1150x200-brynasbanner.jpg

Silly season 18/19

« · 1900168 · » Till forumet

Sv: Silly season 18/19
Leonardo: Brynäs av i år är byggt för att hantera skador. I varje fall på 3e o 4e linan...
Sen tror jag BZ gör en Växjö och försöker något förvärv i januari som ersätter Paille (under förutsättning att Palushajs ersättare är av hög klass)
Kommentera

Emil9783: varav det fundamentala i ditt inlägg är ”två spetsar till”. Tills dess har vi ett brunkgäng framåt parat med SHLs bästa försvar.
Kommentera

6984: Jag uteslöt Danielsson, Kellman och den nye som ska in och räknade på att de gör 45-50 mål.
Jag tycker inte att det är orättvist och missvisande när man bygger ett lag så måste man väl se till vad spelarna presterade förra säsongen.Jag antar att BZ när han värvade Danielsson och Kjellman såg på vad dessa presterade förra säsongen.
Vissa spelare kommer producera mera mål än förra säsongen och förhoppningsvis får någon av de yngre spelarna ett genombrott.
Vilka spelare räknar du med ska producera de mål som som saknas för att vi ska göra lika många mål som förra säsongen.
Blomqvist kommer göra sina mål, Boqvist kommer förhoppningsvis göra över 10 mål ,Rhodin runt 10.

Sjödin är ganska oprövad som tränare får han ihop laget och talangerna att utvecklad det återstår att se men det är vad som krävs för att flera mål ska bli gjorda och mindre mål ska släppas in.
Det återstår och se
Kommentera

Måste säga att jag är lite förvånad att alla är överens om att Bengtzén gjorde rätt som hoppade av förhandlingen med Palushaj. Förmodligen hamnade lönen på en nivå som skulle spräcka Brynäs budget och självklart ska man inte riskera ekonomin, men jag tycker att Bengtzén gjort vissa felprioriteringar som ligger till grund för att budgeten överskreds.

Den främsta ”tabben” av Bengtzén är i mitt tycke att han värvade Lundgren. Vi har redan en toppfyra med Gunde, Bertil, Kilström och Andersén. Lundgren känns överflödig och förmodligen väldigt dyr för att vara (som bäst) 5:e-back. Givetvis vet jag om att han värvades i ett skede där Bertil var osäker och Andersén inte var på tapeten, men det kändes desperat att göra klart med honom redan i februari. Utöver honom finns det ett antal överbetalda spelare i truppen där Granis är den värsta. Det kontraktet är i ärlighetens namn en total katastrof, men där verkar dom flesta ha överseende pga känslomässiga band till honom.

Jag ser inget fel i att Cmore-pengarna används för att värva toppspelare (vilket Örebro gjort). Om det är några spelare som drar publik och intresse är det toppspelarna. Dom ska ha betalt. Och självklart kommer marknaden automatiskt pressa upp priserna på dessa. Bengtzén tycks snarare sprida ut pengarna på fler ”medelbra” spelare.
Kommentera

pjåtor: Absolut, jag sågar inte laget det gör andra så bra så ;) Jag tror vi får en skön säsong att se fram..passar Brynäs alldeles utmärkt att vara underdog.....bara vi slipper massa skador som ställer till det i kedjor....
Kommentera

2064: Danielsson kan jag se som ersättare för Palushaj. Palushaj syntes extra förra säsongen för att Jensen, Clark, Ölund m.m inte levererade. Kellman, Boqvist, Danielsson, Jensen och 2 spetsar till kommer tillsammans med försvaret skapa ett väldigt konkurrenskraftigt lag som kan utmana om guldet. Mycket beror på om Jensen klarar trycket, Boqvist känns given som en av de ledande poängplockare nästa säsong med tanke på åren han haft bakom sig nu.
Kommentera

