1150x200-brynasbanner.jpg

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

« · 1049717 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
BIF slutar aldrig göra en besviken då det gäller att knyta till sig återvändare från NHL.
Fy fan va Honken sjönk nu,men pengar har alltid lockat horor oavsett yrke men man kan ju visa lite respekt och tjäna dem utomlands iaf.

Hoppas Markström dominerar då Frölunda besöker LA och hela hallen skanderar Markström ! Markström ! VEM FAN ÄR HONKEN ! ! !

Det tragiska är att Markström efter sin NHL karriär lär hamna i något av alla övriga Elitserielagen och inte i BIF
Kommentera

rackham: Hur många av dagens elistseriespelare har en ens gymnasiekompetens?

Ja vadå läkare e inte det ett vanlig yrke?
Austronaut samt kärnfysiker är ett ovanligt yrke....

De tre elitseriespelare jag känner har ingen gymnasiekompetens, skall bli roligt att se vad de hittar på när karriären börjar dal....
Kommentera

Izah:

Många "vanliga jobb" du nämner...

Säg snickare.
Säg elektriker.
Säg operatör.
Säg VVS.
Säg försäkringstjänsteman.

Och plötsligt har du träffat majoriteten av gamla elithockeyspelare eftersom de ofta har valt den inriktningen redan på gymnasiet.
Kommentera

Izah: Det måste bli väldigt stora kanslier om alla avdankade spelare skulle avlönas av sin gamla klubb. Jag skulle snarare säga att det är väldigt vanligt att avdankade spelare har högst normala jobb.
Kommentera

MickeASthlm: Förvisso men hur många avdankade spelare har ett vanligt jobb? Nä, de bärs upp under armarna av sin gamla klubb, sitter på en påhottad position för att göra typ inget alls.

Hur många gamla spelare vet du om som har vanliga jobb? Inga sjuksyrror, läkare, poliser jurister eller ens uskor så långt man kan se.

Men jag kan säkert ha fel
Kommentera

tjugo8:

Ja, definitivt.
Med Koorken på Sollerön (efter utfört uppdrag) går det att bygga ett LAG.
Czarnecki har ett intressant uppdrag.

Förra året underpresterade vi (och några andra) rätt rejält.
Det finns inga garantier, men kan vi prestera bättre som LAG i år är det inte omöjligt med en av de de där sista slutspelsplatserna.

Kan Kalmar och Elfsborg kriga om SM-guld i fotboll så.

Pengar ersätter inte bra verksamhet...
Kommentera

rackham:

vi kan dock alla vara överens om att laget på pappret och laget i ES inte har ett skit m varandra att göra...

Brynäs, MoDo, SAIK o Frölundas förra säsong är väl bra exempel....
Såldes kan kommande säsong gå hur som helst...vilket öppnar för att vi kanske klarar av att ha 2-4 lag bakom oss...
Kommentera

tjugo8:

Mmm.. och jag hoppas att klubbdirektören och/eller sportchefen går ut och förklarar strategin på ett pedagogiskt sätt för att stärka bilden av det ungdomliga och talangfulla Brynäs...
Kommentera

rackham:
"Det är solklart att vi inte skall signa Honken nu.
Strategin är..."

Amen!
Kommentera

aphac:

Ja, lagen verkar dela upp sig i två läger i ES.

Kategori 1: Vi siktar på Europa
Kategori 2: Vi siktar på ES

Brynäs befinner sig i botten av Kategori 2.

Nu är det livsviktigt att våga fatta tuffa beslut för att hänga på tåget!
Och vi har två eller max tre säsonger på oss innan kartan är omritad...

