1150x200-brynasbanner.jpg

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

« · 1810328 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Leonardo:
Åsiiktsboxen är ganska trång numera. Vad som är ok och inte ok att säga och tycka. Som jag ser ett uttryck för det kollektivistiska (och säkert ett resultat av detsamma) och inte bara av positiv art.
Kommentera

KalleTeodor: Det betyder inte särskilt mycket att producera poäng i J18 eller J20. Det viktiga är talangernas uppsida. Därför är det extra intressant att Bokvist även är väldigt framträdande i sitt landslag, det kan man ju knappast säga att Ersson, Kinnvall etc har varit eller är.
Klart det är tuffare för unga backar, det finns mycket mindre utrymme för misstag och fysik är viktigare. Två saker som oftast kommer med erfarenhet och ålder.
Men jag tycker att Kinnvall visade att han kan spela klokt och kyligt i SHL. En helt okej utfyllnadsback för A-laget. Och naturligtvis en väldigt billig utfyllnadsback. Om han blir mer med tiden så är det en bonus, men utfyllnadsspelare behövs ju också.
Tror däremot att Bokvist kommer gå in i PP och vara väldigt framträdande ganska omedelbart den dagen han kastas in i SHL. Hög skicklighetsnivå där.
Kommentera

Peja: Ja, det är ju ofta lite längre utvecklingskurva på backar samtidigt som dom ofta kan spela längre. Därför är säkert steget upp till Seniornivå generellt sett tuffare. Sen är ju de flesta lovande backar som Boqvist, Kinnvall, Dahlin m fl skickliga poänggörare och duktiga i pp men på Seniornivå får dom isåfall konkurrera med lagets två bästa backar. Tufft förstås.
En av flera saker som jag gillar med Adam är att han på ett naturligt sätt tar plats i ett lag. Det tycker jag också klippet visar. Såg i andra sekvenser av matchen hur han pekade var han ville har Ersson som ju är 3 år äldre och spelar i SHL. Det gäller även vid spel i landslagen. Jag tror att det gör att chansen ökar att du får spela i den roll du vill spela i ett lag. Dessutom är det ju en viktig egenskap i sig för spelare av yppersta klass. En spelare som det blir otroligt intressant att följa (kanske redan ikväll mot Timrå...).
Kommentera

KalleTeodor: Hoppas verkligen att Bokvist kan ta steget till A-lagshockeyn på ett smidigt sätt. Har ju varit så där med våra right-backar senaste ~10 åren... Tänker på Jonte Carlsson, Simon Löf och Berglind som alla var väldigt lovande i vissa skeden. Särskilt Berglind påminner faktiskt mycket om Bokvist, även om Bokvists skridskoåkning är bättre. Och så har vi förstås August Berg och Kinnvall som också är fina right-backar.
Blir intressant att se vad som händer med Kinnvall nästa säsong. Jag tycker att han har varit bra i A-laget den här säsongen, det skulle kunna vara en smart besparing att ersätta Pudas med honom och lägga mer krut på andra positioner/spelartyper. Men detta är Kinnvalls sista år som junis och det känns väl lite tveksamt om Brynäs verkligen vill satsa på honom?
Kommentera

Hallå orkar ni med något som inte har med domare att göra?
Har länkat till ett klipp från J20 matchen i helgen mellan Frölunda och Brynäs. Matchen står 6 - 4 till Frölunda inför start på 3:e. Inför tek åker Adam Boqvist fram till Asklöf och 10 sekunder senare gör Asklöf mål på pass från Boqvist. Sånt gillar jag!
Kommentera

Skrubben: Det är det enda raka. Så fort det handlar om judement calls från fall till fall så kommer det att upprepas och jämföras av allt och alla. Det skulle nog få bort mycket skit från och kring matcherna.
Kommentera

7225: Men skulle man inte kunna ändra regelverket så att det blir mindre subjektivitet i bedömningarna? T.ex. att man minskar målgårdarna och bestämmer att ingen utespelare får vistas i målgården. Då bör det rimligen krävas mindre subjektivitet hos både domarna och situationsrummet.
Kommentera

Leonardo:
Var det lika mycket moralpanik under Fagerlunds tid i svensk hockey?
"Dra åt helvete" ger utslag på Richterskalan?
Kommentera

Peja: "Kan hålla med om att det rings mycket, men kan samtidigt förstå att domarna inte hinner se alla detaljer när det går så otroligt fort ute på isen. Jag föredrar ändå telefonkonferenserna framför felaktiga domslut när det gäller 'mål eller inte mål'."

