster känns ganska långt borta.
Kommentera

Jompe: Dom enda ersättare som Brynäs värvar kommer från AS eller svenskar från FM-liiga som ingen vet vilka dom är!! Känns som om vi o Leksand kommer att ha dom snyggaste arenorna i AS iaf!!
Kommentera

Jompe: "Jag tror inte att det är resandet som är det största problemet just för Brynäs just nu. Tyvärr."

Bra inlägg i övrigt, men var det verkligen det jag skrev?
Av 6 matcher inför uppehållet så har vi 4 hemma.
Speciellt i nuläget när vi ser slitna ut både fysiskt och mentalt så är all extra vila betydelsefull.
Hade du istället föredragit 4 bortamatcher med tillhörande resande i detta läge?
Jag föredrar iaf hemmavarianten...

"Detta är tämligen elementärt, och Boork och Sundlöv måste rimligen haft en strategi bortom Viitakoski, Wahlberg och Miettinen innan man sparkar dem."

Jag tror knappast att vare sig Boork eller föreningen inför seriestarten hade kunnat förvänta sig att 2 spelare lite senare skulle komma att sparkas.
Att därför begära att man borde haft en alternativ handlingsplan tycker jag är att kräva lite väl mkt.
Och hur skulle den handlingplanen isf ha sett ut rent praktiskt?
Man måste väl från början utgå från det material man har och sedan får man väl ta det som det kommer. Hade vi haft en bredare trupp så kanske situationen i dagsläget inte hade varit lika prekär.
Men då kommer vi ju åter in på det du var inne på tidigare: balansgången mellan antal spelare och den ekonomi som finns i klubben.
Har man inte en trupp liknande Frölundas, HVs eller Linköpings, ja då återstår väl bara ett alternativ till strategi: man försöker värva nytt.
Att marknaden för tillfället ser mörk ut är ju inte alls bra.
Men vad ska man göra åt det?
Alternativet hade ju isf varit att låta spelarna vara kvar fram till nästa fönster.
Jag är inte så säker på att detta hade varit ngn fördel eller att de spelmässiga resultaten isf hade blivit så mkt bättre.
Två spelare som spelar under protest och som inte drar jämnt med tränaren gör ofta inte ett fullgott jobb.
Speciellt inte om dom vet att dom kommer att ryka vid nästa fönster...
Kommentera

70 Rodrigues: "tror du på fullaste allvar att vi ska ta mer poäng bara för att vi inte reser??"

Som sagt: var det det jag skrev?
Det där med läsförståelse har aldrig varit din starka sida, som bekant.
Jag tar det en gång till så får vi se om poletten trillar ner:

Jag tror att bortamatcher och vidhängande resor tröttar ut mer än att stanna hemma och spela.
Därför anser jag att 4 hemmamatcher i nuläget är att föredra framför bortamatcher.
Dessutom anser jag att hemmamatcher rent generellt också är en fördel.
Och det tror jag också att spelarna tycker.
Vad tycker du själv?
Kommentera

Huge:
"Jag tror knappast att vare sig Boork eller föreningen inför seriestarten hade kunnat förvänta sig att 2 spelare lite senare skulle komma att sparkas."

Skulle komma att sparkas.

Moaaaahahahaha...
Kommentera

Busen: "Kan inte du hitta felen åt mig i denna artikel Huge?"

Tycker att artikeln i mångt och mkt håller hög klass.
Lulebiten stämmer nog mkt bra, även om han inte verkar ha sett sambandet mellan Luleås duktiga slovaker och de övriga spelarnas höjning, främst beträffande självförtroendet.
Tycker det är främst slovakerna och deras insatser, och härmed också Renberg uppvaknande, som är den största orsaken till HELA lagets go och självförtroende för dagen.
Delen som handlar om Brynäs är ju i mångt och mkt EN skribents åsikter bland många andra tyckare.
Du kan säkert hitta många som tycker annorlunda.

