Brynäs IF

727662 inlägg · 7962 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

« · 1889336 · » Till forumet

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Powerfade: Jag tror få här inne är casual-fans som sitter med armarna i kors. Jag har själv mailat Bengtzén. Skillnaden är att du verkar yrka för att han ska avgå och jag för att skadan antagligen blir större om Brynäs måste ut på jakt efter en ny sportchef. Jag vet inte vad du sagt till Bengtzén, men det enda som hjälper nu är att ge support till den man som har enskilt störst makt att göra saken bättre. Jag tror han vet vad som behövs göras.

Vad gäller "skitsnacket" så syftade jag på känslomässiga uttryck i stridens hetta. Ingen borde ta sådana känsloyttringar på allvar. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag blir glad när Brynäs vinner och förbannad när de spelar uselt, dålig förlorare som jag är.
Kommentera

Tar vi tillbaka Sundlöv så är det nog början på slutet för föreningen som elitklubb. Snacka om att gå åt fel håll. Ingen som kommer ihåg snacket här 2004-2014 (2012 borträknat)?
Kommentera

En intervju finns nu med Micke Campese på hemsidan. Där går följande att läsa:

”Hur har du följt Brynäs IF på senaste tiden?

-Jag är framförallt aktiv i sociala medier, jag läser och följer med om vad folk tycker och tänker. ”

Bra, han vill redan känna av stämningen och jag antar att några kommer få höra en hel del under mötena imorgon.
Kommentera

Enaranger: Molin borde vi släppt mycket tidigare. Hans 70+ matcher var verkligen inget vidare. Kul att han verkar fått ut sin potential nu och hoppas han kommer ihåg hur mycket Brynäs verkligen satsade på honom.
Kommentera

Vilken sportchef kommer vilja ta över jobbet när det inte ens duger att ta sitt lag till final samt lyfta klubben ur mindre kris på 3,5 år?

Ansökan hos Brynäs innebär:

Jobb dygnet runt
Hat i sociala medier
Namnlistor som kräver din avskedsansökan
Kort tålamod bland supportrar
Missnöje

Välkommen till Brynäs IF!
Kommentera

bif1912: Håller med och tycker häxjakten på Bengtzén nått bortom all rimlighet. Om vi tittar på vad han presterat till nästa säsong så kan jag än så länge inte klaga allt för mycket. Han har redan presenterat två etablerade spelare med potential att hålla landslagsklass, varav en är hemvändare. Han har även aviserat att han vill uppgradera målvaktssidan rejält och dessutom spetsa truppen i övrigt. Utöver det har han bundit upp Westfält på ett långt kontrakt under säsongen och förlängt med Mannberg. Man kan tycka vad man vill om Mannberg men jag tycker han var en av de spelarna som verkligen bidrog till att Brynäs kunde vända sitt spel i höstas och var under säsongen en viktig kugge i SHL:s bästa boxplay. Så hittills har jag som sagt inte så mycket att klaga på.

Det som jag däremot upplever att Bengtzén främst saknar är medial smartness, och där verkar han behöva stöttning av en utåtriktad klubbdirektör som besitter de kunskaperna istället. Hade han väntat med att presentera Danielsson till efter säsongen tänker jag tongångarna varit annorlunda bland många supportar. Om det dessutom hade kompletteras med en öppen kommunikation o taktiska uttalanden utåt nära inpå säsongsavslut hade säkert många redan känt en stark tilltro till nästa säsong. Hade han även varit lite smidigare med sina uttalanden i Aftonbladet så hade de inte kunnat förvränga det till att han sagt att Honken inte håller för SHL.
Kommentera

bif1912: Överengagerade och otåliga fans med noll insyn, som jagar upp varandra till den milda grad att varje rykte blir sanning, hur osannolika dom än är.
Varför skulle styrelsen göra sig av med sportchefen efter EN säsong som inte gått som förväntat och när man hela tiden predikat långsiktighet i verksamheten?
Och låter det troligt att BZ är på väg bort när inte ens det minsta rykte om en sån sak verkar ha nått media?
Visst, allt är möjligt men jag sticker ut hakan och påstår att det inte är DU som tappat fotfästet.
Det verkar däremot jävligt många andra ha gjort...
Kommentera

