Redigerad kommentar
Powerfade:
Skippa tanken om att Leksandsmatchen förvränger jämförelse nu...efter 6 hemmamatcher
Såklart är det så att Lif får en efterföljande negativ effekt (sällanbesökaren prickar gärna ett derby) på publiksiffrorna varför de är klart jämförbara m tidigare år. Det är precis samma effekt som vid utematchen o alla större event får efterföljande effekt.
bradberry:
Bra tanke krin parkeringen. Ska maila publikansvarig. Varför informerar inte Bif mer under rubriken; "så här enkelt är det att ta bilen till/från matchen"?
GD hade faktiskt en ypperligt pedagogisk film men har väl också lagt ut en del negativ publicitet kring parkeringsmöjligheterna...
Brynäslegenden:Kollar man på förra årets första sex hemmamatcher (vilka vi inte vann många av) så ligger publiksnittet en bit över årets. Men man bör tillägga att årets fullsatta derbymatch mot Leksand förvränger siffrorna en del. Toppnoteringen på antalet besökande de första sex matcherna förra säsongen var mot luleå 5800.
Jag gjorde en liten sammanställning på årets snitt jämfört med förra säsongen vi alla fall inte värst men skillnaden är ganska markant mellan lagen
14/15 13/14
Linköping 5296 6697 -21%
Brynäs 4673 5701 -18%
Leksand 5676 6574 -14%
Modo 5139 5701 -10%
SAIK 4842 5225 - 8%
Frölunda 8729 9362 -7%
Växjö 4750 5021 -6%
Färjestad 5287 5963 -1,5%
Luleå 5076 5090 --
Örebro 5086 5027 --
HV71 6735 6587 +0,2%
Brynäslegenden: Visst men kolla på andra lags snitt förr säsongen...
Publik på hemmaplan (snitt är avrundat till heltal)
Plac | Lag | Matcher | Snitt | Totalt | |
1. | Frölunda | 28 | 9362 | 262142 | |
2. | Linköping | 27 | 6697 | 180806 | |
3. | HV71 | 28 | 6587 | 184431 | |
4. | Leksand | 27 | 6574 | 177508 | |
5. | Färjestad | 28 | 5963 | 166955 | |
6. | Brynäs | 27 | 5701 | 153930 | |
6. | MODO | 28 | 5701 | 159625 | |
8. | Skellefteå | 27 | 5225 | 141086 | |
9. | Luleå | 28 | 5090 | 142533 | |
10. | Örebro | 27 | 5027 | 135721 | |
11. | Växjö | 27 | 5021 | 135556 | |
12. | AIK | 28 | 4788 | 134053 |
Redigerad kommentar
Powerfade:
"Du tror med andra ord inte på en sån? Vad är din teori om orsaken till publik bortfallet? Vad är orsaken till att man har 20% färre åskådare i snitt än föregående års totalsnitt?"
X Många hemmaförluster de senaste åren, otroligt många.
x Få profiler.
x Mycket dåligt underhållningsvärde.
X Tv sändningarna.
xTidigt på säsongen, det brukar ta sig ju längre säsongen lider.
X Cmore, jag är säker på att de vinner mark och att inte intresset minskar.
X Spelchemat, tex. onsdagsmatcher, sena lördagsmatcher....
Redigerad kommentar
Powerfade: Skicka dina ideer till Stisse!
Jag har haft kontakt med HGK i ämnet, och han menar att Brynäs jobbar hårt för att få till fasta matchdagar och bättre balans mellan 16.00 och 18.30-matcherna, inför nästa säsong vill de se en ändring i detta, men att cmore har stor makt är inget man sticker under stolen med.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Peja:"Visst har Cmore säkert pushat för de sena matchtiderna på lördagar, men samtidigt vet klubbarna att de säljer mer öl när matcherna spelas på kvällen."
Om man vill sälja öl så kan man öppna en pub och behöver inte anställa spelare för 30-talet miljoner per år.
Peja: Ja det är så otroligt fel att folk ska köra med dessa dreamboxar och rent ut sagt sno produkterna. (Samma sak gäller med fildelning av musik och filmer men det hör ju inte hit).