"Boork ger intrycket av att vilja ha en trupp som till hundra procent består av svenska 25-åringar från allsvenskan,"

Detta bevisar att många kritiker verkar ha missuppfattat just denna fråga.
När marknaden för tillfället är begränsad på riktigt bra kvalitetsspelare så har Boorken sagt att han då föredrar en AS-spelare som antas göra ett minst lika bra jobb som en okänd utländsk spelare.
Som dessutom kanske inte behärskar språket ordentligt.
Sen kan man ju vända på resonemanget om att utlänningar skulle backa när dom får reda på dels att vi ligger i botten och dels för ryktet om Boorkens tuffhet.
Vill vi ha nya spelare som inte pallar för lite krav från tränaren?
Visst kan skriverierna säkert påverka ev nyförvärv, men dom skall nog ändå inte övervärderas alltför mkt...
Kommentera

Huge: En sak är ju säker ialla fall,det är ju att vi kommer att ha ett mycket slagkraftigt lag i allsvenskan till. nästa säsong!!!

Vi ses i Arboga Ishall...........
Kommentera

Huge:
Kan det vara sa enkelt, magister Huge, att det handlar om att ledaren far laget med sig eller mot sig...?
Och att den formagan avgor om man ar duktig som ledare eller ej.
Kanske tom viktigare an vilket spelarmaterial man har till forfogande...?
Kommentera

Eller som en klok man beskrev det:

Kirurgen opererar for fullt och patienten haller pa att do...
Flera kirurger, andra ingrepp eller be en bon?

Alternativen krymper for varje forlust...
Kommentera

Bissett19: ja visst men va lite realistisk istället och att vi tar oss till slutspel de e ju fan över 20 matcher kvar så sluta snacka om allsvenskan
Kommentera

rackham: Absolut, och det är den springande punkten i hela denna fråga.
Om spelarna, främst det tongivande och ledande i laget, vänder sig mot Boorken, då är han rökt.
Jag tror att många spelare är mkt kluvna i denna fråga.
Dels har man personliga intressen gentemot de sparkade som spelar in:
kompis och arbetskamrat, både privat och på jobbet.
Och dels har man sin egen yrkesheder sas, att tänka på:
"Jag måse i detta läge försöka att bortse från allt privat och agera professionellt. Boorken gör detta för lagets bästa och inte för att jävlas med ngn"
Blandningen av dessa två ingredienser är ngt som inte är helt lätt att hantera....
Kommentera

Bissett19: "Vi ses i Arboga Ishall..........."

Kanske det.
Det är så långt till nästa säsong, så jag vet inte om jag kan komma på den träningsmatchen inför ES-starten.
Möjligt att jag åker och tittar, men kan inte lova ngt....
Kommentera

Huge: "Möjligt att jag åker och tittar, men kan inte lova ngt"...

Nu skall vi inte ljuga för varandra:-)
Kommentera

Huge:
Kanslan av delaktighet ar nog en mer komplex fraga an sa, magister Huge...

Sag sa har:

Upplever jag att jag blir behandlad som en skit av min magister sa minskar chansen att jag ger mitt yttersta for dig som magister. Och vice versa.
Om jag har betyg att tanka pa kan jag losa det genom att jobba pa med mitt for att klara min framtid. Om det ar var gemensamma insats det handlar om blir det annu svarare for da kan jag gomma mig i mangden. Da ar det du som har ansvaret och jag kan spela safe och lata dig ta skiten fran rektorn eller omvarlden.

Komplext och ett valdigt finlir, men manniskan ar ett anpassningsbart djur har pa jorden...

Nu skall det prutas, magister Huge...
Kommentera

Clubsport:
"Skaplig mardrömsvecka 3/12 - 10/12
Brynäs-Mora
Djurgården-Brynäs
Brynäs-Södertälje
Brynäs-Leksand

9 pinnar är ett måste hur det nu ska gå till... #

Vadå mardrömsvecka?????? Det låter ju som en drömvecka. Hoppas att Boork och spelarna ser möjligheterna och inte riskerna med att möta bottenlag. Jag tror på 10 poäng. Go TIGERS GO GO GO.......!!!!
Kommentera

« · 626390 · »