Brynäs IF

726971 inlägg · 7960 ämnen

Play in

« · 1736105 · » Till forumet

Sv: Play in
KulaShaker: Kan så vara.

Snillen spekulerar😃😃
Kommentera

Carl Lejonkräk: Lööke är ju junior nästa år också. Det kan alltså vara så att en spelare som draftats i tredjerundan och kommer att göra tre JVM turneringar inte har någon framtid i Brynäs. Det är uppenbart så att andra ser något Brynäs inte ser.

Jag tror tyvärr Bengtzén inte är mer än måttligt intresserad av juniorernas framfart. Jag har hört flera kommentarer ifrån honom både i media och när han har pratat inför sponsorer, juniorerna är ju fantastiska men det kommer alltid ett men... Men då är ju frågan varför föreningen ska plöja ner en massa pengar i den satsningen. Förlängningen av tex. Mannbergs kontrakt tycker jag var helt onödig med tanke på att båda Lööke och Ölund kommer under ifrån. Bengtzén har ett år kvar på kontraket, kanske stannar han något år till. Men är Bengtzén tillräckligt långsiktig för att se (och ta ansvar) vart Brynäs är om 3-5 år? Och framför allt uteveckla förutsättningar för perioden efter det.

Tappar vi Scott och Rödin måste vi i princip värva ihop en helt ny producerande forwardsbesättning. Risken är nu att vi hamnar i ett läge där vi får ta in högoprofilerade spelare som vi bara har råd att behålla någon säsong vilket leder till att vi får en väldigt hög omsättning på dom positionerna. Dessutom är risken stor att det blir främst transatlanter och dom tar alltid någon säsong innan når full potential. Iom att risken redan innan säsongen var hög att vi skullet tappa Scott hade man kanske behövt lägga lite mer krut på andra centern och fått en spelare som kunnat växa in i det till nästa säsong. Vrana var en chansning som gick fel av flera anledningar.

Om vi ska få framgång är kontinuitet ett måste och det visste Sundlöv och det höll han stenhårt på. Jag är jävligt orolig för framtiden. Jag vet inte riktigt om jag litar 100% på Bengtzén. Dom bästa värvningarna han har gjort är spelare med låga förväntningar som vuxit ut till något mycket bättre, typ Zanetti, Pudas, Alcén till viss del. Det visste vi att han kunde, han har gjort många sådanna värvningar i Karlskoga och nu sist i Karlskrona. Det är så han byggt lagen. Men jag är inte lika övertygad om spetsvärvningarna. Visst Salmela och Johnson, men båda var beprövade. Vrana, Broadurst, Niinimäki, Wallace, Porseland. Alla är fiasko mer eller mindre. När han ska göra en bedömning av potentialen som inte bevisats har han inte varit lika lyckosam. Jag hoppas jag har fel, men jag är lite kluven.
Kommentera

mk: Är du säker på att vi släppte och Frölunda högg och att det inte var Frölunda som högg och att vi inte tyckte att det var värt att ta upp kampen?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Om nu spelarna inte håller måttet. Varför hugger Frölunda med en gång?
Är Brynäs så mycket bättre då spelmässigt?
Det jag oroas över är att man släpper spelare innan man testat dom ordentligt.
Ja utom Brodecki då..
Kommentera

Skrubben: Jag tror som du där, Scott går tyvärr bort på grund av skatteskäl och BZ är nog försiktig med att värva från KHL (se bara på Modos 18 floppar, samt Porseland och Vrana). Nä han värvar nog gärna SHL meriterat kan jag tänka eller spelare som levererat denna säsong och inte är på väg utför.
Kommentera

Jag tror faktiskt att Bengtzén inte tycker det är värt att behålla Scott till nästa säsong. Enligt en artikel i Aftonbladet så kommer det bli betydligt dyrare för Brynäs att ens kunna erbjuda samma lön nästa säsong, eftersom expertskatten försvinner.