Forza!
Kommentera

Lyck:Helt ok att inte signa Honken. Spar pengar, det är det som BIF.s strategi måste vara. Att Frölunda väljer att vräka på i sina nyförvärv fattar jag inte. Va fan är det att satsa på en liga som kommer bli sämre för varje år? För varje lag som blir av med en bra spelare, slipper övriga värva nått bra för att hävda sig. Jag tror att det är en av anledningarna till att det bara är Frölunda som superförstärker. Låt dom göra det ,låt dom vinna ES ingen utanför Gbg kommer att komma iåg det iallafall.
Jag har svårt att ha någon tro på BIF. Kolla in GIF- fotboll, dom gör samma sak som BIF: säljer det bästa man har för att "bara spara pengar". När kvaliten på "underhållningen" sjunker kommer dessa lag att märka det på publiksiffrorna. Det går att lura åskådare 1-2 säsonger men icke år efter år.
Kommentera

arnio: Det är de som köper hororna det är fel på... Nubben=Torsk?
Kommentera

arnio: "Kanske den trissta staden Gävle, den misskötta föreningen Brynäs med den så oengagerade publiken och det frekventa kvalseriespelandet inte lockar så mycket och när Brynäs inte ens kan ge ett rejält bud till Honken så är nog valet lätt."

Klockrent!!
Kommentera

Trisst att Honken verkar dra till Frölunda. Vi hade behövt honom, nu har ett av seriens på papperet svagaste målvaktspar (liksom även övriga lagdelar ser ut att ligga i botten kvalitetsmässigt).

Att kalla spelare för horor är bara idiotiskt. Vad är det förresten för fel på horor?

Kanske den trissta staden Gävle, den misskötta föreningen Brynäs med den så oengagerade publiken och det frekventa kvalseriespelandet inte lockar så mycket och när Brynäs inte ens kan ge ett rejält bud till Honken så är nog valet lätt.

Jag tror inte alls att Honken "Horar" och väljer det högsta budet för det kommer garanterat från Ryssland utan jag tror att han väljer det för hans karriär och för familjen bästa alternativet.

Må Brynäs igen bli attraktivt för spelare och för fans igen annars kommer föreningen att gå under. Låt ungdomarna visa vägen och ge laget en själ och en identitet, om det räcker vete fa men det är nog den enda vägen då knappast någon spelare med ambitioner kommer att skriva på för Brynäs.
Livet som Brynäsare är verkligen att leva på minnen.
Kommentera

rackham: "Lägg pengarna att förstärka laget där det behövs som mest!"

Ja, man har väntat sen i april på det nu!!
Kommentera

Lyck:

Ja, hade han varit center hade vi varit i ett annat läge, men jag antar att det är för sent att skola om honom nu... = )
Kommentera

Bra att inte Brynäs signade Honken. Det hade bara skjutit på framtiden, och varit ett steg i tomma intet.
Kommentera

MickeASthlm:

Ja, och ofta lever de ganska långt på namnet.
Det svåra är ju omställningen till livet utanför den skyddade verkstaden...
Kommentera

Izah: Skitsnack. Bara för att hockeykarriären är över behöver väl inte yrkeslivet vara över. Det finns väl jobb att få för gamla hockeyspelare likaväl som för andra arbetslösa.
Kommentera

mattias - 74:

Lindbäck spelade två matcher på Finlandsturnén redan för två år sedan och gjorde det bra. Eriksson finns som back-up.

Go, Brynäs, Go!
Kommentera

mattias - 74: "Skräckscenariot är väl att Markström skadar sig. En oprövad lindbäck som 2:a målis håller inte tycker jag!"

Ja eller snarare att Marktröm darrar och vi får kasta in en oprövad närvös Lindbäck.
Om vi ska vara ärliga så var det ju långt ifrån en elitseriemålvakt vi såg i kvarlserien med Markström, visst var han bättre en Sperrle och Korhonen men vad säger det? Några av dom blunders han gjorde var riktigt ordentilga, men det kan omöjligt accepteras i år då han är en förste målvakt i ett eliteserielag inte i en ung oprövad nödlösning som hade allt att vinna.
Det känns som om vi lever på hoppet inför nästa säsong. Markström/Lindbäck måste prestera. Våra unga backar måste utvecklas och dom lite mer beprövade måste spela på topp lika så med våra forwards. Och mitt i allt har vi en i elitserien oprövad tränare. Hoppet som sagt...
Kommentera

Zzz:

Skräckscenariot är väl att Markström skadar sig. En oprövad lindbäck som 2:a målis håller inte tycker jag!
Kommentera

Huge:

Det är solklart att vi inte skall signa Honken nu.
Strategin är ju att bygga framtiden på det enda kapital som föreningen har mycket av för närvarande: talangerna (och speciellt på målvaktssidan!).

