Brynäs IF

727832 inlägg · 7961 ämnen

Söderkisar spekulerar och raljerar...

« · 952546 · » Till forumet

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Huge: "Frågan är om omnejdsfolket har bättre koll på laget än tränarna och övriga runtikring?
Man får lätt det intrycket när man läser vissa inlägg...."

Vad är det som säger att tränarna alltid gör rätt? Gjorde de det så skulle ju knappast tränare sparkas varje år på olika håll. Man har ju även läst uttalanden från spelare som ifrågasätter en del detaljer. Exempelvis Widings undran över varför man splittade på Widing, Hutten och Månsson, en av de bästa formationerna under försäsongen och början på säsongen.

Visst ser man mycket på TV via repriser, därför brukar jag alltid kolla på våra hemmamatcher när de går i repris samma kväll. Samtidigt så ser man massor live som man missar på TV'n. Det har ju talats en del om "storbråket" i torsdags, ingen av de som såg matchen på TV såg upprinnelsen till bråket. Ändå bildar man sig uppfattningar...

Till sist, tycker du inte att det är rätt konstigt att flertalet av de som är besvikna, gnälliga eller liknande består till största delen av personer som ser många matcher live?
Kommentera

Clubsport: "Och till sist folket i Gävle med omnejd som ser laget på plats i Läkerolen har mycket bättre koll på laget än folket som sitter framför radiosporten eller swehockeys onlinerapportering"

Vad menar du nu?
Att den som ser en match live har bättre koll på spelet och spelarnas agerande än den som sitter framför textteven?
Lysande Sickan. Det hade jag aaaaldrig kunnat räkna ut själv...

Du har inga fler redan öppna dörrar att slå in?
Jag menar, när du ändå håller på...

Annars rekommenderar jag varmt Canal+ i kombintation med Säsongskortet, om man inte har möjlighet att se matcherna live varje gång.
Har sett varje match hittills och man får dessutom perfekt service via repriser osv.

Frågan är om omnejdsfolket har bättre koll på laget än tränarna och övriga runtikring?
Man får lätt det intrycket när man läser vissa inlägg....
Kommentera

Clubsport: "Och till sist folket i Gävle med omnejd som ser laget på plats i Läkerolen har mycket bättre koll på laget än folket som sitter framför radiosporten eller swehockeys onlinerapportering... Det jag menar är att kommer det kritiska röster därifrån så finns det fog för det."

Det där är något som slagit mig med.
Kommentera

Mitt enda inlägg i den här tråden blir som följer...
Brynäs har en heldel att lära sig innan dom kan mäta sig med dagens storklubbar och det inte bara sportsligt utan framförallt organisatoriskt.
Skulle BIF mot all förmodan hamna i kvalserien framåt vårkanten så blir det garanterat svårare än nånsin att hålla sig kvar jämfört med dom tidigare besöken.
Eftersom dagens elitserie med 12-lag mer och mer blir en klubb för inbördes beundran så har Brynäs kort sagt inte råd att göra en Leksand och trilla ur.

Det räcker med att nån av gubbarna-grus skadar sig så är det rätt kört.
Linds ljumskar, Ove som mer och mer gör rätt för sitt smeknamn hos motståndarnassupportrar, Sjödda eller Dackell och framförallt vi står och faller med herr Brendl!

Och till sist folket i Gävle med omnejd som ser laget på plats i Läkerolen har mycket bättre koll på laget än folket som sitter framför radiosporten eller swehockeys onlinerapportering... Det jag menar är att kommer det kritiska röster därifrån så finns det fog för det.
Kommentera

Huge:
Den är ej stängd.!
Det förekommer mer än vad som sägs o skrivs härinne.
Det finns personer (även) på hockeysnack, som både gör o
försöker påverka saker o ting.
Jag skulle vilja säga att debatten härinne är lite missvisande,
mot det jag hör o ser utanför datans fönster.

Skribenterna på hockeysnack står för en väldigt liten del av syn på
saker o ting.
Tro dock inte att lagets bra prestationer under senare tid förändrar
andras åsikter kring saker o ting.

Själv vänder jag aldrig kappan efter vinden.

