1150x200-brynasbanner.jpg

Silly season 18/19

« · 1899689 · » Till forumet

Sv: Silly season 18/19
Lite kluven inför värvningen av Emil Forslund. Har tyckt det är en vettig strategi att hellre ha en bred trupp med många unga spelare på väg upp än att värva dyra stjärnor som sällan motsvarar förväntningarna. Samtidigt kan man tycka att vi redan har välbesatt av hans spelartyp.

Tror dock han kan bli en attraktion, kolla speeden:
www.youtube.com/watch?v=enywPfCE1ws
Kommentera

Ponera att Hajen stannar, vad ger ni truppen för betyg på en skala 1-5?

Målvakter 4.0
Backsida 5.0
Forwards 2.5

Målvaktsparet håller någorlunda hög klass, backsidan håller väldigt hög klass medan forwardsidan är något av en besvikelse. Enligt mig har vi på förhand 3 spelare som kan producera höga siffror; Hajen, Danielsson och Kellman. Tror även på att Boqvist får ett genombrott och därmed gör fina siffror, men på förhand är det oklart. Hade önskat 1-2 spetspelare till, och måste säga att jag är någorlunda besviken på offensiven. Ikonen och Clark ut, Danielsson och Kellman in. Ungefär likvärdigt, resten är breddspelare (ej inräknat Hajen). Frågan är om en offensiv med 3 "bärande" spelare räcker?
Kommentera

Inkazar: 10 miljoner före skatt, inte efter och då hade ni 2 hemma matcher mer i slutspelet. Aja, Malmö lyckades göra en förlust på nästan 12 miljoner trots semi. Hur man lyckades med det kommer vi aldrig veta
Kommentera

moment22: I takt med att de bästa spelarna lämnar SHL ökar chansen att allsvenska spelare kan lyckas i SHL. En Joel Persson hade aldrig gjort sån succe på 80-talet. Och ser man vad konkurrenterna värvat så här långt är Forslund helt ok som breddspelare.
Kommentera

moment22: Skulle tro att vår nya assisterande tränare har propagerat för denna värvning.
Kommentera

Skrubben: En annan aspekt som stöder Inkazars tanke om att något "annat" måste ligga bakom värvningen av Forslund är ju timingen. Hade Bengan velat ha Forslund från första början så hade den värvningen varit klar för länge sedan. Nä, jag tror mer och mer att något spökar för någon befintlig spelare och att Forslund är en back up för någon som inte är fit for fight.
Kommentera

honken21: ja jag är lite fundersam på om man ska spela jesprarna med Palushaj istället.

Men jag vet att Nicky gillar omställningspel i 5v5. Och det gör Jensen med. Tillsammans med Rohdin borde dom bli livsfarliga.

Sen blir det såklart annat när det blir PP. Då måste Nicky ha någon som kan leverera mackor.
Kommentera

Inkazar: ser fint ut! Jag tror dock jättemycket på Kellman-Danielsson. Tror inte Jensen kan leverera lika många högkvalitativa passningar (som jag tror Danielsson är delvis beroende av). Palushaj skapar mer på egen hand.

Tredjekedjan ser fräck ut :-)

Rohdin är definitivt en spelare man kan komma att satsa på i topp-6. Hoppas han levererar.
Kommentera

Inkazar: Det där laget ser inte så pjåkigt ut. Nu när den enorma besvikelsen lagt sig efter Brynäs kommunikativa magplask i kubik, så är det dags att se saker nykert igen. Man får väl ändå inte glömma att Forslund ska ses som en ren bonusspelare. Ingen hade ju räknat med att man skulle värva en till spelare utöver Palushaj. Bengtzén säger till GD att Forslund inte är en ersättare till Paille.
Kommentera

honken21: Bra att se det så där, kollar på på listan av spelare så har vi ju förstärkt laget!
Sen det viktigaste är ju att befintliga spelare som tex Boqvist, Jensen, Blomqvist lyfter sig, Boqvist är jag säker på steppar upp ett kliv.

Så alla tränare måste sätta ett spel för detta lag och få utveckling av spelare och få dom lyfta sig, och den biten tror jag dom får ordning på nu med tid på sig att jobba in det tillsammans.
Kommentera

honken21: Om nu inte Palushaj signar på och vi skall ev ha två forwards från NHL som just nu är utan kontrakt så frågar jag mig vilka det kan bli isåfall!
Kommentera

Judas11: vi gjorde en vinst pÅ 10miljoner när vi spelade final. Och då vann vi inte serien heller (1 miljon i prispengar)
Kommentera

honken21: fick jag vara sjödda så hade jag tänkt mig såhär:

Boqvist-Kellman-Palushaj
Rohdin-Jensen-Danielsson
Forslund-Blomqvist-Bjurström
Mannberg-Westfält-Nilsson
Alcen
1: en hyperfarlig kedja som jag tror skulle vara en av SHLs bästa
2: en lite (inte mycket) sämre kopia av 16/17 års första kedja där Rohdin är stark på pucken och går hårt på mål. Snabba omställningar är deras kännetecken
3: en stark kedja med 3st strikers.
4: helt enkelt jävligt jobbiga.

