Brynäs IF

446539 inlägg · 7961 ämnen

SILLY 14/15

« · 1617781 · » Till forumet

Sv: SILLY 14/15
Linus Wickman: ja, det gjorde jag.... Tänkte när jag började räkna ihop allt att det nog fattas 2 forwards men det hade du koll på . 😄 dom ska vara med och givetvis spela i samma kedja...konkurens är bra
Kommentera

70 Rodrigues: 137 utvisningsminuter??? Hmmm.....
Kommentera

Huss: En tuff kille som gör poäng tillskillnad från Tollefsen som en viss person ville ha till Brynäs :-) 30 p på 47 matcher är helt ok även fast det är i tyska ligan :-) Tollefsen har ju mäktat med 6 poäng på 45 matcher o har 104 utv/min!!
Kommentera

TobiasR: Gick i samma klass med Janmark under några år, honom i Brynäs vara intressant. Kan man räkna med att få träffa laget kanske? :D 

Fast han är väl inte så aktuell just nu?

Kommentera

Brynäsgubbe: Nej han är inte aktuell än men det är en spelare som Sundlöv borde rycka i. Klasslirare :)
Kommentera

EskilstunaLasse: Sjödin var påtänkt för jobbet, även han var grön.
Ändå förordade du honom före Sundlöv. Varför då?
Varför gick det an att lita blint på en lika oerfaren Sjödin när du inte litade på en oerfaren Sundlöv?

Varför ska man byta ut nåt som inte är trasigt?
Obegripligt.
Vore skillnad om Sundlöv gjort uppenbara misstag som to.m vi lekmän utan vare sig kunskaper eller insikter kan se.
Men det har han ju inte gjort, hur mkt du än tjatar om floppvärvningar som oftast tillkommit i jobbiga lägen där man inte sällan haft ont om tid att scouta.
Dessa floppvärvningar kom dessutom inledningsvis, när Sundlöv var betydligt mer oerfaren än vad han är idag.
Tvärtom: Sundlöv har succesivt lyckats bättre och bättre med sina lagbyggen, vilket också klubbens resultat visar.

"Hur ska du agera den dag det blir MS som får kliva åt sidan?"

På exakt samma sätt som jag alltid gör i såna lägen: antingen acceptera att Sundlöv själv av sakskäl väljer att kliva åt sidan eftersom han känner att han inte har mer att ge och att nån annan är bättre lämpad eller så accepterar man att ansvarigt och kunnigt folk som jobbar med att rekrytera folk till jobbet har gjort sitt jobb och tagit ett korrekt beslut som man kan begära

Hur kommer du själv att reagera?
Förmodligen som vanligt: vad är det alla kritiker hela tiden har sagt?
Precis som om man skulle haft rätt när vargen till sist kommer, bara för att man ropat "Vargen kommer" i 15 år, typ.

Jag har som sagt inget emot att byta sportchef, men då ska det vara pga vettiga och välmotiverad sakskäl.
Några sådana har jag inte funnit i din argumentering än så länge.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: När lovordare jag Sjödin? Jag har konstaterat att han blev lovad det jobbet men blev lurad.
Sundlöv inga uppenbara misstag? Din verklighetsbild är mer än lovligt rubbad.
Kommentera

EskilstunaLasse: Vill minnas att du förordade (inte lovordade) Sjödin, men där kan jag ha fel.
Min poäng är iaf: om nu både Sjödin och Sundlöv var oerfarna, varför kritiserde du inte valet av Sjödin?
Såvitt jag minns så ville du väl hellre se Sjödin på posten än Sundlöv?

