Brynäs IF

727801 inlägg · 7961 ämnen

Silly Season 09/10

« · 1158790 · » Till forumet

Sv: Silly Season 09/10

rackham: Håller med, bra kvalitet på på produktionen också.

ps/ Du såg väl Mattias i rödkepan ca 5 min in. Han tränar visst lite inviduellt.

Kommentera

bradberry:

För övrigt kul att hänga med Markan på ett rehabpass... se Brynäs-TV.

Mer sånt!
Kommentera

bradberry: Tror tyvärr att förlusten av Widing blir större än vad vi tror. Gör man 23 mål två säsonger i rad så är man riktigt duktig.

Får hoppas att en förlust inte blir för stor men tyvärr tror jag det kommer märkas att han saknas.
Kommentera

arnio: Ja visst står vi på plus!

Widing är väl bra. Extremt snabb, hyfsat stark, bra skott men särskilt kreativ är han ju inte. Kahnberg å finnen utklassar Widing i färdigheter som spelsinne, handleder m.m.

Widings spelartyp finns det gott om, om än få med hans spetskvaliteter. De två övrigt nämnda här ovan besitter däremot färdigheter som Brynäs saknat en längre tid.

Tror det kan bli bra om juniorerna lyckas fylla upp. Skulle dock behöva en tung defensiv pjäs...
Kommentera

Gurra88: Nja inte riktigt Finnen plus Kahnberg minus Widing känns som ett plus. Även några nya juniorer och ett par som växt till sig känns bra. Jag tror definitivt att Brynäs blir ett snäpp vassare offensivt kommande sässe jämfört med förra.
Kommentera

Så var vi tillbaka på ruta 1 igen..
Kommentera

Huss: Hoppas att han kommer tillbaks efter ett par år.
Kommentera

70 Rodrigues: Kul för Widing, trist för oss...
Kommentera

Widing klar för Davos
Kommentera

Linström_92:

Sån spelare vi bara kan drömma om.Hävelid lär hamna hos brorsan i LHC....
Kommentera

Chansen att Sunklöv skulle få Hävelids namntäckning är väl i det närmaste obefintligt. Men vore helt klart en drömvärvning.
Kommentera

Är det nån som vet varför inte Sundström har skrivit på kontraktet ännu?
Det har ju varit klart länge.
Kommentera

arnio:Angående ett tidigare inlägg av mig om artistkontrakt du hade denna synpunkt på;
"Det är med största sannolikhet slut med artistspelare. Artistreglerna räknas försvinna januari 2010".

Det är ju inte riktigt sant, artistreglerna kommer inte försvinna, dem kommer att ändras. Ändringen består i att klubbarna i framtiden kommer, till skillnad mot tidigare få betala arbetsgivaravgifter för artistspelarna, spelaren själv kommer dock fortsätta betala artistskatt (15%) vilket betyder att man också i fortsättningen, även om det blir dyrare än tidigare, kan ta in utländska spelare till mindre kostnad än svenska.
Kommentera

Lindström: "Inget underföstått i det jag skrev alls, det har du tolkat in själv."

Jag uppfattade det som att du kritiserar Brynäs för att man dumpar sina juniorer istf att låna ut dom och att dumpandet har blivit en trend i föreningen.
Isf dumpar samtligt lag sina juniorer då det oftast bara är ett fåtal som når ända fram sas.
Den absoluta majoriteten av juniorerna blir inte stjärnor utan tvingas ibland byta klubb för att utvecklas, då ex konkurrensen från andra juniorer är tuff.
Det sistnämnda upplever vi just nu i Brynäs och nog fan tycker jag att ett tillräckligt antal från J20 har fått chansen inför kommande säsong.

Med facit i hand är det alltid lätt att kritisera en värvning som Svanberg.
Han var helt klart lite av en halvchansning där man dock måste beakta hur marknaden såg ut för tillfället vad gällde lediga backar samt hur vår ekonomi också såg ut.
Men han blev helt klart lite av en besvikelse i mina ögon.
Det är väl isf bara Vas som jag tycker varit en ännu större besvikelse.
Kommentera

Huge: Det är ju det som är underförstått i Lindströms resonemang, ngt jag inte håller med om.

Inget underföstått i det jag skrev alls, det har du tolkat in själv.