Frågan är vilka ligor Bengtzén spanar emot för att hitta ersättare? Det känns som att knappt någon spelare som kommit från KHL till SHL denna säsong har lyckats (t.ex. Modos alla floppar). Jag tror han satsar på att värva en etablerad SHL-spelare till en toppkedja, likt Johnson-värvningen ifjol. Och resten blir nog från utländska ligor.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Skall man summera slutspelet känns det som upp och nervända världen mot spelet efter jul.
-Målvakterna levererade inte alls. Sandström och långa skott med klar sikt????
-De ramstarka och kyliga försvarsspelet var som bortblåst
-En grym frenesi framåt, de bärande spelarna (med undantag NJ) tog ett steg bakåt och flera andra tog ett steg framåt (W'arna, Blomman och Olden t.ex.)
Kommentera

Rodrigo: Ja han var grym där ett tag Salmela. Tyvärr kunde han knappt åka skridskor de sista matcherna....han skulle betyda oerhört mycket för laget.
Kommentera

Skrubben: Bengtzén sa innan förra matchen i intervjun i VIP-baren innan match att man jobbade på att behålla Salmela, exakt citat minns jag inte men det lät på Bengtzén som att han hade Salmela i planerna till nästa säsong. Det bådar ju gott iallafall.
Kommentera

mk: Fast Lööke har ju fått speltid men han anses väl inte hålla måttet. Vi har ju flertalet juniorer som går före Lööke och vi måste ju ha lite krav också men nog får många juniorer mycket speltid i Brynäs fortfarande.
Kommentera

Fyfan vad tomt allt känns!!! Varför ska man behöva ligga under med 3 mål innan man börjar spela? Jävla skitsäsong!
Kommentera

Det känns ju lite konstigt ändå. Brynäs gör 13 mål i den här matchserien, Djurgården bara 12. Ändå är det de senare som står som vinnare och BIF som förlorare. Så det kan vara...
Kommentera

Brynäsgubbe: Lööke på väg bort.

Stämmer det så börjar jag bli orolig för återrekryteringen underifrån.
Det har ju varit ett ess som brynäs haft.
"Kom till Brynäs och få speltid"
Hoppas att jag har fel.
Kommentera

Verkar som Silfverberg tog ut sin frustration mot New Jersey. Första hattricken i NHL i 7-1-krossen i natt. Grattis.
Kommentera

Brynäsgubbe: Sommarlov!
Kommentera

Brynäsgubbe: VACKERT!!!!
Kommentera

Skrubben: Jag tolkar det som att det är både Bengtzén och Anssi som kommit överens om att ta det efter säsongen eftersom att BZ vill vänta ut besked från Gunde och Anssi vill ha erbjudanden från fler håll för att kunna trissa upp lönen. Han har ju en makalös förhandlingsteknik den där finnen. Finns det möjlighet att ta hem Gunde så är jag säker på att Bengan kommer att ta den och skicka iväg Salmela. Anssi kan ju vänta hur länge han vill på kontrakt, han vet att det finns erbjudanden. Knivigt läge för BZ.
Kommentera

Hoppas jag inte får ångra detta. Men nu blöder hjärtat och jag vill hjälpa Brynäs.

3000 till fansens värvning.

KÖR BENGTZÉN!!!
Kommentera

Brynäsgubbe: Efter att ha läst det där så tror jag inte att Scott går till Luleå, det blir nog KHL.
Kommentera

Brynäsgubbe: "– Vi har pratat lite, men sagt att vi ska ta det efter säsongen, säger stjärnbacken Anssi Salmela."

Man kan ju dra många tolkningar utifrån det, men det tyder på att Bengtzén i alla fall har honom i tankarna till nästa års lag. Spelare som typ Starkbaum, Nörstebö och Brodecki har han inte ens haft samtal med verkar det som. Dom vill han inte ha kvar helt enkelt!

