1150x200-brynasbanner.jpg

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

« · 1051362 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
Har jag fattat rätt att SSK stoppar Hyvönen från NHL-spel? Hur skiljer sej SSK:s sits från Brynäs när det gäller Brendl? Varför kunde inte Brynäs säga nej?
Kommentera

Huge: "Det räcker för att du är diskvalificerad som seriös debattör i MIN bok. Och säkert i många andras för den delen..."

Gosse! Nu är du ute på riktigt hal is!
Kommentera

Peja: Pressmeddelandet är väl ett svar på all kritik om att Brynäs aldrig meddelar sej med omvärlden. Enbart positivt.
Kommentera

mattiaskarlgren: Var inte Sundlöv på jakt efter en förstacenter redan innan Brendl såldes? Så minns jag det. Det borde betyda att förstacentern ska kompletteras med ytterligare en forward. Annars har Brendlpengarna gått till nåt annat än A-laget. Synd att Wickenheiser gick till Linden.
Kommentera

Dunc: " Du måste ju kunna medge att med bättre ekonomi hade Brynäs ett hellt annat utgångsläge."

Såna självklarheter är väl knappast värda att kommentera, eller hur?
Och därför gjorde jag inte det heller.

Min poäng är att oron för "följder" hade gällt även om Honken nu hade skrivit på för oss.
Målvaktssidan hade självklart sett bättre ut men det är ingen katastrof att Honken istället valde Frölunda, som jag och många andra ser det.
Jag lever inte i en abstrakt hypotetisk värld där Honken står i mål och vi har en kanonekonomi, utan i dagens realitet och resonerar utfrån de förutsättningar som gäller för dagen.
Och då anser jag och många andra att man gjort rätt som istället valt att lägga pengarna på en bra center och ev en ytterligare forward.
Kommentera

mrmodo: Koncentrera du dig på skolstarten istället.
Mellanstadiet kommer att bli lite tuffare än lågstadiet, jag lovar...
Kommentera

Jag har aldrig sagt något om "katastofala följder". Det är du som lägger de orden i min text. Visst hade det sett mycket roligare ut om "Honken" valt att spela i Brynäs och att klubben haft ekonomi att skaffa ytterligare, behövliga spelare till truppen. Du måste ju kunna medge att med bättre ekonomi hade Brynäs ett hellt annat utgångsläge. Nu kommer det förmodligen bli en kamp för existensen i ES. Det var lite skillnad i ordval.
Kommentera

Huge: haha fy fan vilken tragisk trupp ni har vad satsar ni på nästa år? kvalserien igen eller?
Kommentera

70 Rodrigues: Vet och vet...
Det var väl ett ungefär lika tvärsäkert ANTAGANDE som Dunc gjorde när han antog att Honkens frånvaro skulle få katastrofala följder för Brynäs i serien...
Kommentera

Huge: "Nu kommer Markström att slå igenom på exakt samma sätt som Honken gjorde när vi senast tog guld."

Och hur vet du det??
Kommentera

mattiaskarlgren: Ledsen, men att 95% av ett gäng onyanserade gnällkärringar tycker att vi kommer att rasa ner i AS, betyder faktiskt inte att det kommer att ske.
Själv har du fällt följande mkt nyanserade och sakliga kommentar:

"Eller ja iofs, så har ju Almtuna ungefär samma nivå på sin trupp som Brynäs iår"

Det räcker för att du är diskvalificerad som seriös debattör i MIN bok.
Och säkert i många andras för den delen...
Kommentera

Huge: Är det bara du som inte vill inse eller ger du dig bara fan på att du har rätt i alla lägen?
Här inne anser 95% att Brynäs har alldeles för dåligt lag och knappast klarar sig i ES. Men du kanske bara vill vara lite rebell?
Kommentera

Dunc: "Då hade "Honken" utan tvekan spelat i "sitt" lag. Nu kommer det att få följder"

Absolut.
Nu kommer Markström att slå igenom på exakt samma sätt som Honken gjorde när vi senast tog guld.
Mao: det kommer att få angenäma följder....
Kommentera

