GävleLasse:
"Jag hävdar bestämt att den största boven i dramat när det gäller SSK så är det den ojämna derbygruppen de spelade i."
Hmm.
Men SSK gjorde ju riktigt bra ifrån sig mot derbygrupp-motståndarna, men misslyckades väl att ta hand om de övriga..?
JanT: Hade inte ES innehållit geografiska grupper (derbygrupper) och alla lag skulle mött alla 4 gånger så skulle sluttabellen ungefär sett ut enligt följande.
HV71 91
Frölunda 86
Linköping 81
Modo 73
Luleå 71
Färjestad 70
Brynäs 61
Mora 56
Djurgården 53
Timrå 51
Södertälje 40
Leksand 35
Framräknat genom att använda 2/3 av poängen man tagit inom sin grupp och sedan har jag lagt till alla poäng mot övriga lag.
Som du ser inga större förändringar i förhållande till den riktigt sluttabellen. Enda skillnaderna är att Luleå/Modo/Färjestad har bytt platser inbördes och att Timrå/Djurgården bytt med varandra. SSK är fortfarande väääldigt långt ifrån fast mark.
GävleLasse:
Fortsätt att räkna på övriga lag, så ska jag hjälpa dig med analysen.
GävleLasse:
jo'rå - men det var väl inte FBK som diskuterades, utan hur mycket SSK förlorade på att möta HV/Frölunda/Linköping två extra matcher var.
Om jag kommer ihåg rätt gjorde de bara en pinne på Linköping, men det var samma antal pinnar som de tog på Mora.
Samtidigt tog de sex poäng mot Frölunda. Och inte var det speciellt många lag -förutom bottenkollegan Leksand- som man tog fler pinnar på.
GävleLasse:
Om ditt byte mellan SSK och FBK hade varit faktum innan ES-starten hade du stått och skrikit att MORA KLARADE SIG IFRÅN KVALSERIEN ENBART PÅ GRUND AV DEN USCHLA DERBYGRUPPEN DE DELTOG I, och visat statistik på hur mycket kläm Brynäs hamnat i.
GävleLasse:
Det finns inget annat än en rak serie. Allt annat ger bara sådana här intetsägande diskussioner om 'om inte hade varit'.