1150x200-brynasbanner.jpg

SEMIFINAL

« · 1820551 · » Till forumet

Sv: SEMIFINAL
2064: Det känns ju lite som att detta började när en brynässupporter ringde och hotade en domare...
Kommentera

7225: Vi har sett en mängd orättvisor byggas upp under tid och för varje ytterligare så kokar det över. Han bedömer en enskild händelse och håller med om att den inte är vacker (sparken släpper han, går väl jämnt ut med Granas ben).
Att Rönnberg satt i system att låta spelarna gå mot huvudet i tacklingssituationer säger mycket om honom som person, att journalisterna/experterna inte ser detta är anmärkningsvärt
Kommentera

8212: Va fan menar han "Jag håller på Frölunda"?? Helt sjukt att han som expert och krönikör sitter som nån jävla hejaklacksledare och skriver...
Kommentera

7225: Han kollade inte ens på matchen igår säger han....Så där av tystnaden alltså? Och när han väl sett matchen verkar han mest reagera på "hånet" av JG efter Zaborskys mål....Ja där ser man farorna med hjärnskakning!
Kommentera

8212: Sanny är skickad för att lugna massorna genom att uttalas sig som han gör, ingen slewfoot? ingen hopptackling? Zaborsky hånar målisen??

Och vad är det för jävla rubrik? Oseriöst
Kommentera

Är inte det där en slewfoot så hoppas jag att någon kan visa mig hur en sån ska se ut för att vara stiltypisk... Löjligt.
Kommentera

8212: Sanny håller med om (även om han är vääääldigt försiktig) om att tacklingen på Ölund borde granskas.
Slewfooten är tydligen ingen slewfoot säger han.
Kommentera

Sanny uttalar sig.....
Kommentera

7225: Det skulle behövts sättas mer press på domarna inför sjunde matchen...Så att dom känner att hela världens ögon är på dom....Men snacka om att den här situationen är tändvätska för oss!
Kommentera

Skrubben:
Ja, och det blir superviktigt i morgon när allt ställs på sin spets.
Coolast vinner.
Kommentera

Skrubben: Det är sannerligen vi mot världen, helt sjukt.
Kommentera

KalleTeodor: Glömde ett par saker från förra matchen:

Granström är helt underbar att ha.

Han började på uppvärmningen med att spruta snö på JG och avslutade matchen med en förnedring av Bakala med 1,5 sekunder kvar. Det var naturligtvis ingen slump att han valde att göra en sån dragning. Bakala hade inte släppt in något mål och var det enda som vi inte erövrat under matchen.

Jag tror att det är ett antal spelare i Frölunda som går runt idag med en bild på Granis i huvudet och är irriterade. Han har en enastående förmåga att komma under skinnet på sina motståndare och efter 6 matcher så börjar det skava en hel del...
Jag tycker att Lundqvist lett matchen i matchen mot Granis tidigare men den har nu svängt över i vår favör.

Man måste också hylla Johan Alcén som återigen visar vägen och i ett oerhört pressat läge, vinner puck och passar till vårt 1:a mål. Hoppas att han vinner Fansens pris (se länk). Det är han verkligen värd.
Kommentera

Vet inte ens om man vill se matchen imorgon, vet ju ändå hur den kommer sluta; Brynäs tar tidigt ledningen, håller undan fram till sista 5 då domaren tar tag i det och skickar Brynäs på semester. Kommer lämna en sån jäkla sur eftersmak på denna säsong.
Kommentera

När man inte hittar en kommentar om domslut på FHC-forum/medier efter en tät semifinalserie, då vet man att det inte gått rätt till.
Kommentera

Qvarre: Huvudtacklingar och slew-footing är inte farligt längre. Nu tar vi krafttag mot handstoppningar och abuse istället! Så många karriärer som gått om intet efter såna hemskheter.

Sanny kanske kan köra en frame-by-frame-analys över Kilströms handstoppning häromdagen och yrka på livstids avstängning.

Fyfan alltså
Kommentera

Auchinleck: Tycker ändå Brynäs känns iskalla just nu. Till och med Bulan har lyckats hålla tillbaka känslorna angående domarna. Åker vi ut imorgon tror jag vi får höra både honom och Sjödda ge några rejäla kängor till domarkåren. Men just nu gör dom rätt i att vara lugna.
Kommentera

bifhjärta:
Två saker funkar nu.
1 Stay frosty
2. Gör fler mål än motståndaren
Kommentera

Skrubben: herrejesus.
Kommentera

Jag antar att vi får skratta oss lyckliga som inte fick avstängning i 3 matcher för felaktig handstoppning.
Det är något unket när det kommer till bedömningen i denna matchserie.
Kommentera

Skrubben:
Herregud.. Jag känner mig fan kränkt. Jag finner inga ord.
Kommentera

{Hansson86}: Bra, det vore väl ändå inte fel att få en förklaring till varför man inte gått vidare med dessa situationer. Skrämmande helt enkelt!
Kommentera

Skrubben: helt jävla otroligt.
Kommentera

{Hansson86}: skicka samma text till domarförbundet och disciplinnämnden.
Kommentera