Och nej: inga uppenbara misstag.
Iaf inga som inte varje sportchef gör lite då och då. Det hör till bilden, du kan inte lyckas med allt.
De största missarna kom (som jag reda pekat på) i lägen då både ekonomin, kunskaperna och omständigheterna (tänker på bl.a lockout där marknaden blir turbulent och man har ont om tid att bestämma sig)
Kommentera

Huge: jag vill hänvisa till experimentet med megastor trupp. Där skulle MS ha avgått.
Jag kritiserar MS baserat på hans jobb. Jag tycker att man gott kan få lite nytänk när det gäller kanaler till bra värvningar och lagbygge. MS gör absolut inget sim gör honom oersättlig. Men den stora omsättningen på spelare och ledare är absolut inget som ligger MS till gagn. På det alla chansvärvningar som Hutten, Wanvig, Vas och nu senast Rahm.
Kommentera

EskilstunaLasse: Intressant logik: du kritiserar MS för nytänket med stor trupp men tycker samtidigt att det vi gott kan få lite nytänk med en nu sportchef.
Tycker dessutom att det experimentets inverkan på laget och säsongen är en aning överdriven. Man övergav ju försöket i princip omgående, så nån större skada kan det knappast ha gjort.
Chansvärvningarna har jag redan kommenterat: kom oftast lägen där man som relativt oerfaren chef tvingades agera snabbt på en turbulent marknad, utan att heller ha så mkt pengar att handla för.
Kan hålla med om att Rahm isf känns som den värvning som Sundlöv kunde ha avstått ifrån.
Kommentera

Huge: Samtidigt vill man ju hylla MS för värvningen av Rollin, där snackar vi fingertoppskänsla ....
Kommentera

Huge: man fick en kraftigt reducerad spelarbudget säsongen efter på grund av att man översktidit budgeten vid experimentet. Lade ner experimentet tidigt? Man satt ju på kontrakt av alla dessa spelare hela säsongen.
När det gäller nytänk så menade jag att man får ett nytt kontaktnät med en ny SC. Man skall givetvis inte ersätta MS med nån chansning. Men det finns säkert intressanta namn som har erfarenhet.
Kommentera

EskilstunaLasse: Vill minnas att experimentet låg inom budget eller iaf på en ekonomiskt hanterbar nivå sett till framtida behov. De flesta "extraspelare" som krävdes var väl heller inga stjärnor, snarare relativt billiga i drift.
Kommentera

Huge: Då minns du fel. Jag var själv på årsmötet efter den säsongen och hörde deras motiveringar där man tvingades spara nästan rakt över organisationen.
Kommentera

EskilstunaLasse och Huge: Den här dikussionen känns bekant, kan det vara så att ni diskuterat det här tidigare?
Kommentera

Zzz:Nix då var det GävleLasse och Huge som diskuterade :/
Kommentera

Känns som en väntad och ok förlust...

Kommentera

Zappaholic: 1 down 2 to go ;-)
Kommentera

Wikegård tycker Brynäs ska "städa ut" sportchef och tränare. Han kanske har rätt?!

Kommentera

Någon Järnkrok tror jag det inte blir om han fortsätter såhär.
Kommentera

Zappaholic: Dennis är tyvärr för skadedrabbad, samtidigt som han saknar grunder i positionsspel och beslutsfattande i egen zon. Det vore en stor förbättring om Brynäs ersätter honom med en relativt skadefri back som är stabil.

Jacobsson skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha kvar.
Kommentera

EskilstunaLasse, Huge: Om ni ska diskutera vem av er som sa vad för 6-7 år sedan bör ni göra det i privata meddelanden istället för i Brynäsboken. Det är inte intressant för någon annan användare här.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Håller med, Jacobsson är lite oslipad förvisso men han har överraskat positivt. Det finns få fysiska backar av hans storlek som faktiskt också kan vara ett offensivt vapen.

Kommentera

Peja: Som jag redan sagt: behåll Jacobsson och Löf.
Nytt istf Gunde och DP.
Behåll resten, som inte redan har kontrakt.
Kommentera

Huge: Beror väl vad vi ersätter med eller hur? Det är vår 1a och 7e/8e back vi tappar så vi behöver alltså en ny 1a och 2a back (alltså inte Oscar Eklund) om truppen skall bli starkare.
Tror Jacobsson försvinner på bekostnad av Löf. Tyvärr...
Kommentera

Officiellt nu att Gunde lämnar!

Kommentera

Huge:Varför ska Brynäs behålla Löf?? En spelare som har fått chans på chans och varit medioker/dålig nästan varje match.. 

Gunderson lämnar.. 