Salmelas marknadsvärde har nog sjunkit ganska mycket denna säsong med tanke på skadorna, så han kanske inte blir allt för dyr att behålla.
Kommentera

Fan. Rödin får inte bestämma själv om han blir kvar, och Scott tappar då sin kompis. Finns inte mycket anledning att stanna när han kan tjäna mer på annat håll. Bara det inte blir Luleå...
Kommentera

Nu måste Bengtzén trolla med knäna...

Spelarna som kan lämna Brynäs:

Bernhard Starkbaum, 30, målvakt - Ersätt med JÄMN toppmålvakt
Jonas Johansson, 20, målvakt - Låt han gå

Mattias Nørstebø, 20, back - Klar att lämna, Lucas Carlsson ersätter
Mathias Porseland, 29, back - Klar att lämna, Kanske kan Andersén ersätta?
Anssi Salmela, 31, back - Ersätt med Gunderson, annars = förläng

Greg Scott, 27, forward - Låt han gå, besvikelse utan Rödda. Ersätt med SPETS.
Anton Rödin, 26, forward - Lämnar förmodligen, ersätt med SPETS.
Johan Alcén, 28, forward - Förläng
Terry Broadhurst, 27, forward - Besvikelse, låt han gå
Adam Brodecki, 21, forward - Klar för Frölunda
Sondre Olden, 23, forward - Lämnar förmodligen
Petr Vrana, 30, forward - Måste lämna och ersättas med en stjärncenter
Jesper Ollas, 31, forward - Klar att lämna, ersätt med Stjärnforward
Jens Lööke, 18, forward - Förläng snälla Stefan??!
Kommentera

Skrubben: Trevligt, har du lust att dela med dig av intervjun?
Kommentera

Skrubben: " ...två toppkedjor ska värvas."

Tror vi nog vad vi vill om...
Kommentera

Brynäsgubbe: Men vad ska Bengtzén göra då tycker du? Förlänga med Porseland, Broadhurst, Brodecki, Olden och Vrana? Rödin och Scott kan vi nog räkna bort. Ollas, Starkbaum och Nörstebö ska redan vara klara att lämna.
Salmela, njae, avvakta.
Alcén? JA GÄRNA, men kan man ta in en powerforward som är bättre så visst, släpp Johan, men bara på det villkoret.
Kommentera

Jag såg en intervju med Salmela där det verkar som att han och Bengtzén har snackat lite om en förlängning. Intressant! Jag är faktiskt taggad på silly season nu. Vi ska bygga en helt ny stomme, där två toppkedjor ska värvas. Det kan gå hur som helst, men Bz har tidigare visat på fingertoppskänsla under silly season (sämre under säsong).
Kommentera

dacke72: Jo men det beror ju på för svagt spelarmaterial. Har man det spelar inte coach/tränare nån roll. Ledarna kan inte trolla.
Kommentera

Chris11: Fuck that. Man kommer ingenvart på nya lagbyggen. Vi har inte pengar att bygga ett helt nytt lag och sedan förvänta oss en guld. Är du galen? Det enda sättet att vinna för oss, liksom för SAIK och alla andra förutom kanske Luleå, är kontinuitet... vilket vi tyvärr aldrig verkar få eftersom Brynäs ofta her spelare som slår igenom och sedan drar.
Kommentera

Yoda Marklund: Gå och lägg dig. Dina inlägg talar för sig själva.
Kommentera

TobiasR: Vi behöver inte bara förstärka. Det krävs att Bulan och Sjödda utvecklas. Att de gör en analys av hur vi kunde bli det klart sämsta laget i SHL under den sista månaden. Sanningen är att Bulan helt har kört fast. Påminner inte så lite om TJ:s vår året efter guldet.
Kommentera

Trist att säsongen tog slut för er Brynäsare. Lider med er.
Kommentera

Yoda Marklund: Kom inte och prata om beteende är du snäll, Krister. Dina otaliga påfyllan-inlägg talar för sig själv. Nyligen hyllade du ju Barbros inlägg där han jämförde Osten med Hitler. Tidigare har du ju öppet visat ditt hat mot homosexuella i ert forum, anklagat både mig och forsberg1978 för att idka penetreringssex med varann.

