Brynäs IF

728141 inlägg · 7962 ämnen

Slutspel 2010

« · 1260754 · » Till forumet

Sv: Slutspel 2010

sylf:Fast den stora "boven i dramat" är den "nöjdhet" som finns i klubben. En nöjdhet som mycket väl speglas av Jajjen och Huge...

Vi tog oss till slutspel. Allt som händer efter det är tillfälligheter...

Kommentera

GävleLasse: Ja, det kan nog stämma. Det gäller att hålla polaren med jobb.......
Kommentera

sylf: Omsättning är ju egentligen väldigt luddigt. En milion extra på organisationen istället för en A-laget är ju fortfarande en omsatt miljon...

Det känns lite väl mycket som skyddad verkstad uppe på sätraåsen där man hellre ger en spelare foten än att göra sig av med en arbetskamrat på kansliet.

Kommentera

GävleLasse: Omsättningsmässigt är man väl däruppe bland "de fyra stora och en dum".
Men vad spelar det för roll vad man omsätter när man lik förbannat går i förlust?
Snart har man inte råd med en trupp ens för att det ska betalas elräkningar, personal etc.
Kommentera

GävleLasse: Klockrent!!!!!!!
Kommentera

Tväst:Om nu publikunderlaget är magert och samtidigt även dåligt sponsorunderlag så kan man ju undra över beslutet att ens bygga en Arena. Man har ju inte ens gjort vettiga kalkyler för energiåtgången. Slarv, okunskap eller cipramilsmakande kalkyler?

Det finns en del exempel på lag i sverige som har liknande och till och med svårare förhållanden än Brynäs IF som lyckats vända den nedåtgårnde trenden.

Jag tycker att det är väldigt intressant att man hela tiden gör de stora besparingarna på A-laget istället för att minska ner på organisationen. De har en lika stor organisation som de 4 stora utan att de är i närheten av dem rent omsättningsmässigt. Så istället för att minska/effektivisera organisationen så urholkar de klubbmärket och den produkt de skall sälja genom att göra besparingar där. Detta rimmar väldigt dåligt med de målsättningar de går ut med till medlemmar, tilltänkt publik och sponsorer, nuvarande och tilltänkta.

Det håller inte att devalvera klubbmärket genom att urholka produkten. Skall man ha en bred organisation så MÅSTE denna göra sig nyttig och föra klubben framåt. Inte trampa på samma ställe och bli ifrånåkta av klubbar som satsar framåt.

Kommentera

GävleLasse:
Nåja, trots "död marknad före jul" så lyckades man ju hitta Kokko o Kudroc, så nåt går det ju alltid att få tag på om det bara kan finansieras.

Brynäs har en klart lägre budget än de här 4-5 lag som befinner sig framför oss varje år. Så länge det är på det viset så får det ju trollas lite här o där om vi skall hänga med o helst närma oss på sikt.
Verkligen ingen enkel uppgift.

Det har berörts flera gånger här på forumet att Gävleregionen har för få stora företag i förhållande till hur många lag som verkar på elitnivå, bandy o fotboll t.ex.
Är det nån som vet hur mycket Gevalia pyttsade in varje år? Skulle ju va intressant att höra om det fanns nån ny huvudsponsor på gång, men det är väl sånt man inte avslöjar förrän det är klart.

Varför fylls inte Läkerolen med alternativa arrangemang?
Säkert ingen lätt uppgift det heller, det råder ju ingen brist på stora lokaler runt om i landet som kan ta emot konserter o andra evenemang.

Nej det enklaste sättet att höja inkomsterna för oss på supporternivå måste ju vara att gå på matcherna, ta med oss kompisar o tala väl om upplevelsen att faktiskt se matcher live.
Men inte ens det klarar vi ju, föreslår man nåt dylikt blir det ett herrans liv om att "då får man ju ljuga, matcherna är så tråkiga m.m."
Verkligheten är ju att vissa matcher är väldigt underhållande medan andra inte är det. Behövs ju inga högskolestudier för att räkna ut det väl?

