Brynäs IF

727970 inlägg · 7962 ämnen

Ove Molin årgång 2008-2009

« · 1114075 Till forumet

Sv: Ove Molin årgång 2008-2009
rackham: genialt! Hur har du kommit fram till det?
Kommentera

Peja:

Ja, speciellt nu när vi fokuserar på LAGET... = )
Kommentera

Gusten: Han är även den som gemene man använder som exempel när de personifierar hur mycket sämre laget är nu för 10 år sedan.
Kommentera

Davey_22: Ingen fejd, jag tycker inte att EN spelare är laget. Det är allt.
Kommentera

Peja: Tveksamt, hur jävla många minitigrar har inte haft/har Molin som största idol? Fan Molin är den enda min kärring kan namnge i truppen ;)
Kommentera

rackham: Om det skulle gå att värva typ Linus Klasen så tror jag att han skulle sälja fler biljetter än Molin...
Kommentera

rackham: Ja, crowdpleaser-aspekten är också en viktig anledning till att Molin är så pass viktig som han är.
Utöver den sportsliga biten.... :-)
Kommentera

Peja:

Vissa säljer biljetter och andra vinner matchen.

Molin har alltid sålt biljetter...

Att betala för att se alla med Dala Dahlkvist-genen som den mest framträdande är fullständigt osexigt.

Molin lyser upp ES-geggmörkret!
Kommentera

Lindström: Din fejd med Huge verkar bestå i att du sett till vad Molin presterar jämfört med andra i laget ändå klagar jäävligt mycke på han.

Allt med måtta :)
Kommentera

Noterar för övrigt att Sundsvall med Morgan Hassel inlånad i laget fortsätter att skrälla i Hockeyallsvenskan. De ligger nia i tabellen, blott 4 poäng bakom åttan Troja. Sundsvall mot play off?
Kommentera

Huge: Kolla på Gävletidningarnas artiklar från matchen igår. En krönika där Molin hyllas och en matchartikel där Molin hyllas. Man skulle kunna tro att han vände och vann matchen mot Frölunda helt ensam. Det är pinsamt.

Det finns andra spelare som förtjänar mer credit för den senaste tidens triumfer. Till exempel Andersén, Jonsson, Dixon, Granis och Lauritzen.
Kommentera

micke: Faen jag känner mig gammal. Jag kommer inte ens ihåg dom som spelade ihop i BIF -93. (Utan att fuska och kolla i böcker). Sundlöv i kassen- Lasse andrefiol.
Sen har vi Molin, Larsson, Gozzi. Scerban och Micke? Andersson?

Lind tror jag var i TG så vi har Huss Larsson, Pöyre?, Melker, Bissett var väl tom med me?!. Häsen? Spelade han här då? Jag iallafall att Nordmarck och neger-Putte inte gjorde det, Putte hade flyttat till AIK året före, å Sjödda hade blivit NHL-proffs. Äh, jag kommer inte ihåg nånting just nu...
Kommentera

Huge: ...................................
Kommentera

Lindström: Vari ligger påhoppet när jag upplevde din fråga som dum och luddig?
Kommentera

Lindström: Gillade aldrig Djoos riktigt. Custemo däremot, där kan vi snacka en kille som kunde beröra publiken.
Kommentera

micke: Du glömde Djoos!!
Kommentera

micke: Edit: Henrik Rehnberg gillade jag oxå...
Kommentera

Klart Ove ska vara kvar om han accepterar en human lön. Jag vill även ha tillbaks Luovi och Kivelä. Till backplatserna ska det vara Scerban, Christer Olssonm Niclas Wallin, Sjödda och Herman Hultgren.
Kommentera

Huge: "Djävligt luddig och dum fråga, om du fråga mig..."

Om du kommer med flera mogna kommentarer så kan du hålla dig härifrån.

Kan du inte på ett vuxet sätt svara på frågor så kan du hålla dig härifrån.

Om du med näbbar å klor ska försvara dig med påhopp istället för att svara på frågor så kan du hålla dig härifrån.

Men de klart kan man inte svara utan att vara otrevlig, så är ju det bra att du inte syns till i rinken.

Fortsätt ditt liv med text tv istället.
Kommentera

Lindström: Vet inte var jag ska börja när det gäller att svara på alla dina hopp hit och dit. Kan ju börja med den här tiraden:

"Jag tycker att när det finns unga som vill in i laget så använd dom. Annars så lägg ner J20 å allt utom A-laget.

Ser ju hällre Silferberg A Persson mfl i laget än tex Molin, Danielsson & Lind. Satsa nu så kommer det att löna sig."

