1150x200-brynasbanner.jpg

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

« · 1810038 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
smallround: Fan va less jag är på alla videobedömningar om målvakten störs eller ej, bort med detta!!!
Ta bort regeln och freda målområdet igen, detta är fan löjligt.
War room skall inte kunna underkänna ett endaste mål om det inte är 100% rätt.
Som det är nu tas ju mål bort trots att det är så jävla osäkert att man inte vet om det är rätt trots massor av repriser, War Room hockeymördare !
Kommentera

Huge: nej jag sade inte att han kört över målvakten och inte heller ramlat över honom... det är din tolkning. Han stör ju likförbannat målvakten eller hur huge?

I studion var de överens att Steen blir störd vid sitt ingripande... situationerna är enligt mig likvärdiga och borde bedömas på samma sätt.
Kommentera

Huge: Finns sekvensen att se nånstans?
Kommentera

smallround: "ingen som diskuterar det orimliga att difs mål godkändes... där backen blir intryckt i Steen som sedan inte kan rädda pucken.."

Intryckt i Steen?
Backen får en lätt dutt utanför målområdet, dutten gör att han sen glider mot målvakten och råkar toucha denne men absolut inte på ett sätt som gör att Steen hindras från att försöka rädda skottet eller snarare fösningen som sen kommer.
Du får det att låta som om djurgårdsbacken mer eller mindre kört över deras back och denne sen ramlar över Steen och båda hamnar i nätmaskorna.
Typ....
Kommentera

Peja: Ja, visst fanns det en livlina. Men den livlinan kanske sträcker sig till att ge lite plåster på såren för fansen. För oss andra hade det snarare varit en sensation.
Kommentera

Peja:
Mourinho Trump eller Nortugg, då förväntar man sig utspel.

Men som du säger. Coach tog hela misslyckandelasuten (?) på sina axlar oavsett...
Kommentera

6984: Mm men fram tills igår hade Luleå fortfarande chansen att göra en bra säsong. Om de hade kommit till typ semifinal så hade ingen pratat om en misslyckad säsong, grundserien till trots. Istället var de väldigt mediokra och deras tidigare så hyllade målvakt gjorde skillnaden på ett fel sätt - men vem pratar om det idag?

Om José Mourinho hade fått ett likadant utbrott så hade det nog handlat om ett skydda spelarna, men jag tror inte att Petter tänkte så långt. Han var nog bara förbannad och kunde inte kontrollera sig själv. Men man kan ju ändå leka med tanken på att det kanske bara var skådespeleri.
Kommentera

Peja: När spelar han med J20 ?
Kommentera

Peja: Nja, det faktumet att Luleå återigen har överraskat negativt (snällt sagt) var det länge sen hockeysverige konstaterade. Visst hade de en minimal chans att begränsa skadan genom att ta sig till kvartsfinal men i det stora hela så var ju hela säsongen ett stort misslyckande.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Det verkade i och för sig vara äkta känslor, men är det inte lite frestande att leka med tanken att det kanske bara var ett skådespeleri för att flytta fokus från Luleås sportsliga prestation? För alla pratar ju fortfarande om intervjun och inte om det faktum att Luleås storsatsning åter igen gick åt skogen.
Kommentera

7225: Va? Gjorde dom inte?! ;)
Kommentera

Skrubben: Jag tyckte det var uppfriskande i alla fall. Jag har inget emot lite "crazy stuff" som piggar upp lite. Ingen kommer till skada ändå. Det är hockey vi pratar om, man ska inte vara så jäkla fin i kammen.
Kommentera

Peja: Definitivt Rautio i kassen på lördag. Frågan är om dom tänker sig att Felix ska stå på måndag och att dom därmed vill låta han få en match i benen innan dess?
Kommentera

Skrubben:
Avdelningen klickspekulation, eller?
Pecka var väl inte direkt 100 tydlig i sitt svar...

"Vi ger Timrå nåt att fundera på" skulle jag tro.

Att splittra fokus för en av målvakterna i A-laget och hela J20 är helt bortkastat inför slutspelet.
Kommentera

Skrubben: Nja, ingen självklar slutsats kanske, tror snarare att det är ett ypperligt tillfälle att hålla Felix på tårna under ett långt uppehåll. Kanske.....
Kommentera

Skrubben: Good find, som man säger på engelska. Ja, då blir det ju berguven i kassen.
Kommentera

Intressant att Brynäs ställer Felix i kassen i J20-slutspelet. Det borde innebära att Rautio är given etta.
Kommentera

Peja: ingen som diskuterar det orimliga att difs mål godkändes... där backen blir intryckt i Steen som sedan inte kan rädda pucken.. men det godkände lärkingen... samma kväll också
Kommentera