"Besparing/ satsa till jul, resonemanget talar mot sig själv"

Jag tycker inte det, om vi nu satsar på den truppen vi har o verkligen ger juniorerna en ärlig chans i början på hösten så är ju det en besparning om det håller.
Visar det sig att det är för tunt i nån lagdel så finns det pengar att förstärka med.
En vansklig chansning?
Ja kanske, men med de ekonomiska förutsättningar vi startar säsongen med så kan vi inte kosta på oss både hängslen o livrem.
Kommentera

sylf:
Såklart är det så, juniorerna kostar mer än förra säsongen, tror dock ändå att man ligger o lurar på nåt. Sparar en del, det kan ju hända att juniorerna får stora Djurgårdsrycket.
Vad skall man föresten göra, lägga miljoner på juniorsatsning o samtidigt köpa in färdigutvecklade, dyra importer?
Kommentera

GävleLasse: Tror inte man sparar eller dylikt. Den här truppen är den dyraste nånsin. Rödin, Calle mfl spelar inte längre för kaffepengar.
Kommentera

Tväst: Förstärker framåt jul? Då brukar det heta att marknaden är död osv.

Nej det är nånting bakom denna besparing, någonting som man tycker Brynäs borde vara väldigt raka och informera om. Det är ju fortfarande en förening där man skulle kunna tycka att det finns en kommunikation mellan styrelse och medlemmar.

Varför göra en "besparing" och räkna med att kunna förstärka vid behov när det är så viktigt att spika laget så snabbt som möjligt för att förstärka vid jul? Tycker du inte att det resonemanget talar emot sig själv?

Har man inte större ambitioner i föreningen än att "överleva" och om så är fallet, varför inte då satsa på egna produkter i en större omfattning. Verkligen gå ut med att "vi tar en ny kurs och räknar med att det kommer att bli ett väldigt tufft år". Istället för att ha en stor övertro på laget inför säsongen och på så sätt försöka rättfärdiga sina brister när det gäller att skapa förutsättningar att driva föreningen framåt i det avseende som räknas mest, A-laget.

Hur många medlemmar skulle Brynäs IF ha om man inte hade ett väldigt pouplrt A-lag. Detta är stommen och "mjölkkon" i hela rörelsen. Det är det som skall locka folk till Läkerolen för att dra in ekonomiska medel och öka förutsättningarna att driva föreningen framåt.

Jag väntar fortfarande på att man UTNYTTJAR den förutsättning man satsade på iom Arenan Att bygga en Arena för att öka publikintäkterna så lite att man inte ens täcker kostnaderna är beklämmande.

Jag väntar fortfarande att Brynäs dyra och för stora marknadsavdelning fixar in en ny huvudsponsor. Det känns mest som att den delen av Brynäs knappt betalar sig själv i dagsläget.

Kommentera

Gurra88:
Om nån skall lyssna på vad man har att säga, o dessutom bry sig, då handlar det om förtroende, o respekt.
Det tror jag gäller i stort som smått.

Att tro man kan kalla nån med öknamn o hån ena stunden, för att sen få hans öra att lyssna på förslag om en seriös förändring, tror inte jag på.

En bra förhandling bygger på respekt, gap o skrik är det ingen som orkar lyssna på i längden.
Då förminskas din åsikt till att endast dämpa din egen frustration, du tycker att du gett utryck för en åsikt.
Tråkigt bara att den som skulle höra din mening slutat lyssna för länge sen.
Kommentera

GävleLasse:
Jag tror att BIF helt enkelt sparar en slant i kassakistan, vis av erfarenheterna från förra säsongen när backarna började gå sönder en efter en.
Samtidigt ger man junisarna chansen att visa om dom vill va med, dessutom kommer Jonsson o även Andersèn att förstärka truppen.

BIF har ett stort förtroende för Pecka, varför ödsla stora pengar på kända namn som lika gärna kan floppa som att bli lyckosamma.
Historien är ju full av uppskrivna, välbetalda stjärnor som inte uträttat nåt i sitt nya lag.