Ibland får jag en bild utav att dina inlägg är riktade för att flytta
fokus från en sak till en annan.
Om någon har en synpunkt kring föreningen i stort så hamnar debatten alltid mellan någon/några på hockeysnack o själva grundfrågan hamnar i bakvatten.
Det är ett smart sätt att flytta debatten, men alla låter sig inte luras:-)
Kommentera

Huge: Jag hoppas att spelarna besitter lite med ödmjukhet inför uppgiften än vad vissa gör här. *skratt*

Startade inte du en tråd om nya vindar i GB'n för ett tag sedan? Munkas har förklarat sig och berättat hur han känner. Något som man måste respektera oavsett om man håller med eller inte. Jag håller med om att nivån från honom är väl under många gånger. Precis som den är från hans raka motsatser efter en vinst.

Så länge man fortsätter att generalisera och sätta epitet på personer som du fortsatt med så kommer den här GB'n att vara som den alltid varit.

Du höll ut i några dagar i alla fall ;)
Kommentera

Huss: En klockren generalisering.... :-)

Sen vet jag inte om det brukar bli så mkt debatt med dom värsta avarterna i resp kategori?
Där får man mer koncentrera sig på att dämpa skitkastandet och dom onyanserade synpunkter som dyker upp, i den mån en synpunkt öht dyker upp.
Sen kan man ju vända på steken: vem skulle dessa kvistar debattera med om inte jag och bl.a du fanns?
Fast iofs: Dysterkvistklubben har dom ju alltid att tillgå som tillflyktsort och andningshål.
Men jag undar om den inte är tillfälligt stängd just nu? ;-)
Kommentera

Huss:
Fantastiskt bra analys!
Kommentera

Huge: Nja, vi skall kanske inte generalisera dysterkvistarna alltför mycket. En kort analys av deras inlägg gör att man skulle kunna indela dem i tre kategorier (strukturfetischist som man är…).

1) Medgångssupportern, livet är ett helvete efter en förlust och sportchef, styrelse, ledning, spelarna, Gävle Kommun, vädret är uslare än usla. Samtidigt är livet en fest efter en vinst så de är ganska ombytliga, en ganska befriande samling faktiskt. Dde flesta av oss ligger nog nära denna kategori, sen är det bara en fråga om hur det kommer till uttryck…

2) Melankolikern, det ursvenska tungsinnet sitter djupt förankrat i dessa supportrar. Glaset är alltid halvtomt, Noréns samtliga TV-uppsättningar i DVD-samlingen och Peter LeMarcs ballader är det som spelas på fester. En kort glädje efter en segermatch vänds snabbt till ångest inför nästa match. Snabba med negativ kritik men extremt sparsamma med positiva ordalag. Analytiska med korn av sanning, javisst, men inte särdeles kreativa gällande förslag till lösningar.

3) Gamen, dyker bara vid motgång och gärna då efter en lång serie motgångar (och när börjar lukta lite illa sådär…). Men efter några vinstmatcher så är de spårlöst borta igen. Innerst inne är dessa personer nog bara vilsna leksingar som inte hittat till sitt forum ännu.

Ok, denna indelning i sig är en generalisering, men jag kunde bara inte låta bli. Förresten Huge, vem skulle du debattera med om de inte fanns?
Kommentera

munkas: Trots dina långa försvarsinlägg om hur engagerade ni kvistar är, så har du fortfarande inte fattat vad det handlar om: nämligen HUR och NÄR ni kritiserar.
Att ni kritiserar är det ingen som öht haft nån synpunkt på.

Och jo: du missminner dig. Claesw tillhör väl, liksom undertecknad, en av inventarierna härinne.
Har iofs inget med saken att göra, men eftersom du tydligen anser det så ville jag bara klargöra hur det ligger till på den fronten.
Kommentera

claesw: "NU kan ni vana användare, Brynässupportrar se vad Munkas, Ove Myling och Dysterkvistarna är gjorda av.
Enbart aktiva med gnäll och hån när det gått / går dåligt.
Studera gärna dessa användares historik, dvs deras inlägg, så ser ni vad jag menar."