Lägg pengarna att förstärka laget där det behövs som mest!

Honken varvar ner. Markström/Lindbäck/Eriksson varvar upp.

Tråkigt att konstatera på flera plan, men företagsekonomiskt/strategiskt rätt och ett måste om vi skall ta steget från botten till mitten och sedan mot toppen.
Kommentera

Huge: Sant iof som du skriver, men nu står vi med två oprövade Målvakter. Luleå satsaade som bekant på två unga målvakter, där Modig redan debuterat i Landslaget och se hur det gick.. Jag hoppas naturligvis på att Markström och Lindbäck fixar det men frågan hur dom hanterar pressen i november om Brynäs börjar halka efter. Kompetenta måvlakter är ju inte det lättaste att få tag på mitt i serielunken..
Kommentera

Zzz: "Vid ett mer passande tillfälle? Det blir väll som vanligt, Honken gör fyra år i Frölunda och sen när han vill "varva ner" så står Brynäs med öppna armar."

Beror nog helt på hur läget isf ser ut efter dom 4 åren.
Poängen är fortfarande rent hockeybaserad: just NU passar det bättre att lägga pengarna på nåt vettigare än att utöka en redan bra målvaktssida.
Tar vi hit Honken så vet du och jag att hans vinnarskalle gör att dom andra två får stå alltför mkt åt sidan och ev drar nån annanstans.
Sen får Honken ett nytt NHL-bud nästa år och vi står där med skägget i brevlådan.
Kommentera

Metal Guru: "Döm andra som man själv skulle gjort, tycker Guru."

Hade du varit like storsint om Bogg hade dragit när ni gick upp i eliteserien?

Eller hur ni snackade när Brendl valde Brynäs och blev en stor skit och en dålig hockeyspelare över en natt.
Kommentera

mattias - 74: "Tro det eller ej men jag tar hellre 1000 spänn mindre i månaden för att trivas socialt på min arbetsplats än varje dag gå till ett jobb som man vantrivs med."

Du är nog isf inte ensam om det resonemanget.
Skillnaden är kanske att Honken både får mer betalt i Frölunda samtidigt som det sociala funkar och både han själv, frugan och barnen trivs.

Visst ska spelare som Kenny Jönsson och andra likasinnade ha respekt men alla spelares bevekelsegrunder i såna här fall är ju lite olika.
Spelarna är individer och prioriterar också därefter.
Vissa är snåla och tänker enbart på pengarna, vissa tänker mer på det sociala och mindre på pengarna, osv osv.
Skulle tro att de flesta ser till helhetsbilden och väger in alla aspekter när beslut tas. Och att det ekonomiska i de flesta fall spelar en mkt viktig roll för beslutet.
Kommentera

Läste nånstans att "Honken" inte ville kommentera mer än att hans förhandlingar med Frölunda går åt rätt håll och att det han isåfall längtar till att ta ett sm-guld med Frölunda
Kommentera

Lönerna är väl trots allt ej så skyhöga om man betänker att deras yrkesliv endast spänner över en kort period av livet. Så ut det på hur lång tid en "normal" arbetare jobbar.

Detta med tanke endast på de spelare som ej spelar i NHL/Ryska ligan.
Kommentera

Huge: "Vi vet dock att ditt hjärta klappar för Brynäs och är övertygade om att du kommer tillbaka vid ett mer passande tillfälle."

Vid ett mer passande tillfälle? Det blir väll som vanligt, Honken gör fyra år i Frölunda och sen när han vill "varva ner" så står Brynäs med öppna armar.
Kommentera

Jompe: "I fallet Honken så lär Mormor ha en dialog med honom, men man börjar undrar vad Mormor bidragit med i den dialogen egentligen."