Du är en rättshaverist, och en rutten sådan. Schas.
Kommentera

Huge:
Vi gör det enkelt för oss.
"Det var skadorna".
15 sek analys och sen gnuggar vi på som vanligt.

Kanske inte är så enkelt.
Blunda gärna för att det finns några snäpp på sluspelshockeyskalan som vi inte når upp till.
"Det VAR skadorna".

Endimensionellt spel utan möjlighet att variera spelet för att vinna matcher.
Börja där.

Vad hände med spelskicklighet, puckskicklighet, pucktempo och fart på rören i en skön kombination? (Läs Brynäs)

Vore det inte för skadorna så...
Kommentera

Peja: Jag håller med dig helt och hållet. Två riktigt duktiga centrar är precis vad vi behöver. Skulle Bz lyckas ersätta Scott på ett bra sätt så vore ju det toppen!
Kommentera

munkas: synd dock att missa inkomsten av två matcher till hemma, i övrigt håller jag med dig.
Kommentera

Yoda Marklund: Alla är väl välkomna till ert forum så kan de göra sin egen bedömning av vad som skrivs där? Du och Barbro är HS egen buskisföreställning, forumets Stefan och Krister.

Du klev över en gräns, började skoja och raljera kring min mamma som då nyligen dött i ALS. Du förtjänar därför all skit du kan få, Yoda.
Kommentera

Huge: Klart det är ett fiasko med tanke på var vi låg runt jul, inte ens du har väl missat våra resultat den senaste månaden? Och ja hockey liksom andra sporter går ut på att vinna, kämpa väl kan man göra i korpen.
Kommentera

Chris11: Alltid surt att åka ut så här tidigt, men det är ju knappast något nytt. Dif vann välförtjänt och det känns på något sätt rätt skönt att slippa förnedringen mot Saik. Med en Salmela i pissform, skadad Rödin, tröttkörda spelare och kassa målvakter hade det garanterat blivit slakt. Nu ska det iaf bli intressant att se vad Bz gör med truppen och om han har tänkt hänga 14:e vepan i taket nästa säsong eller nästnästa.
Kommentera

TobiasR: Även om "PAW" skulle bli en offensiv spetscenter, så behövs ändå en till. För även om PAW mot förmodan skulle lyckas fylla tomrummet efter Scotts förväntade flytt så behövs någon som kan göra det som Vrana skulle göra den här säsongen, dvs centra en andrakedja som är så pass vass att laget inte är beroende av en förstakedjas produktion.
Kommentera

Chris11: Njaa jag hoppas verkligen att Salmela blir kvar, han är grym. Bäst i SHL när han är hel. Sen är ju frågan hur fan vi ska lyckas ersätta Rödin och Scott? Niclas Danielsson kanske? Sen att hitta en center som kan göra runt 30/40 pinnar är ju inte det enklaste precis...

Sen kan jag inte förstå hur vissa sitter och gnäller på Pathrik. Han har ju varit en av våra absolut bästa spelare på slutet. Skulle inte bli förvånad om han är med i poängligatoppen nästa säsong. Han är också ett alternativ som förstacenter nästa säsong och då kan Bz lägga allt krut på en riktig "stjärnforward".
Kommentera

Chris11: Ja det var tydligt att Salmela var ur slag mot Djurgården, men valet stod mellan en Salmela ur slag eller en Porseland... Och då var det trots allt ett enkelt val för Bulan...