Hmmm, enligt min och många andras mening finns det mycket att gnälla på gällande denna säsong. När brynäs förlorar sju raka matcher eller åker ner till Karlstad och släpper in sex mål på 14 minuter är det inte så lätt att hitta positiva saker att skriva...
Jag har haft säsongsbiljett i 15 år och har aldrig och kommer aldrig att ta lättsamt på en förlust, speciellt inte när spelarna är loja och spelet mediokert. Jag tror snarare att det är passionen för hockeyn och Brynäs som gör att vissa ibland blir så makalöst förbannade att svordomarna tränger ut genom öronen och rakt in på forumet. Jag är en av dom, Myling en annan. Att det sedan finns människor som istället väljer att försöka analysera och hitta förklaringar/bortförklaringar till varje förlust är nog bara ett annat sätt att bearbeta sin besvikelse på.
Om jag inte missminner mig är det väl först på senare tid som ditt namn har börjat dyka upp härinne. Det borde ju i så fall betyda att du bryr dig lika lite om brynäs när det går dåligt som dysterkvistarna gör när det går bra. Eller?
Denna säsong har varit en stor besvikelse och jag skulle kunna skriva spaltmeter om allt som jag tycker borde förändras. Allt ifrån spelare, ledare till sportchef och styrelse. Det är väl också därför detta forum finns till, så vi ska kunna ventilera våra åsikter och funderingar?
Om alla skulle sitta nöjda och bara leta efter positiva saker efter varje förlust kan du ge dig fan på att inget skulle förändras. Där kan vi snacka brynässabotörer...
Kommentera

Huge: det råder delade meningar om det. Angell är en bättre back än DJ, ALLA Dagar i veckan. Det var en väldigt konstig uttagning i torsdags när man petade Nick. Han hade tränad fullt sedan i onsdags så det kan inte ha varit något snack om att han skulle ha varit sjuk. Då hde han inte varit välkommen på träningen alls.
Kommentera

GävleLasse: När Danne spelat så har tränarna uppenbarligen ansett att han och övriga uttagna har varit det för dagen bästa.
Nu anser man för dagen att Danne bör vila och det bästa laget är det som för dagen står på isen.
Så enkelt är det.
Kommentera

claesw: En förtsättning för att fortsätta att spela bra är ju att man ställer upp med bästa laget. Dit hör inte DJ,så enkelt är det.
Kommentera

Brynässtockholm:
Kan kanske bero på att den lilla kärnan i den ännu mindre klacken ses som lite ska vi säga unga... och orutinerade.
Lös den problematiken så ska du se att det blir drag på ståplats även när BSKV och Brynäs Stockholm inte är där.
Kommentera

GävleLasse:
Om vi skulle kunna enas om att alla vill Brynäs bästa, så vore det väl intressant att kunna diskutera hur Brynäs ska fortsätta spela bra, vad det är som stämmer just nu osv. Varför försvinner vissa just när diskussionerna skulle kunna vara fruktbara?

Det är dj lätt, och billigt, att slå på den som ligger ner.
Kommentera

Metal Guru:
De måste ju ha en koppling givetvis.

Jag känner enbart oro eftersom de är skickliga demagoger som kan skapa trubbel för klubben.

Ironi, jovisst, särskilt när jag läser att han gläds över segern (mot SSK).
Kommentera

GävleLasse:
Känner du Gossarna Grus?
Eftersom du vet hur mycket de plöjer ned i Brynäs, menar jag.
Kommentera

claesw:
Det är en gammal konspirationsteori att Munkas och Grabbarna är en och samma person. Flera moderatorer har dock oberoende av varandra sagt att de inte använder samma dator.

Jag skulle dock vilja se en teknik kunnig person uttala sig om detta intressanta spörsmål.
Kommentera

Nästan ett likadant inlägg fråm Magico samma kväll som Munkas sista inlägg:

Huss: Det är ju självklart bara att glädjas åt segern! En viktig seger. Men vi kanske ska diskutera vidare efter Linköpingsmatchen när du har nyktrat till av hallonsaften.

Båda (troligen samma person?) ska återkomma efter Linköpingsmatchen och "diskutera"...
Kommentera

GävleLasse:
Ett exempel Munkas SENASTE inlägg:

Huss: Normalt sett så skulle jag ha befunnit mig i Läkerolen eftersom jag har säsongskort, men idag satt jag fast i Sthlm. Ganska synd måste jag säga eftersom dagens insats inte lär upprepas på ett bra tag. Nu tycker jag vi viker gästboken ikväll till de fåtalet positivister som brukar husera här inne. Dessa båda herrar tycker jag ska få fira kvällen i frånvaro av dysterkvistarna. Vi kommer igen på tisdag, borta mot LHC, var så säkra...
Kommentera

claesw: I och med att du skrev "dysterkvistar" så reagerade jag. Det är HUge som har sorterat in mig i den skaran så när du skrev det så gällde kritiken även mig.

