1150x200-brynasbanner.jpg

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

« · 1051494 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
Huss: Såg intressant ut.
Kommentera

Huss:

Ja, han behöver säkert ett par Playboypjuck, en Torspo 800 och Rodrigues senaste pokervinst...

Signa!
Kommentera

70 Rodrigues: En ratad centertalang från Spartak Moskva's try out kanske?
(Vilket inte heller borde utesluta ytterligare en forward...)
Kommentera

Huss: Här har vi en kille med både längd och tyngd :-)
Kommentera

Peja: Ok! Det känns dock som att Czarnecki har koll på läget?
Kommentera

70 Rodrigues: Många spelare var missnöjda med träningspassen under Östblom.
Kommentera

rackham: Pinsam, jojo, fråga Kankaanperäs näsa...
Kommentera

rackham:

Det är fråga 3! ;-)
Kommentera

70 Rodrigues:

Huss måste ha drabbars av solsting...
Ward är ju pinsam att se.
Kommentera

rackham: tror du får omformulera fråga 2 till:
Fråga 2: Hade Brynäs träningar förra säsongen?
Kommentera

Huss: Visserligen behöver vi storlek och tuffhet till laget, frågan är om Ward skulle vara den rätte?
Kommentera

70 Rodrigues:

Aha!

Fråga 1: Bröt Kankanperää kontraktet pga dåliga träningar?
Fråga 2: Hade Brynäs oseriösa och slappa träningar förra säsongen?
Kommentera

rackham: Tänkte att någon/några här hade några åsikter?
Kommentera

70 Rodrigues:

Vilka är de många åskådarna du refererar till? Då har du väl redan ett svar där?
Kommentera

70 Rodrigues: Som säkert kan brytas runt december ungefär...
Kommentera

Huss: Skulle ju knappast vara sämre än Kankaanperä, men nu har ju Ward kontrakt med Frankfurt kommande säsong.
Kommentera

70 Rodrigues: Vad skulle sägas om Lance Ward som åttonde back?
Kommentera

rackham: Mmm, men nu var det träningarna jag frågade om, dom jag har sett har varit på matchdagar, då har det självklart inte varit speciellt högt tempo. Skulle vara kul och veta hur det sett ut från någon som har sett ett gäng träningar?
Kommentera

70 Rodrigues:

Hade han tillfört nåt på isen hade han ju kunnat varit kvar...?
Kommentera

70 Rodrigues: Rykten gör gällande att Kankaanperä bröt sitt kontrakt pga att han inte var nöjd med lagets träningspass, som enligt många åskådare är för slappa och oseriösa.

Det kan väl ändå inte stämma?
Kommentera

Jonte321: Du ska nog inte bli allt förvånad ifall det inte blir något nyförvärv, Sundlöv har jiddrat förut.
Kommentera

Huge: Att Rangers skulle betala för att frögren ska spela i toronto tror inte jag heller :) Men jag förstod vad du menade. Och ja visst har säkert även frögren betalat en del av sin egen signing bonus. Men ryktet säger att även toronto skrev upp den en del för att möjliggöra den lösningen.
Kommentera

Jonte321: ja det känns som någon måste inn snart
Kommentera

sylf:

Vadå "helt fel?"

Kan du inte läsa?
Så här skrev jag:

"Jag har lite svårt att se Rangers betala BÅDE en signingbonus och dessutom ytterligare pengar till Frögren så att denne kan lösa sitt kontratk med FBK."

Dvs: jag tycker det är konstigt att Rangers betalar för ngt som Toronto borde stå för... :-))
Kommentera

mattiaskarlgren: För dålig för att ta guld JA, för dålig för att undvika kvalserien NEJ.
Kommentera

Huge: Ditt antagande att Rangers skulle ha betalat en signingbonus till Frögren är nog helt fel, Frögren gick till Toronto och inget annat.

Avd koll på läget:-)
Kommentera

Peja: Att det satsas på ungdomarna tycker jag är riktigt bra MEN man måste ändå ha bra rutin i laget och tyvärr är våra "rutinspelare" för dåliga.. Dackell kan glimta till ibland.. Molin var väl okej i KS förra året annars var han under isen. Sen har du Lind som gick skadad men innan det var bra.
Men sammantaget så är Brynäs trupp alldeles för dålig. Tyvärr.
Kommentera

spud: Mitt antagande baserar sig på att Rangers signingbonus var lika stor som den summa det kostade Frögren att lösa sitt kontrakt med FBK.
Vilket gör (om det nu stämmer) att Frögren i princip fått betala ur egen ficka (dvs med sina signingbonus-pengar).
Jag har lite svårt att se Rangers betala BÅDE en signingbonus och dessutom ytterligare pengar till Frögren så att denne kan lösa sitt kontratk med FBK.
Kommentera

Tillägg; 2 STORA såll...
Kommentera

Sett till förra året så är det enda tappet Brendl, vi kommer att slippa en vilsen norrman, en seg snigel till back, en is prinsessa, en back av socker, en back med en snurr fint...