Nåt sånt här, kanske:

"Hörru Honken!
Vi hade, som du självfallet vet, gärna sett dig i Brynäströjan.
Men med tanke på att vi redan har 2 bra och utvecklingsbara målvakter, där framförallt Markström redan visat att han pallar för trycket (påminner lite om ditt genombrott i Brynäs), så kan vi tyvärr inte lägga de pengar du begär på ytterligare en målvakt.
Vi måste tänka både ekonomiskt och på lagbygget i övrigt. Det fattas 1 bra center och ytterligare 1 forward, så vi måste tyvärr ge oss i kampen med Frölunda och andra mer penningstarka klubbar den här gången.
Vi vet dock att ditt hjärta klappar för Brynäs och är övertygade om att du kommer tillbaka vid ett mer passande tillfälle."
Kommentera

MickeASthlm:

Frågan är vad man skall sätta för tak ?
Kommentera

Huge: Lönetak kanske vore nåt?
Kommentera

Huge:

Tro det eller ej men jag tar hellre 1000 spänn mindre i månaden för att trivas socialt på min arbetsplats än varje dag gå till ett jobb som man vantrivs med. Hockeyspelare som Kenny Jönsson Ragnarsson Tärnström m.fl skall ha respekt nåt det grövsta för sitt hjärta för deras föreningar. Kanny nobbade ett bud på 300 000 i månaden av FBK och valde spel i Rögle där han garanterat inte ens är i närheten av de summorna.

Klart jag vill se Leksand i ES konstigt vore annars men för att det skall inträffa så måste det in en jävla massa pengar i klubben och jag anser att det är fel att pengarna styr. Håller du inte med ?? Det snackas om att Karlberg har 200 000 i månaden i AS ? Snacka om att slänga pengarna i sjön i så fall . Vad skall man göra då? Införa lönetak? Då drar spelarna från Sverige eller vad tror du?
Kommentera

mattias - 74: Så det du mao vill ha sagt är att hockeyspelare är som du och jag: värderar olika bud vad gäller lön, social trivsel, chans till avancemang inom sitt yrke osv osv.

Att lönerna sen är skyhöga och kanske orättvisa om man jämför med ex sjuksköterskor eller nån annan yrkesgrupp med stort ansvar, så kan jag hålla med.
Men man konkurrerar ju på olika marknader och hockeymarknaden styrs av de ekonomiska regler och förutsättningar som gäller där.

Du vill se ditt lag så högt upp i seriesystemet som möjligt men gnäller samtidigt på att det finns så mkt pengar att fördela, vilket är en förutsättning för att ditt lag ska kunna hänga med i toppen.
Ologiskt, enligt min mening...
Kommentera

Det var ju tänkt från början att brynäs skulle sattsa på Markan/Lindbäck!
Tror personligen att dom redan hade spikat sina mål och framtids tankar innan Honken blev Freeagent och hoppas att dom nu kan pussta ut och fokusera. Men det är klart att man blir besviken när Målvakten i sitt hjärta spelar imot oss nästa säsong!
Kommentera

mattias - 74: Håller med dig. I fallet Honken så lär Mormor ha en dialog med honom, men man börjar undrar vad Mormor bidragit med i den dialogen egentligen. Brynäs har valt att satsa på två yngre målvakter, dels eftersom de är bra och dels eftersom de kostar betydligt mindre än Honken. För Honkens del har väl alternativen varit att stanna kvar i NHL/AHL, kanske som andreman, Ryssland eller att gå till Frölunda.
Kommentera

Izah: Det enda vi pratar om på jobbet är att konkurrenterna betalar bättre i lön och att man borde gå till en sådan för att få upp lönen några tusenlappar.

Firman jag jobbar åt (grossistbutik) har knappast gett mig nån mer skjuts i livet än vad jag har gett firman.

Med detta vill jag ha sagt att jag inte tycker det är samma sak med butiksbiträden och hockeyspelare, för vi butiksbiträden har inte fått mer än en pissig lön av vår arbetsgivare. Medan en hockeyspelare som Honken fått massor både i pengar och annat.

Men, men... pengarna styr. Tyvärr.
Kommentera

Huge:

Jag var inte nöjd med vare sig hans målvaktsspel elle rhans " höga lön " han skulle bli Leksands frälsare men tyvärr floppade han rejält i Leksands 10 viktigaste matcher. Jag säger likadant om spelarna i Leksand och deras löner. Det är orimliga summor vissa har där också skall du veta
Kommentera

Metal Guru: Jag skulle definitvit ge tillbaka till det företag som har gett mig en skjuts framåt i livet, allra helst om jag hade så mycket pengar som yrkesverksamma idrottsmän trots allt har.