Men vad är det de gnäller på egentligen? De vill ha bort DJ från Brynäs, något de absolut inte är ensamma om. De tycker att sjödda inte håller samma klasssom förra säsongen och borde ha slutat. Något hela hockeysverige pratar om, ja alla utom Sjödda själv å ett fåtal till.

De har synpunkter på hur Brynäs sköts som klubb, det har alla. Finns det någon som är helt nöjd? Nu menar jag inte de som endast ät Brynäsare när det spelas hockey, utan de som engagerar sig lite mer i föreningen.
Kommentera

GävleLasse:
Javisst, men varför ger man inte ros när det är befogat då också?

Eftersom de inte gör det, visste förresten inte att du skulle känna dig så träffad, antar jag att de helt enkelt bara är ute för att stjälpa och söndra.
Det är ju inga korkade typer vi pratar om, rent intellektuellt, snarare intelligenta killar med en agenda.

Skulle Brynäs vara framme i en SM-final kan ´jag GARANTERA att dessa personer skulle vara som bortblåsta från detta forum, för då skulle det ju inte vara kul för dem längre. Alltså inga riktiga supportrar.
Kommentera

claesw: Exakt vad finns det att gnälla på när Brynäs har spelat en i det närmaste perfekt utförd match?

Personligen ger jag kritik när jag tycker att den är befogad, beröm likaså.

Om du mår så illa av andras åsikter så borde du nog hellre leta upp en annan sysselsättning än att hänga här. Det handlar om respekt för andras åsikt och bemöta deras argument med motargument.

"systematiska brynässabotörer". Vad jag vet så har samtliga av de du nämner säsongskort och har precis som jag en del krav på den produkt som sålts till oss.
Kommentera

claesw:
Det har vi andra sett länge.
De är helt enkelt ett mysigt gul-röd-svart inslag i katastrofturismen.
Kommentera

NU kan ni vana användare, Brynässupportrar se vad Munkas, Ove Myling och Dysterkvistarna är gjorda av.
Enbart aktiva med gnäll och hån när det gått / går dåligt.
Studera gärna dessa användares historik, dvs deras inlägg, så ser ni vad jag menar.

De som accepterar sådana, systematiska Brynässabotörer här och inom föreningen får mig att må illa.
Kommentera

Brynässtockholm:
NEj Läg DOm pegnarna PÅ räTStavngskonTrålen.Istälet
Kommentera

Till Nästa Hemma Match Få bort alla Idioter som inte sjunger från ståplats !! Snart måste Nått göras !! Det var en skam mot SAIK ! Det var ett få tal som sjöng och efter första gick hälften och satt sig !!

Har Bara Några Ord Till ER JÄVLA SNÅLA FAN SKAPP ! Sluta Köp Ståplats biljet för att det är biligare !!
Kommentera

Jompe: L.I.N.D.
Liquied Ice Not Destilled.
På ren svenska: Kranvatten. Något fler borde dricka mellan ölmuggarna och spritglasen.
Kommentera

GävleLasse: Vaddå i år? Jag undrar vad de bjuder på 5 januari 2008 när vi likt utsvultna vasaloppsåkare mangrant invaderar Simons Arena.

Jompe: TACK! Jag tar med listan och menyn nästa gång jag vill stånga pannan blodig i tegelväggen William Löfqvist.

Metal Guru: Jag tror att han gästade oss under invigningen 11/11 2006 när BRENDLarmet gick. Roligt att se morgontidningens etta dagen efter med flera berömda rökande brynäsare. Kul att det äntligen lossnade i PAVEL play igår.
Kommentera

GävleLasse:
Det blir vär Arwed i vinkel, här vankas det finkel.
Kommentera

Metal Guru: hehe.... fyndigt..

vad ska ni bjuda på i år då?
Kommentera

GävleLasse:
Förra julen bjöd vi på Brendla Mandlar i vår restaurang.
Kommentera

GävleLasse: Å en till

Brendl - Tuzemak rom och svartkrut.
Kommentera

Jompe:

Du glömde ju Spets...

