Brynäs IF

446514 inlägg · 7961 ämnen

Silly season

« · 694448 · » Till forumet

Sv: Silly season
GävleLasse: Var det inte du som varnade för både LIF & SSK vid juletid och menade att SSK skulle gå ikapp BIF pga av att de skulle möta "omotiverade topplag"?
Kommentera

Jaså, här diskuterar ni alltså Mapletofts kvaliteter? Så länge Kuparinen spelar i brynäs och nu dessutom kanske kan få förlängt kontrakt finns det ingen här inne som har rätt att klanka på någon annan spelare i något annat lag. Mapletoft skulle kunna spela med ögonbindel och ändå sköta uppspelen bättre än Kuparinen (Mr 5 poäng på 3 säsonger?).
Kommentera

GävleLasse: Jag är ledsen Lasse, men nu tvingas jag återigen ta upp dina problem med läsförståelsen.
Så här avslutade jag mina tankar beträffande Leska:

"Kanske inte Leska heller iofs, vem vet. Det kan ju ha varit andra orsaker än dom rent hockeyrelaterade som ligger bakom."

Alltså att det nödvändigtvis inte behöver vara ngt hockeyrelaterat som låg bakom. Jag har öht inte gjort ngn bedömning om sparkningen av honom var bra eller dåligt agerande av ledningen. Det är ju DU som kategoriskt påstår att Leska borde fått många fler chanser pga att han öst in poäng i sin tidigare liga. JAG påstår bara att chocken sas, som många utlänningar får när dom kommer till ES, kan göra att dom tappar lusten och drar hem illa kvickt. Och att detta är ett (1) exempel på en tänkbar orsak i just detta fall (Leska).
Detta resonemang gäller ju också generellt sett för många av de slovaker och tjecker som har kommit, och var även det ett exempel på att Leska kan tänkas höra till denna kategor.
OBS! Det gäller alltså inte ALLA slovaker eller tjecker.
Bäst att skriva det, så jag inte tvingas förklara det ännu en gång efter ännu ett läsförståelseproblem från din sida.

"Att du kallar Leska en floppvärvning när SSK gav Leska 6 matcher på sig att aklimatisera sig på en helt ny position som ytterforward i ett helt nytt lag i ett liga han var oprövad i. Detta är verkligen motsägelsefullt när det gäller dina galjonsargument när det gäller att man måste visa tålamod med spelare, i synnerhet Brynäsare."

Nu var vi där igen.
När har jag Leska för en floppvärvning?
Kommentera

JanT: Inget jag har något minne av... Men det är fullt möjligt att jag har haft det scenariot i tankarna.
Kommentera

GävleLasse: Jag minns det klart och tydligt! ;-)))
Kommentera

Huge: "Detta resonemang gäller ju också generellt sett för många av de slovaker och tjecker som har kommit, och var även det ett exempel på att Leska kan tänkas höra till denna kategor."

Generellt sett? Exempel..
Kommentera

JanT: Jaså, då får du nog ta och friska upp mitt minne...
Kommentera

JanT: "Detta faktum har bevisats ett antal gånger i ES under åren, se bara på "REAL MoDo" i fjol."

Det skulle ha varit kul att höra dina bortförklaringar om det gällt "real Brynäs"...

Hade det berott på otur, skador eller har du någon annan "högoddsare" på gång?
Kommentera

munkas:
Ja, det skulle racka att lagga puckarna efter isen... :-)
Kommentera

rackham: Men Kupan är ju så glad över att äntligen lärt sig skjuta "höjdare".
Kommentera

GävleLasse:
Ja, det vore inte konstigt om sa vore fallet...

Liljedahl och Thures blundar varje gang han lagger passen i nackhojd upp i banan eller via sargen...
Kommentera

rackham: Sundh till Timrå, hade inte Thelin koll på honom? (jaja, jag vet Sundlöv säger att forwardskvoten ur uppfylld samtidigt som han i Gävlepressen lämnar ut procenttal >0 gällande vissa forwardsrykten)
Kommentera

GävleLasse:

"Jag hävdar bestämt att den största boven i dramat när det gäller SSK så är det den ojämna derbygruppen de spelade i."

Hmm.
Men SSK gjorde ju riktigt bra ifrån sig mot derbygrupp-motståndarna, men misslyckades väl att ta hand om de övriga..?