Jag tycker att man kan konstatera nu att det inte fungerar att bedöma om en målvakt störs eller ej genom videobedömning. Trots repriser så tolkar ju experter, journalister, fans och war room situationerna olika.
Videobedömning kan bara fungera om det kan ge ett 100%igt svar som t ex. var pucken inne eller inte, eller om anfallare var i målgården eller ej. Subjektiva bedömningar skall inte war room syssla med för det blir bara pannkaka.
Kommentera

Peja: Knivig fråga och många är nog oense där, den som lever får se....nu laddas det upp till lördag då Brynäs skall plocka ner Linköping i första matchen i kvarten ;)
Kommentera

Peja:
Wiken går loss lite.
Gillar han inte Lärking? 😃
Kommentera

Peja:
Ja, önskemålet som supporter är ju att Brynäs sätt att spela och hur man ger uttryck för viljan att gå ut och ta motståndarna rätt upp och ned skall göra föreningen SÅ JÄVLA GLÖDHET att vi får tacka nej till spelare som köar för art dra på sig tröjan.
Kommentera

Leonardo: Fast konsekvensen kommer ju antagligen bli betydligt sämre utan videogranskning.
Kommentera

Peja: Det är väl varken svart eller vitt, men det lär diskuteras i fortsättningen antar jag i media, på CMore, i klubbarna, bland domarstaben....det kanske blir en mellanväg så småningom. Det jag tror flera även utöver ledare kritiserat är väl konsekvensen på liknande situationer...det är väl där skon klämmer
Kommentera

Auchinleck: Melart i Luleå skulle vara en finfin back att få in som komplement till våra unga spelskickliga grabbar. Synd att många andra klubbar säkert tänker likadant...
Kommentera

Leonardo: Kan hålla med om att det rings mycket, men kan samtidigt förstå att domarna inte hinner se alla detaljer när det går så otroligt fort ute på isen. Jag föredrar ändå telefonkonferenserna framför felaktiga domslut när det gäller 'mål eller inte mål'.
Kommentera

Skrubben: Jo det blir alla, inget konstigt med det, jag har aldrig sagt någe annat heller :) Jag tycker det videogranskas för mkt i SHL och menar rent generellt.....att Luleå inte fick mål pga av Sweatt säger jag inget om, men det var fler situationer i båda matcherna som fick mig att uttala mig om att det rings för mkt
Kommentera

Leonardo: Ja men har jag sagt något annat?
Kommentera

2064:
Ja, eller Checking to the Sweatter...
Kommentera

SH: Det handlar om efterhandskonstruktioner som man sett allt för många gånger. Jag menar hur ofta har man inte sett att domare "reparerar" sina för tidiga avblåsningar vid en blockeringssituaton när pucken i själva verket legat fri. Då kommer tecknet för spelare i målgården som ett brev på posten. Vid reprisen ser man klart att så inte varit fallet. Många gånger solklart.

Det är dags för domarna att börja stå upp för sina misstag och säga som det är. "Jag är ledsen. Jag såg inte pucken och trodde att den var blockerad" Visst blir folk sura för stunden (Utom om det är Luleå, de surar i årtionden för minsta grej) men sedan släpper man det och går vidare. Jag tror att domarkåren skulle få mycket mer respekt hos aktiva och publik om de gjorde så.
Kommentera

Auchinleck: Likväl som en spelare är ansvarig för sin klubba och vad den således kan ställa till med så är man också ansvarig för vad den egna tröjan ev kan ställa till med. Skulle jag tro....😀
Kommentera