Begriper inte vad det är du vill ha fram?
Ska vi byta ut Molin på direkten och ersätta med juniorer som uppenbarligen än så länge inte håller måttet?
Det väl för fan i glödheta helvete en självklarhet att Molin förr eller senare ska/bör/kommer att bytas ut.

"Ja säg du varför han får så mkt tid?
Tror du om tex en frisk Lind å Sundström fanns i laget nu, att han skulle få så mkt istid?"

Ja, jag antar att han får den istid som CZ anser vara rimlig, mht till det material vi har i övrigt vad gäller ex PP.
En frisk Lind och Sundström hade sannolikt minska Molins istid men nu är ju faktisk båda två skadade, om du missat det.

"Hur vart det nu då Molin eller Dixon om du fick välja EN spelare??"

Välja mht till vadå?

Vem som är bäst i PP?
Bäst i BP?
Vem som har mest framtid i laget?
Vem som spelar mest fysiskt?
Vem som är kvickast i vändningarna och mest rutinerad?
Vem som rent allmänt känns som det bästa valet om man tvingas välja öht?

Djävligt luddig och dum fråga, om du fråga mig...
Kommentera

Peja: "Jag tycker inte att Molin är dålig, men jag tycker inte att Gävletidningarnas betygssättning där han har bäst av samtliga utespelarna speglar verkligheten heller."

Nä, och det är ju det jag säger i just det här fallet: Molin är en gammal trotjänare som varit ifrågasatt och diskuterad rent allmänt.
Kanske lite förståeligt att han då får lite överbetygad pga den "hype" som skapats kring honom efter de fina insatserna.
Finns som sagt många fler som förtjänar minst lika bra betyg men som inte alls får samma cred.

Sen vet jag inte om en så viktig sak som en generationsväxling "måste ske fortare".
Det handlar inte om nån sorts växling för sakens egen skull utan om att på ett förnuftigt sätt slussa in yngre förmågor som är mogna uppgiften.
Svårare är det inte.
Och ändå är det en svår balansgång, som den gode Gusten så klokt redan påpekat.
Så länge en dinosaurie håller sin plats och inte i onödan står i vägen för en yngre förmåga så finns det ingen anledning att utrota nån för utrotandets egen skull.
Kommentera

Peja: Nej nej lyssna nu på Huge...
Vi skriver 5 år med alla som var med redan -99, sen kan vi säkert hitta nån mera som är 38-50 som behöver pengar.

Vi ska INTE ta in nån som är yngre, för då tror ju alla att dom kan komma till Brynäs å vara märkvärdiga.

Utan du ska som 20 åring vara en ny Foppa eller Sundin utan att fått en sekunds istid i laget. Annars så spelar vi dom gamla som kan istället, för det är mycket bättre.

Nej minst 38 år skade benägen gärna med migrän eller en arm, benskada i bagaget.
Det är det vi ska ha.
Kommentera

Huge: "Lindströms åsikt att Molin borde sparkas omgående och att fler juniorer ska spela oavsett om dom förtjänat det eller inte är en typisk lekmannainställning som inte har ett dugg med verkligheten att göra."

Har jag sakt att han ska sparkas??
Jag har sagt att han INTE ska spela i PP.

Sen hur ska man kunna få fran NYA spelar när gamla som har gjort sitt tar den istiden?

Men du kanske vill ha Molin på ett nytt 5 års kontrakt.

"Eller tror han att Molin får mkt istid för att han åker omkring och såsar på isen?"

Ja säg du varför han får så mkt tid?
Tror du om tex en frisk Lind å Sundström fanns i laget nu, att han skulle få så mkt istid?

Så svara på frågorna istället för att slingra dig.

Hur vart det nu då Molin eller Dixon om du fick välja EN spelare??
Kommentera

Huge: Jag tycker inte att Molin är dålig, men jag tycker inte att Gävletidningarnas betygssättning där han har bäst av samtliga utespelarna speglar verkligheten heller.

Tycker dock att Brynäs, som numera HAR en heltidsanställd scout och numera HAR kanske Sveriges bästa ungdomsverksamhet, borde kunna vaska fram andra (yngre) förmågor som gör att spelare som Molin inte längre får plats i laget.

Generationsväxlingen måste ske fortare. Till nästa säsong utgår jag ifrån att Danielsson och Lind dumpas. Vidare hoppas jag att klubben kan få fram en ny Molin (och då menar jag inte Emil) istället för att ha kvar den gamla år efter år. Dinosauriernas tid är förbi.