Angående det här snacket om att vi "släppt" egna juniorer till
andra lag. När det gäller Emil Molin så var det ju faktiskt inte
Brynäs som "släppte" honom när han lämnade oss. Han hade
ju skrivit på för "NHL" och spelade hos oss som utlånad.
Då valde ju plötsligt NHL-laget, mitt under säsongen, att flytta
honom från Brynäs till Rögle (i allsvenskan), om jag inte
minns fel. Jag vet inte om Brynäs hade så mycket att säga
till om i det fallet.
Kommentera

Lesky: hahahaha Sundlöv i Brynäs igen? nej tack! Jag tycker BZ har visat sig mer än vad Sundlöv har gjort på 10 år i föreningen.

Finns det ingen långsiktighet bland er fans?
Kommentera

Det finns så många saker med hela Bengtzen-diskussionen som får mig att fullständigt tappa fotfästet. Nummer ett, att han är en dålig sportchef.(Som verkar vara en allmänt erkänd sanning bland många supportrar). Jag tycker han är en bra sportchef, självklart kan inte någon av oss veta nåt säkert med tanke på vår bristande insyn i den dagliga verksamheten, men slår man ut alla hans aktioner under hans 4 år hos oss tycker jag att han har gjort ett bra jobb. Det är dock intressant hur kortsiktigheten smyger på så fort det blåser i motvind, nu är han helt plötsligt inte shl-mässig, för 300-dagar sedan var han Sveriges bästa. Ska man göra en nyanserad analys av en sportchefs arbete måste man titta över en längre period, eftersom prestationer, alla typer av dem, går upp och ner. Hans 17/18, med innefattande vår/sommar värvningar, var katastrofalt. Rakt igenom. Självklart har det naggat på förtroendet, men samma förtroende kan omöjligen, om man är nyanserad i sin analys, vara helt förlorat med tanke på vad han uträttade innan.
Nummer 2, varför letar vi supportrar anledning att kasta skit på han? Jag har absolut inga problem i att vara kritisk mot hur han har utfört sitt arbete under det senaste året, men såsom det under en tid tillbaka har varit har han fått skit för precis ALLT. Det är hans fel att Björn Hellqvist valde Modo, det är hans fel att Emil Molin valde Malmö, det är hans fel att Ölund och Carlsson lämnar för Nordamerika. Varför kan vi inte vara lite nyanserade? Ingen tjänar på denna smått populistiska skit som säger att han är enskilt ansvarig för allt fel och alla felbeslut som föreningen Brynäs har samt har tagit.
Kommentera

Skrubben: Dessa så att säga "säljare" kanske blivit ombedda att hålla tyst?
Kommentera

”Igår åkte Brynäs IF:s hockeyherrar ur SM-slutspelet när de förlorade mot Växjö med sammanlagt 4-1 i matcher.
Brynäs sportchef Stefan Bengtzén är inte nöjd med säsongen och aviserar nu att man ger sig ut på spelarjakt för att höja kvalitén i laget.

– Nu känner vi nog att det är läge att byta ut lite fler. Vi måste inse att vi inte har räckt till på flera positioner och därför måste vi förstärka, säger Stefan Bengtzén.

Han menar att det behövs nya spelare på flera positioner.

– Det behövs vässas upp lite här och där får att vi ska kunna utmana igen, säger Stefan Bengtzén.”

Om alla tar tre djupa andetag och springer några varv runt huset så blir det bra. Drevet mot BZ börjar bli patetiskt. Det klagas på att han inte skötte damlaget, han gjorde inte ett bra jobb men att samla PK-poäng blir bara larvigt, för hur många här inne har ens gått på en dammatch? Samma människor klagar på att det inte värvas ordentligt till herrlaget. Ser ni inte krocken? Mer pengar till damlaget innebär mindre pengar någon annanstans, exempelvis till herrlaget.

