Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Publiken sviker!!!!

« · 1633736 · » Till forumet

Sv: Publiken sviker!!!!
Powerfade: Snart finns det ingenting som heter lokaltidning. De flesta artiklarna är köpta av TT. Därefter har de ett stort antal artiklar som publicerat i alla tidningar som Mittmedia äger. För några veckor sedan gick jag in på GD och klickade på en rubik om fulla älgar som sprang runt på gatan, men det visade sig vara uppe i Ö-vik. Det tydligaste kanske ändå är rekryteringen av duktige Frida Nordstrand som krönikör. Hon är ju i sig en person med lokal anknytning och jag blev positivt överraskad när det visade sig att hon var ny krönikör i Gävletidningarnas sport. Dessvärre saknar hennes krönikor helt lokal anknytning och publiceras även i Mittmedias andra tidningar. Hennes krönikor hade alltså lika gärna kunna publicerats i riksmedia.

Det verkar gå mot att Mittmedias tidningar har samma innehåll allihopa. TT-artiklar och  artiklar som är gemensamma för Mittmedia dominerar. Därtill har GD och AB samma Sportreadaktion. Det buntas ihop mer och mer. Färre journalister, färre texter. Betydligt färre lokala journalister och lokala texter. Med tanke på konkurrensen är jag förbluffad över den låga kvalitén som de 'överlevande' journalisterna håller i Gävletidningarnas fall. Och ja, det är synd att Gefle är deras 'kall' och att de verkar genuint skadeglada när det går dåligt för Brynäs. De verkar inte fatta att ett starkt intresse för Brynäs även skulle öka deras möjligheter.
Kommentera

reven: Den senaste stora 'artikelserien' i Arbetarbladet handlar om hur lokala idrottsföreningar gör saker för barn och ungdomar på ideell basis. Min känsla är att de försöker förlänga och ta sida i diskussionen om kommunels avtal med Brynäs/Unicef. Det vanligaste motargumentet var ju just att mindre föreningar gör samma arbete utan att få betalt. Nu framför Arbetarbladet exempel efter exempel. Hittills har de skrivit artiklar om Ockelbo Basket och Gävle GIK (hockey). 
Kommentera

reven: Du verkar ha följd gävles media bättre än mig, det är uppenbart. Visst skulle en oberoende part kunna göra en mer objektiv spegling av hela situationen kring alla "affärer" i Gävle. Speciellt då de lokala murvlarna både saknar integritet och objektivitet. Att man sedan skönjer en rejäl portion skadeglädje i det hela gör inte saken bättre.
Men osvsett så vill jag gärna se saken utredd

Detta kanske skulle vara ett intressant ämne för Uppdrag Granskning att kika på. ;)
Kommentera

Powerfade:

Jag orkade inte skriva hela citatet, blir för långt :)

Jag, personligen, tycker att lokalmedia är fel för detta då de själva inte är onyanserade i debatten. Jag skrev ett inlägg i en annan tråd där jag vädrar lite åsikter om dem. Jag är inte konspiratorisk av mig men efter att ha bevittnat deras skriverier de senaste månaderna så fattar även en blind höna som jag att något är ruttet i deras lokaler.

För att ta några exempel:

När Brynäs hade internmatchen så kom det långt fler än vad Brynäs hade räknat med och de fick öppna upp tredje våningen där det pågick ombyggnation. GD/AB vinklade det som PUBLIKKAOS istället för att hylla Brynäs, matchen i sig och de fans som var på plats.

Istället för att läsa och ta reda på fakta gällande den rena matchtröjan så har de, i flertalet artiklar och notiser, skrivit att det är Gävle kommun som betalar för kalaset. Detta går stick i stäv med det Brynäs själva har skrivit på deras hemsida, vad tröjsponsorer säger, vad Brynäs sagt i intervjuer samt i den intro-film som spelas innan nedsläpp. Jag förstår inte att de fortsätter när de blir motbevisade varje gång.