Kanske håller Sundlöv en plats öppen för "rätt" förstärkning,

..... annars ger vi det här gänget förtroendet, eller förstärker där det behövs fram emot jul.
Kommentera

Huss: Det är ju öppenbart att Brynäs helt saknar uppslag i och med att de återigen ser ut att försöka bromsa sig ur krisen, eller vad som nu ligger till grund för den förväntande spelarbudgeten.

Vart finns nedskärningarna inom organisationen? Juniorsidan?

Det är ohållbart att varje gång göra sina besparingar på A-laget. Och skall man göra besparingar så känns det väldigt dumt att inte försöka använda sina duktiga juniorer i så stor utsträckning man kan och inte slänga ut pengar på medelmåttor.

Kommentera

Huge:Visst kan spelare få svackor. Det avgörande är ju hur lång tid svackan pågått och vad svackan helt enkelt beror på.

I Nilssons fall så ligger det ju nära till hands att tro att han helt enkelt blev sliten efter tätt matchande. Han var bra mot oss och han var bra mot LHC sedan tod bränslet slut.

I dixons fall tog det slut runt nyår. Således en väsentlig skillnad.

Kommentera

Gurra88:Men om det nu inte hjälper att gnälla varför gnäller du då här? HÄR lär det ju inte hjälpa ett dugg. Lägger du fram din kritik hos Brynäs så finns det ju i alla fall en mikroskopisk chans att någon lyssnar.

I alla fall om kritiken är befogad och inte låter typ "Hur fan kan ni skriva kontrakt med xxxx"

Kommentera

tompap71: "Chansen till förändringar börjar helt enkelt på årsmötet, inte här på HS eller något annat forum..."
Skulle vilja påstå att chansen till förändringar långt innan dess. Att komma till årsmötet och bara gnälla över tingens tillstånd skapar inga lösningar.
Att fundera på konstruktiva, realistiska förslag för hur klubben skall ta in mer pengar tar tid.
Kommentera

Gurra88:

" Det hade jag gjort om jag kände att de överhuvudtaget lyssande på fansen..Nej , jag avstår.."

Vill man se förändringar så är det väl just det som är det stora problemet, om Brynäs som du säger inte lyssnar på fansen så blir det knappast bättre av att fans avstår den kanske bästa chansen att höras. Chansen till förändringar börjar helt enkelt på årsmötet, inte här på HS eller något annat forum...
Kommentera

arnio: Det va då fan med era liknelser... Jag stöttar, men när man inte gör nått åt problemen så klart man blir trött..
Kommentera

GävleLasse: Det hade jag gjort om jag kände att de överhuvudtaget lyssande på fansen..Nej , jag avstår..
Kommentera

Gurra88: "Och i himlen har du inte varit uppe och vänt särskilt mycket på slutet heller?

Jag älskar mitt Brynäs. Och jag hävdar också att jag älskar det mer än de som tycker att allt är bra som det är.."

Ska man spotta och trycka ned sin fru eller ska man stötta och förstå när hon har problem?

Ska man visa kärlek eller avsky?
Kommentera

Gurra88: Don't even go there.. Min pappa är starkare än din, jag är mer Brynäsare än du osv...

Det handlar om förväntningar sett ur ens egna förhoppningar som avgör om man är nöjd eller inte.

Uppenbart så är några nöjda med att man håller sig kvar i ES, andra har högre krav. Är det så att du älskar Brynäs så mycket som du gör så får du masa dig till årsmötet och lägga fram din röst. Anser du att det är för långt, ja då kanske du inte är så mycket brynäsare när allt kommer omkring...

Kommentera

arnio: Och i himlen har du inte varit uppe och vänt särskilt mycket på slutet heller?

Jag älskar mitt Brynäs. Och jag hävdar också att jag älskar det mer än de som tycker att allt är bra som det är..
Kommentera

sylf: Vad har jämförelsen med Dixon med saken att göra?
Jag talar om att spelare kan få svackor av olika anledningar, vilket Nilssons svacka i finalen är ett bra exempel på.
Hans insats i finalen jämfört med hur Dixon spelade i kvarten har öht inget med sakfrågan att göra.