Kommentera

Metal Guru: Jag tror nog jag ska räkna på det där. Har även jag en känsla av att SSK gick bra mot sina derbygruppsmotståndare.
Kommentera

JanT: Hade inte ES innehållit geografiska grupper (derbygrupper) och alla lag skulle mött alla 4 gånger så skulle sluttabellen ungefär sett ut enligt följande.

HV71 91
Frölunda 86
Linköping 81
Modo 73
Luleå 71
Färjestad 70
Brynäs 61
Mora 56
Djurgården 53
Timrå 51
Södertälje 40
Leksand 35

Framräknat genom att använda 2/3 av poängen man tagit inom sin grupp och sedan har jag lagt till alla poäng mot övriga lag.
Som du ser inga större förändringar i förhållande till den riktigt sluttabellen. Enda skillnaderna är att Luleå/Modo/Färjestad har bytt platser inbördes och att Timrå/Djurgården bytt med varandra. SSK är fortfarande väääldigt långt ifrån fast mark.

Kommentera

JanT:

HV 71 (b) 2-0
HV 71 (b) 5-2
HV 71 (h) 2-3
HV 71 (h) 6-3
HV 71 (h) 2-5
HV 71 (b) 5-2

Frölunda HC (h) 1-11
Frölunda HC (h) 7-1
Frölunda HC (b) 3-0
Frölunda HC (b) 4-3
Frölunda HC (b) 4-1
Frölunda HC (h) 3-1

Linköpings HC (b) 4-1
Linköpings HC (h) 3-6
Linköpings HC (b) 4-2
Linköpings HC (h) 3-3
Linköpings HC (b) 4-1
Linköpings HC (h) 2-5

Om vi summerar så har alltså SSK skrapat ihop en vinst mot HV, två vinster mot Frölunda och en oavgjord mot Linköping det är 10 poäng av 54. Ställ detta mot det faktum att de tog 20 poäng mot lag i gruppen med Leksand, Mora Färjestad och Djurgården. Visserligen så är detta rent hypotetiskt men nog tycker jag att det visar att detta skulle ha påverkat negativt.

Det ska bli skoj att se vad du kommer fram till med dina siffror.
Kommentera

GävleLasse: Jag kommer fram till samma ståndpunkt, samt kan även konstatera att BIF tog 19/54 poäng i sin derbygrupp. Knappast godkänt..

Stigsson uträkning är intressant då den pekar på att SSK knappast hade rett ut det här i vilket fall som helst.
Kommentera

GävleLasse:
Fortsätt att räkna på övriga lag, så ska jag hjälpa dig med analysen. 

Kommentera

JanT: Den enda faktorn vi inte för med i och med detta är den psykologiska. Hur mycket störde det mentalt att från början av serien veta att man hade flera matcher mot tuffare motstånd än motsåndarna hade. Kanske det påverkar lite men jag skulle tror att det i poäng räknat skulle ge en ytterst marginell skillnad.
Kommentera

Stigsson: Med facit i hand så kan man endast spekulera. Jag tror sett till poängen att SSK hade klarat sig bättre om de bytt plats med Färjestad. Rent geografiskt så hade väl det varit mer befogat enligt min mening.
Kommentera

Metal Guru: Här har du Färjestads record mot de tre topplagen

Frölunda HC (h) 1-3
Frölunda HC (b) 4-1
Frölunda HC (h) 3-2 ot
Frölunda HC (b) 2-1

HV 71 (b) 2-1
HV 71 (h) 1-4
HV 71 (b) 4-1
HV 71 (h) 0-1 ot

Linköpings HC (h) 1-1
Linköpings HC (b) 3-2 ot
Linköpings HC (h) 4-3
Linköpings HC (b) 5-3

Frölunda = 4p
HV 71 = 1p
Linköping = 4P

Enligt dessa stats så skulle antagligen FBK inte kommit fyra i tabellen om de spelat i SSK's grupp. De har ju uppenbarligenhaft väldigt svårt mot top 3 lagen. Om gör en liten jämförelse med hur många poäng de tog mot lag i sin derbygrupp så blir "bevisen" mer påtagliga.

Mot top3 lag: 9 poäng
Derbygrupp: 42 poäng

Frågan vilken lag som blev vinnaren i derbygruppsomdelningen FBK eller SSK ;)
Kommentera

GävleLasse:

jo'rå - men det var väl inte FBK som diskuterades, utan hur mycket SSK förlorade på att möta HV/Frölunda/Linköping två extra matcher var.