Sen har vi senast när stisses tweet var cynisk och rent av nedvärderande mot Brynäs som letade sig vidare till Aftonbladet som, i sin jakt på skandaler, tog upp det.
Om sportchefen för lokalmedia tycker sådana saker är "roliga" så sätter det standarden för hela redaktionen.

Sen har vi ältandet av kommunavtalet och alla gråt i tidningen om det som inte direkt hjälpt Brynäs.

Nej, en oberoende undersökning vore på plats med ett bra statistiskt underlag. Alternativt att Brynäs frågar fansen vad de efterfrågar men jag tvivlar på att det ger något. Förra året var det sånt gnäll i sociala medier över att "inga" kom för laget gick så dåligt. Ja, det är väl lite upp till bevis nu hos de fans som klagade då, för laget har radat upp segrar nu från höger och vänster såhär långt (kort) på säsongen.
Kommentera

reven: Jag håller med och samtidigt vill jag hävda att man kan göra jämförelser. Det blir givetvis en del skillnader så exakta blir inte siffrorna men likväl är de sämre.

Återigen så vill jag ha igång en debatt där helst gävletidningarna lyfter ögonen från twitter och gör en research på detta. Nyttig ingormation för alla.

Till sist. Brasses citat är väl lite längre än så ;)
Det fortsätter väl i stil med. " eller det är inte fel men mitt sätt är bättre"

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: Ja utematchen hade jag glömt att ta med i beräkningen. Teorierna om trafikproblemen är ju en väldigt bra förklaring att folk väljer att stanna hemma.
Kommentera

Powerfade: Fast genom att säga att leksandsmatchen förvränger siffrorna är helt inkorrekt. 6 hemmamatcher är 6 hemmamatcher.

Det är omöjligt att jämföra korrekt i detta fallet eftersom följande gäller:
1) Speldatum och starttider är inte samma
2) Samma lag möts inte samma tider och datum efterföljande år

Därför förenklar man det genom att använda antalet omgångar, vilket i sin tur inte är helt statistiskt korrekt men ändå ett sätt att göra jämförelser. Om du då i din sammanställning lägger en notis att en omgång förvränger siffrorna så blir det än mer fel.

I och med att vi möter leksand på andra datum denna säsong så kommer siffrorna att jämna ut sig och man får en mer korrekt statistisk jämförelse efter att säsongen är spelad.

Att brynäsare sviker laget och föreningen genom att inte dyka upp på matcher är en korrekt sammanfattning men att vinkla siffror och notiser, så att det ska passa ens egen bedömning är, för att citera Brasse; fel fel fel.

Kommentera

Powerfade:

Skippa tanken om att Leksandsmatchen förvränger jämförelse nu...efter 6 hemmamatcher

Såklart är det så att Lif får en efterföljande negativ effekt (sällanbesökaren prickar gärna ett derby) på publiksiffrorna varför de är klart jämförbara m tidigare år. Det är precis samma effekt som vid utematchen o alla större event får efterföljande effekt.

bradberry:

Bra tanke krin parkeringen. Ska maila publikansvarig. Varför informerar inte Bif mer under rubriken; "så här enkelt är det att ta bilen till/från matchen"?

GD hade faktiskt en ypperligt pedagogisk film men har väl också lagt ut en del negativ publicitet kring parkeringsmöjligheterna...

Kommentera

Brynäslegenden:Kollar man på förra årets första sex hemmamatcher (vilka vi inte vann många av) så ligger publiksnittet en bit över årets. Men man bör tillägga att årets fullsatta derbymatch mot Leksand förvränger siffrorna en del. Toppnoteringen på antalet besökande de första sex matcherna förra säsongen var mot luleå 5800.