Peja: Hade nog inte varit några problem om man haft en normal ekonomisk situation. Då hade "Honken" utan tvekan spelat i "sitt" lag. Nu kommer det att få följder och Brynäs som klubb kommer att få kämpa för sin existens. Behöver väl inte påpeka vilka jag tycker skulle få en kraftig spark i arslet.
Kommentera

Lite märkligt att Brynäs väljer att skicka ut detta pressmeddelandet (länk), men jag förmodar att det är bra om man har en bra kommunikation med fansen.
Kommentera

rackham: Klart Brynäs behöver en center SAMT en forward av bra klass (läs Brendl).. Men frågan är hur realistiskt det är att det kommer att komma två forwards till. Nu har dom ju fått en bra slant för Brendl, lägg den då på två spelare av bra klass!
Kommentera

Klart att Brynäs defensiva tänk sänkte dom. Brynäs bästa spelare var offensivt lagda spelare med svagheter i det defensiva spelet. Många gånger såg det faktiskt ut som att Brynäs spelade på noll - noll från start.
Kommentera

GävleLasse: "Att Brynäs skulle ha fallit på något slags defensivt tänk spelmässigt känns inte som en av huvudanledningarna."

Självklart inte, men en av anledningarna, och en väldigt stor anledning.
Kommentera

GävleLasse:

Nä, det är många balettdansörer i backbesättningen...
Kommentera

70 Rodrigues: Sluta Tjåla!!
Kommentera

rackham: nej verklgen inte... men det skulle ju inte skada att ha lite mer fart i spelarna. Titta på våra backars viktklass...
Kommentera

GävleLasse:

Man behöver inte ha 20 Avery i ett lag...
Kommentera

rackham: Så länge Brynäs består av spelare som Dackell, Lind, Danielsson mfl. så kommer motståndarna alltid att kunna spela ut avslappnat och inte behöva se sig över axeln för att undvika en feting till tackling.

Det skulle krävas att man byter ut tjugotalet spelare för att man skulle få se fysisk ishockey i LA...
Kommentera

Huss:

Publiken kräver underhållning.
Jag kan mycket väl tänka mig att det är lika eftertraktat att se när motståndarna tacklas open-ice som snygga finter.
I det läget Brynäs är nu måste det till attityd på isen. Det här låt-gå beteendet som förmedlats från isen i för många matcher är det som dödar publikintresset.

Kamp!
Snytingar!
Mörda pucken i mål!
Fight!
Upphetsning!
Lite underhållningsvåld!

Colosseum!

Karisma-ferromoner upp på läktaren för att skapa engagemang!
Frökenliret och handväskorna lämnas i omklädningsrummet.

Sätraåsen Bullies! Typ...

Vilken motståndare knockar Sandin i år?
Kommentera

70 Rodrigues: Nu var det inte en av de bättre analyser jag sett. Gör om gör rätt ;)

Sistaplatsen var resultatet av en mängd faktorer och defensivhockeyn var inte en av de större faktorerna.

- Boorks otydliga ledarskap med favorisering av vissa spelare vilket ledde till missnöje över hans ledarskap.

- Östbloms brist på förändringsvilja utan körde sitt "Boork-light".

- Underprestation av flertalet nyckelspelare.

- Totalmiss från Sundlöv i valet av målvakter.

- Massor av slarv under uppspelsfasen vilket ledde till snabba kontringar och onödigt mycket spel i egen zon.

- Oförmåga från backar att slå ett viktigt förstapass till en forward som var rättvänd.

- Plus en hel del andra faktorer...Att Brynäs skulle ha fallit på något slags defensivt tänk spelmässigt känns inte som en av huvudanledningarna.
Kommentera

Huss: Defensivhockeyn har ju provats, det gick ju sådär, vi kom sist.
Kommentera

rackham: Frågan är då vad som är bäst, att underhålla publiken med snygga finter och offensivt spel och då riskera att förlora att förlora eller att använda sig av en disciplinerad defensiv inriktning och då förmodligen plocka mer poäng?