BZ har redan nämnt i en intervju att han letar efter spetsspelare (det tar tid att hitta och värva sådana för att inte göra samma misstag som förra året), och att han eventuellt även kommer bryta några kontrakt. Vad mer behöver herrn göra för att bekräfta era känslor? Skicka personliga brev?

Låt honom få jobba ifred och sköta sitt jobb. Han har bilden klar för sig och jobbar efter den, och jag kan lova er att hans telefon går i ett just nu. Han är målmedveten och vill förstärka laget till det bättre, för ett bättre Brynäs.
Kommentera

Mittzon: Sakerna som skett senaste veckan kanske var det som fick bägaren att rinna över för styrelsen? Styrelsens förtroende för Bengtzén tror jag har sjunkit rejält med tanke på alla felbeslut som tagits denna säsong. Om man dessutom adderar ett idiotiskt Honken-uttalande, så kanske det inte är så konstigt?
Kommentera

Brynäsgubbe: Mitt ”drev” mot Bz består av mina inlägg här. Att jag uppmanar missnöjda medlemmar att mejla är inget drev det heller. Det är snarare en skyldighet för medlemmar att visa att de bryr sig.
Jag har absolut inte uppmanat någon att skriva nåt annat än SAKLIG kritik/feedback.
Jag förstår om du blir ledsen att det finns ett behov att rikta kritik. Det är jag med. Men jag tillhör inte skaran som sitter med armarna i kors och HOPPAS att saker och ting är Fine and dandy inom Brynäs.
Även här läser jag att ”tillförlitliga källor” säger att Brynäs vill ha bort Bz. Jag säger absolut inget om sanningshalten i den källan. Men får man höra samma sak från oberoende håll så funderar man. Speciellt när det är knäpptyst från Brynäs håll.
Jag hoppas, precis som du och alla andra Brynäsare att allt löser sig till det bästa.

Till sist. Detta är ett hockeyforum där man lägger fram sina åsikter. Du uppmanade mig att spara skitsnacket till matchtrådarna.
VAD får dig att tro att skitsnack är tillåtet i dessa trådar? Reglerna gäller ALLT som skrivs här.
Kommentera

Det blir kanske en trade: Bengtzen mot Sundlöv.

Micke vill hem till Gävle och Brynäs vill dumpa BZ. BZ skulle också hamna på en nivå han kan hantera på ett överkomligt sätt i allsvenskan. SHL-kostymen var lite för stor för BZ har det visat sig, han verkar ganska pressad och stressad.
Kommentera

Skulle sportchefens sparkas borde det gjorts tidigare, innan silly börjat. Nu vore det usel timing. Dessutom med en klubbdirektör som inte börjat jobbet än. Tvivlar att ledningen är i sån panik.
Kommentera

munkas: Det skulle vara ganska angenämt om Brynäs ledning kom till insikt att det är ett företag de leder och inte en idrottsförening som på 60-70 talet. På moderna framgångsrika företag har man sedan länge insett att information, både internt och externt, är livsviktigt för framgång. Framförallt nu när alla kunder har tillgång till en uppsjö av snabba informationskanaler. Det går blixtsnabbt att få ett dåligt rykte som är väldigt svårt att bli av med om man inte går ut med relevant information i tid.
Kommentera

Skrubben: Har också en känsla att något händer. Hoppas det inte är något stort, orkar inte mer turbulens efter en sån här säsong.
Kommentera

bradberry: OM Bengtzén får lämna måste det ju ske under hösten. Man kan ju omöjligt sparka honom nu när truppen måste börja ta form.

