Brynäs IF

731203 inlägg · 7961 ämnen

SILLY 14/15

« · 1618221 · » Till forumet

Sv: SILLY 14/15
Lindström:Bra, skadedrabbad och överskattad.. finns bättre 
Kommentera

Något för brynäs kanske? Skulle själv vilja se alla dessa hos oss. Alla tre har utgående kontrakt också.

Kommentera

Lindström: Någon i Frölunda gillar unga pojkar.....
Kommentera

atilla:Calle skulle passa perfekt med Rödin i första.. Porseland hade inte varit fel han heller.. Videll ställer jag mig mer tveksam till. 
Kommentera

Jag tror att Falk hade varit ett mycket bra nyförvärv för Brynäs. En allround spelare som har spetskompetens i boxplay.
Kommentera

Tänk om Andersén och Kronwall skulle vara på ingång det vore verkligen mumma.... 

Gunderson är en grym spelare men jag tycker Brynäs byggt för mycket av sitt spel kring honom de senaste säsongerna dessutom är han en offensiv back, helt okej bakåt men inte toppnivå i SHL. 

Brynäs problem de senaste säsongerna har varit framförallt i defensiven.. Jag tror på att ersätta Djoos rakt av med Gunderson då det märks vilken potential Djoos har, vilket jag tyckte han visade upp stundtals i slutspelet.. Hans lönepost lär inte vara den största heller för den delen. Jag vill att Brynäs lägger de stora pengarna på defensiva backar (såklart plus om de kan spela offensivt, som tex pp) och om Andersén eller Kronwall (förhoppnings båda)skulle komma till Brynäs anser jag Brynäs backsida vara starkare än föregående säsong även fast man då räknar in Gunderson. 

Jag menar på inget sätt att trashtalka Gunderson då han är en fenomenal Back och kanske till och med den bäste i SHL. Det är dock i slutspelet allt avgörs och det vette katten om inte Tollefsen ändå hade varit en viktigare pjäs för FBK än Gunderson för Brynäs om gunderson varit skadefri och spelat... Vi behöver starka defensiva backar speciellt i slutspel!!

Det kan allltså bli en blessing in disguise att Gunderson nu lämnar Brynäs då jag hoppas att mycket av löneutrymmet läggs på defensiva backar och för att stärka upp laget som helhet..

Iochmed tack och adjö till Jacobsson, Löf och Persson (tack Sundlöv) finns det stor möjlighet att använda Gunderson lönen till att bygga något riktigt bra och en totalt sett förbättrad backsida även fast Gunderson lämnar.. För min del får gärna Forwardsbudgeten även minskas till förmån för Backsidan..

Det finns alltså väldigt stora möjligheter om silly season sköts på rätt sätt att vi har ett mer välbalanserat lag till hösten som är några snäpp starkare i defensiven än de två senaste säsongerna. Det är bara att kolla på semifinallagen, Växjö grym defensiv därför vidare, FBK mycket bättre defensiv än Brynäs och därför stor anledning till avancemang, Brynäs blev dessutom bättre rent taktiskt. LHC började spela defensivt och vann många matcher i slutspurten av grundserien för att sedan tex nolla Frölunda i match 7 efter klinisk defensiv. Skellefeteå är väl undantaget då deras försvar inte riktigt ställts på prov och laget är så exceptionellt bra så de skulle kunna lyckas utan ett riktigt bra försvar men de är också undantaget. Bra försvarsspel vinner generellt i slutspel!

Kommentera

Färjestad dessutom bättre rent taktiskt* ska det stå såklart..
Kommentera

Bratwursten: Håller med, en bra analys. Som jag varit inne på tidigare: Sundlövs rensning borde tyda på att man vill satsa rejält på backsidan. Att ersätta den skeppade trion med nåt likvärdigt befäster isf bara status quo, vilket isf vore minst sagt märkligt.
Kommentera

Om Dif går upp blir det kanske svårt att landa Kronwall om han nu är aktuell. Kanske samma sak med Eklund
Kommentera

Tommy: Sant... Saken med Kronwall är att han är grym defensiv på SHL nivå men kan även bidra offensivt då han har ett riktigt bra skott så ett sådant tillskott vore såklart drömmen.
Kommentera

Bratwursten: Absolut...han får gärna ansluta
Kommentera

Varför pratas det så mycket om Kronwall? Några rykten som säger att han är påväg till Brynäs eller?
Kommentera

TobiasR: twitter.com/magnus_wahlman/status/440564321475903488

Magnus Wahlman brukar ha hyffsad insyn i Brynäs organisation.

Kommentera

Bratwursten: Kronwall vore en fantastisk värvning. Han skulle vara en av seriens absolut bästa backar. Skulle påstå att han är betydligt bättre än Gunderson i samtliga spelformer exklusive powerplay. Just därför vore det nästan för bra för att vara sant att han skulle hamna i Brynäs. Och ja, om Djurgården går upp väljer han säkerligen att gå dit, om han flyttar till Sverige igen.
Kommentera

Bratwursten:Tror Wahlman blandande ihop Kronwall med Eklund, han hörde nog ex-djurgådare och back och la ihop ett och ett. 
Kommentera

Linus Wickman: Kanske så! Men jag vill leva i en drömvärld där Staffan Kronwall möjligen kan skriva på för Brynäs tills det är skrivet i sten att så inte blir fallet :)
Kommentera

Bratwursten: Magnus Wahlman brukar ha hyffsad insyn i Brynäs organisation.