Låt nu junisarna å co spela INNANS ni SÅGAR dom.
Kommentera

mattiaskarlgren: Jag tänker förstås inte tvinga dig att tro på årets lag, men med tanke på att vi är många som har tjatat om att Brynäs måste ge sina unga spelare chansen så tycker jag att man bör stödja denna upplaga när klubben äntligen gör det. Men det är klart, det är inget potentiellt guldlag, för det behövs en bättre stomme med etablerade stjärnspelare.
Kommentera

Huge: Men allvarligt. Vad är det som enligt dig talar för att Brynäs klarar sig i årets ES? Herregud, ska allt ditt hopp stå till Markström? Stackars pojk.
Kommentera

Huge: Nej du missar en viktig sak. Den överdrivna signing bonusen var ett sätt för Toronto att inte själva vara de som betalar till fbk, alltså hade den inte funnits om Frögren hade haft rätt att bryta sitt kontrakt. Så enligt ryktet var frögren bara en förlängd arm att betala de pengar som Toronto inte själv kunde betala ut.
Så om NYR hade lagt upp ett par miljoner i signing bonus till Hannes som han sen skickade till SSK, hade säkert Hannes kontrakt också kunnat vara i rivet nu.
Kommentera

spud: "Ryktet säger att Toronto gav Frögren en hög signing bonus som han sen skickade till loobens konto."

Vilket är detsamma som att Frögren alltså med egna pengar löste sitt kontrakt med FBK.
Och såvitt jag förstår så hade även Hyvönen i praktiken varit tvungen att med egna pengar lösa sig från kontraktet med SSK, för att kunna gå till Rangers.
Undrar om Hyvönen verkligen var SÅ angelägen att få spela i Rangers, att han skulle ha öppnat sin egen plånbok på samma sätt som Frögren gjorde?
Tveksamt.
Och just därför blir snacket om stora stygga SSK:s hindrande av stackars Hyvönens övergång en aning komiskt...
Kommentera

Huge: Ryktet säger att Toronto gav Frögren en hög signing bonus som han sen skickade till loobens konto.
Om Hyvönen hade i sitt kontrakt att hans avtal med SSK blev ogiltigt ifall han fick ett erbjudande innan 31/7 hade inte ssk kunnat stoppa honom. Men nu var hans deadline passerad och därmed var hans kontrakt med ssk giltigt.
Kommentera

spud: "Nhl lagen får inte som ryssarna köpa loss en spelare, då hade de straffats av NHL."

Ja, om detta stämmer så undrar man isf varför media skriver snyfthistorier om att det är SSK som vägrat släppa den stackars Hyvönen, som så gärna vill till NHL?
Om det nu inte är så att dom FÅRköpa loss spelare men isf ta konsekvenserna och ta sitt straff, som förmodligen handlar om böter.
Vilka sannolikt är mkt höga och i det här fallet isf alltför höga för att anses kompensera det man tror sig få ut av Hyvönen som spelare.
Kommentera

Jajjen: "Källa?"

Räcker det med alla kritiker härinne som alltid hävdat att SSK haft och har en mkt bättre ekonomi än Brynäs? :-)

Ärligt talat: det var ett antagande från min sida som sannolikt stämmer rätt så bra.
Om det stämmer eller inte spelar egentligen ändå inte så stor roll.
Huvudpoängen är nämligen att lagens resp förutsättningar i övrigt varit så pass olika och att man därigenom inte kan säga att vi borde ha vägrat att släppa Brendl bara för att SSK vägrade släppa Hyvönen.
Kommentera

Huge: Nhl lagen får inte som ryssarna köpa loss en spelare, då hade de straffats av NHL. Detta enbart för att få europa att skriva under ett avtal som reglerar övergångar mellan europa och NHL.
Kommentera

Makkan: "NHL lagen är förbjudna att betala övergångssummor av NHL."

Vad menar du nu?
Att NHL-lagen inte får värva spelare från ES, eller vadå?
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang.

"I Hyvönens kontrakt står det i out-klausulen att han inte får lämna för NHL efter 15 juni, men Rangers kunde inte skriva kontrakt förens efter 1 juli."