Är man inte bra i kvarten så kan man absolut få spela semifinal, om man har och haft de tillfälligheter jag talar om med sig.
Kommentera

Huge: Jämförelsen gällde kvartarna mot BIF, där var Nilson bra, han var även jävligt bra i semi och final och man jämför med hur Dixon spelade!

Och det är ju som Peja säger, är man inte bra i kvarten får man heller inte spela semi. Nilson t.e.x fick spela 6 finaler........
Kommentera

Huge: Det gäller väl som mest i alla slutspelsmatcher? Om man inte är bra i kvarten får man ju inte spela semifinal (och därmed inte heller final...).
Kommentera

sylf: "Exakt, det är alltid små marginaler, ändå faller de oftast till Brynäs nackdel. Det var ännu mindre marginaler mellan HV-DIF i finalerna, ändå vann HV, tillfälligheter?"

Ett stolpskott följt av ett ribbskott i samma sekvens bakom Liv strax innan HV och Laine avgör matchen, det kallar jag alla dar i veckan för tillfälligheter.
Att HV sen kanske vinner rättvist om man ser till hela matchserien är en annan sak.

"Vänd på det istället?, vad är det som gör att just Dixon och inte Nilson var som bäst när det gällde. Varför var inte Markström i tokform när det som mest gällde?"

Så Marcus Nilsson var bäst när det gällde i finalen är det din uppfattning?
Utgår ifrån att det handlar om ett rent skrivfel, annars är det illa ställt med dina iakttagelser må jag säga.
Min poäng är ju att exemplet med Nilsson visar att det inte bara är brynässpelare som kan svikta (av olika orsaker) när det gäller.
Din poäng verkar vara att det bara är brynässpelare som kan svikta och att det inte alls är några tillfälligheter inblandade när Brynäs spelare.
Tillfällligheter och små marginaler är i din värld enbart saker som drabbar andra lag....

Kommentera

sylf: Om jag får slänga mig in vågar jag gissa att Dixon inte alls 'varit helt ur slag' i kvarten om Brynäs valt att förlänga hans kontrakt. I vissa skribenters ögon, dvs.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: "jämnt skägg vad gäller inbördes möten och små marginaler i kvarten.
Det som skiljde var en Wesslau i tokform mot en Dixon helt ur slag samt Markan som inte såg så där jättehet ut i vissa lägen."

Exakt, det är alltid små marginaler, ändå faller de oftast till Brynäs nackdel. Det var ännu mindre marginaler mellan HV-DIF i finalerna, ändå vann HV, tillfälligheter?
Vänd på det istället?, vad är det som gör att just Dixon och inte Nilson var som bäst när det gällde. Varför var inte Markström i tokform när det som mest gällde?
Kommentera

sylf: "Hur länge tror du att klubben kan lura sponsorer, fans och dylikt genom ständiga lögner då?"

I all oändlighet, verkar det som.
Konstig att Brynäs år efter år lyckas få sponsorer när dom varje garanterar SM-guld samt offensivt och roligt spel och aldrig uppfyller sina löften.
Sak samma med fansen: dom kommer till LA varje år trots att dom blir blåsta på utlovade medaljer och roligt spel.
Kan det vara så att supportrar och sponsorer i Gävle är självplågare, månntro?

"DIF, Saik mfl har bevisat att det går att komma en bit med rätt coach, rätt inställning, rätta värvningar."

Exakt.
Ngt som även Brynäs har bevisat.
8 resp 4 poängs skillnad mellan lagen i grundserien, jämnt skägg vad gäller inbördes möten och små marginaler i kvarten.
Det som skiljde var en Wesslau i tokform mot en Dixon helt ur slag samt Markan som inte såg så där jättehet ut i vissa lägen.