Auchinleck: Borde alltså varit en tvåa på Ahlsenfelts klubbknopp för interference 😉
Kommentera

Zappaholic: Det skulle väl egentligen inte tittas på... i slutändan är det en utvisningssituation som dom inte kan ta för... men samtidigt kan dom inte gärna döma mål när han så blir så tydligt pååkt. Kan dom ta för att han genar genom målgården även om han inte stör målvakten utan gör det utanför?
Kommentera

Auchinleck: Helt absurt osvsett att låta situationsrummet avgör om en målvakt störs eller ej, ta bort detta ansvar från dem.
Kommentera

Huge:
Sweatts tröja drar med sig med spaken, va, inte Sweatt?
Alsenfelt är rätt yvig annars skulle inte klubban ha fastnat i Sweatts tröja?
Kommentera

Zappaholic: Kopierar in mitt svar till Sven S i luleboken, det rör ju samma frågeställning...

"Enda någotsånär vettiga förklaringen måste väl isf vara att man bedömer det hela som att förstaläget, där Sweatt drar med sig spaden och andraläget som uppstår när Malmö gör ett självmål, ska betraktas som EN enda sammanhängande situation sas och inte två separata diton.
Mao: när självmålet görs är Alsenfelt fortfarande påverkad och förhindrad att agera som följd av förstaläget där Sweatt drar med sig spaden.
Kan inte se nån annan förklaring om man utgår ifrån vad regelboken verkar säga.
Och det säger jag utan att ha läst regelboken ordentligt och satt mig in i vad som gäller just när såna här lägen uppstår, dvs två separata situationer som antingen betraktas som just två separata eller som en enda sammanhängande."
Kommentera

mattiask: Problemet, som väldigt många tycks glömma, är att Sweatt stör när Schira skjuter. Efter skottet tar Malmö pucken och råkar skicka in den i eget mål.
Kommentera

Oavsett vem eller vilka som är för eller emot att Luleås mål dömdes bort så är det i mina ögon ganska solklart att det döms bort. Sweatt är dels inne i målområdet men även på målvakten klubba på alla de bilder vi lekmän ser.
Sen kan man självklart diskutera allt som har med mål att göra och att Sweatt kanske inte stör målvakten bara för att han "genar" genom målgården, men faktum kvarstår att han stör målvakten och målet ska självklart dömas bort i mina ögon.
Kommentera

Auchinleck: SHL har en del att fundera på och så även den nye domnarbasen.
Allt ringande är det bra? Vem vill ha det, fansen? Spelarna? Tränarna?
Fungerar disciplinnämnden bra, är fansen, klubbarna och spelarna nöjda med hur det fungerar med avstängningar, har det blivit bättre?
Vart tog det fysiska spelet i SHL vägen? Kan vi hitta det igen?
Kommentera

Skrubben: Jag är fortfarande bitter över Lill-Prostens bortdömda mål i finalen mot Leksand 1975... :)
Kommentera

smallround: Att studion råkar ha samma åsikt som du har, säger heller inte ett skit. Men du och studion kanske är allvetande orakel, verkar så.
Det komiska är ju att studion sinsemellan brukar ha olika åsikter i såna här situationer, så att åberopa studions åsikter och ta dom som bevis eller bekräftelse på att man själv har rätt varje gång som studion håller med, är ju bara skrattretande argumenterat från din sida.
I övrigt förstår jag inte ditt svammel om att jag skulle vara nån sorts allvetande orakel, bara för att jag råkar ha samma åsikt i det här fallet som många andra har.
Kommentera

Leonardo: Och om Brynäs åker ur slutspelet pga ett felaktigt godkänt Linköpingsmål, som väldigt lätt hade kunnat dömts bort via situationsrummet, så hade du blivit arg över det. Läs den här krönikan.
Kommentera

Leonardo: Men vad är det de kollar egentligen? Målisen blir ju inte hindrad vid målet. Han blir hindrad när Schira skjuter. Men sen tar ju Malmö kontrollen över pucken och Filppula lägger den på egen spelare och in i mål.

Det wr ska kolla är om målisen blivit hindrad vid målet och det blev han ju inte.