Jag tycker inte Granström får plats på 13 forwards. Hans skridskoåkning håller inte och hans signum, tekningarna, där får han knappt vara med.
Kommentera

munkas: Ja de flesta toppforwards i NHL är stora :) Dacke fick sig en riktig susare...
Kommentera

Goda nyheter. VLH gör en vinst på 5 miljoner kr netto!
Kommentera

Eftersom BZ säger en mer (Palushaj alt ersättare) thats it, kan man ju försöka titta lite nyktert på lagbygget nu då när känslorna svalnat.

Linus Fernström - Joacim Eriksson
Lucas Carlsson - (Adam Boqvist?)
Jörgen Sundqvist - Niclas Lundgren
Elias Fälth - Niclas Andersén
Juuso Ikonen - Joachim Rohdin
Christoffer Liljewall - Emil Forslund
Linus Ölund - Joel Kellman
Kevin Clark - Nicklas Danielsson
Daniel Paille - (ersätts längre fram?)

De rena bytena går ju inte att vara missnöjd med. Kellman mot Ölund är ett jätteplus. Enda bytet man kanske gärna hade haft ångerrätt på är Ikonen-Rohdin. Tycker BZ gjort ett väldigt bra jobb här.

Stora frågan är ju Paille. En ersättare där med (en någorlunda spetsig) så hade det känts komplett. Men har hans löneutrymme förbrukats för att få till de här övriga uppköpen? Jag saknar en högerforward i kedja 1/2.

Tänkbar uppställning framåt?
N Danielsson - J Kellman - A Palushaj
J Blomqvist - J Jensen - J Boqvist
E Forslund - J Granström - J Rohdin
D Mannberg - M Westfält - J Alcén

Förstakedjan kan nog t.o.m vara bättre än Clark-Jensen-Lindblom även om jag gärna hade särat på Danielsson och Palushaj. Blomqvist och Boqvist tvingas nog till större ansvar offensivt nu. Forslund och Rohdin skulle kunna vara en riktigt jobbig duo. Sen hade jag personligen tagit in Bjurström, men tror tyvärr andra går före.

Vad tycker ni? Är vi onödigt kritiska?
Kommentera

Wesley: Vi kommer ju inte kunna värva dyrast och mest, att vidareutveckla en ganska ung spelare som vi vet besitter spetskunskap är ingen dum idé.

Kan visa sig vara ett guldkorn. Hur det än blir med den saken så blev det iaf just nu ännu viktigare att Palushaj eller annat tungt namn blir nästa värvning.
Kommentera

Varför måste man prata om spelare som ersättare för någon annan? Vi ska bygga ett slagkraftigt lag och där finns det ingen speciell mall att gå efter eller försöka kopiera förra årets lagbygge.
Kommentera

Ni glömmer väll inte Växjös värvning från div 1 inför förra säsongen. Joel Persson. Alla vet hans utveckling. Visst kan man bli besviken över värvningar. Men jag dömmer inte ut Emil innan man har sett hur han passar in i Brynäs spelsätt. Har en känsla av att han kommer att göra bra ifrån sig.
Kommentera

munkas: Sargduell.. om vi tänker på samma situation så skulle jag beskriva det som ett jävla överfall från Lindros.
Kommentera

Pettisbif: Du menar Anti Aarnio
Kommentera

Leonardo: Som Dacke i en sargduell med Lindros...
Kommentera

Brynäsgubbe: Som Adam Boqvist med nuvarande vikt också kommer bli i NHL :)
Kommentera

Brynäsgubbe: Antti Antilla var väl 171 men mosade sönder allt som stod i hans väg...
Kommentera

JanT: Långa puckar på Hajen.....
Kommentera

JanT: Om de skall matcha ett KHL lags lönenivå så....
Kommentera

munkas: Eller oxå har stålarna spenderats på Hajen...
Kommentera

munkas: Och killen är 174 cm... Han kommer ju bli söndermanglad. Och jag som tyckte det räckte med småväxta spelare i Larsson...
Kommentera

Brynäsgubbe: det står i artikeln att det inte är Paille?s ersättare. Vidare står det att om det ska in en ersättare för Paille så blir det senare i höst.