Visst var det lite snopet med han som ville bli närking... Men döma ut laget i början av juni är väl ändå lite onödigt väl?
Kommer att tänka på säsongen 11/12.... Då gick det ju ganska bra till slut!!
Då dömdes laget ut som "det sämsta som Sundlöv ställt på is"
Har för mig att experten som gjorde den klassiska sågningen den gången kallade sig Gurra...
Jag håller mig lugn ett tag till... Kan nog fortfarande bli bra!
Kommentera

ellis: ???
Kommentera

Mattson: Stämmer, det var 12/13.
Kommentera

Mattson: Vet inte. Det kanske han fick. Jag ska kanske förtydliga min inställning till Svedberg...jag menar inte att han inte är bra, men jag tycker Joacim är lika bra, och dessutom förmodligen billigare än vad Timrå får betala för Svedberg. Mer pang gör pengarna...
Kommentera

pjåtor: "Innan laget är klart"? Ja men nu verkar det ju i stort sett vara det, enligt vad som antytts senast.
Jag förstår mig aldrig på Brynäs spelar-matematik. Den här gången på forwardssidan. Hur kan alla vi förlorat vägas upp om en bara en spelare till kommer? Instruera mig, snälla...
Kommentera

Makita: Det känns både orättvist och missvisande att göra jämförelser med FÖRRA säsongen som var en katastrof. Det enda som var bra hela säsongen var boxplay och sett till hur man förstärkt både målvakts- och backbesättningen så borgar det för fortsatt fina siffror i den diciplinen. Om man sedan ollar offensivt så tror jag att både Danielsson och Kellman kommer att göra minst 15 mål i var sedan återstår det att se vem den sista spetsforwarden blir.
Kommentera

Inkazar: Det är rätt trubbigt om man tänker på att vi tappat Carlsson och Fälth.
Kommentera

Zappaholic: Fick inte Svedberg pris som AHL:s bästa målvakt en säsong?
Kommentera

Rodrigo: Gunderson, Berra, Andersen och Boqvist. Dom 4 har riktigt bra förstapass allihop.

Bertilssons spelförståelse är ofta gravt underskattad.
Kommentera

pjåtor: Som jag uppfattar det ska det bara in en till forward sen är det klart, eller? Och en spetsforward från AHL kommer vara ett osäkrare kort än Palushaj oavsett.
Kommentera

2064: Tror du är helt rätt på det, spela possession-hockey med det här gänget är omöjligt! Ja, vet inte hur många gånger Mannberg åkt sig fri för att sen skjuta målvakten i magen:(
Kommentera

Leonardo: kan vi inte vänta med att såga laget innan laget är klart !? Klart man har funderingar om ditt o datt men inget som vi kan påverka .
Kommentera

moment22: Ja, det är det jag är ute efter. Lagbygget nu är mer byggt för hård forechecking och kontringar, inte alls som ett spelförande lag. Men speed i all ära, snabba spelare måste kunna göra mål också annars är det ganska lönlöst...
Kommentera

Skrubben: Haha, tänker fortfarande ibland på att Melin valde att köra Kilström i PP och blir smått irriterad. Obegripligt.
Kommentera

Rodrigo: Tycker du inte? Lundgren är ju känd för sina fina handleder och Kilström visade den gångna säsongen hur kylig med pucken han är i PP 😁👊
Kommentera

John: Vi har inte många speciellt spelskickliga backar. Någon måste ge bra förstapass för att offensiven ska komma igång.
Kommentera

8399: så är det det. Det krävs att övriga gör ca fem m ål vardera för att det ska bli ungefär lika många mål framåt som förra året.Endel kommer med ökad speltid öka sin mål och poängkvot.
Kommentera

2064: Tror Sjödin får tänka om med det här laget. Spela slutspelshockey hela säsongen, tighta till, grisa, och stick som illrar på kontringar. Finns ju onekligen en del speed; Forslund, Mannberg, Boqvist, Jensen, Nilsson, Rohdin. När jag skriver detta så känns det självklart; Brynäs kommer göra absolut flest mål av alla i BP kommande säsong!
Kommentera

Leonardo: Den förmodat starka defensiven borde väl till viss del även stärka offensiven.
Kommentera