Om jag kommer ihåg rätt gjorde de bara en pinne på Linköping, men det var samma antal pinnar som de tog på Mora.
Samtidigt tog de sex poäng mot Frölunda. Och inte var det speciellt många lag -förutom bottenkollegan Leksand- som man tog fler pinnar på.

Kommentera

Det är nog självklart från Sundlövs sida att vi ska behålla DJ. Men varför?

Det må vara så att han var bra i grundserien, men när det var dags för slutspel visade han lika mycket som Kuparinen att han inte duger.

Så varför behålla killen, för att han ska vara bra ett år till i grundserien?
Kommentera

GävleLasse:

Om ditt byte mellan SSK och FBK hade varit faktum innan ES-starten hade du stått och skrikit att MORA KLARADE SIG IFRÅN KVALSERIEN ENBART PÅ GRUND AV DEN USCHLA DERBYGRUPPEN DE DELTOG I, och visat statistik på hur mycket kläm Brynäs hamnat i.

Kommentera

Metal Guru: Nej jag tycker att Mora har varit bra hela säsongen, även fast de haft väldigt svårt mot oss ;) Visst hade Mora kanske tagit nån mer poäng med SSK istället för FBK. Men ser man på interna möten mellan er och FBK så är ju ni det lag som gjort mest motstånd så att säga.

Det ska bli skönt nu när grupperna är borta. Även fast den nya lösningen känns krystad den med...
Kommentera

GävleLasse:

Det finns inget annat än en rak serie. Allt annat ger bara sådana här intetsägande diskussioner om 'om inte hade varit'. 

Kommentera

Jag skulle vilja ha Niklas Anger tillbak..
Kommentera

Huge: "Och hur vet du att det inte var Mapleftoft som tackade nej till Brynäs? Satt du med i förhandlingarna, eller?"

Informationen om att dom tackade nej till Mapletoft kommer faktiskt från Sundlöv själv, men det är väl säkert förvanskad info i och med att det inte gagnar dina argument??
Kommentera

Truppen just nu: Medelåldern ligger på 25,37 år och längd 182 cm, vikt 86 kg

Niklas Andersson D
Daniel Casselståhl D
Rodrigo Lavins D
Jörgen Sundqvist D

Jonas Almtorp C
Niklas Bäckström C
Andreas Dackell F
Björn Danielsson F
Mads Hansen C
Daniel Hermansson F
Mikael Lind C
Henrik Malmström F
Mattias Månsson F
Johannes Salmonsson F
Lars Erik Spets F
Daniel Widing F
Ove Molin F
Kommentera

70 Rodrigues: "Informationen om att dom tackade nej till Mapletoft kommer faktiskt från Sundlöv själv, men det är väl säkert förvanskad info i och med att det inte gagnar dina argument??"

Först säger du att det var tjänstefel att Sundlöv inte signade Mapletoft.
Då ifrågasatte jag riktigheten i att det enbart skulle vara Sundlövs "fel", sas, då ingen vet skälen till varför man tackade nej till Mapletoft.
Informationen i sig att dom tackade nej har jag väl aldrig förnekat att den skulle ha förekommit.
Det intressanta är som sagt VARFÖR man tackade nej. Du konstaterar ju bara att det var ett tjänstefel, utan att han en aning om varför.
Förmodligen för att det gagnar dina argument??
Kommentera

Huge: Gusten Törnqvist aktuell. från Almtunas
Kommentera

Bif_FANS: "Jag skulle vilja ha Niklas Anger tillbak.."

Var det någon som slog dig i skallen med ngt hårt, eftersom du inte hann avsluta meningen?
Förstår honom isf.
Jag hade heller inte velat höra fortsättningen....
Kommentera

jimmy_90_bif: Ja, jag såg ryktet om Gusten.
Men man ser sig väl omkring efter lite olika alternativ, och Gusten är väl ett av dessa, skulle jag tro.
Vilket väl även framgår av artikeln på Hockeycentralen....
Kommentera

GävleLasse: ""Detta resonemang gäller ju också generellt sett för många av de slovaker och tjecker som har kommit, och var även det ett exempel på att Leska kan tänkas höra till denna kategor."

Generellt sett? Exempel.."