Men samtidigt känns det som att något lurt är på gång just nu. Så här tyst brukar det aldrig vara. Inte ens Brynäs säljare på twitter skriver något längre.
Kommentera

bradberry: Lugn nu, än finns det gott om tid. Ryktena om att Bz får gå, att Brynäs bojkottar media, tränarfrågan, truppen o.s.v. kan vi lösa under pågående säsong 18/19. Den viktigaste frågan just nu är om Bz ska lösa 4-dagars eller veckokort till liftarna i hundfjället. Du minns väl Brynäs motto? ”Den som väntar på nåt gott........................... håller på Brynäs.”
Kommentera

OveForShow: Som sagt... Då hoppas jag hans ersättare i så fall börjat jobba stenhårt redan. Det är NU vi inte får tappa mark...
Kommentera

OveForShow: Från en Ove till en annan: gäller det från och med nu eller efter nästa säsong när kontraktet går ut?
Kommentera

Ok lite info. Ett stabilt rykte.
Som många har fattat så är Brynäs missnöjda med BZ och han kommer till en hög procent inte att va kvar.

vem vet kanske är Sundlöv tillbaka. som sagt rykte men säker källa.
Kommentera

Daniel Lövve Lö: Larsson har potential att vara en vice-Gunde i PP#2. Boqvist borde också kunna spela i den formationen, antar att Danielsson-Gunde kommer vara givna på blå i PP#1. Men om Brynäs tränare inte har för avsikt att satsa på Larsson i PP är det meningslöst att behålla honom, han är ingen spelare som kan blomstra utan stort förtroende, tror jag.
Kommentera

bradberry: Hoppas!
Kommentera

Peja: Larsson va ju dominant i Allsvenskan så visst måste det finnas nånting, vore ju riktigt kul om han visar alla det nästa säsong?

Du har rätt, det beror ju på vilka andra liknande spelare som är kvar?
Vi vet väl inte ens om Adam.Boqvist stannar? Han kommer ju bli draftad rätt högt i sommar så den klubben kommer ju ha mycket att säga till om.

Det kändes ju väldigt lugnt efter förra säsongen men det vart inge vidare, och nu känns det att det är väldigt mycket ?? men kanske blir bra istället hehe
Kommentera

Peja: Tror snarare Kalle J går till Modo nu...
Kommentera

Daniel Lövve Lö: Jag tror att Larsson kan bli bra till slut. Han är spelskicklig och skulle nog kunna växa med förtroende i bla powerplay. Men det är svårt för Brynäs att ge honom det förtroendet om Boqvists utvecklas som förväntat och Kalle Johansson eventuellt återvänder. Så det kanske inte blir i Brynäs som Larsson blommar ut. Men det som vi inte ska glömma med Larsson är att han är "BZ grabb", handplockad av BZ, en kille som BZ har följt sedan barnsben. Det ska nog mer till för att BZ ska skeppa honom än de övriga.
Kommentera

Björn Hellqvist går tydligen till Modo.
Kommentera

Peja: Ja Kolan har mer att ge tror jag med, och tjejen han har väl sin familj här och han är säkert inte så dyr nu heller?

Sen en sak till man kan undra över?
Mycket frustration nu efter denna säsongen och undrar om Bengtzen och ledningen har kraft och vilja att bita i det sura äpplet och skicka iväg fler misslyckade värvningar?
Larsson och Liljewall va ju rätt ofta bänkade när det inte va så mycket skador.

Jag tycker våra duktiga juniorer mycket väl kan göra deras jobb och sen in med spets, jag säger bit i det sura äpplet med facit i hand.