Makita: Jag får det framförallt inte att gå ihop med Sjöddas tankar om att vi skall bli ett mer spelförande lag. Då värvar man väl inte Forslund, Nilsson och förlänger med Mannberg?
Fast det är klart, tanken är kanske att köra en mängd sidledspassar mellan våra högkvalitativa backar.
Leker vi med tanken på att vi får in en spelare av Palushajs kvaliteter får vi i bästa fall samma jämngrå massa som i fjol. Ja, Boqvist och Kellman lär bli bättre men i övrigt?
Kommentera

Makita: Tänker inte som du jag inte, säsongen har inte börjat och det kan lika gärna bli en eller två i laget som öser in mål...när en kedja trivs ihop så kan det hända grejor...jag tror mycket på Brynäs kommande säsong ;)
Kommentera

Makita: Många också som kan ta ett par steg jämfört med förra säsongen...
Kommentera

munkas: Danielsson?? Topp 3 i poängligan i Schweiz. Bättre än t.ex. Broc Little. Boqvist hade ett poängsnitt som motsvarade 30 poäng om han fått vara skadefri.
Kommentera

Zzz: Nä som sagt att ersätta hans poäng kommer bli riktigt svårt men tänker ändå inte utgå från att den nya kommer göra laget sämre.
Kommentera

micke63: Korr... Han gjorde 40 när han kom från NA och +50 när han kom till Brynäs andra gången
Kommentera

micke63: Nej, 40 på 40 matcher. Men nu var det 1991..
Kommentera

Zzz: Jo visst var det en SHL övergång. Hur var det med Tom Bisset ? Gjorde han inte +50 poäng första säsongen efter han kom från Finland ?
Kommentera

Makita: Just nu har vi väl 1 forward som med största sannolikhet kommer göra minst 30 pinnar nästa säsong, Kellman. Sen finns det såklart förhoppningar om att Danielsson och Boqvist också ska vara produktiva men där är det mer osäkert. Efter senaste säsongerna är det kanske på sin plats att dämpa förväntningarna lite på utvecklingskurvan hos våra yngre förmågor. Hoppas Ågren har kokat ihop en rejäl sats med dunderhonung och krumelurpiller till sommarträningen. Det kommer behövas en del mutationer hos våra forwards under närmaste månaderna för att det ska bli en trevlig höst.
Kommentera

micke63: Det är ju sant, men det var en övergång inom SHL.
Bill Sweatt gjorde 29 poäng sin första säsong i SHL, Greg Scott 36 poäng. Det är exempel på spelare som gått direkt ifrån NA till SHL.
Kommentera

Zzz: När Brynäs värvade Pavel Brendl så fick han ihop 55 poäng på första säsongen så inget är omöjligt som sagt var.
Kommentera

Leonardo: Vi leker med tanken att Danielsson, Kjellman och den nye kommer bilda en första kedja.
Dessa tre kommer att behöva producera i mellan 50 och 60 mål för att Bif ska komma upp i förra årets målskörd.
Övriga spelare gjorde 78 mål i sammanlagt om jag räknade rätt och då räknade jag mål i Shl och allsvenskan.
Bif var redan ifjol ett av de lag som gjorde minst mål i Shl.
Det kommer att krävas att dynamiken fungerar till 100% och helst ännu bättre om Bif ska tillhöra toppen istället för botten.
Boqvist kommer förmodlgen göra flera mål nästa säsong men å andra sidan får den nye killen ifrån Tingsryd överträffa alla förväntningar om han ska nå upp till sina 11 mål som han gjorde i allsvenskan.

Sedan är backsidan förstärkt vilket är ett stort plus vilket kommer att innebära att Bif släpper in mindre mål.
Jag tippar på att Bif kommer att släppa in färre mål men att detta kommer att jämna ut sig på att det kommer göras mindre mål och målskillnaden kommer bli ungefär samma som ifjol.
Mao en hägrande tioende placering även nästa år.
Kommentera

Zzz: Bengtzén har ju dock visat ha bra känsla när han ska sätta sina spetsspelare. Clark och Zaborsky för två år sedan (även om den sistnämnde blev skadad tyvärr) och Palushaj förra året. Innan motsatsen är bevisad kommer jag tro att han kan fixa det här igen.
Kommentera

SvennEG: Inget är omöjligt, men hur många spelare som omgående producerar 40-50 poäng värvas på en säsong?
Kommentera

Zzz: Så j..la bra att han skulle vara nästintill omöjlig att ersätta är han väl inte? En tuff utmaning kommer det dock att bli.
Kommentera

ellis: Du får tro precis vad du vill, så du behöver inte be om ursäkt.

