1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 735505 inlägg · 7963 ämnen

Semifinal 3 - Skellefteå vs Brynäs

Sv: Semifinal 3 - Skellefteå vs Brynäs
Brynäsgubbe: Det där med misslyckat PP är vi nog alla överens om. Det jag är lite nyfiken på är varför det fungerade så bra i HA (tvåa i grundserien på 27.35%) men inte i SHL? Vi hade till och med bra PP i HA-slutspelet på 27.50%.

Jag antar att det är för att vi helt enkelt hade ett mycket bättre lag i HA jämfört med motståndarna så klart. Eller är det något annat?

Nu i SHL (med bättre lag och samma tränare) så är vi istället på plats 10 i grundserien på 21.54% och i slutspelet har vi i.a.f. spelat upp oss lite till 23.08%.

Alla andra kvarvarande lag ligger på 29.17, 30 och 31.25% som jämförelse (över hela slutspelet). Det kan verkligen bli det som fäller oss till slut.

Det och vårt usla BP så klart. 65.22%... De kvarvarande lagen ligger på 81.82, 85.71 och 87.88%. I grundserien hade vi ju i.a.f. ett bra BP (fram till sista 10 matcherna typ).

Horace76c:
Jo men har aldrig sagt att det är en tavla.

En tavla är något helt annat än att inte rädda ett skott.

Med din logik så är ju alltså alla insläppta mål en tavla.

Det är en logik aom slår alla med häpnad

xxx BIF xxx: bytte till fotboll efter två..

Tankar om matchen:

SAIK snackar ”attack” innan match

Brynäs snackar ”tålamod” innan match

Det syntes verkligen idag. I mina ögon obegripligt hur det såg ut från start.

Jag vet att jag skrev om det tidigare ikväll men jag tycker att det sammanfattar resultat och prestation rättvist.

Gälla pratar nästan alltid om att det viktigaste är
tålamod (har ju gått bra ofta, absolut) Risken med det är passivitet, vilket syntes idag.

Ny match på torsdag🇧🇪🇧🇪💪

Fick ett mail med länk till lördagsmatchen. Men står bara varukorgen är tom där inne. nån som vet hur man väljer biljett?

Lindström: Det känns som både Masken och Molin har sjukt förlegad syn på PP, det droppet vi alltid gör är väl från Molins era...

Vet inte var det säger om deras misslyckande över säsongen, envishet, ren inkompetens eller oförmåga, låter det vara osagt, men några synliga förändringar har de iallafall inte gjort.

serieserger men jag tycker skellefteå ett bättre lag än brynäs.. så skulle vi slå ut dom skulle det vara en stor bedrift i mina ögon..

Jockster :
Fabulera?
Skrev inte du att han skulle ta den?

Silfver: Ja, att man inte kommer gå i samma fälla igen trodde man ju även efter första bortamatchen mot Malmö. I matchen efter var det ännu sämre från start. Vi får hoppas att Silfver, Larsson, Söderström och Charlie vill vara med och spela i semifinalen också. Det behövs.

Lindström: "Sen vore det kanon om Gälla kan få mjukglassarna att stämpla in 19:00 nästa match & faktiskt säga att det är OK att tacklas."

Vi får hoppas att de stämplar in när matchen faktiskt startar på torsdag (den börjar 20, inte 19)!! Skämt åsido så försöker jag bara lätta upp stämningen lite. :) Inget mer än så.

Slaven82: Transportsträcka

Slaven82: så gör ju ett riktigt fan...

Slaven82: de va ungefär like ointresserade av att spela hockey som resten av matchen

xxx BIF xxx:
Jo men man måste ju se på vad det är för lägen han ställs för.
1:an hade inte dåtidens Hasek på steroider tagit.
Min åsikt är att 2:an är ett galet läge med.
Tar man bort dom 2 målen tar %en ett skapligt hopp upp.
(med det sagt har jag alltid förespråkat Ludde, har aldrig förstått storheten i Källgren.... Inte ens när han presenterades)

Horace76c: Är väll för fan inte Källgrens fel.
Dock kan ju Lindsteins agerande vid 2-3 mål kraftigt ifrågasättas.