Peja: Precis min mening. Det gäller att ha en ständig dialog mellan domare och ledare. Har man det så kan såna här incidenter undvikas. Nu hoppas jag på att samtliga parter tar lärdom av detta och att vi kan lägga det bakom oss. Det minsta vi behöver är någon snackis angående nivån på våra domare.
Kommentera

6984: jag håller med om att domarna och deras chefer är dåliga på att motta kritik men tycker samtidigt inte att man ska bunta samman seriös konstruktiv kritik med raseriutbrott a la Petter.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Jag håller med om att det är tråkigt med robotintervjuer. Men allt kan inte vara svart eller vitt. Det finns ett väldigt stort utrymme på skalan som ligger mellan robotintervju och Petters intervju. Petter får absolut kritisera domarna och situationsrummet. Men det är på sättet han gör det på som gör att allt blir totalt fel. Varenda människa borde förstå att man inte kan upprepa flera gånger i en tv-sändning att domarna och situationsrummet kan dra åt helvete. Vi kan ju inte lägga oss på en nivå där det anses acceptabelt att uttrycka sig så. Det sista han sa behöver vi inte ens gå in på. Jag tror att de flesta 10-åringar hade kunnat hålla sig borta från att säga en sån sak i stridens hetta.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Framför allt så måste man kunna ta emot kritik när den är befogad. Inte fungera som något slags totalitär diktatur och dela ut böter så fort en tränare eller spelare har åsikter.
Kommentera

Inget fel och visa äkta känslor av en tränare... finns verkligen inget tråkigare än robotintervjuer, sen kanske han kunde skippa sista meningen. SHL är en av världens tråkigaste liga, så sånt här behövs!
Kommentera

Bratwursten : Jag för göra det..haha ;-)
Kommentera

6984: du får låna ut källaren till dom!!
Kommentera

Huge: Hade warroom legat på en neutral plats. Så hade inga spekulationer kunnat göras alls. Det är min tes. Nu målar Sven Savage upp ett scenario som en stor konspiration baserat på denna tunna avgränsning mellan TV studion och Warroom. Sånt hade helt kunnat undvikas med ett "riktigt" warroom...
Kommentera

6984: Såvitt jag vet är det väl redan enbart officiella domare eller likvärdigt fackfolk som sitter i WR och bedömer UTAN nån påverkan utifrån.
Har svårt att tro på upplägget att nån eller några andra utifrån kan påverka pågående bedömning och beslut som görs och ska tas. Jag menar, en plats kan ju vara avskild fastän den ligger vägg i vägg.
Min poäng överlag är att domarna inte är i närheten av att vara så otroligt enögda och lättpåverkade som många verkar tro.
Skulle dessutom vara nästintill omöjligt att mörka ifall det förekom mygel och medvetet felaktiga bedömningar i syfte att gynna nåt speciellt lag.
Kommentera

Huge: Men Wikegård, eller nån annan SKA INTE ha en talan i den situation som anaylseras. Betänk det absurda i saken. För det första så måste det vara en officiell domare som tar besluten, ingen jäkla bisittare i en TV studio. Dessutom så KAN någon utomstående ha högst privata skäl till att påverka resultatet i en viss riktning. De kan exempelvis ha några tusen satta i nåt spel typ oddset. Banalt och konspiratoriskt, ja. Men det heter "War Room" av en anledning. Ett rum talar om att det är en avskiljd plats.

Att det skulle gälla det tekniska köper jag inte. Har man en fast plats, ett riktigt "War room" så är det en smal sak att förse denna med rätt teknik för att kunna få tillgängligt bildmateriel och en telefonlänk till sekretariatet på arenorna.
Kommentera

6984: Kolla på Alsenfelt spade och hur den rör sig under sekvensen.
Malmöklubban rör sig åt höger men UNDER Alsenfelts klubba/klubbhandske och eftersom spaden i det läget inte rör sig öht (vilket den skulle ha gjort om malmöklubban träffat knoppe) så kan malmöklubban aldrig ha träffat spaden öht.
Att man har WR nära studion handlar väl mest om praktiska saker: nära till kommentarer och diskussioner fackfolk emellan sas.
Och som sagt: även om det skulle vara så att ex Wikegård eller nån annan skulle försöka påverka domarna innan man ska ta beslut så blir det väl i princip ändå bara en åsikt i mängden sas. Ungefär lika mkt värd som när den kommer från nån av domarna i WR.
Kommentera