Joacim Eriksson heter han, om jag inte minns fel.
Kommentera

KulaShaker: Otroligt luddigt uttalande med”tagit höjd för”...

Vad menas? Hade varit klädsamt om intervjuaren kunde ställa en följdfråga någon gång... Är det F5-snubben som gjort intervjun månne...?
Kommentera

Leonardo: Vi leker med tanken att Danielsson, Kjellman och den nye kommer bilda en första kedja.
Dessa tre kommer att behöva producera i mellan 50 och 60 mål för att Bif ska komma upp i förra årets målskörd.
Övriga spelare gjorde 78 mål i sammanlagt om jag räknade rätt och då räknade jag mål i Shl och allsvenskan.
Bif var redan ifjol ett av de lag som gjorde minst mål i Shl.
Det kommer att krävas att dynamiken fungerar till 100% och helst ännu bättre om Bif ska tillhöra toppen istället för botten.
Boqvist kommer förmodlgen göra flera mål nästa säsong men å andra sidan får den nye killen ifrån Tingsryd överträffa alla förväntningar om han ska nå upp till sina 11 mål som han gjorde i allsvenskan.

Sedan är backsidan förstärkt vilket är ett stort plus vilket kommer att innebära att Bif släpper in mindre mål.
Jag tippar på att Bif kommer att släppa in färre mål men att detta kommer att jämna ut sig på att det kommer göras mindre mål och målskillnaden kommer bli ungefär samma som ifjol.
Mao en hägrande tioende placering även nästa år.
Kommentera

KulaShaker: Säkert, men när Palushaj valde annat så blev spåret väldigt smalt.

Jag har två problem med att Palushaj lämnade och inget av dessa är egentligen pga. någon kärlek till Palushaj.
1. Förnedrad att Örebro snor vår bästa forward även om dom rånade en bank för att göra det.
2. Vår redan tunna forwardsbesättning kommer bli svagare, för jag ser inte hur Bengtzén ska hitta något lika bra.
Kommentera

Zzz: Så lät det inte tidigare, han har väl prioriterat om och gjorde en billig värvning av Emil och frigjorde ev mer kapital till kommande spets.
Kommentera

Zappaholic: Det tror jag inte på, om du ursäktar. Hade Svedberg gått till Brynäs, hade han varit "förskönad" i dina tankar då också?

Ska dock tillägga att jag är tillfreds med Jocke Eriksson. Är det c eller k i efternamnet, förresten...
Kommentera

KulaShaker: Ja så tolkar jag det också.
Kommentera

Zzz: Hur menar BZ ang Pailles troliga frånvaro ”Detta är också något som finns med i våra beräkningar och vi har tagit höjd för det i våra rekryteringar, säger Stefan Bengtzén”.
Har han redan tagit höjd för den i redan gjorda rekryteringar? Innebär att en och endast en spelare till ska in oavsett hur det blir med Paille.
Kommentera

8399: Sved inte så mycket men man måste ju jobba lite med rubriksättningen...
Kommentera

Skrubben: Självklart är det lätt när man sitter på facit. Men samtidigt sitter Bengtzén i värsta möjliga läge just nu där han måste få in en spelare som har potential för 40-50 poäng. Hur många sådana värvningar görs under en silly ? Speciellt transatlanter direkt ifrån NA som inte floppar gör oftast en sämre första säsong och lyfter ordentligt andra säsongen. Det kan vi inte vänta på.

Med facit i hand hade det kanske varit bättre att riskminimera och signat Clarke och tagit ytterligare en spelare med potential för 30-35 poäng som man kunnat gambla lite med. Då hade man spridit riskerna lite.
Men det hade säkerligen blivit ett jävla liv om man släppt Palushaj tidigt utan fight.
Kommentera

« · 1900168 · »