Har vi verkligen ett lag som kan leverera det som publiken kräver?
Vilka profiler i dagens lag kan möta upp mot dessa krav?
Sist, men inte minst, det finns ett motståndarlag också som har helt andra målsättningar än att underhålla en bortapublik....
Kommentera

rackham: En bra produkt säljer, Brynäs IF har ingen bra produkt, om dom någon gång får det så kommer också publiken, svårare än så är det inte.
Kommentera

Zzz:

Det är tillåtet... har jag hört... = )

Spelarna är bra betalda för att underhålla publiken!
Bara att leverera!

Och i förlängningen av den tanken:

Prestationsbaserade kontrakt som driver laget framåt...

Spela hockey kan många göra, men att underhålla publiken är nåt helt annat...
Kommentera

rackham: Perfekt :-)
Kommentera

70 Rodrigues:

Vi får göra om LA till ett modernt Colosseum till skilland från Kålleseum i Göteborg...
Mer underhållning!
Mera blod åt folket!

Och så ger man alla en mentometer där de får trycka tummen upp eller tummen ner efter varje period... = )
Kommentera

rackham: "Kanske hjälper det om vi får se lite galet på planen. Galet i formen av stort hjärta för Brynäs från spelarna. Kämpatag, jävlar anamma.
Kommer fortfarande ihåg Sandins propp på Lintner (?) förra säsongen...

Jävlar anamma på plan sprider sig till läktaren. Motsatsen också..."

Håller med dig, en fin tackling, fröjdigt spel och mål och till och med slipsläktaren klappar med till takterna av moraträsk =). Men ett 0-1 och stämmningen tvärdör. Jag är precis lika så jag ska inte säga så mycket.
När Brynäs spelar bra så sitter jag och berömmer spelarna och är allmänt exalterad, ett baklänges mål och jag sitter och svär, analyserar in i detalj vems misstag det var och vilket skitlag vi har =).
Kommentera

rackham: Om dom ser till att vinna matcher så kommer folket, tyvärr så är det ju si och så med den saken :-)
Kommentera

sylf:

Ja, ibland är det enkla svårt... ;-)
Kommentera

rackham: "Kommer fortfarande ihåg Sandins propp på Lintner (?) förra säsongen..."

Det var förra säsongens höjdpunkt, mer sånt och publiken kommer direkt!
Kommentera

Zzz:

Tror du är inne på en del av förklaringen till det modesta publiktrycket.
Stan är delad.
Man ska ha klart för sig att inte heller tex FBK är det "enda" laget i Värmland. Jag har varit i Hammarö där de har Gevalia-reklam och fnyser åt FBK...

Vi bor i ett landskap som inte är känt för uttrycksfullhet.
Det ligger i vardagen att vara återhållsam. Och det går igen på hockey.
Undantaget sena lördagsmatcher (inkl Hockeyfesten) där det finns promille innanför västen på en och annan. Då är det ok att tjoa och tjimma... lite granna.
Det är inte "tillåtet" att sticka ut helt enkelt.

Går det att göra nåt åt det hela?
Ja, jag tror det. Men då måste man ha en plan... och jobba uthålligt!

Till skillnad från många andra tror jag inte det räcker med en bra ståplats, utan det handlar om att få fart på hela arenan, att det är accepterat att vara lite galen på läktaren.

Kanske hjälper det om vi får se lite galet på planen. Galet i formen av stort hjärta för Brynäs från spelarna. Kämpatag, jävlar anamma.
Kommer fortfarande ihåg Sandins propp på Lintner (?) förra säsongen...

Jävlar anamma på plan sprider sig till läktaren. Motsatsen också...
Kommentera

Zzz: Laget utan fans låter som humlan som inte kan flyga.
Frågan är hur länge det varar....
Kommentera

Huss: " Är det inte en av Sveriges mest bortskämda publik?
- Jo, definitivt! Tyvärr så måste jag säga att Brynäs publik är riktiga medgångare. När vi spelar bra kommer det alltid mycket folk och när vi spelar lite sämre kommer det faktiskt pinsamt lite folk. Tycker det är synd, men vi får väl spela bättre...
Kan fortfarande inte förstå vad detta beror på, exempellösa framgångar på 70-talet låter mer som en dålig ursäkt, sitter det i väggarna borde det försvunnit vid ombyggnationen. Är det dricksvattnet månne?"