Kommentera

Linus Wickman: Hoppas inte han sitter nöjd nu och ersätter Dennis P med likvärdig, och ev Jacobsson med en till utvecklingsbar.

Låter lite oroväckande, men inte kan han väl vara så naiv så han förbiser det här tappet.

"Om tankarna kring Ryan Gundersons ersättare säger Micke Sundlöv.
- Vi får se vad som händer framöver, vi har ju en av de mest lovande backarna i SHL i Christian Djoos. Han har fått träna och spela nära Ryan under två år och har visat med bravur att han har potential för att ta en del av det Ryan lämnar efter sig. "

Kommentera

Jeklund:Hade känslan att Sundlöv ville ersätta Gunderson med Djoos... och de farhågorna verkar ha blivit sanna.. Vi kommer behöva en bättre PP- back en Djoos nästa år. Så är det bara..
Kommentera

Jeklund: Jo, det lär bli mer av ett budgetlag i år. Skulle tippa på att vi hamnar mer back än jag först trodde iom dåliga publiksiffror i slutspelet och en tidig exit.
Runt 4 mio back ungefär. Att Gunde, Scott och förmodligen Nokke lämnar gör att laget hamnar i balans igen då det snarare är Lauritz, Wargs, Perssons lönekuvert som ersätts.

Kommentera

Huss: Du har alltså koll på hur finanserna ser ut efter denna säsong? Tråkigt om dina farhågor stämmer, man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke så att säga. Publiken lär ju inte vilja komma mer om man inte ersätter de spelare vi går dit för att titta på?
Kommentera

Huss:Hade hoppats på att man försökte spara pengar genom att ersätta Honken med JJ, Westerholmarna istället för Harju och Nokke. Sen få bort andra dyra löneposter.. 

För att sedan lägga mer pengar på få spelare som Andersen, Järvinen och en transatlant som T.J Brennan, Nick Bailen eller Shawn Lalonde. 

Sen om Scott och Thurre oxå lämnar, kan man frigöra ännu mer ur budgeten som kan gå till några spetsspelare. 

Kommentera

Linus Wickman:

Harju o Basse - Westerholmarna

Honken - Johansson

Det borde vara hyfsade besparingar där tycker jag...

Ska man dessutom spara på Nokke, Scott, Gunde...ja då är jag INTE beredd att betala medlemsavgiften mer, inte dom dyra matchbiljetterna heller...

Kommentera

Jeklund: Det kan vem som helst räkna ut, tro mig.

1) Man hade budgeterad ett minusresultat från årets början pga en dyr trupp. Vi har aldrig haft så dyr uppsättning anfallare som i år, det är bara att titta på namnen, grymt många bra spelare där. Detta är officiella uppgifter.

2) Publiksnittet hamnade en bra bit under beräknat. Det står för ca 1/3 av föreningens intäkter. Förra året drog föreningen in nästan 32 mio på publiken.
Snittet har minskat med ungefär 10% alltså back drygt 3 mio där också.

Kommentera

Huss: OK, ja ett minusresultat får vi, med 100% säkerhet. Hur stort överlåter jag till andra att redovisa. Men ärligt talat så skiter jag egentligen i om vi går minus i år, jag väljer att se framåt och tittar på vad Brynäs IF med Sundlöf i spetsen kan göra för att vinna tillbaka lite publik, och slagkraft i laget.

Återigen, fokus måste ligga på att vinna hockeymatcher och ha ett a-lag som har förutsättningar till att vinna mer än bara 1 match i slutspelet.

-Det har varit för mkt chansvärvningar.

-Det har senaste säsongen varit för mkt obalans i spelartruppen, där allt krut  lagts på forwardssidan.

-Utfyllnaden kan vi ta från egna led, vi behöver inte värva utifrån för att fylla platser som inte kommer få speltid. Warg, Rollin-Carlsson, Jacobsson är spelare som vi kunnat få till en bråkdel av pengen om vi bara varit lite smarta. Men inte haft utrymme till pga felrekryterat från första början.