Och vi har ju sett att Bengtzen inte backar helt från att rätta till sina missar.
Kommentera

Charles: Ja jag såg det att vår nye klubbdirektör skall upp till Gävle!
Kommentera

vi som sitter och väntar på något från Brynäs kanske får vänta till imorgon, Campese ska iaf till gävle då.
Kommentera

Aurum: Fälths flickvän vill ju hem hon, kikade på hennes lya för ett tag sedan iom att jag letar bostad, men Elias ville förhandla med Brynäs så vi får se om han eller hon vinner den duellen :)
Kommentera

Daniel Lövve Lö: Läste ditt inlägg och kom att tänka på Viktor Lööv. Han skulle kunna vara en bra ersättare till Sunkan. Vill gärna ha någon spelskickligare som ersätter Fälth. Kolan Karlsson vore intressant, tror han har mycket mer att ge än han visar i Karlskrona.
Kommentera

Daniel Lövve Lö:
Fälth - Nej
Sunken - Njaaaa, max ett 1-årskontrakt i så fall...
Kommentera

Powerfade: Vi alla kan ju enas om en sak iallafall, och det är att det är mycket frågor och funderingar.

En tränare ska ju in, sen om det är en huvudtränare eller ass eller statistik/video vet man inte men nån ska ju in som jag har fattat det. En till målisarna med.

Tror ni Bengzen åker ut?
Kommer team Hans Wallson/ Lars Johansson in?

Får Sunken eller Fälth nytt kontrakt?

Så mycket frågor det finns nu, och det är sunt att vi fans funderar och även ifrågasätter om det görs på en ok nivå.
Kommentera

bradberry: Det är bra om Brynäs kan få en ny tränare och sen ha kvar Sjödda o Janne i sina tidigare roller, det behövs en coach som skall coacha laget och driva på spelarna till det yttersta så får defensetränaren göra sitt jobb, målvaktstränare, videocoach, mentala coach sitt etc...

Jag tror det är viktigt för alla lag att ha den fördelningen i dagens moderna hockey! En bra coach bör Brynäs intressera sig för att få till klubben och sen bygga laget från bra målvakter och backar och gedigen center!

Jag köper gärna att man använder sig av våra juniorer samt Alcén, Grana, Blomqvist i 3/4 linan och en första och andra line med spetskompetens!
Kommentera

Stefan R 63: Tränarens roll är inte viktig i Huges värld. I alla fall inte så länge Brynäs gör något. Då byter han åsikt som så många gånger förut.
Melin var en ”kunnig yrkesman” ända tills han fick sparken. Sedan var den stora anledningen till den dåliga inledningen.
Kommentera

Huge: Spara aldrig pengar på en tränare en duktig tränare kan göra underverk för en medioker spelartrupp och får individerna att utvecklas samt får laget att underordna sig tränarens spelidé.

Har man en sämre tränare riskerar resultatet bli det omvända med spelare som stagnerar i utvecklingen och ett lagspel utan tydlig spelidé och dåligt grundspel att luta sig tillbaka i mot när det går tyngre.
Kommentera

Huge: Sjödda o Janne?

Herregud... Det är EXTREMT viktigt för ev. spelarrekryteringar att vi lyckas locka till oss ett attraktivt tränarnamn med en tydlig spelidé som kan få klubben att andas lite morgonluft... Sjödda och Janne ropar ut ”ja men vi fortsätter väl som förut...?” Det skulle skynda på förfallet ytterligare. Dock får de gärna föra mera undanskymda roller, typ assisterande eller videomän...
Kommentera

mk: När har jag påstått att tränaren inte är så viktig?
Jag tycker att det är onödigt att anställa en ny tränare när Sjödda och Janne har gjort det riktigt bra och därför bör få nytt förtroende. Tror mao att en ny tränare utifrån inte kommer att göra det bättre, därför är det bättre att lägga pengarna på spelartruppen.

"Varför sparkade man Melin?"

Förmodligen därför att det inte funkade med honom, vad annars göra?
Sparka truppen?

"Tyckte du inte oxå till slut att det var nödvändigt?"f

Svår fråga i det läget. Skulle man avvakta lite till och se om det skulle bli bättre?
Melin själv tyckte iaf att man borde haft lite mer tålamod, men BZ bedömde att det var rätt att sparka tränaren. Rätt eller fel i det läget får vi ju aldrig veta, resultatet blev iaf att vi nådde kvartsfinal trots den usla starten.
Så med facit i hand måste man väl säga att att BZ gjorde rätt och att det var nödvändigt att sparka Melin.