Att det är lite folk på matcherna tror jag ligger djupare än så. Brynäs har ett betydligt mindre upptagningsområde än vad som man först kan tro. I Strömsbro sitter man fortfarande och gråter över att Brynäs växte sig större och starkare och det var på 60-talet. Det är något man känner av speciellt om man har ungåts mycket i Strömsbro som jag har. Så är det även i andra delar av Gävle.
Hörde av en kompis som är uppvuxen i Strömsbro (AIK anhängare för övrigt) att Wille Löfqvist son var mobbad i skolan för att hans Pappa spelade i Brynäs, och då var han Landslagsmålvakt. Vet inte sanningshalten i det men det säger ändå lite om läget.

Gävle är kluvet, många skiter fullständigt hur det går för Brynäs. Att jämföra med tex. Färjestad , Leksand eller HV 71 mfl är inte rättvist då Leksand har hela dalarna bakom sig, Färjestad hela värmland osv.
Att Brynäs sedan har en hel del fans runt om i Sverige tror jag är en generations fråga, hur många 10 åringar från Göteborg, Stockholm osv börjar hålla på Brynäs idag, vi är ju inte direkt Sveriges hetaste lag....
Det blev ett litet uppsving runt nya arenan men nu är vi nere på "normala" nivåer igen.

Sen att det är tyst på matcherna tror jag är mest tradition och att det är mest folk utanför Gävle som tänker på det jag själv är så jävla van så att jag inte tänker på det.
Kommentera

Paddan:

Ja, innovationer är till för att skapas...
Kommentera

Paddan: Kombinerad målvakt och målgörare finns det framgångsrika exempel på i fotboll. Det gäller bara att vinna tekningarna...
Kommentera

rackham: En kombinerad center och målvakt, sånt låter finurligt, att det inte är någon som tänkt på det tidigare?
Kommentera

Paddan:

Ja, då är vi i slutspel direkt...
Kommentera

rackham:

3. En ny Huge
Kommentera

mattiaskarlgren:

Om det finns pengar till EN förstärkning prioriterar du:

1. En målvakt...
X. En center...
2. Både och...
Kommentera

Huge: Absolut, klart han kan få ett ännu större genombrott MEN vad gör vi om han går sönder? Jag har som sagt aldrig sett Lindbäck lira, men en person som inte klarar av att vara förstemålis i Almtuna klarar sig ju knappast då i Brynäs.

Eller ja iofs, så har ju Almtuna ungefär samma nivå på sin trupp som Brynäs iår så varför inte.
Men att man tackar nej till Honken förstår jag inte. Tror ju knappast att han ville ha samma pengakontrakt som i Frölunda.
I Frölunda kunde han begära precis vad han ville och dom var så pass "illa ute" med sina målvakter så dom betalade precis vad han ville ha.
Kommentera

Huge:

Jajamän!

Man måste våga för att vinna!
Kommentera

rackham: Som man säger i "Söderkåkar".... :-)
Kommentera

rackham: Ja, finns inget som tyder på att Markström inte ska kunna göra om Honkens bravad.
Kör i vind!!
Kommentera

65selander: " Problemet som kan uppstå är ju att andra året brukar bli sämre än första. Blir mer tänkande än i KS där matchande var i tempo, nu blir det en serielunk som kan gå snett"

Jo, men det där är ju saker som lika gärna kan gå åt andra hållet: han får en kick av att få mer förtroende och växer som målvakt.
Psyket verkar hålla Honkenklass eller bättre och det säger inte lite.
Det som oroar är väl isf att Markström skulle gå sönder rent fysiskt.
Kommentera

Huge:

Honken kom ju fram i princip på samma sätt och vid samma ålder.
Det fungerade!

Kör så det ryker!
Kommentera

« · 1051362 · »