Huge: Jag håller med dig om att det är en korrekt bedömning av situationen igår. Även om det ser ut som att det är backens klubba som hakar i knoppen på Alsenfelts spade. Men Sweatt befinner sig i målgården och skapar hela situationen och således påverkar han densamma.
Jag har inte påstått att Cmore personalen skulle påverka domarna i warrom under pågående match. Men OM upplägget är som det är så finns möjligheten att de kan försöka att göra det. DEN möjligheten skall inte finnas. Den skall vara otänkbar.
Sen kan jag hålla med om kritiken att domarna lite väl lättvindigt lägger över ansvaret på warroom istället för att ta fler beslut själva. Som det är nu så fegar de ur.
Kommentera

6984: Även om det skulle stämma så är jag rätt säker på att det inte spelar nån större roll. Domarrummet lär knappast låta sig påverkas av att det finns personer i studion som har andra åsikter. Särskilt med tanke på att det väl högst sannolikt ligger så till att domarna är de som FÖRST ska bedöma en situation och sen ta ett beslut i sitt Warroom. Eller är det nån som på allvar tror att domarna kallar in Wikegård eller nån annan bisittare och vill ha råd om hur dom ska döma?
Att man sen EFTERÅT säkert sitter i nåt fikarum och gemensamt argumenterar för sin resp åsikt är en annan och fullt naturlig sak, men då är ju saken ändå redan avgjord och bedömd sas.
Kritiken igår från lulingarna är förstås ett utslag av frustration där man analyserat situationen mer med hjärtat än med hjärnan.
Alla objektiva bedömare som inte har nån anledning att vara enögda åt nåt håll, ser ju att det är Sweatt som åker genom målområdet och till sist är den som drar klubban ur händerna på Alsenfelt. Den påstådda "monsterhakningen" som malmöbacken skulle ha satt in på Sweatt existerar ju öht inte. Sweatt får en lätt hakning i midjehöjd men kan ändå fortsätta att opåverkad åka rakt fram genom målområdet, den "hakningen" har mao inte påverkat nåt öht som indirekt skulle ha stört Alsenfelt.
Det är bara att veva bilderna ruta för ruta på highlightsen så ser man att domarna gjort en korrekt bedömning.
Eftersom allt till sist handlar om bedömningar utifrån det man ser så kommer det alltid att bli ett visst mått av inkonsekvens i bedömningarna, konstigt vore det annars. Vi har heller som utomstående inte alltid tillgång till samma kameravinklar som WR har, därför framstår också vissa beslut säkerligen som lite märkliga ur konsekvenssynvinkel fastån dom kan vara fullt begripliga när man sett allt bildunderlag man haft vid bedömningen.
Kommentera

Samsung: Sweatt istället för Johnsson kanske?
Kommentera

7943: Visst har det varit såna här grejer på tapeten förr. Det har grinats i media lite då och då. Visst är SS vältalig men hela hans tes i sitt inlägg som han skrev igår så var ju alla djurgårdare. På vilket sätt intresserar det djurgården att Luleå får ett mål bortdömt? Sen är jag benägen om att hålla med om att det har varit många kontroverser där djurgården har varit det lag som blivit gynnat. Jag minns en videogranskning, jag tror det var förra säsongen, där en djurgårdare höll handsken för ansiktet på vår målvakt när skottet går och de dömer mål ändå. Sen finns det ju flera andra exempel på kontroversiella domslut och säkert såna som fallit i vår favör. Exempelvis ett mål vi gjorde mot frölunda i slutspelet 2012 där Granström flyttade på frölundas keeper och vi gjorde mål i det tomma målet.
Det jag kan sakna mest är konsekvensen i domsluten. Det som är mål i ena matchen kan vara bortdömt i en annan match. Det vi alla kan vara överens om är att ett War room måste vara en isolerad plats som inte FÅR ha någon annan yttre kontakt än telefonen till domarna. Om det är så att de kan mingla runt och fika med Cmores "experter" i periodpauserna så är det ett allvarligt problem. Nu vet inte jag om Svens påstående är riktigt att det förhåller sig så, men OM det stämmer så är det allvarligt.
Kommentera

Fick precis bekräftat av kansliet på Brynäs att sweatt är på Bengtzens radar och att bulan har signat på för 3år med lule..
Kommentera

Peja:
Matchen mellan Grönborg-Znaroks var "värre" och det gick ju bra det med. Ta en fultackling som avslutar karriärer. Mycket värre.
Boxen är liten nuförtiden...
Kommentera

6984:
Visst var det nått liknande i MIF under 90talet med Percy och hans finska tränarfynd om jag inte minns helt fel..
Det här med konspirations tankar är inte unika för Luleå boken utan det kommer och går i alla böcker här på HS..
Det som utmärker sig i Luleå boken är väll att Sven S är ganska vältalig och verkligen kan förmedla sig och sina åsikter i text och det sticker ut lite extra och blir som en tumme i ögat på folk..
Kommentera