"Om det inte är viktigt vem som står i båset."

Har aldrig påstått att det inte är viktigt vem som står i båset.

"Varför är bra tränare eftertraktade?"

Förmodligen därför att dom just är bra, och inte att dom är dåliga.

"Tror du inte det är viktigt att kunna ha ett bra duktigt erfaret tränarnamn?"

Absolut. Men det är ju ingen garanti för att det är bättre än ex ett duktigt tränarteam som Sjödda och Janne.
Vi hade ju Melin, ett duktigt och erfaret tränarnamn....

"TS och JL är väl inte så erfarna på tränarposten?"

Beror väl på vad man jämför med.
Tycker iaf att dom är tillräckligt erfarna för att kunna få nytt förtroende nästa säsong, om det inte dyker upp nåt riktigt intressant tränarnamn som känns bättre.
Kommentera

Huge: Om nu inte tränaren är så viktig.

Varför sparkade man Melin?
Tyckte du inte oxå till slut att det var nödvändigt?

Om det inte är viktigt vem som står i båset.
Varför är bra tränare eftertraktade?

Tror du inte det är viktigt att kunna ha ett bra duktigt erfaret tränarnamn?

TS och JL är väl inte så erfarna på tränarposten?

Bara undrar lite...
Kommentera

Huge: så du tänker att en tränares roll inte är så viktig? Eller komptensen hos tränare inte är av så stor betydelse? Jag tycker det kan vara skillnaden att komma top 6 och spela en mer utpräglad publikdragande hockey! Men det är ju på sätt o vis ett erkänande från dig om att bz inte riktigt har skött sitt jobb kring tränare o otillräckliga värvningar! Bra så Huge!
Kommentera

Stefan R 63: Hur jag tänker?
Jo, precis som jag säger: att en ny tränare inte skulle göra det så mkt bättre än Sjödda och Janne.
Och att de pengar man isf spar på att förlänga hellre bör läggas på spelartruppen.
Kommentera

Davey85: Vi kan göra bättre än Hellkvist, jag vet inte varför han blivit så hypad.
Kommentera

Huge: marginellt göra det bättre?? Hur tänker du nu??
Kommentera

Huge: Bengtzén brukar vara expert på att ta semester i kritiska lägen också. Skulle inte förvåna mig ett dugg om hans enda utförda jobb den här veckan är i sittliften i Hundfjället.
Kommentera

Honken: Mest realistiskt är nog att Sjödda och Janne får nytt förtroende.
Isf helt Ok, dom har gjort det bra med laget trots den jobbiga starten.
Så länge Melin står på lönelistan tror jag inte att man vill lägga ännu mer pengar på en ny tränare som marginellt skulle göra det bättre, när de pengarna istället kan läggas på spelartruppen.
Kommentera

Huge: tänk va lätt det hade varit att skicka ut ett pressmeddelande om hur de tänker ! Lite likt fbk ! Att agera proffsigt i en ev svår situation. Tycker det blir fel att du jämför med Örebro osv där det enligt dig också är tyst! Varför ska vi jämföra oss med dem ifall de gör fel ? Bz var tyst för länge kring damerna och hoppas innerligt att han
Och bif inte gör samma misstag igen!
Kommentera

Huss: Brukar inte BZ leverera en summering av säsongen och även lite tankar om framtiden efter varje säsong?
Kommer säkert en sån i år också, var så säker.
Exakt NÄR den kommer beror nog på fullt naturliga orsaker och knappast på att man vill jävlas med sina supportrar på nåt sätt.
Även om man kan anta att BZ helst skulle vilja säga "Håll käften, sluta fråga så jävla mkt om laget. Jag uttalar mig när nåt är klart, ni får ge er till tåls ett tag till!!"
;-)
Kommentera

« · 1889336 · »