Det jag menar är att eftersom Hyvönen och SSK kommit överens om att han inte får gå till NHL efter 15 juni, så kanske Rangers hade varit tvungna att locka SSK med mkt pengar för att dom skulle släppa Hyvönen efter 1 juli.
Varför Rangers inte kunnat skriva kontrakt förrän efter 1 juli har jag ingen aning om. Kan det handla om nån regel i NHL eller är det bara Rangers eget beslut som isf tagits av ekonomiska eller andra orsaker?
Kommentera

Brynäs skäl för att släppa Brendl var alltså enbart ekonomiska? Det där med att få en omotiverad och missnöjd spelare var bara en dimridå?

SSK:s ekonomi är ca 3/4:edelar av Brynäs (mätt i omsättning). Ändå har man råd att säga nej till att släppa sin viktigaste spelare. Vi får hoppas att Sundlövs teori om missnöjd spelare stämmer.
Kommentera

Huge: "Med betydligt större ekonomiska muskler jämfört med Brynäs..."

Källa?
Kommentera

Huge:

Du har missat en viktig detalj i ditt inlägg.
NHL lagen är förbjudna att betala övergångssummor av NHL.
Så Rangers hade inte ens chansen om viljat att erbjuda SSK några pengar.
Thats it.
Kommentera

Jajjen: "Var inte Sundlöv på jakt efter en förstacenter redan innan Brendl såldes? Så minns jag det."

Du minns helt rätt.

Men tyvärr så har man tydligt gått ut med att det är bara en center
ELLER en forward som skall införskaffas.

I slutändan kan det visa sig att den enda center
som värvades var Granström.

Vad man gjort med pengarna man tjänat på Brendl
(hans lön + övergångssumma från ryssarna) det kan
man verkligen fråga sig. Gick allt till Vas? Då har Sundlöv
verkligen gjort bort sig. Var övergångssumman ännu lägre
än vad som tidigare framgått i media.
Som jämförelse har LHC, enligt mediauppgifter, i snitt fått
in 3,6 miljoner per spelare för ett års uthyrning av Mårtensson,
Weinhandl och Johansson.

I samband med Brendls övergång så vill jag minnas att den
nytillträdde klubbdirektören uttalade sig att alla Brendl-pengar
skulle investeras i spelartruppen.

I och med att man inte ansåg sig ha råd att kontraktera Holmqvist
så lär det väl betyda att den tidigare budgeterade lönen för
en 1:a center + Brendls lön + övergångssumman för Brendl
- Vas lön ska gå till den center som ska skaffas.
Kommentera

Jajjen: "Hur skiljer sej SSK:s sits från Brynäs när det gäller Brendl? Varför kunde inte Brynäs säga nej?"

Helt olika förutsättningar, om du frågar mig.
SSK:s trupp var väl mer eller mindre spikad och klar när Rangers lade sitt bud. Med betydligt större ekonomiska muskler jämfört med Brynäs så hade SSK i det läget råd att sätta hårt mot hårt, sas.
Hade Rangers verkligen velat ha Hyvönen så är jag övertygad om att man isf sockrat bud så pass mkt att SSK inte kunde tacka nej.
Dessutom tror jag att kontraktsförhållandena spelade in.
Så här var ju det konkreta läget, enligt media:

"I Hyvönens kontrakt står det i out-klausulen att han inte får lämna för NHL efter 15 juni, men Rangers kunde inte skriva kontrakt förens efter 1 juli."

Mkt troligt att Rangers i det läget hade behövt lägga upp alltför mkt pengar för att SSK skulle acceptera och frivilligt gå med på ett kontraktsbrott.
Och SÅ mkt pengar kanske man inte var beredda att lägga upp, sett till det man fått för pengarna.

Jämför med Brynäs situation där vi hade flera viktiga vakanser att fylla, när Brendl fick budet från Ryssland.
Att stå där med en målkung som sen ev spelar under protest och dessutom drar mkt i lön samtidigt som ekonomin ska räcka till övriga nyförvärv hade knappast känts som en bättre lösning än den vi nu ser ut att få.
Kommentera

Jajjen: "Gosse! Nu är du ute på riktigt hal is!"

För att jag anser att det är ett oseriöst påstående att jämställa årets upplaga av Brynäs med Almtunas?

Det är nog isf du själv som bör slipa skridskorna.
Om du nu inte åker på lädret....
Kommentera

Jajjen: Ryssarna köpte väl ut Brendl? Så brynäs gick alltså i likhet med SSK inte med på att släppa en spelare gratis. Så inget skiljer sig, förutom att den rysska klubben var villig att öppna plånboken.
Kommentera

Jajjen: Tror att Pengarna för Pavel var alldeles för välkomna.
Kommentera

« · 1051494 · »