6984: Kan bara instämma.
Kommentera

Davey85: Ja moralpanik och lättkränkthet är något som präglar vårt samhälle idag och media älskar när det händer. Även om de försöker göra sken av att vara förfärade över vad som hänt. Men de tvår sina händer. Samtidigt är det ju så många fler som kan göra sig hörda numera än förr. Då stannade kritiken i fikarummen och i TV sofforna. Nu bräks det ut både det ena och det andra på twitter och andra sociala medier. Det ena mindre genomtänkt än det andra. Kika in i Luleåboken och läs konspirationsteorierna från sven savage. Jag har även sett liknande inlägg här om hur WR ofta dömer i favör åt vissa lag.
Kommentera

Zzz:
Vi är bara människor och människor kommer att fortsätta att göra bort sig, jag försvarar INTE hans ord men handen på hjärtat så vist är det gott att han visar känslor..
Trevligt att se en Mr Tortorella typ i svensk hockey..
För hur många svenska tränare finns det som bara står där som ett fån efter en förlust..
Sen får han förmodligen betala ett högt pris för sina ord och det är han nog väl medveten om..
Kommentera

Zzz: Samtidigt så blir man fundersam över hur tankeverksamheten går till där uppe i Luleå. Jag menar de har några spelare som stått för väldigt fula saker som renderat i flera avstängningar. Har man tränare som står och säger såna saker som han hävde ur sig igår så undrar man hur dialogen går mellan ledare och spelare när de gjort fula saker. Det verkar inte stå rätt till helt enkelt.

Att be om ursäkt offentligt är väl snarare något han "måste" göra. Sen ska han ju mena det med. Vilket jag är tveksam att han gör.
Kommentera

6984: Jag har inga invändningar mot att PLN straffas, och jag tycker inte heller att hans kommentarer är acceptabla. Det som känns osmakligt för mig är moralpaniken, journalisterna som kommer gotta sig i en persons stund av svaghet.
Kommentera

Peja: Det är inte för mycket begärt. Det är fullt rimligt att tränarna håller en hög nivå i intervjuerna efter matcherna. Men det gör dom också, det här är ett enskilt fall som gäller en person som alltid sköter sig annars. Han är bara människa och det brast, jag tror han mår både dåligt över det och är ångerfull. Det enda jag menar är att jag tycker det är rimligt att media och fans inte hänger honom offentligt för det.

Den som följer presskonferenserna med Bulan efter förluster vet ju att han ibland kan balansera på gränsen.. Numera tar ju Sjödin dom flesta presskonferenserna och det är nog tur.
Kommentera

Zzz: faktum är ju att i stort sett alla tränare som har åkt ut SHL sedan de började tv-sända matcherna har klarat av att ge ett sansat intryck under liknande omständigheter. Så varför skulle det vara för mycket begärt av honom?
Kommentera

Peja: Fast det måste få brista också utan att det ska dras i leran, han är besviken och beter sig som en bortskämd unge. Men man måste inte älta det och veva videon om och om igen. Han är ju ingen mediatränad politiker. Jag hade nog inte fixat att göra en sansad analys direkt efter en match där man åkt ut och är besviken. Och av vad jag läser här inne efter förluster så gäller det 90% av dom som skriver härinne =).

Han har bett om ursäkt offentligt, vad mer kan han göra?
Kommentera

6984: exakt, det ingår i jobbet att kunna uppträda proffsigt och värdigt även efter förluster. Det där påminde mer om en 10-åring efter en förlust än en SHL-tränare.
Kommentera

Davey85: Oavsett.. Det ÄR hans jobb. Klarar man inte av att hålla lugnet i en TV intervju så är man helt enkelt inte rätt man för jobbet.
Kommentera

Zzz: Håller med. Visst att Petters ordval är väl klantiga och bör bestraffas med böter. Men på vissa låter det ju som att han mördat någon på riktigt.

Han får en mikrofon i fejset efter en riktigt bitter förlust och haveri till säsong och låter tyvärr sina känslor försämra omdömet. Sen ska en massa journalister upp på sina höga hästar och predika, de älskar ju detta.

Olyckligt.
Kommentera

smallround: Petter har bett om ursäkt. inget ovanligt att man skyller ifrån sig efter ett nederlag, speciellt på något man själv inte kan påverka.
Det är ju inte acceptabelt det han säger, samtidigt kanske man kan bryta intervjun eller ge honom en kvart efter matchen att lugna ner sig. Cmore behöver ju inte gotta sig i det. Media kanske också kan släppa det och ge honom lite utrymme, just nu är det media som sprider utbrottet.

Petter verkar vara en lugn och sympatisk person, att han är en jävla vinnarskalle är tydligt. Sådana personer vill vi ha i hockeyn och ibland får man ta det onda med det goda, även om han självklart ska be om ursäkt.
Kommentera

« · 1810038 · »