Redigerad kommentar

Kommentera

sylf: "När herr Bylund för 2 år sen går ut och slår på stora trumman och säger att vi inom 2-4 år ska ta SM-guld så skapar han förväntningar, hopp"

Ja, framförallt hos dom som har svårt med läsförståelse och att tolka uttalanden på rätt sätt.
Begriper inte att du fortfarande orkar negga och lyckas miss/vantolka klubbens uttalanden.
När har det någonsin avgivits nåt sorts löfte med vidhängande garanti på SM-guld inom x antal år?
Du låter exakt som en tjurig 5-åring, där farsan minsann looooooooovat att köpa en ny cykel. Skit samma om farsan egentligen sagt att han lovat att jobba hårt för att ev kunna ha råd med den där cykeln.
5-åringen grinar likt förbannat: "Dumma farsan.... Du looooooovade ju!!!!!!"

Kommentera

sylf: Deppjocke...
Brynäs segrade i 47% av matcherna, spelade oavgjort 20% och förlorade 33%.
Blev nog en del för Arnio ändå...
Kommentera

arnio:

Gurra pallar inte en säsong till.

Det är jag fullständigt övertygad om.

Lagom till jul kommer han inte orka häva ur sig mer dynga.

Positiv energi räcker alltid längre än negativ.
Kommentera

sylf: Förhoppningsvis kanske det ser ut som dom lirar när det är KS dax??
Kommentera

arnio: "Själv bara älskar jag att titta på när Brynäs lirar och när de vinner så är det fan bättre än sex"

Blir inte mycket göka för dig då inte........
Kommentera

Gurra88: "Skönt?? känns skitjobbigt att behöva vänta in en säsong som förmodligen kommer gå åt pipan.. Skönt så länge vi slipper vara utan den..#

Kanske dax för skiljsmäss mellan dig och Brynäs?

Själv bara älskar jag att titta på när Brynäs lirar och när de vinner så är det fan bättre än sex, slutspelsvinster tar mig till himlen och känslan vid SM-guld kan jag inte ens sätta ord på. Dåliga stunder, visst men de goda stunderna ger mer än de dåliga tar. Glaga inte på den "gamle tanten" (Brynäs)

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio:Skönt?? känns skitjobbigt att behöva vänta in en säsong som förmodligen kommer gå åt pipan.. Skönt så länge vi slipper vara utan den..
Kommentera

sylf: Är nog säker på att Cz har fått fler verktg i lådan
att spela mer offensivt nästa säs. Är säker på att han vill
spela så som dom spelade i dec? när dom tog en massa
poäng på raken.

Det gäller bara att få in "rätt" spelare i truppen.
"Rätt" spelare är. Rödin,Kroken,Silver. Säkert oxå Ekholm Clarke
förhoppningsvis ska Larsson, Rensfeldt ska jaga livet ur
våra "medelmåttor".

Forza Brynäs!!!
Kommentera

Jajjen: "Men att ta hem ett SM-guld igen? Kommer aldrig att hända."

Där är vi överens:-)
Kommentera

sylf: Brynäs lurar ingen. Brynäs är fortfarande en maktfaktor i svensk hockey. Ett av tolv elitserielag, ledande inom svensk juniorhockey, många supportrar i hela landet, Gävleborgs mest kända varumärke. Hur många svenska idrottslag kan visa upp nåt liknande? Men att ta hem ett SM-guld igen? Kommer aldrig att hända.
Kommentera

Jajjen: Hur länge tror du att klubben kan lura sponsorer, fans och dylikt genom ständiga lögner då? Förr eller senare vill dessa människor ha "betalt". DIF, Saik mfl har bevisat att det går att komma en bit med rätt coach, rätt inställning, rätta värvningar.
Kommentera

sylf: Vad ska föreningen säga när den oundvikliga frågan om ambitioner kommer upp? "Vi satsar på att hanka oss fram så länge det går." Hur många sponsorer tror du skulle vara beredda att satsa då? Oavsett om du leder ett företag eller en idrottsförening måste du visa att du har höga ambitioner. Annars drar kunder/konsumenter/aktieägare/sponsorer som en avlöning. Sen vet alla (?) att det är omöjligt för alla elitserielag att vinna SM. Oavsett vad nån har sagt innan säsongen. Förväntningarna har bara du skapat. Det räcker att ha följt med Brynäs dom sista tio åren för att veta var Brynäs har sin framtid.
Kommentera