Som man hela tiden sagt. Ersättaren för Paille är det ingen panik med.

Jag tror Forslund var en ersättare för endera Granström eller Mannberg.
Kommentera

Brynäsgubbe: Troligtvis har 87% av spelarbudgeten lagts på backarna och Jocke Eriksson. Det skulle förklara massinvandringen av allsvenska breddspelare till Brynäs.
Kommentera

Forsberg 1978: Alltså... Visst måste vi ha råd med en spelare till utöver Palushaj? Tänker att Forslund borde vara rätt billig och inte fan kan det vara Paille ersättare? För Paille tänker jag var rätt dyr...
Kommentera

Blir inte riktigt klok på detta lag bygge .. Allt krut är lagt på lagdelen i den bakre delen för att hindra mål i baken . Men tanken på mål framåt ser ut att ha glömts helt . Flest mål framåt är väl en fördel tror jag ?? Eller har jag missat något ??
Kommentera

Forsberg 1978: Säg inte att du är förvånad ?? Det är inte jag i allafall . 👹👹
Kommentera

Nu är det bara en spetsforward som ska till, that's it, sen är vi klara. Sen om det blir Aaron eller någon annan får vi se.

Fyfan vad besviken jag är HELVETE!!!
Kommentera

pekka85: Exakt det jag menar. Vinningen i det är att han får den där uppmärksamheten många av er ger han (något som han verkligen gillar med tanke på hur mycket skryt det blir efter den gången han får rätt). Jag är säker på min sak eftersom det så uppenbart. Förstår verkligen inte hur godtrogen vissa av er är. En tolvåring hade kunnat se detta.
Kommentera

pekka85: för Gunderson va på tal dagarna innan. Mrmadhawk gick ut med att han sökte ett långtidskontrakt
Kommentera

atilla: Du menar att han går in på forumet och chansar på att Gunderson skrivit på ett 3-årskontrakt? Vad är vinningen i det? Hur kan du vara så jävla säker på att han alltid chansar och att han skulle göra så med ont uppsåt?
Kommentera

2064: Bort med open ice-tacklingar kanske så minskar nog hjärnskakningarna.
Kommentera

För helvete Brynäs skämmes ta mig fan!!!! #PARODI
Kommentera

Inkazar: Jag hoppas verkligen du är något på spåren där. Bengtzén säger ju uttryckligen i pressmeddelandet att detta är en ”breddspelare”. Då vore det ytterst märkligt om Forslund ska vara en rak ersättare till Paille.
Kommentera

atilla: Fast med tanke på Mannbergs historik gällande hjärnskakningar (nästan årligen från 2011 och framåt) så kan den sista varit droppen. Tycker det är på tiden att SHL tar tag i både ansvaret för att låta spelare med återkommande hjärnskakningar fortsätta samt införa betydligt tuffare straff för tacklingar mot huvudet.
Kommentera

bradberry: Brynäs lär dessutom fått pröjsa en del då Forslund stod under kontrakt med amatörklubben.
Kommentera

Pettisbif: Jepp, man förlängde i vintras med mannberg två nya kontraktsår för att senare pensionera honom. Låter högst troligt.
Kommentera

Herregud vilken obegripligt trött värvning... Vad är detta????
Kommentera

2064: isånna fall så får Westfält Granströms plats.

Och Mannberg kan också vara ett diskutionsämne. Han har haft skadeproblem, men det gör ju förlängningen av hans kontrakt i vintras än märkligare.
Kommentera

Pettisbif: jag väljer att tro på dig det är mycket roligare. Tänk positivt 😉
Kommentera

pekka85: Ge dig själv. Säger ju faktiskt rakt ut vad som är fel och hur det borde göras istället. Du gråter ju ut lika mycket själv på oss som ifrågasätter.

"Jag tycker det är skitkul att det finns någon med kontakter inom Brynäs som kommer med nyheter på detta forum." Det tycker jag med. Rykten är roligt och ser gärna mer av det. Rena gissningar däremot som försöker framstås som något annat än vad det faktiskt är gör inte annat än lurar folk. Du sitter just nu och försvarar osanningar som skrivs ut.
Kommentera

Pettisbif: Tänkte på det när SHL gick ut med sina tester men har inte koll på om SHL även har satt gemensamma regler för att spelare måste få godkända test för att kunna spela. Paille kommer aldrig att passera dessa test. Granis känns tveksamt men Mannberg som är den spelare vilken Forslund liknar mest nämns inte i diskussionerna.
Kommentera

Pettisbif: varför skulle han ”leka” med de egna fansen? Knappast. Jag undrar vem som leker.

#BackaIntePettis
Kommentera

« · 1899689 · »