Jag gjorde en liten sammanställning på årets snitt jämfört med förra säsongen vi alla fall inte värst men skillnaden är ganska markant mellan lagen

14/15                  13/14

Linköping         5296                    6697                    -21%

Brynäs               4673                    5701                    -18%

Leksand            5676                    6574                    -14%

Modo                 5139                    5701                    -10%

SAIK                    4842                    5225                   - 8%

Frölunda           8729                    9362                    -7%

Växjö                 4750                    5021                    -6%

Färjestad          5287                    5963                    -1,5%                  

Luleå                  5076                    5090                    --

Örebro              5086                    5027                    --

HV71                  6735                    6587                    +0,2%

Kommentera

Carl Lejonkräk: Jaha och vad vill du säga med detta?
Kommentera

Brynäslegenden: Visst men kolla på andra lags snitt förr säsongen...

Publik på hemmaplan (snitt är avrundat till heltal)

Plac  Lag Matcher    Snitt Totalt     
1. Frölunda 28 9362   262142  
2. Linköping 27 6697 180806  
3. HV71 28 6587 184431  
4. Leksand 27 6574 177508  
5. Färjestad 28 5963 166955  
6. Brynäs 27 5701 153930  
6. MODO 28 5701 159625  
8. Skellefteå    27 5225 141086  
9. Luleå 28 5090 142533  
10. Örebro 27 5027 135721  
11. Växjö 27 5021 135556  
12. AIK 28 4788 134053  
Kommentera

Carl Lejonkräk: Haha nej såklart vi inte gör? Under hela förra säsongen var det aldrig under 4000 och iår har vi redan noterat 3500,3700 och återigen 3700 åskådare.

Bortsett från derbyt har vi varit uppe på 5000 en gång. Det är rekorduselt och inget du kan bortse från.
Kommentera

Brynäslegenden: Jag tror att vi ligger i fas med förra säsongen ungefär.
Kommentera

I allt snack om kris kan jag meddela att det är mycket bra sålt tills nästa lördag hemma mot HV.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det som inte nämns men som jag vet man från brynäshåll ser som en faktor är byggnationerna. Vanemänniskor vana att parkera närmast arenan och vara där på ett kick hänvisas nu till en annan parkering längre bort medan vägarna till arenan är omdragna och man tvingas ta sig genom kaos för att sedan knalla i lerstig. Framförallt vetskapen om att det byggs och okunskapen om vart man skall parkera och hur gör att många, särkilt utifrån, väljer TV-soffan. En delförklaring kanske? Men troligen inte hela orsaken bakom...

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: inte i samma omfattning som i Gävle. Men detta är något man får kolla över i SHL och Hockeyligan. Man kan ju inte passivt se på när ett TV bolag förstör som de gör.
Kommentera

Powerfade: Det är ju påtagliga effekter lite här och där, hela SHL tappar ju publik.
Kommentera

Carl Lejonkräk: ändå snittade man mycket högre publiksiffror i början på förra säsongen. Då hade man grymma problem på hemmaplan. I år är man i det närmast felfri när det gäller matchresultaten.

Att laget saknat stora profiler är ingen nyhet det heller.

Visst påverkar spelschemat, absolut. Men om man vill se ishockey och tycker att tiderna är dåliga så borde man rimligtvis passa på att gå på ishockey när den går på normaltid. Spel 19.00 en onsdag eller torsdag tror jag inte påverkar i så stor omfattning som publiksiffrorna visar.

Att fler och fler väljer att stanna hemma och kolla matcherna istället för live påverkar givetvis. Men.återigen. Varför är det extra påtagliga effekter av detta i Gävle?
Kommentera

Huge: jag påstår inte att det pågår en bojkott parsé. Men jag utesluter inte möjligheten att det är så.
Om avtalet med ATG sagts upp så borde detta ha drabbat ALLA lag i SHL. Eller är det endast Brynäs som sagt upp avtalet. I så fall är det ju Brynäs som klantat sig.

Småföreningar har mig veteligt alltid funnits i Gävle och samma sak gäller jantelagen. Osv osv.