Horace76c:
Lasta? Nej men han måste ta den!

Finns INGEN här som säger att det är en tavla.

Sluta sitt & fabulera en massa skit som ingen har sagt.
Jävla trams

Anders Berg: Hoppas spelarna har starkare psyke än så.

Lindström: PP har ju varit helt värdelöst hela säsongen, så det är nog lite sent nu.

Stefan R 63: Nu får då fam be om ursäkt.
Jag säger väl för fan inte att Källgren förlorade matchen för Brynäs.
Jag säger att han gjorde en extrem jävla dålig match som målvakt utifrån räddningsprocenten. Men tycker du 75 % speglar en bra målvaktsinsats så får du väl för fan göra det.

Cardigan Daffipoff: Du har helt rätt att jag skrev lite fel och blandade ihop det lite. Detta är alltså procenten MÅL på straffar. Räddningsprocenten för straffar 23/24 var alltså 59%, 22/23 70% osv osv. Över tid verkar det ligga på ca 33% (räddningsprocent på 67% alltså).

23-24: 41%
22-23: 30%
21-22: 24%
20-21: 33%
19:20: 24%

Tack för att du påpekade misstaget!

Såg att slipsen Källgren blev utbytt inför tredje. Första gången jag slår av en brynäsmatch. Hur såg det ut i tredje?

TheMacamush: Tror SAIK tar matchen på torsdag av bara farten och sen börjar serien på riktigt.

Ogillar Gällas "vi får en taskig start" Det är inget man får, man måste jobba för att inte "få" det. Som man bäddar får man ligga...

Zappaholic: Ja, slutspelsrutinerade Skellefteå är något annat än ”MIFF” Redhawks.

Jockster :
Ska man lasta han för ett friläge?
Kallar absolut inte det för en tavla.

Falken: Håller med att dom inte var bra, men om vi inte ändrar attityd, special teams, och ger målisarna dunderhonung så är säsongen över om 3 matcher.

Inte så oväntat resultat ändå, de ville uppenbart inte vinna å då vinner man i regel inte, hoppas bara de är intresserade av att spela på torsdag!

Masken & Molin måste ifrågasättas över det minst
sagt svaga PP & BP.
Sen vore det kanon om Gälla kan få mjukglassarna att stämpla in 19:00 nästa match & faktiskt säga att det är OK att tacklas.

Stefan R 63: Ja Lindstein kan ju inte varit nöjd med sin insats vid 1:an och 2:an iaf.

Horace76c: ”Nä, den här matchen kommer jag absolut inte skylla på Källgren”

Inte jag heller, men åter, Källgren gjorde en extremt dålig match utifrån räddningsprocenten.
Junismålvakten gjorde inte heller någon bra match utifrån räddningsprocenten men han gjorde det bättre än Källgren.

Kung_Sjödin: tyvärr utnyttjar vininte detta heller och spelar grinigare själv. Så otroligt mjuka.

xxx BIF xxx: "Så det är åter helt skit samma att laget spelar dåligt som helhet mot motståndet,"

Okej. Med detta argument så menar du alltså att vi inte behöver ett försvarsspel utan kan satsa på att ha 5 forwards inne för att få så mycket mål framåt som möjligt? Eftersom antalet mål bakåt inte påverkas av vårt spel utan enbart av målvakten?