Generellt var kanske lite fel ordval, då det låter som att majoriteten av slovaker och tjecker skulle ha svårt med acklimatiseringen och spelet i ES.
Jag menar att dessa båda nationaliteter kanske lite mer än andra diton, emellanåt har en tendens till att floppa i ES.
Leksands nuvarande legoknektar består ju till största delen av tjecker eller slovaker. Mora har ju även haft ett par stycken.
Leska är som jag ser det urtypen för vad jag menar: en spelare som i sitt hemland har öst in mål och producerat poäng i massor. Minns Branislav Janos, och du kanske förstår vad jag menar. :-)
Kommentera

Huge: Jag tror att Mapletoft missades på grund av att man satsade mer på att få hem Ekelund eller väcka liv i Rydmark. DÄR tror jag "tjänstefelet" ligger. Sen var det väl i samma veva som de hade budet ute på Nikolishin.

Hur som helst så var det en miss att inte Signa Mapletoft, tyvärr så var det "envisheten" i att hela tiden leta nyförvärv i den "spelarband" som boork kände till. Skall Brynäs växa som lag så måste scouter anställas, det går inte att bygga ett lag, ens långsiktigt om man inte har en bra scouting.
Kommentera

Huge: SSK-LIF 4-0. Herre jävlar vad skönt att slippa KS i år........
Kommentera

Huge: Ja det var verkligen ett felaktigt urval. Men i din iver att leta fram "floppar" så glömmer du att majoriteten av de tjeckiska och Slovakiska spelarna faktiskt gör rätt för sig.

Jag minns även Orzagh, Bartecko, Pavlikovski, Pardavy, Moravec, Sevc, Machulda, Krizan och i viss mån Patera som blivit bättre och bättre.

Även fast Pavlikovski, Pardavy inte visade vidare moral efter att de fått veta att de inte skulle få vara med säsongen ut med Modo. Ett agerande som kan verka oproffsigt men sett ur en mänsklig synvinkel, fullt förståelig.
Kommentera

GävleLasse:
För h....e Lasse! - Glöm ej Scerban. Brorsan ringde precis o snyftade i andra luren.
Vore intressant att höra vad sponsorer önskar för spelartrupp?
Tror sponsorerna själva på den långsiktiga satsning som utlovats? Genererar det inte något de kommande 2-3 åren, så är jag tveksam.

Tyvärr är Boork alltför ensam att synas utåt i föreningen. Vi behöver en ny....!
Här måste jag tyvärr avbryta meningen, så jag ej blir alltför hatisk gentemot föreningen:-)
Kommentera

GävleLasse: ""Isf så borde väl JanT också anse att Boumedienne inte heller är ngn bra spelare, eftersom han också är med i uppräkningen. "

Nej det skulle ju verkligen vara konstigt att ta upp Boumedienne som en dålig spelare, han har ju spelat i Brynäs... ;)

Jag hävdar bestämt att den största boven i dramat när det gäller SSK så är det den ojämna derbygruppen de spelade i.

I och med att du inte bemött detta så utgår jag från att du håller med till 100%"

Åja, så lätt ska du inte komma undan.... ;-))

Visst har derbygrupperna enligt min mening haft en inverkan, inte tu tal om annat. Stigsson var annars inne på en intressant sak: det psykologiska
handikappet man kanske har, genom att på förhand veta om att motståndet i gruppen är betydligt hårdare jämfört med övriga lags diton.
Det är ju trots allt frågan om 6 extramatcher och ngn visade väl på att det hypotetiskt sett ändå inte hade så enormt stor effekt sett till sluttabellen, att möta sina tuffa derbymotståndare 2 gånger extra.
Men att man även lyckades vinna ett par gånger mot ett tuffare motstånd än vad konkurrenterna haft i exramötena, kan ju också psykologiskt sett ha gett en kick för självförtroendet, sas.
Håller alltså med om att derbymatcherna i deras fall haft inverkan, men att mötena kanske inte haft så stor betydelse som du vill framhålla: dvs att dom skulle ha varit den absolut största andledningen till kräftgången.
Tycker öht att SSK som lag betraktat varit en gåta, inte bara detta år.
Bra spelare på papperet, men dom varvar kanoninsatser med rejäla djupdykningar.
Kommentera

GävleLasse: "Ja det var verkligen ett felaktigt urval. Men i din iver att leta fram "floppar" så glömmer du att majoriteten av de tjeckiska och Slovakiska spelarna faktiskt gör rätt för sig. "

Och vad betyder dessa rader, som det verkar som att du själv glömde?:

"Generellt var kanske lite fel ordval, då det låter som att majoriteten av slovaker och tjecker skulle ha svårt med acklimatiseringen och spelet i ES."