Vad jag efterlyste var att murvlarna i Gävle skulle gräva lite, skapa en bild av läget och låta folk vädra sina åsikter mm.

Få igång en debatt för utvecklingen är ju inte positiv. Det kanske till och med du kan hålla med om.
Kommentera

Powerfade:

"Du tror med andra ord inte på en sån? Vad är din teori om orsaken till publik bortfallet? Vad är orsaken till att man har 20% färre åskådare i snitt än föregående års totalsnitt?"

X Många hemmaförluster de senaste åren, otroligt många.

x Få profiler.

x Mycket dåligt underhållningsvärde.

X Tv sändningarna.

xTidigt på säsongen, det brukar ta sig ju längre säsongen lider.

X Cmore, jag är säker på att de vinner mark och att inte intresset minskar.

X Spelchemat, tex. onsdagsmatcher, sena lördagsmatcher....

Kommentera

Powerfade: Tar mig friheten att kopiera ett mkt bra inlägg från "reven", som sammanfattar problematiken på ett bra sätt. Konspirationsteorier om nån sorts bojkott från publiken ger jag inte mkt för, finns alltid konspirationsteoretiker som vill försöka hitta enkla förklaringar på saker och ting.
Typ att Estonia skulle ha sänkts av en amerikansk ubåt eller att ryska maffian låg bakom sänkningen.
Nu är det en organiserad bojkott som ligger bakom Brynäs låga publiksiffror.....

Här kommer inlägget:

"1. Först så avslutades samarbetet med ATG, färre ströbiljetter sålda.
2. Matchdagar alla dagar i veckan.
3. Lördagsmatcher kl 18:30 istället för kl 16:00. Vid match kl 18:30 på helger så försvinner hela kvällen.
4. Det är alldeles för billiga tv-abbonemang/streaming på cmore.se
5. Det görs reklam för tv-abb på klubbarnas egna hemsidor.
6. Människor blir mer och mer lata. För 10-15 år sedan kunde man åka upp till rinken bara för att umgås och snacka med andra människor. Idag finns det facebook, twitter, och smartphones och det är fruktansvärt svårt att konkurrera med det.
7. I Gävle finns det en hel del småföreningar och jantelagen är stor. Man ser inte till det stora hela utan man ser bara till sig själv. Om Brynäs försvinner från SHL så kommer ingen av de små föreningarna att automatiskt gå upp i divisionerna, fastän det är så de resonerar.
8. Lokaltidningarna hatar inte Brynäs men skadegläden är stor och GD/AB är mini-aftonbladet med clickbaits och jagande av skandaler och kriser. På varje "positiv" artikel som går ut på Brynäs så är det fler negativt vinklade och under valåret har det varit hemskt. Om det "bara" skrivs negativt om laget, varför ska då en måttligt intresserad person gå och stötta en onsdagskväll mot Örebro?
9. Vissa supportrar som bara sprider negativitet. "Allt Brynäs gör är sämst." Detta är inte lika stort som det jag listat ovan men det hör till. Om snacket runt föreningen och laget är negativt så kommer det inte locka nya personer att bli supporter eller att betala den hundringen det kostar att se en match. Det blir en cirklejerk istället där man försöker hitta det mest negativa och sedan skryta om det på forum eller sociala medier, och framför allt till sina bekantskapskretsar."

Notera speciellt punkt 9, där tror jag att många härinne känner igen sig och har lite att jobba med....
Kommentera

70 Rodrigues: Vad tycker Brynäs då? De kan knappast vara nöjda ;)
Kommentera

Powerfade: Han tycker som Brynäs😂
Kommentera

Carl Lejonkräk: Du tror med andra ord inte på en sån? Vad är din teori om orsaken till publik bortfallet? Vad är orsaken till att man har 20% färre åskådare i snitt än föregående års totalsnitt?

Redigerad kommentar

Kommentera

Powerfade: bojkott haha, bojkott av dålig hockey kanske.
Kommentera

Powerfade: Skicka dina ideer till Stisse!