Brynäsgubbe:
Nä, inget facit bara för att vi spelade uselt mot Malmö borta.
Brukar allmänt vara pessimist, och tror faktiskt vi hamnar i 2-2 läge efter torsdag.
Däremot har jag nån skum övertygelse att SAIK kommer få slita bra mycket mer för vinsten då.
Det låter säkert konstigt, men dom imponerar ibte alls på mig på det sättet jsg förväntade mig.

xxx BIF xxx: är du dum eller gör du dig dum!!!
Är du så funtad att du tror att staben sitter efteråt o abalyserar matchen ...o säger Hade bara Erik tagit två av målen så hade vi vunnit...??
Om du har någon som helst spelförståelse så är det ett obefintligt försvarsspel...spelare som inte var beredda...spelare som åker o gömmer sig...
Det kommer staben att analysera med spelarna ...inget annat

parks: Men de gör inte en till lika bra match.

Chanzone: Vi måste spela big ice hockey. Vi kan inte gå in i närkamper när sexfingrarna har frikort på fasthållningar.

parks: Fast samtidigt vann de inte för att de var mycket bättre heller. De tar max en match till av oss. Inte alls speciellt orolig över resten av matchserien. Kvällen till trots.

Blir också lite orolig över att man luftar Westman. Innebär det att det är helt kört Ludde och att man vill ge Westman lite tid ifall Källgren också går sönder….

Horace76c:
Jodå 2 an skall han ta om de skall vinna slutspelsmatcher.

Det jobbiga och oroväckande är att skellefteå behövde inte ens anstränga sig för att vinna detta...

xxx BIF xxx: håller med. Går inte att snacka bort hans prestationer oavsett. Tänk om vi inte hade varit så bra som vi ändå varit.

Horace76c: Är Malmö en måttstock blir det värre nästa match? Eller åtminstone utjämnat i serien.

Vi SKA vinna skotten, skjut!

dabif: ” Synd bara att det är meningslöst att göra mål nu. Inte ens jag blev glad av det.”

Aldrig fel att göra mål helst när Jack atack får sätta en efter haft ett tungt slutspel.
Behövs inför returen på torsdag.

xxx BIF xxx:
Vet inte hur 3an såg ut, men 1:an och 2:an kan man omöjligt lasta honom för.
4:an...ja kunde kanske följt med bättre.
Nä, den här matchen kommer jag absolut inte skylla på Källgren (ja innan jag sett 3:an i alla fall)

Tyvärr mycket väntade scener ikväll. Det kunde man sniffa lång väg. Ett berg att bestiga mentalt.

Vi kan bättre, det vet vi, ska nog kunna stämpla in och göra någon solid bortamatch senare i den här serien. Kanske redan på torsdag.

Anders Berg: Andra delen av det är ju "fans" som ständigt pissar på sitt lag och när nåt bra händer så är det typ "jaha". Ja, jag syftar på dig bland annat.

Gavve: Alla är överens med dig att utespelare har varit sopkassa. Men, Källgren måste göra sitt också. Därmed måste man kunna kritisera honom.

Brynäsgubbe: Håller verkligen med! Som när Foppa knäckte klubban över knäet. Nu är det mer bara en massa lallande och ett ”jaha” efter att man har blivit utskåpade.

Gavve: ”Det är väldigt lätt för många att bara skylla på Källgren och inte se utespelarnas usla spel.”

Men under 75 % är extremt dålig räddningsprocent. Det kan du omöjligen skylla utespelarna för, för det är det oavsett hur matchen sett ut.
Det är ju hur många procent av alla skott en bra målvakt som gör en bra match ska rädda. Det är dåligt att rädda under 90 % skotten.
Under 75 har väl ingen målvakt i SHL som stått för de sämre placerade lagen i serien. Laget är ingen ursäkt. Ingen skulle värva en målvakt som har 85 % räddningsprocent en säsong oavsett vilket lag målvakten stått för.
Så det är åter helt skit samma att laget spelar dåligt som helhet mot motståndet, du kommer inte runt att under 75 % är extremt dålig match av en målvakt. Så Källgren har varit dålig idag - och det är hans fel.
Hade han haft 40 skott emot sig så är 4 insläppt ok. Men det är under 75. Punkt.

Chanzone: håller med. Saik kommer undan alldeles för lätt där.

« · 2862363 · »