Synd att SHL sålde ut sig så fullständigt när det gäller rättigheterna. I förhandlingarna så borde givetvis SHL ha varit stenhårda med att själva få lägga spelchema på det sätt som gynnar ligan på bästa sätt. Hur det skall gå att vända publiktappet till en ökning är svårt att sia om men det blir svårt.
Redigerad kommentar
Peja: Visst ger de pengar till föreningarna. Men i långa loppet, utan publik på plats så blir eventet inte lika intressant för TV bolagen att sända vilket gör att man devalverar hela grejen. Visst är cardsharing ett stort problem men INTE en problem som vi supportrar eller ens föreningarna skall lägga nån energi på. Det är väl upp till TV bolagen att skydda sin produkt.
Ett bevis på att TV bolagen styr efter SINA behov är det faktum att matcherna spelas på "prime time" på främst lördaga, och inte på eftermiddagarna som för ett par år sedan. I början var det EN match som spelades senare, nu är det fler mather. Allt i TV's intresse och ine i föreningarnas. Har man gått så långt att SHL tillåter TV bolag vara med och bestämma spelscheman, matchtider och liknande så är man på väg ut i för djupa vatten. Snart kommer krav på fler reklamavbrott mm.
Typexempel på evenemang som förstörts av media är senaste vinter OS, där Viasat begränsade urvalet, bombade en med reklam och i slutändan förstörde slutprodukten.
En utveckling som ironiskt nog kan bli SHL's räddning. Fast frågan är om Brynäs finns kva i högsta ligan då?
Huss: Ja, det krävs helt andra grepp i Jante-Gävle.
Ett första steg kanske kan vara att stänga ner den övre etagen för att komprimera de få besökarna som kommer.
Powerfade: Tycker Boroussia Dortmunds strategi är väldigt lockande. Tyvärr är Gävle en för liten stad för att det skall lyckas.
3 huvudorsaker (?):
TV-sändningar: Förbättrade (får vi bilder fr omklädningsrummet i arenan?) o marknadsförda bättre o i många år
Guld-antiklimax: Från propagandahockey till bleka år, kanske upphävdes publiktappet tillfälligt av ett överraskande guldår, betänk att Arenan höjde snittet vs Rinken m 30% !!!
Kommunavtalet: JANTE!
Tycker Brynäs jobbat stenhårt i många år för att locka publik, dagens läge är ngt förvirrande, betänk Svarta mot vita m ca 5000 åskådare...
Lite tankar, och i rätt tråd såklart, skärpning!
Gavlerinken=Skräckarena för Brynäs. Endast Örebro, AIK, Rögle, Timrå hade färre 3-poängare senaste 2 sässe. Lyckades ej kapitalisera på Guldet, utan senaste tiden är ett stort anti-klimax.
TV-sändningar: Förbättrade denna sässe: HD, fler kameror mm. Helt övertygad om att sändningarna måste bli färre om publiken ska återvända t arenorna.
Hallens storlek styrdes säkert av att LLA, Cloetta o Kinnarps sålde ut första åren + få tv-sända matcher (har gjort en historiebeskrivning om detta tidigare i denna tråd)
Biljettpriserna: Nån som minns vad sittplatserna kostade ifjol? På de mest centrala långsidan är 299 en sänkning men på övriga långsida är det väl en höjning...? Kostade inte de typ 280 förrut? Och visst är det vacker att premiera trogna/säsongskort, men undrar om det inte vore bättre att jobba m sällanbesökaren...de är ju de som fyller upp de sista platserna upp t snittet.
Säsongare o andra trogna har fått en sänkning på långsida, de som bokar senare har nog fått en höjning...
På tal om Säsongskort: Nån som sett/vet hur de sålt i år? Tidningarna brukar ju göra sammanställning på det...
Det verkar gå mot att Mittmedias tidningar har samma innehåll allihopa. TT-artiklar och artiklar som är gemensamma för Mittmedia dominerar. Därtill har GD och AB samma Sportreadaktion. Det buntas ihop mer och mer. Färre journalister, färre texter. Betydligt färre lokala journalister och lokala texter. Med tanke på konkurrensen är jag förbluffad över den låga kvalitén som de 'överlevande' journalisterna håller i Gävletidningarnas fall. Och ja, det är synd att Gefle är deras 'kall' och att de verkar genuint skadeglada när det går dåligt för Brynäs. De verkar inte fatta att ett starkt intresse för Brynäs även skulle öka deras möjligheter.