Jag har haft kontakt med HGK i ämnet, och han menar att Brynäs jobbar hårt för att få till fasta matchdagar och bättre balans mellan 16.00 och 18.30-matcherna, inför nästa säsong vill de se en ändring i detta, men att cmore har stor makt är inget man sticker under stolen med.

Kommentera

Qvarre: Helt rätt. Rivalitet byggs inte upp i brådrasket. Men oavsett vilka som kommer till Gävle för att spela så måste varje Brynäsare försöka locka med sig fler till matcherna. För jag får känslan av att det är Gävleborna som svikit Brynäs.

Sen är det nog dags att fler hör av sig till Gävletidningarna och kräver bättring. Dagens sk. Journalister verkar tro att journalistik är att återge sånt de ser på twitter vid morgonkaffet.

Här har man ett ypperligt tillfälle att göra en stor sak av publikbortfallet trots bra resultat rent sportsligt. Varför kommer inte publiken? Pågår det en bojkott eller inte? Skapa en debatt! Ge gävleborna något att diskutera på arbetsplatser. Skicka signaler till Brynäs om vad som krävs från deras sida för att folk ska komma på matcherna.

Ska man riva avtalet med kommunen och nedlusa de vackra matchställen med en massa reklam?

Eller ska man som Stisse skrev, räkna med bilarna i publiksiffrorna?
Kommentera

Powerfade:
Jag tror att Brynäs och Brynäsare ska vara livrädda för att lag som Djurgården och Leksand åker ur ur serien. Det är dessa lag som skapar känslor, lag det gör ont att förlora mot och glädje att segra över.  Det är lag som får publiken att komma.
Vem känner rivalitetens engagemang för ett lag som Örebro?

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: Sant. Men de som sitter och tjabbar i rutan på cmore är ju journalister och liknande patrask. Klart att de vill ha en massiv inramning kring och på matcherna. Allt för att få en så bra produkt som möjligt. Att de samtidigt försvårar för klubbar och föreningar med sina upplägg glömmer de lätt i sin iver att göra "bra TV".

Fast sen ska Gävleborna ha en rejäl skopa skit för det är bara i Gävle som publikraset har varit så markant. Bojkott eller inte så är det läge för de som går på hockey i Gävle att jobba för att de i sin vänkrets/arbetskamrater skall gå på hockey.

Allsvensk nivå på publik ger allsvensk nivå på budget vilket i sin tur ger allsvensk nivå på laget.... ja du fattar vart det barkar. Till slut är Gävle stad endast en.plats där man stannar för att tanka.
Kommentera

Powerfade:
Ja, då blir det lite komiskt när de ska diskutera publikkris i Cmore studion, eller varför behöver de älta upprepade gånger i sändningarna hur lite folk det är i arenan? Folk drar folk, mässar Cmore att ingen är där blir det en negativ spiral
#partimålet?
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Ja det är ju ingen miljö som jag vill att mina flickor ska vistas i.
Kommentera

Det var ganska dåligt förra året också men nu är vi alltså hopplöst sist. Vad fan händer? :/
Kommentera

Johan Norrström: Jag gillar inte alls de där sena lördagsmatcherna med all fylla. Någonstans så är SHL på väg åt fel håll.
Kommentera

Peja:

Borde prioriteringarna ligga på att sälja mer öl? Jag blir mer och mer tveksam...
Kommentera

Peja:"Visst har Cmore säkert pushat för de sena matchtiderna på lördagar, men samtidigt vet klubbarna att de säljer mer öl när matcherna spelas på kvällen."

Om man vill sälja öl så kan man öppna en pub och behöver inte anställa spelare för 30-talet miljoner per år.