Den enda som jag vill ha kvar är Dackell.
Kommentera

Peja: "Ett lag som inte spelar fysiskt är inte jobbigt att möta."

Ligger iofs en del i det.
Men ett lag består som sagt av flera spelatyper och jag ser inte att en spelartyp som Molin skulle göra att laget i stort ändå kan betecknas som ett hyggligt fysiskt spelande lag och därmed också jobbigt att möta?
Kommentera

Gusten: Inget fel på juniorer men dom ska också förtjäna sin istid som alla andra.
Lindströms åsikt att Molin borde sparkas omgående och att fler juniorer ska spela oavsett om dom förtjänat det eller inte är en typisk lekmannainställning som inte har ett dugg med verkligheten att göra.
Eller tror han att Molin får mkt istid för att han åker omkring och såsar på isen?
Kommentera

Huge: Ett lag som inte spelar fysiskt är inte jobbigt att möta. Ingen tillfällighet att spelare som Dixon och Granis har boostat hela lagets attityd. Det är även mycket psykologiskt viktigt när spelare vinner närkamper.
Kommentera

Lindström: Ja det är ett delikat problem det där. Jag tycker att man måste ha mer spetsspelare för att kunna spela in många juniorer. Som serien ser ut nu så skulle jag INTE byta ut Molin och en FRISK Lind mot Anton och Silverberg.
Kommentera

Gusten: Nej, de tre (Molin, Granis och Dixon) är olika sorters spelare och därför tycker jag inte att man kan påstå att de gör samma jobb. För det gör de ju inte. Det är mycket jobbigare att spela på det sättet som Granis och Dixon gör.

Förlänga med Molin? Nej, tack. Försök att scouta fram en ny Molin istället. Hur mycket ni än gillar mannen håller det inte att en 20-poängsspelare ska hålla på och kladda med pucken varje gång han är inne på isen och i nästan varje powerplay. Hans uddlöshet i kombination med hans istid är en av flera bidragande orsaker till att Brynäs gör så få mål.
Kommentera

Peja: "Gör han det? Dixon och Granström spelar ju otroligt fysiskt. De är grymt jobbiga att möta. Brynäs vill enligt egen utsago vara ett lag som är otroligt jobbiga att möta, då passar Dixon och Granis in i mallen men inte Molin."

Molin är också jobbig att möta, bara på ett annat sätt.
När man talar om att vi ska vara ett lag som är jobbigt möta så betyder det självfallet hela konceptet och inte bara att det ska kännas jobbigt rent fysiskt.
Trodde att det var en självklarhet som man inte ens skulle behöva förklara...
Kommentera

Gusten: Kan sträcka mig till 9-1 isf!! :)

Jag tycker att när det finns unga som vill in i laget så använd dom. Annars så lägg ner J20 å allt utom A-laget.

Ser ju hällre Silferberg A Persson mfl i laget än tex Molin, Danielsson & Lind. Satsa nu så kommer det att löna sig.

Annars så blir det som för Leksand att en hel generation försvinnner.
Kommentera

Lindström: Du pratar med en Granisdiggare så några mothugg på den fronten får du inte :) Men jag hade nog gärna sett 8 Granis och 2 Molin för balansens skull ;)
Kommentera

Gusten: Ja hellre 10 Granis som brunkare än 10 Molin som inte vet vart målet står.

0 år till på Molin. Dags att ge dom nya spelarna hans istid NU!
Han kan inte leva på sitt guld -99 fortfarande.
Kommentera

Huge: "Dels den gamla vanliga, där många stirrar sig blinda på målproduktion och inte ser den nytta spelaren gör i det tysta.
Ngt du själv gör i det här fallet."

Huge tar du droger?

Jag har ju just lyft fram dom som jobbar i det tysta. Som sliter VARJE match.

"Sen är Molin en gammal trotjänare som varit ifrågasatt under ett par års tid nu"

Ja vilken jävla miss å ge han ett 5 års kontrakt. Hade dom gett han 1 år i taget så hade han kanske spelat hockey och inte grinat å fått en tränare sparkad, som senare kom tillbakas å räddade klubben kvar i ES.

Huge vilken skulle du vilja ha kvar i laget i 2 år till om du får välja mellan; Dixon eller Molin?
Kommentera

Peja: Det är väl en jävla tur att inte ALLA spelare är stöpta i samma form? Och jag tror nog att Huge menade att han "gör det han ska" dvs döda utvisningar och vara raka motsatsen till de övriga brunkarna i laget.