KalleTeodor:
Att få avbrott i Frölundas malande är en nyckel i det defensiva spelet.
Att tappa puck eller spela ut korta pass i mittzon innebär fortsatt malande.
Snabba pass eller långa utlägg och samla laget för att styra/dra ner tempot är en nyckel.
Och effektiva avslut... 😃
Kommentera

Skickat detta till SHL

I gårdagen match mellan Brynäs och Frölunda åkte Linus Ölund på en en tackling som tog i huvudet. Linus kunde inte fullfölja matchen. Varför är detta inte matchstraff? Frölunda spelaren hoppar in i tacklingen och träffar klart och tydligt huvudet!
Sedan i samband med Clarks 2-0 mål så ser man att Jusso Ikonen åker på en solklar Sleewfoot framför målet. Detta borde också gå vidare till disciplinnämnden då det kan jämföras med den avstängning som Jimmie Ericsson åkte på tidigare denna säsong. På repriserna ser man klart och tydligt att Frölundaspelaren använder både ben och armar för att fälla Ikonen baklänges. "Tacklingen" innebär hög skaderisk vilket borde resultera i ca 2 matchers avstängning. Nedan hittar ni en länk som visar situationen eftersom ni inte verkar vara kapabla att kolla upp saker och ting själva när det gäller Frölunda

Det var allt jag hade att säga om den matchen. Men som ni kanske vet så åkte även Bertilsson på en hjärnskakning i matchen innan då man än en gång klart och tydligt ser att Frölundaspelarens armbåge tar i huvudet.

Skärpning!

Länk: twitter.com/twittigrarna/status/852261623968518144
Kommentera

Peja: Men Wikegård står där och hummar...mm, kanske skulle varit en "tvåa" säger han....det skulle varit en femma och matchstraff...det här bara fortsätter,hela tiden
Kommentera

3465: mm har märkt det
Kommentera

rafalski: Hallå forumet.

Bland det skönaste som finns är känslan av ”Vi mot världen” som infinner sig i slutspelstider…

Här är några nycklar som jag ser inför avgörandet:

Saker att bygga vidare på:
1. Felix gör en riktigt bra match och frånsett att han tog allt så såg han lugn och stabil ut. Ska vi göra en bra bortamatch så måste spelarna lita på att Felix tar ”rätt” skott annars vinner vi helt enkelt inte.
2. Zaborsky med tvillingarna såg vassa ut. Här finns nog ännu mer att ta ut hoppas jag och de har en förmåga att lyfta ner spelet i Frölundas zon vilket blir viktigt på fredag.
3. Clark har varit vass hela slutspelet och nu är även Lindblom där han ska vara dvs fenomenal! Jensen är fortfarande inte riktigt i fullt slag men får väl plocka fram det mot HV. Denna kedja är vårt vapen och måste förstås vinna sin match på fredag.
4. Bra att Ersson fick lite extra istid och chans att brösta upp sig lite. Han växte under matchen vilket kan visa sig viktigt på fredag.
5. Som flera påpekat så var Zanetti grymt bra igår och jag tyckte även att han stod upp bra sist i Götet. Han har verkligen tagit chansen och växt med uppgiften.

Saker att hantera på plats:
Överleva 2:a perioden blir förmodligen Brynäs utmaning. Vi har blivit manglade i denna period och i princip inte haft ork att spela anfallshockey i 3:e. Jag hoppas att man anpassar spelet en smula och jag skulle vilja se följande korrigeringar i andra perioden:
- Värdera bättre mellan presspel och att boxa ut. Ett hårt presspel sliter oerhört och lyckas det inte finns det ofta spelare rena. Gör värdering ungefär som i PK dvs sätt press på alla dåliga pass etc men annars spela blad mot blad och ligg på insidan.
- Lita på Felix/målis och låt dom ta ”rätt” skott. Detta ligger också i linje med f g punkt med disciplinerat försvarsspel så ska vi kunna hålla borta bra skottlägen bättre.
- Har du som back inget bra passningsalternativ och pressen är hård, slå hellre icing än ge problemet till en lagkompis. En stor del av målen kommer efter pucktapp. Laget är på väg framåt går ur markering och om det vänder i det läget så blir vi mycket sårbara.
- Alltså fokus på enkelt och rakt spel, kanske med någon variant där en sån som Zaborsky, Paille (och Alcén har det visat sig…) tjuvar på ”icing-puckar”.
- Man kan förstås tycka att vi inte borde anpassa spelet i en period. Men jag tycker att det visat sig att det är Frölunda som förlorar när vi gör ändringar och att dom har svårt att göra förändring under match.