Så för mig är det ganska klart. Antingen ger man Sweatt en tvåa för GT-interference. Eller så friar man och då är det ju ett solklart mål. Sweatt hindrar inte längre målisen när Filppula fipplar in pucken.
Kommentera

Skrubben: Ja det är nog rätt dömt, men jag pratar rent generellt om hela grejen med ringandet hela tiden....stör inte bara mig, stör ganska många
Kommentera

KulaShaker: "Men Porser är väl en supporter som inte är så långt efter Yoda & co vad gäller att uttrycka sina åsikter."

Ja jag har mången gång funderat på om det är HS gode Sven. Men sen kommit fram till att det inte kan vara så. Savage är alldeles för vältalig i skrift mot vad Porser är.
Kommentera

smallround: Jag minns hur det var innan mål granskades. Det var inte bra. Har faktiskt sett Brynäs göra flertalet mål där domarna helt enkelt missade att pucken var inne.
Att WR skulle ta massa felbeslut, vet du någon expert (i detta fall elitdomare) som också tycker det? Eller är det möjligtvis ledare, spelare och supportrar som anser detta?
Och felbesluten drabbar förstås alltid bara det egna laget, enligt dessa kritiker.
Kommentera

Huge: Han skymmer sikten för målvakten vilket innan har varit att störa målvakten. Kommer ihåg 2 situationer där Brynäs fått mål bortdömt där spelaren varit inne i målgården men inte ens rört målvakten. Ena fallet hade han inte ens skridskorna innanför utan endast röven. Skulle man använda samma bedömning i djurgårdens fall här så skulle det solklart bli bortdömt.
Kommentera

KulaShaker:
Bara att anmäla honom också. 😃

"Å så sjunger vi alla sassa brassa mandelmassa"
Kommentera

Peja: absolut bättre. Wr funkar inte. Varför skall domarna va på isen om de inte vågar ta besluten. Då kan man ju köra med centraliserade domare isf som ser på skärmen.

Låt domarna ta beslutet. Visst det kan bli fel. Men så snabba felbeslut är lättare att ta. Än om man får vänta flera minuter på ett felbeslut från Stockholm. .. det gör mig less.

Huge... konstigt att shl studion hade samma åsikt som mig. Men du ditt allvetande orakel har nu öppnat mina ögon.... i agree to disagree
Kommentera

Auchinleck: Men Porser är väl en supporter som inte är så långt efter Yoda & co vad gäller att uttrycka sina åsikter.
Kommentera

smallround: Poängen är att WR har bättre förutsättningar att göra korrekta bedömningar än domaren på isen. Om domarna på isen bedömer dessa situationer kan du räkna med fler felbeslut och mer inkonsekvens - men det kanske du skulle acceptera mot att få slippa WR?
Kommentera

smallround: Nä, han stör inte målvakten ett skit.
Egen back får en liten dutt utanför målområdet och glider sen mot egen målvakt där det möjligtvis blir en knappt märkbar kontakt. Sen backar egen back ifrån egen målvakt och när skottet/fösningen kommer har Steen full rörelsefrihet att försöka rädda pucken.
Om du på allvar jämställer den här situation med när Sweatt drar klubban ur händerna på Alsenfelt så vet jag inte vad jag ska säga?
Nåt om Spec Savers, kanske? ;-)
Kommentera

7225:
Porser som har några "fuck you-kronor" på kontot...
Och förresten. Har inte målvakten ansvar för sin klubba också?
Kommentera

7225:
"Hockeymördare"?
Det hamnar du i HS disciplinära råd för? Böter väntar?
HS borde ge dig sparken?
Hur kan du häva ur dig nåt sånt utan att ha förlorat åtminstone en play in på videobedömning...?

😎
Kommentera

7225: det är det jag sagt hela tiden. Hellre fria en fälla men man kan inte ha en regelbok för vissa lag och en regelbok för andra lag. Då blir det skevt. Sedan är det helt fel att ansvaret flyttas från domaren på isen till lärlingen i sthlmn.... helt fel
Kommentera

« · 1810328 · »