Tycker inte du oxå Huge att Svanberg var en blunder att ta hit? Eller vad har du för åsikt om han och vad han presterade i Bif?
Kommentera

rackham: Ja, Gynge visar väl på hur olika spelare utvecklas och hur svårt eller snarare omöjligt det är att förutspå en juniors framtida utveckling.
Han är ändå inget exempel på att det skulle vara en trend i Brynäs att dumpa juniorer istf att låna ut dom, vilket Lindström hävdar.
Ibland lånar man ut en junior och inget händer i utvecklingsväg förrän kanske ett par år senare.
Däremellan har spelaren kanske valt att bryta med sin "moderförening", av olika skäl, och fortsätta spela i sin låneklubb.
Har Brynäs i det läget automatiskt varit klantiga som missat denna talang?
Det är ju det som är underförstått i Lindströms resonemang, ngt jag inte håller med om.
Kommentera

Peja: Tidigare har det säkert varit så att man hellre tagit in spelare utifrån istf att satsa på en junior, men det har kanske haft sin naturliga förklaring.
Hur bra juniorer har vi haft tidigare?
Det är ju först nu som satsningen börjar ge resultat, vilket gjort att fler juniorer får chansen idag än för ett par år sen.
Återstår att se om nån egen junior klarar av att konkurrera ut en spelare som ex Hermansson.
Chansen borde iaf vara rätt så stor nu, när juniorerna börjar växa till sig.
Just Hermansson tror jag är ett fall där man haft lite svårt att välja väg: en trots allt rutinerad och härdad spelare kontra en färsk och lite tunn junior.
Ibland kan det vara bättre att gå på säkerhet, eftersom vi den här säsongen ändå kommer att få se ett par juniorer i A-laget.
Kommentera

Huge: Vad som är en trend är att Brynäs satsar på grovjobbare utifrån som inte tillför någonting annat än hårt jobb. Dvs rena medelmåttor som gör det som man ska kunna begära av alla spelarna på elitnivå dvs jobbar hårt. De upptar platser i truppen som juniorer borde inneha. Syftar på tex Hermansson. Och du ska veta att det inte bara är jag som tycker så, det är väldigt många som gör det även inom klubben.
Kommentera

rackham: Han presenterades som ny värvning av AIK idag.
Kommentera

Huge:

IKO...?
Kommentera

Lindström: Så du menar att Hassel, Gynge och A Persson är exempel som visar att det är en trend i Brynäs att dumpa juniorer istf att låna ut dom?
Hur förklarar du då att A Persson var utlånad förra säsongen?
Att juniorer som lånats ut sen kanske inte alltid får kontrakt när dom kommer tillbaka är en helt annan sak.

"Det finns och har funnits stora talanger som när det kommer till kritan skeppas, för att klubben ska fynda någon As kille istället."

På rak arm kan jag bara komma på en spelare som de senaste åren skeppats iväg och sen gjort nån form av succe på annat håll, och det är Mattias Karlsson.
I övrigt har det mest handlat om juniorer som lånats ut eller skeppats iväg och som i sina nya klubbar inte gjort så mkt väsen av sig.
Var är förresten Gynge, som du tog som exempel på en talang som vi slarvat bort?
Kommentera

Hassel, Gynge, A Persson ska jag fortsätta?

Om du åker och tittar på några matcher så kanske du vet vad vi andra pratar om. Du vet J20 spelar mer en en match varje år. Sen finns nått som kallas för A laget oxå, så du inte tror att det är samma sak.

Det finns och har funnits stora talanger som när det kommer till kritan skeppas, för att klubben ska fynda någon As kille istället.

Ta tex Svanberg, hade han nått att göra i Bif? Hade det kunnat vara bättre att få in nån J20 back på hans plats istället kanske. Ge Löf 2 min istid i 3 matcher vad ger det?

Om man inte får chansen här så försvinner det sk klubb hjärtat ganska fort när man får chansen någon annanstans. Det är den bistra sanningen.
Kommentera

Lindström: "Svara på frågan bara."

Har jag redan gjort:

"Jag överlåter åt ansvariga ledare och tränare att bedöma vad som är bäst i varje enskilt fall, så att resp junior bedöms och behandlas på bästa sätt."

Både Bertilsson och Löf plockas upp och kommer säkerligen att användas som ersättare vid skador på andra ordinarie backar.
Sen finns alltid möjlighet att värva eller låna utifrån om skadeläget skulle bli akut.

Kan du svara på en motfråga angående sakfrågan som du själv drog upp:

Var hittar du trenden att dumpa juniorer, som du påstår finns i Brynäs?
Kommentera

Huge: Så du tycker inta att det hade varit smart att ha haft te x Hasses på 2 år, men lånat ut han första?
Vem eller vilka backar kan dom plocka upp nu om det blir skador?