Kommentera

Powerfade: Jag tycker att föreningarna kan pusha på för att stoppa cardsharing. För deras del är ju det viktigaste att folk betalar för att se på deras matcher. Antingen direkt till föreningarna i form av biljettintäkter eller till Cmore som i sin tur betalar föreningarna x antal miljoner för TV-rättigheterna. De rättigheterna hade varit värda mer utan cardsharing och det ligger naturligtvis inte bara i Cmores intresse att fler ska kolla där (och rättigheterna bli värda mer...). 

Visst har Cmore säkert pushat för de sena matchtiderna på lördagar, men samtidigt vet klubbarna att de säljer mer öl när matcherna spelas på kvällen.  

Tycker personligen att Viasat hade betydligt bättre studio och 'snack' än vad SVT brukar ha i OS, men visst var det trist att så pass många personer inte kunde se det. 
Kommentera

Peja: Ja det är så otroligt fel att folk ska köra med dessa dreamboxar och rent ut sagt sno produkterna. (Samma sak gäller med fildelning av musik och filmer men det hör ju inte hit).

Synd att SHL sålde ut sig så fullständigt när det gäller rättigheterna. I förhandlingarna så borde givetvis SHL ha varit stenhårda med att själva få lägga spelchema på det sätt som gynnar ligan på bästa sätt. Hur det skall gå att vända publiktappet till en ökning är svårt att sia om men det blir svårt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Visst ger de pengar till föreningarna. Men i långa loppet, utan publik på plats så blir eventet inte lika intressant för TV bolagen att sända vilket gör att man devalverar hela grejen. Visst är cardsharing ett stort problem men INTE en problem som vi supportrar eller ens föreningarna skall lägga nån energi på. Det är väl upp till TV bolagen att skydda sin produkt.

Ett bevis på att TV bolagen styr efter SINA behov är det faktum att matcherna spelas på "prime time" på främst lördaga, och inte på eftermiddagarna som för ett par år sedan. I början var det EN match som spelades senare, nu är det fler mather. Allt i TV's intresse och ine i föreningarnas. Har man gått så långt att SHL tillåter TV bolag vara med och bestämma spelscheman, matchtider och liknande så är man på väg ut i för djupa vatten. Snart kommer krav på fler reklamavbrott mm.

Typexempel på evenemang som förstörts av media är senaste vinter OS, där Viasat begränsade urvalet, bombade en med reklam och i slutändan förstörde slutprodukten.

En utveckling som ironiskt nog kan bli SHL's räddning. Fast frågan är om Brynäs finns kva i högsta ligan då?

Kommentera

Powerfade: De allra värsta fienderna är dock de olagliga sändningarna. Polisen sägs ju ta krafttag mot så kallad 'cardsharing' (se länken) och förhoppningsvis får de något uträttat. Visst minskar Cmores sändingar publiksiffrorna, men de betalar trots allt SHL-klubbarna x antal miljoner om året. 
Kommentera

Huss: Ja, det krävs helt andra grepp i Jante-Gävle.

Ett första steg kanske kan vara att stänga ner den övre etagen för att komprimera de få besökarna som kommer.

Kommentera

Powerfade: Tycker Boroussia Dortmunds strategi är väldigt lockande. Tyvärr är Gävle en för liten stad för att det skall lyckas.

Kommentera

tjugo8: Cmore, eller vilket annat TV bolag som helst är vår värsta fiende. Deras intresse ligger inte i att man ska se hockey live utan betala och se på TV.
Frågan är om alla dessa miljoner som klubbarna får är så bra eller om de är av ondo. Vem vill se hockey på TV när det ekar tomt i arenorna?

Brynäs har även de hjälpt till att göra läktarna ödsöiga. Idén om att en läktarplats skall ingå när man äter mat är inte bra. Dessa läktare är i bästa fall halvfulla i tredje perioden. Nu har man dessutom byggt en Skybar som även den bidrar med att läktarna töms. Att arenan i sig är väldigt dåligt planerad med rena skitplatser ute i hörnen gör inte saken bättre.