Akvavit och fiskfond...
Kommentera

Huge är lika bra att köra buss som att kommentera hockey. Se länk!
Kommentera

Jompe

Mera, mera!

Ankan - still impressed
Kommentera

Bissett19: "När kommer Julsagan?"

När det blir jul. Duh :-)
Kommentera

Jompe:

Nä fortsätt för bövelen;)

När kommer Julsagan?
Kommentera

20 Lindgren:

Huvudrätter i restaurangen:

Moulin
Musslor i vitt vin

Insjödda
Pocherade aborr- och gäddfiléer

Efterrättsmenyn

Bambi (Spets)
En kokt mandel läggs på en glasskula, sen ser man hur många sekunder den ligger där innan den glider av.

Bränd-El (Brendl)
Man kör 380 volt genom en kanelstång i två sekunder, sen får en en parfaitkula smälta på mitten.

Nu lovar jag att sluta.
Kommentera

Jompe: " Danny Boy - D. Johansson
Ramlösa"

Skulle nog säga Virgin, osäker och fipplig :-)
Kommentera

Jompe:

Ibland, men bara ibland, får jag anledning att ompröva statstjänstemäns kreativa förmåga. = )

Sagan om Koorken var ett sånt tillfälle.

Sedan kom Drink-listan from hell... ;-)
Bara för Wille att kopiera och sätta upp direkt...
Kommentera

20 Lindgren:

Hutten - Hauhtonen
Vodka straight up

Kakan - Kankaänperää
Vodka med en rejäl skvätt tomatjuice. Kallas också Klasen Special.

Danny Boy - D. Johansson
Ramlösa

Läkerolen
Skogsstjärna med lösta halstabletter

Mördarn - Mathias Månsson
Norrlands Guld med ubåt

Kvalserien
Whisky, bananlikör och Kahlua

Mormors Special
FAXe starköl
Kommentera

Tokoptimisterna 2–0 Lindgren: Och varför kan man inte beställa “Hutten” i SM-baren? Finns ingen **kraftuttryck** drinklista öfver hufvudtaget inne i LA:s serveringar. Spritflaskorna bara står och ser snygga ut bakom de i förväg i plastmuggar upphällda stora starka. Namnförslag på fler brynäsrelaterade drinkar mottages med tacksamhet för vidarebefordran till Idrottsvägen 7.
Kommentera

En tankevärd rad: “hehe, borgmästare blir jag inte ;-)”

Varför har vi “å”, “kommunalråd” och “statsminister” istället för “flod”, “borgmästare” och “premiärminister”?
Och varför har vi vinter, vårvinter, halvsommar och höstvinter istället för vinter, vår, sommar och höst? Någonting att grubbla på under eftertankens kranka blekfet.
Kommentera

20 Lindgren: "Manligt vatten: Blev alltså inte min gissning Hanviken."

He-he, äntligen en räls-broder...
Kanske dags att chocka "Idolarna" med en "På Spåret" tråd?

Man är ju nostalgiker, och "På Spåret" är bara så myspysigt supersvenskt det kan bli.
Ja precis, supersvenskt. No more, no less.
Kommentera

20 Lindgren: Jag som trodde på Sjö-Bo.....
Kommentera

20 Lindgren: han är ju på god väg att bli sist MED kaptener, så sämtr kan det ju inte bli.
Kommentera

Bosporen: Då kan man räkna bort Gävle som alternativ under resten av påspåretsäsongen. Fick avnjuta en lugn version av "Vi har bara varandra". Och Johan Wester som i par med Arne Lundberg gick rejält med plus på 1446-staden tackade Gävle för segern. Varsågod!

Manligt vatten: Blev alltså inte min gissning Hanviken. Smrgf.

Största flopparna 2008: Gubbarna med bokstav fram; Sjödin, Dackell, Danielsson och Hansen. Blir det bättre om vi spelar matcher helt utan lagkaptener? Sandlin var först med fyra lagkaptener. Doffen kan bli först med noll lagkaptener.
Kommentera

stefanalno: Vad förväntar du dig? Att vi här på HS ska lösa BIFs kris med ett fullvärdigt 10 punktsprogram?
Kommentera

« · 952546 · »