Svara på frågan bara.
Kommentera

Lindström: Jag överlåter åt ansvariga ledare och tränare att bedöma vad som är bäst i varje enskilt fall, så att resp junior bedöms och behandlas på bästa sätt.

Vilka juniorer som vi lånat ut de senaste åren har jag inte exakt koll på, men det finns det säkert nån som kan hjälpa mig med.
Men vi kan väl börja med den spelare som startat debatten: Anton Persson.
Utlånad till IOK senast förra säsongen.
Lindbäck var väl utlånad till Almtuna förrförra säsongen vad jag minns.
Nån annan kan säkert fylla på listan.

Poängen är som sagt: du kan inte påvisa nån trend i Brynäs agerande som skulle bestå i att man dumpar sina juniorer istf att låna ut dom.
Trenden är väl isf den att man BÅDE lånar ut och dumpar, allt beroende på vilket alternativ man anser vara det bästa.
Kommentera

Huge: Så du tycker inta att det hade varit smart att ha haft te x Hasses på 2 år, men lånat ut han första?
Vem eller vilka backar kan dom plocka upp nu om det blir skador?

"Vi har under flera år lånat ut massor av juniorer och såvitt jag vet ämnar man att göra samma sak denna säsong."

Vilka?
Kommentera

Lindström: "Hm trenden i Bif är att inte lånar ut några spelare utan dumpa dom."

Vi har under flera år lånat ut massor av juniorer och såvitt jag vet ämnar man att göra samma sak denna säsong.
Att vi nång gång emellanåt också tvingas "dumpa" en junior kan ju bero på fullt naturliga och logiska orsaker.
Ex att konkurrensen från övriga juniorer som också vill vara med och leka är stor.

Så ditt snack om att det skulle föreligga nån sorts trend att dumpa juniorer ger jag inte mkt för.
Det stämmer helt enkelt inte.
Kommentera

sylf: Håller med dig helt, vi har nästan bara tekniska ock snälla backar, vi hade haft råd med en slöare back som har den tuffheten Murray har.

BÅG gör mig mer och mer förbannad.
Kommentera

Citat BÅG ang Murray ”VM spelas på stor rink och han får det svårare där. Sedan har vi fysiska backar i det lag som vi har nu.”

Nämn EN ENDA !!!!!!!!

AVGÅ BÅG!!!!!!!!!!!!
Kommentera

Lindström: Det kan ju också vara så att spelarna inte vill vara utlånade, kanske de får mer lön om de säljs tex. Vi har ju också spelare från J-20 som kanske anses ha större potential än de som inte får kontrakt. Lauritzon har inte gjort bort sig alls tycker jag.
Kommentera

Hm trenden i Bif är att inte lånar ut några spelare utan dumpa dom. Att Hassel inte fick ett kontrakt är i mina ögon minst sagt konstigt. Lika så Perssons icke vara.

Måste väl vara bättre att satsa på "egna" spelara som är billiga istället för att ta in sånna ( Lauritzen te x). Om man nu har överskott på spelare så måste ju de vara bättre att låna ut dom än att behöva panik leta vi eventuella skador.
Kommentera

Zzz: Visst ligger Persson före i utvecklingen (som defensiv center) men Brynäs behöver producerande spelare. Anton producerade inte ens på juniornivå och han ryms helt enkelt inte i Brynäs, hans spelartyp är lätt att hitta på marknaden och kostar inte många dinarer heller.Rödin och Thegel har även en dyrk i verktygslådan, inte bara de vanliga verktygen.
Kommentera

Huge: Brynäs Anton Persson var utlånad till IK Oskarshamn under den gångna säsongen. JVM-centern skrev på tisdagen på ett ettårskontrakt och återvänder därmed till IKO.
Kommentera

Zzz: Hur pass "klar" för Oskarshamn är Persson?
Har vi släppt honom helt och hållet?
Utlåning?
Länk?
Kommentera

Anton Persson är klar för Oskarshamn. Tror Brynäs gör en grov miss när man släpper honom, han kommer bli riktigt bra om något år.
Sundlöv skulle ha gett honom et två års kontrakt och lånat ut honom till Oskarshamn första året.
Han ligger flera mil före tex. Rödin och Thegel i utvecklingen och mognaden som spelare.
Kommentera

"gissar att det kan finnas en plan att ta in en hyfsad utländsk back på artistkontrakt innan första transferfönstret stänger."