Oddsen skulle öka avsevärt till vår fördel om vi kan få in endera Fälth eller Bertilsson förstås.
Kommentera

Fortsätt pinga shl, domarförbundet, disciplinnämnden samt krönikörer, tweeta, maila, sätt press på alla. Att krönikörer inte vågar röra vid detta känns faktiskt lite obehagligt. Trodde inte de var så styrda av shl.
Kommentera

Peja: Det är väldokumenterat att många indianer är/var huvudjägare. Så även i våra dagar tydligen....
Kommentera

Bratwursten : Ticketmaster tycks funka litet slumpmässigt. Först var det fullt men sen fanns plötsligt biljetter att få.
Kommentera

SnowKing: Medhåll. Det hela känns som en dålig parodi, har helt tappat tron på domarkåren och SHL.
Helt flabbergasted för att använda ett lämpligt engelskt uttryck.
Kommentera

SnowKing: han som tacklade ölund tog lång sats och hade lång tid på sig att måtta in tacklingen. Det finns inga som helst förmildrande omständigheter, han valde att hoppa in i tacklingen för att få mer kraft och träffa högre. Påminde mycket om de tacklingar som Ölvestad brukade dela ut och bli avstängd för.
Kommentera

SnowKing:
Att domarna i stridens hetta missar ett och annat är ju inte så konstigt egentligen... det vi uppfattar som att lagen bedöms efter olika regelböcker kan till viss del förklaras med att en randomsupporter oavsett lag tenderar att bli lite enögd ibland.

Men... att "experterna" i TV väljer att sitta tysta är både märkligt och skrämmande.
Om man flyttar Bertils och Öhlunds "olyckor" till mitt i säsongen så hade det som förut sagts analyserats bild för bild om o om igen!

Den förvandlingen är skrämmande på sikt... va f-n skall vi med "experter" till om dom inte får uttala sig?
Kommentera

2064: Sandström gör sin bästa match i Brynäs när det som bäst behövdes, hatten av. Han räddade oss i första periodens inledning och fick sen en behaglig resa.
Kommentera

bradberry:

Här är antalet tvåminutersutvisningar för respektive lag
i de 6 matcherna som spelats (plus totalt).
Med Frölundas siffror först.

Match 1: 4-6
Match 2: 2-4
Match 3: 3-8
Match 4: 3-3
Match 5: 4-4
Match 6: 5-6

Totalt: 21-31

Utöver detta så har vi åkt på två hjärnskakningar.
Utan att Frölunda ens blivit utvisade.

Vi mötte ju Frölunda i säsongens två första matcher.
Då åkte vi väl på en huvudtackling i båda matcherna.
Men då fick väl Frölundaspelarna matchstraff vill jag minnas.
Så Frölunda har fortsatt sitt vårdslösa spel. Men nu utan
åtgärder från domarna.
Kommentera

Har ställt frågan angående huvudtacklingar till Wikegård och Lindström på Twitter. Förväntar mig inga svar. Tycker dock att det bör markeras till dessa hycklare.
Kommentera

Huge: Sandström var grym i närspelet igår och utespelarna var fantastiska på att ta bort skotten från blå, både genom skottäckning och hårt arbete mot skymmande forwards (Carlsson primärt).
Frölundas skymda skott från blå var enkelt räknade.
Kommentera

Horace76c: HV har tappat Kapten Abbott vilket kan vara ett stort avbräck för dem och jag är inte helt säkert på att HV kommer att ro hem guldet utan det är tre väldigt jämna lag kvar i slutspelet.
Kommentera

7510:
Så kan det va, Jon Karls björntjänst är säsongens mest korkade aktion... synd om det i slutändan skall straffa ut Brynäs. :-(
Kommentera

Ja konstig match igår. Men härlig inramning både igår kväll och i lördags... synd bara att Kålle o Ada får fortsätta döma... Rent jävla skandalösa bedömningar. Byt ut Bertilsson i förra matchen eller Linus i gårdagens mot Joel i deras lag å en liknande tackling skulle ge 5 min+ game å minst 3 matcher...
Kommentera

Honken:
Hur det än går i morrn så vågar jag nog sticka ut hakan och gratulera HV till guldet i förtid.
JG har inte imponerat alls på mig i Frölundas mål, inte i nån av våra matcher mot dom faktiskt.
Kommentera

7225: Erson imponerade, likaså Zanetti, riktigt kul:)
Kommentera

7225: Lika förvirrade som de var i första perioden lika fantastiska var de i resten av matchen. Såg på jumbotronen i mitten av tredje att Zanetti hade mest istid. Kul!
Tycker de kunde varvat Kinnvall/Gunde varannat byte i sista.
Kommentera

7225: Ja, CMore och SHL är ju beroende av varandra på många sätt, så det är nog mer eller mindre uppenbart att man kommit överens om nånting för att inte studion fortsättningsvis riskerar att framstå som ett gäng gnälliga f.d spelare/tränare som låter som vilken random HS-medlem som helst.... ;-)
Kommentera

Huge: Huge är enorm även i engelsktalande länder
Kommentera

Med tanke på domarnivån så gör laget en heroisk insats.
Kommentera

Huge: Kämpa
Kommentera

Huge: Jag kan tänka mig att SHL tröttnade på att kommentatorerna var så kritiska till SHLs regler och bedömningar att det faktiskt ordnades någon form av Möte mellan SHL och Cmore för att tona ner kommentatorernas kritik.
Får produkten SHL ett dåligt i längden att publiken skanderar hockeymördare och att kommentatorerna sitter och sågar produkten så viss förståelse har man ju.
Kommentera

« · 1820551 · »