Kommentera

Jakob Blomqvist kommer tillbaka till Brynäs enligt GD.
Kommentera

Dr Spec: Thures ersättare hoppas jag, och förhoppningsvis spar vi några kronor där.
Kommentera

Jeklund: Hoppas att det är Larssons ersättare, om det är Harjus så är det nerköp.
Kommentera

Zzz: Det är klart att en Gävle-kille som gör 14+12 i SHL ska spela i Brynäs. Blomman vore en bra värvning.
Kommentera

70 Rodrigues: Vem ska vi ersätta Harju o Thure med? OM vi ersätter Larsson med en av leksands bästa målskyttar? Thure - Toni Rajala, Harju - janmark (?)

Ja, trevligt vore det, men realistiskt är det nog inte tyvärr.

Vi får spara in pengarna på rätt spelare på nå vis, o inse att dom nog räknar med att Jacke isåfall kan ta över produktionen från nån av våra tilltänkta toppspelare, men till ett mkt lägre pris? För jag antar inte han kostar 150´/mån? Ger dom honom det så är dom bra dumma...

Kommentera

Westerholm x2 in + Blomqvist in enligt rykten. Vi har sju forwards på kontrakt = 10 forwards.

Vi kan väl anta att Brodecki ligger bra till för att få kontrakt.

Toalt 11 forwards. Truppen lär väl innehålla 13-14 forwards.

Harju. Granström, Thure, Scott, Warg, Larsson, Lauritzen, Nokelainen och Warg har utgående kontrakt.

Jag hoppas på förlängning med Granström och Thuresson. Scott verkar ju vara förlorad. In med en riktig förstecenter.

Kommentera

Peja: Absolut jag gillar den värvningen, Gävle grabbar ska spela i Brynäs. Men det börjar bli tight om platserna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zzz: Jag är övertygad om att vi kommer att få se några betydligt dyrare pjäser också. Vet att Brynäs erbjöd Gunderson det bästa kontraktet som man någonsin har erbjudit en spelare, och de pengarna måste ju fortfarande finnas kvar. Brynäs gjorde alltså allt man kunde för att behålla Gunde, men KHL-pengarna kunde man förstås inte matcha ändå.
Kommentera

Peja: Tror faktiskt att Andersén kommer ;-)
Kommentera

Peja: Ja, lägger vi Gundes krut på nåt likvärdigt så har vi 2 riktigt bra offensiva PP-alternativ.
Återstår att ersätta DP med nåt likvärdigt alt eget (Westerlund?). Förläng med både Löf och Jacobsson.
Sådär, då var backsidan avklarad.
Blomman är en typ som vi saknar ifall Harju eller Thure försvinner. Bra jobbat av Sundlöv.
Kommentera

Huge: är det här vår forwardsuppställning nästa år kanske?

rödin - NY - blomqvist

sweatt - nordqvist - ollas

westerholm - westerholm - brodin(??)

lindgren - enterfeldt - granström

extra Brodecki? 

Om så är fallet så borde vi kunna få in några hyfsade backar 

Vad tror vi?

Kommentera

Linus Wickman:Det är väl Sundlöv i ett nötskal, man ersätter en toppspelare med en befintlig som har delar av kompetensen sen värvar man en ny med resterande. Det är väl därför vi får så många utvisningar för sex ytterspelare på banan.....
Kommentera

Jeklund: Ser väldigt blekt ut i jämförelse med förra året. Vem skall göra målen?
Räkna efter hur många poäng vi tappar i Thure, Harju, Scott, Nokke osv....

Kommentera

Artikel/Intervju med Gunderson som nu (helt bekräftat) lämnar. :(
Kommentera

Huss:Ja det är väl bara scott thure och harju som gjorde poäng av de du nämner...räknar med att den ny förstecentern kan ta en del. Blomqvist ersätter ju någon av harju/thure....

westerholmarna ersätter nog inte rakt av scotts poängroduktion, men å andra sidan så behöver vi kanske inte göra lika mkt mål om vi kompenserar det med lite bättre backar.

Det vi vinner på det är väl ett stabilare lag, grejen i år är väl att vi gjorde mkt mål i vissa matcher, men när vi inte gjorde mkt mål så vann vi inte...

Det är ju roligt med mkt mål, men jag vet inte vad som är bäst i längden....

Kommentera

« · 1617781 · »