Vissa är h**or oavsett om det är hockey//fotbollsspelare, mekaniker, lärare eller vilken kategori det nu gäller.

Fast det tragiska är väl ändock en klubb som har hjälp fram en spelare som tar tillbaka densamme även om spelaren aldrig skulle platsa, utan bara lever på gamla meriter.

Så när Frölunda ratar Honken så kommer han nog tebax till Brynäs.
Kommentera

Metal Guru:

Jag är inte alls förvånad att spelare byter klubbar som vi vanliga svenssons byter kallingar. Pengarna styr och det är tråkigt. Spelarnas trovärdighet sjunker gentemot fansen.

Andreas Karlssons övergång till Frölunda förvånade många leksingar men inte mig eftersom jag visste att han som många andra går dit plånboken är störst. Hade Leksand spelat i ES hade han inte kommit ändå för får man låt säga 150 000 på ett ställer så ringer en annan klubb och erbjuder 200 000 vart går man ? Trist men hockeyns bistra verklighet
Kommentera

mattias - 74: Du tänker på Ed Belfour, som likt en hockeyhora lämnade sitt förra lag för att ta sedelbuntarna i Leksand?
Sedelbuntar som jag antar att du och andra leksingar var mkt nöjda över att Ejendahl plockade fram...

Dessutom är du helt fel ute i sakfrågan. Vi behöver ingen ny målvakt utan en bra center och ytterligare en forward.
Att slösa en massa pengar på Honken när vi redan har 2 mkt kompetenta målvakter känns som att elda för kråkorna.
Kommentera

mattias - 74:
Undrar varför just yrkesgruppen hockeyspelare skulle vara överställda de vanliga moraliska reglerna i yrkeslivet. Det brukar vara just hardcore-fansen som blir som mest upprördast över händelser då en spelare går - för dem - ett oväntat håll i karriären.

Men hur skulle samma hardcorefans resonera om man på den tjänst de hade tidigare som lagerarbetare på Coops Huvudlager var ledig, samtidigt som lärarvikariatet man just nu har höll på att ta slut - och man plötsligt skulle få ett erbjudande att få pula rör med fem lappar mer i månaden.

Skulle man då gå tillbaka till Coop, rak i ryggen och med klacken i backen, med insikten att eftersom Coop introducerat en själv i yrkeslivet, så känns det så jävla bra att ge tillbaka en handfull år till dem.

Döm andra som man själv skulle gjort, tycker Guru.
Kommentera

mattias - 74: Jag vet inte riktigt hur jag ska känna för Honkens "svik", att spela ner ett lag i KS kan inte ge några affischpengar till NHL's liga, men att vinna SM guld med frölunda kan ge honom förstaspaden i NHL som han så har drömt om.

Jag tror och hoppas på att Markström/Lindbäck kommer att lyckas i år annars kommer det bli en ren transportsträcka till Kvalserien, om de dock lyckas så kan vi knipa ingenmanslandsplatsen.

USCH o fy varför ska vi Brynäsare pinas så fruktansvärt?
Kommentera

65selander:

Återigen en spelare som totalt skiter i sin förra klubb och tar sedelbuntarna istället. Tråkigt att de flesta spelare är pengagiriga hockeyhoror
Kommentera

mattias - 74: Är ju bara att önska honom lycka till i Frölunda. Synd att han inte vill ha större utmaningar som att spela sitt lag kvar i ES eller överleva dödsmarchen i KS. Nu har han en serielunk som väntar tills slutspelet börjar ;-)
Kommentera

mattias - 74: Känns väl mindre bra eller?
Personligen skulle jag aldrig kunna jobba//bo i en stad där alla e goa gubbar samt heter Glenn.

Tyckte att det kändes hårt när Brendl lämnade men detta...
Kommentera

Davey_22: Haydars siffror från AHL är imponerande. Men är det verkligen ytterligare en smurf (ytterforward dessutom) som behövs?
Kommentera

Inte för att sitta och namedroppa men när man hör om Darren Haydar så önskedrömmer man ju lite om att Sundlöv kunde kirra hans signatur..
Kommentera

« · 1049717 · »