Det är med största sannolikhet slut med artistspelare. Artistreglerna räknas försvinna januari 2010.
Kommentera

Clarence: Ett par namnkunniga backar är nog för mycket begärt men åtminstone en vore på sin plats och att det kommer en så småningom håller jag för inte helt otrolig. Särskilt med tanke på att Sundlöv ett flertal gånger betonat att truppen vi kommer BÖRJA med i höst är så gott som spikad.

Jag tror han liksom vi ser att backsidan ser lite tunn ut och gissar att det kan finnas en plan att ta in en hyfsad utländsk back på artistkontrakt innan första transferfönstret stänger.
Kommentera

70 Rodrigues: Nog skulle det behövas ett par namnkunniga backar allt. Men det blir det väl inga eftersom truppen tydligen anses klar efter två värvningar och mer än dubbelt så många spelare som försvunnit. Nä, visst är Somevuori och Kahnberg två intressanta förvärv men laget kommer knappast gå längre i slutspelet kommane säsong än senast. Förloras även Widing tror jag det inte ens är säkert med slutspel 2010.
Kommentera

Självklart att backsidan kan bli ett stort problem. Ser mer än lovligt tunn ut. Bara att hoppas att vi slipper skador.
Annars känns det väl lite som det gjorde Boorkens sista säsong. Defensiven skapligt uppstyrd och nu ska offensiven bättras på. Hoppas att det inte blir på bekostnad av defensiven bara. En Markström ( och Läck ) i högform lär nog vara nog så nyttig som nödvändig.
Sedan ska man väl komma ihåg att vi möjligen "överpresterade" lite ifjol vilket gör mig lite orolig.
Kanske är utgångläget inte riktigt det man gärna vill tro...
Kommentera

Huss: Visst är det ett dilemma.
Tycker ändå att man tagit rätt beslut när man litar på försvarsbiten iom att den ändå funkat bra hittills. Detta kanske gör att det blir lättare för ex Löf och Bertilsson att lyfta sig och på ett bra sätt komma in i laget.
Risken med att ex enbart värva Kahnberg som tilltänkt målspruta är att pressen på honom isf kan bli lite jobbig.
Bättre då att sprida den pressen på 2 tilltänkta toppforwards.
Kommentera

Huge: Prioriteringen har väl gjorts utifrån att Widing försvunnit, som i princip var vår enda målskytt. Aero är därvidlag en god ersättare och med Kahnberg i laget bör det finnas två stycken spelare som vet var motståndarmålet finns.
Samtidigt så kan var styrka förra året bli vår svaghet. Av de backar som var renodlat defensiva och faktiskt kunde värja den egna kassen så finns bara Andersén kvar. Det ser löf-tunnt ut...
Det hade kanske räckt med Kahnberg och förhoppningen att Sandin, Granis, Silfver och Rödin lyfter nästa år. En bra defensiv back hade dessutom givit dem bättre förutsättningar att lyckas offensivt.
Lite av ett dilemma onekligen...
Kommentera

70 Rodrigues: Ute och snurrar samtidigt som han gjort ett hyfsat jobb.
Har du svårt att bestämma dig?

Sundlöv kan inte unna sig lyxen att kräva pengar till ALLT han vill ha, det är realiteten.
Såna extravaganser är förbehållet alla onyanserade supportrar.
Vi var 4:e bästa lag vad gäller att hålla tätt bakåt, samtidigt som vi var näst sämst på att tillverka mål.
Mao: prio har lagts på rätt ställe, dvs att hitta avslutare som kan producera framåt.
En stabil och tuff back hade förstås varit önskvärt men man kan som sagt inte få allt här i livet.
Kommentera

Gurra88: Det behövs ändå ett par riktigt bra backar, sen att Sundlöv som vanligt är ute och snurrar tillhör ju det vanliga.
Kommentera

70 Rodrigues: Verkar missat att Sundlöv värvat klart inför säsongspremiären..
Kommentera

Hyfsat jobb av Sundlöv så här långt. Nu behövs det ett par riktigt bra backar så kanske vi kan ta oss förbi kvartsfinal kommande säsong.
Kommentera

Åsså var det länken ja....
Kommentera

Dags för Sundlöv att värva lite från Huge kanske?
Hon verkar iaf veta var målet är beläget... :-)
Kommentera

Jag lyfter in Huges senaste i Rätt tråd...

"Form är färskvara och Hedin har absolut bra allroundegenskaper, enligt min mening.
Han kanske behöver lite miljöombyte, och vore enligt min mening ett bra tillskott i en i mitt tycke alltför tunn backbesättning, inte minst numerärt."

Nu försöker vi hålla oss till trådarna här..
Kommentera

« · 1158790 · »