Han avslutar ju påståendet med ett frågetecken. Då vet han ju precis lika lite som alla vi andra.

Jag kan ge ett hett ryckte som stämmer  till 100% "NHL, KHL, SHL, AS eller annan liga spelare till Brynäs" :-)

Kommentera

Bratwursten: Detta vore grädden på moset men för att risk att bli besviken så håller jag detta som ett löst rykte ;-)
Kommentera

Wesley: Jag kan ge ett hett ryckte som stämmer till 100% "NHL, KHL, SHL, AS eller annan liga spelare till Brynäs"

Vad menas?
Kommentera

Hyfsade backpar vi skulle kunna sätta på isen om Kronwall och Andersén kom hem till SHL.

Djoos - Andersén

Kilström - Kronwall

Sundqvist - Bertilsson

Kommentera

Wesley: Absolut ett löst rykte har inget annat sagt heller för den delen. 
Kommentera

Bratwursten: Han kanske kan ersätta Gunde ?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Wesley: Jag kan ge ett hett ryckte som stämmer till 100% "NHL, KHL, SHL, AS eller annan liga spelare till Brynäs"

Vad menas?

Det som menas att man kan påstå vad som helst med ett frågetecken efter. Då är man ju garderad om det inte stämmer. Men mitt påstående var satirisk. Jag garderade ju också.
Kommentera

intressant!

Redigerad kommentar

Kommentera

KulaShaker: Enligt Aftonbladet har Gunderson skrivit på ett ettårskontrakt med Jokerit.  Glädjande kort kontrakt. Om vi har mycket tur så är han lite för tunn för spelet i KHL och kan då komma hem till säsongen 2015/16
Kommentera

KulaShaker: Har inte Niklas familj /flickvän/fru? Ingen fruga som inte fill bo i Ryssland?
Kommentera

Zzz: Dessutom är ju ryssarna snabba på att bryta kontrakt
Kommentera

KulaShaker: För fan tänk klart och kom hem du behövs mer än någonsin!
Kommentera

Zzz:

Kontraktslängd stämmer

Kommentera

Tyvärr försvinner väl Harju till Jokerit inom de närmsta dagarna. En sniper av hans klass är inte alltför lätt att kontraktera.

Är Kronwall fortfarande kvar i slutspelet i KHL?

Kommentera

tjugo8: Bara ett år? Är de galna? :p
Kommentera

Eklund klar!

Kommentera

Zzz: En perfekt ersättare för Simon Löf :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Brynäsgubbe: Är väl troligtvis så att Gunderson känner på sig att han kommer att längta hem till Gävle inom kort!
Kommentera

KulaShaker: Hoppet är det sista som överger en! ;-)
Kommentera

Kommer Blomqvist och Eklund att få köra: sten, sax och påse
om att få nr 44 den kommande säsongen?
Båda hade visst det numret den senaste säsongen. 
Kommentera

Zzz: Andersén och Kronwall (på backsidan) kvar nu då sen sätter jag mig ner i båten!
Kommentera

Vilken typ av skada hade Eklund säsongen 12/13, då
han bara spelade 8 matcher? 
Kommentera

Enaranger: Knäskada :(

Redigerad kommentar

Kommentera

Nu är det bekräftat att Harju lämnar, ganska väntat!
Kommentera

BIF96: Jag tycker Harju har varit skaplig men inte mer i Brynäs. Spelmässigt är han inte en spelare som tillför så mycket 5 mot 5, i allfall inte synligt. Visst han gör mål, men han har också varit helt oduglig i vissa perioder. Han kostar säkerligen en del och det känns väl som att det borde gå att få en mer komplett spelare för pengarna.
Kommentera

BIF96:Låter som han ska ersätta en del av Gundersons poäng, känslan är att Djoos och Eklund kommer bli PP-backar. Så täcker vi bra defensivt istället. 

Kommentera

Linus Wickman: Jo, han ser onekligen inspirerad och upplyft ut på bilden.
Vad kul, spännande och hääärligt att dra på sig Brynäs tröjan, tjoho!
;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Huss: Han ser deprimerad ut.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nähä...
Kommentera

Zzz: Tycker han var bra och mer fysisk under slutspelet. Men vi tappar nu skyttekungen (Harju), poängkungen (Gunderson) samt Scott (3e i skytteligan och 4a i poängligan). Det är ett klart större tapp i poäng än året efter vi vann guldet.
Försvinner Thuresson också så ser det faktiskt riktigt risigt ut framåt....
Kommentera

Huss: Det bli att ändra taktiken för TJ. Klarar han det ?

Redigerad kommentar

Kommentera

Treklövern1912: Varken du eller han behöver oroa sig för det för TJ är inte kvar tills nästa säsong
Kommentera

Huss:Ja nu är det upp till bevis för Sundlöv. Det blir inte billigt att ersätta all spets framåt.
Kommentera

EskilstunaLasse: som vi varit inne på i tidigare diskussioner, balansen i laget. Sundlöv har haft en tendens att "överreagera" som den känslomänniska han är.
Han har insett det de flesta av oss såg vid årets början, akilleshälen var backarna + målvakt. Starkbaum plockades in och nu är det fullt fokus på backsidan.
Sundlöv levererade i år den bästa forwardsuppsättningen som Brynäs haft sedan 70-talet, till ingen nytta, men att helt fokusera på försvaret nu vore lika galet.
Balansen Sundlöv, balansen!
Till sist tror jag hans trupp kommer vara tunnare då J20 borde ha fler spelare som är mogna.
Kommentera

« · 1618221 · »