Klockrent inlägg Huge, klockrent.

Ett år till på Molin om han har suget och inte lönen grundar sig på smurftiden + inflation.
Kommentera

Huge: "Ingen påstår att Molin är nån GUD, men han gör exakt samma jobb som Dixon och Granström, dvs det han ska i varje match."

Gör han det? Dixon och Granström spelar ju otroligt fysiskt. De är grymt jobbiga att möta. Brynäs vill enligt egen utsago vara ett lag som är otroligt jobbiga att möta, då passar Dixon och Granis in i mallen men inte Molin.
Kommentera

Huge: Jag tycker man skall vara positiv till Molins pånyttfödelse! Uppenbarligen trivdes han inte i Boorkens tagelskjorta...

Obegripligt att det skall vara så svårt för vissa att skriva en enda positiv mening.
Kommentera

Lindström: Snacka om att ha fått saker och ting om bakfoten.

Ingen påstår att Molin är nån GUD, men han gör exakt samma jobb som Dixon och Granström, dvs det han ska i varje match.
Anledningarna till att han får lite mer uppmärksamhet är 2:

Dels den gamla vanliga, där många stirrar sig blinda på målproduktion och inte ser den nytta spelaren gör i det tysta.
Ngt du själv gör i det här fallet.

Sen är Molin en gammal trotjänare som varit ifrågasatt under ett par års tid nu, främst pga åldern och påstått avtagande motivation.
När han då gör en av sina bästa säsonger på länge så är det kanske naturligt att han i det läget får mer rubriker än vad en ny och lagprofilmässigt lite mer "anonym" spelare får.

Den enda kritik jag isf kan hålla med dig om är att Ove ofta är lite för osjälvisk och tveksam när han snurrat upp nån eller några spelare och skaffat sig ett bra läge.
Borde i de lägena lite oftare ex bryta in på mål och därigenom skapa oreda, nåt mål eller iaf åsamka motståndarna utvisningar.
Kommentera

Hence: Amen!! :)
Kommentera

Lindström: Sunken är oerhört viktig, kommer verkligen till jobbet varje match. Känns bra att vi bygger försvaret de kommande säsongerna på honom och Andersén.
Kommentera

Jompe: "Molins lina ska trimmas ihop så att hans kedjekamrater tar fria positioner så att Molin kan passa dom efter att ha snurrat upp ett par motståndare"

Problemet är att INGA pass kommer från HAN.

Han kan visst hålla i pucken men vad ger det bakom mål eller i sarghörnen i PP.

Han är ingen playmaker så enkelt är det bara.

Hylla dom som hyllas bör istället. Inte för att gå på medias hallelulea.
Kommentera

tjugo8: Tack! Fler än jag som inte tycker isdans är hockey.
Molin är nyttig men inte GUD. Allt han gör är hellelulia nu.

Lite som i början när Markan släppte ett par billiga varje match men hyllades till höjderna ändå.

Varför hyllas inte Sunken som har missat EN match på hela tiden han har varit här?! Han i likhet med Granis & Dixon gör det dom ska VARJE match.

Men tydligen så är isdans Bif ska syssla med.
Kommentera

Jompe:

Hear, hear!
Kommentera

tjugo8: Igår var Molin en av ytterst få spelare som kunde åka in med pucken i anfallszon. I Linds frånvaro gör det honom enormt värdefull. I de två första perioderna var det alldeles för mycket sarg-ut och dump utan chase. Molins snurrande i BP tills Kallio tröttnade och sänkte honom med utvisning som resultat var penalty killing av högsta klass. Molins lina ska trimmas ihop så att hans kedjekamrater tar fria positioner så att Molin kan passa dom efter att ha snurrat upp ett par motståndare.

Heja Molin. Högt betyg också till CZ för den smarta coachningen.
Kommentera

Ove Molin årgång 2008-2009
Lindström:
Håller helt med
För mycket väckelsemöte kring hans spel i år
Högst betyg i gd/ab för jul känns ytterst tveksamt

Mycket hålla i pucken o snurra/smurfa i hörnen utan några större produktiva resultat ställt mot hans puckinnehav
Delvis ansvarig för ett av ES sämsta pp
Förvisso en av få i Brynäs som är bra på att ta in pucken i pp-anfallszon...men sedan...?

Även om jag tror Dixon har mer i sig så ligger de faktiskt på samma gjorda poäng och Dixon tekar och bidrar fysiskt spel dessutom, t skillnad mot Molin
Men Dixon sågas o Molin hyllas....???

Replik?
Kommentera

« · 1114075