Jajjen: Den är inte intressant, vad som gäller är Brynäs IF, till 99.99% A-laget. Klubben inleder just nu sin 342:a satsning sen senaste guldet (och då snackar jag inte J-18). Hävdar vid varje satsning att nu är vi på rätt väg etc etc bla bla bla. Vad har hänt sen senaste guldet? Svar: Inget! Vi har fått en arena som är trist, dyr och som ingen besöker. På det idrottsliga planet har vi fått samma sak, Inget!
När herr Bylund för 2 år sen går ut och slår på stora trumman och säger att vi inom 2-4 år ska ta SM-guld så skapar han förväntningar, hopp och hela hans uttalande borgar för en satsning mot det målet. Nu värvar man inte längre utan förlitar sig på sina juniorer kryddat med en och annan norrbagge eller Lauritzen. Hur tungt väger klubbens uttalanden då?
Kommentera

sylf: Jaha. Se min kommentar om "enkel psykologi".
Kommentera

Jajjen: "Men du kanske snackar om seniorlaget på herrsidan?"

Ja, det som Bylund avsåg och det som 99,99999999% bryr sig om.
Kommentera

sylf: Inte enligt min måttstock. Enligt EN måttstock. Ingen svensk hockeyförening tar fram så många bra unga spelare som Brynäs just nu. Kan man leda utvecklingen på ett bättre sätt?

SM-guld har vi vunnit i år, liksom förra året. Tycks som målet är uppfyllt redan. Men du kanske snackar om seniorlaget på herrsidan?

Och när det gäller visoner och målsättningar. Tror du Ericssons ledning går ut och säger att "vi kommer aldrig att producera lika bra mobiler som Nokia och vi kommer förmodligen inte kunna öka våra marknadsandelar. Nä, risken finns att vi blir uppköpta inom några år." Det handlar om enkel psykologi.
Kommentera

Jajjen: "Spelar man efter sina resurser nästa säsong blir DIF ett mittenlag. Och Brynäs spelar kvalspel."

Ska man behöva det om man leder utvecklingen? Och vad hände med det där SM.guldet som skulle tas om 2-4 år (sagt för 2 år sedan)?
Kommentera

Jajjen: Enligt din måttstock JA, inte enligt 99% av alla andra supporters.
Kommentera

Peja: AIK kanske. SSK tveksamt. Där håller man på att ta efter DIF:s modell med hemvändare med klubbkänsla (Carlsson, Ericsson) kryddat med några riktiga ess (Seikola + rykten om annan toppspelare). Videll ska tydligen också vara klar för en fortsättning. Och så har man blivit av med det största energitappet (Klasen).

Sett till senaste säsongens spelarbudget + årets silly season tycks åtminstone SSK passerat oss ekonomiskt. För AIK är det bara en tidsfråga. Luleå däremot kommer att få slåss med oss om seriens ekonomiska jumboplats.

Nästa säsong fortsätter kampen för livhanken i ES. Cz och laget måste fortsätta överträffa sej själva. Hur länge funkar det?
Kommentera

Jajjen: Eller inte, AIK och SSK kommer troligtvis att ha lägre spelarbudget än Brynäs.
Kommentera

Läste i DN att finalen tog slut igår. (Varför har dom hållit på så länge?) DN tyckte att DIF sett till förutsättningarna gjort en bra säsong. Bara att hålla med och påminna om vilket lag som också sticker ut i det avseendet: Brynäs. Dom här två är i särklass när det handlar om att överträffa sej själva. Spelar man efter sina resurser nästa säsong blir DIF ett mittenlag. Och Brynäs spelar kvalspel.
Kommentera

« · 1260754 · »