Dvs att majoriteten faktiskt är och har varit riktigt bra.
Kommentera

Huge: Men samtidigt bevisar just FBK's poängskörd att stigsons uträkningar inte stämmer. Färjestad tar 84 poäng den här säsongen vara hälften av dessa tas mot lag i sin egen derbygrupp.

Men jag håller med, SSK har varit en besvikelse för de flesta "experter" den här säsongen. Jag kan mycket väl tänka mig att den svåra derbygruppen har haft stor inverkan. När man möter topplagen så ofta så är det svårt att få in självförtroende i truppen.

Att man sedan, (som jag personligen tror är huvudanledningen) Att man förlitade sig på Taavola på tok för länge. Sedan när det var dags för förändringar så ställde sig Hallin i båset... Samma lösning kom i Leksand. Ringer det en klocka ;) Pirro och Taavola, sveriges två största fågelholkar ;)
Kommentera

kentalalarsson: Din bror får förlåta mig men jag tar bara upp spelare som spelat i ES den här säsongen. Annars kan listan göras hur lång som helst.
Kommentera

Tröttnar ni 2 aldrig på varandra lr ? ;)
Kommentera

okänd: Vi gör precis vad som är meningen.. Vi diskuterar. Är det nåt du stör dig på så kan du surfa in på lunarstorm istället...
Kommentera

okänd: Håller med..Byt msn-adress eller nåt..Kan ni sitta där och tjafsa med varandra i stället!
Kommentera

BFG: Var i ligger tjafset någonstans?? Det här är ett forum för hockeydiskussioner och diskuterar hockey är precis det dom/vi gör, eller tycker du att jag är helt ute och cyklar??
Kommentera

kentalalarsson: "Tror sponsorerna själva på den långsiktiga satsning som utlovats? Genererar det inte något de kommande 2-3 åren, så är jag tveksam. "

En kvalificerad gissning från min sida, är att sponsorerna har lite mer tålamod än många härinne iaf. Att bygga upp ett nytt lag kostar pengar och tar tid. Det måste tas i etapper för att inte äventyra ekonomi och även för att stommen i laget behöver tid på sig att utvecklas i lagom takt.
Konsten är ju att, liksom ex Frölunda och FBK har gjort, sakta men säkert jobba upp ekonomin. Detta tar lite tid och innan kistorna börjar fyllas ordentligt gäller det att sas konsolidera det man har i form av spelare, innan dom eventuellt sticker iväg till NHL eller någon annanstans. Innan dom förhoppningsvis hunnit utveckla sig till riktig bra spelare så är dom ju fortfarande relativt billiga i drift, vilket gör att ekonomin som fortfarande inte hunnit bli den man siktar på i slutändan, gör att man kan behålla dessa spelare. När sedan ekonomin kommit upp i topplagens nivå, ja då kan ju även vi vara med och konkurrera när dessa spelare ev blir lockade av andra ES- eller NHL-klubbar.
Har sagt det tidigare och säger det igen: jag tror inte att Boorken kommer kunna ta laget hela vägen sas, men under uppbyggnadskedet är han nog rätt man. Och det tror jag även att sponsorerna kan ställa upp på, om dom har lite framförhållning i sina resonemang.
Kommentera

BFG: Jag vill att du tar dig en titt uppe i vänstra hörnet..

Hockeysnack - Diskutera svensk hockey på nätet...
Kommentera

GävleLasse: Fan vad du ska tjata om Lunarstorm varje gång nån skriver nånting som inte du gillar , Du måste tycka det är jävligt roligt att hålla till där .. Fatta du inte att det va lite "Skämtåsido" med mitt inlägg ? därav den blinkande smilen ...
Kommentera

okänd: Men uppenbarligen så fick du medhåll på en gång. Samtidigt så tyckte jag att din förkortning på ordet eller tyder på att du hänger en hel del på alla olika communities runt om på nätet. Det och dina "lunarinlägg" under matcherna...
Kommentera

« · 694448 · »