Att skapa en närhet till det som sker på isen är A och O om man skall locka folk till matcherna.
Kommentera

spud: Bitter? Gläds över att ditt lag och dess Bagdad-Bobtränare lyckades ta en seger igår istället:)
Kommentera

tjugo8: Du glömde, Vill man se dåligt skådespel så kan man ratta in en film vilken kväll som helst.
Kommentera

3 huvudorsaker (?):

TV-sändningar: Förbättrade (får vi bilder fr omklädningsrummet i arenan?) o marknadsförda bättre o i många år

Guld-antiklimax: Från propagandahockey till bleka år, kanske upphävdes publiktappet tillfälligt av ett överraskande guldår, betänk att Arenan höjde snittet vs Rinken m 30% !!!

Kommunavtalet: JANTE!

Tycker Brynäs jobbat stenhårt i många år för att locka publik, dagens läge är ngt förvirrande, betänk Svarta mot vita m ca 5000 åskådare...

Kommentera

En intressant sak är att Brynäs iår har sålt 2300 säsongskort. Det är en högre siffra än vad man haft på flera säsonger. Undrar varför de ändå är så glest på läktarna?
Kommentera

Är de ens 2000 på plats idag?

Nu köper jag inte mer bortförklaringar från Brynäs marknadssida. Är intresset såhär lågt?
Kommentera

tjugo8: Tycker själv det är logiskt att man premierar trogna kunder, vore jag företagare skulle även jag göra det för att få behålla denna trogna skara. Beslutet att sänka priset på säsongskortet denna säsong ( i mitt fall 2000:- ) var det som fick mig att även åka denna säsong då jag har 27mil t/r till varje h-match och det blir kostsamt då man åker själv. Detta innebär inte att man skall utelämna sporadiska kunderna utan så klart även där sänka priserna för dom om än kanske inte så mycket. Lämnade för två säs ett förslag till Brynäs om ett forum eller liknande där man kunde söka personer som ville samåka till matcherna, tror själv det finns personer åt alla vädersträck som kanske kunde tänka sig säs kort om man hade någon/några att samåka med eller bara sporadisk betala någon för soppa om man fick åka med. Man skall även ha i åtanke att många som kommer sporadiskt kommer med bussar från samhällen utanför Gävle, så matcher Tis,Ons,Tor kvällar är nog svårare att få folk utifrån då matcherna slutar ganska sent och helst om man har barn med sig som skall upp i skolan.
Kommentera

Lite tankar, och i rätt tråd såklart, skärpning!

Gavlerinken=Skräckarena för Brynäs. Endast Örebro, AIK, Rögle, Timrå hade färre 3-poängare senaste 2 sässe. Lyckades ej kapitalisera på Guldet, utan senaste tiden är ett stort anti-klimax.

TV-sändningar: Förbättrade denna sässe: HD, fler kameror mm. Helt övertygad om att sändningarna måste bli färre om publiken ska återvända t arenorna.

Hallens storlek styrdes säkert av att LLA, Cloetta o Kinnarps sålde ut första åren + få tv-sända matcher (har gjort en historiebeskrivning om detta tidigare i denna tråd)

Biljettpriserna: Nån som minns vad sittplatserna kostade ifjol? På de mest centrala långsidan är 299 en sänkning men på övriga långsida är det väl en höjning...? Kostade inte de typ 280 förrut? Och visst är det vacker att premiera trogna/säsongskort, men undrar om det inte vore bättre att jobba m sällanbesökaren...de är ju de som fyller upp de sista platserna upp t snittet.

Säsongare o andra trogna har fått en sänkning på långsida, de som bokar senare har nog fått en höjning...

På tal om Säsongskort: Nån som sett/vet hur de sålt i år? Tidningarna brukar ju göra sammanställning på det...

Kommentera

mrmadhawk.se

Johan Svensson håller med vår ordförande om att serien startar för tidigt. Jag är benägen att hålla med.
Kommentera

« · 1633736 · »