Färjestad hade inte ett bra lag förra säsongen, det var ju därför som de storstädade i truppen inför den här säsongen. De var otroligt sega mot Brynäs förra säsongen. Men då hade inte Brynäs sina vassaste spelare skadade eller ur slag, till skillnad från nu, och man hade även marginalerna med sig.
Kommentera

Peja: Löjligt och okunnigt att kalla årets insats ett fiasko.
Då har man inga som helst ambitioner att resonera nyanserat och ta hänsyn till förutsättningarna. Vi går in i playin utan Rödin, Bertilsson, Ollas, Vrana och med en Salmela som är långt från sin normala kapacitet pga rejäl ringrost efter sin skada. Det hårda matchandet på få spelare tar till sist ut sin rätt och Djurgården vinner knappt men rättvist om man ser till spelet.
Man kan ju roa sig med att spekulera i hur det hade sett ut om Djurgården hade haft samma skadebild och tvingats undvara Thoresen, Sörensen, Hultström och några till.
Nä, vi har tyvärr haft en säsong som varit bakvänd jämfört med många andra lag sas. Där många lag hade mkt skador inledningsvis och efterhand jobbat sig upp så har vi gått den andra vägen.
Bara att ta nya tag nästa säsong, vi ska nog få ihop ett hyggligt lag trots att pajasmurvlarna som vanligt kommer med skrattretande rubriker:

"14 spelare kan lämna Brynäs"

Ja,det låter ju jävligt sannolikt att samtliga spelare vars kontrakt går ut, kommer att lämna och att inte en enda får förlängt eller vill stanna kvar....
Kommentera

Peja: hmm, men ändå. Förra säsongen hade färjestad mycket bättre lag än oss. Då skulle de vunnit och åtminstone gått vidare till kvartsfinalen.
Men njae, jag vet inte riktigt med Salmela, han såg inte alls bra ut dehär senaste matcherna, kanske spelade för tidigt. Tar iallafall Gunderson alla dagar i veckan framför finnen. Finns det ingen chans att ta hem Gunde så först då så tycker jag att det ska vara aktuellt med en förlängning med Salmela.
Kommentera

Jag tycker att ni ska ta bättre hand om era socialt utslagna/mentalt handikappade i Gävle. Just nu springer det omkring 2 stycken dårar som kallar sig "zappaholic" samt "kula shaker" på andra lags forum och sprider dynga. Misstänker flitigt droganvändande och sen har det nog slagit slint på dessa herrar? Tänk er själv två stycken spritt språngande nakna galningar som springer zick zack över E4an. De borde kedjas fast någonstans så att ni slipper skämmas. Checka in filmen Idioterna med Lars von Trier om ni är osäkra på uppförandet.
Kommentera

Chris11: Salmela har ju inte spelat i lag som har haft en rimlig möjlighet att gå långt i slutspelet. Om det går att vinna VM-guld med Salmela i laget så går det nog att gå långt i SM-slutspelet med honom i laget också... Men förbannat tråkigt att han inte kunde göra sig själv rättvisa mot Djurgården.
Kommentera

Okej, vilket FIASKO att åka ut redan.
Nu tar vi lärdom av Färjestad och LASTAR PÅ TRUPPEN Bengtzén. Vi ska gå för guldet nästa säsong.
Bygg om laget helt och hållet. De enda med "utgående" kontrakt jag vill ha kvar är Alcén och Rödin. De andra viker ner sig helt enkelt. Vi kan konstatera att man vinner inga guld med Salmela och Scott i laget. Om jag inte minns helt fel så har Anssi åkt ut i play in tre år i rad i tre olika klubbar. Scott är ingen slutspelskille, har gjort 2 mål på tre (!) Slutspel.
Bygg om, bygg rätt Bengtzén!
Kommentera

Gamnacke:

Vinna är alltid roligare än förlora vilket lag man än möter.
Kommentera

Gamnacke:
Det är väl en no brainer. Dom flesta har väl varit med om modos sits och det är ju rejäl eufori när man klarar kontraktet...
Kommentera

Horace76c: Undrar vad som skulle kännts bäst. Förlora mot djurgården i åttondelen eller vinna kvalmatcherna mot Leksand/Tingsryd? Kanske MoDoiterna är gladast av oss efter säsongens slut.....
Kommentera

jorgens3:
Hoppas vi slipper det här siten med play-in nästa år. Gillar det inte alls även om det gynnat oss.
Kommentera

« · 1736105 · »